Je to čím dál tím absurdnější - ty hry s DLSS5 vypadají úplně jinak, než autoři zamýšleli - a nemůžu říct, že je to lepší. Jsou fotorealističtější, to určitě, ale spousta her na tohle vůbec nehraje, viz extrémní případ Borderlands.
Ževraj to má zachovať umelecký zámer autorov hry. Uvidíme aký bude konečný výsledok. Každopádne budeme mať snáď na výber, či DLSS 5 použijeme alebo nie. A ani nie je napísané, že je to dobré pre každú hru. Ako nepovinná funkcionalita to ale nevyzerá zle.
Tak na to jsem dost zvědavý. U her, které budou vyvíjeny rovnou s DLSS5 bych tomu i dokázal uvěřit. U již vydaných her, kde to roubují na sílu, si myslím, že se nic takového dosáhnout nedá.
Na druhou stranu, kolik je skutečně umělecky pojatých her a kolik tvoří běžný "AI slop" odpad? (zdravíme do EA, kde AI generuje bez kontroly i badges - které podle toho i debilně vypadají)
Doby skutečně kreativních tvůrců jsou asi bohužel minulost.
JJ. Bude veľa balastu. Nemyslím si ale, že kreativita pôjde preč. Verím tomu, že stále tu budú originálny tvorcovia, ktorých produkty si budeme môcť kúpiť a ich podporiť. AI (nie nevyhnutne iba DLSS5) im skôr dáva možnosti urobiť prácu rýchlejšie.
17. 3. 2026, 08:42 editováno autorem komentáře
No nevím, ale mě se v Residentovi líbí více "DLSS5 OFF" než "ON", obraz je přirozenější, ulice je přirozenější.
Ještě že toto jde mimo mě.
Mala by to byť nepovinná funkcia, takže si každý vyberie, čo sa mu páči. A vzhľadom na to, že teraz potrebujú jednu RTX 5090 len na AI, som zvedavý, ako to pôjde na jednej 5080 a slabších GPU a aký bude konečný výsledok.
Souhlas, skutečně lépe vypadají jen vlasy a obličej - jenže celé to pak už nezapadá do vizuálního stylu zbytku scény.
"Nvidia lákala na AI renderování her („neural rendering“), čekalo se, že by už obraz mohl být generován neuronovou sítí místo klasického postupu 3D grafiky s modely a texturami"
Naozaj je to takto? Neural rendering chápem tak, že len niektoré výpočtovo náročné časti sa urobia cez natrénovanú neurónovú sieť. Nie že to bude kompletne nahrádzať renderovanie ako ho poznáme teraz. Teda že je to kombinácia klasického renderingu s AI.
No jako je samozřejmě otázka kdo co čekal. Už předtím exxistovala taková ta různá dema (GTA V tuším?) a mám pocit, že když ještě nebylo jasné, co DLSS 4 (které v prosinci 24 ještě to jméno nemělo) přesně bude, tak neurčitě ve vzduchu bylo i tohle. Protože co si člověk první představí pod "neural rendering", který byl avizován...
Já si třeba myslel, že už by to třeba mohli tehdy prezentovat, i když vzhledem k výkonu by to asi nebylo něco, co by šlo hned ven (a byl jsem s tím teda mimo, až na neural materials, které tomu konceptu vlastně odpovídají, ale je to jenom dílčí kousek obrazu).
Beriem to tak, že HW implementácia neural renderingu u RTX 50 je o tom, že sa dajú využívať AI modely (akcelerované tensor jadrami) v rámci kódu spúšťaného na stream procesoroch (teda v shaderoch spúšťaných na CUDA cores). A teda, že sa do klasického kódu na renderovanie vie vložiť spracovanie dát neurónkou namiesto počítania natvrdo a výkonovo náročnejších operácií. Toto doteraz nebolo možné a do GPU architektúri to prišlo až s Blackwell radou. Teda predtým bolo možné shader a tensor operácie spúšťať oddelene a teraz je to integrované. Ešte si pomôžem výcucom z AI:
"Implementácia neural renderingu u architektúry Blackwell (RTX 50) spočíva v tesnejšej integrácii Tensor jadier priamo do grafickej pipeline. Zatiaľ čo doteraz sa AI využívalo najmä na separátne úlohy (ako upscaling DLSS), nová architektúra umožňuje efektívnejšie vkladať inferenciu AI modelov priamo do výpočtov v rámci shaderov. To umožňuje nahradiť matematicky náročné operácie (napr. simuláciu svetla alebo kompresiu textúr) odhadom neurónovej siete v reálnom čase. Hlavným prínosom Blackwellu je natívna hardvérová podpora pre tieto hybridné algoritmy, ktoré kombinujú klasický rastering/ray-tracing s AI bez drastických strát výkonu pri prepínaní medzi typmi jadier."
To bych řekl, že je architektonický rys nebo schopnost, který v budoucnu usnadní vykreslování her metodami neural renderingu, ale ne přímo neural rendering samotný.
Moja predstava je taká, že neural rendering neznamená, že celý rendering bude vykonaný cez AI, ale že AI bude klasickému renderingu pomáhať. Ako sú tie videá z propagácie DLSS5 s výsledkami, ku ktorými by sme sa iba klasickým renderingom nedostali snáď ani za ďalšie 2 generácie kariet. Proste, že sa natrénované AI modely budú môcť spúšťať z kódu pre klasický rendering, aby vykonali rýchlejšie prácu, ktorá by bola inak oveľa náročnejšia na výkon.
Nvidie se dlouhodobě a konzistentně snaží nasadit vendor lock-in na co nejvíc aspektů svého byznysu. A jelikož se stala nejhodnotnější firmou světa, tak určitě není důvod s tím přestávat, právě naopak. Je to smutné, kam míříme.
Stejně tak jsem to nikdy nepochopil to morální pohoršování se nad vendor lock-in
Hráči (kterých má extrahardware spoustu) jsou na to obzvlášť citliví, protože chtějí funkce od Nvidia, ale za ceny od AMD. V podstatě chtějí, aby Nvidia sdílela všechny své inovace s AMD, aby byla konkurence pořád stejná. To samozřejmě nedává pro Nvidia žádný obchodní smysl. Třeba před pár lety hráči haněli Nvidia DLSS jako proprietární a chválili FSR jako "open source". Co vlastně chtějí, je, aby Nvidia kompletně open sourcovala DLSS, aby ho AMD mohlo adoptovat.
Většinu názorů lze vysledovat zpět k snižování $/fps. Pokud jste zmatení z názorů na dlss stačí si pomyslet na $/fps a bude to dávat smysl.
Takže autor textu, který zde cituješ, po mě fakticky chce, abych se nechal Huangem škubat a ještě z toho byl upřímně nadšený. No. Tak to moc nevyšlo.
Vlko, tady asi dochází k základnímu nepochopení open source. Přemýšlej - proč mohou na světě existovat čistě SW společnosti, které mají své produkty 100% s otevřeným kódem a ještě vydělávat miliardy?
Proč by nVidia nemohla otevřít 100% kódu a vydělávat, ke všemu když navrhují a prodávají čipy?
Proč se musí nVidia chovat tak odporně k zákazníkům, kteří reportují kritické chyby typu hořící grafika apod.?
Není jediný důvod se chovat takto arogantně, sobecky a paraziticky.
Nedokáži říci, kolik je podobně smýšlících lidí jako já, ale kdyby nVidia opravila výše zmíněné, s radostí bych hned jejich produkty nakoupil a klidně bych zaplatil i víc, než jsou nynější ceny.
Co se týká DLSS 5, zajímavý počin, v budoucnu bude asi fungovat mnohem zajímavěji. Teď jsem se parodiím zasmál, ale evoluce může přinést užitečné výsledky. A to říkám jako někdo, kdo éjáj spíše odmítá.
Jinak mě DLSS a FSR vůbec nezajímají a vždy jedu pouze nativně bez těchto berliček.
Je to perfektné, už sa bohovsky teším, hhh :) Samozrejme o rok-dva ked to AMDe a Intel skopčia si to užije aj zvyšných 5% hráčov čo ešte nemá nVidiu, ale nové čínske grafiky :D
______________________________
Čínsky LisuanTech predstavil hernú grafiku Lisuan Extreme a pracovné verzie LX Pro a Ultra
https://www.sector.sk/novinka/324558/ci ... -ultra.htm
Lisuan predstavil v Číne nové grafiky Lisuan Extreme a LX Pro/AI, ktoré stavajú na GPU 7G106 z radu G100. Ide o prvé reálne produkty tejto generácie zamerané na hráčov aj profesionálne nasadenie, pričom herný model má cieliť na moderné AAA hry a pracovné verzie na AI a workstation segment.
Herná karta Lisuan Extreme, označovaná aj ako LX 7G100, využíva 6 nm GPU 7G106 a prináša 12 GB GDDR6 pamäte na 192-bitovej zbernici. Dizajnovo ide o trojslotový model s tromi ventilátormi a pripravená je aj Founders Edition verzia, ktorá má doraziť do predaja 18. júna.
Špecifikácie Lisuan Extreme:
GPU: Lisuan 7G106
Výrobný proces: 6 nm
Pamäť: 12 GB GDDR6
Zbernica: 192-bit
Rozhranie: PCIe 4.0 x16
TMU: 192
ROP: 96
TDP: 225 W
Napájanie: 1× 8-pin
Výstupy: 4× DisplayPort 1.4a
Obrazové funkcie: až 8K60Hz HDR, FreeSync
API: DirectX 12, Vulkan 1.3, OpenGL 4.6, OpenCL 3.0
Čínsky LisuanTech predstavil hernú grafiku Lisuan Extreme a pracovné verzie LX Pro a Ultra
Vo výbave nechýbajú štyri DisplayPort 1.4a výstupy a kompatibilita s DirectX 12, Vulkan 1.3, OpenGL 4.6 a OpenCL 3.0.
Lisuan zároveň tvrdí, že karta má už od vydania zvládať aktuálne veľké hry ako Cyberpunk 2077, Baldur's Gate III, Elden Ring, Black Myth: Wukong, The Witcher III, Resident Evil 4 či Sekiro. Výkon má byť podobný RTX 4060. Uvidíme však ešte ako karta dopadne v benchmarkoch po vydaní.
Mea culpa, pravdu máš, tak sry. Už teda len počkať keď to bude vonku, aký bude výkon a možno zo zaujímavostí kúpiť napr. z alika :)
Nechápu tu hype train? Celej den mi na fejsbuku vyskakuje DLSS5 on off a všici genericky píšou, že to je AI SLOP.
To je normálně davová psychoza, to normálně vidíš ty libtardy jak jse jim něco řekne a oni to začnou hned opakovat. To je masakr. Normálně jim řekneš ať skočí z okna a oni skočí.
Nechápu, vždyť ten obraz je milionkrát hezčí, příjemnější, realnější. Nechápu ty kecy o tom, že obraz předtím je hezkej nebo že má větší genium loci, vždyť to je proti tomu DLSS5 naprosto nechutný umělý mrtvolný výraz.
Nerieš, známe mená a tzv. AMDe hardcore funboy jadro zas robí damage control, však to vidíš aj tu. Tak sa vyjadrujú skoro výhradne ľudia čo nVidiu a DLSS ani nemajú.
Potom o jeden, dva roky, budú nadšené híkať, keď to vyjde ako súčasť FSR ((:
17. 3. 2026, 14:36 editováno autorem komentáře
Jasně, celý internet si z DLSS 5 dělá srandu, ale nejhorší jsou fan boys AMD tady na Cnews :D
18. 3. 2026, 08:03 editováno autorem komentáře
Ono to má 2 stránky veci. Jedna sú naozaj vtipné obrázky, ktoré snáď nikomu nevadia a druhá sú mylné predpoklady ako toto celé má fungovať. Lebo nie je to žiadny AI filter ani AI slope. Nejde o žiadnu postprocesingovú metódu. Ide o nástroj, ktorý sa má využívať vo viacerých krokoch renderovania a ktorý majú mať vývojari hry plne pod kontrolou. Takže to nebude vytvátať random zmeny, ktoré si AI v danom momente vymyslí, ale má to pomáhať tvorcom hry, ktorý stále budú určovať aký bude konečný výsledok. Ludia, ktorí tvrdia, že ide o nejaký AI instagram filter alebo že to bude po každom spustení hry vyzerať inak, sú úplne vedľa. Ak teda také správanie nebude samozrejme cielené od vývojárov hry. :-)
18. 3. 2026, 11:33 editováno autorem komentáře
Neřeš to, pro místní rudochy to je jasná věc, jak pravil Vlko, až to bude mít AMD, jakož to FSR5 tak to bude úplně nejlepčejší fíčura na světě.
Ale hovno Jaroušku, nemám důvod pouštět ani DLSS ani FSR.
To jen ty s vlkem jste paranoidní, že celý svět je proti vaší milované Nvidii. Mě to je buřt, jen se bavím tím jak je DLSS přijímáno po celém světě. A ano, některé vtípky jsou přehnané, na druhou stranu u Nvidie člověk nikdy neví... :D
Ta zena z RE sa mi paci viac fotorealisticka, nechal by som si to osobne zapnute. Dolezite je, ze sa to da vypnut, a nikto sa teda nemusi hnevat, ze niekto nieco kazi. Uz davno som si predstavoval, ze sa raz bude dat zahrat napriklad Tomb Raider 1 s takym fotorealistickym filtrom, ktory celu scenu zmeni na uroven filmovej kvality, vratane geometrie/pohybov/zvukov. Tomu sa uz dne blizime, ze to nejaky model da real time.
Za mě tohle bylo naprosto nevyhnutelné a těšil jsem se na to.
Názory, že je to hnusné, nebo že to mění autorksý záměr jsou zcestné protože autor k tomu nemusí dát souhlas a tím pádem na danou hru nebude možné tuto funkci použít a 2. u nových her s tím budou počítat samotní vývojáři a budou mít kontrolu nad tím, jak AI obraz upraví.
Zamě super technologie, která aktuálně naráží jen na nulovou optimalizaci a tahají výsledky ex-post skrz hrubý výkon dvou RTX5090 (jedna pro render hry, druhá pro AI re-design). Tohle odpadne jak budou hry optimalizované a už víme kde bude series-lock. Vsadím boty, že pouze RTX6090 utáhne 4K lastest AAA hru s AI redesignem. Ostatně CEO nVidie už několikrát naznačil, že díky AI budou nové karty 1000x výkonější (ano já znám jeho marketingová slova), což v praxi znamená, že reálně dostaneme +30% hrubého výkonu a cca +100-130% AI výkonu. Což odpovída 2x RTX5090 vs 1x 6090 v případě AI redesignu her.
Možná tato AI éra konečně donutí nVidii pořádně nastřelit VRAM a troufám si tvrdit že 6090 kvůli této nové feature bude mít 48 nebo dokonce 64GB VRAM a bude ještě blíže PRO series kartám. Její cenovku si ale nechci ani tipovat.
BTW: Těm, kterým úprava přpadá hnusná, tak věřte, že do 5ti let hry můžou vypadat fakt naprosto brutálně dobře. Je to vývoj a tohle je nové. Tak klídek :)
18. 3. 2026, 13:51 editováno autorem komentáře
Já si myslím, že dvě 5090 to potřebovalo především kvůli VRAM. Někde jsem četl, že současný DLSS5 model potřeboval k běhu 22GB jen pro sebe. Trochu se děsím, že součást optimalizace bude využití formátu NVFP4, čímž to bude exkluzivní pouze pro RTX50, i když minimálně highend RTX40 by to měl upočítat taky, ale při fallbacku na FP8 zabere model moc VRAM...
Tím pádem mohli použít RTX PRO 6000, ale raději použili 2 RTX 5090.
Za mě to nedává smysl, aby to bylo jen kvůli VRAM (i když není pochyb, že VRAM bude s přichodem 6 série extrémně navýšena právě kvůli AI a proto se taky na šestou sérii čeká, až bude po krizi).
Podle mě je u páté série problém s výkonem (neutáhne hru + AI redesign = RTX PRO 6000 s 96GB VRAM to prostě neutáhne. RTX 6090 bude třeba jen o 30% výkonější v hrubém výkonu, ale nebál bych se tvrdit, že bude o 100% výkonější v AI čimž by dokázala nahradit 2 RTX5090.
Nehledě na to, že nové hry budou designové pro DLLS 5.0, demo ukázky jsou designované na DLSS 4 a s geometrickým AI redesignem nepočítají....