Rusko zvažuje opustit ISS, v plánu má vlastní kosmickou stanici

146
Posádka ISS před Sojuzem na kosmodromu Bajkonur Depositphotos
Posádka ISS před Sojuzem na kosmodromu Bajkonur
-
Zdroj: Depositphotos

Rusko podle agentury AFP zvažuje vypuštění vlastní stanice a následné vystoupení z programu ISS do roku 2025. Roskosmos prý již zahájil přípravy konstrukce základního modulu. Oficiálně kvůli stáří ISS.

Mezinárodní vesmírná stanice má kořeny ještě z dob studené války. Na jejím sklonku byl na oběžné dráze pouze sovětský Mir a Spojené státy plánovaly stanici Freedom. Projekt se tak dlouho odkládal, až se v devadesátých letech spojil s ruským projektem Mir2. Jenže nynější mezinárodní situace více připomíná osmdesátá než devadesátá léta. Rusko chce něco jiného a společná vědecká stanice to zřejmě není.

Moskva kritizuje budování nové složky americké armády označované jako Space Force, na východě Ukrajiny se možná chystá invaze a mezitím vybuchují sklady NATO. Zkrátka špatná atmosféra pro společný projekt mimo atmosféru dvou odlišných velmocí.

Tip: NASA pošle na ISS po 30 letech nový vylepšený záchod. Inspirovali se u Rusů

ISS je kromě těchto dvou států společným projektem také Evropské vesmírné agentury, Kanady a Japonska, které se přidaly ještě před Ruskem. Všichni astronauti na ISS musí umět anglicky i rusky. Velkou část stavby zaplatilo USA, ale ISS jako takový nikdo nevlastní. Skládá se ovšem z modulů a ty již své majitele znají.

ISS podle jednotlivých zemí zdroj NASA
Moduly ISS podle jednotlivých zemí (zdroj: NASA)

Základem stanice je ruská a americká část. Ruský modul Zarja patří NASA, neboť jej zaplatili američané. Ruská část ISS se jmenuje ROS (Russian Orbital Segment) a teoreticky ji lze od ISS i oddělit.

ISS Russian Orbital Segment
ROS (Russian Orbital Segment) jako část ISS (zdroj: Wikipedia)

ISS je trvale obydlena už více než dvacet let. První lidé přiletěli Sojuzem, další už raketoplány. Rusko již ovšem také nemá exkluzivní přístup k ISS, který získalo po konci programu raketoplánů, ztratilo jej minulý rok po úspěšném letu SpaceX. I to může být jedním z důvodů.

ISS je už starší, než byl MIR

Samotné stáří je ovšem také validní – Mir vydržel nějakých patnáct let, a to přesluhoval. ISS už plánovanou životnost také překročilo, aktuální prodloužení hovoří právě o roce 2024, takže v té době možná stanici opustí nejen Rusové, ale všichni.

Je však těžko představitelné, že by tyto země chtěly přijít o trvale obydlenou stanici. Rozhodnutí z ruské strany ještě nepadlo. Nejreálnější plány na další vesmírnou trvale obydlenou stanici má ale Čína se svým Tchien-kung 3. Jenže čínské vesmírné plány nejsou příliš veřejné.

zdroj: Yahoo

Rusko zvažuje opustit ISS, v plánu má vlastní kosmickou stanici
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 9 hlasů

146 KOMENTÁŘE

  1. Pár zajímavosti: Podle Wikipedie 1. orbitální stanici postavili Rusové (SSSR). Rusové vedou v počtu postavených orbitálních stanic – 8 (Saljut 1-7, Mir) Poslední ISS by nevznikla bez Ruska, protože nejdůležitější části ISS jsou postaveny na ruských technologiích.
    Amerika se zmohla historicky jen na 1 orbitální stanici. Po 6 letech provozu americký Skylab spadl na Austrálii, zničil farmu a zabil farmáře. Amerika v současnosti postavit orbitální stanici nedokáže. Až doslouží ISS tak jediné Rusko bude mít orbitální stanici na oběžné dráze. https://cs.wikipedia.org/wiki/Vesmírná_stanice

  2. Ruská vesmírní stanice může být použitá na průzkum Měsíce
    Rusko je schopné nezávisle postavit takovou stanici. Budoucí národní vesmírná stanice Ruské federace může byt použita jako překladiště pro průzkum Měsíce a měsíčního vesmíru. Uvedl to podpředseda vlády Ruské federace Jurij Borisov. „Samozřejmě, je to jedna z nových funkcí. Stanice je přestupný bod, takový mezistupňový, hlavně pro lety a průzkum Měsíce a blízkého lunárního prostoru.“, řekl Borisov.
    Uvedl, že Rusko je schopné postavit takovou stanici samo. „Určitě to vezmeme, ale sami si to postavíme,“ odpověděl Borisov na otázku, zda Ruská federace postaví stanici svépomocně anebo si někoho přibere za partnera, pokud si to někdo bude přát.
    Situace, která se vyvine na ISS, může v budoucnosti vést k vážným následkům až ke katastrofě, uvedl podpředseda vlády. „Nemůžeme ohrozit život (astronautů). Situace, která je dnes spojená se stárnutím struktury, železa, může mít nezvratné následky před katastrofou. To nesmí být připuštěné,“ uvedl Borisov s odvoláním se na potřebu vytvoření ruské vesmírné stanice.
    Též uvedl, že nová stanice by mohla být umístěna výše než Mezinárodní vesmírná stanice, to znamená, že by mohla být na vysoké oběžné dráze. „Musíme stoupat výše. To nám umožní co nejvíc vidět ruské území a hlavně, což je velmi důležité, polární oblasti a to souvisí s rozvojem severní trasy Nové Hedvábné Cesty přes Severní ledový oceán.“ https://tass.com/science/1280147?fbclid=IwAR1fVbNktYmk8naB_P3UgUzm7BgUorfD_wNu8anj9PrIcnB7zk_Urd52Uss

  3. S výstavbou nové ruské orbitální stanice kolektivní Západ může zapomenout na nějaký vesmírný program. Vlastní vesmírné technologie mají podle dostupných zdrojů na úrovni Gagarinové éry jestli vůbec. Posledních xy let létají na ISS buď jako spolupasažéři na Sojuzech anebo když se jim podaří něco vypustit, tak tu plechovku tlačí zakoupené ruské RD-180tky (motory).
    Tento projekt bude velmi nákladný, ale na 2. stranu zaměstná hodně odborníků a dá šanci mladé generaci, které nabídne řešení a skvělou budoucnost. Takto se Rusko ochrání před únikem mozků a bude si budovat svoje vlastní kádry.
    Tímto jsem přesvědčený, že prvním člověkem, který skutečně přistane na Měsíci, bude občan Ruské federace a ještě za našeho života se této mimořádné události staneme svědky.
    To je hrozba čistého KO pro USA, co světového hegemona, konec jejich vesmírného programu. Každým okamžikem čekám, kdy se objeví důkazy z Ruska o tom, že američani na měsíci prostě nebyli. S rostoucí suverenizací Ruska se tento okamžik blíží stále rychleji. Jednou to přijít musí a bude to rána, která v očích veřejnosti totálně odepíše USA. Otázky např. ohledně pádu dvojčat se poté budou nabízet samy.
    Kiks při natáčení falešného přistání američanů na měsíc (od 2min a 34s)
    https://www.youtube.com/watch?v=O5BNEZZwHiU

    • Jako jo. RD-180 jsou dnes nejekonomičtější, proto je mají američané licencované. Jen bych poopravil pár nepřesností.
      V první řadě třeba Rusové nemají a nikdy neměli ekvivalent rakety Saturn V a jejích motorů (pokusy s N-1 dopadly katastrofálně)
      V druhé řadě, není to o tom, že by to Američané neuměli, ale spíše o tom, že to nepotřebují. V USA už NASA kontrahuje komerční firmy pro vynášení nákladu na orbitu a soustředí se na dobývání Marsu a výzkum vnější části sluneční soustavy a hlubokého vesmíru.

      A jinak, důkazy o přítomnosti lidí na Měsíci jsou nezvratné. Ale to ti asi nemá smysl vysvětlovat, ty to stejně odmítneš.

      • O tom, že američani nebyli na měsíci svědčí spousta indicií.
        Námátkou: Američani si z měsíce „přivezli“ 400 kg měsíční půdy, ale nikomu ji nechtějí poslat na analýzu. Pokud by to byla opravdu půda z měsíce, měla by být ozářená gamma zářením.
        To samé se děje s původním filmovým materiálem – opět by měl být ozářen gamma zářením a tento původním filmovým materiál se ztratil a to je podezřelé.
        Údajné kameny z měsíce se ukázaly být původem ze země.
        Absence nadšení při 1. tiskovce. US astronauti postrádali nadšení při 1. tiskové konferenci. Často se na sebe bezradně dívali. Když chtěl jeden z nich něco neplánovaně vysvětlit tak ho druhý astronaut šťouchl loktem ve smyslu „buď ticho v*le“.
        US astronauti nebyli unavení po přistání na zemi naopak vypadali jako po pobytu ve wellnesse. To sovětské kosmonauty po přistání museli nést. A přitom přistání na měsíci muselo být fyzicky mnohem náročnější.
        US sestupová kapsle přistála přesně v místě svého odletu. Toto je ve skutečnosti nemožné trefit se přesně na místo odletu. Rusům se to nikdy nepodařilo.
        US sestupová kapsle je jen pouhý 3 mm plech. Tento plech by nevydržel sestupem atmosférou, protože při sestupu atmosférou dochází k obrovskému tření a sestupovou kapsli obtéká 5-7000 stupňů Celsia horká plasma. Sestup trvá min. 10 minut. To ruské sestupové kapsle měly z vnější strany keramickou ablační vrstvu širokou 7-8 cm a která funguje tak, že horní ablační vrstvy se při tření odpařují a tím ochlazují vrstvy pod ní. Na ruských sestupových kapslích je vidět začouzení.
        Buzz Aldrin poskytl vzácný rozhovor začátkem 70. let a hlasový analytik, který analyzoval jeho rozhovor, aniž by věděl, kdo to je, usoudil, že je to lhář. Protože mluvil v obecní rovině, pořád se zadrhával a přemýšlel, co má říct (aby neplácl nějakou hloupost). Kdežto kdyby tam skutečně byl, tak by mluvil nadšeně v osobní rovině a stylem Jo, já sem tam byl!
        -nesrovnalosti s koly měsíčního roveru
        -výpočet tření na povrchu Měsíce
        -porovnání terénu se snímky z Lunochodu
        -zaoblené kameny
        -nerovnoměrný kontrast
        -pokrytí prachem a další.
        Toto jsou všechno, ale nepřímé důkazy.
        Důkazy o přítomnosti lidí na Měsíci nejsou nezvratné. Ale to ti asi nemá smysl vysvětlovat, ty to stejně odmítneš.
        https://www.youtube.com/watch?v=4Xa6uvQaTj0

        • Hele na každým šprochu, pravdy trochu. Naprosto s tebou souhlasím s tím, že Buzz a Armstrong na měsíci nebyli. Ale zároveň nesouhlasím s tím že tam američané nebyli. Naprosto souhlasím s tím, že fotografie nemohli pořídit na měsíci a tak je zfalšovali ve studiu, ale zároveň přenos z prvního přístání na měsíci je opravdu z měsíce.

          Jak mohu tyto protichudné myšlenky spojit?

          Velmi jednoduše, všechno to do sebe zapadá jak obrovská mozaika a vyvinul jsem tedy terorii, že Američané opravdu přistáli na měsíci už v roce 1967 kdy se konal údajný testovací let. Následně prý údajně tři původní kosmonauti (NE)uhořeli. Dva roky se vytvářeli chybějící fotografie a přetáčeli se hlasové záznamy.

          Informace ze kterých čerpáš, sami říkají, že rusové měli několik pokusů a zveřejňovali jen ty povedené. Nikdy se tak nedozvíme kolik Gagrinů letělo před ním, akorát to tenkrát nepřežili. Zveřejňovali se jen uspěchy. Proč by to neudělali američané? Měli dva roky příprav.
          Poté jakmile byli připravení, tak celé přistání na měsíci v roce 1967 pustili ze záznamu až v roce 1969a světu představili Armstronga jako prvního člověka na měsíci co se tváří jak kakabus.

          Skutečně první lidé na měsíci tam jsou dodnes, zůstali tam, protože se nikdy neplánoval jejich návrat. Už jen když si vezmeš kolik radiace museli posbírat tou cestou a umřeli normálně až staří bez žádných rakovin. To je prostě kravina.

          A to je celé. Američané prostě nemohli zveřejnit, že se jim povedla jen půlka programu. Že prostě tam doletěli a už se nikdy nevrátí. Utrpěla tím prestiž, tak to takto zfingovali.

    • Pokusím se na ty hověziny zareagovat slušně, snad to vyjde…
      Lety na ISS? SpX a Boeing je tam vynesou v klidu a levněji než Rusové. Nemluvě o tom, že díky Dragonu přišli o většinu komerčních zakázek.
      Sověti věděli o zfakování přistání na měsici a mlčeli o tom? Tomu fakt věříte?
      A konečně – jak to ta po zuby ozbrojená benzínka chce zaplatit?

  4. Sověti samozřejmě dobře věděli, že američani na měsíci nebyli, s američany se tajně domluvili a vyměnou za mlčení a neprozrazení získali sověti velké ekonomické výhody. Za odměnu SSSR získal:
    1) Bylo odstraněno embargo na dodávky sovětské ropy do západní Evropy a začal pronikat na evropský trh se zemním plynem, kde se úspěšně drží dodnes.
    2) Byla uzavřena dohoda na dodávky obilí z USA do SSSR za ceny nižší, než byl světový průměr
    3) Západní společnosti postavily v SSSR chemické závody výměnou za hotové výrobky z těchto továren, což znamená, že SSSR získal moderní podniky, a nedal na jejich stavbu ani kopějku. Za aktivní účasti USA byl postaven automobilový gigant „KAMAZ“ a mnoho dalších. Jednalo se o ekonomický přínos mnoha desítek miliard rublů ročně. Před tím bledne i těch 5 miliard, které SSSR utratil za stavbu měsíční rakety „N-1“.
    4) Omezení měsíčního programu ušetřilo zemi mnoho miliard vždy potřebných rublů.
    5) Po americkém měsíčním motoru F1 se od té doby slehla zem a američani ho nejsou schopni znova vyrobit.
    P.S.: Tohle proběhlo v době oteplování vztahů mezi SSSR a USA
    https://www.czechfreepress.cz/svet-kolem-nas/americane-na-mesici-nebyli-sovetsky-svaz-vedel-pravdu-ale-mlcel.html

    • Tahle „Sověti samozřejmě dobře věděli, že američani na měsíci nebyli, s američany se tajně domluvili a vyměnou za mlčení a neprozrazení získali sověti velké ekonomické výhody.“ Vaše pohádka je nejvtipnější. Zábavné je ne tom to, že díky tomu co označujete „velké ekonomické výhody“ se dostal sovětská svaz až k ekonomickému krachu a ten se projevil jeho rozpadem. 😀

      • Sovětský svaz se nedostal ke krachu. Rozpadl se, to jo, ale ne vinou nefunkčního ekonomického modelu (ten by fungoval jakž takž dál). Rozpadl se proto, že se v SSSR po smrti Stalina dostala k moci zrádcovská 5. kolona na čele s neschopným Chruščovem.
        Komunistů je víc druhů (ale to ty nikdy nepochopíš, je to na tebe moc složitý), ti praví komunisti si říkali bolševici, protože zastupovali většinu. Bolševiků bylo po VŘSR málo, měli nedostatek řídících odborníků, tak byli nuceni brát mezi sebe i i ty, kdo se za bolševiky vydávali. Bohužel většina pravých komunistů-bolševiků padla v 2. světové válce, takže po skončení 2. sv. války už moc bolševická nebyla. Proto Stalin prosadil v r. 1952 přejmenování strany z VKS(b) na KSSS. Takže po 2. sv. válce převládli ve vedení SSSR kariérističtí pseudokomunisti, můžem jim říkat i straníci. No a tihle pseudokomunisti odepisovali SSSR po Stalinově smrti, protože se chtěli proměnit z pouhých správců státních podniků v budoucí majitele – oligarchy a připojit se k západní elitě (smetánce). Poslední praví komunisti-bolševici byli v SSSR komsomolci a ti byli poraženi na sjezdu KSSS v lednu 1968. Takže od roku 1968 už v SSSR nevládli praví komunisti, ale pseudokomunističtí kariéristé-straníci. No a ti na čele se zrádcem Gorbačovem dovolili rozpad SSSR.
        Rozpad SSSR proběhl především shora a ne zdola. Podle průzkumů veřejného mínění 75% obyvatel nesouhlasilo s rozpadem SSSR a v r. 1991 proběhla v Moskvě obrovská demonstrace proti rozpadu SSSR, které se zúčastnilo 750 000 lidí.
        Samotný SSSR nezkrachoval (ekonomicky), ale rozpadl se vinou zrádcovské 5. kolony, která se chtěla připojit k západní elitě a proměnit z pouhých správců státních podniků v jejich majitele a oligarchy. Tito správci si navykli na život na vysoké noze a chtěli tento vysoký životní standard přenechat svým potomkům.
        Rusko zkrachovalo až teprve v r. 1998, 7 let po rozpadu SSSR a to vinou liberálních reforem a privatizace. S rozsáhlou privatizací přišel ruský stát o velkou část příjmů a začal jako Západ žít na dluh. Za Jelcina došlo k obrovskému zchudnutí obyvatel, protože Jelcin nechal silně zdevalvovat rubl a tím obyvatelstvo okradl o úspory (něco jako u nás při měnové reformě v r. 1953).
        Američani dosadili v Rusku do čela privatizovaných podniků zač. 90 let lidi s co nejvíc antiruským zaměřením, protože věděli, že budou věrní USA. Tito antiruští noví majitelé jsou oporou američanů v Rusku a Putin s nimi má dodnes velké problémy při obnově suverenity Ruska, protože mu často hážou klacky pod nohy a všelijak ho sabotují. Naštěstí má na ně páky.
        Prostě v 90. letech proběhla v Rusku novodobá Smuta a Rusko se fakticky stalo surovinovou kolonií západu. Běžně se stávalo, že noví majitelé nevypláceli platy svým zaměstnancům celé měsíce. Američani, kteří drancovali ruské surovinové zdroje přes svoje dosazené oligarchy, se v 90. letech dostali dokonce do plusu. Tito „oligarchové“ rozkradli a vyvedli do ciziny víc než 1 bilion dolarů a ještě donedávna rozkradli 20-25% státního rozpočtu. Ruská Smuta skončila s nástupem Putina, kterého protlačil k moci vlastenecký ruský deep state.
        Mimochodem liberální reformy napáchaly v Rusku 2,5X větší škody než němci za války. Ti řádili v SSSR jen po Volhu. Díky těmto liberálním reformám se v Rusku nenarodilo 20-30 milionů dětí.
        PS.: Něco jsem pro vás musel zopakovat 2x, protože je to moc velký nápor na vaši hloupou hlavu. 😀 A mám pochybnosti, že jste to všechno schopen logicky pochopit
        PPS.: Sorry, že jsem se trochu víc rozepsal, jen jsem musel reagovat na zjevnou hloupost.

        • To souhlas. Rozpadají se slabé státy. Jenže Rusko není SSSR a v nejvyšším vedení nemá zrádce typu Gorbačov, Gromyko, Ševardnadze, Jelcin a jiné, ale naopak patrioty. Takže Rusko čeká v budoucnosti sjednocení nesmyslně rozdělených ruských států. Schválně, kdyby proběhlo referendum o připojení Běloruska nebo Ukrajiny (nejchudší stát v evropě) k RF, jak by to asi dopadlo?
          Rozpad čeká slabé USA, Velkou Británii a Turecko. Všechny tyto státy nejsou jednotné a jsou v nich silná separatistická hnutí, např. Texas Nationalist Movement, Skotská národní strana a v Turecku, které mele ekonomicky z posledního (turecká lira letos silně devalvovala) je silná nespokojená Kurdská menšina (okolo 25% obyvatel).
          Např. USA nejsou ve skutečnosti jednotné, je to ve skutečnosti konfederace a i podle videí Michala Šopora mezi jednotlivými státy USA jsou velké rozdíly a to nejen ekonomické, ale i mentální. TNT už spustilo kampaň za referendum o odtržení od centra, se kterým jsou nespokojení. V příštím roce chtějí uspořádat Texit.
          Ve Skotsku je situace obdobná. Skotové jsou jiní než angličané a už si spočítali, že setrvání v EU je pro Skotsko výhodnější než Brexit. Podle průzkumu veřejného mínění by 58% skotů hlasovalo ve Scotexitu pro odtržení. https://tnm.me/news/tnm-news/tnm-launches-texit-billboard-campaign/

            • dej sem nějakou statistiku, jak ta „troska“ ekonomicky slábne … co jsi hulil, Hřibe?

            • Nešlo mě to dát pod tvůj poslední komentář v tomto vlákně, tak to dávám sem. Ruské platy se za posledních 20 zdesetinásobily. Ty výkyvy směrem nahoru jsou prosincové platy+bonusy. Pochybuju, že se české platy za posledních 20 let zdesetinásobily… https://tradingeconomics.com/russia/wages
              Programátoři berou cca 300 000 rublů za měsíc, vedoucí IT projektů, odborníci v oblasti rozvoje podnikání a vedoucí techniků 200 000 – 230 000 rublů měsíčně prodejní manažeři v oblasti stavebnictví, vedoucí právní oddělení, projektové týmy, ředitel prodeje nemovitostí a marketingu může počítat až do 200 000 rublů.
              Pracovníci v kancelářích berou měsíčně 30 000 – 35 000 rublů, zaměstnanci se zkušenostmi 3-5 let 50 000-60 000, ukazují statistická data. Podle Rosstatu nejvyšší mzdy v Rusku v roce 2016 byly ve finančním sektoru – průměrná měsíční nominální mzda je 78 300 rublů. Jinak, co vím, za minimální mzdu tam pracují jen ti, kteří berou 2. plat načerno.
              https://www.skrytapravda.cz/ekonomika/1068-rusko-pod-putinem-pres-sankce-nabira-na-sile-masmedia-sverepe-mlci
              Platy v Moskvě, které nabízí zaměstnavatelé: Prodavačka – přes 40 tis. rublů, pedikérka až 90 tis., řidič 70- 80 tis., střední manažéři 100 a výše. http://svobodnenoviny.eu/15-let-uspesne-vlady-vladimira-putina/
              Rusové mají levnější ceny benzínu, nafty, potravin, elektřiny, plynu, nájmů, bytů, domů a služeb. Inu výhoda velkého státu a vlastních surovin. Např. litr nafty je vyjde na 42 rublů = 14 Kč. 1 litr benzínu natural 95 stojí 49 rublů = 15 Kč. Cena solidního bytu ve městě (ne v centru Moskvy) – okolo 1 milionu rublů = 300 000 Kč. Středně velký dům je vyjde 2-3x dráž. Potraviny jsou v Rusku 2-3x levnější než u nás. https://www.levnaevropa.cz/rusko/
              Podle Romana Ropysoviče, Ostravského podnikatele, který ještě donedávna v Rusku podnikal, Ruská střední třída v evropské části RF si žije stejně nebo dokonce malinko líp než ta česká.

            • gogo1963 21.4.2021 at 15:10
              Ono Rusko možná ani tolik ekonomicky neslábne jako spíš ostatní mu více a více utíkají 🙂 A s Čínou v týlu by si měl Putin dobře rozmyslet, jestli chce zbytečně plýtvat zdroji své země na okopávání kotníků Evropy, která mu žádné příkoří nečiní. Aby si pak ekonomicky silná Čína neukousla kousek Sibiře.

              Siroko 21.4.2021 at 16:00
              Nechceš si dát už pohov? Nezapomeň ty vycucané platy v rublech vydělit 3,5 až 4 abys dostal Kč 🙂 Nedávno jsem mluvil se sestrou v jedné krajské nemocnici a ta říkala, že má i v krajské nemocnici stejnou výplatu jako by měla v Moskvě. V jiných Ruských městech by měla nižší. Jak je to možné?

            • Siroko 21.4.2021 at 16:00

              No jenom když podívám na zdroje tak si o nich člověk může myslet hodně jenom ne to že Vám dají pravdivý obraz. Víte komunisti protože vždy šli s ekonomikou do kopru museli vše nahrazovat propagandou.
              To je největší problém Putinova Ruska. Musí utopit hodně peněz v dezinformacích, atentátech a válkách.

            • Aznohh 21.4.2021 at 16:53

              Dík za ten odkaz to je pěkný protiúder. Rád jsme si ho přečetl 🙂

          • gi Pod tebe mě už nejde napsat komentář, dávám to tedy zde:
            Jaké vycucané platy v rublech?
            Vydělit se to musí 3,5x a ne 4x abys dostal ekvivalent v korunách.
            Platy v Moskvě:
            https://hh.ru/search/vacancy?clusters=true&enable_snippets=true&L_save_area=true&area=1&from=cluster_area&showClusters=false
            Pro srovnání – Volgograd, o polovinu méně:
            https://hh.ru/search/vacancy?clusters=true&enable_snippets=true&L_save_area=true&area=24&from=cluster_area&showClusters=false
            A nemusím snad poněkolikáté připomínat, že v Rusku je mnohem levněji než u nás. Jak jde Rusko nahoru, tak nás platově předežene do 5 let.

            • Dohnat a předehnat resp. udržet se resp. neztratit stopu 🙂 Já vím s kým jsem mluvil a mám informace z první ruky od rusky, která šla za lepším. V Moskvě by dala ranec za bydlení (nájem) nebo by musela hodinu dojíždět. V krajské nemocnici v ČR má stejnou mzdu bez dlouhého dojíždění a bydlí už ve svém.

        • gogo1963 21.4.2021 at 15:12
          Ty považuješ jednání nějakého nově se objevivšího Siroka za normální? Nevidíš jak tu spamuje diskuzi? A nijak to nesouvisí se sympatiemi k jedné nebo druhé straně…

        • Gogo, ano, to je možné (v mém případě téměř jisté).
          V první řadě by asi nebyl vůbec Hitler, protože to byl SSSR, kdo s ním ve 30. letech čile obchodoval, pomáhal mu cvičit vojáky, apod. a v roce 1939 se společně šábli o Polsko, ti krvaví kamarádi Hitler a Stalin. Mimochodem, až do poloviny roku 1941 měli čeští komunisté ZAKÁZÁNO bojovat proti okupaci ČSR – to jen tak pro úplnost, jak to bylo doopravdy.
          Takže všechno mohlo být úplně jinak – Hitler mohl už někdy v roce 1937 přivést zbrojením svou zemi ke krachu, podobně jako to nedávno zvládli ti dva polokomanči ve Venezuele a my bychom se mezitím nadále rozvíjeli v míru a kdoví, v Rusku to taky mohlo dopadnout úplně jinak, kdyby nakonec nebyla „velká vlastenecká,“ která Rusy sjednotila. To jsou všechno ale teorie, realita je taková, že Rusové nás doopravdy neosvobodili, jen vystřídali nacisty, přičemž způsob jejich vládnutí nebyl prakticky vůbec odlišný – teror prostřednictvím kolaborantů (leckdy týchž, které používali i nacisti) a zdání samostatnosti, v praxi ovšem vše řízeno z Moskvy. Až koncem 60. let, kdy SSSR byl už ekonomicky vyšeptalý a morálně rozložený, došlo k určitému uvolnění, které bylo ovšem vzápětí utopeno v české krvi, a bylo nahrazeno za živa hnijící „normalizací.“

          Nemusíš s tím souhlasit, ale to je asi tak jediné, co s tím můžeš dělat.

  5. Prvý príspevok v zásade správny, ostatné už propaganda, politika a medzinárodné vzťahy, čo na web tohto zamerania nepatrí.

    Čo sa týka vlastnej stanice, Rusko by ju nezvládlo finančne a pravdepodobne ani technologicky. Čína sa s ním nespojí, oni chcú ísť sólo bez zásahov ďalších strán.

    • Ekonomika byl IIRC i důvod, proč skončil Mir a místo vlastní náhrady šli do spolupráce, ne?
      Teď jsou na tom asi ekonomicky líp, ale kosmickej průmysl má zřejmě určitý problémy, soudě podle třeba té kauzy, kdy namontovali do Protona opačně senzory . Ten výbuch byl ovšem velmi pěknej https://www.youtube.com/watch?v=Zl12dXYcUTo

      Jinak teda diskuse OMGWTFBBQ. Třešinka na dortě člověk, kterej chce být chytřejší než ovčani, a tak nevěří přistání na Měsíci, ale zároveň chce být i chytřejší než tamti druhý ovčani, a tak nevěří ani jejich verzi o nepřistání 🙂 Tady tahle potřeba vědět všechno nejlíp je metla Čechů, není divu, že nás Aeronety roznáší na kopytech…

  6. já bych se vůbec nedivil, kdyby se Rusáci chtěli osamostatnit primárně proto, aby mohli uzpůsobit svou vesmírnou stanici i pro vojenské účely. Což na té mezinárodní moc dobře nejde, když do toho každý vidí.
    Držím jim v tom palce, protože je to ekonomicky tak vyčerpá, že snad nebudou mít prostředky na neustálé bojůvky na Zemi.

    • No, něco na tom bude🙂. Už před pár lety V. Žirinovskij vykládal v dumě, že Rusi už mají rozpracovaný S-700. Podle tohoto 2 roky starého videa to bude 1. kdy umístěný orbitální obranný komplex s laserovými kanóny. Podle vojenského specialisty Igora Koročenka zabere vývoj této nové zbraně 10-15 let a bude znamenat brutální vojenskou převahu Ruska.
      Rusové pracují jiným stylem než američani, kteří se napřed chvástají a až pak začnou něco vyvíjet. Rusové to dělají přesně obráceně. S-600 už musí mít vyvinutý a teď ji tajně testují v praxi. Na S-700 už museli začít dělat. Až ji za nějakých 13-15 let představí světu, tak spolu s jedinou orbitální ruskou stanicí ve vesmíru bude všem na planetě jasné, že Rusko je technologicky nejvyspělejší stát na této planetě. Mimochodem čínské orbitální stanice byli okopírované Saljuty a sami žádnou pokročilou technologii nemají.
      PS.: Ta poslední věta je dobrej frk 😀. Země, která má celou 1/3 světového přírodního bohatství, je 100% surovinově a potravinově soběstačná, (její ekonomika je jen podfinancovaná a podinvestovaná, jinak je skoro bez dluhů) bude vyčerpaná vývinem laserové orbitální stanice 😀. https://www.youtube.com/watch?v=W1_5Xw0va60

      • Můžu mít jednu otázku? A prosím upřímnou odpověď. Proč tohle děláte? Platí Vám za to někdo, nebo jste jen zapálený demagog – nadšenec? Nebo jde jen o vtípek?
        Přece nemůžete čekat, že Vás někdo bude brát vážně.

            • Příště nesuďte ostatní podle sebe. Všiml jsem si, že hodně lidi to má ve zvyku. Já jsem celkem komplikovaná osobnost a mám IQ 130. Všichni nejsou prostě tak hloupí a naivní, aby sledovali jen jeden zdroj informací, ale sledují i druhou stranu (protože co kdyby měla výjimečně pravdu) a až pak si z toho udělají celkový obrázek. Vy třeba nepřemýšlíte, za vás přemýšlí televize…

            • Siroko 21.4.2021 at 16:39
              Jen 130? 😀 Máte problém, že na tomto webu je nevelká skupina diskutujících, kteří se více méně znají, a každá taková podvratná snaha (od nově příchozích trollů) velebit Rusko a očerňovat všechny ostatní je tu všem jen pro smích 🙂

            • Jsi nový a plevelíš tu diskuze k článkům, které mohou pro Rusko vyznívat negativně. Jaký máš počítač? Znáš alespoň výrobce tvého procesoru a velikost RAM? 🙂

            • Pozor, politika je tu celkem až na občasné příspěvky OffTopic.

        • Jo, to mě fascinuje – že různí trollové chodí postovat svoje sračky i na IT weby, kde jsou (dle mého názoru) stále ještě převážně disktutující, co nemají v hlavě úplně nasráno, jako např. diskutující individua na jiných webech.

            • gogo1963 21.4.2021 at 15:14

              No nevím ale můj prostý rozum mi říká, že s nepochopením článku máte spíše problém Vy než zzw33. Co kdybyste si sám vzal to svoje ponaučení „synku, zkus si přečíst, o čem je článek …“ k srci?

            • gogo1936: IT Guru je jen jeden a všichni víme kdo, tak ho tady nadarmo nečastkuj.

        • Je to placenej človíček… jasně že to nepřizná, prostě je třeba dělat osvětu, že Rusko vede dlouhodobě hybridní válku i za pomoci těchto placených diskutérů, který nikdo nesmí brát vážně.

          • Kéž by to byla pravda, hned by se mě žilo líp… Bohužel musím chodit do práce. Na rovinu, Rusko žádné placené trolly nepotřebuje. Přežije i bez nich.
            Jak už jsem psal výše, baví mě kontaktovat naivní lidí s realitou, která je trochu jiná, než si vysnili. Já nepíšu pouze sem, ale všude možně.
            Ve skutečnosti hybridní válku vede proti Rusku Západ, protože ekonomicky kolabuje a přichází o zdroje, kdežto Rusko má celou 1/3 surovinových zdrojů. Do konce roku vypukne velká hospodářská krize plně srovnatelná se 30. rokama.
            Obzvlášť mě těší tento blog, kterej plně vystihuje situaci ve světě. Pro rusofoby špatná zpráva: USA prohraje 2. studenou válku.
            PS.: Snad není problém, že nepapouškuju mainstreamovou antiruskou propagandu. Ještě pořád platí svoboda projevu.
            https://oracle911blog.wordpress.com/2021/04/21/dobre-sa-to-sype/

            • Už aby dostal Putin mrtvici a Rusko se rozpadlo. První se osamostatní Čečensko a Tatarstán 🙂 Krym se vrátí zpět Ukrajině a z Donbasu se stáhnout ruští vojáci.

            • Siroko 21.4.2021 at 16:28

              Když USA podle Vás prohrají tu studenou válku tak to se přestěhujte do Ruska. Tam bude po prohře USA jistě ráj. Když se budete mýlit a USA vyhrají pak Vás z téhle Vaší pomýlenosti vyléčí.

            • gi a DedekHrib
              Poslyšte, vás je tady škoda. Vy byste oba dva měli jít do televize nebo aspoň do rádia a zařídit si vlastní show, protože lidi by se fakt smáli 😅😂🤣. My realisti, co rozumíme řízení, vidíme, že jak Ukrajina tak Bělorusko vstoupí časem do RF, protože přece jen jsou to historické ruské regiony, jako třeba u nás Morava nebo Slezsko. A jejich samostatnost je doslova tragická, např. Ukrajina se propadla na nejchudší zemi evropy a kdo může ten odsud utíká. A Bělorusko je částečně nepřímo živeno Ruskem.
              PS.: Mimochodem, podle Googlu 83% Ukrajinců mluví doma rusky. U Bělorusů je to dokonce 93%. http://www.novarepublika.cz/2014/09/tak-sakra-kde-jsou-ti-echtovni-ukrajinci.html

            • Siroko 21.4.2021 at 17:15
              Škoda je tebe tady na IT webu. Vždyť jsi IT nepolíbený a jen tu do nás hustíš kremelské nesmysly. Vrať se zpět na Novinky a neoblažuj nás svou prezencí, ju? 🙂

            • gi
              Kdo tvrdil, že jsem ajťák ty „IT guru“? Novinky nečtu. Nepíšu sem pro tebe, jen reaguju na úplné nesmysly a nepřesnosti. Svoboda projevu ti nic neříká? Když se ti nelíbí moje komentáře, tak je nečti, ju? 😉

            • Siroko 21.4.2021 at 17:38
              Plevelíš diskuze pokřivenými názory a dezinformacemi. Odrazuješ tím od konstruktivní diskuze a poškozuješ tím jeden z mých oblíbených webových magazínů. Místní diskutéři mají různé názory, někteří dokonce tíhnou na východ, ale dá se s nimi někdy najít společná řeč. Ty chceš zaplavit diskuzi hloupostmi, znepřehlednit ji, možná se ti i podaří znejistit několik čtenářů a po tomto článku už o tobě neuslyšíme. Přijdeš, zasmradíš a pak se vypaříš. Smrad tu bohužel po tobě ale zůstane. Proto říkám ne, vypadni ty, Ruský švábe!

            • gi
              O jakém plevelení tu mluvíš? Píšu sem jen konstruktivní kritiku, snažím se posílat odkazy na svá tvrzení, aby si je každý mohl ověřit. Nepíšu sem pro tebe, jen reaguju na úplné nesmysly a nepřesnosti. Ty tady blázne nevyšiluj! Mě vůbec nezajímá, že se ti moje komentáře nelíbí! Když se ti nelíbí moje komentáře, tak je nečti, ju? 😉
              PS.: Nejsi tady zdejší moderátor, takže mě polib p*del! 🖕
              PPS.: Připomínáš mě nacisty za 3. říše, kteří pronásledovali všechny, co nimi veřejně nesouhlasili…

            • gi: Dík 🙂 Nápodobně, já Vás tu všetky mám taky rád 🙂 teda kromě tombomina.

            • Nebude tohle spíš problém s hlavou?
              Profík by nepsal takový obří wall of text, protože je to časově neefektivní. Teda pokud nemají nějaký databáze, z kterých to jenom kopírujou… To je na tom ta největší tragédie IMHO, že je to rozvracení demokratických států ani nestojí nějaký zdroje, prostě to jejich simpové u nás dělají zadarmo a nadšeně.

              Třeba Trodas ( https://www.irozhlas.cz/zpravy-tag/pavel-narozny ), co na fóru Extrahardware kdysi taky propagoval proruský rebely a vyvracel přistání na Měsíci, nejspíš profesionál nebyl (myslím?). Ale u soudu se nevyvlíkl přes nepříčetnost, takže úplnej blázen asi taky ne. Fuj…

            • Trodu jsem znal (naštěstí ne osobně) ještě když to byl náruživý Amigista (cca rok 1997), a už v té době to byl poděs a jeho výlevy byly dost mimo už tehdy, takže trošku mešuge podle mě je.

            • Já se obávám jestli nejde o podobný případ jako u jistého českého důchodce/teroristy, který se nechal natolik zmanipulovat, že porazil strom na kolejiště.
              Já mu klidně jsem ochoten uvěřit že má IQ 130, ale to nic nemění na tom, že může jít o další oběť manipulativní propagandy jakou tady třeba předváděla/předvádí SPD a jejich stoupenci ohledně migrantů.

        • Tynýte, promiň že na tebe po dlouhé době reaguju. Ale musím ti říct jednu věc.
          Týnýt na hrad !
          Kdyby jsi kandidoval na prezidenta v roce 2023 máš můj hlas. Ty jsi taková encyklopedie, že Zeman je proti tobě slabikář. Prostě když potřebujete vědět něco o čipu, příjde Tynýt a řekne vám co je nejlepší (AMD). Když potřebujete vědět něco o rusku, příjde Tynýt a sype z rukávu geopolitické tajné informace jak nic. Když potřebujete vědět jak upéct bábovku, vyléčit hemeroidy, zbavit se rakoviny, vydělat prachy na bitocinech, stačí se zeptat a Tynýt má odpověď úplně na vše a správnou a bezchybnou a kdybychom se všichni řídili Tynýtovými informacemi byl by ráj na zemi. Já bych byl pro to aby nás tak chytrý člověk s takovým přehledem zastupoval jako prezident ČR. Fakt jako. Taky by jste ho volili?

          • Jako sorry, ty věříš blábolům od Žirinovského? Ten už toho nakecal. Putin si ho vydržuje jako šaška aby vypadal moudřejší. Českou paralelu k Žirinovskému představuje nezařazený poslanec Volný 🙂

            • Na každém šprochu pravdy trochu. Pokud sis rozklikl to video z Youtube u mého komentáře, kde se zmiňuju Žirinovském, tak na tom něco pravdy bude. Zbraň, ale ještě není vyvinutá.

            • PS.: Něco jsem zapomněl dodat: Vždycky platilo, že to, co král nemůže říct nahlas, tak to řekne nahlas jeho šašek.

            • U nynější ruské garnitury máme jistotu, že mluví pravdu pouze tehdy, pokud se spletou. V poslední době přišli o svoji jedinou (zastaralou) letadlovou loď a nové zbraně jsou zatím v nedohlednu (resp. většinou jen v powerpointu). Díky všeobecné korupci a diletantismu zaostávají víc a víc a prostě na další vývoj schází peníze. Blafují, ale každý vidí, že nemají v ruce téměř žádné karty.

            • gi
              Letadlové lodě jsou už v moderních válkách zastaralé a zbytečné. Jsou to vlastně plovoucí plechové rakve, které zbytečně odčerpávají zdroje.
              Na lodě NATO platí hypersonické rakety Zirkon. Zirkon je schopný dosáhnout rychlosti Mach 8 až 9 a maximálního doletu kolem 1 000 km. A nepotřebuje žádnou speciální odpalovací šachtu. Může být odpálený z malých korvet nebo ponorek. Není proti němu obrany. Vlastně je – nebýt v dostřelu té rakety 😁. https://zoommagazin.iprima.cz/valky/hypersonicka-strela-zirkon

            • Když jsou letadlové lodě v moderních válkách zastaralé a zbytečné, proč se rozhodli Kuznětsova, tu plechovou rakev, jak říkáš, opravovat?

            • gi
              Přesně nevím, ale můj názor je ten, aby měli ve svém arzenálu aspoň jednu takovou loď. Jinak platí co sem výše, letadlové lodě jsou plovoucí rakve, které navíc zbytečně odčerpávají zdroje.
              Na celou flotilu amerických letadlových lodí stačí pár malých korvet nebo ponorek vybavených hypersonickýma Zirkonama.
              Americký generál John Hyten přiznal v kongresu, že američani nedokážou hypersonické rakety detekovat a jsou proti nim bezzubí. https://edition.cnn.com/2018/03/27/politics/general-hyten-hypersonic-weapon-threat/index.html

            • Zase píšeš jen půlku informací a zrovna náhodou tu, která se ti hodí.

              „changes to missile defenses are urgently needed or the US will be unable to detect them when they are operational“
              – To znamená, že změna obrany je nutná, jinak… Takže bezzubí jsou, nebo možná v minulosti byly. Je to přes 2 roky starý článek. Zirkony jsou navíc sotva v testovací fázi.

              „We are going to need a different set of sensors in order to see the hypersonic threats. Our adversaries know that.“
              – V budoucnu tedy budou moci detekovat hrozby vycházející s hypersonických střel.

            • gi
              Máš tam gramatickou hrubku …možná v minulosti bylY. Správně tam má být měkké i a ne tvrdé y 🙂 lol
              S tvrdým y se to píše, jen když je řeč o ženách 🙂

            • Jasně to jsem se upsal a už uběhlo 5 minut na změnu, jenže ty tu píšeš „Rusi“ stále. Ty si myslíš, že se to tak opravdu píše 🙂

          • Aha, „je to tajemství“ 😁

            „The expert also added that such installations consume a lot of electricity, so using them as a portable tool is unlikely to succeed“

            No tak to jsi mě uklidnil. Odlinkoval jsi zbraň, která se teoreticky může použít v ochraně na krátké vzdálenosti (jako Pancir nebo Centurion), rozhodně není použitelná z vesmíru.

            • tynyt
              Asi tě neuklidním 🙂 Podle tohoto článku, laser za pár sekund zasáhne cíl na několik desítek kilometrů. https://www.armadninoviny.cz/uspesny-test-protileteckeho-laseru-ve-svycarsku.html
              Současné nejúčinnější lasery mají účinnost 30-35%. Laserů je spousta druhů. Za 15 let může nastat průlom ve vývoji laserů a z desítek km se může dostřel zvýšit na stovky km. S-700 nemusí být umístěn tak vysoko jako ISS, může být umístěn na nízké orbitální dráze, např. 160 km od země. Tam už by se měl udržet na orbitě. https://cs.wikipedia.org/wiki/Nízká_oběžná_dráha_Země

            • Svatá prostoto. Víš ty vůbec co to je laser a jak rychle letí jeho „střela“? A co má znamenat to zvyšování dostřelu? Aby se mohl umístit na oběžnou dráhu??? 😀 Další problém máš kde na oběžné dráze sebereš tak rychle tolik energie a čím budeš zbraň chladit.

              „Siroko, no, tak to je ctižádostivý žák, ona sice někdy taková ta samostatná orientace v problémech je slabší, ale tou snaživostí – nesmírnou- „… by rozdojil i kozla.

            • gi: Teď tak trošku tápu v tvém příspěvku. Jak jako rychle letí lasser ? Snad rychlostí světla. Porblém bude rozptyl a jeho síla, která s ebude s dálkou sniřovat. Takže ano, lasser možná dosvítí stovky kilometrů, ale jaksi jeho účinost bude taková, že si tak akorát opečeš buřta. jde o to aby čočka byla seřízena tak aby snad na tu určitou vzdálenost byla schopna krájet min. pancíř jak máslo. A to si představit dokážu. Dokonce si dokážu představit nějakou miniatomovou elektrárnu, která je to schopna napájet stovky milionů let. A také si dokážu představit chladit takové zařízení když atmosféra země končí někde u 30km a už tam je -60°C. Kolik stupnů asi bude ve 160km? -150°C ? Tak mi nevykládej že něco nepůjde ochladit.

            • Pan Jaroslav Crha: Ve vesmíru je sice nízká teplota, ale také prostředí blízké vakuu. Proto je problém teplo rychle předávat do okolí, ideální vakuum je ideální izolant.
              Zákon o zachování energie je neúprosný. Pokud chceme proniknout materiálem jeho ohřátím a roztavením popř. sublimováním, potřebujeme k tomu dobře určitelné množství energie. A jelikož ohřátý materiál předává teplo do okolí, musíme energii dodávat rychleji.

            • gi
              Stejně jako Crha, kdybych byl šéfkonstruktér, použil bych malý atomový reaktor. Např. ruská raketa Burevestnik takový jaderný reaktor má a kvůli němu bude létat Burevestnik v atmosféře až 4 roky a přitom ještě manévrovat horizontálně i vertikálně, dokud mu nedojde palivo. https://www.hlavnydennik.sk/2021/03/01/burevestnik-je-inteligentna-raketa-dokaze-lietat-okolo-zeme-aj-styri-roky-kym-zautoci-video/
              Není pravda, že ve vesmíru se nedá chladit. Stačí si přečíst tento článek: „Mohlo by se zdát, že co se ve vakuu jednou zahřeje, nikdy už se neochladí. Ale není to tak. Každé těleso, které nemá teplotu absolutní nuly září.“ https://www.osel.cz/1775-mikroskopicke-radiatory-na-kosmickych-lodich.html
              Chladit by se to dalo tekutým kovem např. sloučeninou sodíku a draslíku jako u družicových reaktorů Topaz anebo tekutým olovem jako u reaktorů 4. generace Brest.

            • Siroko: Samozřejmě, že každé těleso září, ale tento typ výdeje energie je tak nicotný, že ho nelze použít ke smysluplnému chlazení laserových zbraní na oběžné dráze. 9M730 Burevestnik zatím nebyl ani pořádně otestován. Při posledním pokusu zahynulo několik rusů a Bílé moře bylo kontaminováno radiací. Tvé fyzikální znalosti jsou ubohé a pojímáš bezbřehý obdiv ke všem ruským zbraním a technologiím, a to i těm, které jsou jen na papíře.

            • gi
              Burevestnik, že je jen na papíře? Vždyť už se testoval 1. prototyp! Dobře, ten 1. prototyp explodoval, další ale už mohou fungovat. Ty tady předvádíš fanatickou rusofobii, která už hraničí s debilitou.

      • Rusko má několik zásadních problémů – podfinancované školství, vědu, inovace. Je hezké, že mají surovin, že až neví, co s nimi. Jenže bohatství se netvoří základními materiály, ale výrobky. A co má Rusko za tak progresivní výrobky, že se uplatní i na západě? Nic. Leda zbraně. Což je poněkud trapné.
        Rusko má i problém s tím, že má takovou podivnou populaci. Spousta chlapů se tam uchlastá, ufetuje, nebo se eliminují ve jménu „nas mnogo“ nějak jinak.
        Z čeho pak chtějí platit zahraniční odborníky, případně zahraniční výrobky (elektronika, pokročilé přístroje), když nemají nijak zásadní export?
        Že ropa a zemní plyn? Otázkou je, jak dlouho. Jestli EU i Čína budou masivně přecházet na baterkáče …

  7. vedle článku svítí čísílko 99 komentářů. No, neodolám a přidám i ten stý.
    Ať to není tak úplně prázdný koment – docela by mne zajímalo, jestli NASA, ale i ostatní nepřemýšleli nad znovu použitím některých poměrně nových modulů při stavbě nové stanice. Mi přijde docela škoda všechno hodit do oceánu

  8. The Guardian píše, že Rusko je připravené umístit na oběžnou dráhu vlastní orbitální stanici v roce 2030.
    Ředitel Roskosmosu Rogozin řekl, že Rusko je připravené povolit účast zahraničních kosmonautů na palubě, ale stanice musí zůstat národní, protože :“ Pokud to chcete udělat pořádně, musíte si to udělat sami“. Dále Rogozin zmiňuje, že to bude kolosální průlom a další krok lidstva v prozkoumání vesmíru.
    Stanice je plánovaná na vyšší orbitě než ISS, má být funkční i bez posádky, s využitím robotů a umělé inteligence. Kvůli vyšší výšce bude na posádku působit vyšší radiace, což omezí dobu pobytu kosmonautů na její palubě.
    S autonomním provozem mají Rusi zkušenosti už od projektu Salut, předchůdce stanice Mir, který skončil misí Salut 7.
    Cena této stanice bude až 6 miliard dolarů.
    PS: Doufám, že se tady nedočtu další hloupé komentáře: „A kde na to vezmou?“ ))
    https://www.theguardian.com/science/2021/apr/22/russia-well-leave-international-space-station-and-build-our-own

  9. První modul v stadiu dokončování, oficiální zapuštění v r. 2025. Odborník ve videu říká, nelze dopustit jakékoliv pauzy, pak dochází k ničení kompetencí. Jak ukazuje světová praxe, přerušení intenzivní práce na náročných programech vytvářejících nové neprozkoumané náročné technologie vede k degradaci, jako například u lunárního programu. Ještě tam říká, že novou ruskou národní orbitální stanici budou Rusové využívat ze 100%, kdežto současnou můžou využívat jen z 20%.
    https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ZAHKIkVgp_o

    • Ruštinou bohužel nevládnu.
      „When we make a decision we will start negotiations with our partners on forms and conditions of cooperation beyond 2024,“ the space agency told AFP in a statement.
      https://phys.org/news/2021-04-russia-space-station.html

      Takže k rozhodnutí, jestli budou nebo nebudou mít vlastní vesmírnou stanici, ještě nedošlo. To se teprve uvidí (jestli bude Putin ještě u moci a jestli bude dostatek peněz). Modul staví pravděpodobně univerzální aby se dal využít i pro ISS.

      • To, co tady píšeš, jsou jen tvé hloupé dohady. Předběžné rozhodnutí už padlo. Podle upravené ruské ústavy může být Putin zvolen ještě 2x, takže může vládnout až do roku 2036. Jelikož má velkou popularitu, tak nejspíš zvolenej ještě bude. Předloňský státní rozpočet RF činil 20 187 mld rublů, což je 269,5 mld dolarů. Cena orbitální stanice bude okolo 6 mld dolarů. Takže cena nové ruské národní orbitální stanice bude jen 2,2% státního rozpočtu.
        Podle tvého dementního uvažování, ty ses měl narodit jako osel 🙂https://www.businessinfo.cz/navody/rusko-zakladni-charakteristika-teritoria-ekonomicky-prehled/#section-32772e0c-9d84-43f9-b938-dd7cec2c577f

        • „Předběžné rozhodnutí“ to je něco jako „skoro těhotná“ 🙂

          „Moscow was considering“
          „Roscosmos said on Monday that a decision on quitting the ISS had not yet been made.“
          „When we make a decision“
          „Rogozin has announced a series of ambitious plans in recent years but his agency has struggled under funding cuts“

          To mě nepřipadá jako růžová budoucnost pro ruský vesmírný program. Ještě budou rádi, když je nechají občas přistát na ISS 🙂

          Co se týče Putina, nikdo si nemyslí, že by ho k odejití z funkce donutil nějaký ruský zákon, ale už má přeci jen svá nejlepší léta za sebou a v pokročilém věku si plánovat, co bude za 15 let, je pošetilé.

          Abychom tě neposlali k Turkovi za tu tvou ruskou propagandu 🙂