Letos vydané GeForce RTX 5000 mají jako speciální výsadu tzv. multi generování snímků, které vkládá až tři interpolované (odhadnuté) snímky mezi každé dva reálné snímky hry, podobně jako to dělají televize s videem. Nvidia tuto funkci nezpřístupnila starším grafikám, ale předchozí generace GeForce RTX 4000 dostává aspoň náplast v podobně funkce pojmenované Smooth Motion. Ta také přidává „fake frames“, ale jiným způsobem.
Funkce SmoothMotion se objevila v ovladačích grafik Nvidia už na konci ledna. Jde v podstatě o obdobu toho, co AMD poskytuje na Radeonech RX 6000 a novějších pod označením Fluid Motion Frames (AFMF, respektive teď už existuje novější verze AFMF 2). Tato funkce také generuje snímky ve hře, ale není integrovaná do her. Funguje čistě jenom v rámci ovladačů grafiky.
To znamená, že nemůže použít data o pohybu a další informace přímo z enginu hry, a také nemůže automaticky vynechávat z filtrování například elementy GUI ve hře. Smooth Motion a AFMF zpracovávají celé snímky, jako by šlo o video a pohybové vektory hledají čistě analýzou obsahu. Poté vyrábějí interpolovaný mezisnímek technikou motion flow. Kvalita interpolovaných snímků by kvůli tomu měla prakticky vždy být nižší s více „artefakty“ (chybami), ale výměnou za to máte možnost si je přidat do většiny her, i takových, které je nepodporují přímo.
Smooth Motion už i pro GeForce RTX 4000
Funkce Smooth Motion se poprvé objevila v ovladačích verze 572.16, ale tehdy byla jen pro GeForce RTX 5000, podobně jako Multi Frame Generation. Firma tehdy ale prozradila, že eventuálně bude i pro majitele předchozí generace s architekturou Ada Lovelace. To se teď skutečně stalo. Sice to nebylo nějak zvlášť oznámeno, ale nová větev ovladačů GeForce 590 podle všeho podporu na GeForce RTX 4000 obsahuje.
Nvidia ještě žádné ovladače větve 590 nevydala, momentálně na webu nabízí jen verzi 576.88. Preview verze ovladače, ke které se lze dostat v beta programu, ale už umožňuje zapnutí Smooth Motion na grafikách GeForce RTX 4000 pomocí nástroje Nvidia Inspector. Pozdější oficiální verze ovladače zřejmě bude mít volbu zpřístupněnou přímo někde mezi obvyklými nastaveními.
Ovladač 590 není určený pro běžné uživatele, jde o preview nových vlastností jako je Shader Model 6.9 pro vývojáře. Pro běžné uživatele by nyní měly asi následovat ovladače větve 580, které mají být poslední s podporou grafik GeForce GTX 900 („Maxwell“) a GTX 1000 („Pascal“). Je ale možné, že podpora Smooth Motion pro GeForce RTX 4000 v nich už také bude.
Pokud jste netrpěliví, můžete si onen preview ovladač 590 nainstalovat. Mělo by stačit zaregistrovat si účet u Nvidie a odsouhlasit podmínky. Teoreticky s takto nefinální verzí ovladače mohou někde nastat problémy, ale v takovém případě se vždy lze vrátit ke stabilnímu vydání.
O tom, že by podpora Smooth Motion Frames byla v budoucnu přidána i pro grafické karty GeForce RTX 3000 (případně RTX 2000), nikde zatím informace nejsou. Zatím s tím tedy příliš nepočítejte.
Zdroje: Macer (fórum Guru3D), VideoCardz