„Megazone“ herní LCD: přijdou 4K/144Hz IPS panely s HDR podsvícením o milionu zón

25

V HDR monitorech s vysokým dynamickým rozsahem se kvůli povaze technologie LCD začalo objevovat tzv. lokálně stmívatelné podsvícení, které se umí přizpůsobovat požadovanému jasu objektů na obrazovce a dokáže tak zvýšit reálný kontrast LCD. Pro kvalitu obrazu je důležité, aby tzv. „local dimming“ měl jednotlivé zóny co nejmenší, aby oblast vyššího jasu nezasahovala příliš mimo objekt, který má být jasný. První generace monitorů G-Sync HDR měla „FALD“ podsvícení s 384 zónami a druhá generace jich přinese 576, ale to je stále docela málo. Tchajwanská firma Innolux, jeden z výrobců panelů pro LCD monitory, ale teď má v přípravě displej, který by měl mít lokální stmívání prakticky dokonalé. Má mít zón milion, takže by každá měřila jen několik málo bodů. A pozor, současně půjde o rychlý panel pro herní monitory.

Tento parádní panel je v přípravě pod označením M315DCM-E70 a půjde o obrazovku technologie IPS (Innolux pro ni používá i označení AAS) s úhlopříčkou 31,5 palce a rozlišením 4K. A panel bude podporovat obnovovací frekvenci 144 Hz, respektive možná 120 Hz nativně a 144 Hz jako přetaktovanou frekvenci. Odezva by také měla být zredukovaná proti dřívějším IPS– panel má specifikovanou 7ms odezvu pro přechod šedá-šedá. To je ale zřejmě ještě bez overdrive, nesrovnávejte tedy tuto hodnotu s tím, co uvádějí celé hotové monitory (tam je overdrive započítáno). „Holé“ panely LCD typu IPS mají dnes tuto odezvu většinou vysokých 14 ms, pro srovnání.

Megazone podsvícení s DisplayHDR 1000

Tyto parametry budou kritické pro herní využití, ale hlavním technologickým tahákem je zde HDR zobrazení. Tento panel bude odpovídat standardu DisplayHDR 1000 (což je dnes první liga HDR monitorů LCD), vyvine špičkový jas až 1000 cd/m² a stabilně by měl držet 600 cd/m². A jak už bylo nadhozeno, bude s tím spojeno pokročilé lokálně stmívatelné podsvícení, které zdá se nechá technologii „FALD“ daleko vzadu. 4K monitor má 8 294 400 pixelů, což znamená, že s 576 zónami má jedna 14 400 bodů – stále extrémně hodně, takže malý jasný objekt zvedne jas podsvícení i ve značné části okolí a toto může vypadat docela rušivě. Světlou “auru”, kterou to způsobuje, můžete vidět na videu webu ComputerBase zde.

Tento panel má mít technologii, které Innolux říká „Megazone“, což znamená, že zón bude přes milion (nebo možná v řádu milionů). Kolik přesně v tomto případě, to není řečeno, teoreticky by stmívání mohlo fungovat individuálně pro bloky šesti nebo osmi pixelů. S přihlédnutím k velikosti pixelů už by efekt měl být prakticky stejně dobrý, jako kdyby se podsvícení stmívalo přímo pro jednotlivé pixely (nebo s polovičním rozlišením, tedy pro blok 2×2, jako to dělá třeba technologie ULED XD od Hisense, která pro stmívání používá sekundární TFT matrici). Jaký princip pro takto jemné zónování používá Innolux, není řečeno, ale pokud nejsou použité přímo takto malé Micro/Mini LED, tak by asi mohlo také jít o princip využívající druhé TFT matrice. Na druhou stranu Micro LED jsou asi budoucnost monitorů a tak by dávalo smysl směřovat vývoj tímto směrem.

Innolux ukazuje 65palcovou obrazovku typu Megazone
Innolux loni ukazoval 8K obrazovku typu Megazone s úhlopříčkou 65 palců. Ta měla mít přes 8 milionů stmívatelných zón, pravděpodobně tedy s rozměrem jen 2×2 pixelů

Pro HDR zobrazení má panel M315DCM-E70 podporovat také barevný gamut DCI-P3 (>90% pokrytí) a 10bitovou barevnou hloubku s 8 bity nativního rozlišení a dalšími 2 bity pomocí ditheringu (FRC). Výroba se patrně rozjede až v roce 2020, letos v druhém čtvrtletí měl být hotový prototyp (zda se to podařilo splnit, se neví). V hotových monitorech by se snad obrazovka mohla objevit koncem roku 2020, ale možná až v roce 2021. Pokud samozřejmě nedojde ke zdržením, které třeba u 144Hz 4K panelů AU Optronics s 384zónovým FALD bylo prakticky roční.

Levnější Mini LED panel s 95% pokrytím barev BT.2020

Innolux má pokročilých HDR LCD na programu víc. Další 31,5palcový IPS panel s rozlišením 4K a 120–144Hz frekvencí by měl mít velmi podobné parametry (DisplayHDR 1000 s jasem 600/1000 cd/m² a 7ms odezvu GtG), ale už ne „Megazone“ podsvícení. Bude u něj použité jen jednoduší podsvícení z Mini LED, které ale stále bude mít 10 000 zón (něco přes 800 pixelů na zónu), tedy stále o dost více než dnešní FALD panely. Tento typ panelu by asi mohl být levnější alternativou k Megazone technologii, prototyp má být údajně hotový do Q4 2019, s masovou výrobou asi až v roce 2020. Zajímavý je jinak ještě jeden parametr: monitor má mít hodně široké barevné pokrytí. Nemluví se tu už jen o DCI-P3, ale o ještě o dost širším gamutu BT.2020, který je nativní pro 4K Ultra HD Blu-ray, a tento panel ho má pokrývat z 95 %, tj. blízko kompletnímu zobrazení. Pro HDR filmy a video by to mohla být opravdu lahůdka.

HDR10+
Efekt HDR obrazu nelze na běžných monitorech přes internet demonstrovat. Výrobci monitorů ho tak obvykle přibližují podobnými ilustracemi

Innolux jinak podle webu TFT Central, který o nových (respektive připravovaných) panelech této firmy informuje, chystá také SDR verzi 31,5palcového 4K/144Hz IPS panelu pro herní monitory – stále s 90% pokrytím DCI-P3, ale jen běžným jasem a podsvícením. A zajímavé je, že také chystá 144Hz 4K panel IPS (AAS) s úhlopříčkou 28 palců, označený M280DCA-E7B, který bude mít také 7ms odezvu GtG a široký gamut. V té dlouho existovaly jen TN panely, takže ti, kdož chtěli kvalitnější matrici, se museli orientovat jen na 27 a 31,5 palců. S těmito obrazovkami se tedy objeví 28″ alternativa s technologií IPS. Innolux chystá i pomalejší 60Hz/14ms verzi M280DCA-E3B pro obyčejné neherní 4K monitory o úhlopříčce 28 palců, ta má jít do výroby už nyní v srpnu.

Galerie: MiniLED monitory s G-Sync Ultimate/G-Sync HDR (Computex 2019)


„Megazone“ herní LCD: přijdou 4K/144Hz IPS panely s HDR podsvícením o milionu zón
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (95%) 4 hlas/ů

25 KOMENTÁŘE

  1. Clanek plny adidas!
    144Hz nepotrebuju.
    4K na 31″ je naprosto k nicemu, mam QHD na 32″ a vic bych nechtel, akorat to zbytecne zatezuje grafickou kartu.

    Jo, at to udelaji na 50″ monitoru se 4K , proti tomu nic nemam, ale tohle je o nicem.

    • 2560×1440 je fajn, když se člověk orientuje na hry a nic jiného.
      Kromě toho, že je to větší plocha/jemnější rastr obecně, tak 4K (3840 × 2160) se od 1440p liší v tom, že je to standardní rozlišení pro mediální obsah, jako bylo/je Full HD. Pro 4K se dělá video, filmy a tak podobně a je fajn moct to zobrazit. Zvlášť když má ten monitor podporu HDR obsah, u kterého je norma 4K rozlišení.

      Takže v tomhle ohledu jsou 2560×1440 monitory trochu jako když si člověk v minulé dekádě koupil monitor s rozlišením 1680×1050 a nebylo to dost na to, aby video obsah v 1920×1080 byl v plné palbě. Jako ono se to přeškáluje, samozřejmě, ale nativně je to nativně.

      • Jasny, vsak to ve svem komentari pisu, na hry je na 32″ 2560×1440 optimalni. Video (filmy) si poustim na fullHD TV 43″, taky mi to staci, ale ano rad bych casem az bude za pro me snesitelnou cenu presel na 50″ 4K HDR nejlepe jako monitor, TV signal nedokazu vyuzit.

            • Ale prd, 144Hz monitor jsem mel na zkousku pujceny, ale nebyl dobry.

            • a k jaké grafické kartě si ho měl připojený a co jsi na něm “testoval” 🙂 ?

            • GTX1070 zkousel jsem na tom nekolik her, ale on problem nebyl ve frekvenci, ten monitor byl spatny, spatne podsviceni a nic moc barvy. Nicmene co se tyka tech FPS, tak jsem si overil, ze nevidim rozdily nad 60FPS. Tim nikde nerikam, ze je nevidi nikdo. Mne bohate staci na hry typu adventura nebo RPG klidne 30FPS a na akce a motosport tech 60FPS.

        • 2560×1440 je v dnešní době i na hry luxus. Nejnovější AAA hry nejdou na úplně stabilních 60 fps rozjet ani třeba s RTX 2060 (1070 Ti). A to mám monitor s rozlišením 1920×1200.

      • dobry den ze se vam chce mu porat odepisovat na nake plakani ja uz bych ho kopl nekam chodim se asi 2 roky pac dd je nouma ale komenty od redmarxe to jak od maleho decka porat place a place něco jak dd

      • Osobne si u her nastavuju natvrdo 30FPS, ne u vsech samozrejme, ale u spousty her nepotrebuju vic, takze k cemu by mi bylo 144FPS? Nehlede na to, ze na 144FPS musis mit nabusenou grafiku a mne na 30FPS staci GTX1070.

        Nikomu samozrejme 144FPS neberu, ale kecy, ze kdo nezkusil nevi, si nech od cesty, nemam zajem hrat CSko, kdo to hraje, at si klidne 144Hz monitor poridi.

        • pane pokud jedete na 30fps tak to nikdy nepochopite ja jedu min 60 a mam jen obyčejnou tv ale je hodne velkej rozdil esi jedu na 30fps nebo na 100fps a abych pravdu řekl mam 4k a 1070 a kdys mi něco jede ve 4k na tech 30-40 fps tak jedu raci na fullhd ale mam 100fps a plynulost je 100 a 1 tak tu neplacejte totalni pi.. a prosim prestante tu porat plakat uz sem si kvůli vam udelal i ucet to se proste cist neda dekuji

          • Viz muj komentar dole. Takze treba na filmy se zasadne nedivas, kdyz ti tak vadi 30FPS ve hrach, tak bys tezko prezil 25FPS ve filmu. Anebo jenom pindas.
            30FPS je zcela plynuly pohyb pro spoustu situaci. Napriklad pujdes ve hre nebo ve filmu po silnici a kamera se bude divat pred tebe, zmena obrazu je tak mala a tak pomala, ze 30FPS pusobi zcela plynule. Opakem je situace, kdy bude kamera v rychle leticim vrtulniku a bude se rozhlizet po krajine, pak je to sekana. A je pravda, ze na nektere situace zvlast ve hrach je i 60FPS malo nebo na hrane pouzitelnosti. Ja teda nikomu neberu 144FPS monitory.

            Je treba u vseho myslet a nebyt za blba. K cemu ti napriklad bude 144Hz monitor na notebooku s GTX1050Ti? Naprosto k nicemu, protoze v naproste vetsine her se ke 144FPS nemas sanci ani priblizit.

          • Vetsina filmu presne 99% jede na 25FPS a lidi na ne stale chodi, stale si je v TV pousteji. Jak je to mozny, kdyz je to dle tebe totalni sekana?

            Spis nevis o cem mluvis. Pokud nehrajes akcni hru s rychlym pohybem a ty ja prilis casto nehraji, tak 30FPS uplne v pohode staci.

            • To snad ne srovnávat film a hru lol ty se zahrab film má stabilní frame rate ale hra ti dá v jedné polovině sekundy 20 fps a ve druhé 10 ano máš těch 30fps ale už je to sekaný a nikdy to nebude tak plynulý jak film plácáš jabka a hrušky dohromady chtěl bych tě vydet já hraješ závodní hru a řekneš že je dostatečně plynulá ani omylem mám třeba assetto Corsa pod 60fps na hovno Lagy jak prase volant má pak taky input Lagy jak sviňa prostě pokud ty to nepuzijes tak tu nemáš ocem diskutovat a di někam psát tu takové blbosti

            • Sufane, boze douc se neco!

              VSync = stabilni frekvence = stabilni FPS.

            • Sufane, jeste jednou, prosim te, zakladni vec, lagy volantu a grafiky se nescitaji!

        • vidím, že různě šikmý hrany nejsou stejně ostrý, už vůbec ne stejně jako horizontály a vertikály (pochopitelně záleží i na vyhlazování, Clear Type atd)
          natož pokud se bavíme o další grafický tvorbě – rozdíl tam je
          pro porovnání mám třeba telefon – fHD na 5,5″ ujde z cca 50cm, fakt ostrý je cca na metr a víc

          ano, nosím brejle (kvalitní skla) + čistím je (!) + když už maj horší povrch, tak měním skla a mám správný dioptrie

          vzduch u mě doma je rozhodně dostatečně čistej na to, aby na 50cm nezpůsoboval optický poruchy, který bych jakkoli vnímal (nechápu, na co jsi zvyklej, že si tohle myslíš)

          ne – nepřekecáš mě, že co si ty myslíš (že můžu a nemůžu vidět) ovlivní to -> co vidím a nevidím

          p.s. chápu, že třeba nevidíš moc dobře a nezávidím ti to