Toshiba: 3D televize bez brýlí, ale také bez úspěchu

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: loriklaszlo – Depositphotos
Ilustrační obrázek

Japonská Toshiba byla prvním výrobcem, který uvedl na trh autostereoskopické televizory. Ty nepotřebují brýle, ale zase mají hromadu jiných problémů. Jsou velké (hlavně hloubka), přitom produkční modely jsou pouze v malých úhlopříčkách a za vysoké ceny. Na tamním trhu bylo v zimě odhadováno, že prodají zhruba 1000 modelů měsíčně v obou dostupných velikostech.

Toshiba na trh uvedla modely 12GL1 a 20GL1. První číslo opravdu značí úhlopříčku v palcích, rozlišení je 466 × 350 px, resp. 1280 × 720 px. Za ceny okolo 1500 a 3000 amerických dolarů si ale nenašly místo v nákupních košících, prodej obou novinek je poloviční oproti předpokladům.

Větší model s hloubkou přes 10 cm má doporučovanou sledovací vzdálenost 90 cm, 12GL1 s poloviční hloubkou pak 65 cm. Mimo tyto hodnoty lze těžko dosáhnout „sweet-potu“, bodu, kde je 3D vůbec vidět. U malých zařízení jako je Nintendo 3DS nebude pozorovací úhel tak kritický, ale paralaxní bariéra při větších úhlopříčkách je velmi náchylná. Bez sledování diváka kamerou a přizpůsobování bariéry je tato technologie prozatím nezajímavá.

Toshiba Regza 20GL1 a 12GL1, zdroj: Ubergizmo

Ale především se čeká na větší úhlopříčky. Toshiba už má 56" prototyp, který se ale do obchodů zřejmě ještě letos nedostane. Nové generaci věří i Japonci a odhadují měsíční prodeje okolo 50 000 kusů. Ale než vychytají technické problémy a vysoké ceny, uplyne ještě hodně vody.

Zdroj: Bloomberg

Kvíz týdne

Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
1/9 otázek