Kdo bude držitelem poštovní licence na další dva roky? Přihlásila se jen Česká pošta

7
eská pošta
Česká pošta
-
Zdroj: Depositphotos

České poště letos končí licence na univerzální poštovní službu a ČTÚ již vybírá nástupce. Český telekomunikační úřad má do konce června rozhodnout, kdo bude držitelem licence pro roky 2023 a 2024. Do výběrového řízení se přihlásila pouze Česká pošta.

Česká pošta minulý týden informovala o podání přihlášky k poskytování základních poštovních služeb na území Česka. ČTÚ dnes oznámil, že se do soutěže přihlásil jediný podnik. Úřad nyní nabídky(u) posoudí a rozhodne do konce června. S největší pravděpodobností je ale výsledek zřejmý.

Univerzální poštovní služba zahrnuje povinnost provozovat pobočky i tam, kde to nemusí být lukrativní. Počet poboček České pošty je nyní 3200 (plus další partnerská místa a výdejní boxy), ale například počet míst Zásilkovny je minimálně srovnatelný.

Tip: Česká pošta buduje obří centrum pro balíčky z Číny s kapacitou až milion zásilek denně

O licenci neměl zájem žádný další provozovatel, byť v Česku má osvědčení k poskytování poštovních služeb 34 subjektů. Česká pošta byla v minulých letech ve ztrátě asi 1,5 miliardy korun.

Tip: Česká pošta se rozdělí na dvě firmy. Jedna bude konkurovat kurýrům, druhá zachová ztrátovou univerzální službu

Rozsah základních služeb je vymezen v § 3 zákona o poštovních službách. Sem patří například poštovní zásilky do 2 kg či bezúplatné zásilky pro nevidomé. Změnou oproti minulým rokům je vyjmutí balíků do 10 kg z univerzální služby. Pro další roky se předpokládá ještě méně povinností.

Základní služby musí umožnit každý pracovní den nejméně jedno poštovní podání a dále alespoň jedno dodání na adresu každé fyzické nebo právnické osoby. Podrobnou technickou specifikaci jednotlivých základních služeb stanoví vyhláška č. 464/2012 Sb., o stanovení specifikace jednotlivých základních služeb a základních kvalitativních požadavků na jejich poskytování, ve znění vyhlášky č. 203/2016 Sb. Tato vyhláška dále stanoví způsob zajištění poskytování základních služeb, minimální požadavky na dostupnost pošt a poštovních schránek, výjimky z povinnosti zajistit dodání na adresu každé fyzické nebo právnické osoby a informace, které mají být uživatelům základních služeb dostupné, a to ať již na vyžádání, nebo formou vyvěšení u pošty nebo na webu provozovatele. Smyslem vyhlášky není jakkoliv omezovat provozovatele v poskytování služeb nad rámec povinností daných vyhláškou.

zdroj: ČTÚ a Česká pošta

Kdo bude držitelem poštovní licence na další dva roky? Přihlásila se jen Česká pošta
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlasů

7 KOMENTÁŘE

  1. To je tak. Udělá se výběrové řízení za takových podmínek, že nikdo rozumný se nemůže přihlásit, protože by na tom prodělal boty. A tak se přihlásí Česká pošta, která na tom prodělá boty taky, ale pak natáhne ruku a stát jí tu ztrátu uhradí.

      • Ono je to tím, že nikomu se nechce dělat listovní zásilky a přepážkové služby (jak je v článku zmíněné že zásilkovka má stejně míst jako pošta – na počet ano, ale u zásilkovky jsou to v převážné většině partneři kteří maximálně jsou schopní dát zákazníkovi balík, při dobírce už remcaj a kdyby měli dělat dopisy tak se na to vykašlou)

    • jj evidentně šité tak aby to měla ČP snadné a konkurence mimo. Nic proti ČP, ale jít o skutečně konkurenční prostředí tak jsou dávno v loji. Žije hlavně ze svého jména a používají ji hlavně starší ročníky, ale těch je u nás armáda, proto se uživí i přes očividné nesmysly co odtamtud vyšly za poslední pětiletku. Největší konkurent je pro ČP ne Zásilkovna ale PPL které nechce nějaké extra tarify a obvykle dopravuje i přes celou republiku do dalšího dne.
      Nejvíc jsem nechápal jak přes pandemii mohla být Pošta v mínusu i přes prodej aktiv. Ostatní balíkovky si mastily kapsu a oni toto? Příjde mi že Pošta někoho musí dotovat, toto není logicky jinak vysvětlitelné. U komerčních balíkovek byla pandemie přímo žní která fakticky nepřestala, zaměstnanci dostávali extra prémie – a Pošta propouští a nemá peníze.

    • podmínky výběrového řízení není těžké najít (zájemcům zašlu)
      Proč ti kteří nadávají nejvíc se nepřihlásili do výběrového řízení – ono je částečně pravda že kritizovat umí každý.
      Ono určitě je co zlepšovat, ale kdo si zkusil hledat ztracený balík u zasilkovny možná už na ČP tolik nenadává (po 3 týdnech a 10 telefonátech uznali že ho ztratili a za dalších 14 dní zazračně nalezen/doručen), případně honil po sídlišti auto DHL protože ve vašem okresním městě donedávna vám ho nikde neuložili (řidič už v pátek do depa nejede a na autě to přez víkend nenechá) k vyzvednutí taky dobrý zážitek

      • je to v lidech. Průšvihy jsem zažil u všech kurýrních služeb, včetně těch drahých jako je UPC nebo TNT. Je taky samozřejmě rozdíl, jestli se posílá zásilka v rámci ČR, EU nebo celosvětově.

        Zajímavý fenomén je ale Zásilkovna, to se musí nechat. Zřejmě nasadili profesionální logistiku, ale ještě nestihli zkorporátnět. Ne že by byli bez chyb, ale zatím v rámci ČR nemají konkurenci.