Microsoft vyložil karty. O Xboxu Series X už víme (skoro) vše

20
microsoft xbox series x top 1600
Xbox Series X
-
Zdroj: Microsoft

Dnes měla odstartovat Game Developers Conference, avšak kvůli pandemii koronaviru se nakonec akce neuskuteční. Microsoft měl na GDC připravenu velkou prezentaci nového Xboxu Series X. Fanoušci ale nemusejí zoufat, firma dnes zveřejnila nové informace alespoň na webu. A co víc, pozvala k tomu i experty z našeho oblíbeného Digital Foundry, kteří konzoli podrobili důkladnější analýze.

Čip menší než u One X

Jak už jsme věděli dopředu, Series X využívá nová procesorová jádra architekturu AMD Zen 2. Má jich celkem osm a všechna běží na stabilní frekvenci 3,8 GHz. Žádný Boost/Turbo, Microsoft chtěl zachovat konzistentní výkon za všech podmínek. Jedinou výjimkou budou případy, kdy budou chtít vývojáři využít SMT, pak frekvence klesne na 3,6 GHz. Starší hry tedy využijí sedm vláken s vyšším taktem, lépe optimalizované nové tituly budou těžit z až 14 vláken, které by mohly poskytnout až o 30 % více výkonu. Nesedí vám počty? Jedno fyzické jádro (dvě vlákna) je dedikováno pro běh operačního systému.

GPU využívá čerstvě odhalenou architekturu AMD RDNA 2. Čip fyzicky sestává z 56 CU, aktivních je ale jen 52 (kvůli zvýšení výtěžnosti). Také zde se použije fixní takt, konkrétně 1,825 GHz. Hrubý výkon odpovídá 12 TFLOPs, což je dvakrát tolik než u Xboxu One X. Toto číslo se ovšem nedá reálně přepočítat na snímkovou frekvenci ve hrách, na to do hry vstupuje až příliš proměnných.

CPU i GPU jsou součástí jednoho SoC o velikosti 360 mm², je tak o fous menší než čipset ve One X. Microsoft se spoléhá na fabriku TSMC a její vylepšený 7nm proces N7P (nikoliv N7+ s EUV). Čipset i paměti jsou chlazeny jedním velkým hliníkovým pasivem využívajícím i vapor chamber. Uvnitř konzole (nahoře při vertikálním umístění) se pak nachází jediný ventilátor, který nasazuje vzduch zespod a vyfoukne jej nahoru.

Na desce je okolo SoC hned 10 paměťových čipů GDDR6 o celkové kapacitě 16 GB, která je sdílená pro procesor i grafiku. Paměti využívají 320bitovou sběrnici, přičemž šest 2GB čipů nabízí propustnost 560 GB/s, zatímco čtyř 1GB čipy pak 336 GB/s. Ta pomalejší je určena pro běh systému, ten si alokuje 2,5 GB (zbylých 3,5 GB připadne hrám a aplikacím).

Specifikace Xboxů
Xbox Series X Xbox One X Xbox One S
CPU 8× 3,8 GHz Zen 2 (3,6 GHz se SMT) 8× 2,13 GHz custom Jaguar 8× 1,75 GHz custom Jaguar
GPU 12 TFLOPs, 52 CU, 1,825 GHz, custom RDNA 2 6 TFLOPs, 40 CU, 1,172 GHz, custom GCN + funkce Polarise 1,4 TFLOPS, 12 CU, 914MHz, custom GCN
velikost čipu 360,45 mm² 366,94 mm² 227,1 mm²
výrobní proces
TSMC 7nm (N7P) TSMC 16nm FF+ TSMC 16nm FF
paměť 16 GB GDDR6 (320bit) 12 GB GDDR5 (384bit) 8 GB DDR3, 32 MB ESRAM (256bit)
propustnost 10 GB @ 560 GB/s, 6 GB @ 336 GB/s 326 GB/s 68 GB/s (DDR3), 219 GB/s (ESRAM)
úložiště 1 TB Custom NVMe SSD 1 TB HDD 1 TB HDD
rychlost I/O
2,4 GB/s (raw), 4,8 GB/s (compressed) 120 MB/s 120 MB/s
slot pro rozšíření
1TB Expansion Card
externí úložiště
USB 3.2 USB 3.2 USB 3.2
optická mechanika
Ultra HD Blu-ray Ultra HD Blu-ray Ultra HD Blu-ray
rozhraní
HDMI 2.1, 3× USB-A 3.2, RJ-45 HDMI 2.0b, HDMI 1.4 (vstup), 3× USB-A 3.2, RJ-45 HDMI 2.0b, HDMI 1.4 (vstup), 3× USB-A 3.2, RJ-45
cílový výkon
4K @ 60 fps (až 120 fps) 4K @ 30 fps (až 60 fps) 1080p @ 30 fps (až 60 fps)
rozměry
151 × 151 × 301 mm 300 × 240 × 60 mm 295 × 230 × 65 mm
hmotnost
4,45 kg 3,69 kg 2,90 kg
zdroj: Digital Foundry, Microsoft

Revoluční úložiště?

V konzoli najdeme 1TB SSD se sekvenčním čtením až 2,4 GB/s, přičemž kapacita půjde rozšířit na dvojnásobek pomocí speciálních karet, které bude vyrábět Seagate. Tím je definitivně vyřešena záhada zvláštního zadního slotu. Interní i externí SSD budou výkonnostně rovnocenná (využívají PCIe 4.0 a protokol NVMe), uživatelé ale budou moci používat i klasické externí HDD i SSD připojené do USB 3.2.

Microsoft dopředu hlásil, že jeho SSD bude „custom“, a teď už konečně víme, co to znamená. Firma oznámila nový subsystém nazvaný Xbox Velocity Architecture, který sestává z na míru upraveného SSD, hardwarového dekompresoru, nového rozhraní DirectStorage a funkce Sampler Feedback Streaming (SFS).

Aby se optimálně využila nižší kapacita SSD (1TB byly již současné konzole a hry pořád rostou), herní data budou ukládána v komprimované podobě a za běhu je bude „rozbalovat“ zvláštní čip, nikoliv CPU. Nad tím stojí API DirectStorage, které má zjednodušit streamování dat na pozadí tak, že se využije jen zlomek výkonu jednoho jádra, nikoliv až pět jader jako v současnosti. Tím zůstane více užitečného procesorového času pro udržení stabilních fps či zlepšení inteligence NPC. Toto rozšíření DirectX se později dostane i do Windows 10.

Funkce SFS má zase zajistit, že se do paměti budou ukládat jen opravdu potřebné textury. Tím se ušetří propustnost RAM i SSD, ve druhém případě i životnost. Hry totiž budou hibernovat na disk, proto je důležité minimalizovat objem zápisů.

Kromě toho, že procesor nebude zatěžován prací s daty, hlavní přínos bude i v rychlosti spouštění her a načítání dat u rychlého cestování dostupného v open world titulech. Microsoft výkon demonstroval na své hře State of Decay 2, kterou spustil asi za osm sekund. Na Xboxu One X to trvalo šestkrát déle.

A díky zmíněné hibernaci, kterou firma nazývá Quick Resume, bude možné rozehrát několik her současně a rychle mezi nimi přepínat. Dle ukázky Microsoftu i praktických zkušeností Digital Foundry to trvá v řádu sekund.

Je však nutné mít na paměti, že jak u probouzení spuštěných her, tak u načítání nových byly testy provedeny na starších titulech pro Xbox One X. Nové hry vytvořené již pro Series X mohou být větší/náročnější, a tím i jejich načítání pomalejší.

4K a až 120 fps

Microsoft dimenzuje konzoli tak, aby zvládala hraní v rozlišení 4K při 60 snímcích za sekundu, přičemž vývojáři budou moci využít i 120 fps. Jestli se počítá i fixní frekvencí 30 fps, v tuto chvíli nevíme. Vývojáři teoreticky mohou obětovat plynulost ve prospěch hezčího vizuálu. Na druhou stranu však i v základu konzole slibuje grafické orgie.

Mike Rayner ze studia The Coalition řekl, že již připravuje vylepšení pro Gears 5 postaveném na Unreal Enginu 4. Hra na Series X poběží v 2160p60 a nastavením odpovídajícím Ultra na PC, avšak navíc má vyšší rozlišení textur i volumetrické mlhy a o 50 % více částicových efektů. Případně upravili nastavení tak, že hra běžela na více než 100 fps a po dalších optimalizacích by studio chtělo dosáhnout na oněch 120. Upgrade bude dostupný hned při vydání konzole a pro majitele stávající hry bude zdarma.

Series X stejně jako One X podporuje variabilní snímkovou frekvenci i Automatic Low Latency Mode. U podporovaných televizorů a monitorů se tak bude obnovovací frekvence synchronizovat s rychlostí vykreslování GPU, aniž by se obraz trhal. A konzole navíc sama řekne televizoru, aby se přepnul do herního režimu, při kterém se vypnout postprocessingové efekty způsobující input lag.

Hry budou také moci využít hardwarově akcelerovaného ray tracingu, který Microsoft ukázal na Minecraftu. Ray tracing využije také nový 3D audio procesor pro věrnější simulaci šíření zvuku v prostoru. Microsoft novinku vyvíjí pod názvem Project Acoustics a kromě jeho interních studií ji budou moci využít i ti, kteří pracují v Unreal Enginu nebo Unity.

Konzole dále podporuje variable rate shading, který šetří výkon GPU tím, že ne každou část obrazu vykresluje ve stejné kvalitě. Co je schováno ve stínu či co bychom nevnímali kvůli pohybu může být renderováno s horšími parametry.

Další novinkou je technologie mesh shading, která pomůže najednou vykreslovat velké množství komplexních objektů ve scéně, aniž by se do výrazně podepsalo na výkonu. Dle Microsoftu by to pomohl například vesmírným simulátorům při průletech pásy asteroidů nebo při vykreslování rostlin a jiné vegetace v přírodě. Stejně jako RT a VRS byl i mesh shading nejdříve dostupný na poslední generaci karet od Nvidie.

Zpětná kompatibilita

Dodatečně přidaná zpětná kompatibilita byla jednou z věcí, která zachránila pověst Xboxu One. Na Series X bude fungovat také. Na nové konzoli poběží všechny hry z Xboxu One a pak ty upravené pro Xbox 360 a původní Xbox.

Všechny budou moci využít lepší úložiště, takže se budou také rychleji spouštět. Díky vyššímu výkonu také mohou lépe vypadat a běžet plynuleji. Microsoft slibuje, že chce běh starších titulů stále optimalizovat a z jejich vizuální stránky dostat maximum. Prvním novým krokem bude například automatické HDR, které má vyšší dynamický rozsah dostat do všech titulů, které jej nemají. Nejen pro nové hry, ale i pro ty z původního Xboxu. Efekt přitom nemá zatěžovat CPU, GPU ani RAM.

Lepší AI postav

Aplikace a hry budou moci využít nové rozhraní DirectML pro AI operace. K dispozici budou mít výkon až 24 bilionů operací za sekundu v FP16 a 97 bilionů v INT4. Podle Microsoftu by se díky vyššímu výkonu pro strojové učení mohly zlepšit animace nebo umělá inteligence postav. Mluví též o celkovém zlepšení vizuální kvality, což má nejspíš souvislost s pokročilým upscalingem obrazu.

Nový gamepad

S Xboxem Series X dorazí i nový gamepad, který nezapře své předchůdce, ale má několik vychytávek navíc. Microsoft upravil design tak, aby lépe padl i do dětských rukou. Jinak vypadá směrový kříž, nově je uložen v kolečku, aby se u některých her lépe používaly diagonální směry. Kříž je ale zároveň víc vystouplý, takže ani v bojovkách nemá dělat ostudu.

xbox series x 15

D-pad, bumpery a triggery mají nově matný povrch příjemnější na mačkání. Na těle též přibylo tlačítko pro sdílení (videa, screenhotů) ve hrách, jako to má konkurenční DualShock 4. Nový ovladač bude kompatibilní i s Xboxem One.

Spousta změn pak proběhla na straně komunikačních protokolů. Ovladač by měl v bezdrátovém režimu i po připojení kabelem (s koncovkou USB-C) mít lepší reakce než dřív. To souvisí jednak s vyššími fps ve hrách a jednak s novou technologií DLI pro snížení input lagu. Detailně jsme o ní psali v tomto článku.

Co zatím nevíme

Microsoft šel tentokrát do velkých podrobností, ale řadu informací ještě tají. Do vydání ale zbývá ještě nejméně půl roku, takže bude čas nato odpovídat později. Firma mimochodem navzdory koronaviru počítá s tím, že konzole zamíří na trh před Vánocemi 2020.

Co tedy ještě neznáme?

  • Přesnou dostupnost. (Konzole se ale začne prodávat ještě letos.)
  • Cenu. (Možná bude vyšší než u současných konzolí.)
  • Podporu VR. (Současný Xbox virtuální realitu nepodporuje, nový pravděpodobně bude, avšak na těle nikde není VirtualLink.)
  • Dostupnost Series S. (Stále se mluví o levnější konzoli s horším výkonem.)
  • Launchové tituly. (S konzolí dorazí Halo Infinite, pracuje se na Senua’s Saga: Hellblade II.)
  • Multimediální funkce. (Oproti Xboxu One asi žádná změna.)
  • Spotřebu v provozu, při přehrávání videa a hraní.

Zdroj: Microsoft, Digital Foundry

Microsoft vyložil karty. O Xboxu Series X už víme (skoro) vše
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (93.33%) 12 hlas/ů

20 KOMENTÁŘE

  1. No milujte ich alebo nenáviďte, v pomere cena/výkon minimálne táto konzola zanechá ďaleko v prachu za sebou akékoľvek výkonnejšie herné PC.

    Ono ako to tak počítam, Ryzen 3700X 305€ + 5700XT 380€ + 1TB NVMe Crucial P1 115€ = 800€ len za tieto tri komponenty a to na PC treba ešte skrinku,zdroj, dosku, RAM… často sa prihodí lepší chladič CPU, nejaký HDD, človek si priplatí za lepšiu verziu GPU…

    No, oproti súčasným +/- 300€ za PS/Xbox 1TB bude cena úplne inde ale aj tak, ten výkonnostný posun bude obrovský v každom ohľade.

    • Na PC jsou hry levnejsi a kdyz si chvili pockas, tak muzes v akcich prijit i na hry za zlomek ceny, to se ti u konzoli nepovede.
      Nicmene myslim, ze ve skutecnosti je tech zapalenych fandu pro nejakou urcitou konzoli nebo PC pomerne male procento. Vetsinou to bude tak, ze bud ma clovek jen konzoli, protoze jen hraje nebo ma notas + konzoli, protoze notas na praci, konzole na hrani nebo dalsi moznost, tatik ma vykonne PC a detem poridi konzoli, aby mu na PC nelezly anebo ma clovek proste jen to vykonne PC, ktere ma na praci i na hrani. Proste ta prakticnost pouziti bude prevladajici duvod pro to, do ceho jit.

      • “Na PC jsou hry levnejsi a kdyz si chvili pockas, tak muzes v akcich prijit i na hry za zlomek ceny, to se ti u konzoli nepovede.”
        .. pro PS4 a XOX exituji slevy uplne stejne jako na PC. Tenhle mytus muze napsat jen nekdo, kdo konzoli nemel v zivote v ruce 😉

        • Tak či tak jsou hry na konzole dražší, protože součástí ceny je tučný bakšiš pro výrobce konzole (mnohem tučnější než si účtuje Steam a jim podobní).
          Konzole fungují na stejném principu jako třeba kapslové kávovary. Samotný přístroj prodají za výrobní náklady (dost možná i pod) a peníze rýžují na prodejích předražených kapslí (v případě konzolí her a služeb s nimi spojených – xbox live…)

          • Ja nemam srovnani jestli jsou drazsi nebo levnejsi. Slevove akce pro PS4 jsou zcela bezne, podobne jako na Steamu. Krome toho, kdo chce, muze nakupovat fyzickou verzi a tu potom preprodat, tudiz jej to muze v principu vyjit i dokonce levneji, nez hrani na PC.

            • Musíš ale také brát v potaz dost velkou skupinu lidí, kteří PC hry nakupují zadarmo např. na torrentech ;-). To už pak s celkovým poměrem cena/výkon při započítání ceny za HW+SW může dost zahýbat. Tím samozřejmě takové chování neospravedlňuji.

            • Wolfenstein II – 8,77 EUR
              Final Fantasy XIII – 6,49 EUR

              Samozrejme nebavime se o koupi fyzickeho nosice, dohrani a jeho naslednem prodeji. Takto se usetrit da a treba kamos to tak dela. Pro me to ale neni, je spousta her, ktere si chci zahrat opakovane.

              Mimochodem treba narozeninova cena na GOGu u KCD a dalsi dve hry za 22EUR byla v te chvili zcela vyjimecna. Na konzolich absolutne takova cena v te chvili nebyla mozna, dneska uz je KCD i za 15 EUR, jenomze samotne.

            • Final Fantasy XIII remastered edition te na PS4 stoji 550kc. Je to vic, ale pockas nejakou akci..ty tam jsou porad…
              To ze v danem case je hra trerba na PC levnejsi je mozne, stejne tak je mozne, ze za tyden ji koupis levneji zase naopak.
              Ja nerikam, ze jsou hry na PS4 nutne levnejsi, ale pokud nakupujes “chytre”, tak se zadne cenove drama nekona.

    • Ja bych rekl, ze to CPU odhadem by bylo spis vykonove 3600X u PC, vzhledem k vyssim frekvencim PC CPU a nizsich frekvenci + alokaci 1C(2T) pro OS u XOX 2 🙂
      At tak nebo tak, ten vykonovy posun je obrovsky

      • Když si spustíš hru na PC tak ti taky výkon min. jednoho jádra zabírá Windows (i když u PC se s výkonem umí podělit) a Ryzen 5 3600X má při plné zátěži prakticky stejné takty (při využití SMT o 200MHz vyšší).

        • Nejake mereni, ktere potvrzuje, ze pri spusteni hry ti system zacne zabirat “minimalne” jedno jadro?
          Dalsi cast neni pravda. 3600x ti boostuje v zatezi ve hrach nekde okolo 4100 a vys, s dobrym chlazenim a to i pri vyuziti 12T. Tudiz neni pravda ze ma “Ryzen 5 3600X má při plné zátěži prakticky stejné takty”. Mas tam rozdil min. 300+Mhz pokud APU nevyuzije SMT a cca 450+Mhz, pokud bude vyuzivat SMT.
          https://static.techspot.com/articles-info/1880/bench/Temps.png

          • Ma to smysl se bavit s clovekem, ktery si mysli, ze system si jede nejak tak ve vzduchoprazdnu? NEMA!
            Samozrejme, ze ti OS vzdycky neco vytezuje a ze to muze byt rozprostrene u Windows po vice jadrech a ve vysledku to udela podobny vykon jako jedno cele jadro, nekdy min, nekdy vic, ale kazdy OS nejaky vykon zere, i ten pocitacovy i ten Xboxovy. Boze, tombomino vzpamatuj se!

            • Hlavne se vzpamatuj sam :))
              To ze neco zere nejaky vykon, neznamena, ze to nutne sezere cele jadro 🙂 Pokud to nemas necim dolozene, tak je to porad jen fabulace.
              ale to by od tebe clovek cekal prilis hlubokou uvahu…

            • Ani na Xboxu nemusi sezrat vykon systemu cele jedno jadro. Jen ho Microsoft chytre dedikoval, protoze ma jistotu, ze jadro se nedostane do potizi s vykonem a zadna hra ti stejne 8 jader nevyuzije. Aspon nazorne vidime, kolik maximalne vytezi hra jader a to si tam MS dost mozna hodil rezervu do budoucna.

              Konzole ma v tomto ohledu vyhodu, ze se da predikovat potrebny vykon, protoze je to jen a prave na ty hry, kdezto na PC dopredu nikdo nevi, kolik toho bude potreba, co na tom uzivatel bude delat.

            • ty taky plácáš kraviny, že se to pomalu nedá číst … nevím tedy, co máš za systém, normálně Widle, i když počítáš výkon všech milion jader/vláken dohromady, neberou víc, než nějakých 5% … takže pokud se něco někde “vytěžuje”, bude to asi ve tvé hlavě …