GeForce RTX 2060 vyjde na CES, v obchodech 15. ledna. Máme fotky a detaily karty FE

98

Poslední dobou přichází hodně zpráv týkajících se grafik GeForce, což svědčí o tom, že firma Nvidia v krátkosti nějaké novinky vydá. Bude mezi nimi i GeForce RTX 2060, neboli nižší a levnější model generace Turing, který se zařadí pod již vydanou GeForce RTX 2070. A o této kartě, která by nižší cenou mohla být zajímavá pro velké skupiny hráčů, máme nyní informaci o tom, kdy se zřejmě bude dát koupit. A také nějaké její obrázky a další podrobnosti.

 

RTX 2060 se bude dát koupit od patnáctého

Podle předchozích zpráv mělo uvedení či odhalení RTX 2060 nastat někdy v druhém týdnu ledna. Teď to zřejmě už máme přesně. Web VideoCardz totiž včera přinesl informace jak o odhalení, tak o tom, kdy se bude karta dát reálně koupit. Jako v poslední době často, i zde totoiž bude nejprve karta odhalena jen papírově. Má to být 7. ledna během CES. Tento den se asi dozvíme parametry, cenu a nejspíše se také otevře možnost předobjednávat karty. Reálná dostupnost pak nastane 15. ledna o týden později, kdy už bude možné karty i koupit a asi také vyjdou recenze.

Nástřel specifikací

Parametry ještě nejsou známy kompletně, ale GeForce RTX 2060 má dle VideoCardz používat ořezanou verzi GPU z modelu RTX, tedy čip TU106 („TU106-300“). Ponecháno v ní bude 1920 stream procesorů z 2304, tedy pět šestin. Tensor jader je prý 240, RT jader 30. Takt zatím není potvrzen, snad by mohl být 1365 MHz v základu a 1680 MHz v boostu. Ovšem je možné, že toto jsou takty přetaktované verze Founders Edition. Referenční by pak mohly být nižší. Karta má 6 GB paměti GDDR6 na frekvenci 14,0 GHz efektivně, tedy se 192bitovou sběrnicí (to by mělo dávat propustnost 336 GB/s). Venku jsou ale i separátní informace hovořící o variantách s jinou podobou paměti. Je ovšem možné, že v lednu vyjde jen varianta 6GB.

Pokud by platily tyto specifikace, měla by karta teoretický výkon asi 6,5 TFLOPS ve výpočtech FP32. Pro srovnání referenční/nepřetaktovaná RTX 2070 má teoretický výkon asi 7,5 TFLOPS (a verze FE vyšší). Není zatím známa cena ani TDP, ale GeForce RTX 2060 Founders Edition má údajně napájení jedním osmipinem.

GeForce RTX 2060 Founders Edition

Podobu této verze karty přímo od Nvidie můžete vidět na obrázcích, které také ukořistil web VideoCardz. Zdá se podle nich, že provedení bude prakticky stejné jako u GeForce RTX 2070, s níž možná verze FE sdílí i stejné PCB. Chladič vypadá identicky s dvěma axiálními ventilátory a tloušťkou dva sloty. Rozdíl je však o onom napájení jediným osmipinem a také ve výstupech. Těch je pět. Na záslepce jsou dva DisplayPorty, jedno HDMI a jeden VirtualLink/USB-C. Kromě toho je ale ve druhém patře záslepky ještě vyvedeno DVI.

Kromě této karty unikly (zásluhou webu HD Technología) jinak i obrázky karet Zotac, dotvářející obrázek nereferenčních GeForce RTX 2060. Jde o modely „AMP“ a „Twin Fan“, které mají stejný chladič a lišit se asi budou takty nebo možná chybějícím backplate u levnějšího modelu Twin Fan. Karty je podle webu VideoCardz patrně založené na modelu RTX 2070 Mini, takže je opět možná využito PCB z tohoto modelu.

GeForce RTX 2060 vyjde na CES, v obchodech 15. ledna. Máme fotky a detaily karty FE

Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94.67%) 15 hlas/ů

98 KOMENTÁŘE

    • Uz je tu zas celej ddworld a ty individua se snazi presvedcit zbloudily duse o tom, ze je raytracing zbytecnej. Jako ostatne pod temer kazdym clankem tady za posledni dobu 😁 Trochu moc pruhledny.

      Redmarx, Kroman47, Tomone, kochren, dumbator, alich .. 😁😁😁 Panove nam je jasny, ze jste se s raytracingem a AI akceleraci u Nvidie jeste nesrovnali, kdyz tyhle technologie AMD nema a jentak mit nebude. Tim spis kdyz i v rasterizacnim vykonu je Nvidia dvakrat rychlejsi pri dvakrat lepsi energeticky efektivite. Ale vy si vazne myslite, ze tim nekoho presvedcite? To samy jste zkouseli s dx12 a async shaderama a stejne vam to k nicemu nebylo 😁 No vazne, kdo by ten AMD junk dneska kupoval a pak se za nej musel stydet?

      Vas primarni problem je, ze vyvojari her byvaji skutecni profesionalove a vi, jak je raytracing prevratna vec. Proto se tomu taky rika holy grail grafiky. Jsou to vetsinou lidi zalozeni na faktech. Ty vase blaboly je nikdy nebudou zajimat 🙂 A v tom tkvi ten vas problem – oni budou chtit raytracing implementovat nehlede na vas nymandy a vase groteskni nazory. Resi totiz spoustu jejich problemu. A hraci logicky budou chtit vyuzit moznosti, ktere hry nabizi.

      Ale ta vase snaha je k popukani! Diky za dobrou zabavu 😉

    • Já si vážně říkám, kdyby se na RT vykašlali a vydali pořádnou kartu s pořádným výkonem pro 4K a VR headsety 2x 4K alias Pimax 8K.
      Byl jsem VR uchvácen, ale moje nadšení ochladlo po vyprávění kamarádů, až jsem měl možnost si pár hodin vyzkoušet v Project Cars 2 (který jsem do té doby neměl ani rád), a tak mi jeden Oculus Rift za pár dní dorazí. Je to naprostá změna, najednou má člověk prostorové vidění, do zatáčky letí skutečně s pocitem, že jede 180 km/h a ne 60 km/h jako na 2D monitoru. Zkrátka k monitoru nemá člověk chuť se vrátit, jen to omezené zorné pole a šílený screen door effect, kvůli kterýmu jde sotva číst palubní deska, ukazatele a orientační body na trati a tak vůbec vše více vzdálené. To na Daytona Road Course, mé oblíbené, jsem jednu zatáčku v asi 300 km/h rychlosti nebyl ani po půl hodině schopen trefit pořádně, jelikož jsem ji v té rychlosti nebyl schopný vidět v potřebné vzdálenosti.

      VR je prostě ta změna zážitku! Ne nějaké dementní odrazy v kaluži v pár idiotských hrách jako BF V. Nas*at na Ray Tracing a Tensor Cores, ať vydají grafiku s pořádným výkonem pro VR.

      • „Ne nějaké dementní odrazy v kaluži v pár idiotských hrách jako BF V.“

        RT ale predsa nie je iba o odrazoch? BTW čo sa týka VR, NVIDIA má už od Pascalu podporu pre SMP, ale vývojári to nijak nevyužívajú. To je pre VR bonus vo výkone. Okrem toho si myslím, že RTX 2080 Ti utiahne v pohode aj Pimax 8K, pre ktorý sa bohužiaľ nerenderuje 2x4K obraz, ale iba 2x2K a ten sa upscaluje na 2x4K. Toto zvládne utiahnuť aj RTX 2080. Vzhľadom na to, že moja súčasná GTX 1080tka ťahá v pohode s dvojnásobným supersamplingom zakladné rozlíšenie prvého HTC Vive.

        • SMP je soucasti GameWorks. Pouziva se, ale kteri recenzenti dneska testujou vykon ve VR? Velmi zridka vidis nejaky blby synteticky benchmarky. To je asi tak maximum. Takze i kdyby mela Nvidia ve VR diky SMP dalsich 50-60% navrch oproti jiz tak dost velkymu naskoku non-VR, zatim se o tom prakticky nedozvis.

      • Souhlasim, ale sam do VR nejdu. Mam Oculus Rift poctive otestovan u kamose a prvnich nekolik hodin cloveku vyrazi dech, pak si ale zacne uvedomovat, jak je mala sire zaberu. Nevim, jak se to spravne nazyva, ale to co vidis z jedne strany na druhou aniz bys hnul hlavou.

        Ja teda cekam na Oculus Quest, protoze ikdyz to asi nebude zadna superbomba, tak na vyblbnuti to muze byt lepsi. A domu na jezdeni a podobne aktivity si pockam az na dalsi generaci. Vyhovovalo by mi HTC Vive Pro, ale je to prilis drahe, leda ze by sli s cenou dolu.

      • VR se od RT moc nelisi.
        Oboje jsou technicky na „puli cesty“, nebo spis na zacatku min. v pripade VR.
        Oboje maji radu omezeni. Pro oboje budou muset vzniknout nove pristupy reseni a oboje nejsou pripravene pro siroke mnozstvi aplikaci.
        Je otazka kdy bude VR skutecne VR a zdali v tom bude vubec hrat hlavni roli GPU. U RT je zase otazka, jestli je zapotrebi vsude tam, kam se nam ho bude bezesporu snazit nvidia nacpat.

        • „U RT je zase otazka, jestli je zapotrebi vsude tam, kam se nam ho bude bezesporu snazit nvidia nacpat.“

          Kde podľa teba nie je RT treba? Nie je snáď cieľ ním renderovať postupne celú scénu? O akom nacpávaní je tu zasa reč?

          • Jestlize ten samej vysledek umis vykonove mene narocnou rasterizaci, tak proc na to pouzivat raytracing?
            To si myslim, ze je podstata problemu, pricemz nevylucuju, ze se v budoucnu muze stat, ze grafika bude zvladat raytracing v takovym rozsahu, ze to rasterizaci utece a ta podobneho vizualu nebude schopna, ale tohle je podle meho hudba daleke budoucnosti, neverim, ze se k tomu dopracujem v nasledujici 5ti letce.

    • RT je v současné podobě na herních grafikách vcelku o ničem.Ač mnozí pořád papouškují PR nVidie…
      Zásadní otázka která bude spíše zajímat masy je jaká bude cena karet a poměr cena/výkon.Ale jak známe nVidii tak to bude stejná tragedie jako u již uvedených 2xxx karet.Ostatně,mají potřebují se zbavit více jak dostatečných zásob GTX.

      • Pre teba to bude o ničom vždy kým to bude od NV. Urobila podľa teba niečo NVIDIA dobré? Čo by si neoznačil ako obyčajné PR? Bolo by dobré na čas intenzitu tohoto primitívneho hate-ovania znížiť, aby to nevyzeralo ako osobná zahorklosť. 🙂

      • Nebudu chválit něco o čem mám hodně rozporuplné pocity.A zrovna taková je řada RTX 20xx.Příšerná cena,hodně diskutabilní přínos nových funkcí,umírající Highend karty,ne zrovna odladěné drivery…Opravdu někdo mimo zaslepeného fanouška může říci wau,to je bomba?
        Osobně a (soudě podle okolí ) nejen já jsem čekal že se konečně rozvíří stojaté vody střední třídy.A ony vody se asi rozvíří ale poněkud jinak než se čekalo.Pokud se nestane zázrak a 1160 nebude mít příznivou cenu a výborný poměr cena/výkon tak to bude opět další promarněná šance a bude se čekat na Vegu2 potažmo nástupce Polaris.Bojím se toho že to dopadne tak že 2060 bude drahá,řekněme kolem 10 tisíc a levnější karty zastoupí stará řada GTX10xx.A nVidie zabije dvě mouchy jednou ranou.Na jednu stranu se zbaví zásob starých karet na druhou bude hrát na marketingovou omáčku chceš podporu RT? Tak si kup RTX 20xx? A ruku na srdce? Opravdu se někomu líbí dané ukázky RT ve hrách? Opravdu je to přínosné? Všimne si někdo vůbec rozdíl? A tím nemyslím že si pauzne hru a bude hledat odlesky či nesmyslně lesklé cosi…Tak pokud je toto revoluce,tak je to s PC hraním opravdu špatné.Navíc,po komedii BFV+RT a patch nepatch snižující kvalitu,není otrava řešit takové podivnosti?
        Jsem opravdu napnutý jak si povede RTX 2060 v RT.Podle toho že 2070 má sakra co dělat tak to bude hodně zajímavé.Ale jinak ta 2070 je asi současná nejzajímavější karta z nové řady.Cena ještě jde,výkon za daný peníz super,provozní vlastnosti také super.Ale na budoucí RT ve hrách karta asi mít sílu nebude.Ona současná RT je jenom náznak možné budoucnosti,nikoliv nutnost že to tak bude.Klidně může RT ve hrách chcípnout pro nezájem.Pamatujete T&L? V době uvedení se také psalo o revoluci a pokud revoluce nastala tak v momentě kdy první drahá GeForce byla zastará.Podobný osud skoro jistě čeká i současnou řadu RTX.

        • Nejde mi o chválenie. Nemám nič proti normálne napísanému názoru. Stačí to aj bez toho hate-u.

          „Opravdu se někomu líbí dané ukázky RT ve hrách? Opravdu je to přínosné? Všimne si někdo vůbec rozdíl? A tím nemyslím že si pauzne hru a bude hledat odlesky či nesmyslně lesklé cosi“

          Čo sa týka RT, tak ten nie iba o odleskoch. Nevieme ako bude použitý v ďalších hrách, takže sa nedá teraz tvrdiť, že je zbytočný. K T&L by som to neporovnával. Je rozdiel medzi jednou fíčurou a postupným prechádzaním z jedného renderovacieho procesu na nový. Je to úplne niečo iné a hlavne RT postupne prinesie mendej práce pri vývoji hier s oveľa lepším výsledkom. Lenže na to sa musí najskôr rozšíriť a nejaký čas to potrvá.

          „V době uvedení se také psalo o revoluci a pokud revoluce nastala tak v momentě kdy první drahá GeForce byla zastará.Podobný osud skoro jistě čeká i současnou řadu RTX.“

          O tomto nepochybujem. Stalo sa to každej prvej generácii pri vydaní prvotnej podpory pre nový DX. Kým sa začala daná verzia DX reálne používať, prvé GPU s jej podporou už boli výkonovo zastaralé. A nikto vtedy netvrdil, že nemali s danou podporou vtedy vôbec začínať.

          • Právě se dlachním v blátě Mud Runnerem American DLC, a sedím v kabině a ve zpětným zrcátku vidím velký rozmazaný hov*o. Takže pokud by tato hra měla raytracing, tak abych ve zpětných zrcátkách viděl návěs, tak sakra už tady ta technologie měla být dávno.

            • Tak na toto ani dnes nepotrebuješ RT. 🙂 V Project Cars sú odrazy v spätnom zrkadle na dobrej úrovni aj dnes. Hral som to vo VR, kde bolo pekne vidieť autá za mnou. Samozrejme s RT by bol ten obraz lepší, ale určite tam dnes nemáš rozmazanú šmuhu. Aspoň nie v každej hre.

            • Crho, bez se vybrecet vyvojarum na support, ze to naprogramovali blbe a nesvadej to na chybejici raytracing.

    • Rede, Tome-O, KRoman47
      Proč Vám to RT tolik vadí? Jako je to první vlaštovka… Čili je to teprve začátek… Ano tyto grafiky mají RT spíš na dema a v oblasti RT brzy zastarají. Počítám, že další grafiky budou mít vyšší využitelnější výkon. Ale není to nic špatného. BF5 je pro RT naprosto špatná hra. V novém GTA či Mafii to ale může být pěkné. Tam máte čas se pokochat přírodou a okolím. Že to sráží výkon? No a čekal někdo rozumný a při smyslech něco jiného? Zas a znovu je to novinka. Jediné co bych RTX grafikám vytkl je cena. Ty grafiky mají pěkný výkon když vynecháte RT. A tak je taky beru … Výkon bez RT a zajímavé nové technologie, na které se můžu poprvé podívat. k DLSS zopakuji možná to není tolik kvalitní, ale pokud to ve hře aniž bych si ji musel stopovat a pod lupou rozebírat nepoznám tak za mě proč ne.

      Na tu 2060 jsem zvědavý co to bude umět a zda to RT bude ještě použitelné.

      • Mne na RT vadi to, ze je to mimo nejvyssi cenovou relaci GTX2080Ti zcela nepouzitelne. K cemu to NVidia uvadela, kdyz to tu technologii akorat poskodi?
        Ne, ne ze nemam rad RT, ja nemam rad NVidii za to, ze z RT udelala PR a technologii akorat pohrbila.
        Pokud to NVidia myslela s RT vazne, mela grafiky osadit minimalne 4x vice RT jednotkami a potom by bylo RT pouzitelne a bombasticke. Jenze kdyby to udelali, tak by ty karty mohli prodavat leda za nakladovou cenu a NVidia si PREDEVSIM CHTELA NAMASTIT KAPSU!

        • „Mne na RT vadi to, ze je to mimo nejvyssi cenovou relaci GTX2080Ti zcela nepouzitelne.“

          Nedáva snáď RTX 2080 BF V s RT na medium v 2K 60 a viac FPS? Nedáva v rovnakom nastavení 60 FPS vo FHD aj RTX 2070? Tak v čom je to podľa teba nepoužiteľné? Že to nedávajú na Ultra? Sťažuješ sa aj v iných hrách, že sú na nič lebo ich nedávaš v 2K nad 60 FPS s GTX 1080? A to ani nepotrebujú byť zaťažené cez RT?

          „Ne, ne ze nemam rad RT, ja nemam rad NVidii za to, ze z RT udelala PR a technologii akorat pohrbila.“

          Toto je iba tvoj výmysel. Problém väčšiny ludí s RT je, že nevedia o čom to vlastne je.

        • Rede max Ti muze vadit ta cena ta je fakt spatna s tim souhlasim… Ale kdyz nechces pouzit RT nemusis… (Naopak kdyz to neudelas mas lepsi vykon) . Proto neustale rikam je to na ukazku a na dema… Chce to cas… (Tyhle grafiky uz nedozraji co se RT tyce, ale jde tu o ty co prijdou)

            • Právě proto, že se obecně ví, že jde o nedokonalou a omezenou technologii, která má více problémů než pozitiv, souhlasím s Kochrenem.
              Navíc nvidia totálně zvrtala uvedení, není obsah a ten co je, má velmi diskutabilní výsledky. Žádný wowefekt se nekoná, protože reálný herní rozdíl od klasické rasterizační metody je velmi malý (a nvidia dělá vše pro to, aby tento rozdíl uměle navýšila, což je opět silně kontraproduktivní).

            • „Právě proto, že se obecně ví, že jde o nedokonalou a omezenou technologii, která má více problémů než pozitiv“

              Nemám osobne rád hlásenia typu „toto sa všeobecne vie“ alebo „toto predsa všetci vedia“. Nikto z nás nemá skúsenosti s touto technológiou, takže vôbec nemáme šajnu ako sa s RTX pracuje a ako je celkovo obmedzená. A že je nedokonalá? Myslíš ako všetky fake efekty, ktoré sa robia v bežnej rasterizácii? S väčším dostupným výkonom sa bude postupne zlepšovať. A tých „právd“ o ktorých sa akože všeobecne vie a pritom sú to hovadiny, je tiež už dosť. Načo k nim pridávať ďalšie? Keď skupina ludí, čo ani nevie čo RT je, začne hlásiť nejakú hovadinu po internete a stane sa z toho virál, tak to môžem použiť ako argument typu „se to obecne ví“?

              „Žádný wowefekt se nekoná, protože reálný herní rozdíl od klasické rasterizační metody je velmi malý“

              To je dané aktuálnym dostupným výkonom, ale s tým, že pomocou RT bude možné postupne a s menšou námahou docieliť oveľa lepšie výsledky. Je jednoduchšie zvýšiť počet sledovaných lúčov, odrazov a podobne. Namiesto neustáleho a pracného fake-ovania. OKrem toho nevieme zasa ako bude vyzerať použitie RT na tiene a globálne osvetlenie. Na to sa bude používať v iných hrách.

              „nvidia dělá vše pro to, aby tento rozdíl uměle navýšila, což je opět silně kontraproduktivní“

              Môžem vedieť, čo presne tá NVIDIA zasa robí? Akože nie vývojári hier, ale NVIDIA rozhoduje o tom ako budú jednotlivé efekty v hre vyzerať? Či myslíš to, že sa kvôli lepšiemu výkonu niekde niečo, čo si behom hrania ani nevšimneš, uberie? To sa deje bežne a aj v hrách bez podpory NV aj RT.

            • gogo1963 30.12.2018 at 8:30
              jde Ti o tuto větu?
              „Tyhle grafiky uz nedozraji co se RT tyce, ale jde tu o ty co prijdou“
              Dyť je to logické co píšu… Ta grafiká má svůj RT výkon… čekáš snad že nějakým zázrakem naroste? Další a další generace budou mít vyšší a vyšší výkon. Jak poroste výkon, tak se začne víc a víc RT používat (lepší efekty více efektů). Myslíš si, že se nVidia bude ohlížet na první řadu?
              Nebo Ti jde o tuto větu?
              „Naopak kdyz to neudelas mas lepsi vykon“
              Co se stane když v BF5 zapnu RT? jde výkon nahoru? Ne jasně že ne… jde dolů… Takže zase logicky nižší FPS nižší výkon… Když RT nezapnu mám vyšší výkon je to tak?

            • Kochrene, myslel jsem to ve smyslu, že i motor auta má svůj výkon daný, záleží ale, co do něj „nasypeš“, pak se výkon liší od 0 do 100% … takže ano, myslím, že může dozrát, a ne zázrakem …

            • „myslel ve smyslu“ 😀 takhle jsem to nemyslel, ale myslel jsem to tak 😀

            • Marek: A jde snad o plnotučný RT? Nezapomeň, že řeč je o aktuálních modelech a aktuálním technickém řešení.

              Že jednou RT bude fungovat jinak, lépe, dokonaleji, o tom řeč přece není.

            • tynyt: Samozřejmě že to není plnotučný RT. Tvrdí to snad někdo? Teď je to jen využití RT pro nějaký určitý efekt. Toje snad špatně? Nebo budeme čekat dalších 15 let až bude mít lowend výkon na plný RT a pak teprve vydáme karty které umí RT???
              Předpokládám, že těch efektů bude přibývat a pokud se přidá AMD, tak za nějakou dobu budou moci některý efekt udělat RT only a tudíž méně pracně. Později přidají další efekt, pak další až jednou budou možná hry RT only. Kdo ví?

            • tynyt: Presne ako napísal HWSpeedy. Je jasné, že dnes nie je možné renderovať celú scénu iba pomocou RT v reálnom čase. To ale neznamená, že je potrebné čakať ďalších X rokov, aby sa začala postupne rasterizácia nahrádzať cez RT. Alebo že by na tom bolo niečo špatne. Pamätám si spred pár rokov ukážku od Intelu, ktorý vypustil svoje RT demo a už vtedy sa písalo, že keď sa začne RT používať, tak to bude v kombinácii s rasterizáciou. S tým sa počítalo. Dôležité je, že sa celý proces nakopol a začal rozvíjať. Preto nechápem, že niekto môže napísať, aké je to zbytočné. Alebo nedokonalé. Výsledky rasterizácie tiež nie sú dokonalé a tiež sú plné kompromisov, keďže sa namiesto reálneho stavu tento stav fake-uje. A nikto nepíše, že by sme mali počkať kým to bude tak ako má alebo pripomínať realitu.

            • Jo „ono se vi“? 😁 A proto se raytracing pouziva pro renderovani cehokoliv od reklam pres architekturu az po filmy .. protoze ma vic chyb nez uzitku 🤣 Schopnost AMD fans popirat realitu fakt nema hranic ..

            • @tynyt

              Jde o plnotucny raytracing. Ten hardware nema zadne funkcni omezeni. Vsak ho taky Nvidia v profi segmentu cili na filmova studia. Jedine omezeni je vykonove a proto se v real-time aplikacich casti porad resi rasterizaci. Neprekvapive to zas chapes jako analfabet 😁

      • „Proč Vám to RT tolik vadí? Jako je to první vlaštovka… Čili je to teprve začátek… Ano tyto grafiky mají RT spíš na dema a v oblasti RT brzy zastarají.“

        Samozrejme nezastaraji 😁 Ale je legracni, jak si tady s dalsima Stachovo vocaskama mezi sebou nadhazujete temata a propasovavate do tech commentu tyhle vyroky, predstirajic jako kdyby to byly siroce akceptovane nazory. Ve skutecnosti je to jen nazor par zhrzenejch fandu AMD 🤣 Fakt vam to nikdo nezbasti kluci! :p

        • Podľa mňa zastarujú vo výkone v RT rýchlejšie, pretože už v roku 2019 či 2020 prídu GPU na 7nm, ktoré dostanú väčší priestor na zvýšenie počtu RT cores, ktoré sa podľa mňa zdvojnásobia. Iné by to bolo keby RT prišlo už s Pascalom. Ale takto tesne pred 7nm…

          • mareknr 30.12.2018 at 13:40
            Ano Marku vidim to stejne 🙂 Maudit to napada jen pro to ze jsem to napsal ja 🙂 Jsem preci z ty hrozny tlupy rudochu 🙂 Ktere vidi chudak vsude kolem.
            O kousek vyse jsem napsal toto a myslim si ze je to logicke…
            „Další a další generace budou mít vyšší a vyšší výkon. Jak poroste výkon, tak se začne víc a víc RT používat (lepší efekty více efektů). Myslíš si, že se nVidia bude ohlížet na první řadu?“

            • Ono to, čo si napísal platí vždy. Teraz to bude aj podľa mňa viac výraznejšie, keďže už sa blíži generácia GPU na 7nm výrobnom procese.

            • To je blbost, protoze vyvojari zatim jeste neumi ten hardware vyuzivat naplno. Takze ne ze by se hardware zlepsoval, ale zlepsi se jeho vyuziti.

            • To je samozrejme reálne, ale keď sa v najbližšom roku objavia 7nm GPU s podporou RT, tak výkon tých aktuálnych bude oproti nim nízky. Tak ale uvidíme, Možno sa 7nm dočkáme až o dva či tri roky a tak sa aktuálne RTX grafiky udržia na vrchole celkom peknú dobu.

            • mareknr 30.12.2018 at 20:42
              Marku nejen že přijdou nové a počítám s vyšším výkonem, ale tyhle první půjdou rychle dolů. Tohle bývá úděl inovací. Vlastně jsou testovací a nVidia se bude snažit u nové generace víc šlápnout, aby to nesráželo výkon na polovinu… A čím vyšší výkon tím více efektů a tím větší implementace… Proto ty první budou rychleji v RT zastarávat. Pokud nVidia zůstane osamocena, tak to nemusí být tak markantní, ale pokud se Intel i AMD do toho pustí taky, tak se bude nVidia snažit držet prim.

    • „hraci plne uziji raytracingovou grafiku a to prosim v krasnem rozliseni 480×320 bodu.“

      To si tvrdil aj o RTX 2070. Vzhľadom na aktuálne výkonnostné rozdiely v RT by som povedal, že RTX 2060 bude v BF V s RT na médium v pohode nad 40 FPS vo FHD. Vzhľadom na to, že RTX 2070 to v tomto nastavení zvláda nad 60 FPS. Tak čo prestať plácať kraviny o 480×320…

    • a když se vynechá vyhlazování tak klidně 2K. Je to o prioritách, zatím pro dvě tak náročné věci jako osminásobné vyhlazování a paprskové stopování není dostatečné pásmo na 256bit grafikách i přes novou GDDR6, takže si uživatel bude muset vybrat co se líbí víc.

  1. Kdyby nVidia vydala GTX verze 20xx bez RT jednotek, čipy by byly o polovinu menší. A s tím by samozřejmě klesla i spotřeba. nVidia nevyužila možnost rozdrtit budoucí karty AMD rok předem, protože od AMD očekávám, že se bude výkonem blížit, ovšem s výhodou 7nm procesu a bez plochy jádra pro RT jednotky.

    Ale zase… dřív nebo později RT na trh příjde. Je to budoucnost. A vývojáři a grafici mají hodně času tuto technologii vypilovat a optimalizovat a umím si představit, že za dvě generace bude RT v pohodě hratelné i v mainstreamu. A v tu dobu bude AMD pozadu. Ale v tuto chvíli uvítám výkon pro 2x 4k VR, než realistické stíny a efekty. 🙂

    Na druhou stranu jsem sakra zvědavý na využití Tensor jednotek ve hrách. V AI je to dobře funkční i bez důkladné optimalizace, ale představa, že mainstream bude dodávat výsledky jako hi-end je pro hráče velice zajímavá. 🙂

    • Tensor jednotky zatim do her neprinaseji vubec nic mimo zcela pochybne DLSS.

      Stejne jako se bude vyvijet raytracingova grafika tak se stale rozviji i rasterizacni grafika. Nelze tedy ocekavat, ze behem dvou generaci jako mavnutim kouzelneho proutku vymizi rasterizace a nahradi ji raytracing.

      Uvedom si jednu vec, uz na teto generaci grafik mohl byt raytracing plne vyuzitelny, kdyby NVidia nasadila nekolikanasobne vetsi pocet RT jednotek. Neudelala to proto, ze by takove grafiky staly asi stejne jako nove auto a nikdo by je nekoupil. Takze pokud nedojde ke zlevneni vyrobnich technologii, coz je malo pravdepodobne v dejme tomu nasledujicich dvou generacich grafik, tak by NVidia musela pohnout s vykonem na jednotku, aby stejny pocet jednotek daval o hodne vic vykonu a ja bych to NVidii pral, ale neverim, ze to je mozne, ze by se behem dvou generaci vykon RT nasobil.

      Proto se domnivam, ze RT umre a za 10 let budeme svedky jeho renesance, driv ne.

    • NV (podobne jako Intel) nezajima „drceni“ konkurence..zajima je vyse obratu/zisku a akcii. Jsou to fimy, ktere se obchoduji na burze. Jejich bonusy nezavisi od toho jak „drti“ konkurenci, ale od toho, o kolik se jim podari zvysit obrat/zisk.
      Opletacku s ant. uradem jsou bajky, stejne jako u Intel;u.

        • Hele gogo, co tak zkusit se na to podivat jinak?
          Kdyz pominu mentala jako je Maudit, tak jaky je vysledek RT po 5 mesicich od jeho slavnostniho PR uvedeni NV?
          Jedna hra s lepsimi odlesky v oknech, ktere stoji polovinu vykonu karty. Jeste jednou..jedna hra s odlesky v okne.
          Tomu rikas jak? Ja tomu rikame „momentalne zbytecne“. Rude kecy si nech od cesty..

          • Kde byl výsledek po daleko delší době v případě Mantle? Skončilo to tak, že to zabalili. Předali to k obecnému použití aby to dodělal někdo jiný a buďme rádi za tento krok. A blábol, že by bez toho nebylo DX12 je opravdu blábol. Použili z něj určitě hodně, ale na úpravách DX se začalo už daleko dříve. Viz články z té doby, kdy Nvidia implementovala různé věci přímo do svých DX11 ovladačů (využití více vláken, overhead, …). Už jen proto dokázala Nvidia vyždímat pod DX11 daleko více výkonu než AMD a proto také už neměla tolik prostoru pro zlepšení pod DX12. Jak někteří hlupáci ukazují jak je AMD lepší v nárustu výkonu DX11 -> DX12.

            Nebylo tedy náhodou Mantle úplně zbytečné? Ne nebylo, otevřelo oči Microsoftu a ukázalo cestu pro Vulkan.

            • Ja nevim v cem je problem? S tim co jsi napsal se da souhlasit.
              Ja jsem snad nekde psal, ze RT jako takova je na nic?
              RT jako „revoluce v graficke“, na ktere postavila NV cely svuj marketing pro prodej Turingu byl blabol. Stejne jako muzes povazovat Mantle za AMD marketingovy blabol, pro prodej jejich karet.
              To ale neznamena, ze za par let nebude RT mit smysl, stejne jako Vulcan ma smysl dneska.
              Ja se divam na veci pragmaticky..pragmaticky je tady po 5 meisicich 1 hra.. za dalsich 7 mesicu muze NV ohlasit dalsi generaci karet.. kolik tech her si na Turingu s RT do te doby smysluplne zahrajes a uzijes si „revoluci“, ktera „just works“ ?

            • No nevím, ty vidíš 1 hru po 5 měsících, u Mantle to byla 1 hra po kolika měsících? Ale prostě nějaký kickoff museli udělat. U RT těch her bude více co nevidět, každá bude mít tu implementaci trochu jinak a nad těma se bude budovat dále. Stejně tak ta 1 hra s Mantle akcelerovala MS, bez ní by DX12 si myslím stejně přišel, ale podstatně déle a možná s daleko méně novými funkcemi.
              Ano „RT revoluce“ jak to pojal marketing Nvidie je naprostý úlet. Spíše si tím uškodili. Ale otázkou je, kde se to celé zaškobrtlo. Viz odkládání uprade MS, sázka na autory BF na které já bych po minulých zkušenostech prostě nevsadil.
              Oni bohužel už asi i kvůli akcionářům museli uvést nový produkt a s „rychlým“ nástupem RT se přepočítali.
              Dnes asi sami vidí, že na 1 rok ještě mohli vydat čistě rasterizační grafiky bez RT, které by byly při stejném výkonu podstatně menší, to je bez debat.

            • Tombo, ty ale tady zastáváš teorii, že nejprve posadíme do křesla řidiče, pak k němu vymyslíme auto a já bych řekl, že tak to nefunguje … lze „napsat“ hru na něco, co fyzicky neexistovalo? Nejprve snad musí vyjít karta, která RT umí, pak se bude pro ni programovat …

            • Používanie RT ako takého je revolúcia v počítačovej grafike. S tým naozaj v prezentáciách nepreháňali. Problém je, že nedodali to, čo sľúbili. Aspoň nie zatiaľ, aj keď sa tvárili, že je to všetko pred dverami. To, že napríklad nový Tomb Raider nemá doteraz podporu pre RT je celkom fail vzhľadom na to, že tá hra vyšla už v septembri.

            • HWSpeedy, gogo1963, mareknr,
              A porad se tocime kolem toho, ze zvysena cena karet byla okamzita, ale uzivatele porad nesdostali nic „pouzitelneho“ (jen „odlesky v okench v BF5“, jak psal tombomino). Samozrejme to neznamena, ze RT je spatne, naopak.
              Porovnani s Mantlem je sice pochopitelne, ale jak tu uz i zaznelo, Nvidia to s tim RT hypem prehnala – proto se vsude na internetu mluvi rozpoluplne o RTX kartach.

            • „Používanie RT ako takého je revolúcia“.. RT jako technologie ano a myslim, ze nikdo soudny to nerozporuje. A tady je urcite plus NV, ze ji uvedla jako takovou. Vysledek, mysleno vizualni revoluce, ale zatim odpovida „demu“..a v reale se zatim objevuje jako ‚lepsi odlesky‘ v jedne hre, nez jsme meli doposud. Divam se na to pragmatiky a mne to po 5 mesicich prijde fakt malo, at se na mne rozumni fandove NV nezlobi 😉
              Jak Pise Alich, pridavna hodnota RTX karet pro uzivatele je oproti karet bez RTX je zatim mala, vicemene zadna, cena zato vysoka…

  2. Zajímavé jak někomu tak strašně moc vadí „nevyužitelné“ jednotky v RTX kartách, ale ve Vega kartách je to naprosto v pořádku. Záleží snad na každém kupci, zda je využije a zda je ochoten za ně zaplatit. Nebo se pletu?

      • Presne tak to je, ale co vam brani si koupit starsi generaci, nebo karty od konkurence? Nebo nekupovat nic a pockat?
        Navic za cenu RTX 2080 Ti dnes sezenete dve 1080 Ti do Nvlinku s vetsim vykonem nez 2080 Ti – bez RT cores, ktere vidite jako nevyhodu.

      • Bohužel to tak je. Ale toto je jen a jen konkurencí. Pokud není, tak si to může výrobce dovolit. Pokud by v nejbližší době uvedlo AMD grafiku bez RT s výkonem v rasterizaci nad 2080 Ti (nebo i 2080) ale za nižší ceny, tak bychom viděli jak by velmi rychle vydala Nvidia GTX 1180 a 1180 Ti. To samé Intel. Najednou to vypadá, že CPU bez iGPU bude. A možná nebude moc dlouho trvat a Intel vydá CPU které budou úplně bez iGPU, ne jen deaktivované.

        • A kdyby uvedlo, koupil bys ji? Protože historicky jsou známy případy, kdy to stejně nemělo žádný vliv, neboť různí Obrové, Mauditové apod. vždy našli „důvod“ proč hlasitě doporučovat nvidii.
          Totéž platí i o procesorech, už to došlo až tak daleko, že někteří vy-víte-kdo už ty testy dělají tak, aby jim to vyšlo jak potřebují.

          • Tomu nevěřím, už jen po posledních prohlášeních Lisy.
            Pokud by k tomu ale došlo a nepřišel by s hiendem Intel, tak by to byla katastrofa. Sice by AMD možná prodávala hodně v mainstreamu, ale hodně věcí hlavně v směřování do budoucna, top technologie, … se točí podle hiendu.
            Doufám že budoucnost bude v modularitě ve spojení více čipů, něco na styl Ryzenů. Něco jako MXM moduly ale jen s vlastním čipem, který by rozšířil počet jednotek. A možnost takto dokoupit například modyl(y) pro RT k základní kartě.

            • AMD daji pristi 2 roky ‚boom‘ znovu nove genrace konzoli, ktere je drzeli nad vodou az do prichodu Ryzenu 2017.
              Ale jinak ano, modularita vice chipu je urcite zajimava a mohla by urychlit a zjednodusit vyvoj a nasazeni novych generaci.
              Tesim se, az se grafika skokove posune o level dal. To co tu mame ted, je tu s trochou nadsazky uz 10 let..

            • tombíno a dokážeš si představit že by se vývoj zastavil? Jako úplně zastavil? Já ano, protože dnešní grafika her už je na tak vysoké úrovní, že už teď to celé naprogramovat a rozchodit je několikaletý programování nemalého počtu lidí. Kam by se ještě měla grafika dál posouvat, vždyť už víc lidé nezvládnou? To budou hry programovat umělá inteligence?

            • @Crha – Veľa ludí pri vývoji hry neprogramuje. Celý tím tvorí široké spektrum ludí. Od tzv. postavičkárov, cez animátorov až po zvukárov či ludí čo modelujú herný svet a samozrejme programátorov. Pričom iba časť z programátorov sa venuje samotnému rendereru v hernom engine. Práve ten renderer je zodpovedný za výslednú grafiku (v kombinácii s nastavením materiálov, herných postáv a herného sveta). Na aktualizáciu renderera nepotrebuješ mať signifikantne viac ludí. To, čo je treba je niečo ako RT, ktorý ulahčí prácu všetkým a vo výsledku prinesie aj požadovaný posun v grafike. Pričom sa ludia v tíme budú môcť viac venovať iným častiam ako možno fyzike, AI u NPC či možno väčšiemu obsahu v hrách. Na to nebude treba umelá inteligencia, ktorá by to musela naprogramovať. Stačí, keď sa odlahčí tá práca, ktorá sa tam kopí teraz.

            • mareknr 30.12.2018 at 20:39
              Presne tak, mnohem vice lidi dela na obsahu a vyplni hry, nez na rendereru. Navic dnes uz je hodne engine, na kterych se daji hry stavet. Pred nekolika lety (desitky) si kazda firma patlala neco sveho.
              Ja su zvedavy na dobu, kdy TC budou vyuzivane jen na AI NPC, potazmo v jinych hernich mechanikach, nez je „uprava vizualizace“.

  3. No hoši krásně se mi čtou vaše komentáře a souhlasím s tvrzením že RT je jen blbost na dema ale u tohohle právě nechápu tu vtipnou přirážku. A hlavně hlášky tipů když nechceš využívat RT tak ji používej normálně no jo ale pak jsi si zbytečně zaplatil hovadinu kterou nevyužiješ a nvidia se směje jak jsou lidi blbí a platí jim za něco kde se musí s kvalitou grafiky u her dolů na úkor odlesků aby nehráli s Ti variantou na 1080p kvůli 60 FPS. Zkrátka žádný rozdíl a ti co jsi ji koupili akorát zaplatili nvidii do kapsi a hrají jako kdyby to RT nemělo jelikož hry s tím nejsou a ty co jsou nejde normálně hrát tak že příplatek o ničem.

    • „No hoši krásně se mi čtou vaše komentáře a souhlasím s tvrzením že RT je jen blbost na dema“

      Rasterizácia je tiež len blbosť na demá? 🙂 Ak niekto napíše takýto výrok, tak som si celkom istý, že nevie čo RT vlastne je.

      „využívat RT tak ji používej normálně no jo ale pak jsi si zbytečně zaplatil hovadinu kterou nevyužiješ a nvidia se směje jak jsou lidi blbí a platí jim za něco kde se musí s kvalitou grafiky u her dolů na úkor odlesků“

      Neplatíš ale navyše predsa iba za RT a Tensor cores. Platíš za grafiku ako celok. A tu je spomínaná Ti varianta jednoznačne lepšia ako všetky doterajšie jednojadrové grafiky (Titan sem nepočítam). Kto chce to akceptuje a kto nie, tak si takú GPU nekúpi. Ja som mal tiež v pláne 2080 Ti kúpiť, ale tiež som nebol ochotný dať za to 1400E. Okrem toho v mulťáku BF V sa bude RT vypínať, ale u iných (hlavne single player) hier to tak nebude treba.

      “ na úkor odlesků aby nehráli s Ti variantou na 1080p kvůli 60 FPS“

      Ti varianta drží 60 FPS v 2K, nie vo FHD. A to pri RTX na Ultra.

      „Zkrátka žádný rozdíl a ti co jsi ji koupili akorát zaplatili nvidii do kapsi a hrají jako kdyby to RT nemělo“

      Bez RT ale hrajú s citeľne vyššími FPS než mohli dovtedy s Pascal grafikami. 🙂