GPU dostanou nový výstup. VirtualLink spojuje obraz, napájení i USB v jediném kabelu

6

Grafické karty mají pro obrazový výstup rozhraní DisplayPort a HDMI, starší DVI a analogové porty D-Sub jsou na odchodu. Ovšem na scénu teď po delší době přichází nová alternativa: rozhraní VirtualLink, odhalené poprvé tento týden. Není asi těžké uhodnout, jaký je jeho účel – tento výstup bude speciálně uzpůsobený pro připojení brýlí pro virtuální realitu a podobných zařízení.

Podporu této nové technologie oznámily při jejím odhalení jak Valve, tak Oculus/Facebook na straně výrobců VR zobrazovadel a také oba hlavní výrobci herních GPU, tedy Nvidia i AMD. Tudíž by se měla objevit asi nejprve ve výrobcích těchto firem. Na palubě je ale také Microsoft, který vyvíjí otevřený ekosystém brýlí Windows Mixed Reality (WMR) s řadou dalších výrobců, takže VirtualLink by se asi mohl objevit i zde. Zatím byla oznámena první verze tohoto rozhraní, VirtualLink 1.0.

Vše v jednom s USB typu C

Proč VR brýle a helmy potřebují speciální rozhraní? Jejich první generace používaly HDMI nebo DisplayPort a pro potřeby samotného zobrazení by standardní porty asi stále stačily. Problém je ale v tom, že VR zobrazovadla jsou zároveň kombinována s ovládacími senzory snímajícími pohyb, které potřebují vlastní datové připojení, z pohledu osobního počítače (potažmo herní konzole, notebooku) jde o periférie, typicky připojené na USB. Brýle ale zároveň potřebují napájení, což znamená další kabeláž, která je u brýlí jako Vive nebo Rift hodně komplikovaná s mnoha částmi, spojkami a „dongly“.

Takto komplikovaně se připojuje k PC a k elektřině HTC Vive. Jediný kabel by byl docela slušné ergonomické zlepšení
Takto komplikovaně se připojuje k PC a k elektřině HTC Vive. Jediný kabel by byl docela slušné ergonomické zlepšení

VirtualLink by toto měl zjednodušit a poskytnout propojení jediným kabelem. Jako základ totiž bude použito USB typu C, které by VirtualLink měl asi používat i jako konektor. Konektivita USB 3.1 bude použitá pro senzory, zvuk, mikrofon a další komunikaci (například kamery, pokud je headset obsahuje), mělo by pro ni být dostupných až 10 Gb/s. Celá komunikace bude ovšem probíhat skrze alternativní režim, pomocí kterého je přimíchána hlavní obrazová složka.

Plný DP 1.4 pro obrazová data

Pro výstup na displej by měly brýle mít plnou konektivitu rozhraní DisplayPort 1.3/1.4, která činí 32,4 Gb/s. To tedy rychlost pro rozhraní VirtualLink 1.0, příští generace ji asi bude zvedat s tím, jak se bude navyšovat přenosová kapacita DisplayPortu samotného. Plné pásmo DisplayPortu 1.4 vyžaduje čtyři linky a tato konektivita proto konzumuje obě dvě linky USB 3.1 v standardním kabelu. VirtualLink 1.0 proto provádí to, že rekonfiguruje jako USB 3.1 to, co v kabelu zbývá, samostatné vodiče pro signál USB 2.0. Zde povstává jeden problém. Linky USB 2.0 nejsou na takovýto signál vybaveny, jsou totiž nutné diferenciální stíněné vodiče. Toto znamená, že VirtualLink nebude fungovat s jakýmkoli kabelem USB 3.1. Bude třeba používat speciální kabely dodané s VR zařízením nebo sehnat takové, které budou pro VirtualLink speciálně vyrobené.

Skrz VirtualLink 1.0 má jít vše: obrazový signál, USB i napájení pro brýle
Skrz VirtualLink 1.0 má jít vše: obrazový signál, USB i napájení pro brýle

Jako třetí složku pak bude kabel využívat technologii USB Power Delivery pro napájení připojených brýlí, aby skutečně nebylo nutné nic než jen jeden kabel. Standard bude volitelně umožňovat dodání až 27 W energie, ovšem standardní povinná hodnota, kterou zdroj musí podporovat, je jen 15 W. Pokud se jí budou výrobci držet, budou se zařízením fungovat všechny brýle.

Použití portu USB-C bude výhodné proto, že asi bude zároveň umožňovat také připojit USB-C monitory a nachází se také v noteboocích. Na druhou stranu jde o poměrně malý konektor, takže je otázka, zda nebude dělat problémy při pohybu a hráči jej nebudou na straně brýlí (ale i počítače) vyviklávat nebo rovnou vytrhávat. Pro takovouto roli by se něco velikosti a robustnosti portu typu A asi hodilo více (ten však nemá dostatek vodičů pro alternativní režim).

USB-C na záslepkách?

Jak přesně ovšem fyzická podoba rozhraní a kabelů bude vypadat, to ještě odhaleno nebylo. Zatím tak nevíme, zda se chystá umístění portů USB typu C přímo na záslepky grafických karet, či zda budou konektory VirtualLink umístěné spíše na čelo skříně počítače. V takovém případě by asi musel být na grafikách nějaké vývody pro připojení interních kabelů připojujících čelní panel. Podobně jako u hlavní kabeláže ovšem bude nutné, aby měl kabel linky USB 2.0 ve stejné kvalitě jako USB 3.1. Takže opět asi nebudou fungovat standardní již existující čelní porty typu C ve skříních (jejich kabely s tím patrně nepočítají).

USB typu C jako výstup na grafikých kartách už interně otestovalo třeba MSI, byť karta nebyla nikdy vydána (Zdroj: AnandTech)
USB typu C jako výstup na grafikých kartách už interně otestovalo třeba MSI, byť karta nebyla nikdy vydána (Zdroj: AnandTech)

VirtualLink 1.0 v GeForce Turing?

Na závěr připomeňme, že před časem zde byly zprávy o tom, že se nové grafiky Nvidia s GPU Turing údajně mají vytasit s novým obrazovým výstupem. V době, kdy zpráva přišla, se spekulovalo hlavně o HDMI 2.1. Ale v kontextu této zprávy by to mohlo znamenat, že Turingy už mají připravenou podporou právě pro toto nové rozhraní určené VR brýlím. Tato GPU by tím pádem už možná mohla být první, která budou přichystaná na budoucí brýle s VirtualLinkem.

GPU dostanou nový výstup. VirtualLink spojuje obraz, napájení i USB v jediném kabelu

Ohodnoťte tento článek!
4.7 (93.75%) 16 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. USB-C konektor je prasárna všech prasáren. Nikdo netuší, co se za konkrétním konektorem skrývá, takže kompatibilita zařízení kulhá na obě nohy. Doufám, že brzy skončí v propadlišti dějin a firmy se dohodnou na nějakém jiném USB-X konektoru, u kterého bude jasně dáno, jaké jsou jeho možnosti a výrobci to budou respektovat.

    • Tak třeba Thunderbolt má svou vlastní značku u konektoru, apod. Tady to taky bude určitě označené.
      Mně náhodou přijde USB-C jako velmi elegantní konektor. Konečně je symetrický, velmi drobný a přitom podle testů odolný (mnohem víc než jiná zmenšená řešení), takže za mě palec nahoru.

      • Ta symetričnost (možnost zasunout z obou stran) to ale hodně komplikuje. Musí na to být osazený zvláštní přepínač, proto taky hodně desek nemá porty typu C, i když mají řadič USB 3.1. IMHO by bývalo lepší, kdyby nebývali vyměkli a tuhle blbovinu do standardu nezahrnuli.

    • Mne USB-C neprijde jako dobrej konektor. Co je nejvetsi jeho problem, ze bezne mame konektor spojen s technologii, ktera v nem dodava data, coz u USB-C neplati a muze to byt pouzito na kde co. Mne to prijde uchylny a zadnou vyhodu v tom nevidim.