První Radeon generace Navi: 2560 shaderů, čip Navi 12? Architektura prý bude nová

61

Letos (a vlastně už loni) před vydáním grafik Nvidia GeForce RTXarchitekturou Turing panoval velký hlad po informacích o tom, jak budou vypadat, a o to méně poznatků existovalo. Trošku podobné to teď bude s architekturou Navi, což je příští generace GPU pro změnu od AMD. Navi je netrpělivě vyhlíženo od příchodu GPU Vega a zatím jsme o nich věděli plus minus nic. Nyní se na internetu ovšem objevily údaje o prvním čipu (a grafice), které má z této architektury vzniknout.

Tyto informace pocházejí od webu WCCFtech, což není nejlepší zdroj. Je tedy třeba je brát spíš skepticky a s rezervou a počítat s tím, že se nemusí vyplnit. Pro ilustraci se můžete podívat, jak vedle byly WCCFtech, když na jaře psal, co údajně zjistil o grafikách Turing. Nic jiného ale zatím není a asi ani ještě nějakou chvíli nebude, takže se na ně s touto výhradou podíváme.

Navi 12: 2560 stream procesorů?

Podle WCCFtechu prý budou první grafiky (nebo grafika generace Navi) založené na čipu označeném Navi 12. Což je zajímavé, protože nejvýkonnější verze měla zatím označení desítkou (Polaris 10, Vega 10). Implikovalo by to, že první uvedená karta této generace bude v mainstreamu nebo ještě níž, a až později se snad architektura posune výš (což ale podle WCCFtechu má trvat poměrně dlouho). Víme totiž, že ve starších uniklých roadmapách domnělé výkonnější čipy Navi 10 a Navi 11 byly – pokud je ovšem už nezrušili.

Navi 12 má podle WCCFtechu obsahovat 40 bloků CU. Architektura tedy stále používá toto členění zavedené architekturou GCN, ovšem podle stejného zdroje by prý již snad mělo jít o novou architekturu. To nemusí nutně znamenat kompletní opuštění všeho z GCN, tato nová architektura by mohla stále představovat jejího následníka, jen přepracovaného (podobně jako je například viditelná evoluční cesta mezi Keplerem, Maxwellem, Pascalem, Voltou a Turingem u Nvidie). Není jasné, zda Navi stále bude mít 64 stream procesorů na jeden blok CU. Ale pokud by to bylo zachováno, pak by čip Navi 12 měl jen 2560 stream procesorů (jako před lety Radeon R9 290/390, ořezaná verze čipu Hawaii).

7nm GPU Vega 20, Computex 2018 (Foto: 4Gamer)
7nm GPU Vega 20, Computex 2018 (Foto: 4Gamer)

Tato grafika by tedy asi směřovala do cenového pásma GeForce GTX 1060 a Radeonů RX 580 (výkon by už ale samozřejmě měl být vyšší), ne do highendu. GPU bude již vyráběno na 7nm procesu, takže by mělo mít o dost vyšší takty než třeba Polaris (ostatně 7nm Vega 20 má maximální turbo 1800 MHz). Pokud by se podařilo vylepšit efektivitu architektury a zvýšit výkon na 1 MHz, asi by tato grafika mohla mít výkon třeba i jako Vegy 56 s více stream procesory. Ovšem to dost předbíháme, jak to dopadne, se teprve uvidí.

Architektura Navi by prý už neměla být limitována na maximálně 4096 stream procesorů jako předchozí (Fiji, Vega 10). Podle WCCFtechu by se nad tuto hranici možná mohlo dostat GPU Navi 20, což je prý highendový produkt, který by ale měl přijít až na konci roku 2020 (nebo dokonce až v roce 2021), zatímco Navi 12 má vyjít ještě v roce 2019. Ovšem stále mějte na paměti, že tyto informace nejsou zrovna zaručené a asi existuje šance, že se v nich WCCFtech částečně nebo „méně částečně“ pouští do spekulací. Vzhledem k tomu, že Vega 20 je GPU určené jen pro výpočetní sféru, by ono Navi 20 mohlo ve skutečnosti být něco podobného a opět se netýkat herních grafik. Byla by tu paralela i v onom údajně hodně opožděném vydání.

Roadmapa grafických architektur AMD pro GPU Radeon (Computex 2018)
Oficální roadmapa grafických architektur AMD pro GPU Radeon (Computex 2018)

Po Navi: (ex)Kuma

WCCFtech jinak uvádí, že další architektura následující po Navi by dle jeho informací měla být jeho evolucí. Tedy stavět na stejném základě, který jak už bylo řečeno má být u Navi nový. Tato následující architektura se prý snad původně jmenovala Kuma (opět jméno hvězdy, které už AMD použilo v době Phenomů), jenže prý asi bylo změněno. Letos se objevila zpráva, že po Navi mají přijít GPU Arcturus, ale toto označení je asi dílčí kódové jméno jen pro určitou variantu. Arcturus tedy mohl být jeden z čipů architektury Kuma.

Všimněte si, že toto je v kontrastu s tím, co o Navi a následující architektuře obvykle koluje – totiž že Navi bude poslední evolucí GCN a teprve až další generace bude úplně nová. Ovšem tato informace byla sama značně spekulativní a vznikla asi víceméně interpretací různých vágních indicií sdělených zástupci AMD. Ty ale ani nemusely mít nějaký podstatný význam. Je tedy klidně možné, že se tento výklad mýlil. Ale stejně tak je možné, že jsou chybné i informace WCCFtechu. Jak to s tou novostí/starostí architektury Navi (a jejího následníka) je, se tudíž také ukáže až časem. Grafiky Navi by se podle různých zdrojů mohly objevit někdy v polovině roku 2019, nebo až v jeho druhé půlce, podle WCCFtechu by to ale možná mohlo být ještě v jeho prvních šesti měsících. Ani v tomto tedy zatím není jasno.

První Radeon generace Navi: 2560 shaderů, čip Navi 12? Architektura prý bude nová

Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.24%) 17 hlas/ů

61 KOMENTÁŘE

  1. Takže NAVI teoreticky by mala mať o 10% viac vypočetnych jadier ako RX590 a o 10% vyšie takty. cca 20% vykon navyše. Tak že vykon by sa mal pohybovať na urovni VEGA 64 ta je cca 10% pod RTX2070, ak tomu da AMD slušnu cenu pod 8000Kč tak to bude trhak.

    • Ty jsi dobrý máslo, za dva roky tady bude RTX3070-3080 a AMD vydá Polaris na steroidech potřetí v řadě. Jako buď to jsou keci a udělají pořádnej čip a nebo Lisa bouchla do stolu a na grafickou divizi kašlou.

      • Za dva roky ťažko, lebo NVIDIA davala požiadavku na vyrobu do TSMC ako AMD a AMD časť svojich čipov už ma. Tak že skôr by som tipoval leto 2019 na prichod RTX30x0. Nvidia sa na cenu nehraje, preto ta naražka na cenu max 8000Kč pre AMD lebo vyši segment bude mať Nvidia, jedine keby AMD tie čipi dalo viacej pod chladič. Su to samozrejme len špekulacie, možno nas AMD prekvapi ako so ZEN2 ktory ma na plošaku dokonca 9 čipov 😀

    • Vykon Vegy56 v roce 2019 jako jedina nahrada existujicich karet Vegy a Polaris mi prijde dost malo. Mainstream to sice je, ale zustane nepokryte vse od NV 2070 nahoru a to jeste za predpokladu, ze se NV sveze na tom, ze vyda nove hih-end produkty az 2020.. Bude se opakovat rok 2016…

      • Takže myslíš, že AMD nic poslední dva roky na poli grafik nedělalo? 🙂
        Neříkám, že to není možné, jen mi to připadne jako těžce nepravděpodobné v situaci, kdy oni sami vidí, jaké chyby udělali zejména s Vegou (Polaris naopak považuju za docela úspěšný produkt).

        Jak je patrno, i s minimem úsilí jde i ze stávající technologie vykřesat vyšší výkon jako v případě RX590, pouze prostým zmenšením. Tak v případě „nové Veky“ bych očekával přinejmenším opravení všech nefunkčních částí a technologií čipu, stejně jako prostou ekonomickou úvahu na téma HBM/GDDR – zejména v situaci, kdy nejvyšší modely nedosáhnou na výkon konkurence v tom nejprodávanějším segmentu, tj. herních kartách.

        A protože je u AMD v poslední době nezvyklé ticho, čekal bych, že i na poli grafik se spíše chystá ofenziva jako tomu je na poli CPU, kde se zjevně kutilo docela hodně, a přesto se jim to podařilo ututlat. Docela bych řekl, že se jim marketingově začíná dařit, prezentace nového Epycu byla docela nečekaná bomba.

        • Ze by AMD nic nedelalo, to si urcite nemyslim :)) a stejne jako hodne dalsich cekam na 2020 s cim prijdou.
          Nicmene co se tyce toho odhadovaneho vykonu Navi, ktery neni zalozeny na zadnych faktech, tak bych cekal vykon od 2070 dolu..cokoliv mene, je podle mne pro tok 2019 pro AMD malo a bude to mit za nasledek jenom dalsi zvetseni podilu n a trhu pro NV.
          Jinak co se tyce 590ky..cekal bych nejakou aspon dilci inovaci mimo vylepseneho vyrobniho procesu..rychlejsi pameti. Ale jinak dobry, v manistreamu to bude urcite dobra karta a zajimavjesi nez 1060, pokud to nezabije cena. A jak se rika, lepsi neco nez dratem do oka 😉

          • RX590
            Je pro mě:
            1. překvapení… opravdu se nečekal že něco vydají
            2. zklamání… Stále jen 8GHz paměti? Žádné úpravy čipu? Kdyby aspoň trošku přidali…
            3. rozčarování – takhle měla vypadat RX580

            Závěrem… Jsem zvědavý na reálný výkon… Firma AMD potřebuje ať si minimálně GPU divize vydělá sama na sebe a neujídá tak finance na výzkum a vývoj v rámci celé firmy. Takže i kdyby byly Navi jen jako střední třída, tak to zatím AMD bude stačit. Třeba HiEnd zas bude řešit spojením vícero menších čipů. Ostatně to už tak kdysi dělali a taky to teď tak mají u CPU.

            • Vzhledem k tomu, ze 590 je opravdu jen stejnej chip na trochu lepsim procesu, tak se vykon navic bude pohybovat v ramci zvyseni frekvenci..okolo 10%. Je to hezky, na 1060 to staci v klidu, ale mohlo to byt lepsi. Co je na tom poizitivni je, ze AMD bude mainstreamu celkem dominovat , jelikoz pro cenovy segment pokryty 570 4GB-590 8GB bude nejspis AMD mit lepsi pomer vykon/cena. Skoda, ze nemaji nic zajimaveho proti 1050Ti..
              Podle mne pokryti mainstreamu dobry, ale NV udela to samy.. Stejne to bylo i 2016, AMD vydala 480ku NV vzapeti kontrovala s 1060. Podle mne to nestaci, protoze vykon na urovni 1080/2070 za dane penize je porad jeste zajimavy, a tady bude AMD zase ztracet hrace..

            • tombomino
              souhlas v mnoha bodech
              – „590 je opravdu jen stejnej chip na trochu lepsim procesu“ ano a proto je to pro me zklamani…
              – „na 1060 to staci v klidu“
              ano to uz stacila RX580 na dorovnani vykonu
              – „skoda, ze nemaji nic zajimaveho proti 1050Ti“ tak tohle 100% podepisu… leda ze by cena RX570 klesla na uroven 1050Ti (ale zas 1050Ti dokaze bezet bez pridavnoho napajeni)
              – „NV udela to samy.. Stejne to bylo i 2016“ taky si to myslim ze nVidia prijde s odpovedi
              -„on na urovni 1080/2070 za dane penize je porad jeste zajimavy“ taky souhlasim porad sem rikal ze AMD hodne tratilo tim ze nemelo adpoved aspon na 1070… Ta prisla ale pozde… A tim se vracim k tomu zklamani z RX590… Mohli tomu par jednotek pridat a dat lepsi pameti… Stejne museli delat novou masku…

            • tombomino
              Coz by teoreticky RX570 mohla 🙂
              Ale zas tu samou pozici co 1050Ti ma RX570, obe jsou ve svy cene to nejlepsi. Ja to myslel tak, ze 590 prevezme cenu 580 ta prevezme cenu 570 a 570 muze jit niz 🙂 S cenovkou 4000 za RX570 by asi byla zbytecna 1050Ti 🙂 ta by mohla jit na 3000 no a jak by to bylo fajn pro nas zakazniky 🙂 Jinak mezi RX560 a RX570 je hodne velky odskok nejaka grafika mezi ne by se hodila.

    • Prave že to vyzera dosť pravdepodobne, lebo dosť vela informacii zo sveta GPU prenikalo o niečom s 2560 vypočetnimi jadrami a ako sme zistili RX590 to nebola. Druha časť skladačky je že AMD chce skladať nielen CPU s viac čipov ale aj GPU, tak že male vykonne GPU tomu odpoveda. Tiež si nemyslim že všetko s toho je pravda, ale velmi daleko od realiti to asi nebude.

      • takové odhady ale dokáže vytvářet každý :

        nový model škoda bude mít vyšší výkon než ten předchozí

        nový procesor od AMD bude mít více jader než předchůdce

        atd.

        Jde o to, že dle zatím dostupných informací existuje jen NAVI 10 coby kódové označení čipu a to je GFX10. Všechno ostatní jsou jen výmysly a spekulace bez reálného základu, stejně jako tvrzení o nové architektuře, když slajdy tvrdí něco jiného :

        https://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2018/01/AMD-2018-GPU-roadmap-768×206.jpg

        • Jedine čo je iste, že sa to bude menovať NAVI zvyšok su len dohady, a je celkom jedno ake bude mať označenie či 10-11-12-20-30-666 čip bude len jeden ako je to u pascalu, nižšie triedy budu sa robiť vypinanim procesorov ako je to u pascalu, ale vyšie triedy vraj by sa mali robiť spajanim čipov GPU NAVI.
          AMD vyrabať bude len 2 čipi GPU, VEGA profi trh, NAVI herni trh

            • tenhle názor tedy rozhodně nesdílím. Existuje vůbec nějaký článek, ve kterém se trefili do nějakých specifikací a který by neukradli/neopsali z cizího zdroje ?

            • Myslím, že věci, kde se potvrdilo, že i nějaké vlastní zdroje mají, se myslím vyskytly. Ale na nic konkrétního si nevzpomínám.

      • pro mě je potvrzení credibility ( alespoň u GPU karet ) když se to objeví na Videocardz. Právě styl WCCFtechu je důkazem toho, jak dneska funguje internet. Jednou někdo publikuje nějaký blábol a druhý den to člověk najde na 10ti dalších serverech….

        • Jo, VideoCardz je úplně jiná soutěž. (A tohle mimochodem nepřevzali, ale to je asi už i tím, že většinou čekají až když to nemají i z vlastního zdroje.)
          Nejhorší je, když se při tom postupném repostování přestane uvádět původní zdroj (tady ten wccftech) a tím se setře ten kontext, že je to níň důvěryhodný zdroj.

  2. „Architektura Navi by prý už neměla být limitována na maximálně 4096 stream procesorů jako předchozí (Fiji, Vega 10). Podle WCCFtechu by se nad tuto hranici možná mohlo dostat GPU Vega 20, což je prý highendový produkt, který by ale měl přijít až na konci roku 2020 (nebo dokonce až v roce 2021)“

    Vega 20 😀

  3. Takže Navi bude RX 680, neboli R10 58555… mám dost jako, výkon co tu už byl ? a čím chcou rendeovat RTXscény? Pochybuji že jsou v AMD tak retardovaní, že by jako sví fanoušci řekli: „RT se neuchytí“ a jeli dál.

    • „Výkon co už tu byl“ 😀 Woe, to je myslím Obrova věta ne? RTX 2070 má taky výkon co už tu byl a….a ticho co? Navi má být hlavně mainstream, tak je jasné že to nebude výkonem nad dnešním highendem ne? Takže tuhle větu si strč někam 😉 Jde o to, kolik to bude výkonu za určitou cenu. Například výkon dnešních GPU za 12-15tis za cenu do 8tis. To by bylo fajn.
      A co se týče RTX…i kdyby to Navi neuměla, moc to vadit nebude. Než přijde doba pořádného RTX (ne jen nějakých drobností, ale opravdu rendrování celé scény pomocí RTX), tak to bude nějakou dobu trvat. A hlavně si myslím, že na to bude potřeba úúúplně jiný výkon grafik.

      • RTX2070 je nástupce GTX1070, zdá se ti, že 2070 má výkon co tu už byl v podání gtx1070 a gtx1070Ti ? Mě teda ne.
        Tak o čem tu sakra meleš? Kdyby nVidia nové karty nepodražila tak nemáte co psát.

        • Jo ty to vztahuješ takhle, vůči nástupci…ahaaaa. V tom případě:
          RX580 přinesla výkon co už tu byl (oproti RX480) ?
          RX590 přinese výkon co už tu byl (oproti RX580) ?
          A Navi asi taky přinese výkon co už tu nebyl (oproti RX590), že jo?
          Jenže to „Výkon co tu už byl“ se vztahuje na celé spektrum karet, ne jen na nástupce šmudlo 😉

            • Proč to u NV vztahuješ na nástupce ale u AMD ne? Jak se co hodí do krámu co? 😀

            • Náhradou (výkonem), nikoliv nástupcem.
              290X byla TOPka od AMD co se prodávala za 15-16tis. RX 480 je vyloženě mainstream za cca 7-8tis. Je logické, že musela nabídnout vyšší výkon než její dvě generace starý předchodce R9 280(X), i než přímý předchůdce R9 380(X). RX 480 je nástupce těchto karet, nikoliv R9 290X. Řada RX 4xx neměla zástupce cenovém segmentu 8tis+.
              RTX 2070 přináší vyšší výkon než její předchůdce GTX 1070(Ti), ale nepřináší výkon který tu už nebyl, protože nepřekonává GTX 1080Ti a výše.

            • Závist? Já mám 1080Ti. Jen už mám averzi na imbecila který plevelí diskuse na Diitu a tady.
              Btw PhysX je jen kurvítko nic víc nic míň.

            • Hmm jasně máš gtx1080Ti a physx jsou kurvítka, prosimtě skoč do zdi, protože meleš kraviny. Všechny hry s PhysX vypadají líp než bez něj a na výkonu to nepoznáš. Plácáš tady jeden nesmysl za druhým. Nejvíc se směju tomu že prej já plevelím diskuze tady i na diit. Je spousta diskuzí kde jsem nenapsal ani čárku a dohádali se tam členové jak prasata, ale vyčítat se to bude zas jen mě? Jdětě do záchodu a spláchněte za sebou.

            • Taký tvrdý zástanca všetkého zeleného a ty nevieš, čo je VXAO? Tak vedz, že je to typ ambient occlusion, ktorý pred nedávnom vyvinula nVidia a na ktorý každý zvysoka kašle. Rovnako ako na PhysX.

            • Nenutí, no nVidia a jej fanatici sa snažia všetkých navôkol presvedčiť, že budúcnosť je tu. Nie, nie je. Jediná vec, ktorá tú v súčastnosti je, je marketing, ktorý sa snaží obhájiť cenu 1200€ za kartu, ktorá v 1920×1080 dokáže rozhýbať scénu so zopár odleskami navyše v sotva 60 FPS.

        • Hej Crho Tynyt Te nachytal… zauvazuj nez neco napises… Vim co to jsou RT sceny ale RTX? To je oznaceni grafiky…
          Jinak jak sem za prichod RT rad, ale jak sem psal zatim to je spis na ukazkova dema. Vykon na vyuziti RT prijde az s dalsimi HiEnd grafikami… Do stredni tridy se to dostane mnohem pozdeji…

          • nene jen nechápete smysl. RT je ray tracing, RTX je ray tracingová karta, RTX scéna je záběr části hry kde je množství odlesků tak akorát pro grafické karty řady RTX (neboli bude se to tam hemžit odlesky, protože je nVidia karty zvládnou).
            A pokud vím tak RTX karty řady 2xxx jsou vstupní branou do raytracingu, takže souhlasím s tím, že to je ještě v plenkách, která může mít porodní bolesti v podání dropů FPS, ale u řady RTX 3xxx už to bude normální, běžná věc.

            • A řada RTX 5xxx už nám spočítá i výskyt černých děr v galaxii.. :))

            • Ahá takže najednou uznáváme že to vlastně je v současné generaci úplně k prdu. Dropy fps? Vždyť se to nehýbe konstantně. Aby v roce 2018 věc sotva běžela na full HD, tak to fakt ne.

          • jj v tom máš pravdu, ty ukázky batllefieldu jsou psí kulky a taky se mi to nelíbí. Ale zas nadruhou stranu vzpomínám si jak na technické demo halflife2 taky každej nadával že se leskne jak psí kule a vesmes dneska každej po halflife2 zamáčkne slzu.
            Je to prostě vývoj.
            Ale jde o to že nVidia práskla do stolu, vyrobila karty a máme RT tady, kdybychom měli monopol AMD tak hrajeme kostičkový minecraft na 640×480 ještě teď.

            • Kde ten ray tracing máme? V ktorej hre sa dá použiť? Na akom operačnom systéme?