Zásadní den pro internet je tady. Google Chrome blokuje otravné reklamy

Patnáctý únor 2018 se zapíše do dějin jako den, kdy nejpoužívanější prohlížeč začal blokovat reklamy. Jak se teď Google Chrome chová?

18
Reklamy
Ilustrační foto (zdroj: JuralMin / Pixabay)

Dlouho avizovaná novinka je tady. V červnu 2017 Google oznámil, že se zapojil do Koalice pro lepší reklamu a že od začátku roku 2018 začne otravnou reklamu ve svém prohlížeči blokovat. V prosinci pak dodal, že nová pravidla začnou platit od 15. února 2018. Tedy dnes.

Používáte-li Chrome na počítači, tabletu nebo mobilu, ode dneška v něm možná uvidíte stránky zcela bez reklam, přestože žádný doplněk typu Adblock Plus nebo uBlock nemáte nainstalovaný. Google totiž přistoupil k radikálnímu kroku – blokování reklam je automaticky zapnuté pro všechny.

Jak blokování reklam v Chromu funguje?

Googlu nevadí všechny reklamy, jen ty agresivní, otravné, zkrátka nevhodné. Za nevhodné Koaliace označila vyskakovací okna, automaticky přehrávaná videa se zvukem, překrývající okna s odpočtem nebo velké bannery přilepené na stránce (neposouvají se spolu s textem). To platí pro počítače. Na mobilu vadí ještě bannery zabírající přes 30 % velikosti stránky nebo animované/blikající reklamy. Příklady najdete v galerii.

Google reklamy detekuje na základě veřejného filtru EasyList, který používají i všechny ostatní blokátory. Využívá přitom složitější systém než konkurence. Neblokuje jen nevhodné, ale všechny reklamy. Činí tak však pouze tehdy, pokud web propadl v testu Ad Experience Report.

Test má tři možné výsledky. Passing (prošel) – v takovém případě se reklamy blokovat nebudou. Warning (dostal varování) – otravných reklam je jen malé množství, ale provozovatelé by to měli upravit a spustit nový test. Failing (neprošel) – nevhodných reklam je až příliš, provozovatel má 30 dní na jejich odstranění, jinak mu Chrome zablokuje veškerou inzerci.

Mobilní a desktopový web je posuzován zvlášť. O stavu testu se provozovatelé dozvít skrz Google Search Console, viz nápověda. Google také napoví, jak „chyby“ opravit.

Uživatel nemá možnost chování blokátoru příliš ovlivnit. Nemůže filtry upravit nebo přidat nové, blokování (zdá se) není možné globálně vypnout. Pokud ale Chrome reklamu na nějakém webu zablokuje, dá o tom uživateli vědět vyskakovacím oknem, kde bude mít možnost blokování pro konkrétní stránku vypnout.

Takhle Google upozorní uživatele za zablokované reklamy
Takhle Google upozorní uživatele za zablokované reklamy

O co Googlu jde?

Nejen Google, ale celá Koalice, mezi jejímiž členy najdeme i Facebook, Microsoft nebo významná zahraniční média a vydavatelské domy (Axel Springer, News Corp, Procter # Gampe, The Washington Post, Thomson Reuters…), chce web uzdravit. Podíl reklam na obsahu a jejich agresivita narostly do takových rozměrů, že to škodí čtenářům. Ti pak zablokují veškerou reklamu a vydavatelé nedostanou ani korunu. Naopak reklamu ještě zesílí, aby kompenzovali ztráty u těch, co jí blokují.

Google chce tento začarovaný kruh rozpojit. Coby provozovatel největší reklamní sítě i největšího webového prohlížeče má sílu trh přesvědčit, aby to dělal jinak. Aby vydavatelé na webu nechali jen reklamu, která nebude rušit čtenářský prožitek, takže ji uživatelé ani nebudou nuceni sami blokovat. A když jí bude méně, bude vzácnější, tj. dražší, takže by to ve výsledku nemělo poškodit ani provozovatele stránek.

Taková je teorie. Potrvá několik měsíců nebo možná let, než bude možné politiku Koalice pro lepší reklamu posoudit. Google nicméně tvrdí, že blokování v Chromu už přineslo první ovoce. Webmasteři již byli na nová pravidla dopředu varováni a k 12. únoru prý 42 % webů, které byly označeny jako Failing, reklamu upravily a dnes jsou označeny jako Passing.

Ohodnoťte tento článek!

18 KOMENTÁŘE

    • Na druhou stranu, pokud by to znamenalo umírnění reklam, odliv lidí od blokátorů a větší prokliky, pak si zadavatelé reklam určitě stěžovat nebudou a že to nenapadlo i ostatní, nebo se tomu nepřizpůsobili, to je jejich problém, kdo se má pořád nechat obtěžovat vlezlou reklamou. Což neznamená, že mnou popsaný scénář opravdu nastane, je to jen návrh.