Apple uvádí procesory M1 Pro a M1 Max: nejrychlejší notebookové CPU, obří integrované GPU

71

M1 byl jenom začátek, teď Apple začíná vydávat výkonnější verze svých oceňovaných ARM procesorů. M1 Pro a M1 Max by teď měly být nejrychlejší CPU pro notebooky, ale možná ještě větší síla jsou jejich integrovaná GPU a paměťové propustnosti…

Zhruba rok je to, co Apple vydal svůj první ARM procesor pro počítače MacBook/Mac a tak dále nazvaný M1. Nyní firma s novými modely notebooků vypustila další procesor, který posune jejich výkon opět dál. Nejde zdá se o novou generaci, ale o výkonnější derivát M1 – přesněji o dva čipy: M1 Pro a M1 Max, které mají dvojnásobek výkonných jader a silnější výkon pamětí. Ale zejména integrované grafiky, která je na poměry iGPU ohromná.

Předchozí
Následující

M1 Pro: zatím nejvýkonnější CPU, jaké Apple vyplodil

Už před časem se objevily úniky či údajné informace o tom, že Apple chystá pro výkonnější počítače procesor, který by měl deset jader, z toho osm „velkých“ a dvě „malá“ úsporná, plus samozřejmě GPU. Tehdy se zdálo, že by mohlo jít o čiplet, z nějž by Apple vyráběl spojením další výkonnější verze s 20 nebo dokonce 40 jádry (a stejně násobeným počtem výpočetních jednotek v GPU). Částečně se to asi potvrzuje, částečně možná ne. Apple teď odhalil dva zvlášť vyvinuté modely procesoru, již zmíněný M1 Pro a M1 Max, kde ale každý používá zvláštní křemík a jde v obou případech o monolitické procesory. Oba jsou určené pro notebooky MacBook Pro, modely s nimi nyní Apple představil.

Levnější z obou nových SoC se jmenuje M1 Pro (značení zřejmě kopíruje schéma jmen od telefonů Applu). Je to docela velký čip s plochou okolo 245 mm² (dle odhadu AnandTechu), což je třeba vztáhnout k tomu, že používá 5nm proces, zatímco konkurence od AMD a Intelu je dnes jen 10nm/7nm. Čip díky tomu na této ploše dle Apple obsahuje celých 33,7 miliardy tranzistorů.

Procesorová část M1 Pro odpovídá tomu, o čem dřívější úniky mluvily – CPU má osm velkých jader, přičemž možná jde o zrcadlově obrácené zdvojení čtyřjádrového bloku z čipu M1 – je možné, že jde o dva bloky čtyř jader, kde každá čtveřice má vlastní blok L2 cache, nesdílený s druhou polovinou. Apple uvádí, že celkově má osm velkých jader 24 MB L2 cache, ale mohlo by tedy možná jít i o 2×12 MB, to zatím není jasné.

Apple M1 Pro: vizualizace Zdroj: Apple, via AnandTech

Dále má procesor už jen dvě malá efektivní jádra, pro něž je poskytnuta 4MB L2 cache. Apple tedy zdá se nesleduje stejnou koncepci jako Intel, dle nějž je pro navyšování mnohovláknového výkonu výhodnější používat více efektivních/úsporných jader. Úlohou jen dvou „E-Core“ je asi čistě jen snížení spotřeby při nečinnosti, kdy systémové služby a další „pozadí“ může běžet s nižší spotřebou. Rozdíl v politice Intelu a Applu ale může být daný tím, že Apple si může dovolit víc „rozhazovat“ v počtu tranzistorů, zatímco Intel, podobně jako výrobci ARM čipů pro telefony s Androidem, se musí více ohlížet na cenu procesoru.

Kromě zmíněných L2 cache má celý procesor ještě tzv. System Level Cache (SLC) s podobnou rolí jako má L3 Cache, ovšem s tím rozdílem, že do ní mají přístup i další jednotky jako iGPU nebo akcelerátor AI – ten je zdá se 16jádrový, jako v M1 (výkon je 11 TOPS, což je zcela stejné jako hodnota uváděná pro M1). Apple kapacitu SLC neuvádí, ale na snímcích vypadá větší než než u M1, takže například AnandTech hádá, že by mohla být 32MB.

Apple M1 Pro: schéma Zdroj: Apple, via AnandTech

Architektura a IPC beze změny?

Architektura jader nebyla zmíněná. Ale protože je použito označení M1, je buď stejná jako v loňském procesoru (tedy velká jádra Firestorm, malá jádra Ice Storm), nebo by asi maximálně mohlo jít o velmi podobnou architekturu z čipu A15. Tam jsou velká jádra Avalanche (malá jádra jsou Blizzard), jejichž IPC je ale zdá se prakticky stejné jako u M1, takže při stejné frekvenci a stejně velkých cache by výkon jádra byl asi cca stejný.

Podle slajdů mají jádra stejné paměti cache jako loňské architektury: velké jádro má 192KB L1 pro instrukce a 128KB pro data, malé jádro 128KB pro instrukce a 64KB pro data. Každopádně se zdá, že tyto procesory stejně jako M1 ještě nepodporují SVE/SVE2 a nejsou ARMv9 kompatibilní.

Apple A15 1600
Apple A15 (Zdroj: Apple/AnandTech)

Tip: Nová generace procesorů Apple: A15 s jádrem Avalanche. IPC téměř stejné, zasekl se vývoj?

Čtyřkanálové paměti v noteboocích

Procesor M1 Pro má pouzdro BGA pájené rovnou na desku. Stejně jako u M1 je u něj použitá ta specialita, že RAM je osazená přímo na procesor. To ani tak nezvyšuje výkon, jak se občas mylně komentátoři domnívají, ale umožňuje to tyto paměti a jejich řadič provozovat s nižší spotřebou, protože signál běží na kratší vzdálenost. Jinak jde ale o standardní paměti typu LPDDR běžně používané v noteboocích a mobilech.

Nové je u M1 Pro to, že Apple již přešel z LPDDR4X na novou generaci LPDDR5, zřejmě LPDDR5-6400. To by samo dávalo dobrou paměťovou propustnost, ale zároveň je také rozšířena šířka sběrnice na celkem 256 bitů, jde tedy o ekvivalent čtyřkanálového paměťového řadiče v desktopu (kde má jeden kanál 64 bitů, zde ale půjde o víc 32bitových nebo 16bitovýh kanálů). Navíc je to ale s vysokou frekvencí zatím možnou jen u LPDDR (nová DDR5 ale už brzo deficit stáhne). Paměť by údajně měla poskytovat teoretickou propustnost 200 GB/s.

Kapacita je 32 GB (na prodej ale bude i zredukovaná 16GB varianta). Je to osazeno ve dvou zřejmě vrstvených vícečipových pouzdrech po stranách samotného procesoru, jak můžete vidět na ilustračním obrázku.

Podle marketingových slajdů Applu (jako vždycky je třeba upozornit, že ty mohou být ošidné, takže s hodnocením čekejte až na nezávislé recenze) by snad spotřeba CPU měla být typicky okolo 30 W – nebo aspoň v benchmarcích, které Apple pro srovnání použil. Už M1 se čtyřmi velkými jádry se totiž dalo v některém softwaru dostat ke spotřebě 20 W nebo víc, takže je pravděpodobné, reálné TDP čipu – které si Apple nechává pro sebe – je určitě vyšší a CPU část by asi mohla být schopná i 35–40 W. Ne-li víc.

Oficiální benchmarky CPU výkonu procesoru Apple M1 Pro a M1 Max
Oficiální benchmarky CPU výkonu procesoru Apple M1 Pro a M1 Max (Zdroj: Apple, via AnandTech)

Podle Applu je výkon v jeho oficiálním srovnání při 30 W až 1,7× lepší, než co při stejných 30 W dosahuje procesor Intel Core i7-11800H (osmijádrové Tiger Lake-H od Intelu, které ovšem není nejvyšším modelem v nabídce). Opět je asi lepší počkat na oficiální testy.

Grafika s 2048 shadery

Vysoká propustnost 256bitových pamětí by asi mohla mít zajímavé dopady i na některé úlohy běžící na procesoru, ale Apple ji nejspíš implementoval hlavně s ohledem na výkon integrovaného GPU, které má stejně jako paměti dvojnásobnou „šířku“, Apple uvádí 16 jader, zatímco M1 mělo 7 nebo 8 jader dle konfigurace. Jedno jádro by mělo odpovídat 128 shaderům (podobně jako jeden blok SM u architektury Nvidia Ampere), architektura je asi zase stejná jako v M1.

16 jader by tedy mělo znamenat, že integrovaná grafika má 2048 shaderů (Apple jim říká „výpočetní jednotky“), suverénně nejvíc, co nějaké integrované grafické jádro dnes má – tedy pokud ponecháme stranou APU pro herní konzole Sony PlayStation 5Microsoft Xbox Series X. Vedle verze s 2048 shadery bude Apple v počítačích MacBook Pro nabízet i levnější verzi s GPU osekaným na 14 „jader“ (1792 shaderů). Podporované jsou dva externí displeje (a k tomu současně asi interní LCD notebooku). Apple neuvádí takt, ale vypadá to, že by měl být někde okolo 1,27 GHz. (Aktualizováno: takt GPU je 1296 MHz, drobně víc než u M1).

Apple M1 Pro: GPU Zdroj: Apple, via AnandTech

Výkon verze s 2048 shadery ve výpočtech FP32 je přímo podle Apple 5,2 TFLOPS. Pro srovnání: Radeon RX 6600M má uvedených 8,77 TFLOPS, integrované GPU Intel Iris Xe procesorů Tiger Lake-U se 768 shadery má uváděných jen 1,69 TFLOPS.

Dle marketingu Applu má iGPU procesoru M1 Pro dosahovat výkon podobný jako 100W samostatná Nvidia GeForce RTX 3050 Ti pro notebooky (ta má 2560 shaderů architektury Ampere), ale s výrazně nižší spotřebou, jen asi 30 W.

Oficiální benchmarky GPU výkonu procesoru Apple M1 Pro
Oficiální benchmarky GPU výkonu procesoru Apple M1 Pro (Zdroj: Apple, via AnandTech)

Je třeba mít na paměti, že Apple jednak má benefit pamětí LPDDR5 s výrazně menším příkonem než GDDR6, vedle toho výhodu integrovaného řešení, ale zejména pak největší bonus v tom, že jeho čip používá 5nm proces TSMC. Ten umožňuje výrazně lepší energetickou efektivitu sám o sobě – proti 8nm procesu Samsungu použitém v GPU Nvidie to zřejmě je rozdíl dvou generací výrobního procesu. Inzerovaná o 70 % lepší spotřeba tedy není úplně div. Nicméně je také dobré říct, že jde jen o oficiální srovnání. Není moc jasné, jak moc tento marketing Applu vůbec odpovídá situaci v nějakých reálných GPU úlohách, ať už ve hrách, nebo ve výpočetních aplikacích.

Na další straně: Highendová varianta M1 Max s masivním integrovaným GPU.

Funkce a vlastnosti Apple M1 Pro Zdroj: Apple, via AnandTech

Galerie: ARM procesory Apple M1 Max a M1 Pro

Předchozí
Následující

71 KOMENTÁŘE

  1. Neviem Apple ma necháva už 30 rokov chladným takže či tam majú procesory G4/G5, Intel, alebo M jednotky a pod s ich Mac OS tak mi je to pri tomto uzavretom „ekosystéme“ zcela jedno. Ale chápem, že majú svojich fandov, ktorí dokážu čakať aj hodiny až dni pred obchodom a svoje mac hračky a netrápi ich ani koľko stoja takže proti gustu žiaden dišputát.
    Ale aj keby tie procesory boli výkonnejšie ako AMD EPYCy tak ma to necháva chladným. Ostatne aj EPYC ma necháva chladným 🙂
    Pre mňa sú to iné svety. Pripúšťam som v tomto konzervatívny.
    Tak nech sa im darí.

  2. Ten prístup do RAM je brutal, to veru závidím.
    A GPU s prístupom k celej 64GB RAM??? 😮
    Som zvedavý ako na tom budú nové CPU od Intel a AMD. Či vôbec x86 ešte dokáže konkurovať modernej a úspornej ARM. Ešte by to chcelo dáke RISC monštrum 🙂

            • když k tomu „jeho“ čipletu připočítáš IO na starém 12nm procesu, pořád to bude jen 200mm2 a 6 miliard tranzistorů při skoro stejném procesorovém výkonu

            • Pořád ale zapomínáš na grafickou kartu, akcelerátor ML, akcelerátory videa, bezpečnostní funkce, video image procesing a daleko lepší konektivitu – tři thunderbolty a nebýt HDMI a čtečky, mohly být 4. 160Gb/s do externího světa.

            • Ja by som bol zvedavy či ta užasna Apple GPU da viac FPS v hre world of tanks ako nejaka GTX1030 😀

            • To je zase škola demagogie…
              APU Ryzen 5980HS má 8 jader 10.7miliard tranzistoru 180mm2
              CINE BENCH R23 SINGLE CORE -1523bodů
              M1 max má 32 jader 33.7 miliard tranzistoru a 245mm2
              CINE BENCH R23 SINGLE CORE -1512bodů (mereno na stare M1)

              No a teď bychom mohli spekulovat, kolik by mělo Ryzen APU tranzistorů, kdyby mělo 32 jader? cca 22.54 mld.? No a teď kolik z toho je rozdíl v GPU?

              Každopádně jsou ty počty tranzistorů plně porovnatelné a ST výkon rovněž. Co se týká MT výkonu, pak to bude kombinací počtu jader a termálního omezení/ schopnosti chlazení. Každopádně V MT je to nejvýkonější železo které se dá do notebooku dnes pořídit. Asi nejen kvůli nejlepšímu dostupnému výrobnímu procesu současnosti.

            • Tak hlavne nezapomen porovnavat pocty cores CPU (AMD) versus GPU (M1 MAX) ty vysoka skolo demagogie… 😀

              M1 MAX ma 10 CPU cores (8+2), stejne jako M1 PRO.

          • Ty věci navíc zajistí výbornou efektivitu v určitých scénářích, obzvláště když si mohou pohlídat i aplikace. Pro ty co nemají problém s tím uzavřeným ekosystémem a využijí to se jedná o dobrý produkt, pro nás ostatní už to taková sláva není, ale část lidí by podobné igpu ocenila i ve svém PC. Ale asi není tak významná aby se tím v AMD nebo Intelu zabývali.

            • Mac není zdaleka uzavřený ekosyxstém tak jako ioS/iPadOS. Tady máš dost volnosti a dá se tomu povolit ještě více, když půjdeš do hloubky a systém překonfiguruješ pro menší bezpečnost, což se dá v recovery módu.

        • Tak se divej na to trochu strizlive. Je to hezky SOC, jehoz nejvetsi zajimavosti je ale grafika. CPU vykon je podle zatim jedineho dostupneho vysledku GB dost za ocekavanim. ST vykon nejspis nizsi nez nadchazejici mobilni AL. MT vykon o 25% vys, nez stavajici mobilni Zen3 a TL. Nic co by se nedalo udelat ‚mobilnim‘ 5900′, kdyby AMD chtelo. Mobilni AL asi nebude taky daleko od podobneho vysledku.
          Bambilion AI operaci je zajimavy, ale kolik softu toho nejak vyuzije. Takze to je bonus pro malou skupinu uzivatelu. Podobne jine ‚bonusy‘, ktere tady tak vehementne zminuje Komplik. Naopak treba vydrz na baterku za ocekavanim, vysoka cena , atd.
          Je yo hezky, ale zadna revoluce se nikde nekona.

          • Ano CPU část není nic z čeho si by si člověk sedl na zadek že něco takového neviděl, GPU výkon je ovšem něco co jsme v mobilním čipu při tak nízké spotřebě ještě neviděli zvláště v kombinaci až s 64GB „VRAM“, tohle doteď byla doména profesionálních grafických stanic za daleko vyšší ceny, natož sbalená na cesty.

            Tak jak tak prim hrají ty věci kolem, toho využívá SW který cílová skupina těch strojů chce a bude používat.

            Ad výdrž na baterku. Za očekáváním? Opravdu? Proti předchůdcům je tam výrazné navýšení výdrže, a zároveň výkonu, za stejný čas toho uděláš daleko více a jelikož to vydrží déle tak se to ještě znásobí

            Nikdo asi nečeká výdrž ultrabooku u takhle nabušené pracovní stanice.

            • tak ja mam notebook s i7 z roku 2015 a keby mi tam dali 100Wh baterku, tak by kludne vydrzal 15-17 hodin. Dajme macbooku 42ku ako mam ja, co to povie…

            • „Proti předchůdcům je tam výrazné navýšení výdrže, a zároveň výkonu, za stejný čas toho uděláš daleko více a jelikož to vydrží déle tak se to ještě znásobí“
              .. fakt nezer ten Appli marketing. To ze mel predchudce zastaraly chip od Intelu na zastaralem procesu, tak pomerovat se s tim, to je fakt bomba :)) Clovek by rekl, ze jsi trosku chytrejsi, nez aby jsi tady opakoval marketingove blafy.
              Spis bych rekl, ze je to z nouze ctnost, protoze srovnani s aktualni konkurenci by pro Jabko nemusel vyznit uplne ruzove, ze…

          • „AI operaci je zajimavy, ale kolik softu toho nejak vyuzije“

            Grafické editory, třeba Photoshop
            Video editory, třeba Davinci nebo Finalcut a jistě i další
            Samotný MacOS, například detekce objektů ve fotkách, detekce textu ve fotkách a obrázcích (v počítači i na webu v prohlížeči), dle vytěžených informací lze v reálném čase vyhledávat.

            A věřím že i mnohé další , tohle je už dostupné i na základní M1 případně i na iOS zařízeních. Samozřejmě také in house SW který si firmy píší pro vlastní účely a využívají machine learning

            • Tady máš třeba skvělý tool v Resolve – Magic Mask

              https://www.youtube.com/watch?v=OcBAkbky33A

              Na Macu s Apple Silicon to akceleruje neural engine, bez ně se to bude sotva hýbat, když ta maska bude sledovat pohyb objektu a hlavně když takhle budeš maskovat více objektů třeba proto abys mohl pro každý aplikovat jiný color grading

              Na PC to akcekerují třeba RTX grafiky.

            • „Grafické editory, třeba Photoshop
              Video editory, třeba Davinci nebo Finalcut a jistě i další
              Samotný MacOS, například detekce objektů ve fotkách, detekce textu ve fotkách a obrázcích (v počítači i na webu v prohlížeči), dle vytěžených informací lze v reálném čase vyhledávat.“
              .. tak jsi si odpovedel zase sam. Ani se nemusim znovu opakovat, pro kolik uzivatelu je toto „killer“ funkce, ze? 🙂

            • Řekl bych že AI akcelerace třeba ve formě té magic mask ušetří editorovi videa moře času, tedy i moře peněz. Takže každý video editor který jen nelepí videa dohromady ale opravdu je produkuje a apalikuje složitější efekty a color gradingytohle využije a ušetří mu to čas kdy to nedělá manuálně ani ho to s tou akcelerací nezdržuje, poběží mu to vesměs v reálném čase.

              Samozřejmě můžeš to dělat manuálně hodiny nebo to naklikat za pár minut a za dalších pár minut přidat případné drobné manuální korekce.

              Uvědomuješ si že tohle nejsou stroje které dáš děckám na sledování YT, že ale že si tím vybavíš například všechny střihače ve své produkční společnosti nebo grafikům někde v DTP studiu a na ten HW si ten člověk vydělá max za pár týdnů ale sloužit mu bude třeba 3-5 let.

            • Ty jsi opravdu silne natvrdly..
              Ja nepotrebuji cist tvoje argumenty pro to, proc nekde pouzivat AI. Ja to chapu tvrdoline. Muj cely komentar je o tom, ze je to funkce, ktera je zajimava pro specificky SW a tim i specifickou skupinu uzivatelu.
              Neboli prelezeno polopate pro tebe, je to super, mne by se neco takoveho asi taky casem libilo, ale vetsine lidi to muze byt sumak.

            • „ktera je zajimava pro specificky SW a tim i specifickou skupinu uzivatelu.“

              A já někde tvrdím že to jsou stroje pro masy? M1 Pro a M1 Max je pro lidi kteří vědí proč to potřebují, pro masy je M1. Ale to ví snad každý kdo trošku přemýšlí

              „pro tebe, je to super“
              JM1 Pro ani Max mě neláká, však ani nedokážu rozumně využít výkon základní throttlující M1 v Airu, k čemu by mi to bylo.

            • Jste si jist, že na M1 využívá v Davinci Resolve v M1 vestavěný AI engine? Je se docetl pouze o využívání Metalu a profitu ze sdílené paměti při střídavých CPU a GPU operacích (nemusí přenášet data přes PCIe). Je možné případně poskytnout odkaz? Děkuji.

            • „A já někde tvrdím že to jsou stroje pro masy? M1 Pro a M1 Max je pro lidi kteří vědí proč to potřebují, pro masy je M1. Ale to ví snad každý kdo trošku přemýšlí“
              ..NE, je to notebook pro kazdeho kdo chce/potrebuje vetsi uhlopricku nez 13“. Treba kdyby mel zajem o Jabko, tak je 16“ presne to co bych chtel a to bych nejspis potencial M1Max stejne nevyuzil. Uz i 14“ je na mobilni praci bez monitoru pro mne malo a podobnych lidi je mnoho.

            • Tam kde x86_64 cenově prakticky končí Legion 7 16″ 5900HX/32GB RAM/RTX3080 16GB VRAM 61kKč, tam MacBook Pro začíná 14,2″ 6+2/GPU14core/16GB RAM 59kKč.

            • 14.2“ Mac Pro zacina na 2k$…coz je nejlevnejsi verze s 500GB SSD a slabsim CPU s 8C.
              16“, ktery by se libil mne tak zacina na 2,5k s tim ze je to jenom 16GB RAM verze. Kdyz uz neco takoveho, tak s 32GB a ten je za ‚pouhych‘ 3,5k….

            • Ona i ta varianta 16″ s M1 PRO CPU podporuje 32GB RAM, a neni to v tomto pripade 2.5k versus 3.5K USD (je to 2.5 versus 2.9). Neni treba jit hned do M1 MAX. Je to jako vsechno ostatni o preferencich.

            • @leppard
              jo pravda, spatne jsem se podival, je to 2,9k..nicmene i tak je to paleta. Evidentne cili na skupinu, ktere ten notas ‚vydelava‘.
              Osobne si myslim, ze je ta zakladni cena dost nadsazena, Minimalne jeden konfig. 16“ okolo 1,3-1,5k$ by byl pro dost ‚neprofesionalu‘ zajimavy.

            • MBP 16″ startoval vzdy na cene 2400USD, uz s Intelem (2019), tohle ma aspon vykon a netopi to tak… 😀

              MBP 16″ za 1500USD je utopie, tohle Apple nikdy neudela, bohuzel.

            • Je to moc pekny HW a je pravda, ze to nejspis ‚topit‘ nebuide a nebo aspon ne tak jak s poslednima generacema Intelu. Jeste se uvidi, co s tim udela grafika, pokud pojede v zatezi
              Jinak mne se Jablecny notase vzdycky dost libily, akorat se mi nelibil ten uzavreny ‚ekosystem na penize‘ a mensi vyber programu.
              Za tu cenu se to nevyplati, pokud to nekdo nema jako kladivo a lopatu, se kterym vydelava.

          • Nejsem zadny velebic jablek, ale reaguju jenom na debilni komentar o srovnavani nesrovnatelneho.
            Stejne nema smysl hodnotit absolutni vykon u neceho co se vejde do tasky a jede to na baterku vazi to 2 kila ma to 17mm tloustku.
            Daleko dulezitejsi je uzivatelska zkusenost…

            Uz jsem totiz videl spoustu notebooku, co mely zazracne benchmarky, ale kdyz se na tom zacalo poradne neco delat tak se hned prehraly a vykon byl v tahu.

            • „Daleko dulezitejsi je uzivatelska zkusenost…“
              .. s tim se da leda souhlasit 🙂

            • Ano, téměř u všech x86 notebooků stačí odpojit napájení a klesne ti výkon CPU na poloviny u grafiky i víc.. Tohle ale není případ Apple siliconu, na baterii to běží stejně, taky aby ne když ta spotřeba Macu v plné zátěži je stejná jako u PC které jede s omezenou spotřebou.

              To jde vidět i u telefonů, někteří hráči na iPhone 13 hrají hry v úsporném režimu, šetří to baterii, nezahřívá se to takže třeba nedochází ke snižování jasu displeje a s poloviční spotřebou to a na výkonu to nejde poznat… Grafika je v tomhle režimu výkonnější než grafika v Snapdragonu 888 který jede s dvojnásobným příkonem, CPU je v tomhle režimu asi o 10% pod Snapdragonem 888 opět s daleko větším příkonem

              Perfromance per watt to je to co Apple u svých produktů razí

      • Aha, 8 CPU jader, které samy o sobě nejsou procesor, potřebuje to ještě ten druhý čip s 2,1mld tranzistorů a teprve pak je to funkční CPU, nikoli však SoC které porovnáváš.

        V těch 33,7mld tranzistorů je CPU část jen velice malý díl. Kde máš 5TFlops grafiku, kde máš 16 jádrový neural engine, kde máš video engine a video encodér podporující 8k Pro Res RAW. Přehraje ten Ryzen 5x 8k Pro Res videí najednou aniž by to šlo přes CPU nebo grafiku?

        Má ten Ryzen části pro image procesing signálu z kamery (tak jak mobily? Má to security enklávu? Kolik to podporuje Thunderboltů? Kolik to podporuje monitorů a v jakých rozlišeních?

        Porovnáváš neporovnatelné

          • Cinebench test který je k dispozici je jen test CPU, není tu ani test GPU a hlavně ani jedno netestuje tyhle specifické HW oblasti.

            Uživatelé Apple a vlastně i většina recenzentů fakticky syntetické testy ani neřeší, Ty chceš vědět jestli ti to zvládne třeba v Davinci na timeline několik 8k ProRes RAW videí (utilizuje video engine) nad kterými děláš color grading, používáš tracking objektů (utilizuje neural engine) aplikuješ efekty (gpu a cpu) aplikuješ stabilizaci (opět neural engine). Někoho zajímá i rychlost exportu (utilizuje video encoder a případně gpu i cpu)

            Zajímá tě jak se rychlé budou dávkové zpracování stovek 48MPx RAW fotek v Lightroomu, jak budou responsivní nástroje grafických editorů (mnoho z nich opět používá akcelerace AI přes neural engine a/nebo gpu)

            Lidi zajímá jak jim bude chodit 3D modelování, jak budou architekti schopni plánovat v 3D a jak to bude možné prezentovat…

            Jestli to má v GB5 10 nebo 100 tisíc bodů uživatele nezajímá.

            Bohužel tu nemáme žádný multiplatfromní nástroj který by dokázal testovat specifické workflow tak aby zapojil všechny dostupné možnosti akcelerace, kterou uživatel pocítí

    • Propustnost pamětí je neskutečná a ano teoreticky 64GB paměti pro grafiku. Který laptop tohle může 3D modelářům nabídnout? Které pracovní stanice a o kolik dráž tohle dokáží poskytnout…

      Kupodivu ani cena těch strojů není tak hrozdná, největší příplatek dělá jen disk není to nijak extra předražené 8TB PCIe Gen 4 SSDčka s podobnými rychlostmi stojí samy o sobě 2000 dolarů

      JInak se dá předpokládat že oblíbená konfigurace pro lidi co chtějí 32GB paměti bude nikoli M1 Pro ale spíše Max s 24 GPU jádry, příplatek proti Pro s 14 GPU jádry je jen 300 dolarů ale člověk získá 2x vyšší propustnost, podporu více monitorů a zdvojené video engine a encodér. U 16″ modelu pak i zřejmě silnější chlazení protože M1 Pro a M1 Max se liší hmotností, verze s Max je těžší a robustnější chalazení to vysvětluje, což mimo jiné znamení že v 14″ to bude throttlovat víc než v 16″ zvláště Max verze

    • „Som zvedavý ako na tom budú nové CPU od Intel a AMD. Či vôbec x86 ešte dokáže konkurovať modernej a úspornej ARM.“

      Ono u těch Applů je to vždycky kombinace víc věcí. Třeba u té propustnosti (a zároveň nízké spotřeby) pamětí je to jednak o tom že Apple si může dovolit mnohem dražší řešení, než jaké by bylo životaschopné na volném PC trhu. Ostatní výrobci ARM čipů i Intel/AMD prodávají samostatný procesor a jednak jejich zákazník chce pokud možno rozumnou cenu, jednak oni potřebují, aby na tom měli marži, která je uživí. Takové APu s 256/512bitovou pamětí LPDDR by dokázal Intel i AMD udělat, ale pak by to neprodali výrobcům PC, takže by to skončilo po jedné generaci – jako pokus o podporu GDDR5 v APU, jako takové Kaby Lake-G s HBM. Někdy to není jen o ceně, ale i o tom, že produkt pro PC trh musí být flexibilnější třeba co se týče té nerozšiřitelnosti pamětí.

      A pak je tam podobná věc, že Apple si může dovolit 5nm proces jako první, no. Tady doufám, že se Intelu a AMD podaří v tomhle zlepšit a taky se budou dostávat na nejnovější technologii rychleji. Osobně si myslím, že třeba ta 5nm technologie dělá o mnoho větší rozdíl, než instrukční sada ARM. I ta architektura jádra Apple je hodně dobrá, ta je taky IMHO důležitější faktor, než instrukční sada.

      Když byste si odmysleli některé věci, které jsou jen o penězích jako ta možnost mít paměti udělané na míru a to, že procesor nemusí fungovat nikde jinde než ve 1-2 vlastních zařízeních, a hlavně ten faktor výrobního procesu, tak myslím, že by nebyl nějaký výrazný rozdíl, nad kterým by člověk měl pocit, že x86 nemůže konkurovat.

      • Ta výhody z toho, že si Apple může dovolit vyšší výrobní náklady, je asi vidět také u té integrované grafiky a bude to taky asi hrát dost roli v tom, proč má o dost nižší spotřebu než konkurenční řešení.

        To iGPU v M1 Max má v TFLOPS výkon (je to teoretický matematický výkon, ne úplně přesně reýlný) hodně blízký Playstationu 5, ale je to dosažené pomocí 4096 shaderů na taktu 1,27 GHz, zatímco PS5 má tuším snad jen 2304 shaderů na mnohem vyšší frekvenci, která je nutná, aby se hrubý výkon dostal na stejnou úroveň.

        V tom Apple je použitá koncepce, že se zaplatí cena v ploše křemíku, protože těch hodně shaderů na nízké frekvenci bude nakonec mít o hodně nižší spotřebu. U té PS5 naopak musí být cena co nejnižší, protože konzole nemůže stát majlant, proto jsou použité vysoké frekvence a menší počet jednotek, které zaberou na čipu míň místa. Čip je levnější, ale při stejném výkonu bude mít o dost horší spotřebu.

        • U té GPU to taky může být o tom že Apple tlačí perf/watt, zřejmě nižší takt a větší plocha přináší lepší efektivitu než vyšší takt a menší plocha. Samozřejmě si to nechá zaplatit a to dělá, tohle jsou zařízení se slušnou marží

          Holt jde vidět že Apple dává přes 5 miliard čtvrtletně na R&D

          • „to taky může být o tom že Apple tlačí perf/watt“
            Ne taky, o tom přece ten můj příspěvek byl 🙂

            Ale ten odlišný kompromis mezi plochou čipu a spotřebou vůbec není o investici do RD/vývoji. Je to prostě strategické rozhodnutí

            Ty zvýšené náklady nejsou v RD, ale v ceně, kterou platí výrobce na jednotlivém vyrobeném zařízení, variabilní náklad, který nemá s RD (což jsou fixní náklady na vyvinutí věci před začátkem její výroby, které ani u jedné z těch variant nemusí být vyšší, než u té druhé) nic společného.

            Prostě Apple chce nižší spotřebu a má dost velkou marži na to, aby za to mohl zaplatit větším=dražším čipem (potřebou koupení víc wafferů při výrobě, je to náročnější na výtěžnost).
            Sony/AMD potřebujou, aby konzole stála 399$, takže je čip udělaný tak, aby dosáhl co nejvyššího výkonu při co možná nejmenší ploše = ceně.

  3. M1 Pro a M1 Max není vyráběné na 5nm ale na vylepšeném 5nm N5P procesu.

    Ad architektura jader. Předpokládá se že Apple použil novou architekturu, kterou přinesly A15, tzn Avalanche a Blizzard nikoli Firestorm a Icestorm.

    U rozdílů M1 Pro a M1 Max chybí další důležité informace. Například že Max podporuje až 3x6k + 1k4k displej, Pro jen 2x6k. Dále Max zvojnásobuje počet video enginu a video encodérů. Encodér podporuje h.264, HEVC, ProRes a ProRes RAW.

    M1 Pro a M1 Max proti základní M1 také využívá Thunderbolt4 nikoli Thunderbolt 3. Ale to je dáno hlavně tím že u M1 je fakticky podpora jen pro jeden externí displej, tudíž nemá MST a nemůže být certifikovaný jako TB4 ale jen jako TB3.

  4. A ještě jedna věc. Pořád se píše že není známo jestli to půjde pořidit v jiné paměťové konfiguraci než 32 pro Pro a 64GB pro Max variantu. Jelikož autor uvádí ořezané GPU u Maxu, tak musel vědět i tu RAM, ta infromace byla dostupná hned po skončení keynote, stačilo zajít do Apple storu na webu.

    M1 Pro začáná s 16GB paměti a maximum je 32GB. M1 Max začíná s 32GB paměti a max je 64GB.

    Taktéž M1 Pro existuje ve třech variantách, nejlevnější je 8c CPU 6 výkonných, dvě efektivní jádra a 14 jader grafiky. Pak je verze s 10c CPU a 14 GPU jádry a nakonec plná varianta 10+16

    Nejořezanější varianta M1 Pro je dostupná jen v základním 14″ modelu ke kterému je navíc slabší 67W adaptér, k vyšší konfiguraci 14″ jsou 96W adaptéry, k 16″ jsou vždy 140W adaptéry.

    U toho 140W adaptéru má navíc Apple v podstatě jako jediný výrobce na trhu adaptér s podporou Power Delivery 3.1, tedy až 240W (48V 5A), ten 140W je 28V 5A… Bohužel jen skrze magsafe kabelel protože na trhu zatím nejsou kompatibilní USB-C kabely které by umožnily přenos více jak 100W

  5. Ajajáj, chlapci, fantázia, Apple rozohral vášnivý kremíkový
    koncert v rytme lambády…
    M1 Max, špičkový Soc 10-core Cpu, 16-core AI, 2x akcelerátor ProRes
    2x akcelerátor videokóder, 4-8 kanálové DDR5 200 až 400GB/s
    32-core grafika coby ohromný HW akcelerátor a všetko s podporou
    2x rýchlejšieho SSD až 7400 MB/s…a to všetko s minimálnou spotrebou…
    Presne takto má vypadať moderný integrovaný procesor…
    Apple patrí obdiv, paráda…

    • 🙂 Vášnivý koncept? No přiznám se, že jsem vzhledem k tomu jak je Intel pozadu s výrobními procesy očekával mnohem více vášně u procesoru než kolik je vášně v Intelím Alder lake.

      U mne to tedy nejsou vášně ale spíše rozčarování z tohoto procesoru.

  6. Takže jestli chápu sdělení této zprávy dobře, tak jiné firmy mohou na 5nm proces od TSMC na nejbližších pár let zapomenout, protože Apple se ho nejenže nevzdá (protože 3nm ještě není), ale i na něm hodlá navyšovat výrobu v podobě těchto mamutích čipů.

    • Apple už musí snižovat objednávky iPhonů, do konce roku prý vyrobí asi o 10 milionů méně než plánoval. Apple Watch byly zpožděné a objednávky na ně jsou pomalu až v prosinci. Podobně na ty MBP, v některých regionech a některé konfigurace hlásí dodání až kdesi v prosinci.

      Jinak Apple by snad příští rok měl začít používat 4nm který se snad už rozjel. Počítám že tam přejde se vším novým

      Ono těhle mamutích čipů se zase tolik neprodá, tohle je fakt jen malý zlomek prodejů počítačů, je to pro velice úzkou skupinu uživatelů.