Pentium G3420: překvapivě výkonný levný dvoujádrový Haswell

20. 1. 2014

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: loriklaszlo – Depositphotos
Ilustrační obrázek

Pentium Haswellem nakopnuté

Pentium G3420 vypadá jen jako přirozená evoluce této levné řady procesorů Intel. Architektura Ivy Bridge byla nahrazena stejně jako už dříve u Core i3/i5/i7 architekturou Haswell a na rozdíl právě od Core i3 se Intel u Pentií G rozhodl nadále udržet instrukční sady AVX, AES-NI či TSX zablokované.

Také grafika je pořád ze třídy „HD Graphics“ a žádné posílení třeba na stejnou integrovanou grafiku HD 4600 jako u Core i3 se nekonalo. Přitom TDP 53 W je prakticky stejné jako u procesorů s touto silnější grafikou. Turbo Boost je podporován u Core i5 a vyšších a HyperThreading je výsadou Core i3 a i7. Pentium G má tedy dvě fyzická jádra (CPU) a zpracuje dvě procesová vlákna současně. Určitý odstup dává kromě vyšší frekvence procesorům Core i3 také větší L3 cache. Pentia G nemají čtyři, ale tři megabajty vyrovnávací paměti třetí úrovně.

Celá nová řada Pentií G pro desktop obsahuje stejně jako nové Core i3 celkem pět procesorů. Jsou také velmi podobně škálovány. Nejvyšší model Pentium G3430 se od G3420 liší jen o 100 MHz vyšší frekvenci a vzhledem k tomu, že v současnosti stojí pomalu o polovinu víc jak G3420, tak jej vůbec nemá cenu zvažovat. To G3220 je naopak o nějakou tu stovku levnější, ale zase má už o 200 MHz méně. Nakonec jsou tu dvě varianty s TDP 35 W – G3220T tiká už ale jen na 2,6 GHz a G3420T má oproti 53W verzi takt snížen o celých 500 MHz (na 2,7 GHz). Tyto procesory mají nižší základní takt integrované grafiky a o chlup nižší maximální takt IGP (1100 namísto 1150 MHz).


Přečtěte si také:

     

    Parametry vybraných procesorů ve srovnání

    Výrobce  Intel  Intel  Intel  Intel  Intel  Intel 
    Řada  Celeron Pentium  Pentium  Pentium Core i3 Core i3
    Model  G1610 G860 G2020 G3420 3220 4330
    Frekvence  2,6 GHz 3,0 GHz 2,9 GHz 3,2 GHz  3,3 GHz 3,5 GHz 
    Turbo  –  –  –  –  –  – 
    Počet jader  2 2 2 2 2 2
    Počet vláken 2 2 2 2 4 4
    Kódové označení  Ivy Bridge Sandy Bridge  Ivy Bridge Haswell Ivy Bridge Haswell
    L1 cache  2× 64 kB  2× 64 kB  2× 64 kB  2× 64 kB  2× 64 kB  2× 64 kB 
    L2 cache  2× 256 kB  2× 256 kB  2× 256 kB  2× 256 kB  2× 256 kB  2× 256 kB 
    L3 cache  2 MB 3 MB 3 MB 3 MB 3 MB 4 MB
    Paměti DDR3–1333 DDR3–1333 DDR3–1333 DDR3–1600 DDR3–1600 DDR3–1600
    Paměťových kanálů 2 2 2 2 2 2
    Max. kapacita RAM 32 GB 32 GB 32 GB 32 GB 32 GB 32 GB
    Sběrnice 5 GT/s (DMI) 5 GT/s (DMI) 5 GT/s (DMI) 5 GT/s (DMI) 5 GT/s (DMI) 5 GT/s (DMI)
    BCLK 100 MHz 100 MHz 100 MHz 100 MHz 100 MHz 100 MHz
    Násobič  26 30 29 32 33 35
    Výrobní proces  22 nm high-k  32 nm high-k  22 nm high-k  22 nm high-k  22 nm high-k  22 nm high-k 
    Velikost jádra  160 mm2  131 mm2  160 mm2  118 mm2  160 mm2  118 mm2 
    Počet tranzistorů  1,4 mld. 504 milionů  1,4 mld. ? mld. 1,4 mld. ? mld.
    TDP  55 W 65 W  55 W 53 W 55 W 54 W
    Instrukční sady SSE 4.2 SSE 4.2 SSE 4.2 SSE 4.2 SSE 4.2, AVX SSE 4.2, AES-NI, AVX, AVX2, FMA3
    Virtualizace VT-x VT-x VT-x VT-x VT-x VT-x
    Integrovaná grafika HD HD HD HD HD 2500 HD 4600
    PCI Express 2.0, 16× 2.0, 16× 2.0, 16× 3.0, 16× 2.0, 16× 3.0, 16×
    Patice  1155 1155 1155 1150 1155 1150
    Výrobce  Intel  Intel  Intel  Intel  Intel  Intel 
    Řada  Core i5 Core i5 Core i7 Core i5 Core i7 Core i7 
    Model  3350P 3570K 3770K 4670K 4770K 4930K
    Frekvence  3,1 GHz  3,4 GHz  3,5 GHz 3,4 GHz  3,5 GHz 3,4 GHz 
    Turbo  3,3 GHz 3,8 GHz  3,9 GHz 3,8 GHz  3,9 GHz 3,9 GHz 
    Počet jader  4 4 4 4 4 6
    Počet vláken 4 4 8 4 8 12
    Kódové označení  Ivy Bridge Ivy Bridge Ivy Bridge Haswell Haswell Ivy Bridge-E 
    L1 cache  4× 64 kB  4× 64 kB  4× 64 kB  4× 64 kB  4× 64 kB  6× 64 kB 
    L2 cache  4× 256 kB  4× 256 kB  4× 256 kB  4× 256 kB  4× 256 kB  6× 256 kB 
    L3 cache  6 MB 6 MB 8 MB 6 MB 8 MB 12 MB
    Paměti DDR3–1600 DDR3–1600 DDR3–1600 DDR3–1600 DDR3–1600 DDR3–1866
    Paměťových kanálů 2 2 2 2 2 4
    Max. kapacita RAM 32 GB 32 GB 32 GB 32 GB 32 GB 64 GB
    Sběrnice 5 GT/s (DMI) 5 GT/s (DMI) 5 GT/s (DMI) 5 GT/s (DMI) 5 GT/s (DMI) 5 GT/s (DMI)
    BCLK 100 MHz 100 MHz 100 MHz 100 MHz 100 MHz 100 MHz
    Násobič  31 34 35 34 35 34
    Výrobní proces  22 nm high-k  22 nm high-k  22 nm high-k  22 nm high-k  22 nm high-k  22 nm high-k 
    Velikost jádra  160 mm2  160 mm2  160 mm2  160 mm2  160 mm2  257 mm2 
    Počet tranzistorů  1,4 mld. 1,4 mld. 1,4 mld. 1,4 mld. 1,4 mld. 1,86 mld.
    TDP  69 W 77 W 77 W 84 W 84 W 130 W 
    Instrukční sady SSE 4.2, AES-NI, AVX SSE 4.2, AES-NI, AVX SSE 4.2, AES-NI, AVX SSE 4.2, AES-NI, AVX, AVX2, FMA3 SSE 4.2, AES-NI, AVX, AVX2, FMA3 SSE 4.2, AES-NI, AVX
    Virtualizace VT-x, VT-d VT-x VT-x VT-x VT-x VT-x, VT-d
    Integrovaná grafika HD 4000 HD 4000 HD 4600 HD 4600
    PCI Express 3.0, 16× 3.0, 16× 3.0, 16× 3.0, 16× 3.0, 16× 3.0, 40×
    Patice  1155 1155 1155 1150 1150 2011
    Výrobce  AMD  AMD  AMD  AMD  AMD  AMD 
    Řada  Phenom II X4  FX  FX  FX  FX  FX 
    Model  965 BE  4300 6100 6300 8120 8350
    Frekvence  3,4 GHz  3,8 GHz 3,3 GHz  3,5 GHz 3,1 GHz  4,0 GHz
    Turbo  –  3,9–4,0 GHz 3,6–3,9 GHz  3,8–4,1 GHz 3,4–4,0 GHz  4,1– 4,2 GHz
    Počet jader  4 4 6 6 8 8
    Počet vláken 4 4 6 6 8 8
    Kódové označení  Deneb  Vishera Zambezi  Vishera Zambezi  Vishera
    L1 cache  4× 128 kB  4× 16 + 2× 64 kB  6× 16 + 3× 64 kB  6× 16 + 3× 64 kB  8× 16 + 4× 64 kB  8× 16 + 4× 64 kB 
    L2 cache  4× 512 kB  2× 2048 kB  3× 2048 kB  3× 2048 kB  4× 2048 kB  4× 2048 kB 
    L3 cache  6 MB 8 MB 8 MB 8 MB 8 MB 8 MB
    Paměti DDR3–1333 DDR3–1866 DDR3–1866 DDR3–1866 DDR3–1866 DDR3–1866
    Paměťových kanálů 2 2 2 2 2 2
    Max. kapacita RAM 32 GB 32 GB 32 GB 32 GB 32 GB 32 GB
    Sběrnice 4 GT/s (HT) 5,2 GT/s (HT)  5,2 GT/s (HT)  5,2 GT/s (HT)  5,2 GT/s (HT)  5,2 GT/s (HT) 
    BCLK 200 MHz 200 MHz 200 MHz 200 MHz 200 MHz 200 MHz
    Násobič  17 19 16,5 17,5 18 20
    Výrobní proces  45 nm SOI  32 nm  32 nm  32 nm  32 nm  32 nm 
    Velikost jádra  258 mm2  319 mm2  319 mm2  319 mm2  319 mm2  319 mm2 
    Počet tranzistorů  758 milionů  ~1,6 mld. ~1,6 mld. ~1,6 mld. ~1,6 mld. ~1,6 mld.
    TDP  125 W  95 W 95 W  95 W 125 W  125 W 
    Instrukční sady 3DNow!+/Pro, SSE4A SSE 4.2, AES-NI, AVX, FMA3 SSE 4.2, AES-NI, AVX, FMA4 SSE 4.2, AES-NI, AVX, FMA3 SSE 4.2, AES-NI, AVX, FMA4 SSE 4.2, AES-NI, AVX, FMA3
    Virtualizace AMD-V AMD-V AMD-V AMD-V AMD-V AMD-V
    Integrovaná grafika
    PCI Express
    Patice  AM3  AM3+  AM3+  AM3+  AM3+  AM3+ 
    Výrobce  AMD  AMD  AMD  AMD  AMD  AMD 
    Řada  A8  Athlon X4 A6 A10 A10 A10
    Model  A3870K 750K 5400K 5800K 6800K 7850K
    Frekvence  3,0 GHz 3,4 GHz  3,6 GHz  3,8 GHz  4,1 GHz  3,7 GHz 
    Turbo  –  4,0 GHz 3,8 GHz 4,2 GHz 4,4 GHz 4,0 GHz
    Počet jader  4 4 2 4 4 4
    Počet vláken 4 4 2 4 4 4
    Kódové označení  Llano  Trinity Trinity Trinity Richland Kaveri
    L1 cache  4× 128 kB  4× 16 + 2× 64 kB  2× 16 + 64 kB  4× 16 + 2× 64 kB  4× 16 + 2× 64 kB  4× 16 + 2× 96 kB 
    L2 cache  4× 1024 kB  2× 2048 kB  2048 kB  2× 2048 kB  2× 2048 kB  2× 2048 kB 
    L3 cache  –  –  –  –  –  – 
    Paměti DDR3–1866 DDR3–1866 DDR3–1866 DDR3–1866 DDR3–2133 DDR3–2133
    Paměťových kanálů 2 2 2 2 2 2
    Max. kapacita RAM 64 GB 64 GB 64 GB 64 GB 64 GB 64 GB
    Sběrnice 5 GT/s (UMI) 5 GT/s (UMI) 5 GT/s (UMI) 5 GT/s (UMI) 5 GT/s (UMI) 5 GT/s (UMI)
    BCLK 100 MHz 100 MHz 100 MHz 100 MHz 100 MHz 100 MHz
    Násobič  30 34 36 38 41 40
    Výrobní proces  32 nm  32 nm  32 nm  32 nm  32 nm  28 nm 
    Velikost jádra  224 mm2  224 mm2  224 mm2  224 mm2  224 mm2  245 mm2 
    Počet tranzistorů  1,18 mld.  1,18 mld.  1,18 mld.  1,18 mld.  1,18 mld.  2,45 mld. 
    TDP  100 W  100 W  65 W  100 W  100 W  95 W
    Instrukční sady 3DNow!+, SSE4A SSE 4.2, AES-NI, AVX SSE 4.2, AES-NI, AVX, FMA3 SSE 4.2, AES-NI, AVX, FMA3 SSE 4.2, AES-NI, AVX, FMA3 SSE 4.2, AES-NI, AVX, FMA3
    Virtualizace AMD-V AMD-V AMD-V AMD-V AMD-V AMD-V
    Integrovaná grafika HD 6550D HD 7540D HD 7660D HD 8670D R7, 512 SP
    PCI Express 2.0, 20× 2.0, 20× 2.0, 20× 2.0, 20× 2.0, 20× 3.0, 20×
    Patice  FM1  FM2 FM2 FM2 FM2 FM2+

    Testovací konfigurace a návod na interaktivní grafy

    Testovací konfigurace

    Testovací sestava pro jednotlivé procesory se liší jen v nutném minimu. Změny se kromě procesoru samotného týkají v případě různé platformy samozřejmě také základní desky, ty stejné paměti od Kingstonu jsou potom nastaveny dle schopností procesoru (na nejvyšší oficiálně podporovanou frekvenci). 

    Operační systémy:

    • Microsoft Windows 7 Enterprise x64, SP1
    • Ubuntu 12.04.1 LTS, 64-bit

    Společné komponenty:

    • grafická karta: Gigabyte GeForce GTX 680 OC, 2 GB (GV-N680OC-2GD)
    • systémový disk: Intel X25-M, 160 GB
    • zdroj: Enermax Modu87+, 800 W
    • chladič procesoru: Noctua NH-C12P
    • paměti: 2× 4 GB Kingston HyperX T1 DDR3–2400 (KHX24C11T1K2/8X)

    Platforma LGA 1150:

    • základní deska: Gigabyte Z87X-UD3H
    • nastavení pamětí: 1600 MHz, 8–8–8–24–1T @ 1,5 V

    Platforma AM3+:

    • základní deska: Gigabyte GA-990FXA-UD7
    • nastavení pamětí: 1866 MHz, 9–10–10–27–1T @ 1,65 V, resp. 2133–11–12–11–30–2T @ 1,60 V v případě A10–6800K

    Platforma LGA 1155:

    • základní deska: Gigabyte Z77X-UD5H
    • nastavení pamětí: 1600 MHz, 8–8–8–24–1T @ 1,5 V

    Platforma LGA 2011:

    • základní deska: Asus P9X79 Deluxe, BIOS 0650
    • nastavení pamětí (čtyři moduly v čtyřkanálovém zapojení): 1866 MHz, 9–10–10–27–1T @ 1,65 V pro Ivy Bridge-E, resp. 1333–8–8–24–1T @ 1,5 V pro Sandy Bridge-E 

    Platforma FM2:

    • základní deska: Gigabyte GA-F2A85X-UP4
    • nastavení pamětí: 1866 MHz, 9–10–10–27–1T @ 1,65 V

    AMD A10-5800K test

    AMD A10-5800K test

    AMD A10-5800K s Gigabyte GA-F2A85X-UP4

    Platforma FM1:

    • základní deska: ASrock A75 Pro4
    • nastavení pamětí: 1866 MHz, 9–10–10–27–1T @ 1,65 V

    V ovladačích grafické karty jsem vypnul vertikální synchronizaci a kvůli opakovatelnosti měření také adaptivní správu napájení v 3D režimu.

    Za zapůjčení grafické karty děkujeme společnosti Gigabyte
    Kingston Za zapůjčení pamětí DDR3 děkujeme společnosti Kingston

    Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax

    Za poskytnutí chladiče Noctua NH-C12P a teplovodivé pasty Noctua NT-H1 děkujeme společnosti RASCOM Computerdistribution

    Jak na interaktivní grafy 2.0

    1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace.
    2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
    3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
    4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
    5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
    6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
    7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
    8. Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 11.x), Internet Explorer 8 a 9 (verze 7 a starší už nejsou podporovány, verze 10 zatím také ne) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
    9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.


    Video a hudba

    Video

    x264 benchmark HD v5.0 64-bit

    x264 benchmark testuje výkon procesoru při převodu videa v rozlišení 1080p s použitím kodeku x264. Benchmark je ke stažení na TechARP.com, nově používáme výsledky z obou průchodů.

    x264 FHD benchmark v1.0.1 64-bit

    FHD benchmark také používá bezplatný x264, počítá už s 64bitovými systémy a má příjemnější rozhraní. Benchmark si můžete stáhnout třeba z Guru3D (181 MB), archiv stačí rozbalit a už můžete testovat. Na rozdíl od x264 HD benchmarku nepotřebujete ani instalovat Avisynth. O výsledky se můžete podělit už v připraveném vlákně v našem diskuzním fóru.

    Windows Media Encoder 9

    1GB full HD video pořízené Frapsem ve hře Empire: Total War je převáděno do WMV9 720p, 5,5 Mb/s.

    VirtualDubMod + XviD 1.3.2

    VirtualDubMod slouží pouze jako rozhraní pro převod 1GB full HD videa ze hry Empire: Total War do .AVI s kodekem XviD. Profile @ Level je nastaveno na XviD HD 1080, dále jeden průchod a kvalita na 4,00 (1,00 je nejlepší kvalita, 31 nejhorší). Je zapnuta autodetekce a volba použitelných instrukčních sad (podporovány jsou jak SSE až do SSE4, tak 3DNow! 2), z voleb post-processingu nic vybráno není.

    XMedia Recode 3.1.2.5 H.264

    Oblíbený freewarový převaděč všech možných formátů videí používám v jeho portable verzi. Opět znásilňuji 1GB Full HD video z Empire: Total War, tentokrát je cílem v programu předdefinovaný profil YouTube 1080p s H.264. V nastavení kvality pak volím místo jednoho průchodu průchody dva (2-pass, cílový průměrný bitrate 8000). Zvuková část je převáděna do AAC.

    Shrnutí

    Hudba

    WAV do MP3: LameEnc 3.99

    Dva rozměrné stereo WAV (jeden 201MB, 16-bit/44 kHz, druhý 327MB 24-bit/96 kHz (L. v. Beethoven, Sonate 32 z 2L) jsou převáděny do formátu MP3. Použita je poslední stabilní verze LameEnc, VBR a kvalita extreme. LameEnc využívá instrukční sady MMX, SSE a SSE2.

    WAV do AAC (Advanced Audio Coding): iTunes přes qaac (CoreAudioTool 7.9.9.7)

    Dva rozměrné stereo WAV (jeden 201MB, 16-bit/44 kHz, druhý 327MB 24-bit/96 kHz (L. v. Beethoven, Sonate 32 z 2L) jsou převáděny do formátu AAC.

    WAV do ALAC (Apple Lossless Audio Codec) pomocí refalac64 0.51

    Dva rozměrné stereo WAV (jeden 201MB, 16-bit/44 kHz, druhý 327MB 24-bit/96 kHz (L. v. Beethoven, Sonate 32 z 2L) jsou převáděny do formátu ALAC.

    WAV do FLAC (Free Lossless Audio Codec) pomocí FLAC 1.2.1b

    Dva rozměrné stereo WAV (jeden 201MB, 16-bit/44 kHz, druhý 327MB 24-bit/96 kHz (L. v. Beethoven, Sonate 32 z 2L) jsou převáděny do formátu FLAC.

    Shrnutí


    Bitmapová grafika, fotografie, rendering

    Bitmapová grafika, fotografie

    Autopano Giga 64-bit 2.6.4

    Autopano mám nastaveno na využití maxima jader procesoru i pomoc GPU. Zdrojem je 57 fotografií (JPEG) o rozlišení 2848 × 4288 px, výstupem pak jeden soubor JPEG se slepeným panoramatem. Jako výstupní kvalita je zvolen HDR output (obsahuje anti-ghost).

    Oproti minulým letům nechává ve výpočtech pomáhat GPU. Nevím ale, jestli se při finálním renderingu panoramatu nějak významně uplatní. V globálním nastavení Autopano dávám maximum vláken, které je procesor schopen paralelně zpracovávat.

    Hugin 2011.4 64-bit 

    Také zdarma dostupný Hugin pracuje nad 57 fotografiemi panoramatu (fotky je třeba slepovat v ose X i Y) od uživatele Johnyn (děkuji!). Měřím čas od zarovnání obrázků až po kompletní náhled panoramatu v editoru.

    Paint.NET 3

    Pro testování výkonu ve volně šiřitelném bitmapovém editoru používáme rozhraní TPUbench a benchmark PdnBench.

    RawTherapee 64-bit v3.0.1

    Zdarma dostupnou alternativu k placeným editorům RAW (Adobe Lightroom, Apple Aperture) trápím celkem 100 soubory RAW ze tří fotoaparátů (TIFF, CR2, DNG). Ty převádím na JPEG v nejvyšší kvalitě s uchováním EXIFu

    3.0.1 byla poslední stabilní verzí v době sestavování metodiky. Vyzkoušel jsem také vývojovou 4.0.9.50, ale na Core i5 se mi podařila konverze stovky souborů dokončit jen někdy, na platformě s AMD FX ani jednou. Vyzkoušel jsem také několik o trochu starších sestavení 4.0.8.x a 4.0.7.x, bohužel s podobným výsledkem. Výkonnostní optimalizace ve verzi 4.x jsou přitom slibné, stejná úloha, co ve verzi 3.0.1 trvala procesoru Core i5–3570K 5:19 (min:s), zabrala ve 4.0.9 už jen 4:29,4 (min:s).

    Zoner Photo Studio 15 x64

    V jednom sub-testu jsou prováděny dávkové operace nad 56 fotografiemi ve formátu JPEG, v dalším je převáděno 100 fotek ve formátu RAW (TIFF a CR2 z přístrojů Canon a Adobe DNG z DSLR Pentax) do JPEG.

    Shrnutí

    Rendering

    Cinebench R11.5 64-bit

    Poslední verze benchmarku výkonu v Cinema 4D. Výsledek při renderingu na jediném jádru uvádíme spíše jako teoretickou zajímavost.

     

    Frybench 64-bit

    Postup měření v programu Frybench je popsán v tomto článku. Vaše výsledky můžete ukázat a s dalšími konfiguracemi srovnávat zde: Frybench – výsledky.

    POV-Ray v3.7 beta RC6 64-bit

    Beta verze freeware raytraceru POV-Ray umožňuje využít vícejádrové procesory. Pro testy používáme jednu ze scén mezi příklady dodanými s programem: chess2.pov a rozlišení 1600 × 1200 px s AA 0.3 (800 × 600 px bez anti-aliasingu měřím už jen pro srovnání s minulými generacemi procesorů/testů).

    Blender 2.63 64-bit

    Pro testování v 3D modeláři Blender používám demo-projekt Helicopter (demonstrace Cycles, stažitelné v balíku dem pro 2.61 z blender.org).

    Bez změny nastavení (mimo snížení rozlišení na 800 × 600 px, abych nečekal na výsledek věčnost) spustím rendering (F12) a měřím čas.

    LuxMark 2.0 64-bit

    LuxMark 2.0 vám v jednoduchém rozhraní otestovat výkon vašeho procesoru (CPU) nebo grafické karty (GPU) na několika scénách vykreslovaných právě pomocí LuxRenderu. U grafické karty budete samozřejmě potřebovat mít dostatečně moderní (včetně ovladačů) – podpora OpenCL (potažmo GPGPU) je minimálním požadavkem. LuxRender je možné využít ve spojení se spoustou modelářů Blenderem či 3Ds Max počínaje a Poserem nebo SketchUpem konče. Více informací ve starší aktualitě o LuxMarku. V systému je nainstalován balík Intel SDK for OpenCL 2012 64-bit a AMD APP SDK v2.7 x64. Do shrnujících grafů započítávám výsledky v komplexní scéně „Room“.

    Shrnutí

    Do shrnutí z předešlého nepočítám jen Cinebench Single core a LuxMark medium.

    Komprese a šifrování

    WinRAR 4.20 64-bit

    Používám zabudovaný benchmark (ALT + B) se zapnutou volbou multithreading. 

    Pokud byste se na to náhodou chtěli zeptat, tak namátkou jsem  u procesoru Core i5–3570K vyzkoušel v registru Windows vypnout i Core parking. Výsledkem bylo mírné zhoršení výsledku (což se možná vešlo do běžné chyby měření). U procesorů bez HyperThreadingu dokonce ani kvůli WinRARu nemusíte Core parking nijak řešit.

    7-zip 9.20 x64

    I v 7-zipu využívám integrovaného benchmarku, v grafu je celkový výsledek počítaný z výkonu při kompresi i dekompresi.

    WinZIP 16.5 + AES

    Extrakce 3,5GB zaheslovaného archivu ZIP (šifrování AES, zkomprimovaná celá složky hry World of Tanks). Zatím se bohužel zdá, že výsledky jsou dost podle toho, jak se zrovna SSD vyspí. Dost nesedí hlavně výsledek Core i3–3220 (byť je to nejlepší ze tří měření).

    TrueCrypt 7.1a

    Testy pochází z integrovaného benchmarku (Tools, Benchmark), velikost bufferu nastavena na 500 MB. Výsledek je průměrem šifrování a dešifrování.

    V prvním grafu je spočtena průměrná rychlost ze všech dílčích testů TrueCryptu (tento jediný graf je taková počítán do dalších souhrnů):

    Dílčí testy TrueCrypt 7.1a:

    Shrnutí

    Virtualizace (VirtualBox)

    VirtualBox 4.1.20 + Ubuntu 12.04.01 x64

    Ve VirtualBoxu přiděluji maximum dostupných fyzických jader a 2048 MB RAM.

    Shrnutí

    PCMark 7 a multi-tasking

    Poslední verzi PCMarku jsem do metodiky zařadil především díky snadnějšímu srovnání s vašimi případně naměřenými výsledky a také proto, že nabízí ještě vcelku přesnou možnost změření výkonu při dvou paralelně prováděných úlohách (multi-tasking).


    Následující dva testy jsou spouštěny současně:


    Následující dva testy jsou spouštěny současně:



    Následující dva testy jsou spouštěny současně:


    Linux (Ubuntu 12.04.1 LTS 64-bit)

    Ubuntu 12.04.1 LTS 64-bit

    Po určitém rozvažování jsem se rozhodl testování v linuxové distribuci nakonec zařadit. Zvolil jsem asi tu „nejlidovější“ a musím říct, že návrat k mému kdysi primárnímu OS se mi docela líbil (přece jen kompletní start docela pěkně vypadajícího prostředí na testovacím HW za šest sekund má něco do sebe).

    S vámi bych se chtěl pro začátek poradit, jestli byste uvítali výsledky z Linuxu zařazené mezi ostatní (například C-Ray v renderingu, RAMspeed v kapitole s rychlostí pamětí atd.), nebo takto vyseparovány do své kapitoly?

    Phoronix Test Suite

    Kompilace jádra

    Vždy s parametrem -j počet_vláken (max. podporovaných procesorem).

    7-zip 9.20 x64

    Stejně jako ve Windows je uváděn jen celkový výsledek (komprese i dekomprese).

    GtkPerf

    Pro vyšší přesnost navyšuji výchozích 100 kol testů na 1000.

    Shrnutí

    Tento shrnující graf je sice velkou směskou, ale je zároveň mezivýsledkem účastnícím se na hlavním shrnujícím grafu, tak vám jej pro zajímavost předkládám také.

    Teoretické testy, PI, prvočísla, Zlib, AES, Hash, VP8, fraktály

    Deep Fritz 12 Chess benchmark

    Benchmark simulující počítání šachových kombinací skutečného šachového programu Fritz má svoji zdarma dostupnou verzi. Já jsem ale použil benchmark přímo v programu Deep Fritz 12, který by měl být stejný až na jednu drobnost – umožňuje nastavit více než osm vláken (za tip děkuji Flank3rovi).

    SuperPI mod XS 1.5

    Výpočet Ludolfova čísla na milion desetinných míst.

    wPrime 2.0

    Vícevláknová obdoba jednoduchého benchmarku SuperPI (samozřejmě se nepočítá Ludolfovo číslo, ale prvočísla).

    Y-cruncher 0.5.5

    Údajně nejrychlejší program pro výpočet Ludolfova čísla je vícevláknový a autor se chlubí tím, že předčí nejen SuperPi na jednojádru, ale také PiFast na dvoujádru či QuickPi na čtyřjádru.

    AIDA64 v2.60

    Následující sada testů v AIDA64 (dříve Everest, předtím jen AIDA32) jsou do jisté míry low-level benchmarky. Většina zatíží hlavně ALU, ty od VP8 níže pak FPU. AES je v podstatě testem přítomnosti instrukční sady AES-NI (+ velkou roli hraje propustnost paměti – v single channelu je výsledek sotva 60%).

    Shrnutí

    Rychlost pamětí

    AMD FX i Ax podporují frekvenci až 1866 MHz, čehož jsem využil. Ani tak bohužel pro AMD není dosaženo na propustnost a latence níže taktovaných pamětí ve společnosti Ivy Bridge. RAMspeed v OS Ubuntu x64 potvrzuje to samé. Tento linuxový paměťový test však na rozdíl od AIDA64 dokáže těžit i ze čtyřkanálového přístupu procesorů LGA 2011.

    Haswell (Pentium G3420):

    Haswell (Core i3–4330):

    Ivy Bridge-E (Core i7–4930K):

    Trinity (A6–5400K):

    Trinity (Athlon X4 750K):

    Ivy Bridge (Celeron G1610):

    Ivy Bridge (Pentium G2020):

    Ivy Bridge-E (Core i7–4960X):


    Sandy Bridge-E (Core i7–3960X):


    Richland (A10–6800K):

      

    Haswell (Core i5–4670K):

    Haswell (Core i7–4770K):

    Ivy Bridge (Core i5–3350P):

    Vishera (FX-6300):

    Ivy Bridge (Core i7–3770K):

    Sandy Bridge (Pentium G860):

    Deneb:

    Piledriver:

    Trinity:

    Bulldozer:

    Sandy Bridge-E:

    Shrnutí

    Hry

    Není-li řečeno jinak, jedná se o průměrné snímkové frekvence (avg. fps). Téměř vždy jde o nejvyšší možné nastavitelné detaily, jen anti-aliasing zůstává vypnut.

    Vysoké rozlišení

    Jestli mi někdo bude brečet v diskuzi, že nemám „ful hádé“, tak mu už raději dopředu sděluji, že rozdíl (v Mpx) mezi 1680 × 1050 px a 1920 × 1080 px je malý a ještě více v optice testu CPU. Stejně uvidíte, že i při nastavení max. detailů (jen bez anti-aliasingu, který je opravdu čistě záležitostí GPU) je vliv rozlišení i třeba proti 800 × 600 px vcelku malý – vybrané testy jsou v případě použití GeForce GTX 680 opravdu hodně závislé na procesoru.

    Call of Duty 4: Modern Warfare

    Stále nejspíše nejhranější díl CoD (možná společně s dvojkou) testuji pomocí timedema obsaženého v již dále nevyvíjeném automatizovaném nástroji TpuBench. Detaily jsou nastaveny na maximum, anti-aliasing vypnut.

    Enemy Territory: Quake Wars

    V OpenGL ET:QW používám osvědčené timedemo a v nastavení dávám předvolbu Quality: High. Ta nastaví skoro vše na maximální hodnoty, jen osvětlení je na hodnotě Normal a anti-aliasing vypnut. Vypnuty jsou i soft particles, anizotropní filtrování je na hodnotě 8×. Přes konzoli hru zbavuji omezení snímkové frekvence. Jiný poměr stran může způsobit, že v rozlišení 640 × 480 px bude výsledek nižší než v 1680 × 1050 px.

    Left 4 Dead

    Zástupce enginu Source je otestován pomocí vlastního timedema, kvůli kterému musím opatrně konzervovat verzi hry (Steam má neustálé tendendce všechno navzdory předvolbám aktualizovat). Nastavuji maximální detaily, trilineární filtraci textur a jen anti-aliasing zůstává vypnut. Důležité je zapnutí multicore renderingu a vypnutí vertikální synchronizace.

    The Elder Scrolls V: Skyrim

    Pro testování jsem vybral dvě uložené pozice v lokacích Whiterun (pohled na velkou část měst a ještě i za hradby) a Riverwood (stromy, voda, vesnice – v ZIPu je ještě třetí pozice Ragged Flagon (podzemí Riftenu), kterou jsem pro testy CPU nevyužil). Po nahrání uložené pozice počkám, až se uklidní ukazatel se snímky za sekundu (načítání z disku, obyčejně je to ale tak dvě až tři sekundy po zmizení nahrávací obrazovky) a poté měřím deset sekund (nastaveno ve FRAPSu). Nahraji další pozici a postup opakuji. V grafu je hodnota průměrných fps spočtena jako průměr dvou desetisekundových měření. Použitá verze hry je 1.7.7.0.6, nejsou přidány žádné balíčky textur ani jiná rozšíření.

    Unreal Tournament 3

    Letitý UT3, jehož engine je stále základem obrovského množství her, testuji pomocí průletu na VCTF-Suspense. Detaily jsou nastaveny na maximum (ve hře číslo 5, což obnáší i 16× AF), fyzika softwarová. Beru lepší výsledek ze dvou opakování.

    World in Conflict

    Oproti minulé metodice mohu díky dostatečně výkonné grafické kartě nastavit celkové grafické detaily na hodnotu Nejvyšší. To obnáší DX10 rendering a dokonce 4× MSAA. Vypnuta je pouze volba Voda odráží oblaka. Podobně jako ET:QW, i World in Conflict podporuje FOV a výsledky v nižším rozlišení s poměrem stran 4:3 mohou být vyšší než ty v 1680 × 1050 px s 16:10.

    World of Tanks

    V klientu verze 8.0 přehrávám replay v jedné z nejnáročnějších a současně na procesoru nejvíce závislých map: Ensk. S poměrně svižným stíhačem tanků SU-100 projedu velkou část mapy (problematické křoviny, většinu města). Často je používán sniper mód, především na začátku hry pak oddálení kamery a celkový pohled na spoustu objektů. Použit je Rendering Improved, Graphics Quality je nastaveno na Maximum, vše až na položku Enhanced Shadows je na maximálních možných hodnotách.

    X-Plane 10

    V náročném leteckém simulátoru používám benchmark skript spouštějící hru s parametrem –fps_test=1 (2, 3), ze tří různých testů pak dělám průměr. Ten je prezentován v grafu. V Setting, Rendering Options jsou prakticky všechna nastavení detailů v horních třech oddílech na maximu, počty objektů a cest na hodnotě „tons“. Detaily letiště ponechány výchozí, detaily odrazů na vodě jsou vypnuty stejně jako „HDR anti-aliasing“. Mraky nastaveny na rovněž výchozích 100 %. Přesná verze hry je 10.05r1.

    Nízké rozlišení

    Druhá sada herních testů je prováděna v co nejnižším rozlišení, detaily jsou však typicky nastaveny na maximální hodnoty (kdyby náhodou CPU byl účasten na některých z nich).

    Nastavení Skyrimu:

    Výsledkem v grafu je průměr z výkonu ve dvou lokacích (Whiterun a Riverwood):

    Shrnutí

    Všechny herní testy se podílí na výsledném průměrujícím grafu z her, beru jak výsledky z nízkého, tak vysokého rozlišení. Minimální fps měřená ve World in Conflict a World of Tanks do toho samozřejmě nemotám.

    Přetaktování, provozní vlastnosti (příkon, zahřívání)

    Přetaktování

    Přetaktování je u Pentia G stejně jako u dalším Haswellů bez písmene K (značící Unlocked) v podstatě pasé. Těšit se můžete typicky maximálně na nárůst 32 × 5 MHz (BCLK 105 MHz), s velkým štěstím 32 × 6 MHz. Počítat musíte ale i s dolní sazbou, takže třeba jen 32 × 3 MHz navrch.

    Příkon (spotřeba) změřený izolovaně na EPS12V

    V recenzích procesorů na EHW se můžete setkat kromě tradičního měření příkonu celé sestavy zásuvkovým wattmetrem také s izolovaným měřením příkonu na EPS12V.

    Bočník měřící procházející proud sestrojil Honza Černý, napětí bylo kontrolováno běžným multimetrem VoltCraft VC-140.

    Příkon (spotřeba) celého PC s daným CPU

    wattmetr

    Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics. A přestože chladič, zdroj a grafická karta zůstávají neměnné a paměti jsou nastaveny také velmi srovnatelně, pořád se jedná o spotřebu celé platformy dané do jisté míry také základní deskou, osazenou čipovou sadou a dalšími čipy právě na desce (i když i v tomto případě jsou podmínky díky použití desek Gigabyte ze stejné třídy v rámci možnosti co nejvíce srovnány).

    Teplotní testy berte spíš jako velmi hrubou informaci. Použitým chladičem je sice Noctua NH-C12P a pastou pak Noctua NT-H1, přesto může dojít k ne vždy stejnému rozetření pasty a teplota okolí se může také mezi testy lišit až o tři stupně Celsia.

     

    Důležité je také přímo nesrovnávat teploty CPU napříč různými platformami. Intel i AMD mají teplotní senzor pojat evidentně dost jinak.

    Shrnující grafy

    Kdo rád přeskakuje kapitoly, nebo prostě nemá tolik času, snad ocení právě tuto kapitolu. Všechny souhrnné (průměrující, zjednodušující, zkreslující – jak chcete) grafy z předchozích stránek pěkně pohromadě.

    Shrnutí a verdikt

    Po všech těch shrnujících grafech jako obvykle ještě jeden pořádně zavádějící (nejsou započítány výsledky z kapitol Teoretické testy, Rychlost pamětí a PCMark 7):

    Podělíme-li celkový (průměrný) výkon procesorů jejich cenou, vypadne nám takovýto „index výhodnosti“:

    Ten by ale platil jen v případě, že byste kupovali pouze samotné CPU. Jak by tomu bylo, kdybyste naopak kupovali celé PC? Zkusil jsem pro takový případ udělat modelovou sestavu se zhruba podobně vybavenými deskami pro zúčastněné platformy.

    Monitor, klávesnici, myš a další možné periferie už jsem do modelu nezahrnoval. Samozřejmě je trochu problém v tom, že pokud bude někdo uvažovat o AMD A10, potom nejspíše nebude chtít nic víc než integrovanou grafiku HD 7660D. Do kalkulace by tak bylo lepší započítat levnější Athlon pro FM2, to ale bohužel není dost dobře možné – nejvýkonnější oznámený Athlon nemá tak silné CPU jako A10 (ale jako A8). Levnější Core i3 a Pentia zase budou lidé častěji párovat s deskami s čipsetem B75, nikoli Z77. Jistě chápete, že to nelze udělat pro všechny kombinace a odrážíme se ve zbytku komponent od jakési „střední třídy“.

    Už při prvních pokusech o zavedení poměru výkon/cena celé sestavy jsme se v diskuzi dopracovali k tomu, že možná takovým optimem pro počítání výkon/cena by bylo vzít v potaz nikoli cenu celé sestavy, ale toho, co typicky upgradujete a spolu to nejvíce souvisí: tedy kromě procesoru ještě také základní desku a operační paměť.

    Verdikt

    Tak jak Pentium G svými parametry neoslňuje, tak svým výkonem v testech velmi mile překvapuje. Rozdíl oproti předchozí generaci Pentia je veliký a zdaleka se to nedá vysvětlit jen frekvencí. Jakoby ve dvou jádrech ukazoval Haswell svůj přínos citelněji. Pentium G3420 dokonce v průměru předskakuje Core i3–3220 – tedy o třídu vyšší CPU předchozí generace (Ivy Bridge).

    Při pohledu na grafy bude asi zase pozdvižení u AMD. Jestliže G3420 dokáže nezřídka zacvičit s FX-6300, co pak mají dělat nebohá APU? Samozřejmě to neplatí všude a třeba konverze videa zůstávají v oblasti levných procesorů doménou AMD.

    Je strašná škoda, že Pentium G nelze taktovat, protože někde kolem 4 GHz by to už byla opravdu bestia. A co by se stalo, kdyby se Intel rozhodl do tohoto levného dvoujádra vrazit HD 4600 stejně jako do Core i3, to už radši nahlas nedomýšlet. Asi tušíte, že by to byla vražda všech nižších řad APU AMD. Takhle ale u levného PC na internet a občasné hraní Sims nebo starších Call of Duty či Counter-Strike dávají A6 a A8 smysl.

    Pentium G3420 je zkrátka vydařený procesor a do levnějších sestav jej nelze nedoporučit. A možná už víte, proč minule Core i3–4330 neobdrželo ocenění – zasloužené Smart Buy jsem si šetřil právě pro Pentium G3420.


    Intel Pentium G3420 (Haswell, 2× 3,2 GHz)

    Plusy / mínusy
      v ceně kolem 1500 Kč bezkonkurenční výkon
      nízký příkon
      často výkonnější než Core i3 předchozí generace
      v průměru na úrovni šestijádrového AMD FX
      chybí podpora moderních instrukčních sad jako AVX2 či AES-NI
      jen minimální přetaktování (pár MHz na BCLK)
      slabá integrovaná grafika (v podstatě na „2D“)
    Cena 1510 Kč (vč. DPH)
    Za zapůjčení procesoru Pentium G3420 děkujeme společnosti Alza.cz 


    Graf ceny produktu Intel Pentium G3420 poskytuje server Heureka.cz

    Kvíz týdne

    Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
    1/9 otázek