Chystají se herní monitory s frekvencí 480 Hz. Na cestě jsou i 240Hz 4K panely, „IPS Black“

36

Herní monitory budou ještě rychlejší než kdy dřív: ve vývoji už jsou 480Hz LCD pro extrémní eSports hraní. Výrobci panelů ale chystají víc zajímavých věcí, hodně slibná je novinka IPS Black, která by mohla řešit slabší kontrast a IPS Glow…

Na už jsou trhu 360Hz monitory pro špičkové soutěžní hraní. Na jaře jsme tu měli zprávu o monitoru, jenž posunul tuto laťku na 390 Hz, ale už jsou na cestě monitory, které navýší obnovovací frekvence ještě mnohem víc. Výrobci panelů pracují nyní na LCD, která přinesou obnovovací frekvenci až 480 Hz. Vedle toho se ale chystají i další nové technologie, třeba slibná IPS Black zlepšující kontrast a podání černé.

Web TFT Central přinesl zprávu, že panely určené pro obnovovací frekvenci 480 Hz mají v přípravě už rovnou dva výrobci, byť příchod těchto monitorů je asi ještě poměrně dalo, půjde spíš až o výstřelek roku 2023.

AU Optronics, jehož panely jsou v herních monitorech s vysokou frekvencí hodně často, pracuje na 480Hz panelu se zatím neznámou úhlopříčkou (nejspíš to bude něco okolo 24 až 25 palců). Má ale jít o panel s rozlišením 1920 × 1080 bodů. Toto je dáno zaměřením superrychlých monitorů na soutěžní hraní, vyšší rozlišení by bylo naopak nevýhoda. Výroba tohoto panelu by měla začít někdy příští rok (spíš asi později než brzo, přesněji to řečeno není).

Rozborka LCD panelu
Součásti LCD panelu a monitoru, ilustrační (Zdroj: ExtraHardware.cz)

Tip: Rozebrali jsme moderní LCD monitor. Podívejte se na vnitřnosti LG IPS7

Trošku víc je toho známo o panelech, které chystá LG Display. V jeho případě bude 480Hz LCD víc, ale zatím máme podrobnosti jen o prvním, který bude mít úhlopříčku 24,5 palce. Poté by asi snad měly přijít ještě další varianty. Všechny ale zdá se budou mít rozlišení pouze 1920 × 1080 bodů, opět kvůli tomu, aby GPU byla schopná utáhnout takto vysoké snímkové frekvence.

Moc dalších detailů známo není, uvedeno je již jenom to, že gamut bude standardní (sRGB, zase to není žádné překvapení) a jas bude až 400 cd/m² (protože je uváděná certifikace DisplayHDR 400, která ovšem prakticky HDR obraz neposkytuje). Vývoj by měl být dokončený už letos, ovšem samotná výroba má běžet až od čtvrtého kvartálu roku 2022, takže monitory opět asi uvidíme až v roce 2023.

Acer Nitro XV252Q F 02
Acer Nitro XV252Q F (Zdroj: Acer)

Galerie: Acer Nitro XV252Q F, první 390Hz herní monitor

LG uvádí, že u svých panelů pracuje na zlepšeních overdrive, které by omezily ghosting a artefakty odezvy (ať už ty primární, nebo naopak projevy přestřelení při overdrive). To má dovolit dosáhnout reálně 1ms odezvy GtG (při přechodu šedá-šedá). Pokroky v tomto směru budou právě i pro tyto 480Hz panely potřeba, protože délka trvání jednoho snímku je při obnovovací frekvenci 480 Hz už kratší než 2,1 ms.

Zlepšení gamutu na 90+ % Rec.2020, „IPS Black“

Obě firmy jinak mají v plánu i další zajímavé panely: LG údajně pracuje na zlepšeních barevného gamutu. Letos by se měly objevit nějaké obrazovky pro HDR monitory, které by zlepšily dnešních typických 98 % DCI-P3 až na pokrytí plných 100 % tohoto barevného prostoru. Příští rok (2022) by dokonce měly přijít monitory, které by dosahovaly 90 % a víc extrémně širokého gamutu Rec.2020. Tato zlepšení by se měla asi týkat IPS (respektive „Nano IPS“) panelů.

Pořád u LG je také v plánu technologie nazvaná IPS Black. Zatím toho o ní není známo moc. Ale měla by vylepšit podání černé – tedy aby reálně dosažitelná „tmavost“ tmavých/černých odstínů u panelů IPS byla lepší (to znamená s nižším nežádoucím jasem prosvítajícím z podsvícení) a tím se zlepšilo jejich prokreslení a kontrast, jako to dokáže OLED.

LG IPS Black
LG IPS Black (Zdroj: TFT Central)

Technologie panelů IPS je v tomto zrovna slabší a také má v tmavých tónech špatné pozorovací úhly, protože se při pohledu z úhlu objevuje nežádoucí svit „IPS glow“. IPS Black by snad toto měla zlepšovat. Tato technologie by měla být nasazena ve dvou panelech s rozlišením 4K a barevným gamutem DCI-P3, s úhlopříčkami 27 a 31,5 palce.

Tip: Nová technologie obrazovek: Hisense ULED XD pro lepší kontrast a skutečnou černou

360 Hz v rozlišení 1440p a 240 Hz při 4K

Od AU Optronics se zase asi dočkáme zajímavých vysokofrekvenčních panelů. Vedle již zmíněných 480Hz monitorů firma prý plánuje vydat také panely s 360Hz frekvencí, ale již nejen s rozlišením 1920 × 1080, ale také v rozlišení 2560 × 1440 (1440p) pro hraní s lepší kvalitou obrazu. Toto by tedy byl slušný pokrok.

Stejně tak se chystá navýšení frekvencí také u 4K panelů pro herní monitory. Tam plánuje AU Optronics obrazovky s 240 Hz frekvencí. V obou těchto případech jde ale o vzdálenější plány, zatím v roadmapě nejsou přímo uvedené konkrétní panely s těmito frekvencemi. Ještě předtím mají na trh přijít 4K panely s frekvencí 160 Hz (měly by to být panely s podsvícením Mini LED a úhlopříčkou 32 palců) a 1440p panely s frekvencí 240 Hz.

AU Optronics jinak také pracuje na zkvalitnění zónového podsvícení FALD pro HDR monitory s vysokým jasem (1000 cd/m² nebo lepším). V přípravě má panel s úhlopříčkou 32 palců, který má mít 2304 zón, šestkrát více než v první generaci panelů se 384 zónami. Toto by snad měl být jeden z těch 4K panelů podporujících frekvenci 160 Hz. Další dva chystané panely rovněž 4K s podporou 160 Hz mají mít zónové podsvícení s jen 576 zónami; jeden z nich bude umět DisplayHDR 1000, druhý bude zvládat jen DisplayHDR 600.

Jak vidíte, v oblasti LCD monitorů (respektive panelů) vývoj zdaleka není u konce a vypadá to, že by se mohly objevit technologie zlepšující právě největší nectnosti, tedy odezvu a kontrast. I když to asi nebude tak drastické zlepšení, jaké přinese OLED (a jednou snad MicroLED), znamená to, že by snad LCD nemusela být pozadu tak moc.

Zdroje: Tom’s Hardware, TFT Central (1, 2)

Chystají se herní monitory s frekvencí 480 Hz. Na cestě jsou i 240Hz 4K panely, „IPS Black“
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 7 hlasů

36 KOMENTÁŘE

    • Myslím že profi hráči dokážu z tej frekvencie profitovať tak do 240Hz, vyššie frekvencie majú vizuálny prínos len pri renderingu rýchlo rotujúcich objektov ako kolesá auta alebo rotory helikoptéry, tam sa začne prínos strácať až od 960Hz. Momentálne sa ten efekt rieši zmenou rotujúceho objektu alebo textúry na inú textúru ktorá rotáciu zobrazuje už staticky. Ak je len jeden taký prechod tak to pôsobí rušivo až komicky, napríklad pri vrtuľníkoch v BF4 https://www.youtube.com/watch?v=GUcpEOVjNFU&t=79s

      • Řekl bych, že jste nepochopil, že u 480Hz monitoru nejde o to, že vykreslí 480 snímků za sekundu, ale o to, že se na něm vykreslí snímek o 2,08 ms dříve, než na 240Hz monitoru. To dává v esportu výhodu. Malou, ale výhodu. Prostě když budou dva naprosto stejní hráči reagovat na naprosto stejnou situaci, tak jeden z nich může zareagovat o ty 2 ms dříve, protože tu situaci o 2 ms dříve vidí.
        Při reakční době 0,2 s to pak znamená 1% zvýhodnění.

            • Nemuze ji vyuzit, reakcni doba nez ocima uvidi a zareaguje mozek, vysle signal ruce a ta pohne mysi, bude tak dlouha, ze ty 2ms nehraji zadnou roli.
              Nakonec staci poridit 480Hz monitor a nastavovat ho na podporovane frekvence, pocitam, ze 60, 120, 240Hz pujde taky nastavit a merit si reakcni casy. Tipuju, ze uz na 120Hz se dostane na cas, ktery neprekona, pokud je teda mlady a ma vytrenovany zrak. My ctyricatnici neprekoname reakcni cas ani na 60Hz.

            • Redmarx:
              Ta „reakční doba než očima uvidí a zareaguje mozek, vyšle signál ruce a ta pohne myší“ bude samozřejmě dlouhá. Ale bude stejně dlouhá, ať ten hráč kouká na jakýkoli monitor. A její délka bude těch cca 200 ms (to trénovaní jedinci dávají).
              A když takoví dva úplně stejní jedinci koukají každý na jiný monitor, tak pro toho, kdo kouká na ten 480Hz začíná ta doba běžet o 2 ms dříve. Tedy i o 2 ms dříve skončí.
              Samozřejmě, že to nehraje skoro žádnou roli. Ovšem tahle výhoda je trvalá. Tedy ty 2 ms má k dobru při každé reakci, kterých je během hraní obrovské množství.
              Vy melete úplně o něčem jiném. Že nepřekonáte 60 Hz, tedy že nemáte reakční dobu pod 17 ms, nikdo nepochybuje. To byste byl superman.

            • Radek Holeček> Nemyslím si, že tu ide o skrátenie input-lagu ako to popisuješ. Skôr ide o vyššiu plynulosť, ktorá hráčovi umožňuje presnejšie reagovať. Tiež, vysoká obnovovacia frekvencia eliminuje viditeľný tearing aj bez synchronizácie (ktorá pridáva input-lag) a umožňuje dosiahnuť najplynulejší možný zážitok aj bez adaptive-sync… samozrejme, plynulosť akú vie poskytnúť rendering, ak sa nejaké nerovnomernosti nachádzajú už v renderingu, tak to bude vidieť.

            • Radek Holeček:
              Nikoliv. Chci tim rict, ze rozdily v reakcnich casech ruznych lidi budou mnohem vetsi nez jsou 2ms. Pritom je znamo, ze nejrychlejsi reakcni cas maji vytrenovani mladi lide do 30 let, pak uz proste nastupuje stari a ani trenink nepomuze. Takze ctyricatnik jako ja muze mit klidne 60Hz monitor, protoze reakcni cas bude stejne tak spatny, ze mne nejaky monitor nemusi trapit.

              Stejne tak neni pravda, ze pri souboji dvou vytrenovanych jedincu bude reakcni cas stale 200ms a teda jedinec se 198ms diky 480Hz monitoru bude mit vyhodu. Neco podobneho nikdo nedokaze, reakcni casy ti lide budou mit 200ms +- 50ms, takze ten jeden ziska naprosto nepodstatnou vyhodu 2ms, pokud se nahodou oba borci v jednom z milionu pokusu trefi do sveho nejkratsiho reakcniho casu.

            • Tech input lagu je tam vic, treba klavesnice a mys nebo i sit. Mimochodem toho se prave v e-sportech (pres Internet) hodne vyuziva ~ skupina nabehne co nejrychleji do mistnosti a automaticky strili na znama mista. Souper ma nevyhodu tu, ze nez protivnika vidi, uz na nej leti virtualni projektyly.
              Co se tyka tech 2ms, je to spis jak pise ifkopifko – hrac bude mit “presnejsi” a “mene rozmazany” obraz v pohybu, takze bude moci byt presnejsi i on. Na druhe strane si myslim, ze ma pravdu i Redmarx, ktery rika, ze bezny uzivatel uz tuto frekvenci nema sanci zuzitkovat k jeho vyhode.

            • tady se pletou dvě různé věci … reakční čas a možnost, byť teoretická, kliknout dříve, než zbytek … je spousta „klikacích“ aplikací, kde drtivá většina kliká dříve, než uplyne „odpočet“ pak je většina těch kliků neúspěšná, ale pokud kliká dejme tomu tisíc adeptů, velká část z nich se trefí do „nuly“, tam pak záleží i na milisekundě

        • V tom případě to má podle mě ještě nižší užitnou hodnotu. Pokud je rozdíl mezi vykreslením snímku u 60Hz (16,7 ms) a 240Hz( 4,2 ms), tak to určitě dává smysl. Ale 2 ms rozdíl už je velmi situační případ a v podstatě to musí být ideální prostředí. Nějaká oficiální LAN, kde narvou fůru peněz jenom do hardwaru (nemám vlastní zkušenosti z oficiálních událostí, ale co jsem četl , třeba takové PUBG turnaje se nehrajou na sestavách 3090, 5950X, 32GB 3800MHz CL 14 a 360 Hz monitorech). Takže nějaká LAN akce, servery s vysokým tik-rate, potom vlastně nejenom odezva monitoru ale celý sestavy, takže například implementace nVidia Reflex. A v dnešní době covidu už se dost věcí hraje online (opět PUBG, kde např v regionu EMEA se hraje od Francie po Finsko přes Rusko k Turecku) takže ty 2 ms se jenom v odezvě na server ztratí. Takže ano, 2ms oproti 240Hz monitoru mohou přinést výhodu ale v podstatě pouze v ideální konstalaci všeho výše popsaného, což se v podstatě nikdy nestane a pořád je to pouze marketing. To je jako kdybychom na 24″ display aplikovali 8k rozlišení a 16k rozlišení a někdo na to koukal z 80 cm. Rozdíl nepoznáš, ale má to čtyřnásobný rozlišení, to je super 🙂

          • ST33L 3.8.2021 at 10:26
            Psal jsem ted neco podobneho, nevsiml jsem si tohoto prispevku.
            Jinak na Internetu jsou slepe testy monitoru ten skok je velky z 60Hz na 120Hz, 144Hz vs 120Hz jeste take lide rozeznavaji, ale 144+ uz je prakticky nerozeznatelne.

            • Rozoznateľné je to len pri rotácií objektov ako som písal vyššie tak odhadom do 960Hz, samozrejme že treba na to mať aj FPS. ST33L presne to som myslel, tie 2ms sú už úplne zanedbateľné, ak by sme aj zabudli na reakciu človeka ktorá je DO 200ms, ale nie je stabilná a tiež kolíše od situácie aj do 500ms, tak sú nestabilné ďalšie aspekty HW, niekto môže mať slabšie vychladené CPU alebo GPU a už tam sa tvoria tiež odchýlky v jednotkách ms, potom sieťové pripojenie tam sú tiež odchýlky. 2ms skrátka už nemá relevantný prínos pre človeka.

        • Je to jako další highend sportovní vybavení, techniky, tréning, doping…
          Nejde o to, že jednotlivá věc udělá rozdíl, který vždycky zajistí vítězství. Ale každá ta drobnost může udělat maličký rozdíl, který se sčítá s dalšíma maličkýma rozdílama až je výsledkem něco, co už nelze pominout.

          Takže sám o sobě 480Hz monitor neudělá významný rozdíl, ale statisticky za delší dobu jo, protože ta výhoda dejme tomu o 0,5 nebo 1,0 ms zkrácené délky snímku se podílí na reakční době permanentně v jednom každém okamžiku – ve 100 případech třeba sama o sobě nedokáže udělat nic a hráč dostane čočku, v jednom dvou sama o sobě může rozhodnout a hráč dá čočku soupeřovi.

          Říkat, že je to úplně k ničemu, je jako říkat, že už není třeba dál tunit myši nebo klávesnice, protože už jsou dostatečně dobré a další zlepšení už nikdo nepozná.

          V tom soutěžním hraní to bude o tom, že všechno vybavení musí být co nejlepší, nejen LCD, ale pomalu asi i papuče a slipy „eSportovce“. Jednotlivá položka na tom seznamu sice má mikroskopický význam, v součtu se to poskládá, a tak pro vrcholové výkony nakonec může být třeba, aby týmy většinu těchhle blbostí měly.

          • Jan Olšan 4.8.2021 at 20:23
            Papuce a slipy nevim, ale ty polstarky na utirani rukou od potu maji asi velky smysl.
            Jinak to jsem psal take, ze je to retez vylepseni, co muze znamenat ve vysledku vic. Ale otazka je, kde je ta hranice, za kterou uz clovek nedokaze takovou vyhodu vyuzit. Kdyz to posunu do extremu a reknu, ze dam hraci monitor s odezvou 1ns 10kHz a GPU, co vyrenderuje 1mil snimku za sekundu, bude to menit neco na vysledku oproti treba 1ms, 240Hz a 240FPS?

  1. „V jeho případě bude 480Hz LCD víc, … Všechny ale zdá se budou mít rozlišení pouze 1920 × 1080 bodů, opět kvůli tomu, aby GPU byla schopná utáhnout takto vysoké snímkové frekvence.“

    Je to opravdu jen kvůli tomu? Napadlo mě, jestli se už řízení takového panelu neblíží frekvenčnímu/datovému stropu toho co lze (jednoduše/levně) uřídit. Tomu by nasvědčovalo i to že monitory s 4x násobným rozlišením mají mít 2x menší frekvenci a jsou v plánech dost nekonkrétní.

    1080*1920*480= 995 328 000
    1440*2560*360=1 327 104 000
    2160*3840*160=1 327 104 000
    2160*3840*240=1 990 656 000

    • Dosavadní OLEDy si jako monitor nedovedu představit. Sotva skončila éra CRT, sotva se začala řešit PWM regulace podsvícení u LCD, máme tu OLED, které bliká jako čert. Zatímco u LCD nebývá PWM vůbec (nebo když je, frekvence se pohybuje většinou v hladinách tisíců Hz), u OLED není výjimkou ani 100 Hz. To už jde snadno vidět i pouhým okem a mě osobně to trápí mnohem více, než to, zda bude obnovovací frekvence panelu 480 Hz nebo 1 kHz.

  2. Problém u 240Hz+ frekvencí je, že stejně mají pak hlavní vliv na „dojem“ latence, přechod černá-bílá, apod. Navíc spousta her ani neumožňuje tak vysoká fps, jsou tam limity běžně i u stříleček třeba 200fps (DOOM 2016) nebo prostě nad určitou hodnotu už vám fps téměř nepůjdou nahoru, ani když dáte dolů grafické nastavení a rozlišení.

    Takže i pokud se odprostíme od fyziologické otázky „je to vůbec k něčemu vzhledem k lidskému vnímání“, tak zvyšování frekvencí takto vysoko a jeho smysl je s velkým otazníkem.

      • Jinak ještě je dobrá metrika, spíš než uvádět Hz, tak uvádět převrácenou hodnotu – „frametime“ – čas jednoho snímku.

        60Hz = 16.6 s
        144Hz = 6.9 s
        240Hz = 4.2 s
        360Hz = 2.8 s
        480Hz = 2.1 s

        Takže přechod z 60Hz na 144Hz ubere frametime o 9.7 s, dál na 240Hz už jen o dalších 2.7 s, na 360 Hz dalších 1.4 s a na 480Hz jen o dalších 0.7 s.

        Takže v praxi z 60Hz na 144Hz je to podle této metriky cca dvojnásobný větší rozdíl (9.4 s) než ze 144Hz až na 480Hz (4.8 s).

        Samozřejmě, když se řeší o kolik % se to zkrátí, bude to působit jinak, ale myslím že tato metrika dobře ukazuje, že ten nárůst čísel směrem 240-360-480 zní jako megalomanský v Hz, ale už to nevypadá tak převratně, pokud se podíváme jak moc se vlastně zkrátí interval mezi snímky. 🙂