Facebook přiznal, že vás sleduje, i když jej nepoužíváte

17. 4. 2018

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: loriklaszlo – Depositphotos
Ilustrační obrázek
Nejde o žádnou šokující informaci. O sledování nepřihlášených uživatelů se vědělo. Teď ale Facebook řekl, co a jak o uživatelích zjišťuje.

Na Facebooku nemusíte být přihlášení ani tam mít účet, abyste pro největší sociální síť byli zajímají. Nemusíte jej ve skutečnosti ani navštěvovat, přesto o vás bude vědět třeba i díky tomu, že si právě čtete tento článek na Cnews.cz.Facebook po všech aktuálních skandálech bude několik týdnů a měsíců vysvětlovat, co všechno dělá. V aktuálním blogovém příspěvku se tak produktový ředitel David Baser rozepsal o tom, proč a jak anonymy sleduje.

Jak Facebook sleduje uživatele bez účtu?

Využívá k tomu kód, který vývojáři vložili do svých webů nebo aplikací. Jde o záležitosti, jenž mají pomáhat přihlášeným uživatelům i oněm vývojářům, ale stejným způsobem Facebook monitoruje i anonymy.

Na webech nebo v aplikacích slídí sociální tlačítka (To se mí líbí, Sdílet, Uložit) nebo sociální widgety, které ukazují obsah facebookových stránek nebo přidávají možnost komentovat.

<figcaption class=„wp_virtualGallery__cap­tion“>Widget s facebookovou stránkou na Cnews.cz</figcaption>
<figcaption class=„wp_virtualGallery__cap­tion“>Sdílecí tlačítka na Cnews.cz</figcaption>
<figcaption class=„wp_virtualGallery__cap­tion“>Komentářový plugin na Euro.cz</figcaption>
<figcaption class=„wp_virtualGallery__cap­tion“>Přihlašovací dialog na Edně.cz</figcaption>

To jsou věci, které na první pohled vidíte. Na webech nebo v mobilních aplikacích se ale mohou nacházet ještě méně (nebo vůbec) patrné části, které vás dokážou identifikovat. Jde o reklamy, neboť Facebook skrz svou Audience Network může poskytovat inzerci v produktech třetích stran, jako to dělá Google nebo Seznam. A pak jde o Facebook Analytics, což vývojářům pomáhá sledovat, kdo se na stránce či v aplikaci pohybuje a co tam dělá.

Které informace Facebook zjišťuje a proč?

Z těch, které firma přiznala, jde o IP adresu, typ prohlížeče/operačního systému, adresu stránky nebo název používané aplikace. Na základě těchto informací vám Facebook vygeneruje unikátní cookies, podle kterých vás identifikuje. Drobný soubor uložený v prohlížeči nebo aplikaci vás spojí s daty, která si o vás Facebook uložil na své servery. Firma správně tvrdí, že úplně stejně se chová i Google, YouTube, Twitter, Amazon, LinkedIn a další internetové služby.

Tip: Facebook se chytil za nos. Po skandálu změní nastavení soukromí

Na Facebooku se všechno točí kolem relevantního obsahu a reklam. U registrovaných uživatelů využívá data z webů a aplikací třetích stran k tomu, aby v News Feedu zobrazoval prioritně obsah a reklamy, které vás budou zajímat nejvíce (řídí se tím, co jste navštěvovali v minulosti).

Reklamy viděné na Facebooku se budou zobrazovat i na cizích webech a v aplikacích. Tím, že jeho kód na své stránky integrují i samotní inzerenti (typicky obchody), zase Facebook změří konverzi. Tedy jak byla reklama účinná, kolik procent lidí, kteří kliknuli na reklamu, si produkt následně koupilo.

Tip: Zrušte stará propojení služeb s Facebookem

Facebook sbírá data i u anonymů, protože i jim pak může nabídnout relevantní reklamy. Podle IP adresy pozná zemi i region, podle dříve navštívených stránek odhadne zájmy. Díky tomu bude zobrazovat české reklamy na věci, které jsou mu tematicky a geograficky blízké. Facebook může zjistit, že jste z Liberce a baví vás sport, proto vám zobrazí reklamu na zlevněnou lyžovačku v Krkonoších.

Kvíz týdne

Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
1/9 otázek