Galerie: 26 nejprodávanějších herních konzolí historie. Xbox není ani v Top 5

Už se prodalo skoro 1,5 miliardy herních konzolí. Co do počtu kusů vede Nintendo nad Sony. Microsoft je výrazně vzadu, ale Sega ani Atari už jej neohrozí.

7

Nintendo letos uvedlo Switch, který maže rozdíly mezi stolní a kapesní konzolí. Microsoft odhalil Xbox One X schopný hrát v rozlišení 4K. Na konzolový trh se chystá vrátit Atari. Sony ukončilo výrobu PS3. Od vydání první konzole vůbec – Magnavoxu Odyssey – letos uplyne 45 let. Pořád se něco děje…

Web VGChartz se na historii konzolí dívá čistě statisticky. Na základě oficiálních zpráv výrobců i díky utajeným vlastním zdrojům ví, které platformy (a také hry) jsou nejúspěšnější. Jsou to tyto…

Kliknutím sem otevřete celou galerii

Zlatý věk konzolí už je nejspíš za námi. Nintendo, Sony i Microsoft mají vrchol za sebou a novější zařízení nepřekročila stín těch starších. Prodat více než 100 milionů kusů se naposledy podařilo „wiičku“ z roku 2006, které lákalo na zábavné rodinné hry ovládané pomocí gest. PS3 i X360 to vytáhly „jen“ přes osmdesát. Jejich nástupci jsou na trhu čtyři roky a aktuální tempo nenapovídá, že by se útočilo na nějaký rekord.

PS. VGChartz slučuje více různých typů konzolí pod jednu platformu. Proto je například Nintendo NES i japonský Famicom sloučen jen pod NES. Stejné je to s různými variantami DS, 3DS nebo Game Boyů. Stejně tak slučuje Slim verze nebo různé vylepšené modely (PS4 Pro, Xbox One S/X).

Nejprodávanější konzole světa (v milionech kusů, stav k červnu 2017)

Pořadí Konzole
Sev. Amerika
Evropa
Japonsko
Zbytek světa
Celkem
1. Sony PlayStation 2
53,65
55,28
23,18
25,57
157,68
2. Nintendo DS
57,37
52,07
33,01
12,43
154,88
3. Nintendo Game Boy
43,18
40,05
32,47
2,99
118,69
4. Sony PlayStation
38,94
36,91
19,36
9,04
104,25
5. Nintendo Wii
45,38
33,75
12,77
9,28
101,18
6. Sony PlayStation 3
29,42
34,53
10,46
12,45
86,86
7. Microsoft Xbox 360
49,10
25,86
1,66
9,16
85,78
8. Nintendo Game Boy Advance
40,39
21,31
16,96
2,85
81,51
9. Sony PlayStation Portable
21,41
24,14
20,01
15,26
80,82
10. Nintendo 3DS
20,95
17,39
22,70
3,75
64,79
11. Nintendo Entertainment System
33,49
8,30
19,35
0,77
61,91
12. Sony PlayStation 4
20,53
23,01
4,68
9,81
58,03
13. Super Nintendo Entertainment System
22,88
8,15
17,17
0,90
49,10
14. Nintendo 64
20,11
6,35
5,54
0,93
32,93
15. Microsoft Xbox One
18,30
7,92
0,08
3,29
29,59
16. Sega Genesis
16,98
8,39
3,58
0,59
29,54
17. Atari 2600
23,54
3,35
0,00
0,75
27,64
18. Microsoft Xbox
15,77
7,17
0,53
1,18
24,65
19. Nintendo GameCube
12,55
4,44
4,04
0,71
21,74
20. Sony PlayStation Vita
2,54
5,11
5,54
2,34
15,53
21. Nintendo Wii U
6,22
3,51
3,32
0,86
13,91
22. Sega Game Gear
5,40
3,23
1,78
0,21
10,62
23. Sega Saturn
1,83
1,12
5,80
0,07
8,82
24. Sega Dreamcast
3,90
1,91
2,25
0,14
8,20
25. Atari 7800
4,30
0,00
0,00
0,00
4,30
26. Nintendo Switch
1,41
0,99
0,77
0,31
3,48

Další postřehy

  • Celkově se prodalo 1,4 miliardy herních konzolí. Přes 609 milionů v Severní Americe, 434 milionů v Evropě, 267 milionů v Japonsku a 125 milionů ve zbytku světa.
  • Nintendo prodalo 704 milionů konzolí, Sony 503 milionů, Microsoft 140 milionů, Sega 57 milionů a Atari 32 milionů.
  • Stolní konzole vedou, prodalo se jich 906 milionů, zatímco handheldů jen 530 milionů.
  • Sony ovládá stolní konzole s prodeji 407 milionů PlayStationů. Nintendo prodalo 281 milionů stolních konzolí, Microsoft 140 milionů, Sega 47 milionů a Atari 32 milionů.
  • Nintendo dominuje handheldům se 423 miliony prodaných kusy. Sony má na svědomí 96 milionů kapesních konzolí, Sega necelých 11 milionů.

Zdroj fotografií: Archivy výrobců a Evan Amos, který na Wikipedii publikuje snímky pod volnou licencí.

Galerie: 26 nejprodávanějších herních konzolí historie. Xbox není ani v Top 5

Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

7 KOMENTÁŘE

  1. Konzole IMHO v posledním desetiletí hodně utrpěly kombinací mnoha Free to play her pro PC a pirátstvím, kdy není problém stáhnout prakticky jakoukoli singleplayer hru se všema DLC a naprosto funkční. Pak už se mnoha lidem nemusí zdát tak výhodné si koupit konzoli, když sice použitelný herní PC sestaví za dvojnásobek a víc, ale neplatí za hry.
    Na pirátství teď hodně zabírá Steam, hlavně kvůli multiplayerovým hrám teda, ale ten konzolím už vůbec nepomůže.

    Kažopádně já nikdy konzoli neměl, jsem čistě PC hráč, takže mě ústup konzolí spíše těší – mělo by ubývat her co nejsou v PC verzi. 🙂

    • Právě naopak, konzole jsou pro vydavatele řešením pirátství. Na konzoli je velice težké dostat pirátskou hru a čím víc bují pirátství na PC, tím víc se herní vývojáři obracejí ke konzolím. Ale ono naštěstí těch zlodějů tolik není.
      Free-to-play hry jsou taky pro konzole velká výhra – právě proto, že konzole je levnější než ten srovnatelný počítač. A třeba takové World of Tanks jsou na xboxu o hodně lepší než na PC. Jak graficky, tak počtem různých akcí a slev, kterými wargaming hráče rozmazluje.

    • spousta PC her existuje jen proto ze jsou i na konzole, u spousty her by se samotna PC verze nezaplatila, multiplayer je na konzolich taky a slavi tam asi i vetsi uspech nez na PC, sak to kombinuje oba svety, u nekterych her ani nevis jestli je tvym souperm hrac na PC nebo konzoli

      konzole jsou pro mnoho studii prave ta spasa proti „piratum“

      jinak konzolim mobilnim, tedy handheldum nejvice „uskodili“ tablety a telefony, ktere jejich ulohu z velke casti prebrali

    • Ok, možná jsem napsal blbost.
      Ale jak si tedy vy vysvětlujete ten razatní ústup stolních konzolí, co se počtu prodaných kusů týče, který je v článků popsán? Proč se PS4 prodala třetina co PS2 a Xbox One třetina co Xbox 360?
      Naopak PC gaming zažívá docela zlatý věk, resp. z prodeje herních PC/komponent jsou čím dál větší tržby a všichni se můžou přetrhnout aby hráčům zrovna to svoje zboží vecpali.

      Že je nějaká hra graficky lepší na konzoli, než na výkonném herním PC se mi nezdá (možná opravdu raritně). Už proto jaké mají konzole problémy s AAA tituly, které tam občas jedou jen na 20-25fps. Což v době, kdy už mnoho PC hráčů považuje cokoli pod 60fps pomalu za nehratelné, tak je docela tristní. Samozřejmě hry typu Witcher, Dishonored, nepotřebují takové frameraty jako fpska, kolem těch 40-50fps už plně stačí, ale polovina ne.

      To že vydavatelství peníze z her pro konzole nutně potřebují, je samozřejmě pravda, ale myslím že jsou si vědomé poklesu v tomto segmentu a snaží se bojovat ještě víc proti pirátství u PC verzí. A zrovna ten steam je podle mě velmi povedená věc, ač ho často lidé nemají rádi.

      • Když se na ty čísla prodeje podíváte, tak je jasné, že prodeje na téhle úrovni kolem 100 milionů kusů nebyly udržitelné. Vemte si počet domácností ve vyspělých zemích – trh se saturoval, v některých zemích bylo víc domácností se dvěma systémy, než domácností bez konzolí. V kontextu s tím by bylo zajímavé vidět čísla prodeje herního PC hardwaru. Kdyby se odečetli těžaři kryptoměn, nebylo by to hádám o nic víc.
        Ta lepší grafika se asi fakt týká jen World of Tanks, ale při ceně bazarového XBOX kolem 4000 je ten poměr cena/výkon pořád neskutečně dobrý. Ty zvyšující se nároky jsou taky důvod uvedení refreshe PS4Pro a letos XBOX ONE X (už se na něj těším).
        Protipirátským ochranám se moc nedaří, rootkity od Sony jsou naštěstí minulostí, Denuvo už nemá sílu. Steam za povedenou věc nepovažuju, s polovinou zakoupených her jsem měl problém je rozchodit. Pokud je to koupené přímo, tak je možnost vrátit peníze, ale pokud si steam kód opatřím někde jinde, třeba z časopisu, tak mám smůlu.
        U konzolí je kompatibilita zaručená 100%. Za dobu co mám XBOX mi spadla jediná hra, a ta byla od Ubisoftu, takže se zabugovanost dá pochopit. A her tam mám už skoro 100.