Intel prý chce za 30 miliard $ koupit GlobalFoundries, továrny kde se vyrábí čipy AMD

76

Superakvizicím v IT není konec a tahle dost překvapila: Intel chce prý koupit továrny na čipy GlobalFoundries – ty, které vyrábí procesory Ryzen od AMD. Co všechno by to znamenalo, se zatím jen těžko odhaduje.

Loni nastaly v počítačovém průmyslu bombastické akvizice – Nvidia koupila ARM (respektive čeká na antimonopolní schválení), AMD chce koupit Xilinx. Vypadá to, že ani Intel neodejde s prázdnou. Podle překvapivé zprávy chce převzít GlobalFoundries, zakázkového výrobce čipů, který je na tomto trhu třetí největší. A mimochodem také vyrábí některé procesory a čipy AMD, takže by vznikla situace, kdy u Intelu vyrábí hlavní konkurent.

Intel + GlobalFoundries?

Wall Street Journal ve čtvrtek přišel se zprávou, podle níž Intel jedná o odkoupení Global Foundries. Za převzetí toto výrobního podniku s továrnami v Evropě (Drážďany), Americe (New York) a také třeba Singapuru, nabízí Intel údajně okolo 30 miliard dolarů, nebo toto je alespoň částka, kterou uvádějí zdroje blízké jednání, které vše Wall Street Journalu vyzradily. To by z koupě udělalo jeho nejdražší akvizici – na svou dobu obrovská platba za Alteru Intel stála jen 16,7 miliard $.

Wall Street Journal podotýká, že obchod zatím není v takové fázi, že by už byla koupě jasná. Tudíž je pořád ještě možné, že z něj sejde. Intel údajně nejedná s vedením GlobalFoundries (mluvčí firmy to také popřel), ale přímo s investičním fondem Mubadala z Abú Zabí, který GlobalFoundries vlastní. Mubadala pravděpodobně měl plány uvést GlobalFoundries na burzu prostřednictvím emise akcií, což může být alternativa k přímému prodeji Intelu. Zdá se ale, že s Intelem alespoň běží jednání, takže jistá pravděpodobnost, že se polovodičový lídr spojí s touto foundry společností, tu je.

GlobalFoundries vzniklo před více než deseti lety odštěpením továren AMD, které nemělo dostatečný masový objem výroby (kromě toho, že mělo celkově nedostatek peněz a několik špatných let před sebou), aby se mu továrny vyplatily a aby mohlo dál vyvíjet nové pokročilé procesy. Zformování GlobalFoundries mělo problém vyřešit tím, že by otevření továren pro zakázkovou výrobu nabralo nové externí klienty. Nicméně i nová společnost měla určité problémy s vývojem, například 20nm a 14nm proces byl zrušen (a 14nm technologii místo toho firma licencovala od Samsungu).

Práce v tzv. cleanroomu továrny na čipy (Zdroj: GlobalFoundries)

GlobalFoundries postupně pohltilo další menší foundry firmu Chartered Semiconductor a pak zejména výrobní divizi IBM, které se podobně jako AMD továren zbavovalo. Toto bylo vnímáno jako šance dostat se na špičku ve výrobních procesech, ovšem kvůli finanční náročnosti potřebných investic do nových továren nakonec byly 7nm proces i následné EUV procesy zrušené (IBM se nyní s GlobalFoundries soudí za porušení závazků).

GlobalFoundries se od té doby snaží specializovat na procesy s wafery FD-SOI, které mají být levnou alternativou k drahým moderním procesům, avšak použitelnou asi hlavně na nízkospotřebové, analogové a další speciální čipy.

Získání pozice v zakázkové výrobě čipů?

Z tohoto důvodu asi neplatí škodolibé „postřehy“, že by se Intel touto cestou snažil dohnat svoje zpoždění ve vývoji nejmodernějších výrobních procesů na bázi EUV, FinFETů a nebo nových typů tranzistorů (GAAFET), které za pár let FinFETy nahradí. Historicky také Intel nikdy nejevil zájem o technologii SOI nebo FD-SOI, takže pravděpodobně neplánuje, že by ji na své nejmodernější procesy aplikoval.

Proč chce GlobalFoundries koupit, proto není úplně jasné. Dost možná jde čistě o konsolidaci. Zatímco Intel je technologicky vůči GlobalFoundries napřed (byť za TSMC a dost možná i Samsungem je pozadu), co GlobalFoundries má a Intel ne, je zkušenost a tradice spolupráce s klienty v zakázkové výrobě čipů, tedy onom foundry byznysu. Zde GlobalFoundries přes horší pozici proti prvním dvěma hráčům (TSMC a Samsung) a zklamání se 7nm technologií přece jen už má za sebou výsledky a relativně slušnou důvěru. Intel chce do foundry byznysu znovu vstoupit ve velkém a rád by v něm získal velký objem zakázek od nejrůznějších externích klientů.

Jenže zkušenost s Intelem jako foundry výrobcem je naopak špatná. Když v minulé dekádě na tomto poli zkoušel působit, tak krach jeho 10nm procesu prý podle drbů hodně potopil 5G technologii Ericssonu a také zabil snahu LG o vlastní ARM procesory, které měly být vyráběné právě u Intelu. Je proto možné, že pro návrat do foundry byznysu plánuje Intel použít GlobalFoundries, které v tomto oboru umí fungovat a uspokojovat zákazníky. Posléze by GlobalFoundries vedle svých stávajících technologií zpřístupnilo také novější procesy v továrnách Intelu a jeho zkušenosti by snad zajistily, že tyto technologie budou úspěšně využitelné i externími foundry klienty.

To je nicméně jen hypotéza. Intel může mít i prozaičtější důvody – například to, že GlobalFoundries v bývalých továrnách IBM vyrábí různé speciální čipy pro americký obranný průmysl a tyto kontrakty mohou být dost lukrativní. Nebo Intel jednoduše může chtít z trhu odstranit konkurenci a zároveň získat nějaké ty posily do výzkumu a vývoje, protože v GlobalFoundries by měl nyní být nějaký personál z IBM s potenciálně užitečnými zkušenostmi.

Výrobní prostory továrny na polovodičové čipy (Zdroj: Intel)

Galerie: Výroba čipů v cleanroomu polovodičové továrny Intel

Intel by měl v rukou továrny, kde se vyrábí konkurenční procesory AMD

Pikantní na tomto obchodu je z pohledu PC hardwaru ještě jedno: GloblaFoundries jednak vzniklo z továren po AMD, ale současně v nich AMD také vyrábí. Na 14nm a 12nm procesu GlobalFoundries vznikaly všechny Ryzeny 1000, 2000 a APU generace 3000. A také GPU Polaris a Vega. Je pravda, že nyní již není GlobalFoundries pro AMD tak kritické, v procesorech architektury Zen 2 a Zen 3 už pochází od GlobalFoundries jen IO čiplet vyráběný starším procesem (ale AMD by samozřejmě mělo velký problém, kdyby najednou ztratilo jeho zdroj).

Ale i mimo tyto IO čiplety hodlá AMD nadále služeb GlobalFoundries používat. Nedávno jsme se dozvěděli, že chystá levné procesory s kódovým označením Monet, které by měly nejnovější architekturu Zen 3 a grafiku RDNA 2, ale místo drahé 7nm výroby by používaly levný 12nm proces GlobalFoundries.

Křemík z procesoru Ryzen vyráběný u GlobalFoundries, 14nm čip Summit Ridge (Foto: Fritzchens Fritz)

Intel by tak po odkoupení GlobalFoundries tedy byl dodavatelem pro konkurenta. Je otázka, pro koho by to bylo prekérnější. Intel by pomáhal vyrábět něco, co mu teoreticky může ubrat tržní podíl (ale pokud by AMD nějak sabotoval, zase by si tím kazil renomé coby partner a odrazoval zákazníky). AMD by zase mohlo litovat, že jeho peníze jdou do kasy konkurenta a pomáhají mu. Bude tedy zajímavé sledovat, jak se tato akvizice vyvine a jestli opravdu k fúzi dojde.

Výroba čipů praská ve švech, z továren je horké zboží

Zakázková výroby momentálně vypadá jako velmi výnosné odvětví. GlobalFoundries bývalo ztrátové, ale momentálně je na trhu velký nedostatek čipů a velcí hráči plánují velké investice do nových kapacit. Intel plánuje několik nových továren v USA i v Evropě. je otázka, zda po odeznění krize firmy nezjistí, že to s novými továrnami nepřehnaly a nebude pro ně uplatnění. nyní ale vypadá výroba čipů jako horké odvětví a to asi také zvyšuje hodnotu GlobalFoundries v očích potenciálních kupců.

Zdroj: Wall Street Journal

Intel prý chce za 30 miliard $ koupit GlobalFoundries, továrny kde se vyrábí čipy AMD
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (97.65%) 17 hlasů

76 KOMENTÁŘE

  1. Emiráty vyrábějí čipy pro USA vojáky … zajímavé … co se týče toho vývoje, GloFo nevyvíjí skoro nic konkurenceschopné, pokud tam nějací vývojáři z IBM zbyli, pravděpodobně dávno odešli jinam, možná zpátky do IBM, kde vývoj pořád běží … Intelu může jít jen o ty továrny s obsluhou, i když ty je nutné modernizovat … pořád lepší nakoupit 30 skenerů, než stavět 10 nových továren na „zelené“ … Pro AMD myslím že těch pár levných pseudočipů vyráběných u „Intelu“ nemusí být žádný problém …

    • Presne. Souhlasim, pro AMD to zadny problem neni, u GFka vyrabi jen kvuli platnym smlouvam a z toho plynouci cene. GloFo je firma na odpis a pro Intel to muze znamenat levnejsi variantu nez stavbu vlastnich tovaren, sem jenom dodaji technologii a budou si to ridit.
      Skutecny problem nejen pro AMD a naopak vyhoda Intelu je, ze Intel ma a bude mit dalsi vlastni tovarny, kdezto ostatni se musi spolehat na dvojici Samsung a TSMC. Zrovna pro AMD velky problem, nebot nebyt nedostatku vyrobnich kapacit u TSMC, mohla AMD dneska slapat na paty NVidii v hernich grafikach, takhle generaci RDNA2 temer odepsala a ze ten vyvoj musel stat balik penez!

      • je to tak … proto jsem moc nesouhlasil s hlasy které před nedávnem říkaly něco o tom, že by pro intel bylo lepší zbavit se vlastních továren …
        takhle by to bylo lepší možná pro všechny … intel by odlehčil TSMC od zákazníků se slabšími procesy, to by se mohlo soustředit na 7nm a menší, získal by asi každý … samozřejmě s tím, že by Intel neusnul s vývojem toho nejlepšího … uvidíme, co nám řekne Pat 26. července …

      • Je otázkou nakolik by se například IO die (pro Epyc/Tr) na 7nm mohl zmenšit s ohledem na množství jeho konektivity (8x IF, 8x DDR4, …). Každopádně by nejspíš vyšel výrobně dráž a navíc ubíral omezené 7nm kapacity.

  2. Jako příznivce konkurenční nabídky na trhu doufám, že prodej nebude dohledovými orgány povolen. Intel by místo těchto triků měl radějí zamakat a vrátit se s něčím srovnatelným v HEDT segmentu.

        • ale hovno, vidíš něco tam, kde to není … ty tvoje triky jsou taky na pováženou, „obraceči“ … pokud se jen potřebuješ vyblít, pak to beru, pokud nemáš nic jiné, je tohle docela trapný pokus o dehonestaci tebou nenáviděneho výrobce … jasně, můžeš psát, jak má tvoje babička Atom a bratránek Celeron, na věci to nic nemění … ptám se ještě jednou, jaký je to trik, když chce Intel, pokud vůbec chce, tímto způsobem rychle rozšířit výrobní kapacity, kterých má nedostatek? Stavba továrny trvá dva roky, osazení kompletní linky do funkční továrny dva měsíce … tak to jo, to je trik triků … jednu dobu píšeš o byznysu, jinou zase o tricích, asi podle toho, koho se to týká … a že je glofo dodavatelem amd? No, možná ne dlouho, co ty víš o jejich „partnerství“? Často to vypadá pro AMD jako „za trest“ …

          • Můj nejdražší Intel procesor je QX6700(2017) a byl dražší než můj nejdražší AMD procesor (1950X) a to bez ohledu na inflanci v mezidobí. Oba dodnes běží k mé plné spokojenosti.

            AMD si patrně je vědomo svých závazků vůči GloFo a jelikož nebylo(není?) ve finanční situaci, aby se z nich mohlo vyvázat tak zvolili návrh svých řešení, aby tuto nasmlouvanou výrobu využili ve svůj prospěch. Z mého pohledu v tomto byli úspěšní.

            • jj, možná je to opačně a závazky nemá AMD u glofo, ale glofo u amd … že pro ně něco vyrábí, nic nedokazuje … vid IBM poslední dobou a podrazy glofo na něj … ta firma může být ráda, že vůbec ještě existuje a snaha Mubadaly o zalistování smrdí vším možným, jen ne seriozním byznysem … čekal bych takový „český“ tunel …

            • závazek k odběru za výhodné ceny … tohle se dělá od dob „vynalezení“ obchodu a v každém odvětví, prostě všude … často se ale v této souvislosti píše, že Intel AMD kompletně odstřihl na půl dekády, přitom prokázáno (údajně) bylo Intel 70%, AMD 30% po nějakou dobu u některých z těch oem partnerů … k tomu si ale přece Intel nemusel nikoho zavazovat, jen prostě nasadil agresivní ceny …

        • jinak, je celkem zábavné sledovat tyhle pokusy … dle tvého linku v inkriminované době, za kterou Intel dostal v EU tu pokutu, byla cena akcí, i tržní hodnota AMD mnohem vyšší, než INtelu, a podíl cpu na trhu byl v těch létech 50:50 … takže z toho mi vychází, že nějaký uplakánek z AMD lobboval u EU do té doby, až se mu to povedlo … další uplakánek nevím odkud to dnes vytahuje … „jsme tu viděli“ … kdo tohle napíše? Kdo vy? Ty, DD a kdo ještě?

          • Ty jo to je IMHO fakt mimo, ty zákulisní praktiky byly skutečné, doložilo se to u soudu jak v EU, tak v USA (Intel nucen mimosoudně urovnat).

            AMD sice tehdy mělo vysokou cenu akcií, ale Intel mu zabránil získat víc trhu a uchytit se pevněji na následující období. Nezapomínejte, že tehdy AMD Intel fakt válcovalo, v serverech fakt získávalo protože Opterony byly výrazně napřed a Intel měl Pentium 4 a ještě v případě 90nm technologie horší proces (což se potom už neopakovalo). Jen v noteboocích vedl. Tehdy než Intel vydal Core 2 mělo AMD asi větší šance proti Intelu narůst a trošku ty pozice přiblížit, aby vznikla konkurence víc rovnocených firem, než mělo teď v době, kdy se Intel plácal s 14nm procesem. Teď mělo AMD technologickou výhodu, ale za těch 15 let Intel tak posílil, že si všechny ty nejdůležitější pozice v noteboocích, OEM a serverech úplně hravě drží.

            Jako marketingová podpora, různá technická asistence je normální, ale když Intel platil Dellu (to není konspirace, to je doložené) prostě cash, aby nepoužíval Athlony? Ani ne slevy, ale prostě cash.

            Když vyšly úplně první Athlony (K7), tak se pro ně výrobci desek báli uvést nějaký podvozky a ty co existovaly, vyšly úplně bez publicity (ne že bych tehdy v té době HW zprávy sledoval, to jsme ještě akorát tak mohli číst skóre na gymplu :), ale takhle jsem to viděl popisované na Tom’s Hardwaru v článku k tomu launchi). Jako úplně čisté to u Intelu fakt nebylo, ty klacky pod nohy byly tehdy dost reálné.

            • jak čtu vyjádření lidí z oboru, byl to spíše dell, který chodil škemrat o slevy, že prý to pro šéfa dellu bylo jako droga, pěkně si řešili špatnou finanční kondici … dalá, že s etohle dělo, děje v celém tomhle technologickém odvětví, že snad neexistuje významnější firma, která by to nedělala, nebo nezkusila … že byl Intel první na ráně, je pochopitelné … jedna věc je, jestli tohle potřeboval, druhá, jestli a jak to udělal a tvrdit, že je něco doložené, když soudy trvají více, než 10 let a případ není uzavřený … no, nevím … dále, co píšeš o deskách a nevím čem … mohlo to být takhle, mohlo to být jinak … amd bez fabrik, resp. se špatnými fabrikami toho mohlo naslibovat a jen těžko plnit … nevím, netvrdím, ale když se už tady hází „fakty“ … já neříkám, že to bylo čisté, ale že to bylo běžné, ve velkém a za běžné se to považovalo v těch kruzích …

              ještě k tomu dell … říká, píše se, že intel platil … neplatil cash, platil formou slev, ne obvyklých … v podstatě je to to samé, ale lze to zaúčtovat …

            • Problém patrně nastal když dohledali případ(y) kdy odběratel s menšími odebranými objemy (ale s exluzivitou) získal větší finanční bonus/slevy proti většímu odběrateli (bez exluzivity). Jelikož i bonus programy zachovávají účetní stopu (na obou stranách) nemusí být obhajoba snadná(úspěšná), Což byl patrně tento případ.

          • K samotnému konání se Intel přiznal v rámci řízení probíhajícím s dozorovými orgány v U.S.A. a v rámci urovnání (bez pokuty?) souhlasil, že tak již nebude činit.
            https://www.crn.com/news/mobility/226500301/intel-ftc-settlement-ends-exclusive-deals-payouts-for-pc-makers.htm

            V EU holt za toto konání dostal pokutu(tu snad uhradil již v roce 2009). V současné době snad již mohou vyšší instance přezkoumávat pouze dosavadní procesní řízení, nezabývají se podstatou přestupku.

            • že se Intel „přiznal“? K čemu konkrétně? Že měl nižší marže? To má dokazovat co? Dozorové orgány si vynutily nějakou odezvu a po dohodě to bylo bez postihů … opravdu? Tohle? 😀 Musím se smát … a to, čím se zabývají orgány teď … to je hodně odvážné tvrzení … podklady ke všemu mají i z té doby …

            • přečti si ten článek pozorně … pak něco vykládej o Intelu „jak všichni víme“ …

            • PetebLazar:
              Intel tu pokutu EU nezaplatil. Jediné, co zaplatil, bylo 1,25 miliardy dolarů v rámci patentového vyrovnání s AMD (to bylo v tom roce 2009), kde jednak uzavřeli další (po mnoha předchozích) patentovou smlouvu a dále je jeho součástí dohoda o „co jsme si to jsme si, odteďka začínáme s čistým stolem“.
              No a v ten okamžik byly nějaké žaloby států či jiných útvarů dost na tenkém ledě, protože těžko lze pokutovat někoho za to, že ubližuje konkurenci, když konkurence sama říká „on nám neubližuje“.

            • a taky jako jediný dostal Dell trapnou pokutu za to, že chodil škemrat do Intelu o provize za to, že bude cpát jejich čipy všude možně … dostal prý miliardy, pokutu zaplatil 100 milionů … kdo ví …

            • Intel se „nepřiznal“. Intel svoje konání nikdy nepopíral. Pouze od počátku tvrdil že nejedná v rozporu s pravidly hospodářské soutěže. Intel byl obviněn, že dodavatele zvýhodňoval, pokud byli intel exkluzivní. Nevím jak v americe, ale u nás se tomu říká výhradní distributor.

            • však v tom článku se kdosi ptá, kdy bude žaloba na Apple, když exluzivně použává Intel (v té době) … žádná žaloba nebyla, protože …

            • 2 Radek Holeček:
              V článku níže se píše, že Intel pokutu (z roku 2009) ve skutečnosti zaplatil, ale že jí od té doby zpochybňuje.

              „The appeals process being what it is, this case has dragged on for nearly 11 years since the fine was issued. Intel did actually pay the fine, but has been challenging it ever since.“
              https://www.pcgamer.com/intel-is-still-fighting-a-10-year-old-euro106-billion-antitrust-fine-for-cpu-rebates/

              Prvotní shodný post (níže) šel do nesprávného vlákna, prosím redakci o jeho smazání.

            • PetebLazar:
              Tak to se omlouvám za dezinformaci. Já kdysi četl, že ty peníze má účetně blokovány v nějakém rezervním fondu, ale že je nezaplatil. Ale je možné, že ta informace byla mylná, tedy se ještě jednou omlouvám.

            • někdy je lepší zaplatit a řešit, než pak platit násobně vyšší sumu, nějaké úroky, penále za 10-15 let …

            • 2 RH:
              Také si na to matně vzpomínám. Přišlo mi, že nechtěli zkreslovat finanční výsledky za předchozí období a tak prakticky jistý výdaj (fine) rovnou započetli. Vypíchnutí této částky nedovolí čtenáři finanční zprávy dělat snad chybné závěry o méně úspěšném hospodaření (kdyby částku jen přilepili do výdajů). Veřejně obchodovatelné společnosti mají značnou informační povinnost.

              2 GG:
              Od určité soudní instance již odvolání nemá odkladný účinek (došlo k nabytí právní moci predchozího rozhodnutí), pokud by Intel včas nezaplatil patrně by se vystavil riziku exekučního řízení. Dá se očekávat, že v případě úspěchu v následných řízeních (shledání procesní chyby, atd) by patrně získal zaplacenou pokutu zpět.

          • 2 Radek Holeček:

            V článku níže se píše, že Intel pokutu (z roku 2009) ve skutečnosti zaplatil, ale že jí od té doby zpochybňuje.

            „The appeals process being what it is, this case has dragged on for nearly 11 years since the fine was issued. Intel did actually pay the fine, but has been challenging it ever since.“
            https://www.pcgamer.com/intel-is-still-fighting-a-10-year-old-euro106-billion-antitrust-fine-for-cpu-rebates/

      • Už jsem ti to psal zde: https://www.cnews.cz/specifikace-125w-procesory-intel-alder-lake-pro-desktop-tdp-pl2-spotreba-p-jadra-e-jadra/

        Jestliže jeden z majoritních výrobců chce „spolknout“ dalšího, bude to vždy předmětem velmi podrobného zkoumání protimonopolních úřadů – tím spíše, pokud byl Intel za monopolistické praktiky již minimálně jednou trestán. Nemyslím si, že polknutí GloFo je košer, a to z mnoha důvodů – hromadění patentů, potenciální omezování konkurence a snižování počtu nezávislých dodavatelů jsou ty nejmarkantnější argumenty.

  3. myslím že to projde, továrny pro IBM vyrábí i citivý hw a pod majetkem Intelu by to bylo zpět doma.
    Chápu jistou averzi amdfans, ale pořád lepší než aby se ty bývalé elitní továrny potácely někde ve třetí lize. Navíc, pokud dojde ke koupi tak Intel elegantně bude mít továrny bez toho aniž by musel kopnout do země v EU, dokonalé řešení s minimem práce.

          • AMD s asi žravějším 14nm GloFo procesem takové zábrany nemělo (2970WX/2990WX).

            Už, aby tady konkureční nabídka Intelu v HEDTu byla, AMD si to cenově pěkně napaluje a dává si načas s Tr(Zen3), o TrPro(Zen3) ani nemluvě.

            • Zlatá éra HEDT sa už nevráti…
              AMD pravdepodobne predáva TR v
              minimálnych počtoch…údajne obyčajného
              16-jadra 5950X sa predajú len 3%…
              /neoverený údaj/

            • @marsalek
              3% není „len“, ale je to sakra hodně když jde o nejdražší procesor do AM4.

              Otázka je, jestli to není tolik jen proto, že se lowendu moc neprodá.

            • Simi 18.7.2021 at 7:53
              Troufal bych si rici, ze serverove Epycy jsou prece jen drazsi 😉 Ale je pravda, ze TR jsou cenove prepalene a pokud nekdo nepotrebuje konektivitu, tak desktop bohate staci.

            • Pokud jde o vstup do HEDT, nejlevnější EPYC Rome (Zen2) 7302P 16c/8ch stojí 27kKč, nejlevnější TrPro 3955WX (16c) stojí 27kKč. Samozřejmě TrPro má výhodu vyšších taktů. MB budou vzhledem ke spartánské výbavě levnější pro EPYC.

            • PetebLazar 19.7.2021 at 13:59
              Tak Simi hlavne psal „AM4“, coz neni ani TR, ani Epyc. Ja jsem reagoval na „nejdrazsi CPU“, coz je momentalne Epyc, ne TR a myslim, ze vzdy i bude, protoze serverova CPU pujdou s jadry nahoru rychleji, nez HEDT.

            • Já četl „serverove Epycy jsou prece jen drazsi“ a to mne zmátlo. EPYC Rome začíná na 12kKč (Tr/TrPro okolo 30kKč). Pro use case kde je rozhodující IO/RAM a ne tak výkon CPU, může EPYC být cenově dostupnějším řešením.

              Jako spokojeného uživatele prvního Tr 1950X pro mne bylo zklamáním. že v 38xx generaci vynechali 16core. V TrPro jej sice zařadili, ale skluz využití Zen3 ubírá stávající gen TrPro přecijen na lukrativitě. Pokud snad později vyjde (Q1/Q2 2022?) bude zas vystavena očekávanému uvedení Zen4. 🙁

              Zpoždění (1,5 roku?) ThrPro vůči Epyc MIlan (jde o prakticky shodná CPU) považuji za ostudu AMD.

            • PetebLazar 19.7.2021 at 22:08
              Idealni by bylo, kdyby uvedli cele portfolio v +- stejnou dobu, ale to jim kapacity a treba by odladeni vyroby nedovoli. Hadam, ze si ale spocitali lukrativnejsi produkt a na ten se zamerili. Proto bych rekl, ze to “zpozdeni”.

    • DLSS podání závěsných 1080/1440p lan překonává i native. Ve 4K autor videa nevidí rozdílu.
      „Overall impressions from Bang4BuckPC Gamer are that FSR is a very compelling alternative to DLSS at this resolution and at the highest quality settings. The FSR has a slight advantage in both the performance and image quality in motion.“

      Osobně mi obraz z DLSS2.2 přišel ve 4K měkčí, u té odkazované výřezové fotografie tváře vypadá DLSS ofina sice lépe, ale trpí na plošné moare na rozdíl od FSR/native.

        • c.k. polni marsalek 17.7.2021 at 20:54
          Mene fanatismu, vice realismu by nezaskodilo.

          „Ten portrét FSR úplne zprznilo…“
          Tak to asi ne, spis je mnohem bliz k Native, nez DLSS 2. Takze z pohledu „native autenticnosti“ je DLSS 2 horsi nez FSR. Z pohledu „reality“ a rekneme „koukatelnosti“ obrazu, je FSR a Native mimo, oproti DLSS, ketere myslim jednoznacne vede, zrejme diky AI.
          1080p a 1440p opet FSR mnohem bliz Native, nez DLSS 2. Ale opet DLSS 2 nejhezci / nejverohodnejsi obraz (AI?).
          Co se tyka tech vrchnich 4k, tak tam mi zase prijde hezci FSR, DLSS je takove rozmazane. Ale v tomto pripade uz jsou ty rozdily tak male, ze v pohybu si toho asi tezko nekdo vsimne.

          Takze za me celkove DLSS 2 vede kvalitativne (ocekaval nekdo neco jineho?), i kdyz FPS ma o nejake necele procento nizsi (dle meho vubec nehraje roli – minimalne v tomto pripade).

          • Alichu, to moralizovanie si strč za klobúk..
            Oko není na 4, oko vidí…
            Ty si nepochopil základnú vec, pojednávané
            technológie majú za úkol obraz kvalitatívne
            vylepšiť a nie sa primitívne držať natívu
            a už vôbec nie zprzneného natívu…

            • Ale ja to chapu velmi dobre. Vas fanaticky ma hodne daleko od objektivity, silne ovlivnen vyrobcem bez ohledu na faktech.
              A jinak klobouky nenosim 😛

            • Alichu, podľa predošlého príspevku
              chápeš tak akurát nadrozmerný prd…
              Keďže klobouky nenosíš,
              strč si to moralizovanie rovno
              do zadku…

            • O tom, že DLSS2 je technologicky(kvalitativně) jinde asi málokdo pochybuje, ale jakkoli vysoká jeho kvalita nepomůže 80% hráčům nedisponujícím RTX GK. Ti často bojují o hratelné FPS, kvalita obrazu je trápí až v druhé řade. Obě technologie tu mají své místo, jelikož obě mají k ideálu (výkon, kvalita, dostupnost, ….) daleko.

            • PetebLazar 19.7.2021 at 15:46
              Souhlas.

              c.k. polni marsalek 19.7.2021 at 15:30
              Vas nazor a je mi uplne ukradeny.

            • souhlasím s Lazarem a Alichem, DLSS je dobrá věc, ale „trápí“ možná tak 5% hráčů … chce to klid … 😀
              pro AMD je určitě lepší udělat alespoň něco, než neudělat nic a tvářit se, že se jich nějaké vylepšování netýká … trefili se např. s „infinity cache“ … věc hodna k zamyšlení i u konkurence …

            • AMD bude donútené využívať AI,
              klasickou metódou upscalu nedokážu
              držať krok s kvalitou nVidie…
              Ale až k tomu dojde, nVidia bude
              mať technologický náskok…

    • Diky, pekna srovnavacka. Za me je to jednoznacny:
      FSR je uplnej odpad, ale zase se jedna o prvni implementaci od AMD a vzpomenme na DLSS 1.0 jaka to byla tragedie.
      DLSS 2.0 je sice lepsi a pro cloveka honiciho FPS je to i pouzitelne, ale co si budem nalhavat, original je original. Takze za me zustava vitez jasny: potrebuju nabusenou grafiku, abych si uzil „native“ a nejake ochcavky typu FSR nebo DLSS rad vynecham.

      • Redmarx 18.7.2021 at 19:18
        „ale co si budem nalhavat, original je original. Takze za me zustava vitez jasny: potrebuju nabusenou grafiku, abych si uzil „native““

        Pozor, toto prave poprel v komentari „19.7.2021 at 11:16“ CeKacko padesat trojka all core. Ale reagoval jen na me, kdyz jsem poukazal, ze je repa zelena 🙂

        • No Alichu, aby si toľme neplakal, vysvetlím
          to tej tvojej nechápavej tekvici ešte raz a
          dávaj bacha, druhýkrát to opakovať nebudem:
          – metóda AMD je jednoduchá – dopočet pixlov
          na vyššie rozlíšenie a zvýšenie lokálneho
          kontrastu /hrany/…výhodu má jedine v tom,
          že je aplikovateľná/akceptovateľná širšiemu použitiu…
          – metóda nVidie je sofistikovaná s využitím
          vyhradeného hardwéru a trénovaním AI…
          Konečný efekt je už v súčasnosti vyššia obrazová
          kvalita nVidie, ktorá sa bude kvalitatívne zlepšovať…
          To znamená, že AI je schopná rekonštrukcie
          obrazu, odstránanie nedokonalého vykreslenia
          natívneho rozlíšenia a vykreslenie nových
          obrazových informácií…
          P.S. Ak je to nad tvoje sily Alichu, nedá se svítit…

          • c.k. polni marsalek 19.7.2021 at 16:04
            Triggered? 😉 Ja nevim, ja jsem mluvil o necem jinem, ale vam zrejme zelena mlha nedovoli pozorumet textu.
            Bezte radeji encodovat video a dejte pozor, at mate vsechna jadra na 5,3 minimalne. A hlavne pomoci NVENC a vasi RTX 3090 Ti Super Special.

            • No sláva, nechápavý Alich neodporuje
              vysvetleným metódam, to ti ale trvalo…
              Tu zbytočnú omáčku si strč – už som
              ti písal kam…trdlo…

  4. zajimave ze ve spojeni USA a tyto transakce ctu skoro pokazde : ten chce koupit toho. Tak snad je to na tom druhem subjektu jestli se chce nechat koupit. V tomto pripade to vypada jako velky nesmysl, prodavat fabriku co produkuje kvanta penez a ma zakazky na roky a roky dopredu, ne li na desetileti a vlastne nic jej nemuze ohrozit ze by o takove zakazky prisel.

    • „Tak snad je to na tom druhem subjektu jestli se chce nechat koupit.“

      Ne. V článku je to napsané. O prodeji nerozhoduje druhý objekt, ale současný vlastník.

      „V tomto pripade to vypada jako velky nesmysl, prodavat fabriku co produkuje kvanta penez a ma zakazky na roky a roky dopredu, ne li na desetileti a vlastne nic jej nemuze ohrozit ze by o takove zakazky prisel.“

      Ohrozit jej může spousta věcí. Není to tak dávno, co měli volné kapacity a pravděpodobně byli ve ztrátě. Kdyby byli současní vlastníci stejného názoru jako Vy, nechtěli by dát GloFo na burzu.