Nvidia uvádí program Max-Q: silné herní grafiky i pro tenké notebooky [Computex]

2

Nvidia měla na Computexu 2017 jednu z hlavních prezentací, ačkoliv jsme ji v našem zpravodajství zatím na rozdíl od Intelu a AMD vynechali. Důvodem je, že její šéf Jen-Hsun-Huang většinou mluvil o strojovém učení a spíše enterprise softwaru, než počítačovém hardwaru. Lze říct, že se věnoval prakticky jen oněm novým oblastem trhu, do kterých chce expandovat, místo svých tradičních grafických produktů pro PC, které by nás zajímaly hlavně. Našla se z toho ale jedna výjimka: Nvidia představila hardwarovou iniciativu pro herní notebooky se samostatnými grafikami, s níž má ambici „transformovat“ toto odvětví.

Tato iniciativa se jmenuje „Max-Q“ a v krátkosti má pomocí různých prostředků učinit z hráčských notebooků menší a mobilnější stroje, trošku tedy jde ve stopách někdejšího programu Ultrabooků od Intelu. Či obráceně lze říct, že ideou je zde dostat výkonnější GPU do mobilnějších a tenčích laptopů, kde pro ně dosud nebylo místo, tedy vytvořit podmínky pro to, aby se do určité velikosti šasi dalo dostat silnější GPU.

Podtaktování pro lepší efektivitu místo přetáčení pro výkon

Max-Q tudíž není konkrétním produktem, ale spíše směrem, kterým se mají inspirovat výrobci notebooků, kteří s Nvidií spolupracují (údajně by to měli být prakticky všechny významné značky herních notebooků). Snaha je založená na třech prvcích. Tou první je logicky grafika Nvidia, přesněji GPU poslední generace Pascal vyráběné FinFETovým procesem. V rámci iniciativy Max-Q ale Nvidia chce, aby výrobci tato GPU nastavovali na nižší takty a napětí, do oblasti, kde mají čipy největší účinnost. To jde proti snaze vymáčknout z dané grafiky co nejvíce a často ji už v továrně přetaktovat, aby byla co nejrychlejší.

Design Max-Q upřednostňuje před co nejlepším výkonem snížení TDP a dosažení lepší efektivity
Design Max-Q upřednostňuje před co nejlepším výkonem snížení TDP a dosažení lepší efektivity

Notebooky à la Max-Q tak asi budou spíše „továrně podtaktované“, aby měly nižší TDP než běžné mobilní grafiky i za cenu horšího výkonu. V rámci Max-Q ale Nvidia nechystá nějaké zvláštní „ULV“ modely – což by ale asi byla lepší volba. Notebooky budou stále používat běžné GeForce GTX 1080, GTX 1070 a GTX 1060, ale se sníženými TDP. To jde trochu proti tomu, jak Nvidia loni opustila specifické mobilní verze grafik označené „M“ a začala značením avizovat, že modely pro notebook mají srovnatelný výkon. Max-Q mi přijde trochu jako by se modely „M“ vracely, ale bez značení, které by je odlišovalo.

Nvidia poskytla některým médiím podrobnější specifikace „Max-Q konfigurací“ grafik Pascal, které můžete včetně taktů vidět níže, v tabulce webu AnandTech. TDP GeForce GTX 1080 se ze 150 W má v provedení Max-Q snížit na 90 –110 W. Dlužno říct, že tímto se Nvidia také tak trochu vrací do minulosti, neboť 100 W býval dříve limit spotřeby MXM grafik pro notebooky, než jej prolomila zhruba někde v generaci Maxwell, zároveň s tím, jak zavedla ideu „ne-M“ grafik pro notebooky). Notebooková GeForce GTX 1070 má jít ze 115 W na 80–90 W a GeForce GTX 1060 z 80 W na 60–70 W.

Specifikace pro Max-Q verze mobilních grafik Pascal
Specifikace pro Max-Q verze mobilních grafik Pascal (Zdroj: AnandTech)

WhisperMode

Vedle tohoto snížení výkonu (a tím i spotřeby) bude použita i optimalizace spotřeby na straně ovladačů. Tyto notebooky budou používat software GeForce Experience k optimalizaci herních nastavení – snížením detailů a snímkových frekvencí. Podle popisu jde prakticky o totéž, co má AMD pod jménem Radeon Chill, Nvidia ale této funkci bude říkat WhisperMode.

nvidia-max-q-computex-2017-02Kromě toho má být co nejlepší výkon při omezené spotřebě podpořen efektivní konstrukcí. Výrobci notebooků by jednak měli používat co nejkvalitnější komponenty v napájecích regulátorech, aby v nich vznikaly co nejmenší ztráty a uvolněné teplo – čímž zbude více wattů ke skrmení samotným GPU. Podobně má být využito co možná nejefektivnější chlazení. Výsledkem toho všeho pak úhrnem má být, aby se některá z herních GeForce dala provozovat v mnohem tenčím notebooku než dnes.

nvidia-max-q-computex-2017-03

Herní notebooky tlusté 18 mm

Šéf Nvidie Jen-Hsun Huang mluvil o tom, že by GeForce mohla být ve stroji, který bude tlustý „jako Macbook Air“. To je asi třeba brát s rezervou, na stejné rozměry jako laptopy specificky zaměřené na tenkost šasi a používající jen 15W procesory se asi Max-Q notebooky s 60–110 W grafikou stále nemohou realisticky dostat, alespoň ne při rozumných teplotách a hlučnosti. Ale rozměry vyžadované herním notebookem by se při následování těchto designových principů každopádně zmenšit měly. První přístroje, které byly představeny (Clevo P950, MSI G563, Asus UX501 Zephyrus), mají tloušťku 18–19 mm a mají přijít na trh již příští měsíc.

nvidia-max-q-computex-2017-01

Návrat k efektivitě v noteboocích

Předchozí pojednání o tom, že „Max-Q“ znamená nižší výkon, může vyznít kriticky, ale je třeba říct, že provoz hardwaru na efektivnějších taktech a s nižší spotřebou je naopak pozitivní věc. Pro notebooky je určitě lepší, než přetaktování a zvyšování spotřeby GPU. Sám o sobě je tedy návrat k dříve obvyklému dbání na nižší spotřebu správný. My kupující si ale budeme muset pamatovat, že značka „Max-Q“ kromě lepší spotřeby znamená i horší výkon (kvůli sníženým taktům a asi i většímu nebezpečí throttlingu) a že stejně se jmenující GeForce bude mít jiný výkon ve větším herním stroji a notebooku koncepce „Max-Q“.

Nvidia uvádí program Max-Q: silné herní grafiky i pro tenké notebooky [Computex]

Ohodnoťte tento článek!

2 KOMENTÁŘE