Alienware chystá obří herní OLED monitory: 55″, perfektní HDR, 4K rozlišení a 120 Hz

5
Alienware 55 na CES 2019 (Zdroj: Digit/Youtube)

Na CES 2019 jsou letos populární velké monitory. Už jsme tu probírali 32:9 LG s úhlopříčkou 49 palců a stejně velký hráčský Samsung s podporou DisplayHDR 1000 a FreeSync se 120Hz frekvencí. Ještě větší je ale nová specialita firmy Dell. Ta pod svou herní značkou Alienware představila rovnou 55″ hráčský monitor. A co víc, založený na technologii OLED a tím unikátní.

 

Perfektní odezva a HDR

Monitor Alienware 55 (momentálně jako „Technology Preview“) je pravděpodobně založen na OLED panelu LG Display používaném v televizorech, žádný tuner ale neobsahuje a bude určen čistě pro hraní na PC. Má rozlišení 3840 × 2160 bodů a také 120 Hz frekvenci, takže pořádně zatíží GPU a bude v herních zobrazovadlech představovat asi to nejlepší vůbec možné. Tedy samozřejmě za předpokladu, že se u něj podaří vyhnout se problémům s vypalováním obrazu a stárnutím, které OLED trápí. Pro hráče by ale měla být velmi přínosná minimální odezva této obrazové technologie, takže obraz bude reagovat rychleji než u LCD a bez artefaktů z overdrive nebo počátečního rozmazání.

Alienware 55 také bude připraven pro HDR obraz. Víme, že má pokrývat 95 % barevného prostoru DCI-P3 (podle jiných zdrojů 98 %), ale zatím není znám jas ani to, jaké z HDR standardů (které byly konsorciem VESA nedávno představeny speciálně pro OLED obrazovky) případně bude mít certifikovány. Proti LCD monitorům bude ale i s nižším jasem mít podstatně lepší reálný kontrast díky reálné černé.

Adaptivní obnovování bude, ale jaké?

Čím se bude Alienware 55 lišit od televizí, které někdy také 120Hz frekvenci nabízejí, bude adaptivní obnovování, jež je pro hry velmi žádoucí. Zvlášť pokud je rozlišení tak vysoké, že nikdy nebude spolehnutí na to, že GPU frekvenci 120 Hz udrží. Alienware potvrdil, že tento monitor bude adaptivní obnovování umět, ale zatím je ještě stále ve vývoji a není definitivně jasné, v jaké podobě. Údajně ale zatím nemá podporu G-Sync a pokud by nebyl použitý Variable Refresh skrze technologii HDMI 2.1 (což je ale technologie, která v reálném světě zatím neoperuje), zbývá jako nejpravděpodobnější možnost, že by bylo použité FreeSync/VESA Adaptive Sync. Podle některých zdroj má skutečně adaptivní obnovování běžet přes rozhraní DisplayPort 1.4, potvrzeno to ale není (prototyp ale tento port každopádně má).

Zástupci Alienware sice uvádějí, že možnost G-Sync je otevřená, to by ale mohlo referovat o podpoře pomocí kompatibility s FreeSync, kterou nyní Nvidia oznámila, ovšem trošku ji maskuje pod označení „G-Sync Compatible“. Pokud by se uvažovalo o instalaci modulu G-Sync (respektive zde G-Sync HDR), asi by se s ní počítalo od začátku a nebyly by o ní pochyby. Ale uvidíme, možná že je zatím monitor ve stádiu, kdy o finální elektronice ještě není rozhodnuto.

Kdy se tento monitor dostane na trh, nevíme. Jak už bylo řečeno, momentálně se jedná o demo či preview verzi, takže ještě zbývá nějaká práce, než se konečná podoba (možná mírně odlišná) začne prodávat. S čím se ale asi dá počítat, je vysoká cena. U té by se asi daly dejme tomu tři tisíce dolarů (s DPH 80 tisíc korun) považovat za konzervativní odhad. Vzhledem k tomu, že jen 27″ LCD s G-Sync HDR také stoji dva tisíce amerických chechtáků, není se co divit. Zde sice nebude potřeba komplikované zónové podsvícení a možná ani FPGA modul, ale technologie OLED má svoje vyšší náklady sama o sobě. A k tomu samozřejmě přichází také příplatek za exkluzivitu a highendový herní luxus. Protože televizní monitory BFGD od Nvidie oznámené před rokem vyjdou eventuálně na rovných 5000 $/135 000 Kč (první z nich, HP Omen X 65, se nyní mimochodem už dá předobjednat), je možná rozumnější čekat, že tolik bude stát i tento OLED.

Alienware chystá obří herní OLED monitory: 55″, perfektní HDR, 4K rozlišení a 120 Hz

Ohodnoťte tento článek!
4.6 (91.11%) 9 hlas/ů

5 KOMENTÁŘE

  1. Vyhodit případný g-sync, který to akorát nechutně prodražuje, prodávat to jako DELL a dostat cenu na 30k, asi bych o tom i uvažoval. Super obraz, věřím že i super konektivita, snad i ovladač, 55″, 4k, herců víc než v Ulici, co víc si přát, no trošku cenu pro plebs no 🙂 80-130k, to bych už asi koukal po cinema-level projektoru.

    • pri lacnych monitoroch suhlasim ale pri cene 3k usd riesit ci tam dat gsync v hodnote 200-300 usd nema moc zmysel riesit a najlepsie pre nich tam dat vsetko aby neodradili nejaku cast zakaznikov koli chybajucim funkciam.

  2. Nekupuju!
    Ja vim, pres rok jsem tu otravoval, ze kdy uz konecne budou ty 55″ 4K HDR monitory. Hrozne jsem nejaky chtel.
    Jenze doba se mezitim zmenila, staci mi obycejna fullHD televize a ted se upinam na novou vec. 😉

    Setrim na VR headset, akorat nechci prvni generaci, ale ma predstava je 2x 2560×1440 a uhel rozhledu 200 stupnu. Ma to v soucasnosti Pimax 5K, ktery se ale v CR jeste sehnat neda. Dost zajmave vypada i ten ocni tracking u HTC Vive 2, ale tam zatim nejsou znamy dalsi parametry, taky se obavam, ze to bude dost drahe. No uvidime, jak se v prubehu roku vyrobci okoti a co predvedou, nespecham na to.

    • Podařilo se mi pořídit použitý Rift CV1 za 6 tisíc a musím říct, o žádným herním monitoru už ani neuvažuji, nikdy. Svoje automobilový simulátory v závodní sedačce s volantem a letecký simulátory s joystickem už nehodlám hrát jinak – nikdy. Za ty prachy dobrý, i přes to rozlišení a zorný pole.
      U obyčejných her s pochodováním po místnosti mi ani to rozlišení nepřišlo jako hendikep, jen to chce zapracovat na úchytu na obličeji, ať dělám, co dělám, při sklánění se pro předměty na zemi se mi vždy brýle na obličeji posunou tak, že nevidím pak nic.

      • Asi mas mensi nebo mene typicky tvar hlavy, takze asi jo, musi na tom zapracovat. Ja to (Oculus Rift) zkousel u kamose nekolikrat a dobry nehejbalo se to, jemu taky ne.

        Na auta ten uhel rozhledu takovy hendicap neni, vadit mi to zacalo, kdyz jsem zkousel klasicke hry s volnym pohybem z first person.
        Samozrejme, ze i ta prvni generace Oculus Rift, HTC Vive jsou pouzitelny a kdo si je koupil, tak rozhodne nelituje. Ja na to vsak nespecham, nemam moc volneho casu a zatim mam v poradi spoustu her, ktere VR nepodporuji a rad bych si je zahral, takze jsem si rekl, ze si VR koupim nekdy koncem letosniho roku nebo az v roce 2020 a to uz budou urcite u vsech venku VR sety druhe generace s vetsim uhlem rozhledu. Zase ale stoupne narocnost na grafiku.