Google chystá velké herní novinky a najal si na to veteránku v oboru

14
Jade Raymond
Jade Raymond (zdroj: Ubisoft)

Buďte u toho, když Google představí svou vizi budoucnosti hraní,“ láká ukázka na chystanou prezentaci, která proběhne v úterý 19. března od 18:00 na Game Developers Conference. Co přesně Google v San Francisku odhalí, nevíme. Několik oficiálních i neoficiálních vodítek ale máme.

Firma již od roku 2016 připravuje vstup do herního byznysu, což loni na podzim sama připustila, když odhalila Project Stream. Stejně jako GeForce Now nebo PlayStation Now umožní streamovat hry ze vzdálených datacenter, takže hráčům bude stačit nevýkonný počítač či mobil, aby si mohl zahrát největší pecky. Američtí betatesteři si tak loni mohli vyzkoušet Assassin’s Creed Odyssey i na Chromeboocích, které rozhodně nebyly stavěny jako herní mašiny.

Je velmi pravděpodobné, že Google na GDC oznámí další informace, možná i dostupnost a cenu služby. V minulosti se navíc šuškalo o tom, že firma chystá vlastní konzoli s kódovým označením Yeti, kterou půjde připojit k televizoru. Spíš než konzole typu XO nebo PS4 to ale klidně může být maličká krabička ve stylu Chromecastu, která bude jen přehrávačem, k němuž se připojí herní ovladač.

Google Stream

U amerického patentové úřadu si již firma nechala zaregistrovat nový gamepad, který tvarem připomíná ten z Xboxu, ale rozložením prvku je podobný spíš DualShocku pro PS4. Na konci letošního února se na stejném úřadu objevila i přihláška k registraci ochranných známek Project Stream a Google Stream, jak by se služba mohla ve finále jmenovat. Těch si nevšimla ani zahraniční média, přitom možná odhalují další podrobnosti.

Trademarky ke Streamu totiž pokrývají dvě oblasti. Jednak online hraní bez nutnosti stahovat software a jednak službu, kde se budou uživatelé scházet a chatovat. Google Stream tedy může být celým ekosystémem, kde půjde hrát, sledovat ostatní hráče a o hrách se také bavit.

Není tajemstvím, že se Google v minulosti pokoušel získat Twitch, ale nakonec jej přeplatil Amazon. A tak nakonec začal budovat herní komunitu na YouTube Gamingu. Jeho nová služba to může celé zastřešit. Není těžké si představit, že pokud z jednoho místa streamuje k samotnému hráči, který má v ruce ovladač, ze stejného místa může rovnou poslat obraz a zvuk k fanouškům, kteří jej při „let’s playi“ sledují.

Velkolepé plány Googlu však může zhatit konkurence. Do streamování her se totiž pouští i Microsoft nebo Amazon a tyto společnosti už herní ekosystémy mají. A k tomu vyvíjejí i vlastní hry. Na toto pole Google zatím nevstoupil.

Nová posila

Novou viceprezidentkou (bez uvedené divize) Googlu se stala Jade Raymond. Kanadská vývojářka je jednou z nejznámějších ženských tváří herního průmyslu. Začínala v EA, kde pracovala ma The Sims Online. Pak přešla  Ubisoftu, kde se coby producentka dohlížela na vývoj prvních dvou dílů série Assassin’s Creed a Watch Dogs. V roce 2015 ale Ubisoft opustila a vrátila se do EA. Tam ale další úspěšné zářezy nepřidala. Se studiem Visceral Games (stojí za Dead Space) připravovala novou velkou hru ze světa Star Wars, ale tu letos EA nakonec zařízlo. Jade Raymond tak opět změna tým a od března je v Googlu.

Jakou přesně pozici tam bude zastávat, ovšem nevíme. Osobně si nemyslím, že by uvnitř firma zakládala herní studio. Pravděpodobně bude řídit herní divizi a celý Google Stream. Jasnější to ale bude až po pondělní keynote na GDC.

Google mimochodem v souvislosti s Projectem Stream nemluvil o využití na mobilech a tabletech, test probíhal jen na PC, Macích a Chromeboocích. Dvě miliardy aktivních smartphonů je ale příležitost, kterou si jistě ujít nenechá. Včera vydaný Android Q totiž obsahuje nový režim Wi-Fi s vynuceným vysokým výkonem, který má zvýšit rychlosti a snížit latence. Google explicitně zmiňuje, že se to bude hodit hlavně ke streamování her.


Google chystá velké herní novinky a najal si na to veteránku v oboru

Ohodnoťte tento článek!
3.9 (78.18%) 11 hlas/ů

14 KOMENTÁŘE

  1. streaming her na mobil přes wifi je utopie. gamestream má nVidia už pár let a pokud to není po kabelu, vždycky vypadnou snímky. Použitelné to je jen s MIMO na 5GHz v jedné místnosti a to bez rušení od sousedů.

    • Google má zkušenosti z Youtube, což nVidii chybí. Zároveň dělá nejen pro YT na projektech velmi efektivní komprese. Jinak řečeno, sice se mi taky zdá nesmyslné tlačit rozlišení a počty snímků používané u her po síti, ale kombinace nastupujících 5G sítí a efektivních kompresních algoritmů, které využijí toho, že používané rozlišení je dávno za hranicí rozpoznatelnosti lidským okem obzvláště při rychlém střídání snímků, to může fungovat.

      Navíc je to logický krok navazující na jasné směřování Windows jako hloupého “terminálového řešení” k aplikacím a datům v neidentifikovatelném mráčku (cloudu), kde se dá člověk lépe “vydírat” měsíčními platbami…

      • Jestli myslite efektivni kompresi HEVC, kdy se pri 4k@60 a vysoke kvalite bavime o cca 80 mbitech, tak neverim tomu, ze tohle nekdy (brzy) bude dobre fungovat. I po lan komprese-prenos-dekomprese vcetne 5ch zvuku mys/klavesnice/joystick/gaypad trva nejakych 40-80 ms, coz je opravdu hodne. Krome toho snahy dostat hry do cloudu se mi nelibi. Nemoznost prodat hru po jejim dohrani je asi tak stejne, jako kdyby neslo prodat auto, sochu nebo obraz.

        • Tak latence bude asi bariera, ale uvidíme, jak se s tím poperou, třeba pomocí předpočítávání…

          Jinak hra není totéž jako auto, socha nebo obraz. To jsou všechno fyzická díla, zatímco hra je duševní vlastnictví, takže ji už nyní nekupujete, ale kupujete jen licenci k jejímu užití… Pamatuju si, jak v 90. letech vyvolala vlnu nevole firma, která distribuovala jakousi elektronickou encyklopedii na CD, ale CD detekovalo datum na počítači a po čase už nešlo pustit, jelikož se to prodávalo s licencí na tuším 2 roky.

          Tohle samozřejmě nemá nic společného s nabízením titulů, které by si hráč jinak nezahrál. To je jen PR marketingové šméčko na zastínění pravého smyslu: znemožnění nelegálního šíření a naopak zavedení pravidelného kasírování na bázi časově omezeného členství…

  2. Ta vyvojarka to je ta, jak kritizovala exkluzivni hry pro urcite platformy, s cimz souhlasim a pak sla delat do EA? 😀

    Nebudu si streamovat hry, na to muzou u Googlu i vsude jinde zapomenout, radsi bych prestal hrat nez abych streamoval. Chci mit hru u sebe na disku a pres web si poslat maximalne overeni legalnosti, ikdyz nejlepsi je samozrejme GOG, kde neni treba posilat pres net zadna data.

  3. Ať se nám to líbí nebo ne, vypadá to, že streamování her je opravdu budoucnost hraní. A nemusí to být zrovna špatná budoucnost. Představa, že si měsíčně budu předplácet službu, kde budu mít na výběr z mnoha her, kde si bude stačit vybrat, co chci právě hrát a přitom nebudu muset nic instalovat ani nic aktualizovat nevypadá zas tak zle. Obzvlášť, pokud budu moct hrát na nejvyšší možné nastavení bez toho, abych musel mít doma železo za X desítek tisíc. Jen to bude chtít kvalitní internet, hodně kvalitní…

    • Tahové strategie možná, všechno ostatní těžko, sorry ale tu latenci vizuálně rozpoznávám i na lanu, natož z nějakého serveru co je bůhví kolik stovek km daleko + komprese obrazu která je i u dnešních služeb dost vidět, i těch 50Mb/s je málo.

      • Já netvrdím, že budoucnost je hned zítra. Nedívej se na to pohledem současných technologií. Před 10 lety bych si taky klepal na čelo, kdyby mi někdo řekl, že si jednou budu muset stáhnout třeba 60GB dat, abych si zahrál nějakou hru a tvrdil bych, že tohle nikdy nemůže fungovat a přitom dneska už se tomu nikdo nepodivuje.
        Myslím si, že by tolik velkých firem nad takovýmto formátem hraní neuvažovalo, kdyby si mysleli, že to nemůže fungovat.

        • Fyzika neda. Nechci rikat, ze to nebude fungovat nikdy, protoze netusim, co lidi dokazou v budoucnu vymyslet, proto zustanu pri zemi a reknu jen, ze pristich 10 let je streamovani her naprosty nesmysl pro hardcore hrace.
          Jak pise Szepy, pro tahovky ok, pokud dneska nekomu staci 30 FPS, tak se asi to lagy ztrati a nejaky casual hrac her na Androidu to asi nepozna.

          Jinak z predstavy, ze si musim mesicne predplacet nejakou sluzbu, se mi dela na zvraceni. Nechci mit moznost si vybrat z tisicu her, chci si koupit jednu jedinou hru a tu hrat.

        • Měsíční předplácení služeb, kde pak bude dostupná knihovna her, je pro uživatele jako já tragická představa.

          Hraju relativně málo her, za to kvalitní a chci ty hry vlastnit. Počkám si až hra zlevní, koupím ji za tři čtyři stovky – a tu hru pak hraju třeba půl roku spolu s pár dalšími hrami. Takhle za tu hru vyplácnu pár stovek, kdybych si platil měsíční předplatné, zaplatil bych mnohokrát více – a stále bych tu hru nevlastnil a nemohl se k ní po pár letech jen tak vrátit.

          Jen tak mimochodem – uvažoval někdo z Vás zastánců streamování her nad tím, jak si do Vaší streamované hry vložíte custom titulky? Nijak. A co upravení souborů hry? Módy? Úprava LODu?
          Kdysi byly tyhle věci brány jako samozřejmost a výhoda PC oproti konzolím, dneska hráči sní o tom, jak to bude krásné až se o tyhle výhody nechají dobrovolně připravit.

          • To je dobra poznamka, na streamovani her je v podstate nesmysl vlastnit PC, rovnou si kazdy muze poridit konzoli. Kdysi se rikalo, ze PC na hry konci a budou jen konzole, no pokud se prosadi streamovani, tak to tak opravdu bude.

            Treba furt jsou hry, ktere maji fanouskovske cestiny, protoze tvurci hry na lokalizaci do malo pouzivanych jazyku kaslou. Pokud by se prosadilo streamovani, tak cestiny do her automaticky vymizi.

        • V urcitem momente prestane byt streamovani vyhodne i pro firmy, co ten HW delaji.. typicky NV, ktera ma nejvetsi cast trhu. Pokud by se v blizke budouctnosti streamovani prosadilo, prisla by o obrovske prijmy z prodeje HW, ktere nevim, zda by vykompenzovala prodejem do serveru. Stejne tak by prisli o obrovske prijmy vyrobci desek, CPU, v principu, by sel cely PC trh, jak je zname dneska do kytek…

          • Nejen vykompenzovala, ale navysila. Do serveru se davaji pouze PRO karty, vykon se sice da tak nejak skalovat, ale prozatim zhruba odpovida, ze stejna karta co mate doma v PC musi byt v tom serveru (nebo jeji ekvivalent v hrubem vypocetnim vykonu, jako napr. pul Quadro karty, ktera ale stoji 2x tolik co consumer). Co se tyce toho zbytku, nejak neumim odpovedet, nejake koncove zarizeni stejne bude potreba. Kolik vyrobcu to uzivi, tezko rici.