Nechci se zastávat českých operátorů, ale… (komentář)

28
O2, T-Mobile a Vodafone
O2, T-Mobile a Vodafone

Je těsně před volbami, takže drahá mobilní data jsou opět velkým politickým tématem. Podle ministryně Novákové by sice stačilo, kdybychom tolik nepoužívali Wi-Fi, ale tohle vtipné řešení nemá podporu ani ve zbytku kabinetu. Sám premiér Andrej Babiš řekl, že Novákové (nominované za ANO) nerozumí a s jejím výrokem nesouhlasí. Se svým týmem připravil konkrétnější kroky, jak zlevnění dosáhnout. Ještě před ním podobný návrh připravili Piráti a po něm jej připraví i Top 09.

Zastavil bych se u návrhu Babiše (sám vystupuje jako předkladatel), ten je totiž v legislativním procesu nejdál. Vláda totiž na včerejším zasedání jeho návrh zrychleně odsouhlasila a předá jej předsedovi sněmovny, aniž by nejdřív prošel připomínkováním v mezirezortním řízení.

Babišova novela zákona o elektronických komunikacích upravuje čtyři „prospotřebitelské“ body. Zajišťují tzv. one-stop shop, snižují/ruší pokuty při přerušení úvazku, zkracují dobu přenesení telefonního čísla a zvýhodňují i tzv. mikropodniky.

Čtyři hlavní novinky

One-stop shopem se myslí to, že k novému operátorovi budete moci přejít, aniž byste museli kontaktovat toho současného. Veškeré operace (technické i smluvní) zajistí nový operátor, podobně jako lze dnes změnit banku.

Při předčasném ukončení smlouvy sjednané na dobu určitou byste neplatili pokutu v případě, že smlouva běžela už alespoň tři měsíce. Pokuta při přerušení úvazku v prvních třech měsících by činila nanejvýš 5 % ze zbývajících plateb. V současnosti se platí pokuta až 20 % výše zbývajících paušálů, do roku 2014 to mohlo být až 100 %. (Pokud operátor jakkoliv změní podmínky, smlouvu můžete zrušit bez pokuty.)

Babiš chce dále zkrátit lhůtu pro přenos čísla z 10 dní na 2 dny.

A nakonec úpravou terminologie chce zákonem chránit nejen spotřebitele, ale i drobné podnikatele a živnostníky s méně než 10 zaměstnanci a obratem do dvou milionů eur. Pro ně doposud výhodné přerušování závazných smluv neplatilo.

V roce 2017 se přeneslo jen 479 tisíc čísel z 14,5 milionu
V roce 2017 se přeneslo jen 479 tisíc čísel z 14,5 milionu (zdroj: ČTÚ)

Všechny body posilují práva spotřebitele a zjednodušují možnost rychle změnit operátora. Předkladatel věří, že to pomůže konkurenčnímu prostředí, protože lidé dnes nejsou ochotni operátora měnit a operátoři pak nemají důvod upravovat ceníky. Především to ale bude silný vzkaz pro potenciálního čtvrtého operátora, který by letos mohl přijít a kterého chce ministerstvo průmyslu nalákat.

Příležitost by měl přitom ideální. ČTÚ jej zvýhodní v aukci frekvencí a zároveň by díky novele mohl lépe lákat zákazníky. Bude totiž mít prostor nabídnout nižší ceny (když současní operátoři jsou nejdražší v EU) a zákazníky nebude přechod tolik bolet.

Operátoři neprávem biti?

Zmíněné body opravdu hrají ve prospěch spotřebitele, mohou se nepřímo podílet na snížení cen i nalákání čtvrtého operátora. Body 1 a 4 jsou sympatické. U trojky jsem měl obavy, že nebude možné přenos tak rychle provést, ale přehled na Wikipedii mě uklidnil. V Česku operace po technické stránce trvá 4 dny, ale ve světovém měřítku je to spíš pomalé. V řadě zemí to zvládnou za dva dny, jeden den, v Kanadě dokonce do 20 minut. Potud všechno fajn, ale musí říct i něco nepopulárního.

Doba přenosu mobilních čísel
Země Trvání
Česko 4 dny
Slovensko 4 dny
Polsko 1 den
Rakousko 3 dny
Německo 6 dní
Británie 1 den
Francie 3 dny
Itálie 1 den
USA 20 minut
Kanada 2 hodiny

Problém mám s druhým bodem. Úvazek je od toho, že je závazný. Dobrovolně podepíšu smlouvu a zavážu se na 24 měsíců k pravidelné platbě a operátor mi na oplátku nabídne levnější tarif. U českých operátorů se tak v závislosti na tarifu dá ušetřit od 100 do nějakých 500 Kč měsíčně. Je na mě, abych se rozhodl, jestli do úvazku jít a dlouhodobě ušetřit, nebo vzít volný tarif s tím, že třeba za pár měsíců přejdu jinam.

Babišův návrh úvazky de facto zničí. Pokud po třech měsících budu moci odejít bez trestu a v prvních třech měsících jen s 5% pokutou, tak je to sice velká výhoda pro mě, ale nepřiměřený „trest“ pro operátora. Vedlejším efektem může být to, že operátoři úvazky zruší a všechny tarify rovnou zdraží. Když tak učiní všichni, zákazníci stejně nebudou mít kam odejít. To by byl nejčernější scénář.

Vodafone má nejvyšší úvazkové slevy ze všech
Tarif Vodafonu Cena s úvazkem Cena bez úvazku Rozdíl
Start 500 minut 477 Kč 596 Kč 119 Kč
Start neomezeně 549 Kč 1090 Kč 541 Kč
Red Naplno 5 GB 777 Kč 971 Kč 194 Kč
Red Naplno 10 GB 1077 Kč 1346 Kč 269 Kč
Red Naplno 20 GB 1777 Kč 2221 Kč 444 Kč

Za roky mizerného pokrytí 3G a drahých služeb se operátorů rozhodně nechci zastávat, ale tohle je tak velký zásah do zavedeného systému, že nechápu, proč se kolem toho nevede diskuze. Jak zmiňuji v úvodu, Babišův návrh díky výjimce ministra spravedlnosti a legislativní rady vlády nemusí jít do připomínkového řízení, nebude se k němu vyjadřovat ČTÚ ani další povolané úřady.

Jiné nespravedlnosti

Pro uspěchané předání do sněmovny přitom není důvod. Drahé služby tady máme odjakživa, měsíční zdržení by už neuškodilo. Operátoři stejně budou mít povinnost se novými pravidly řídit až po šesti měsících od zapsání ve sbírce zákonů. Nehledě na to, že novela je sice zacílená na mobilní operátory, ale zároveň se dotkne i poskytovatelů internetu, televize apod., kde se žádná politická válka nevede.

Je samozřejmě možné, že ve sněmovně už návrh projde kritičtějším pohledem a dojde k úpravám. Operátoři navíc mají silné lobbisty, kteří již v minulosti ohýbali zákony. Pořád si ale myslím, že takový bod neměl co dělat ani v prvotním návrhu. Je fér mluvit o výši pokut, nikoliv jejich faktickém zrušení.

A naopak lze debatovat o ještě vyšších pokutách za nedodržování zákonů za strany operátorů. Český telekomunikační úřad pravidelně řeší, jak si T-Mobile, O2 či Vodafone vykládají zákony po svém a znevýhodňují spotřebitele. Ti se ani nemůžou jednoduše bránit, ale musí komplikovaně reklamovat faktury právě u ČTÚ. Tady je pořád velký prostor, jak operátory zkrotit.

Bavme se o tom, proč virtuální operátoři pořád nedostávají takové velkoobchodní nabídky, aby mohli konkurovat velkým síťovým operátorům a jejich cenám. Mluvme také o tom, že v Česku jsou drahá nejen data, ale dle analýzy Evropské komise máme mizerné i hlasové tarify. Nebo že nabitý kredit může propadnout, že se hovory účtují po celých minutách, že se nespotřebované jednotky nepřevádějí do dalšího měsíce…

Nechci se zastávat českých operátorů, ale… (komentář)
Ohodnoťte tento článek!
4 (80.58%) 69 hlas/ů

28 KOMENTÁŘE

  1. Omezení (prakticky zrušení) pokut za nedodržení úvazku by mohlo přispět k tomu, že se nesmyslné dvouleté smlouvy přestanou vyskytovat nebo prostě ztratí význam – operátoři se budou muset snažit si zákazníka udržet jinak. Takže je to správně. Úvahy o nutnosti dodržet smlouvy mě právě v tomto případě vůbec neberou, ačkoliv jsou jinak správné. Bohužel ty dlouhodobé smlouvy s koncovými zákazníky jsou v ČR pro zákazníky obvykle natolik nevýhodné, že by se tomu měla udělat přítrž i v jiných oborech. Co takhle možnost změnit pojišťovnu (nemyslím zdravotní) nebo dodavatele energií jen během jednoho týdne v roce, jinak to neplatí? A určitě by se našly i jiné příklady, které dokazují jak je v mnoha oblastech ekonomiky české prostředí nekonkurenční, zabetonované ve prospěch silných firem. Smlouvy na dobu neurčitou by měly být vypověditelné kdykoliv, maximálně s nějakou lhůtou, stejně jako je to např. se zaměstnaneckým poměrem.

  2. Vedlejším efektem může být to, že operátoři úvazky zruší a všechny tarify rovnou zdraží. Když tak učiní všichni, zákazníci stejně nebudou mít kam odejít. To by byl nejčernější scénář.
    ——————————————————————————————————————————————————

    To si nemyslím, že by si Operátoři.CZ, Lajzli Zvýšení Cen !

    To si jen Někteří myslí, že není kam Odejít – ale je kam Odejít !

    Já už Odešel, protože Nejsem Ochoten Platit Předražené Služby Českým Operátorům .

    Na Svoje Volání využívám Slovenské Předplacené SIM, s velmi nízkými cenami služeb, bez nějakých poplatků .
    Na příjem slouží Předplacenka Kaktus, za 50kč. Ročně .
    A vyřešeno ! Klidně Spím .

    • Když operátoři zdraží, lidé přejdou na levnější tarify a omezí volání i data. Takže nic nevydělají. Jedinců, kterým je lhostejné, jestli měsíčně platí 750 nebo 1000, není tolik, aby v milionových počtech zákazníků hráli roli.

      A pokud by zdražili, tak by v současné situaci jednali dost kontraproduktivně – přivolali by na sebe takový tlak, že by to nemuseli ustát. Například státní regulaci cen – dnes je v levicové EU možné i to.

  3. Mám dotaz pane Václavíku. Píšete “V Česku operace po technické stránce trvá 4 dny … v Kanadě dokonce do 20 minut …”. V čem je jiná ona technická stránka v Kanadě oproti té české, že to u nás trvá 4 dny (což je ale stejně irelevantní údaj, protože fyzicky to stále trvá 10 dní) a tam 20 minut? Osobně si myslím, že na “hardwareové” straně je to tam i tady stejné, problém je tedy na straně “softwareové”, tedy na lidském faktoru. Nevidím důvod, proč by tenhle úkon měl trvat i těch 20 minut (ale budiž, byl by to úspěch) natožpak 4 dny.

    • Za 4 dny se to stihne u předplacenek, u paušálů se smluvními záležitostmi je to teď 10 dní. V čem je to jiné, nevím. Operátoři na celém světě dodržují nějaké standardy dané asociací GSMA a fungovat by to mělo všude stejně. I ty naše čtyři dny jsou ale pořád ještě OK, ve světě to někdy trvá až měsíc.

      • OK, díky za odpověď. A jen tak na okraj … to že to někde ve světě trvá i měsíc, neznamená že 4 dny jsou OK. Nejsou, pokud to někde jde za 20 minut 😉 Fakt by mě docela zajímalo jak to fyzicky probíhá, to bychom se asi divili, kdyby vyšlo najevo, že je to jako vystornovat platbu v obchodě na pokladně, kterou průměrně zdatná pokladní zvládne za 20 vteřin …
        Dokonce bych řekl, že daleko zdlouhavější je ta úředničina kolem toho, jak potřebuje mít stát všechno pod kontrolou, tak je prostě řádně přehodit občana z kolonky A do kolonky B, pětkrát to překontrolovat, podívat se taky jaký asi tak může mít Franta důvod odejít od jednoho zloděje k jinému a to ještě v rámci kartelu ….
        Teď kolega přecházel od O2 k Vodafone, protože mu nabídli za stejné prachy dvojnásobek dat. U O2 se ho ani nepokoušeli lámat, prostě mu vyklopili ČVOP a sbohem 🙂 Kde jsou ty časy kdy si mohl člověk něco vyhandlovat 😀

    • Jsou technicke duvody pro trvani prevodu cisla v radu desitek minut. Operator ma radu ruznych a ruzne propojenych systemu, kde se data kesuji a davkove synchronizuji. Prave ta davkova synchronizace je duvodem tech zdrzeni – synchronizuje se treba jednou za 5 minut. Proste je treba pockat, az nove data probublaji, kam maji.
      Cokoliv nad tech par desitek minut je podle mne umela snaha operatora ztizit prechod a tim odradit nektere zakazniky od prechodu ke konkurenci.

      Jinak, Kanada taky nema pokuty za predcasne ukonceni. Pokud jste meli ke smlouve dotovany telefon, doplatite zbytek ceny, nechate si ho odblokovat a muzete vesele prejit jinam. Celkova situace je ale podobne zoufala, jsou tu 3 velci operatori, jejichz nabidky se lisi v jednotkach dolaru. V prubehu casu pak kazdy z nich koupil jednoho virtuala a udelal z nej levnejsi alternativu k sobe samemu. Rozdil je zavisly hodne od zpusobu pouziti, typicky se nevyplati, pokud hodne cestujete do USA a chcete tam data. Je tu jeste 4. operator, ktery buduje vlastni sit, ale pokryti mimo mesta je mizerne. Mimo jeho vlastni sit pak jste v roamingu se zoufalymi daty.

  4. Ono si vem, ze bezne si clovek nepamatuje, odkdy je u operatora a nechces platit pokutu, tak si reknes, ze to vydrzis do konce uvazku, jenze konec byl v rijnu, ty jsi myslel, ze az od listopadu, prosvihnul jsi to a podle obchodnich podminek operatora ti bezi novy dvoulety uvazek. Tohle jsou svinarny, ktere operatori furt praktikujou a fakticke zruseni uvazku tim, ze se zrusi pokuty, situaci resi.
    Logicky teda mas pravdu, ze kdyz si nekdo dohodne uvazek, tak by ho mel dodrzet, ale ve skutecnosti to neplati. Ja mel dohodnutej uvazek u UPC na 2 roky a ono to platilo jenom pro me. ::) Pro UPC ne, tudiz jednou vyhlasili zdrazeni a pokud se ti to nelibi, tak muzes odejit. Jaktoze nedodrzeli uvazek nebo mi neplatili pokutu? Musel jsem dat vypoved, obratem se mi ozvali a nabidli jeste lepsi cenu, takze jsem na tom vydelal, ale principialne tady pravidla neplati pro obe strany a to je spatne, tudiz budu rad, kdyz uvazky zrusi uplne.

    • Jsi vedle, tohle už je dnes zákonem ošetřené.. Pokud ti končí úvazek, tak operátor musí sám požádat o automatické prodloužení (nejdříve tři měsíce před a nejpozději měsíc před uplynutím účinnosti) a ty s tím budeš muset souhlasit. Nejde to udělat bez tvého vědomí. A pokud to operátor nějak obešel, máš možnost to reklamovat.

      • Operator na zakony pece a ano muzes to u CTU reklamovat, ale kolik lidi to udela, bezne clovek bud nevi, ze nejakou moznost ma nebo na handrkovani se s operatorem nema cas, takze to zkousne.
        Ja ti jen vysvetluju, ze operatori si svyma smejdskyma metodama sami zavarili a je teda dobre, kdyz se Babisovi povede jim zatnout tipec.

    • To je dobrá poznámka, že je tam nerovnost při změně podmínek. Ale to neznamená, že by lidi měli bezhlavě něco podpisovat a pak se na to vykašlat. To samé, pokud někdo neví, kdy mu končí úvazek. Jeho problém. Ale zase, nemělo by docházet k automatickému prodloužení smlouvy se závázkem. Buď by se měl přepnout na tarif bez úvazku a nebo nejlépe by měl operátor zákazníka nějak kontaktovat. To jsou věci, které by se řešit měly, ale ty 3 měsíce vnímám jako problém. Lidé jsou učeni, že dané slovo neplatí.

  5. Jako obvykle, řeší se nepodstatné a nic neřešící věci. Abyste si uvědomili, oč se hraje:
    https://byznys.ihned.cz/c1-66293610-trzby-operatoru-loni-stouply-o-2-4-procenta-na-vice-nez-117-miliardy-korun-nejvice-se-jim-darilo-v-oblasti-mobilniho-internetu
    https://www.mobilmania.cz/clanky/o2-na-konci-roku-2017-navysilo-cisty-zisk-novi-zakaznici-mobilnich-sluzeb-ale-nepribyvaji/sc-3-a-1340830/default.aspx

    Jde o cca 30-40 miliard ročně ČISTÉHO ZISKU (suma všech tří operátorů), tj. to jsou peníze po započtení odpisů a dalších nákladů. Z výše uvedených dat je patrné, že náklady na sítě jsou v ročním úhrnu okolo 15-20mld na operátora (a to včetně investic).

    Takže jestli si někdo myslí, že zkrácením úvazků a zrychlením převodu sníží ceny, tak je blázen. Operátoři spolu nebudou soupeřit, protože i kdyby přišel čtvrtý, bude v pozici otloukánka úplně stejně, jako byl kdysi Oskar/Vodafone, se kterým nikdo nechtěl sdílet infrastrukturu. Oni prostě vědí, že takto vydělají nejvíc a nasraní zákazníci je nezajímají.

    A celé to má kořeny v tom, že stát chtěl vydělat a frekvence dražil.

  6. Souhlas, jak pise tynyt.

    Chci se zeptat, mluvi se o ctvrtem operatorovi. Frekvence pro nej se sebere kde? Co vim, tak volne zustavaji jen frekvence v pasmu 700MHz, coz vetsina mobilu nepodporuje a pak jeste snad nejaka pasma 3300MHz?, coz nepodporuje zadny foun.
    Mozna to trochu pletu, ale kazdopadne jsem nekde cetl, ze z toho,co zbyva se regulerni ctvrtej operator udelat neda!

    • To pásmo 700 MHz je vhodné pro LTE (ale stávající mobily jej nepodporují) nebo 5G. ČTÚ má v podmínkách, že když někdeo ze stávajících operátorů část toho pásma vydraží, bude mít povinnost nováčkovi poskytnout velkoobchodní přístup (tzv. národní roaming) k 2G až LTE.

    • v pasmu 700MHz se má vybudovat 5G v celé Evropské Unii, takže je jasné, že v budoucnu budou telefony toto pásmo podporovat. Sítě se začnou budovat až někdy od poloviny roku 2020, takže výrobci telefonů mají ještě spoustu času (min. dvě generace nových telefonů).

  7. článek je argumentačně nesmyslný. Trh je díky závazkům ve stylu “smrádek, ale teploučko” – nehrozí jakákoli cenová změna, protože snížením cen nelze přetáhnout zákazníky konkurence – ti jsou “uvázaní”. Lukáši, představ si, že u MOL uzavřeš smlouvu na 2 roky, měsíční odběr benzínu za min 2000 Kč, cena 31,5/l. MOL ji může kdykoli vypovědět, ty bys za výpověď zaplatil 3 měsíční paušály a po vypovězení smlouvy bys platil 39.9/l. – vnímal bys to jako výhodnější, oproti současnému stavu, kdy můžeš přijet k jakékoli pumpě, která je po cestě nebo má zrovna ten den dobrou cenu?
    “Sleva” operátorů za závazek je jen virtuální, jiným zákazníkům dávají ještě mnohem nižší ceny.

    • Smyslem článku bylo ukázat, že co se týká závazků, spotřebitel už je dostatečně chráněný. Při jakékoliv změně podmínek lze smlouvu vypovědět bez pokuty. Do úvazku každý vstupuje dobrovolně. Na příkladu Vodafonu ukazuji, že ty slevy oproti volným tarifům jsou někdy fakt velké. Každý si může zvážit, jestli se mu ten úvazek vyplatí a dva roky přežije, nebo odejde s pokutou.

      Úvazek je podle mé férový marketingový nástroj, který by tahle novela zlikvidovala. Proto říkám, že má smysl se bavit třeba o snížení pokuty, nikoliv zrušení. Kritizuji také fakt, že tahle věc proletěla vládnou zrychleně bez připomínkování. Takový velký zásah si přitom podle mě žádá, aby se o něm diskutovalo, podívalo se, jak to funguje v zahraničí, co by to způsobil v jiných telco odvětvích spadajích pod tentýž zákon apod.

      Ano, někteří mají levnější neceníkové tarify, ale proč kvůli tomu zasahovat do úvazků?

      • Toť otázka? Jde o to, zda by jim klienti na tarif za dražší cenu masově vůbec přistoupili (cenově citlivější by zvolili omezenější/levnější tarifú) a operátorovi by klesl obrat. Dvojí ceny mají pouze vzbudit dojem v zákazníkovi jak levně si tu předraženou službu pořídil.

        • Pak ale má smysl řešit vysoké ceny. ČTÚ na to má mechanismy a může začít regulovat, pokud na základě testů zjistí, že konkurenční prostředí nefunguje.

          Úvazek je prostě forma slevy s podmínkou. Funguje to ve všech odvětvích, že pokud “slíbíš věrnost”, dostaneš lepší ceny.

          • Jsem u O2 bez přerušení od roku 2004 (od časů GPRS/CDMA trvale cca ~1kKč/měs datový tarif). Vždy bez závazku, abych mohl relativně nákladný tarif bez potíží okamžitě ukončit. Nepamatuji si, že bych za tuto věrnost něco požadoval a oni měli potřebu se mi za ni revanšovat. Nezaměňoval bych proto pojem věrnost (ctnost) se závazkem (oboustranným obchodem).

            Počkat, dnes mám FUP o 25% vyšší než tehdy (10GB místo 8GB). Tak ne, to mají všichni s tímto tarifem. 😉

  8. asi se vsichni shodnem ze ten hlavni kdo za toto nese odpovednost je CTU a to, jak ten trh mobilnich operatoru nezvlada. Kdyz mel tu dobrou moznost sem prinest 4. operatora, kdyz jeste mel volne frekvence, tak toho nevyuzil, protoze nenabidl novemu hraci takove podminky aby se mu vubec vstup na trh vyplatil.
    a ted nese odpovednost ze, kdyz uz teda dovolil nekonkurencni trh, tak ho neumi regulovat.
    tot vse. operatori se samozrejme chovaji tak, jak jim to regulator dovoli, takze maximalizuji zisky

    • Platilo to možná za starého vedení ČTÚ, teď se snaží. V poslední aukci měl 4. operátor podmínky dobré. Měl jisté vyhrazené pásmo, zajištěný národní roaming, aby mohl využívat síť konkurentů, dokud nevybuduje vlastní. Dva nováčci se dokonce přihlásili, ale přihazovací části se vůbec nezúčastnili, takže ten vyhrazený blok propadl stávající trojce.

      Podle všeho to vypadá, že ty dva byli jen nastrčení bílí koně, aby odradili případné další zájemce. Přiznalo to i Kellnerovo PPF, které se do aukce přihlásilo jako jeden z nováčků, ale odstoupilo proto, že ČTÚ zakázal dražitelům fúzi s některým ze současných operátorů. A krátce nato PPF koupila O2. Kellner mohl tímhle krokem teoreticky získat dvě třetiny vyhrazeného pásma a “obrat” T-Mobile a Vodafone.

      • Ono je právě otázkou zda je vůbec možné najít toho čtvrtého operátora. Zda je skutečně reálné, aby se našel někdo, kdo pude proti silné trojce, kdo by měl dostatek financí, aby dokázal splnit požadavky ČTÚ na termíny pokrytí.
        V současné době spoustu lidí a bohužel spoustu politiků nejapně mluví o čtvrtém operátorovy jako o hotové věci, která vyřeší všechny problémy. Uvádí lidi v omyl, že během chvíle bude vše vyřešeno. V reálu jediné volné frekvence budou draženy až v polovině roku s tím, že snad nějaké alespoň částečné pokrytí je otázka min. 2-3 let. Navíc v 5G síti, tudíž nic pro současné telefony, přístroje.
        Jediným řešením je zatlačit na současnou trojku, ale nejsem si jistý zda je ta správná cesta prakticky zrušit úvazky (při tříměsíční výpovědní lhůtě nebude žádný smysl pro operátory uzavírat dvouleté smlouvy).

  9. Pane Václavíku, když už jste si dělal rešerši, jak dlouho trvá ve vyspělé cizině převod čísla, tak jste mohl zároveň udělat rešerši, jak na Západě fungují smluvní vztahy mezi operátory a zákazníky. Dlouhé úvazky jsou pouze u tarifů, které v měsíční ceně zahrnují mobilní telefon, jehož cena se musí rozprostřít do jednotlivých měsíčních plateb. Ale u tarifů bez mobilu (v anglicky mluvících zemích se jim říká “sim-only”) funguje v drtivé většině případů systém úvazku na dobu neurčitou s měsíční výpovědí (tj. aktuální měsíc + 1 další měsíc). Takové řešení je fér k zákazníkovi, operátorovi i konkurenčnímu prostředí….

    Proto jsem i já kritický k tomu řešení, se kterými přichází Piráti+Babiš, protože implicitně přistupuje na hru místních operátorů s dlouhými úvazky a snaží se ji nějak parametricky omezit (někdy zas až přehnaně). Je to bohužel český nešvar, že jednoduchá a férová řešení jsou nahrazovány složitě konstruovanými triky ze strany poskytovatelů služeb v ČR, které pak stát ještě dále regulatorně zesložití ve snaze je změkčit… Takže jako správné řešení bych viděl, aby vláda tlačila na operátory (a to nejlépe se obrátit přímo na vedení mateřských firem těch korporací) , aby ČR brali jako civilizovanou zemi, pokud v ní chtějí podnikat a nastolili tady podmínky jako na Západě – páky na to vláda má, např. hrozbu zavedení sektorové daně pro telekomunikační firmy.