Ryzen Threadripper byl vydán. AMD má (na krátko) nejrychlejší procesor pro desktop PC

57

Včera ve tři hodiny nastal čas Č procesorů AMD Ryzen Threadripper – až šestnáctijádrových CPU s jádry Zen, které AMD vytvořilo spojením dvou čipů, které používá v běžných Ryzenech a procesorech Epyc. Informace o parametrech a různých vlastnostech jsme zde již probrali při jejich oznámení (viz zde a zde), takže zde jen zrekapitulujeme a přidáme nově se objevivší informace, které definitivní uvedení přineslo.

 

Ryzen Threadripper

AMD zatím začalo prodávat dva modely. Zaprvé dvanáctijádro Ryzen Threadripper 1920X, které má základní takt 3,5 GHz, maximální turbo 4,0 GHz a celkem 32 MB L3 cache. Prodávat se má za 799 dolarů. Druhý model Ryzen Threadripper 1950X má také 32 MB L3 cache, ale šestnáct jader, základní takt 3,4 GHz a turbo také 4,0 GHz. Jeho cena je pak 999 dolarů, tedy částka tradičně spojovaná s extrémním highendem. Obě CPU ale mají 200MHz XFR boost, takže s dobrým chlazením mohou pro jedno až čtyři jádra nasadit frekvenci až 4,2 GHz. Stejné je také TDP, které je nastaveno 180 W. A procesory si ho v mnohajádrové zátěži také vezmou. 31. srpna má jinak vyjít ještě osmijádrový model 1900X za 549 dolarů – s takty 3,8–4,0 GHz. Všechny modely jsou odemčené pro taktování.

Ryzen Threadripper na fotografii webu PC Perspective
Ryzen Threadripper na fotografii webu PC Perspective

Threadrippery se instalují de socketu TR4 (jenž sdílí fyzické provedení s paticí SP3 pro serverové Epycy, ale není kompatibilní) a mají vlastní desky platformy X399. Její hlavní předností je konektivita. Všechny Threadrippery mají čtyřkanálový řadič pamětí DDR4 s oficiální podporou frekvence až 2666 MHz (pro čtyři single-rank moduly) a až osmi modulů DIMM (včetně ECC). Procesory také vyvádějí 64 linek PCI Express 3.0 – z čehož čtyři jsou použité pro čipset X399, 48 linek je volných pro grafické karty (sloty PC Express ×16) a zbylých 12 lze použít třeba pro NVMe SSD (PCIe 3.0 ×4), připojená přímo k procesoru a nikoliv k čipové sadě. Mimochodem, podle některých zpráv zatím Threadripper neumožňuje zavést operační systém z pole RAID vytvořeného z přímo připojených NVMe SSD, ale tato funkcionalita by prý měla být doprogramována později.

Schéma platformy AMD X399
Schéma platformy AMD X399

NUMA povaha procesoru a co s tím

To, že je Ryzen Threadripper složen ze dvou čipů, z něj do určité míry činí ekvivalent systému s dvěma procesory v režimu NUMA (tedy s dvěma sadami paměti). Naštěstí se zdá, že tento faktor nebude takovou koulí u nohy, jak se zdálo a mnoho aplikací schopných využít 32 vláken škáluje na tento „slepenec“ docela pěkně. Hlavním faktorem asi bude, že propojení obou čipů má velmi velkou kapacitu – Infinity Fabric mezi oběma polovinami Threadripperu má propustnost 102,22 GB/s obousměrně.

ryzen-threadripper-amd-propojeniHlavním zdrojem potenciálních ztrát výkonu je u takového konfigurace zvýšená latence paměti, která nastává, když jádro jednoho čipu přistupuje do paměti připojené k druhému. Podle AMD je latence pro lokální RAM 79 ns a pro RAM druhého čipu 133 ns při použití paměti DDR4 2400. Podle AnandTechu s DDR4 na 3200 MHz latence klesnou na 65 a 108 ns. Při náhodném přístupu do paměti bude latence proměnná podle umístění a průměr je tedy někde mezi.

AMD mělo s Threadripperem volbu, zda „NUMA“ (dvouprocesorový) charakter odkrýt pro operační systém, nebo zda mu Threadripper poskytnout jako jeden uniformní procesor („UMA“). Obojí má výhody a nevýhody. Operační systémy dnes respektují systémy NUMA při rozdělování vláken na jádra. Pokud by CPU přiznalo, že je NUMA, pak by takový systém mohl běžné aplikace nehlásící se jako „NUMA-aware“ spouštět jen na jedné polovině čipu a druhou ignorovat – a lze se obávat, že většina běžných aplikací jako NUMA-aware označená není. Pokud by naopak byl NUMA charakter zakryt, pak hrozí, že optimalizované aplikace nebudou moci využít informaci o rozdělení jader, nebo že přidělení jader na druhé polovině CPU zase v ne-NUMA aplikacích zhorší výkon kvůli latencím.

Přepínatelné režimy

Proto budou BIOSy desek podporovat obě konfigurace a bude mezi nimi možné se při rebootu přepnout. Toto nastavení se jmenuje local mode, respektive distributed mode. Local mode znamená, že se CPU tváří jako NUMA systém ze dvou polovin a aplikace budou alokovat vždy nejprve paměť jednoho procesoru a jeho vlákna. Budou tak mít nižší latenci, ale také nižší propustnost, jelikož mají k dispozici jen dva kanály DDR4.

Distributed mode operační paměti
Distributed mode operační paměti

Režim „UMA“, kdy se Threadripper tváří jako jeden monolit, se jmenuje „Distributed mode“ a paměť rozprostřena (prokládána) mezi oba čipy, což znamená onu proměnlivou a v průměru vyšší latenci. Distributed mode je výchozí/automatické nastavení. V testech se totiž ukazuje, že snad s výjimkou her toto moc nevadí a většina vícevláknového softwaru dobře škáluje na všechna jádra. Pro většinu těchto aplikací, které nejsou NUMA-aware, by tak omezení jen na polovinu čipu zbytečně zabilo potenciální výkon.

Local mode operační paměti
Local mode operační paměti

Pro hry by měl být o něco výkonnější režim Local, navíc k němu ale bude možné použít ještě jednu volbu v BIOSu. Takzvaný „Game“ režim také používá alokaci paměti přednostně v jedné polovině čipu, navíc k tomu ale ještě vypne polovinu jader, a to deaktivací jader v jednom čipu. Toto vypnutí poloviny procesoru (kdy ale zůstávají aktivní jeho paměťové řadiče) má označení „legacy mode“, jelikož má mimo jiné sloužit k odstranění problémů ve hrách, které s 32 vlákny nepočítají, což může znamenat třeba i pád programu. Tento režim by se měl dát použít, pokud potřebujete pro nějakou hru maximum možného výkonu, opět ale bude vyžadovat reboot, takže praktičtější bude se omezit bez něj a hrát v běžném Distributed režimu s celým CPU.

Creator Mode zahrunuje režim paměti distributed, Game Mode zahrnuje local mode paměti a k tomu legacy režim (vypnuté SMT)
Creator Mode zahrunuje režim paměti distributed, Game Mode zahrnuje local mode paměti a k tomu legacy režim (vypnuté SMT)

Protějšek režimu „Game“ se nazývá Creator mode, měly by být výchozí volbou a používá režim paměti Distributed s legacy režimem jader deaktivovaným. Mělo by tedy jít o výchozí volbu. Režimy Creator a Game by se také měly dát přepnout v utilitě Ryzen Master, ale efekt to opět bude mít až po restartu systému.

Efekt režimu Game podle AMD
Efekt režimu Game podle AMD

Efekt režimu Local a Distributed podle AMD
Efekt RAM režimu Local a Distributed podle AMD

Pozor na chlazení

Socket TR4 je zcela specifický a potřebuje speciální chladič. AMD k Threadripperům doporučuje chlazení vodní a minimálně pro přetaktování je asi dobrý nějaký silnější typ s 240mm nebo 360mm radiátorem. Mezi vodníky je také nejvíce kompatibilních modelů, jelikož AMD přímo do balení procesoru přikládá rámeček pro upevnění bloků vyráběných Asetekem. Ty používá docela dost výrobců, takže tento jednoduchý adaptér umožňuje osadit poměrně dost existujících vodníků. Seznam kompatibilních byste měli nalézt zde na webu AMD. Pro odpůrce vody jsou připravené i nějaké vzduchové chladiče – Arctic pro patici TR4 nabízí chladič Freezer 33 TR a hned tři modely by měla během pár týdnů začít prodávat i Noctua.

Balení procesoru Threadripper obsahuje rámeček pro přimontování chladičů na bázi technologie Aseteku
Balení procesoru Threadripper obsahuje rámeček pro přimontování chladičů na bázi technologie Aseteku. A také šroubovák Torx, potřebný pro manipulaci se socketem

Celkové množství tepla, které je třeba odvést, je poměrně velké – 180 W, po přetaktování třeba 300 W – což omezí možnost chladit vzduchem. S chlazením Threadripperů by ale zas tak velký problém být nemel. Alespoň proti Skylake-X, jelikož rozvaděč tepla je postaru přiletovaný a ne připastovaný. Určitý pozor je snad třeba dát na to, že čipy jsou ve velkém pouzdru poměrně daleko od sebe. Není prý nutné, aby základna plně překrývala jejich pozici (třeba kulaté bloky Aseteků to nesplňují), ale je dobré použít víc pasty, aby po přimáčknutí dosáhla až ke všem okrajům. AMD doporučuje použít pět „kuliček“ máznutých do obrazce, jaký dělá číslo pět na hrací kostce (viz toto video).

MSI ukázalo instalaci Threadripperu do socketu TR4 na videu
MSI ukázalo instalaci Threadripperu do socketu TR4 na tomto videu

Podle recenzí dosahují TR 1950X v zátěži teplot pod 60 stupňů. Je u nich ovšem ale opět zapeklitost s udáváním teploty. Signál Tcontrol, který procesor posílá desce, má v základu hodnotu o 27 stupňů vyšší, než ve skutečnosti. Je to proto, aby deska nastavovala vyšší otáčky pro chlazení. Pro zjištění skutečné teploty je offset 27 nutno odečíst. Utility s podporou pro Threadrippery by to eventuálně měly zohlednit – například aktuální HWInfo by to již mělo dělat automaticky.

Recenze

Včera začaly vycházet první recenze na zahraničních webech. Pročíst si už můžete test PC Perspective, Tom’s Hardware, AnandTechu (test s pomalejšími pamětmi na 2400 MHz) a francouzský (ale s docela podrobnými výsledky) Hardware.fr a německý ComputerBase.de. Techspot otestoval kromě běžných her a úloh také efekt režimů local a distributed a Hardware Canucks efekt frekvence pamětí (a režimy local/distributed také). Ve vícevláknových aplikacích Threadripper 1950X dokáže poměrně citelně (i o 20–30 %) porazit desetijádrovou špičku Intelu Core i9-7900X. Té se často hodně blíží už levnější Threadripper 1920X stojící o pětinu méně, v některých benchmarcích i vyhrává.

Nicméně v jednovláknových zátěžích má Skylake-X výhodu. Lze jej také procentuálně více přetaktovat, zatímco Threadrippery umožňují typicky jen 3,9–4,0 GHz jako ostatní Zeny. O něco lepší je i9-7900X i ve hrách, ale nepříliš výrazně (pokud se u Threadripperu zapne režim Game). Oba tyto procesory nejsou pro hry nejoptimálnější a prohrají s mainstreamovým Kaby Lake. Mimochodem, některé hry údajně na procesorech s 32 vlákny padají nebo ani nejdou spustit, jelikož programátoři s takovýmto hardwarem nepočítali a nenapsali kód čistě. V těchto případech by mohl pomoci režim Game, který část vláken vypne.

Absolutní výkonnostní trůn si Intel vezme zpět, ale za vyšší ceny

Výsledky v různých aplikacích se dosti liší. Pokud ale budeme hledět na nejrelevantnější vícevláknové programy, lze říct, že AMD po dlouhé době nabízí nejvýkonnější desktopový procesor na trhu. Platí to minimálně pro úlohy jako 3D rendering a enkódování videa, jako u všech procesorů s větším počtem jader je adekvátní výkon jen tehdy, když jsou jádra plně využita. Ignorování výkonu ve hrách a programech vytěžujících pár nebo jen jedno jádro sice není kompletně fér, ale kvůli takovým aplikacím se ani Skylake-X, ani Threadripper nekupuje a stačí na ně mainstreamové CPU. Rozhodujícím faktorem by dle mého názoru měly být úlohy, pro které se mnohojádrová CPU dělají a pro které je jejich uživatelé potřebují. Pokud provádíte mix úloh, kdy je kromě škálujících problémů třeba i něco jednovláknového a jde o důležitou část „provozu“, pak může být Skylake-X celkově vhodnější, i když ve vícevláknových aplikacích výkon obětujete.

amd-ryzen-threadripper-ilustrace-1600Každopádně toto vítězství ve vícevláknovém výkonu asi AMD nevydrží příliš dlouho a je plodem toho, že Intel ještě nestihl vydat všechny procesory Skylake-X. Koncem srpna Intel vydá dvanáctijádrový model Core i9-7920X a koncem září by dokonce mělo vyjít až osmnáctijádro. Model Core i9-7920X by měl přinejmenším zmírnit skluz, který má ve vícevláknových úlohách Core i9-7900X, asi ale nebude stačit na to, aby Threadripper 1950X porazilo všude. To by ale mělo dokázat Core i9-7980XE s 18 jádry.

Intel chtěl zřejmě toto zvlášť dát najevo, jelikož výjimečně nechal probublat ven údajný výkon, který toto CPU dosáhne v Cinebench R15. Má dosahovat 3200 bodů, čímž by o nějakých 6,5 % předstihlo nejvyšší model od AMD, a to v benchmarku, který mu vyloženě sedí (proti i9-7900X je tento výsledek mimochodem lepší o 47,5 %). Nicméně je tento extrémní model také dvakrát dražší, takže bez nějakých slev by Threadripperu měla zůstat lepší známka za poměr cena/výkon. I za 14jádro, které by se mohlo Threadripperu 1950X už zřejmě vyrovnat v mnohovláknovém výkonu, bude Intel chtít 1400 dolarů, tedy o 40 % víc.

57 KOMENTÁŘE

  1. Jako vzdy spatlanina made in AMD. Vezmeme to ale poporade a nenechme se ovlivnit ani prodejci hardwaru ani potrhlymi fanousky AMD.
    Nemam vubec nic proti vykonu TRipperu a do pracovnich stanic at uz na specialni software nebo bezny podporujici masivni multithread, treba enkodovani videa. Ale nejaky „game“ mod to jako vazne? 😀

    Dnesni hry a i ty budouci minimalne dva roky dopredu vubec nedokazou tezit s multithreadu nad 4 jadra a tudiz je jak TRipper, tak Skylake-X nesmysl. Na hry stale zustava nejlepsim procakem i7-7700K s GTX1080Ti idealne pretaktovany. Ano diky paste sedivce je to problem, ale nic lepsiho neni a neprijde ani ze Skylake-X ani z TRipperem. Zajimave takty a dokonce prehnanych 6 jader by mel za par tydnu prinest az Coffee Lake i7-8700K. Takze pro domacnosti a hlavne hrace s highend grafikou od NVidie je situace jasna. Melo by se to myslim i vic zduraznovat v clancich, protoze opravdu si tito lide TRipperem nepomohou a maximalne budou zklamani. TRipper neni spatny procesor, to je zrejme, ale je to opravdu pracovni dric a nikoliv na zabavu, ikdyz ho tak AMD prezentuje, aby prodala.

      • Jak v cem, ja nemam momentalne penize na to, abych sve dva pocitac upgradoval. Na jednom mam Xeon E3-1230v3 a na druhym mam Core i7-6700. Jako dokazal bych si predstavit Skylake-X nebo i radeji levnejsiho TRippera na enkodovani videa, protoze HEVC na SLOW trva hrozne dlouho. Ale na tech pocitacich i hrajeme hry a na hry nema smysl nic nez i7-7700K, pripadne i to co tam mam ja ke grafikam co mam a kde potrebuju hlavne upgrade (GTX1070 a GTX570).

      • Ja si ten game mod nevymyslel. Vzdyt to prave pisu, ze muze vzniknout dojem, ze to pomuze hram, ale neni to tak. Na pracovni masine bude TRipper skvelej, mit penize extra na komp na nekodovani videa, tak do nej jdu, ale nemam ty penize a nemam ani misto kam to doma dat. Na domaci pocitac to proste neni, na pracovni PC super.

        • Dobre 😉 .. ale na domaci pcitac si preci nikdo normalni nebude kupovat jen CPU za bratru 25 tisic. Kdyz za to poskladas uz slusny desktop. Tydle kompy se kupuji a stavi, kdyz mas pro ne ucel.
          Ten hraci mod podle mne AMD vymyslelo dobre, protoze si je vedomo toho, ze redakce delaji i testy na hry. Kdyz se koukes, tak je to nekdy i rychlejsi nez samotna 1800x, coz myslim od tohodle slepence asi nikdo necekal. Podle mne je to dobry marketingovy tah, a nikdo nemuze rit, ze se na tom neda hrat…

          • Jenze se podivej na DD a DIIT, ty magori tam na tom fakt chtej hrat, teda predpokladam, ze kecaj protoze na to mit prachy nebudou, ale proste melou nesmysly.
            Jenze AMD tomu proste tim nesmyslnym game modem nahralo. Jako pracovni procak pro lidi, ktery ho budou umet vyuzit nemam namitek, naopak AMDecku fandim, protoze uz jenom Coffee Lake kterej vyjde za par nedel by minimalne nebyl driv nez pristi rok, kdyby AMD tak nezavalela.

          • Redmarxi ja samozrejme nevim, kdo si to koupi nebo ne. Uprimne ale pochybuji, ze si to bude kupovat nekdo primarne na hrani..alespon pokud ma trosku zdraveho rozumu..

          • Mylim, ze na vinne je Intel, ktery vymyslel HEDT. Driv to bylo jasne dany a clovek vedel, ze pokud chce procak domu, tak si koupi nejaky Pentium, pozdeji Core2Duo, Core i3, i5, i7. Jen proste zalezelo na tom, kolik chce utratit aco na tom bude doma delat. Do serveru a do pracovnich stanic byly ucene Xeony a nikoho zase nenapadlo si je porizovat domu. Pak vymylels Intel udajny highend HEDT a presto, ze to byl nesmysl, zacal to prezentovat jako highend domu pro highend grafiky, pritom nesmysl.

            AMD mi prijde, ze to po vzoru Intelu zacina zkouset take. Prijde mi nesmyslne rozdelovat procesory na tri rady: domaci, pracovni a serverove, ale jsem to nejak schopen pochopit. Dobre tak RyZen na doma a na hry, TRipper do pracovnich stanic a Epyc do serveru. Ale pak je opravdu totalni nesmysl game mod a nejake testy ve hrach, to je proste hovadina, cele co jsem chtel rict.

            A za par tydnu prijde stejna masaz od Intelu, zase bude doporucovat na hry pro highend Skylake-X a Kaby Lake-X, pritom taky naprosta hovadina.

          • Redmarxi, neplácej zase nesmysly. HEDT je pro Enthuasist, dříve to byl i HighEnd pro hry, postupným vývojem a hlavně pomalým vývojem her to dnes prostě pro hry ideální není, ale zase je prostě pro lidi, kteří většinou doma dělají něco náročnějšího a také chtějí hrát. A např. na SLI 1080Ti 4 jádra už moc nestačí.
            Ano, je to platforma pro pár procent lidí.
            Je pravda, že AMD s podporou ECC je smyslplnější.

          • jfb: Ne, ja mam doma i7-950 na socketu 1366 a to zadnej HEDT nebyl a predtim nic takoveho nebylo. HEDT vymysleli az posleze a podivas-li se na ty HEDT procesory, tak zadnej vyssi vykon hram neprinasely. Intel proste vymyslel zpusob jak skubat prihlouple zakazniky respektive ty, kteri proste neresili penize a koupili HEDT ikdyz to na to jejich hrani her nemelo vyznam, jen proto, ze to Intel rekl, ze je to nejlepsi.

            AMD mi prijde, ze se ted opici po Intelu a vymysli stejnou kravinu ve snaze podojit zakazniky.

          • Prostě Intel udělal napřed 1366 výkonnou platformu, která v té době byla nejlepší na cokoliv, i hry, ale nemohl z toho udělat platformu pro lowend kancelářské stroje, tak udělal platformu 115x a toto pojmenoval marketingově HEDT. Po velmi dlouhou dobu to byla platforma prostě nejvýkonnější i na hry, to se změnilo až se Skylakem

          • Jasně, 16ti jádro na hry. 😀 To může vymyslet jen Rudý Marx.
            Sedám do Ferrari a jedu zorat pole.

          • to Aznohh: tak to s tím Ferrari zajeď do Santa Clary za Lisou na čaj a mezi řečí se zeptej na ten Game mode u TR .-)

          • To, že tam vůbec musí být nějaký extra „Game mode“ jasně značí, že to primárně na hry dělané není.

        • ne zcela, Xeony si dřív lidi co tomu víc rozuměli koupili radši než i7, protože byl levnější, šel do stejné patice a neměl zbytečnou integrovanou grafiku. Proto jsem taky pořídil E3-1230 V2 a trošku popohnal na 3,6GHz na všechna jádra a na jedno bostuje na 3,9 – a to do obyč Z77 desky za 2500. Jenže Intel naschvál přestal Xeony podporovat na spotřebních čipsetech. Snad s pořádnou konkurencí přehodnotí ty léta utahované šrouby.

          • Jasny, ja zase mam Xeon E3-1231v3, predtim jak jsem psal trochu jinej, tak jsem se spletl, ted jsem doma, tak jsem mrknul co to vlastne mam. No u me byla tez ta volba kvuli porizovaci cene, dostal jsem se k nemu hodne levne. 🙂

    • Redmarxi, ten procak na hry nebyl urceny, gamersnexus to rekl jasne a Honza ho citoval. Dokonce i pro soucasny beh hry a streamovani je performance hit na polovinu fps, zatimco u intel 10ti jadra to bylo jen 1/3. TR je na vicevlaknove vypocty a zamerne rikam vypocty, protoze u serveroveho vyuziti a virtualizace se delaji testy obtizne a vykon v teto oblasti nezname.
      Nicmene se hezky ukazuje, ze u 16ti jader uz drtiva vetsina aplikaci povazovana za masivne multivlaknove prestava skalovat, rozdily mezi intel 10ti jadrem, amd 12ti jadrem a 16ti jadrem uz nejsou proporcionalni a dobre nacenene 12ti jadro s co nejvetsim vykonem na jadro muze byt sweetspot – 1820ka.

      • S tím sweetspotem s 1920 se dá souhlasit, akorát pro současný paralelní provoz více nejrozšířenějších quad-thread zatěží se použitím (3+3=3+3) vytratí kouzlo přirozené alokace celého CCX aplikaci („jedna“ cache, eliminace nadměrné potřeby IF ..). Jsem zvědav na výsledky v rámci paralelní zátěže (KVM/IOMMU). Už aby bylo na trhu pořádné (celoplošné/IHS) AIO chlazení.

        V košíkové sestavě jsem nahradil uvažovanou 1800X za 1950X a s oživovací GT1030kou, 4x 8GB 3200CL14, PSU 1000W, Corsair 750D, bez chlazení a SSD se hnedle atakuje 50kKč bez DPH. Doufám, že napájení P4+EPS12V u X399 Taichi nebude pro mírný OC omezujícím. 🙁

      • Soucek nema cas. Musi psat damage control clanky o AMD Vega pro svoje ovecky 😀 Uz tam ma dva ve stylu „Vega by mohla byt o trochu rychlejsi“, ted jeste pridal clanek ve stylu „Dobre, tak Vega nebude rychlejsi, ale Asus udela kartu ze dvou cipu a to uz by mohlo byt rychlejsi“. Me vomejou 😀

        • Zrovna ten Damage kontrol je vynikající článek, ale prostě jen musíš plivat co? Předpokládám, že až na DIIT vyjde článek o Thr, tak také bude jedním z informačně nejjlepších na českém netu.

          • jfb 11.8.2017 at 9:47 Ten demage controll clanek byl prekladem oficialni prezentace o super cool technologiich ktere z jedne pulky nejsou implementovany a z druhe pulky nemaji podporu v sw. Coz je oboji predkladano jako vyhoda pro budoucno. Pokud by to byl clanek o nvidii, jednalo by se o nefunkcni a nefer proprietarni technologie, ktere vyzaduji pracnou implementaci od jiste podplacenych vyrobcu her a proto jsou tyto technologie uz ted mrtve.
            Jiste vsichni rozumime nadsazce 😉

          • Souhlas: Mimochodem davam k inspiraci i sem, treba se toho na CNews nekdo chytne, ale nekolikrat jsem pozadoval na DIITu clanek o enkodovani do HEVC pres graficke karty Polaris a Vega, coz pred casem AMD uvedlo ve stylu, ze to bude kvalitou skoro jak enkodovani na procesoru a ani NVidia ani Intel to pres grafiky nedokazou nabidnout. Jmenuje se to AMD VCE. Ja bych o to mel dost zajem, ale v podstate nulove informace, vse jen v teoreticke rovine, aby to nekdo vyzkousel, nikde nic. Typicke rekl bych pro AMD. A samozrejme fanouskovske weby mlci, kdyz mlci jejich bozske AMD.

          • Redmarxi, mne by taky zajimal clanek o HEVC, hlavne prakticky. Nicmene to napsat asi neni uplne jednoduche. Musis si to taky vyzkouset. Pochybuji ze ma k dspozici at Polaris tak Veku (ktera jeste nevysla) k dispozici. Staci se podivat na internet, a nikde nenajdes moc jasne info taky.
            Musis mit tochu realne pozadavky.. nema to nic spolecneho s bozskym AMD. Tyhle ptakoviny siris tak leda ty..

          • No ja si prave rikam, jestli to nahodou neni stejne blbe jako NVENC, ze se AMD radeji prestalo sirit.
            Jinak jasny, prakticke testy bych chtel od Polaris, u Vegy by stacilo alepson nejake info, preci jen vypocetni vykon Vegy bude o dost lepsi nez ten herni vykon a kdyby RX Vega umela dat hry alespon nekdo tesne pod GTX1080 a k tomu by byla skvela na enkodovani, tak by ji to minimalne v mych ocich hned stavelo do uplne jineho svetla.

          • Vega je na úrovni a nad 1080. Jak je to s enkódováním, to bohužel nevím.

          • JFB, když vidím arogantního hajzla, plivnu na něj proto, že je to arogantní hajzl, ne za to, co píše …

  2. Pane Olšane, jinak dobrý článek shazuje velké množství chyb, hlavně v první části, jak klasických překlepů, tak i jiných (Thr nemá 8 kanálový řadič RAM, asi jste myslel na 8 DIMM slotů).

  3. Zajimave je pozorovat, jake vysledky to dava s rychlejsima pametma. HWUnboxed pouzil 3200 kity a vysledky jsou v nekterych programech o poznani lepsi nez u jinych redakci, ktere jeli na 2400/2600 kitech. A to i pres to, ze pro skylakeX pouzil take 3200 kity, ale ten efekt se jevi o dost nizsi.
    Evidentne tem 2 Numam delaji rychlejsi pameti dobre, a latecnce pristupu se o dost snizuje, tudiz vykon pekne pro urcite scenare roste.

  4. Trochu škoda té EU ceny (1000Euro+) u 1950X, rozdíl cca 3000Kč proti 7900X a vyšší cenová hladina X399MB trochu případný rozdíl výkonu zastírá, ale jak bylo již několikrát uvedeno lepší nabídka 16c/32t s možností ECC a 60ti PCIe asi jen tak nebude.

    Osobně s hraním problém nevidím, svůj 4K monitor za nový s více než 60Hz hned tak měnit nebudu. Mezi poslední dílky skládačky ješte chybí vyjasnění ohledně podpory IO-SVR u Vegy (snad 14.8.).

    Zajímal by mne dopad afinity vláken hry k jednomu ccx/die v režimech (NUMA,UMA), ověření zda scheduler zbytečně nemigruje vlákna po nudících se corech se z toho vyplývajícími negativními důsledky.

  5. Paráda! A chápu proč šlo AMD cestou slepence s Infinity fabric. Neviděl bych to ani nijak negativně . Minimalizovali náklady při malém vykonovem postihu. Až to za par let udělá Intel, bude se slavit :-). Tak či onak díky AMD máme zase konkurenční prostředí a zajímavé ceny. 1900x + nějaká rozumně oceněná deska by bylo pro mě akorát.