
Dlouho avizovaná novinka je tady. V červnu 2017 Google oznámil, že se zapojil do Koalice pro lepší reklamu a že od začátku roku 2018 začne otravnou reklamu ve svém prohlížeči blokovat. V prosinci pak dodal, že nová pravidla začnou platit od 15. února 2018. Tedy dnes.
Používáte-li Chrome na počítači, tabletu nebo mobilu, ode dneška v něm možná uvidíte stránky zcela bez reklam, přestože žádný doplněk typu Adblock Plus nebo uBlock nemáte nainstalovaný. Google totiž přistoupil k radikálnímu kroku – blokování reklam je automaticky zapnuté pro všechny.
Jak blokování reklam v Chromu funguje?
Googlu nevadí všechny reklamy, jen ty agresivní, otravné, zkrátka nevhodné. Za nevhodné Koaliace označila vyskakovací okna, automaticky přehrávaná videa se zvukem, překrývající okna s odpočtem nebo velké bannery přilepené na stránce (neposouvají se spolu s textem). To platí pro počítače. Na mobilu vadí ještě bannery zabírající přes 30 % velikosti stránky nebo animované/blikající reklamy. Příklady najdete v galerii.
Google reklamy detekuje na základě veřejného filtru EasyList, který používají i všechny ostatní blokátory. Využívá přitom složitější systém než konkurence. Neblokuje jen nevhodné, ale všechny reklamy. Činí tak však pouze tehdy, pokud web propadl v testu Ad Experience Report.
Test má tři možné výsledky. Passing (prošel) – v takovém případě se reklamy blokovat nebudou. Warning (dostal varování) – otravných reklam je jen malé množství, ale provozovatelé by to měli upravit a spustit nový test. Failing (neprošel) – nevhodných reklam je až příliš, provozovatel má 30 dní na jejich odstranění, jinak mu Chrome zablokuje veškerou inzerci.
Mobilní a desktopový web je posuzován zvlášť. O stavu testu se provozovatelé dozvít skrz Google Search Console, viz nápověda. Google také napoví, jak „chyby“ opravit.
Uživatel nemá možnost chování blokátoru příliš ovlivnit. Nemůže filtry upravit nebo přidat nové, blokování (zdá se) není možné globálně vypnout. Pokud ale Chrome reklamu na nějakém webu zablokuje, dá o tom uživateli vědět vyskakovacím oknem, kde bude mít možnost blokování pro konkrétní stránku vypnout.

O co Googlu jde?
Nejen Google, ale celá Koalice, mezi jejímiž členy najdeme i Facebook, Microsoft nebo významná zahraniční média a vydavatelské domy (Axel Springer, News Corp, Procter # Gampe, The Washington Post, Thomson Reuters…), chce web uzdravit. Podíl reklam na obsahu a jejich agresivita narostly do takových rozměrů, že to škodí čtenářům. Ti pak zablokují veškerou reklamu a vydavatelé nedostanou ani korunu. Naopak reklamu ještě zesílí, aby kompenzovali ztráty u těch, co jí blokují.
Google chce tento začarovaný kruh rozpojit. Coby provozovatel největší reklamní sítě i největšího webového prohlížeče má sílu trh přesvědčit, aby to dělal jinak. Aby vydavatelé na webu nechali jen reklamu, která nebude rušit čtenářský prožitek, takže ji uživatelé ani nebudou nuceni sami blokovat. A když jí bude méně, bude vzácnější, tj. dražší, takže by to ve výsledku nemělo poškodit ani provozovatele stránek.
Taková je teorie. Potrvá několik měsíců nebo možná let, než bude možné politiku Koalice pro lepší reklamu posoudit. Google nicméně tvrdí, že blokování v Chromu už přineslo první ovoce. Webmasteři již byli na nová pravidla dopředu varováni a k 12. únoru prý 42 % webů, které byly označeny jako Failing, reklamu upravily a dnes jsou označeny jako Passing.
Ode dneška ? Nevím , ale Adblock+ ukazuje 12 zablokovaných reklam jen na této stránce 🙂
:-))) mě to ukazuje 19. R.
se máte čím chlubit, že nedáte vydělat ani svým oblíbeným webům.
Zkuste si článek přečíst ještě jednou, a tentokrát zapněte mozek, třeba Vám to dojde 🙂
Otázka zní: Začnou se weby nebo zadavatelé těmto reklamám vyhýbat – nebo jejich počet znásobí v naději, že se nějaká protlačí? 🙂
Přijde mi legrační, že Google informuje o blokaci (nejen) vyskakovacích oken tím, že zobrazí vyskakovací okno. 🤔
Tak to mě taky trklo, když jsem to četl:-)
No jo. Teď mi vypadl uBlock a nestačil jsem se divit, jak cnwes vypadá. Chvíli jsem si myslel, jestli nejsem na Živě 😛
No ty vogo.
jo, když člověk musí luštit co je článek a co reklama, je něco špatně… 🙁
je to stejný majitel jako Živě. To se dalo čekat, že po té co tento web odkoupila mladá fronta, tak to tak dopadne. Ale i tak je to slušnost vypínat Blockery reklam na webech, které člověk navštěvuje pravidelně. Až mě ty reklamy začnou hodně štvát tak raději stránky přestanu navštěvovat stejně jako to zmíněné Živě, než sem denně chodit jako černý pasažér.
Živě už pod Mladou Frontu nepatří. Nás koupili, až když se jich zbavili. Živě teď spadá pod Czech News Center stejně jako Blesk nebo Reflex.
tak to se omlouvám to sem nepostřehl
Nicméně ten layout od mladé fronty si Živě ponechalo a na první pohled je k nerozeznání s tímto webem a bohužel i tím pojetím reklam.
Google zablokuje „nevhodné“ reklamy, aby si zlepšil vlastní pozici v reklamním byznysu.
Na druhou stranu, pokud by to znamenalo umírnění reklam, odliv lidí od blokátorů a větší prokliky, pak si zadavatelé reklam určitě stěžovat nebudou a že to nenapadlo i ostatní, nebo se tomu nepřizpůsobili, to je jejich problém, kdo se má pořád nechat obtěžovat vlezlou reklamou. Což neznamená, že mnou popsaný scénář opravdu nastane, je to jen návrh.
Ono tohle opravdu zavání tím, že google se chce zbavit konkurence. Je jasné, že svou vlastní reklamu blokovat nebude – bude ji rovnou upravovat tak aby splňovali jejich podmínky slušnosti.
Google reklamy detekuje na základě veřejného filtru EasyList. To sámé dělá Explorer už nějaký pátek ve svém doplňku. A těch veřejných filtrů má k dispozici více.