Další díl seriálu Windows a škálování. Creators Update nabídne další zlepšení

Máte jemnou obrazovku? Nebo používáte dvě obrazovky, přičemž má každá rozdílnou hodnotu DPI? Pak se vám Creators Update bude líbit.

2
Centrum akcí ve Windows 10
Centrum akcí ve Windows 10

Řekl jsem to několikrát a zopakuji to raději ještě jednou. Desktopové prostředí své stáří nezapře a v některých věcech nedokáže držet krok s novějšími produkty. Trhliny se začaly projevovat mj. s nástupem jemných obrazovek. Zobrazovací zařízení s vysokými hodnotami DPI vyžadují určitý stupeň škálování obrazu, protože původní zobrazení znamená, že jsou prvky příliš malé.

Počítač je pak obtížně ovladatelný a texty nečitelné. Jenže desktop má se škálováním problém. S každým vydáním Windows pozoruji změny k lepšímu. Osmičky byly výrazně lepší než Sedmičky a právě lepší škálování pro mne později bylo významným důvodem k upgradu na Desítky. I ty již zaznamenaly několik vylepšení, zejména v Anniversary Updatu.

Právě s ním však Microsoft otevřeně přiznal, že ačkoli se snaží a vymýšlí různé způsoby, jak omezení desktopového prostředí obejít, výsledek nejspíš nikdy nebude dokonalý. Změny, které se v tomto ohledu odehrály v Anniversary Updatu, si můžete připomenout ve starším článku. I v souvislosti s blížícím se Creators Updatem dojde k dalším úpravám, aby se starší programy a prvky v režimu klasické pracovní plochy dobře škálovaly.

Škálování a Windows 10 Creators Update

Špatné škálování poznáte tak, že je prvek oproti zbytku prostředí výrazně menší, nebo je přiměřeně velký, ale prostředí – a především písma – rozmazané. Creators Update nabídne řešení dalších potíží jednak pro nás doma, jednak pro vývojářstvo. Systém lépe pozná, zda a kdy je třeba škálovat. Režim, jenž původní představil Anniversary Update, Creators Update posune zase o kus dál.

Automaticky se budou škálovat prvky jako hlavní nabídky, systémové nabídky a další podobné oblasti. To stejné platí pro staré dialogy, jež byly vytvořeny podle šablony pro prostředí Win32. Nevztahuje se to ale na prvky přidané, jen na prvky, které šablona obsahuje. Správné škálování zahrnuje také bitmapové prvky jako pole pro označování nebo pro výběr z více možností.

Aplikace

V případě starších aplikací, které používají GDI, oceníte, že i ty jsou správně škálovány podle toho, na jaké obrazovce se zrovna nachází. Řešení má celou řadu limitací, protože v takových aplikacích nadále nejsou ideálně škálovány bitmapy a prvky využívající DX ani GDI+. Přesto je podle firmy výsledek tak dobrý, že je nové škálování zapnuté u některých domácích aplikací. Jde např. o Microsoft Management Console.

Problémy, které se objevují při škálovávání obrazu v kostce
Problémy, které se objevují při škálovávání obrazu v kostce (Foto: Microsoft)

I v případě dalších aplikací budete moct nové škálování vynutit, a to v nastavení kompatibility aplikace, viz obrázek. Jen to kupodivu nepůjde u některých programů od Microsoftu, které jsou dodávány s Windows. Microsoft dále opravil škálování Internet Exploreru, jenž ovšem dnes zajímá málokoho.

Důležitější je velikost ikon na ploše, pakliže používáte režim rozšířené obrazovky s tím, že obrazovky mají rozdílné hodnoty DPI. Kromě ikon budou lépe vypadat také některé aplikace z Office 2016, které se se škálováním stále potýkaly, konkrétně jde o Skype for Business a PowerPoint. Jedná se ovšem o úpravy na straně samotných aplikací, takže by tyto změny měly být pozorovatelné minimálně i v Anniversary Updatu.

Co nás čeká příště?

Microsoft samozřejmě neskončil a ještě ho čeká spousta práce. Za prvé si přiznal, že dokumentace na MSDN týkající se škálování je stará. Pochází z dob Windows 8.1. Pokud má vývojářská obec nové funkce spojené se škálováním využívat, bez dokumentace to nepůjde. Pak bude řešeno škálování dalších prvků.

U starších aplikací změníte způsob škálování
U starších aplikací změníte způsob škálování (Foto: Microsoft)

Okna spadající pod hlavní okna či procesy by příště měla mít možnost se škálovat také. Rychlost pohybu myši by chtěl Microsoft nastavit tak, aby se odvíjela od fyzických rozměrů zobrazovacího zařízení, nikoli od rozlišení. Přál by si i lepší přesuny oken mezi dvěma obrazovkami, protože dnes při změně škálování část okna na původní obrazovce vypadá nehezky.

Stále doufá, že vyřeší nutnost se odhlásit a přihlásit, protože teprve na to řada starších aplikací zareaguje. V ideálním případě by aplikace byly zaktualizovány, aby samy podporovaly rozpoznávání hodnoty DPI. Jenže některé aktualizovány nikdy nebudou. Najde se řešení na straně Windows? Buď jak buď, v oblasti škálování nabízí Creators Update řadu zlepšení, takže jde v tomto ohledu o nejlepší vydání Windows. Což zatím platilo snad pro každé vydání Windows.

Více informací případě najdete na blogu Building Apps for Windows.

Další díl seriálu Windows a škálování. Creators Update nabídne další zlepšení

Ohodnoťte tento článek!

2 KOMENTÁŘE

  1. Doufám, že to bude významný posun, ale stejně myslím bude s přiblíženým zobrazením stále v některých případech a u starých aplikací dost problém.
    Proto bych zatím nechtěl 4K display. Mám jeden display 32″ 2560*1440 a druhej starší 28″ 1920*1080 a jsem rád, že to je ideál pro 100% zobrazení a nemusím to přibližovat.
    Druhá věc samozřejmě je, že QHD mám i jako ideál pro hry v mým aktuálním HW, na druhou stranu i kdybych chtěl dát víc peněz na HW na 4K hry, tak opravdu kvůli té běžné práci ve Windows by se mi do toho zatím nechtělo.