Nvidia G-Sync jde do televizí, jako první ho podporuje LG. Asi běží přes HDMI 2.1 VRR

4K OLED televize od LG z roku 2019 dostanou aktualizací technologii G-Sync Compatible. Adaptivní obnovování přes HDMI snad už používá standard HDMI 2.1 VRR.

1
LG 2019 OLED TV s podporou Nvidia G Sync 1600
LG 2019 OLED TV s podporou Nvidia G-Sync Compatible

Už nějakou dobu funguje na Radeonech adaptivní obnovování FreeSync přes port HDMI, díky čemuž se dostalo i na herní konzoledo některých televizí. U karet GeForce od Nvidie technologie G-Sync dosud běhala jen na DisplayPortu a když letos firma pod označením „G-Sync Compatible“ začala podporovat i monitory s FreeSync (které je založené na standardu VESA Adaptive-Sync), také to nefungovalo přes HDMI. Ovšem teď Nvidia uvedla vlastní verzi adaptivního obnovování přes rozhraní HDMI na grafikách GeForce, které jako první budou umět používat OLED televize od LG.

 

G-Sync (Compatible) na OLED televizích LG

LG tento týden oznámilo, že jeho letošní modely 4K OLED televizí řady E9 a C9 (konkrétně to mají být modely 65/55E9 a 77/65/55C9) budou jako první podporovat adaptivní obnovování s grafikami GeForce a G-Sync. Respektive, jde o „G-Sync Compatible“, takže asi nikoliv o původní G-Sync se speciálním FPGA modulem od Nvidie. Díky adaptivnímu obnovování se ale každopádně při hraní her bude dát docílit větší plynulosti bez cukání nebo „tearingu“ v obraze. Tyto televize zároveň mají 120Hz obrazovky, což je pro hraní také dobrý předpoklad. Podporu by eventuálně mohly mít i další televize, Nvidia uvádí, že spolupracuje i s dalšími výrobci.

LG neuvádí přesné podrobnosti o použitém typu výstupu, ale Nvidia také publikovala blog k této události, kde potvrzuje, že je použito rozhraní HDMI, což je u G-Sync (respektive G-Sync Compatible) úplně poprvé. Zmíněné FreeSync přes HDMI od AMD totiž nebylo standardní a Nvidia ho nepřevzala. Firma přímo neříká, zda je u ní také použito podobné nestandardní řešení, ale vypadá to, že ne. Mezitím totiž byl publikován standard HDMI 2.1 a ačkoliv grafické karty (GeForce ani jiné) ho ještě nepodporují, vypadá to, že Nvidia implementovala jeho část v rámci výstupu HDMI 2.0b, a adaptivní obnovování bude realizováno touto cestou.

LG 2019 OLED TV s podporou Nvidia G Sync
LG 2019 OLED TV s podporou Nvidia G-Sync Compatible

Možná je použitý standard VRR z HDMI 2.1

Součástí HDMI 2.1 je totiž přímo alternativní technologie adaptivního obnovování stojící vůči Adaptive-Sync u DisplayPortu. Má poněkud generické jméno Variable Refresh Rate (VRR), které se bohužel někdy používá jako termín pro technologie adaptivního obnovování obecně. Ale dotyčné televize od LG již podle výrobce HDMI 2.1 podporují a zmíněno je i „VRR“. Na základě tohoto si myslím, že jde skutečně o adaptivní obnovování v rámci standardu HDMI 2.1 a nikoli o proprietární technologii.

Nvidia ve svém blogpostu mluví v souvislosti s televizemi LG jen o „G-Sync Compatible“, ovšem je v něm také doklad, že by mohlo jít o HDMI 2.1 VRR. Nvidia totiž dále uvádí, že uživatelé mohou po nainstalování onoho ovladače přidávajícího podporu pro LG manuálně podporu zapnout a vyzkoušet i další monitory či televize, používající adaptivní obnovování přes HDMI, kterým štempl G-Sync Compatible nedala. Nvidia ovšem negarantuje, že to bude fungovat. Zdá se, že firma hodlá dělat totéž, co s monitory s FreeSync, kterým výběrově dává certifikaci (a označuje je potom jako G-Sync Compatible) a pouze u takových monitorů oficiálně slibuje funkčnost a zapíná na nich adaptivní obnovování automaticky.

Tip: FreeSync na grafikách Nvidia GeForce funguje (skoro) bez problémů. Jak ho zapnout?

Z výše zmíněné formulace, že „můžete vyzkoušet“ zapnout adaptivní obnovování na „monitorech a TV, které podporují variabilní obnovování pouze přes HDMI“, by teoreticky asi mohlo vyplývat i to, že Nvidia pomocí reverzního inženýrství implementovala i neoficiální podporu pro ono proprietární FreeSync přes HDMI podle AMD, čímž by mohly začít fungovat ony monitory a televize, které přes HDMI zatím adaptivně fungovaly jen na Radeonech. Ale šance na toto je asi menší, Nvidia výslovně mluví o „HDMI VRR“ a spíše tak asi bude podporovat jen tuto oficiální formu z HDMI 2.1.

VRR (Variable Refresh Rate) standardu HDMI 2.1 implementuje adaptivní obnovování jako G-Sync/FreeSync

HDMI 2.1 VRR i u konkurence?

Použití standardizované technologie místo tlačení proprietárního (a u konkurence nefungujícího) systému jako je klasické G-Sync by od Nvidie bylo velmi pozitivní. Tím pádem by variabilní obnovování na stejných TV mohlo eventuálně fungovat i s dalšími GPU, až dostanou podporu, nikoliv jenom na kartách GeForce. Lze očekávat, že tuto část HDMI 2.1 eventuálně budou umět i grafiky Intel, AMD a případně třeba i mobilní SoC architektury ARM, televize s touto technologií by pak měly adaptivně obnovovat i na nich všech.

Mimochodem, AMD už na začátku roku 2018 uvádělo (padlo to na CES 2018), že chce podporu pro VRR z HDMI 2.1 implementovat v ovladačích pro Radeony, a snad také i na kartách, které zatím mají jen výstupy HDMI 2.0. Od té doby uplynula dlouhá doba, kdy o tomto příslibu nebylo slyšet. Ale je možné, že se na něm pořád pracuje a jen se čekalo na dostupnost televizí/monitorů. Je asi tedy nějaká šance, že se teď podpora objeví po kartách GeForce i na Radeonech.

Adaptivní obnovování přes HDMI asi bude umět jenom Turing

Podpora adaptivního obnovování na zmíněných televizích není dostupná hned teď. Nvidia píše, že bude přidána aktualizací jejich firmwaru někdy později během letoška. Současně Nvidia vydá aktualizaci ovladačů pro grafiky, která tuto technologii zprovozní na její straně. V blogu se ovšem v tomto kontextu píše, že ovladač G-Sync na televizích LG zpřístupní „hráčům s GeForce RTX a GeForce GTX 1600“. To by mohlo znamenat, že podporu dostanou bohužel jen GPU generace Turing, nikoliv starší GPU Pascal. Pro toto ovšem mohou být technické důvody. Starším GPU by teoreticky mohly ve výstupním bloku chybět nějaké funkce, které VRR potřebuje.

Galerie: Technologie HDMI 2.1


Nvidia G-Sync jde do televizí, jako první ho podporuje LG. Asi běží přes HDMI 2.1 VRR
Ohodnoťte tento článek!
4.1 (81.82%) 11 hlas/ů

1 komentář

  1. Dík za článek.

    Gaming and Media Features

    Q: What features are added to the HDMI 2.1 Specification for video gaming and media playback?
    A: HDMI 2.1 Specification has added the following new features:

    Auto Low-Latency Mode (ALLM)
    Variable Refresh Rate (VRR)
    Quick Frame Transport (QFT)
    Quick Media Switching (QMS)

    Q: What is Variable Refresh Rate (VRR)?
    A: VRR lets a gaming source deliver video frames as fast as it can, which in many cases is slower than the normal static refresh rate. Graphics processors require different absolute periods to render each frame, and this time is dependent upon the complexity of the scene, the horsepower of the GPU, the resolution selected and the frame rate. When the GPU is taxed by the other three factors and does not finish rendering the next frame by the time it needs to be displayed, the source must either repeat the current frame or display the partially-rendered next frame, which causes judder and tearing. By waiting until the next frame is ready to transport it, a smoother gaming experience can be provided to the user.

    https://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/index.aspx