Operátoři možná budou muset vracet nevyčerpaný kredit a…

13
SIM karta
Ilustrační foto (zdroj: PublicDomainPictures / Pixabay)

Vládní novela zákona o elektronickým komunikacích, kterou jsme detailně rozebírali před měsícem a která by měla zlepšit práva zákazníků na úkor operátorů, se posunula o krok dál. Toto úterý o ní jednal sněmovní podvýbor pro ICT a telekomunikace, který si k diskuzi pozval i zástupce ministerstva průmyslu, předsedu ČTÚ a experty Ondřeje Malého (bývalý radní ČTÚ a náměstek MPO) a Lukáše Zeleného (dTest).

Předseda výboru Martin Jiránek (Piráti), který jednání svolal, chtěl diskuzí nahradit chybějící meziresortní řízení, jež Babišově novele nepředcházelo. Vláda totiž návrh postoupila zrychleně bez veřejné diskuze, přestože výrazně zasahuje do současného zákona.

TIP: Babiš, Piráti a TOP 09: Kdo chce jak zkrotit mobilní operátory?

Návrh upravuje čtyři konkrétní body:

  • Zavedení „one-stop shopu“. Při změně operátora a přenosu čísla budeme komunikovat pouze s novým operátorem, ten sám vyřídí administraci s vaším původním.
  • Pokud již smlouva na dobu trvala alespoň tři měsíce, budeme ji moci předčasně ukončit bez pokuty. Pokud byla kratší, pokuta může činit maximálně 5 % zbývajících plateb.
  • Přenos čísla včetně zrušení původní smlouvy se zkrátí z 10 na 2 dny.
  • Zákon bude stejnými prostředky chránit nejen spotřebitele, ale také mikropodniky. Tedy podnikající fyzické osoby a podniky (právnické osoby) s méně než 10 zaměstnanci a obratem do 2 milionů eur.

Při jednání podvýboru prý panovala všeobecná shoda, že první a čtvrtý bod jsou prospěšné. U přenosu čísel ale nebude záležet na tom, jestli proces potrvá dva, nebo čtyři dny. O zrušení pokuty při předčasném ukončení smlouvy se ale ještě povede další diskuze.

Jednatelé za MPO a ČTÚ ale navrhli i další body, které by novela měla přinést a které se budou dále projednávat ve sněmovně.

  • Operátoři by museli vracet kredit při ukončení smlouvy na předplacených kartách. V současnosti propadá, resp. nepřenáší se k novému operátorovi.
  • Operátoři by nesměli účtovat poplatky za přenos čísla. Podle jednatelů to operátoři nedělají, ale zákon jim to umožňuje. To je ale pravda jen napůl. Poplatky možná neúčtuje velká trojka, ale u několika virtuálů je přenos zpoplatněn.
  • Při změně podmínek či cen musí operátoři informovat zákazníka s měsíčním předstihem. Navrhovatelé by chtěli lhůtu prodloužit na dva měsíce, aby zákazníci měli delší dobu na rozmyšlenou.
  • Český telekomunikační úřad by chtěl vytvořit vlastní nezávislý srovnávač tarifů.
  • Počítá se s návrhem, který by vyřešil neúspěšné přenesení čísla. Konkrétně stav, kdy kvůli technickým problémům k převodu nedojde, ale zákazník již nemůže službu využívat.
  • Zákon by se také měl upravit s ohledem na GDPR tak, aby záchranné složky mohly zjistit polohu volajícího, který je v tísni. Mobilní systémy tyto informace mají, ale nemohou je předávat.

Jestli se některý z bodů nakonec opravdu dostane do zákona, to v tuto chvíli nevíme. Situaci ale budeme na Cnews nadále sledovat.


Operátoři možná budou muset vracet nevyčerpaný kredit a…
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (93.33%) 33 hlas/ů

13 KOMENTÁŘE

  1. Mam na predplacence asi 1500Kc, protoze vycerpavam bezne jen o neco malo vice nez bonusovy kredit v danem mesici. Jde o to, ze zaplatim 200Kc a dostanu 400 kreditu, z cehoz vycerpam necelych 300 a zbytek tam zustane.

    Prislo by mi silne nespravedlive, abych mel moznost si rict operatorovi, ze to chci pri ukonceni predplacenky vratit.

    Komunikaci jenom s novym operatorem ok, ze by se nemely platit poplatky za prenos cisla taky ok, ale zbytek tech navrhovanych zmen jsou blbosti, ktere levnejsim datum nenapomuzou, takze at si posranci novelu strci nekam.

    • Kaktus je dost zvláštní případ, jinde nejsou bonusy za dobití obvyklé (ale měli to i jiní virtuálové). Tady by to kliděn šlo řešit indiviuálně tak, že ti operátor vrátí třeba polovinu nebo prostě nějaký poměr na základě toho, kolik si dobil, kolik získal a kolik jsi toho čerpal.

          • Presne tak, ja si dokonce myslim, ze by mi Kaktus nemel vracet nic. Vyuzivam jeho sluzby s vedomim, ze z nich mam vyhody a pak by mi mel Kaktus najednou penize vratit, aniz ja mu vratim jiz vycerpane vyhody?

            Spis se obavam, aby posranci nedonutili operatory (treba ten Kaktus) vyhody seskrtat jako uz se to stalo, kdyz musel Kaktus vyclenit zvlast data pro internet a zvlast pro Facebook kvuli pravidlum EU.

            • Ve tvém případě asi ne, ale u většiny předplacenek prostě bonus není a operátoři nic nevrací.

              Kaktus to neseškrtal kvůli EU, alespoň ne přímo. Pravidla síťové neutrality nedovolují mimo datové limity postavit konkrétní služby, ale už mohou nabízet nějaký balík, do kterého by se mohl přihlásit kdokoliv.

              I stávající podoba bonusových dat pro vybrané služby je imho na hraně, protože pokud vím, za celou dobu tam nic navíc nepřidali a na webu není žádný formulář pro zájemce, kteří by do bonusových dat také chtěli vstoupit.

              BTW: Kaktus místo těch bonusových dat mohl FB, Instagram a další sítě klidně nechat běžet neomezeně jako dřív jen FB (prostě by to fungovalo jako StreamOn nebo VF Pass). To bylo čistě jeho obchodní rozhodnutí. EU nemůže za všechny špatnosti světa.

            • No jasne, naschval jsem vzal za priklad Kaktus, protoze moznost tu je a obavam se ze posranci to zase dojebou jeste hur nez driv. :-/

              Jinak ale stejne nechapu, proc by u predplacenky se melo vubec neco vracet. To mas jako si kritizoval to, ze zakaznik uzavre jasne danou smlouvu na nejakou jasne danou urcitou dobu, dostane vyhodnejsi podminky prave za to, ze se zavazal tu sluzbu po tu dobu vyuzivat a potom si klido prijde a rekne, ja menim operatora a zadnou pokutu neplatim?

              U predplacenek je to to same, tim, ze si koupim predplacenku se zavazuju k tomu, ze ty predplacena data vyuziju u toho operatora, u ktereho jsem si predplatil. Nevidim duvod, proc by mel operator neco vracet, vzdyt je to snad predplacenka nebo-li si predplacim pouzivani urcite sluzby, neexistuje duvod pro vraceni.
              Maximalne muze stat upravit zakonem, ze uzivatel si muze dobit jakoukoli castku, kterou si chce predplatit, protoze je fakt, ze nekteri operatori maji nebo meli jako minimum dve nebo tri stovky a ze to treba bylo pro nekoho moc, nedokazal to vycerpat a teda prejit bez ztraty jinam.

            • Jsou to podobné případy, ale ne stejné. Ten úvazek je klíčová součást smlouvy a dostáváš za to nějakou výhodu. U předplacenky je nemožnost vrátit kredit uvedeno malým písmem pod hvězdičkou dole vlevo na straně 89. A jiné je to z toho hlediska, že ty operátorovi svěřuješ své peníze, on s nimi může “nakládat”, ale už je nikdy nedostaneš zpět.

              S tou Babišovou novelou mám problém především v tom ohledu, že se to snadné zrušení úzavků bude týkat i současných smluv. Kdyby to platilo až pro nově uzavřené, tak je to něco jiného. Tohle už bych nepovažoval za tak velký zásah do podnikání, protože by se na to operátoři mohli připravit a tarify udělat nějak jinak.

            • Problem by se mel kazdopadne resit seriozne a nedelat z nej predvolebni kampan.

  2. K tem bonusum… Odesel jsem od Tesca k Emtecku. Mel jsem dost neustale menicich podminek s bonusy. A nechtěl jsem uz to řešit. Tady mam jednoduche podminky bez bonusu. Bonus mi připadá jak nějaká slevova karticka u kasy. Uz mi není 10 let abych si hlidal co za co muzu kupovat nebo kdy je akce (Kaktus).