Intel Core 11. generace Rocket Lake vyšlo. Jak dopadl výkon a spotřeba posledního 14nm CPU?

125

Po vydání AMD Ryzenů 5000 je teď Intel pod největším tlakem za téměř 15 let. Velmi se proto čekalo na jeho odpověď, desktopové procesory Rocket Lake. Ty jsou konečně tady a můžeme se podívat na to, jestli dokázaly na výkon Zenu 3 odpovědět.

Před dvěma týdny proběhlo odhalení procesorů Rocket Lake před jejich finálním vypuštěním do obchodů. To proběhlo včera a současně vyšly i první recenze, takže se můžeme podívat, jak nakonec dopadl výkon (a provozní vlastnosti) těchto procesorů.

Rocket Lake je důležité CPU proto, že s ním Intel poprvé od roku 2015 přináší do desktopu novou architekturu CPU, kterou notebookové Ice Lake mělo již v roce 2019. Přibaleno je dokonce i nové integrované GPU (to má dokonce novou architekturu Xe LP) s podporou HDMI 2.0 a také dekódováním video formátu AV1. A je také konečně podporován PCI Express 4.0 pro grafickou kartu a jedno SSD. Na druhou stranu je ale procesor stále 14nm jako dosavadní desktopové Intely, takže se mu nevyhnou problémy s vysokou spotřebou a horší efektivitou proti konkurenčním procesorům AMD vyráběným 7nm procesem.

Modely a výbavu Rocket Lake jsme řešili již v minulém článku, takže pokud potřebujete osvěžit paměť, zamiřte tam. Nyní se podíváme už rovnou na to, jaký na procesorech Rocket Lake shledali výkon recenzenti. Test mají z námi stabilně (kvůli konzistenci) odkazovaných médií venku Tom’s Hardware, techPowerUP (i5-11600K, i9-11900K), PC Perspective a německý ComputerBase. O něco později pak včera vyšel také test AnandTechu.

Procesory Intel Rocket Lake 05
Snímek čipu Rocket Lake (Zdroj: Intel)

Mnohojádrový výkon: zhoršení proti minulé generaci, Ryzen 7 5800X skoro stačí na všechna Rocket Lake

Začneme oblastí, kde to Rocket Lake jasně prohrává a víceméně se to čekalo: v celkovém mnohovláknovém výkonu, a to přes vysokou spotřebu, kterou na dosažení výkonu používá. Rocket Lake nedokáže ani trochu konkurovat vyšším modelům Ryzenů 5000 s 12 a 16 jádry, jelikož má maximálně osm jader. Kvůli tomuto ale o něco zaostává většinou i za stájovým předchůdcem Core i9-10900K, které bylo desetijádrové. Core i9-11900K je proti němu podle průměrných výsledků ComputerBase o 8 % pomalejší a 7 % ztrácí i na levnější i9-10850K. Aktivace Adaptive Boostu nedokáže výsledek zvrátit, ale zkrátí deficit jen na 4–5 %.

I tato funkce zhoršující spotřebu ale často jenom dožene Ryzen 7 5800X (který je bez adaptivního boostu o 5 % rychlejší, tedy v metodice ComputerBase). Je ale pravda, že průměr Tom’s Hardware z šesti vybraných MT aplikací vychází pro Intel lépe a Core i9-11900K v něm Ryzen 7 5800X o něco předčí (u techPowerUpu ale už zase ne).

Výkon Intel Core i9-11900K a Core i5-11600K v mnohovláknových aplikacích. "Mit AB" je s Adaptive Boostem, "Ohne AB" bez Zdroj: ComputerBase

Šestijádrové Rocket Lake Core i5-11600K je také pomalejší, než soupeřící Ryzen 5 5600X (u ComputerBase cca o 9 %, u TPU o 2,7 %, u Tom’s Hardware vlivem mixu aplikací 11600K vede). A mimochodem, pokud by se porovnávalo to nejlepší s nejlepším, tak mnohovláknový výkon Ryzenu 9 5900X je dle testu ComputerBase o 43 % vyšší než u Core i9-11900K a Ryzen 9 5950X (který je ale už o hodně dražší) zvyšuje náskok na 72 %.

Intel opět v čele v jednovláknovém výkonu

Kde si to Rocket Lake žehlí, je dle očekávání v jednovláknovém výkonu. Ten je minimálně konkurenceschopný, ale zejména u Core i9-11900K s jeho až 5,3GHz jednovláknovým boostem (jde o Thermal Velocity Boost, takže do 70 stupňů) Rocket Lake nad Ryzeny 5000 vede. Ale není to tak výrazné jako v minulosti, v některých aplikacích je jednovláknový výkon dokonce vyšší u Ryzenů.

Výkon Intel Core i9-11900K a Core i5-11600K v jednovláknových aplikacích Toms Hardware Zdroj: Tom's Hardware

Nicméně v řadě programů včetně třeba testů webových prohlížečů má Core i9-11900K náskok pár až několik procent. Core i5-11600K je také nad Ryzenem 5 5600X, ale opět ne ve všech programech. Zde je tedy role, pro kterou se procesory Rocket Lake budou autenticky hodit, v jednovláknovém použití příliš nevadí horší energetická efektivita.

Hry: plichta nebo nevýrazné vítězství?

Ve hrách se čekalo, zda se Rocket Lake stane nejrychlejším herním procesorem. Původně se mělo za to, že by mělo díky nižší latenci pamětí (protože není čipletové) hladce porazit Ryzeny 5000 a dát tak Intelu zpět herní korunu. Nakonec je výsledek o něco slabší, spíš se dá mluvit o remíze nebo dorovnání. Výsledky jsou v recenzích dost těsné, ale Core i9-11900K je spíše o něco pomalejší než Ryzeny 5 5900X a 5950X v nízkých rozlišeních (720p a 1080p) a porazit dokáže – opět těsně – Ryzen 7 5800X.

Výkon Intel Core i9-11900K a Core i5-11600K ve hrách, rozlišení 720p ComputerBase Zdroj: ComputerBase

Ve vyšších rozlišeních zdá se Rocket Lake získává trochu výhodu, takže v 1440p je to vyrovnanější až lepší pro Intel (s Adaptive Boostem, bez něj horší) a v rozlišení 4K se Rocket Lake ujímá vedení (minimálně když má zapnutý Adaptive Boost). Je to ale o jednotkách procent a dost asi může udělat výběr her, protože recenze mají dost velký rozptyl. Asi lze říct, že tyto procesory jsou rovnocenné.

Výkon Intel Core i9-11900K a Core i5-11600K ve hrách, rozlišení 1080p ComputerBase Zdroj: ComputerBase

Levnější šestijádrové Core i5-11600K, které Intel vedle Core i9 posílal na recenze, nedokáže zdá se v nepřetaktovaném stavu úplně přímo konkurovat Ryzenu 5 5600X coby nejlevnějšímu AMD s jádry Zen 3, má však výkon téměř jako Core i7-10700K generace Comet Lake. AMD Ryzen 5 5600X je podle testu až o 5–10 % rychlejší s výjimkou rozlišení 4K, kde Core i5-11600K dokáže AMD o pár procent předběhnout. Dlužno zopakovat, že mezi recenzemi jsou dost rozdíly, což při relativní blízkosti Zenu 3 a Rocket Lake nabývá na důležitosti, protože tato variabilita o pár procent může rozhodovat o pořadí.

Výkon Intel Core i9-11900K a Core i5-11600K ve hrách, rozlišení 4K ComputerBase Zdroj: ComputerBase

Kdo má lepší IPC?

Původně se očekávalo, že procesorová jádra Intelu (Willow Cove v Tiger Lake, Cypress Cove v Rocket Lake) budou mít výrazně lepší IPC než Zen 3 od AMD a že tedy budou ještě díky vyšším frekvencím nad AMD zase dominovat v jednovláknovém výkonu. Není to nakonec tak jednoduché. Zen 3 překvapil a vypadá to, že dokáže Intelu konkurovat i s nižšími takty, kterých dosahuje (cca 4,8 – 5,05 GHz pro jednovláknovou zátěž).

Měření IPC procesoru Rocket Lake Zdroj: Tom's Hardware

Tom’s Hardware IPC testoval a vyšlo mu, že (jednovláknové) IPC Rocket Lake je nižší v Cinebench R20 (Zen 3 vede o 5,8–6,1 %) a také ve floating-point částech Geekbench 5 (tam Zen 3 vede o 7,5 až 7,8 %). Intel má vyšší IPC v testu Geekbench 4 (Zen 3 je o 3,3–3,9 % pomalejší) a v celočíslené části Geekbench 5 (Zen 3 je o 0,7 až 1,0 % horší). Proti starší architektuře Skylake má Rocket Lake IPC asi o 14–21 % (podle úlohy) vyšší.

Měření IPC procesoru Rocket Lake Zdroj: Tom's Hardware

AVX-512

IPC procesoru Rocket Lake se ale může hodně zvýšit, pokud úloha dokáže využít instrukce AVX-512, protože 512bitový vektor skýtá příležitost ke zpracování až dvojnásobku výpočtů za 1 MHz. V jednovláknovém yCruncheru je IPC Zenu 3 už skoro o 30 % nižší (71,4–71,5 % jádra Rocket Lake) a ještě větší přínos má AVX-512 pro kryptografickou část Geekbench 5, která je akcelerovaná přes AVX-512 (Zen 3 má pak jen 52,4 % IPC proti jádru Rocket Lake). Toto je samozřejmě při identické frekvenci. Protože ale AVX-512 na 14nm procesu hodně zvyšuje spotřebu, může se CPU o něco podtaktovat, aby se vešlo do limitů spotřeby, takže reálný nárůst by byl nižší. Toto bude zvlášť hrát úlohu, pokud deska limituje dlouhodovou spotřebu na úroveň TDP (což ne všechny dělají).

Měření IPC procesoru Rocket Lake: aplikace s velmi dobře škálujícím výkonem AVX-512 Zdroj: Tom's Hardware

U řady aplikací, které AVX-512 také používají, nemusí být zisk ovšem takt vysoký, pro ilustraci například v x264 a x265 takto velký rozdíl ve výkonu není a Rocket Lake v nich nedokáže utéct Zenu 3 (i když opět, recenze trošku kolísají). Bohužel obecně platí, že zatím pro AVX-512 moc využití není, rozmachu takových aplikací asi ublížilo i pomalé šíření této instrukční sady do desktopu a obecná fragmentace, kdy lowendová CPU dosud nemají ani AVX a AVX2. Příští generace Alder Lake navíc zase AVX-512 bude mít vypnuté kvůli big.LITTLE, což je další argument proti/překážka v očích programátorů.

Recenze atraktivních Core i5-11400F a Core i7-11700F zatím nejsou

Intel bohužel neposlal do recenzí možná nejdůležitější modely pro ty, kdo chtějí výkonné herní CPU, ale ne za vysokou cenu: Core i7-10700F (65W) a i7-10700K (125W); a také chybí recenze nejlevnějšího Rocket Lake, šestijádra Core i5-11400F.

U prvního mám trošku podezření, že kvůli nižším taktům a nemožnosti manuálního OC nebo Adaptive Boostu nebude schopné ve hrách konkurovat Ryzenu 7 5800X a může mít výkon blízký spíš Ryzenu 5 5600X (měli byste zde výhodu více jader do budoucna, ale nevýhodu vyšší spotřeby). Core i7-11700K by mohlo mít potenciál skrze manuální přetaktování, ale zda bude ve hrách nastejno, rychlejší, nebo spíše pomalejší než Ryzen 7 5800X, není ještě moc jasné. Vzhledem k tomu, že ani i9-11900K se Ryzenu 7 5800X tak moc nevzdaluje, možná procesor AMD nebude pod moc velkým tlakem.

Core i5-11400F zatím vůbec nemá u AMD konkurenci s novou architekturou Zen 3. Pokud nebylo drasticky pomalejší než Core i5-11600K (o něco pomalejší bude, kvůli o dost nižším taktům), mohlo by při své ceně být hodně pěkné.

Spotřeba: o trošku horší (hry, 1T) až o hodně horší (MT, Adaptive Boost)

Spotřeba Rocket Lake bude jak už bylo řečeno na začátku hlavní kámen úrazu nebo řekněme vada na kráse procesoru, který má jinak vítané nové funkce a výbavu a dobrý výkon. Toto je samozřejmě zásluha 14nm procesu, architektura by asi na vině být nemusela.

Dopad je jako obvykle největší v zátěži, která vytíží všechna jádra. Core i9-11900K dokáže v enkódování do x264 v Handbrake samo o sobě konzumovat až 240 W, při redenringu v Blenderu až 253 W se zapnutým Adaptive Boostem (v grafech ABT On), ale jen 206 W bez (ABT Off). Hodně záleží na tom, kam deska pustí frekvence procesoru. Někdy například Adaptive Boost zvyšuje spotřebu o 50 W, jinde vychází stejná (protože funkce zřejmě ponechala takty stejné). Tom’s Hardware zkoušel také Prime 95 a yCruncher, v kterých mu špičkově s vodním chladičem dosáhla spotřeba až 295 a 273 W, což ovšem nejsou průměry.

Spotřeba v mnohovláknové zátěži (Blender, jen procesor) - Tom's Hardware Zdroj: Tom's Hardware

Core i5-11600K s jen šesti jádry je někde ukázněnější, v Blenderu například mělo podle Tom’s Hardware spotřebu jen 139 W. Ale v yCruncheru také dokáže sežrat 168 W (a špička dokonce také kupodivu vylétla až na 274 W, asi vlivem AVX-512; v Prime95 byla špička 221 W). Při enkódování v Handbrake/x64 dokonce vyšlo až 176 W.

Pro srovnání: Ryzen 5 5600X měl v testech Tom’s Hardware ve stejných mnohovláknových zátěžích spotřebu 69–76 W; Ryzen 7 5800X pak 112–114 W a Ryzeny 9 5900X/5950X 116–142 W. Specifikace AMD stanovují pro procesory Ryzen s 65W TDP (model 5600X) maximální spotřebu 88 W a pro 105 W modely (5800X, 5900X a 5950X) pak 142 W. Procesory někdy tento limit úplně celý nevyčerpají, ale prakticky ho nepřekračují. Vybrané grafy z citovaných recenzí každopádně můžete vidět v galerii.

Ani v idle a jednovláknových programech to není sláva

Obecně se často objevuje názor, že 14nm Intely sice mají horší spotřebu při all-core zátěžích v aplikacích, ale pro všední činnosti to neplatí. V případě Rocket Lake už ale (přes výhodu monolitického křemíku proti čipletovým Ryzenů) zdá se není pravda, že by Intel měl lepší spotřebu v jednojádrových programech.

Spotřeba v nečinnosti (jen procesor) Toms Hardware Zdroj: Tom's Hardware

U Core i9-11900K je klidová spotřeba cca stejná nebo horší (je nutno brát v potaz, že zde je v recenzích variace podle použité desky) jako u Ryzenů 9 5900X a 5950X, které mají dva čiplety. Ale jednočipletový Ryzen 7 5800X už je o nějaké watty úspornější v klidu a zdá se může docela o dost úspornější i v jednovláknové zátěži (například 76 W versus 94 W podle techPowerUpu). Šestijádro Core i5-11600K má zdá se také horší spotřebu v jednom vlákně a nečinnosti než Ryzen 5800X/5600X a není tak daleko od Ryzenu 5900X a i9-11900K.

Spotřeba v jednovláknové zátěži (Cinebench R20, celý počítač) - ComputerBase Zdroj: ComputerBase

Spotřeba Rocket Lake je zhruba podobný příběh i ve hrách. Příkon během hraní měřil test ComputerBase a vyšlo mu, že čistě spotřeba CPU podle jeho senzorů je u Core i9-11900K horší než u Ryzenů 9 5900X/5950X i u Core i9-10900K předchozí generace, které jsou cca na 100–105 W. U Core i9-11900K to vypadá na obecně vyšší příkon, spíše a nějakých 110–115 W.

Core i5-11600K vychází líp, ve hrách má spotřebu na nějakých 85 W. Ryzen 7 5800X nebo Ryzen 5 5600X bohužel tento web nezkoušel, pravděpodobně by mohly dopadnout lehce nad nebo v případě šestijádra cca stěně.

Spotřeba během hraní, červenou čarou je spotřeba s Adaptive Boostem (Battlefield V, jen procesor) - ComputerBase Zdroj: ComputerBase

Adaptive Boost: za hodně wattů trošku muziky

Samostatnou kapitolou spotřeby je Adaptive Boost u Core i9-11900K (a u i9-11900KF, kde se asi bude chovat stejně). Jde o nový druh boostu zvyšující mnohovláknový výkon, který je dostupný jen u 125W modelů Core i9. Podrobně jsme o něm psali zde:

Tip: Procesory Intel Core i9 „Rocket Lake“ přinášejí nový druh turba: Adaptive Boost Technology

Dovoluje procesoru běžet na 5,1 GHz na všech osmi jádrech, ale je to za cenu enormní spotřeby. Podle měření ComputerBase zvyšuje výkon v aplikacích průměrně asi o 3 % a ve hrách (1280 × 720) asi o 2 %. Jenže spotřeba doslova vystřeluje nahoru, jelikož tento takt posouvá proceor do hodně neefektivního pásma křivky pracovního napětí.

Adaptive Boost Technology u procesorů Rocket Lake
Adaptive Boost Technology u procesorů Rocket Lake (Zdroj: Hardwareluxx)

Spotřeba ve hrách, která se jinak vejde do 125W TDP, se posune k 160–170 W, nejhorší možný případ v testu ComputerBase v Prime 95 s AVX dosáhl spotřebu až 319 W jen pro samotné CPU (tedy ještě horší špička než u Tom’s Hardware, ale opět, toto není průměr). ComputerBase ještě uvádí výsledek pro Cinebench R20, ovšem zde je to číslo pro celou sestavu. V tomto benchmarku normálně PC s i9-11900K dosáhne spotřebu na zásuvce 287 W, ale s Adaptive Boostem 357 W.

Kde se spotřeba nezvýší, je (logicky) v čistě jednovláknovém programu, kdy se Adaptive Boost neprojevuje a místo něj je aktivní Thermal Velocity Boost. Nebo aspoň teoreticky. Pokud vedle jednovláknové zátěže na pozadí sporadicky proběhnou nějaké úlohy (třeba systémové služby), může se Adaptive Boost aktivovat a spotřebu zhoršit. Například techPowerUp zaznamenal, že s Adaptive Boostem mu naměřená spotřeba počítače při nečinnosti skočila z 56 W na 69 W.

Spotřeba v mnohovláknové zátěži. "Mit AB" je s Adaptive Boostem, "Ohne AB" bez (Cinebench R20, celý počítač) - ComputerBase Zdroj: ComputerBase

Díky Adaptive Boostu už není moc třeba taktovat

Manuální přetaktování obzvlášť Core i9-11900K zdá se nebude mít moc smysl, protože se nedostanete o moc dál než na 5,1 GHz, které umožňuje Adaptive Boost (třeba na 5,2 GHz, 5,3 GHz asi bude spíš výjimka?). Díky vysokému taktu a Adaptive Boostu lze tedy říct, že přetaktování jader CPU není u tohoto procesoru třeba.

Pro herní použití bude vhodné přetaktovávat spíše paměti. Podle ComputerBase i dalších recenzentů to vypadá, že cenově optimální bude DDR4-3600, které běží s děličkou 1:1 („Gear 1“). U DDR4-3733 někdy 1:1 funguje, ale někdy už může být nutno přepínat na děličku ½:1 („Gear 2“), kdy paměťový řadič běží na polovičním taktu. Pak je nutné mít rychlé paměti běžící aspoň na DDR4-4400, aby se to vyplatilo. V doporučených frekvencích RAM je tedy situace dost podobná, jako u Ryzenů, kde platí od generace Ryzen 3000 cca stejná doporučení.

Tato dělička a její režimy „Gear 1“ a „Gear 2“ je u Rocket Lake novinka, psali jsme o ní v tomto článku. Problém s Gear 2 je, že zvyšuje latenci, takže snižuje reálný výkon. Ve hrách je podle testů například výhodnější mít DDR-2933 Gear 1 (dělička 1:1), než DDR-3200 Gear 2 (dělička ½:1), což jsou dvě oficiálně podporované možnosti na většině procesorů. DDR-3200 Gear 1 (dělička 1:1) je podporováno jen u Core i9-10900K/KF. Naštěstí se ale zdá, že v rámci přetaktování RAM povoleném na deskách B560, H570, Z590 a Z490 bude možné nastavit vyšší takty (až po těch DDR4-3600) a Gear 1 i na levnějších procesorech.

Galerie: Výkon a spotřeba procesorů Intel Core i5-11600K a Core i9-11900K ve světových recenzích

Vcelku dobrý výkon do osmi jader, ale ne nejlepší CPU

Hodnotit, jak Rocket Lake povedlo a zda se dá doporučit, je trošku komplikované. Snazší je to, pokud byste se rozhodovali jen mezi touto novou generací Intelu a jeho předchozí (Comet Lake). Zde lze jasně říci, že Rocket Lake je lepší – jednojádrovým výkonem a funkcemi a výbavou jde o značný pokrok vpřed. S jednou výhradou, totiž tím, že Core i9-11900K je v mnohovláknových aplikacích pomalejší než starší desetijádro Comet Lake. Navíc Core i9-10850K lze někdy sehnat relativně levně, takže cena poměr/výkon pak je u Rocket Lake pro MT výkon o dost horší.

Už Comet Lake mělo problémy s vysokou spotřebou v zátěži všech jader, takže neefektivita není v izolovaném výběru jen v rámci platformy Intel příliš argument proti Rocket Lake.

Hlavní otázka je, zda byste měli při nákupu nového počítače sáhnout po Intelu a Rocket Lake, nebo po AMD Ryzenu 5000. Pro herní využití se z pohledu výkonu asi dá oboje doporučit zhruba stejně, ale je dost na zváženou funkce Adaptive Boostu u Core i9, jejíž dopad na spotřebu je hodně drsný. Core i9 má už také dost vysokou cenu, blížící se nebezpečně přece jen hodnotnějšímu dvanáctijádru Ryzen 9 5900X (na které se teď ovšem po objednávce musí čekat). Takže u Rocket Lake jsou asi doporučeníhodnější spíš nižší modely Core i7.

Ale doporučení je to asi pořád tak maximálně půl na půl a vzhledem k pokročilejšímu procesu a lepší efektivitě byste měli minimálně stejně zvažovat Ryzen 5000 – v této generaci totiž zdá se mezi oběma tábory panuje v herním výkonu víceméně parita. Je ale pravda, že Rocket Lake je nová platforma a Ryzen 5000 už má za sebou pár měsíců. Asi bude tedy dobré sledovat, zda se po vydání nepovede Intelu ještě laděním výkon zlepšit a dosáhnout toho, aby se v žebříčku herního výkonu Rocket Lake trošku odlepilo od pozice Ryzenů 5000.

Procesory Intel Rocket Lake 06-1600
Procesory Intel Rocket Lake (Zroj: Intel)

Ryzen 5000 je rozhodně lepší volba při práci s mnohovláknovým softwarem, který dokáže využít všechna jádra. Platí to absolutně u modelů Ryzen 9 5900X a 5950X, proti kterým Intel vůbec nemá konkurenci na platformě LGA 1200 a Core i9 na platformě X299 jsou proti nim zastaralá a neefektivní. Ale i pokud se omezíte na osmijádra, tak v případě použití multivláknových programů – zejména pokud jejich práce bude trvat déle než pár minut – je lepší volba i Ryzen 7 5800X proti Core i7 a i9 Rocket Lake, protože jeho mnohovláknový výkon vychází plus minus stejně jako u Core i9-11900K/i7-11700K, ale s o dost lepší spotřebou.

Pro tyto úlohy by mohly být nižší modely jako Core i7-11700KF či i7-11700F zajímavé svou přívětivější cenou. Pokud se tedy nepustíte do kalkulování s tím, o kolik se prodraží provoz/zdroj/chlazení a tak podobně, což je pak komplikované.

Které procesory jsou v této generaci lepší?

Asi by se to dalo shrnout tak, že až na ono mnohovláknové použití jsou procesory Rocket Lake docela slušná a použitelná (konkurenceschopná) volba pro PC (i když to se bude lišit i podle modelu, například i5-11600K, i7-11700F a i7-11700KF jsou atraktivnější než i9-11900K/KF). Vzato kolem a kolem asi převažují věci, ve kterých jsou Rocket Lake/Core 11. generace celkově přece jen horší volba, než věci, kde jsou proti AMD ne pouze vyrovnané či konkurenceschopné, ale i lepší. Výhoda Rocket Lake v jednovláknových aplikacích není až tak velká, jako je jeho nevýhoda v energetické efektivitě.

Zdroj: Tom’s Hardware, techPowerUP (1, 2), PC Perspective, ComputerBase

Intel Core 11. generace Rocket Lake vyšlo. Jak dopadl výkon a spotřeba posledního 14nm CPU?
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (96.19%) 21 hlasů

125 KOMENTÁŘE

  1. Tak gamernexus zhodnotil 11900k jako „fiasko“, nekde jidne jsem videl nalepku „skoda kremiku“. Mne osobne, pokud bych kupoval Intel a ignoroval jejich diry, tak si koupim predchzoi 10jadro. Prizniva cena, lepsi MT, ve hrach principielne stejny vykon. Proc kupovat 11900k musi clovek hledat duvody.
    11700k a 11600k vypadaji jako podstatne zajimavejsi CPU, byt zaostavaji za Zen3.

    • Aktuálně Gamer Nexus doporučil koupi 11600K před 5600X, HW Unboxed jasně řekli že za to za co se prodává 5600X je nevýhodné a 11600K je výhodnější, v produktivitě jsou téměř srovnatelné ale i5 žere víc, pokud jde o čistě herní mašinu postrádá 5600X význam, postrádá ho i 11600K a od HWU bylo jasně řečeno, kup o dost levnější 10600K, ideálně KF

      Jinak Kčkové i7/i9 jsou jen pro fandy, kteří si s tím chtějí hrát, všichni ostatní rádi sáhnou po non K variantě, které jsou extrémně úsporné pokud běží na svých limitech a mají slušný výkon, dá se jim ten limit posunout tam, kam člověk chce a tím škálovat jejich výkon v rozumné efektivitě. Pro hraní pak i uškrcená i9 dosáhne v podstatě toho samého co to Kčko. Taktovat to nedává smysl. Ve hrách ty CPU běží neskutečně dobře všechny.

      Třeba Tech Deals už ty procesory testuje v 1440p a kašle na FHD, s top grafikou se člověk dostává v drtivé většině titulů na tříciferná čísla a lecky jsou FPS blíže 200 než 100 a jestli nějaká hra běží 180 nebo 170 FPS člověk vůbec nepozná, nebozná ani 120 a 130 FPS v minimech. Pokud pak člověk pořád hraje na FHD a že jich je myslím většina a hraje kompetitivní tituly na kompetitivní nastavení kvality, tak opět 400 nebo 500 FPS nehraje roli. Navíc většina lidí bude kupovat nižší řady grafik, kde i na FHD narazí na GPU bottleneck.

      Pro hráče kteří nehledají každé FPS za každou cenu a bude to párovat s něčím jako 3060Ti/3070 nebo 6700XT na FHD nebo 1440p, tak je v podstatě naprosto jedno jaké CPU si pořídí, pravda 4c/8t CPU bych se už vyvaroval, stejně jako 6c/6t, vyvaroval bych se starých Zen a Zen+. Rozhodně nedává smysl koupit 5600X ani 11600K, když 10600KF nebo dokonce 10400F člověku odvede stejnou práci za o dost nižší cenu a ty peníze může dát do silnější grafiky (předpokládám ceny kolem MSRP) za 1500-4500 navíc v grafice člověk získá víc muziky.

      U výkonu pro běžné činnosti, net, konzumace obsahu, kancelář, nějaké drobné úpravy fotek, nenáročný edit videa máme levné procesory výkonné dostatečně už dlouho, teď to začíná být i případ her, kdy si člověk slušně vystačí už s nížšími levnými procesory

      • komplik 31.3.2021 at 0:30
        „o čistě herní mašinu postrádá 5600X význam“
        “ všichni ostatní rádi sáhnou po non K variantě, které jsou extrémně úsporné pokud běží na svých limitech“

        Panecku to je fandovstvi, normalne to slovo nemam rad, ale ted ho na tento komentar musim napsat – LOL.
        Ja to vidim tak, ze kdo chce ciste herni masinu, daleko lepe udela, kdyz koupi konzoli. Kdo chce i pracovat, Ryzen je jasna volba kvuli MT, nebo rovnou TR. Na servery Epyc, kvuli uspore energie (protoze tam jsou nejvetsi uspory). A kdo chce bezny kancelarsky system s iGPU, s drivejsimi generacemi intelu usetri penize pri stejnem vykonu.
        Na Rocket Lake a vlastne i nedavnych reformach v intelu je jasne videt, jak jsou ted zoufali a drzi se zuby nehty. Muj nazor.

          • ne, Jiříček komplík si vždycky upraví a „přiohne“ i citace, takže jemu nevěřím ani nos mezi očima – aspoň taková je moje zkušenost s jeho komentáři. Vždy si prostě vybírá jen to co se mu hodí a to tady prezentuje jako fakta, a co se mu nehodí do krámu, o tom vždy pomlčí.
            Celkově pak vypadá, že píše rozumně, ale je to manipulátor -> nevěřím mu.

            • kup si brejle dedo at aspon vidis na ty pismenka a nemusis se blbe ptat

            • tombo tak si vyčisti ouška a poslouchej
              https://www.youtube.com/watch?v=L0qaZ85CpUM&t=888s

              „can keep up or even match 5600X“ teď si srovnej reálné ceny

              pak se podívej třeba i na grafy

              R20 4300 vs 4400 bodů multi 602 vs 600, Sandra aes 20.4 vs 19.2, bledner 1127 vs 1122, corona 119 vs 114, Davinci 1001 vs 1017, adobe ps 1098 vs 1076, Adobe Ae 1177 vs 1164

              Nejvyšší rozdíl byl v Zipu a ano, tam to bylo dokonce přes 15%, ale zbytek těch testů je zatraceně vyrovnaný, neviděl jsem žádných 10 procent a nevidím je ani v té recenzi co linkuješ, nerozumím ji a netuším co jsou to za čísla, co jsou to za metodiky.

              reálné ceny 270 vs 350 dolarů.. 5600X stojí o 29% víc a je fakticky srovnatelný v produktivitě, ano s vyšší spotřebou, ale tohle jsou herní procesory ne procesory pro produktivitu.

            • Hele kocman, mozna to je tim, ze ja se divam narozdil od tebe na jine aplikace. Computerbase to vyslo jinak a v omezeni na „125W“ je to dokonce o 12% v PRUMERU slabsi.
              Aby se to na ten 5600x v nekterych aplikacich aspon dotahlo ma 5600x, tak to zere (viz ten blender) o 65Wvic, coz je na 6jadro enormni rozdil. To si muzes strcit akorat tak za kloubouk, protoze to nikdo k vuli toho nekoupi.
              Tak si vem laskave tu vatu sam a trochu si vymej to co mas mezi usima.
              Jedine, co je na tom 10600k oproti 5600x zajimave je jeho cena. s tim souhlasim a na hry je to z toho pohledu vyhodnejsi koupe, byt je to pomalejsi.

    • Nic ve zlém ale „fiasko“ a „škoda křemíku“ jsou názory lidí kteří si neuvědomují jak jsou tyhle procesory důležité. To jak jsou důležité by si lidé uvědomili kdyby na trhu nebyly. To by nám pak procesory AMD vyletěly cenově nahoru.
      Fiasko bych ještě skousnul. Přece jenom je to do nebe volající neúspěch velkého a hrdého Intelu který byl poražen vysmívaným a utlačovaným AMD. Ovšem slova „škoda křemíku“ jsou slova zcela mimo realitu lidí která si neuvědomují dopady na trh.

      Nepropadejme nešťastnému kopání do Intelu který potřebujeme všichni.

    • Popravdě jsem hleděl jak byl Obernaier kritický (ale ono to ani jinak nejde) … Souhlasím s tím, že tohle vydávat neměli (11900K) . 11900K je totiž opravdu procesor k ničemu. Slabší jak předchozí generace a ještě nesmyslná cena. O spotřebě se radši ani nebudeme bavit…

      Jinak doporučený chladič k Raketám od Intelu by byl asi tento 😀 viz https://youtu.be/Q2SIrV_4-dM

      Co se týče cen je ale zase AMD úplně v p… Opravdu chtít za 5600X přes 8000 a za 5800X přes 12000 je totální nesmysl. Čekám že jim klesnou prodeje.

      • Podle Mindfactory se poměr prodeje 5600X/5800X vychyluje ve prospěch druhého. A prodeje klesají, ale je to v intencích poklesu celkových prodejů jako v minulém roce, kdy únor byl nejslabší i s ohledem menší počet dnů. 5600X mají horší dostupnost, tím míněno, že třeba nejsou hned, ale dorazí v nějakém intervalu po objednávce. 5800X má z 5000 řady nejhorší provozní vlastnosti i cenu, nicméně pořád je to lepší volba než adekvátní Intel.
        i9 raketa je opravdu nesmysl, nicméně procíky pod ním, i7/i5 i starší nekáčkové verze, ať už s grafikou, nebo bez, nebudou dle mého špatnou volbou pro BFU užití. Za cenu 5600X se dá pořídit třeba 10400 + mobo + ram/ssd – záleží, kam se cenově pohne 3600, nedávno byl skoro za šestku; pokud by se dal sehnat jak bývalo za 4500,-, tak je to jasná volba.

        • jj souhlasím vidím to stejně. Hmm tak si říkám až se srovnají ceny, tak zda 5800X nebo 5900X. Taky jsem slyšel, že 5900X je kupodivu lepší volbou.
          Jinak AMD by nyní stačilo vydat binované kousky co zvládnou vyšší takty… jako odpověď na Intelovské Rakety.

  2. nechci nijak chválit Intel, ale zase je třeba si uvědomovat, že je to pořád 14nm vs 7nm. Takže s ohledem na „zastaralý“ výrobní proces je výsledek dost dobrý. Schopnost běhat na 5,3GHz je zajímavá bohužel vykoupená vysokou spotřebou, ale kdo by to byl čekal, že ? .-)

    Uvidíme jak se bude souboj vyvíjet s další generací Zen 4 vs Alder Lake.

  3. Dva roky bídy a poté vzestup. Tak jsme pochopil poselství nového CEO Intelu. Protože není rok 2023 tak nezbývá než Tohle vše strpět. Bohužel ty dva roky bídy odnesme i my zákazníci. Po tu dobu se budu modlit aby mi na mém už dost starém PC nic neodešlo a že se prezentovaná budoucnost Intelu se naplní.

    • já nerad komentuji tvoje bláboly, ale na tohle nejde jinak … co to meleš o modlení, vybrekáváš o svém starém křápu? Někdo ti snad zakázal koupit novou desku a procesor? Rocket lake je sice celkem zbytečný počin, ale obchody jsou plné jiných, často lepších procesorů … teď se začneš kroutit jako had a blekotat něco o tom, že ti nerozumím … máš se tedy naučit psát, než něco pustíš na web …

      • Vy se prostě nezměníte. Slušně se zeptat prostě neumíte.

        Na rozdíl od Vás si chci kopit něco co mi nějakou dobu vydrží a je to za rozumnou cenu. To mi dnešní trh neumožňuje. Zkuste pochopit, že ne všichni lidé mají stejné názory. Moje sestava mi další dva roky ještě vydrží. Zaostávání Intelu, krypto bublina, nové konzole jsou faktory co vyhnaly a stále ženou ceny vzhůru. Tak budu čekat.

        Nevidím jediný rozumný důvod si koupit PC. Jestli takový důvod vidíte podělte se o něj.

          • Právě grafika mne nejvíce pálí a to doslova její teplota (vyfoukání prachu trochu pomohlo jenom trochu). Tu jsem odložil jako první. Zpráva CEO Intelu o konkurenceschopnosti v roce 2023 mi nastavila datum kdy by to bylo možné. Navíc si říkám, že bych mohl přeskočit DDR 4 a použít DDR5. Možná přeskočím PCI Ex 4 a použiji hned 5.
            Koupím si nová sluchátka a budu čekat na splasknutí bubliny. Mohla by splasknout před 2023. To by pak grafika asi byla PCI Ex 4. To jenom fabuluji.

            • já se ptal slušně, nevím, jaká jsou tvoje kritéria pro slušnost … asi „služebníček, Pane Hřib, kdyby dovolil otázečku, Pane Hřib“ … co hlava, slouží? … všechny nové grafiky dnes jsou pcie 4.0, v roku 23 už budou pravděpodobně pcie 5.0 a důvod, proč by sis měl koupit nový počítač? Pro tebe žádný, Celeron ti šlape jako hodiny, na prohlížení webu pořád stačí … při větší rychlosti by stejně u tebe hrozilo fatální poškození kognitivních funkcí …

            • DedekHrib 31.3.2021 at 10:54
              „Právě grafika mne nejvíce pálí“
              Pred tim jste ale mluvil o intelu, uvedomte si to. Take se zkuste zamyslet nad tim, co ma intel za grafiky na trhu. Kdyz to udelate, zjistite, ze pro hry nema nic, pro vypocty neco ma, ale tam asi necilite a bezne zobrazovadlo na „webiky“ mate v kazdem „neeFkovem“ CPU od intelu.
              Mozna proto gogo reagoval tak, jak reagoval.

            • gogo1963 31.3.2021 at 15:52
              Podívejte kdybych chtěl k někomu vyjádřit svůj despekt použiji slova bláboly, meleš, vybrekáváš, blekotat, co hlava, slouží? … Rodiče mne učili abych se vyjadřoval slušně a učili mne že despekt do slušného chování nepatří. Nakonec to korunujete „Celeron ti šlape jako hodiny, na prohlížení webu pořád stačí …“ jako byste napsal, že takový … počítač k ničemu jinému nepotřebuje, že?
              Možná si to neuvědomujete ale já nikdy nezaregistroval, že byste někomu projevil normální slušnost. Třeba vyjádřil poděkování nebo se omluvil. Protože z Vás prýští jenom vztek si o Vás myslím, že jste hodně smutná postava.
              Je to ale Vaše volba a jestli Vám to pomůže tak si klidně dál tak ulevujte.

            • Alich 31.3.2021 at 16:18
              Díky za péči a to není ironie. To jsem Vás neúmyslně s tím Intelem svedl jinam. Počítač používám jako brouzdalo ale také mám Visual studio které používám na při učení se c# a výukových metod (Design patterns). Když si chci odfouknout tak hraji i hry. FPS-ky už moc nehraju ale strategie díky pěknému grafickému kabátku dávají zabrat grafice a dost mi hučí. Nebo hraju Diablo na odreagování. Protože jsem tak trochu kaskadér tak participuji na windows insider programu.
              Minulý měsíc jsem si koupil SSD disk. Nahradil jím klasický HDD. Zariskoval jsem a díky neoficiálnímu biosu mohu z SSD i bootovat. Tím jsem tomu svému počítadlu hodně prodloužil život.
              Grafiku tedy koupím od Nvidie nebo AMD. V grafický zázrak Intelu moc nevěřím. Velice pozorně budu sledovat RNDA.

              Gogo takto reaguje bohužel vždy. namísto otázek hned útočí. Měl by si z Vás vzát příklad.

            • DedekHrib 31.3.2021 at 18:15
              Ja jsem zkousel Diablo 3 na Macbooku z r. 2011, tam bylo snad nejake dvoujadrove i5 (2400?) a HD3000 – naprosta pohoda. Potom na i7 3770k, na kterem to jelo hur, tam byla tusim iGPU HD2000. Nyni Ryzen 2400G a to je uplne bez problemu.
              Strategie nevim proc davaji zabrat grafice, ale ty nesleduji a nehraji, tak nemam absolutne poneti.
              Visual studio a C#, tam urcite ocenite vic jader, ale nejake streni CPU bohate bude stacit (na uceni se). Pokud byste vyvijel velke projekty a potreboval prekladat spoustu kodu, asi bych doporucil TR, ale tento CPU uz beru tak, ze na sebe musi vydelavat.

            • hřibe, jako hlupák jsi se narodil, jako hlupák zemřeš … na jedné straně blábolíš o slušném vychování, na druhé straně mě na závěr svého brečení zadupeš do země … pokud tě takhle rodiče vychovali, potěš pánbůh … kdybys nebyl debil, napsal bys, jaký máš hardware a já bych neměl potřebu podle tebe znevažovat tvoji sestavu, protože každý máme na co máme … ty raději bude slintat nonstop ta svá moudra a poučování … brečíš, že máš starý comp, že pravděpodobně nestíhá, ale prý nemáš důvod zakoupit nový … pak po někom požaduješ, aby se k tobě choval s úctou a pokorou … takové ty řečičky, jak jsi nikdy nezaregistroval, že bych se k někomu choval slušně, nebo se omluvil, ty řeči jen dokazují, co jsi za prolhané hovado a to jsem ještě hodně mírný … moje chování nemá nic společné se vztekem, jen se prostě nemumím ovládnout, když ty začneš mentorovat a dělat ze sebe „boha pravdy“ … jsi lidský odpad, do slova a do písmene …

    • DedekHrib 31.3.2021 at 9:57
      Souhlasim s gogo, pokud chcete neco, co vam vydrzi, cokoliv vcetne Sandy Bridge je stale plne dostacujici na bezne pouziti vcetne her. Pokud chcete i neco s novejsimi funkcemi, tak novejsi CPU a nemusite brat zrovna top radu, ze?

      • Ja si naopak nemyslim, ze Raketa je propadak, krome nesmyslne i9, ktera si ale take kupce najde. Ale myslim si, ze intel s CPU usnul na vavrinech a je to i videt na nejnovejsich prohlasenich a roadmape. Bavime se tu ale o bohatem intelu, takze zadne drama se nekona, za par mesicu (1 – 2 roky) jsou zpet v plnem nasazeni.

        • Tak 11600K dohnnala 5600X v single i multi, slušný výkon na „zastaralý“ 14nm. Ano 14nm samozřejmě odpovídá spotřeba, v extrému až 2x vyšší než u toho 5600X, zase o skoro 30% nižší cena a integrovaná grafika jako bonus, to už je dost přesvědčivý argument zvolit Intel a ne AMD.

  4. Tak na to jaký je to velký kolos, na to jaké má finanční možnosti ,kolik má zaměstnanců a kolik let na to měl čas tak je to bída. Od takového leadra bych čekal mnohem víc.
    Jediný slušný cpu bude max to šestijádro.
    Osmijádro nutný brutální vodník ,při nastavení limitu ,frekvence jen 4Ghz ,takže výkon jde do kytek. Při OC spotřeba 5,1GHz 380W ,při 5,2Ghz 410W .. Spotřeba 11900K ve hrách v některých případech o 80W větší než u 5800X.
    Todle bude pěkně hnít ve skladech..

  5. Škoda, že v těch testech není i 11700k pro porovnání. Nicméně 11900k je samozřejmě nesmysl. Doufám, že se mi do ruk brzo dostane na zkoušku i7 nebo i9 11. gen., abych si o tom mohl udělat svůj obrázek. Z aktuálních CPU mě zatím nejvíce oslovil i7 10700KF. Cena je velmi slušná, výkon taky ok. Kazí to jen ta spotřeba, která v max zátěži dosahuje skoro 290W. Nicméně kupodivu jde vcelku i dobře uchladit, případně stáhnou wattáž. Ztráta výkonu je minimální, ale teploty letí dolů o hodně – osobně vyzkoušeno. Každopádně 11. generace mě asi nechává v klidu. Jsem zvědav na 12. gen. Tam už by to mohlo vypadat zajímavě. Aspoň v to budeme doufat.

  6. Ja si myslím, že toto bude v retailu len obmedzené množstvo, lebo tam chodia ľudia, ktorí vedia o čo ide a obídu to oblúkom a nakoniec všetko pôjde do OEM a dokonca už som videl aj NTB s 11900K šialené, kde BFU zbadá novú generáciu a kúpi a nemá ani šajnu aká sračka to je. 11600K je ešte v pohode aj keď žere ako 5900X ale toto je mega odpad. FX mal aspoň cenu, ale toto nacenili ako keby to bolo konkurenciou k 5900X, sila lol.

  7. Ahoj chlapci, som veľmi rád, že sme zase spolu a podľa očakávania sa nepotvrdili
    zlátaniny, co tu plácali nešťastníci gagy a tombomino o frontách čakajúcich pred
    bránou redakcie na svoju prezentáciu.
    Majte chvíľku strpenia, kým sa zorientujem v recenziách 11900K, no už terazky
    je jasný víťaz v ST výkone i herný King….
    Dovolte ako štartovné parádny fórek, co práve frčí v garáži U Jackieho:

    Rodinka COVID 19 sa nasťahuje do počítačovej bedne. Kukajú po bedni a celí
    šťastní, nadchnutí z interiéru neváhajú a rovno zariaďujú. Na grafike bude obývák,
    na diskoch spálne a hore na doske bude kuchyňa, radujú sa spoločne.

    Večer sadnú k telke a spokojne sledujú reportáž o ivermectine….Lenže malému
    koviďátku je fest otupno, tak začne šantiť, behá po obyváku, skáče po spálni až
    doskáče do kuchyne a zrazu šmyk – drb rypákom rovno na Ryzena….Áúú zajačí
    i beží s červeným raťafákom za fotrovcami…Starý Koviďák vstane z fotelu, vrazí
    mladému mordu medzi lampáše a zahučí :

    „ co som ti hovoril, aby si neskákal po zapnutom šporhelte „

    • Už máš nakúpené? 😀 … S tým novým IMC to Intel poslal do prdele to je ti jasné že? Čo CML držalo pri živote boli latencie, ako tak kukám tak aj L3 má priepustnosť ako z pomocnej školy a keby len to. Cele IPC je v prdeli + viac kremíka a do toho žravosť jako u TR no chuťovka ako robená pre teba 😀 a podobným náruživým verným chrabrým obhajovačom. Veľa šťastia prajem. Už teraz je teplo, to budete milovať to trotlovanie s custom vodníkom 😉

      • Ale to IMC aj keď teraz vypadá zle, hodí sa na budúce čipletové (Tiles) dizajn čipy, aj na DDR4 DDR5 LPDDR4-5, môžu to použiť na viacero vecí a šetriť. Toto vypadá ako skúška (okopírovaná od AMD?) IF + ram u zen3 už to má dobre zmáknuté a s novým IO čipletom to bude ešte lepšie, čo keď ide Intel týmto smerom a vlastne má Raketu na háku, ale čo reputácia? Skoro každý web ho zosmieštnil a ten popis na userbenchmark na 11900K to je teda elaborát chuja, čo si nevidí pred modré okuliare.

    • c.k. polni marsalek 31.3.2021 at 14:23
      „Majte chvíľku strpenia, kým sa zorientujem v recenziách 11900K“

      Překlad: zuřivě hledám ze stovek recenzí tu jednu, kde 11900K vychází nejlépe.. 😀

      • Ty recenze jsou reálně dost rozporuplné. Viděl jsem nějaké, kde to ve hrách bylo výrazně vepředu, pak jsou tu ty názory „waste of silicon“. I v těch takových středových recenzích, což víceméně ty, co odkazujeme (je to pořád stejná skupina pro konzistenci, ale vzhledem k měnícím se poměrům je otázka, jestli by se to nemělo aktualizovat), tak nějak byly, je docela nesouhlas v tom, co je ve hrách ve předu.

        Teď jsem viděl na AnandTechu, že u Core i9-11900K měli BSODy a snad to není úplně neobvyklé, i když to může být problém jenom některých desek a nejspíš se to nějak vyřeší. Core i9-11900K je asi kvůli tomu, aby udělalo dojem v recenzích, vyhnané úplně nadoraz, asi jsou to výběrové biny, kdežto většina výroby bude možné produkovat jenom i7-11700K…

        Nové BIOSy se prý vydávaly dokonce v den recenzí, takže ta variabilita může souviset i s tím.

        Proto se asi těžko hledá konsenzus na tom, jestli to dopadlo zle, OK, nebo jestli to někde (ten single-thread?) je i vyloženě pozitivně hodnotitelné CPU.

          • Kurnik nyní se čeká na vyladění biosů a u AMD to byl problém a téma posměchu? No nekecej….
            To samé nyní nové BIOSy u nVidia grafik. Taky mám dojem že to byl šílený problém u AMD.
            Není to náhodou tak, že se to tak nějak stává u všech firem?

            • nic ve zlém, ale amd ladí biosy dýl než rok … jedna agesa za druhou … prý zraje, jako víno … jen aby pepřezrálo …

            • No a víš kolik aktualizací BIOSů jsem už měl na pracovních stanicích (DELL)? A to jsou samé Intely. To samé notebooky. Dokonce i ten nový Tiger Lake už měl aktualizaci. Fakt bych nehodnotil tak jednostranně. Dělám s tím dnes a denně, tak už fakt vím o čem píšu.

              A nemám nyní zkušenosti u AMD s novou řadou 5000 a novými deskami 500, ale jak víš, tak mám i AMD a i když jsem neměl vždy nahrané nejnovější BIOSy, tak mi to bez potíží šlapalo.
              Kdy byly problémy, tak na samém začátku, jak vyšly první Ryzeny. To jsem se i vracel s BIOSy, protože nové dělaly problémy třeba. Asi 2-3x se mi to stalo. Ale to byla úplně nová platforma.

            • Jenze amd problemy i po 2 letech s bios. Tady intel to resi teprve par dni ty jouzo.

            • mibfox 31.3.2021 at 19:07
              Jesli to bylo na mě, tak doporučuji číst. Já AMD mám a o biosu jsem psal. Kde máš Ty osobně nějaké problémy? Já totiž žádné nemám. Ryzeny 5000 tu nejsou 2 roky, takže o nich řeč 100% není.
              Jinak tolik modrých obrazovek co jsem za poslední dobu zažil s kolegou na Intelech jsem s prominutím na AMD neměl.
              Jen zopakuji problémy mají obě firmy, takže proto reaguji… O tom co která firma řeší hned a co ne je na dlouhou rozpravu. Není to tak dávno co u Intelu odcházely USB a neřešil to nikdo… Prostě se reagovalo že problém nastane až při EOL…

          • Jo, to rozhodně platí.
            Ono kdyby Intel neblbnul s tím PL2 a trošku se smířil s tím, že se 14nm procesorem nemůže být nej a nastavil ty maximální spotřeby cca tam co je má AMD, akceptoval o něco horší výkon a nasadil nižší ceny (pokud je to vůbec nutné), tak je dojem mnohem lepší.

            Zvýšení těch limitů spotřeby by mohlo úplně stejně zůstat pro lidi, co by o to měli zájem, „PL2 Overdrive“ nebo tak něco. Procesory by byly pomalejší, ale kdyby se jim nastavila adekvátní cena, nevadilo by to.

            Ale nehnat napětí/spotřebu nahoru, když prohrávám ve výkonu nebo ho nemám tak vysoký, jak bych chtěl, je pro firmu těžké akceptovat, protože kvůli té nižší ceně pak mám horší marži. Proto byly Vegy/Polarisy, teď tohle, a vlastně asi aspoň trochu i Ampere, nastavené na neefektivní spotřebu.

            • Evidentne to PL2 Intelu neprekáža a predáva procesory jak na drátku….Dá sa to i pochopiť, keď v dnešnej dobe sa využitie počítača
              pohybuje od kanclu rovno do hry… Hráč spotrebu nerieši, úradník stejne tak a render fotografií či videa skvele zvládajú tandem
              CPU + GPU….

            • PL2 je právě to „super“

              PL2 umožní krátkodobou zátěž na extra výkonu, spouštění aplikací, načítání komplexních dokumentů apod. Přesně to k čemu to lidi nejčastěji používají, tam ten PL2 pomůže a uživatele nijak neomezí, proto ve hrách boostí vysoko a mají vysoký výkon při spotřebě srovnatelné s konkurencí, u her na ten PL2 v podstatě nenní možné šáhnout.

              Ano kdo bude potřebovat delší než krátkodobou zátěž, tak po tom limitu to padne a v pohodě i 10900 poběží na 65 wattech ale vydrží to tak jet nonstop bez potřeby extra chladiče. Funguje to přesně jak bylo zamýšleno a v dlouhodobé zátěži mají ty intely spotřebu v podstatě 1:1 s TDP, protože 20-50 sekund na 200W nehraje roli, když to pak běží dlouhé hodiny na 65

      • Aznohh 31.3.2021 at 15:57
        Myslím že mu zde nepomůže ani svěcená voda ve vodním chladiči…
        Když už to zabili dokonce na PCT tak to musí být fakt katastrofa. Ale třeba i7 11700F a nebo i5 už bude v pohodě. A ty integrované grafiky nejsou špatné. Testoval jsem tu v tenoučkém notebooku a na pohodu.

  8. Hmmm. No kdyz vidim ty ceny, zlaty 1600AF@OC za tehdejsich 2800,- a aspon se da sehnat.
    Jinak je videt, ze se intel snazi. Ale ten proces mu to kazi. Ale klobouk dolu za to, co se snazi z toho vytriskat.

      • No kdyby Intel neměl problémy s výrobním procesem, tak by to tak špatně nevypadalo. Já třeba nyní píšu z notebooku co má v sobě 10nm verzi „rakety“ (Tiger Lake). Pravda zatím je jen 4/8.

        Ale na nové procesory jsem zvědavý a hlavně na odpověď od AMD. Nevím třeba jak kdo jiný, ale těším se na nové grafiky od Intelu. Aspoň tu budou 3 firmy což je fajn. I kdyby Top držela nVidia, sekundovalo ji AMD a do toho by přihrával Intel…

    • Na to jsem koukal, ale myslím, že se tam čtvrt hodiny šermuje s teorií, která se dá lehko vyvrátit kouknutím do CPU-Z. Kdyby existovaly 5800X, které mají dva CCX po čtyřech jádrech, tak by v nástrojích byla detekovaná 2*16MB L3 cache. Myslím, že doteď nikdo nic takového nenahlásil.

      Jestli jsou některé 5800X horší než jiné, tak je to jenom o kvalitě křemíku a napětích, kdy některé v boostu dosáhnou na vyšší takty, než narazí na limity frekvence (1-2 vlákna), nebo na limit spotřeby (all-core boost). U Intelu je ta kusovost taky.

      • Pokial v diskusii pod videom napíše odborník na procesory “ flanker “ toto:

        „Pro srovnání jsem se zaměřil na Cinebench R15 a R20, jedny procesory měly výsledky mezi 5950 až 6150 a pak menší část měla „jen“ okolo 5400-5600 bodů v R20 (500-600 bodů ccca odpovídá výkonu slušného čtyřjádra bez hyperthreadingu samo o sobě!). Takže mě tahle domněnka už napadla a nakonec to potvrdil i sám Usmus jako tvůrce programu Ryzen CTR (velmi užitečný soft)“

        ….tak by som tomu fakt veril.

      • On v tom videu tvrdi, ze cache 32MB se pouziva jen u 4 jader CCD1 a u 4 jader CCD2 tam neni zadna.
        Protoze AMD ve vlastnim nastroji Ryzen master tvrdi vzdy, ze vsech 8 jader je CCD1, tak by logicky to co tam v tom videu tvrdi, byl obycejny podvod.
        Osobne tomu neverim.

        Problem Ryzenu 5800X je jinde.
        5600X ma boostovat do 4,6GHz a co lidi rikaji, tak taky boostuje. 5800X ma boostovat do 4,7GHz, jenze neboostuje a to ani, kdyz mate v poradku teploty.

        Mne treba dava maximalne 4,5GHz pri 80 stupnich, ale mel by byt schopen jit az na 90 stupnu, ale nejde uz vis.
        Pritom stacilo snizit maximalni napeti na procesoru a stale jsem se dostal stabilne na 4,5GHz, ale uz pri 74 stupnich.
        Ja jsem vsak snizil napeti jeste vice, ale musel jsem omezit i frekvenci na 4,35GHz a ted uz mi teplota plne vytizeneho procesoru nejde pres 65 stupnu.
        Nicmene hral jsem si jenom v Ryzen Masteru, casem to nastavim natvrdo v BIOSu.

        Jinak teda jsem zkouknul i HWinfo a sensory tam pisi pouze CCD1, teoreticky bych teda mel mit ten udajne lepsi procesor, ale vykon mam dle srovnani v databazi 5800X procesoru jen prumerny.
        Ovsem, jak rikam, ta teorie je dle meho nazoru kravina, neni problem ve dvou pouzitich CCD, ale v tom, ze to boostuje mene nez 5600X. Proc, netusim.

          • Reklamovat se budou hlavně ty tvoje 300W kamínka od Intelu, který jsi tu rok vyhajpovával a je z toho s přehledem zklamání roku. 😀 V zimě možná na vytopení salaše dobrý, ale v létě ten nepodařenej throttlující teplomet provozovat.. to bude o nervy. 😀

            Akcie AMD nám dnes pěkně povyrostly, proč asi. 😀

          • Ono to podle me na reklamaci moc neni, AMD totiz samo rika, ze 4,7GHz je maximalni boost, zakladni takt je 3,8GHz. A u tech 4,7GHz i specifikuji, ze muze byt zavisly na teplote a na designu desky. Mame jistotu, ze problem neni v deskach? Minimalne zatim ne.

            Ja mam B550 (Asus TUF Gaming), nevim, jestli treba lidi s X570 fakt nedosahnou na tech 4,7GHz.

            Kdybych to reklamoval a dejme tomu mi vratili penize, tak co si za ne jineho koupim? Raketu s TDP 250W? 😀 Asi ne.

            • Je to tak, jak rikate, tohle asi jen tak reklamovat nepujde. Ja osobne se snazim vyhybat HW, ktery si jede na 70’C (drive jsem mel latku na 60’C, musel jsem posunout). Muj 2700x provozovany na vodnikovi ma pri beznem browsdani nekde kolem 38-45’C, pod zatezi cca 60’C, stabilne na 4,1GHz se snizenou voltazi. S beznym vetrakem by to melo ale urcite vyssi teplotu.
              Kazdopadne mrchu na 80+’C bych nechtel. A to podtaktovavani a snizovani V je take opruz. Proc bych si mel kupovat neco, kde pak snizuji vykon, nebo jsem nucen to hodiny ladit? (tohle plati obecne nezavisle na vyrobci)

            • a co děláš s tím procesorem, že by ti nestačil intel? 24 hodin nonstop render? Chtěl bych vidět ty teploty … 5800x je nejhorší možný křáp z nových zenů … 5600x je v pohodě na hraní minimálně na stejné úrovni, při lepších provozních vlastnostech a pokud potřebuješ vlákna, lepší je pak 5900x, akorát není k dostání … na 5800 nadává snad každý majitel … doslova …

            • Ja na 5800X nenadavam.

              5600X je pro me malo. 5900X se neda sehnat. Navic je tam otazka, jak dobre by slapal. Ty prumerne vysledky mohou byt ovlivnene jeho nedostupnosti a lze tam predpokladat, ze si k nemu zajemci kupuji mnohem vic X570. Pokud je problem minimalne castecne v cipsetech, tak to bude 5800X postihovat vyrazne vice a deska by byla zase za citelny priplatek.

              Kazdopadne s tim ted uz stejne nic neudelam a jak rikam, poladenim voltaze a frekvence se da dosahnout peknych provoznich vlastnosti. Pocitam, ze aktivaci nekterych funkci v BIOSu, ktere jsou ovsem skryte za tim dialogem, kterym se porusi zaruka se to pripadne jednou bude dat i nataktovat, pokud to budu potrebovat.

              Intel jsem nechtel, protoze proste ta jeho spotreba se neda poladit zdaleka tak dobre jako u AMD. Tim padem by si to vyzadalo zase priplatek za lepsi chlazeni. A ja ten 5800X provozuju na levnem SilentiumPC Fera 3 chladici a nechci si ted kupovat novy, ktery by mi asi umoznil z toho vytahnout vic, ale stal by minimalne dvojnasobek.

      • Ty výkonové rozdíly jsem zaznamenal už u R5 3600. Pár kusů mělo 3200b v CB R20 (včetně mého) a většina měla přes 3500b. Stejně tak teploty a voltáž. Vcelku veliké rozdíly kus od kusu. Čím to je? To netuším. Ale rozdíly v R5 3600 jsou opravdu velké

    • Tak kdyby intel jednou misto fixlovani a marketingovych blamazi sklapl podpatky, i9 nevydal, a misto toho uvedl neco jako „i7 11700KS“ tak si aspon mohl usetrit ostudu a tech par Intel nadsencu/fansencu by si to stejne koupilo.
      Takhle je to asi nejvetsi fiasko, jake intel s novou generaci zazil.

        • A ty se mu divíš? Po tom co tu rok čte Intel megahajpy a AMD hejt od fanatika Maršála a podobných blbů? 😀 😀 Tohle je jak Sparta vs Slavia, fanoušci poplivou konkurenční tým pří každé vhodné příležitosti, příště se zase karta obrátí a bude to přesně naopak. 😀

          • Na tu i9 radu, se opravdu nedaji pet zadne chvaly. VIdel jsi video Steva s HWU? Ten uz v uvodu rovnou rikal, ze je vlastne ztrata casu vubec ten kremik benchmarkovat, ale ze co jineho ma delat..
            😀

            Kdyby z toho udelali spec. edici, neco jako bylo FX 9590, tak se to dalo aspon nejak obhajit, ale tak..

        • Ja zase neznam vice negativniho, zapskleho dedka, ktery prd cemu rozumi, jeho komentare jsou mirne receno mimo a travi svuj cas neustalym vyvolavanim konfliktu s ostatnimi, coz se jevi, ze v jeho zapsklosti je jedinou naplni jeho stavajiciho zivota.

        • gogo, tombomino
          Borci, ja myslim, ze se tu tahate uplne zbytecne. Ono kazdemu se obcas neco nepovede, jednou je to AMD, jindy intel, pak zase Nvidia, … Dulezite je, ze kazdy si muze vybrat ze siroke nabidky to, co mu prijde nejlepsi. No, nekdo treba nevybere nikdy 😉 A nekdo bude encodovat video i na kalkulacce 😉

          • Souhlasím, doufejme, že se Intel do těch cca 3 let zvrávorá a uvede použitelnou konkurenci pro AMD – ty tři roky vidím hodně optimisticky, spíše tak pět.
            Monokultura jednoho výrobce není dobrá vůbec pro nikoho.

            • Ty 3+ roky jsou asi strizlive s ohledem na inteli fabriky. Nicmene s 10nm by mohli uvest neco solidnejsiho nebo i prekvapit nejakou porci CPU na TSMC procesech. V tehle vysoke hre jeden nikdy nevi, moralka zde nehraje roli, protoze „business is business“.

            • Ja bych veril celkem tomu, ze ten prvni 7nm Meteor Lake(?) by mohl prinest zlom pro Intel. Coz ma byt 2023. AL asi nebude spatny a nejakou dobu nejspis bude i herne zajimavy, ale tohle AMD se Zen4 asi v klidu behem par mesicu predjede plus to bude ten hybridni kockopes..

            • Meteor Lake na 7nm bude možná jenom die shrink a nová architektura bude až Lunar Lake, takže by u něj mohla být značně zlepšená spotřeba (ale nejspíš se to využije na zvýšení taktů), ale už ne jednovláknový výkon/architektura.

              To ten Alder Lake bych viděl jako potenciálně lepší situaci pro Intel, protože to bude premiéra nové architektury (která pak bude sloužit až po to Meteor Lake?). 10nm proces by mohl být konkurenceschopný k 7nm TSMC (to teď bude asi možné posoudit na těch 8jádrových Tiger Lake versus 8jádro AMD Cezanne).

              Ale tipl bych si, že Alder Lake bude v době svého uvedení mít lepší konkurenční pozici než Meteor Lake v době svého uvedení.

            • Diky za korekci. V tom pripade jsem myslel Lunar Lake 🙂
              U AL moc neverim na koncept B+L. Spis to budi dojem Big+LittleBig, protoze se nam tam vic nevleze..

            • Alder Lake mi nejdrive znel zajimave, ale po zamysleni mi nadseni opadlo. Ta mala jadra nejak usporna byt musi, tedy nebudou ekvivalent tem velkym. Coz znamena, ze bud budou malo vyuzivana (protoze velka pojedou v 99% casu), nebo nastane optimalizacni peklo jakou aplikaci poustet na jakem jadru. Odbornik ale nejsem a doufam, ze intel s AL vi, co dela. Kazdopadne se na AL tesim, architektonicky bude BIG.little na x86 zajimavy.
              Jinak s tim, ze se posune i AMD, to je jasne. Myslim nas cekaji zase zajimave roky bohate na technologii 🙂

            • @alich
              ja o te ‚uspornosti‘ tech jader zacinam dost pochybovat. Kdyz se podivas na M1, tak tam jsou jen 4 (coz bohate staci) a v plne zatezi, zerou asi jen 10% TDP. Tam mi to prijde, jako usporne. Na co tam Intel ale cpe tech jader 8? Domnenky, ze v dobe navrhu AL si nebyli jisti, jestli do daneho TDP jsou schopni narvat tech jader vic jak 8 (viz jak dopadl RL) a proto sli cestou kockopsa, aby na ten kremik mohli napastovat mensi jadra, ale za to o to vic, mi prijde cim dal pravdepodobnejsi.

            • těch 8 úsporných může být daných návrhem, třeba nějakými funkčními boky, může to být dáno tím že se počítá se zmetkovostí a holt se to jednou trefí do úsporného, podruhé do výkonného jádra. Víc )sporných jader fakticky nevadí, žere to prd a nějaký výkon to má. U toho Apple 1.3W 4 úsporná jádra proti 4 výkonným s 13.1W, efektivní jádro má max takt jen o 1/3 nižší a má jen o 64kB menší L1 instruction a data cache. Jinak je fakticky stejné, určitě bude dávat víc než 10%. výkonu toho výkonného jádra, osobně bych to viděl na 30-40% výkonu, pak dává smysl tam mít klidně víc úsporných jader, ano sežere to křemík ale ten perf per watt bude o dost lepší.

              U Apple se počítá že budou 4 úsporná a klidně až 32 výkonných, otázkou je jestli to tak skutečně je nebo to není jen něčí přání, Apple stále nic k výkonnějším čipům nic neleakoval.

            • tombomino 1.4.2021 at 22:03
              Tusim intel nekde uvedl, ze ta mala jadra maji dopomahat, takze to neni koncept „velka pracuji, mala nastupuji pri jednouchych operacich jako treba downloading na pozadi“. Ale prave tento koncept se mi az tak nelibi (zatim). Treba je to ale genialni navrh a ukaze to cas.

              komplik 2.4.2021 at 0:57
              Apple je uplne jina pohadka. To je jako srovnavat herni konzoli s pocitacem ve stejne cenovce a jeste navic merit kvalitu sluzeb (online hacking her). Apple sel navic logickou cestou, kde propojuje platformy a snazi se sjednotit vyvoj aplikaci. Ja tomu na jedne strane fandim, na druhe stale nevidim ARM jako neco, co bych chtel mit na praci (prace s grafikou, kompilace kodu, virtualizace). Dalsi – je, ze treba me oblibene MMORPG uz na macOS nejede, protoze Apple diktuje a vyvojar te hry odmita prepsat 3/4 kodu – cemuz se nedivim. To je zase klasicky „fuck off“ Applu vuci ostatnim.

  9. 11.generácia Intel Rocket Lake disponuje okrem úžasného pomeru cena/výkon v spodnej rade procesorov a bezkonkurenčného ST výkonu na vrchole ponuky aj úplne novou integrovanou grafikou Xe, ktorá prináša až dvojnásobný výkon v hardwérovej akcelerácii videa Intel QSV. Pre fotografov a videografov je to vynikajúca správa,
    hlavne pri dnešnom akútnom nedostatku extrémne drahých samostatných grafík.
    iGPU novej generácie poskytuje takmer dvojnásobný výkon pri prevode HVEC videa už v notebookovom variante, takže
    v desktopových variantoch Rocket Lake to bude ešte výraznejšie, paráda :
    https://www.techpowerup.com/267436/intel-showcases-ice-lake-igpu-performance-in-premiere-pro-14-2