Detaily grafické architektury Intel Xe LP: jádro prvního samostatného GPU i Tiger Lake

59

Intel má novou GPU architekturu Xe. Je první, na níž vytvoří i vlastní samostatné grafické karty, zároveň ale udělal největší inovace hardwaru za mnoho let.

Už loni se objevily informace, že po loňském novém integrovaném GPU Gen11 chystá Intel na letošek úplně nové GPU, jehož architektura Gen12 nebo po novém Xe bude zřejmě největší inovací integrované grafiky Intelu za několik posledních let. Letos tato architektura přichází na trh v procesorech Tiger Lake a prvním novodobém samostatném GPU Intelu Xe.

Minulý týden Intel odhalil procesory Tiger Lake a jejich vylepšený 10nm proces SuperFin. Spolu s tím prozradil i v čem je nová tato GPU architektura „Xe LP“, takže můžeme v tomto článku podniknout její analýzu.

Předchozí
Následující

Xe LP: nová architektura na začátku nové GPU éry Intelu

„Architektura Xe“, či asi lépe řečeno architektura Xe první generace, po níž budou následovat další, není úplně stoprocentně nová. Podle nynějších odhalení vychází z toho, co předtím Intel vyvinul v architektuře Gen11/Ice Lake (původní kódové jméno je také Gen12).

Ale jsou zde opravdu velké změny (řekli bychom, že například větší, než mezi GCN a RDNA u AMD), takže opravdu lze mluvit o určitém rebootu a tom, že Intel vstupuje do nové éry s novým architektonickým začátkem, v souladu s dřívějšími průsaky, dle nichž Gen12/Xe bude u Intelu největší změnou za tuto dekádu.

Podpora DirectX 12: Ultimate ještě ne, jen Feature Level 12_1

GPU Gen12/Xe LP patří hardwarově na úroveň DirectX 12 grafik, přesněji na tzv. feature level DirectX 12_1. Nepodporuje ještě nové DirectX 12 Ultimate. Podporuje funkce Bindless Resources Tier 2, Tiled Resources Tier 2, Raster Order Views a Conservative Rasterization.

GPU architektura Intel Xe LP pro samostatná GPU a Tiger Lake strana 23 Zdroj: Intel, via AnandTech

A také Variable Rate Shading, ale jenom ve formě Tier 1 (stejně to má už Gen11), kdežto DX12 (Feature Level 12_2) Ultimate vyžaduje Tier 2. Ten ještě Xe LP neumí a také postrádá nové funkce Sampler Feedback, Mesh Shaders a DirectX Ray Tracing (DXR) 1.1. Ray tracing přinese Intel příští rok v nové architektuře Xe HPG pro samostatná GPU a je možné, že ostatní součásti také.

GPU architektura Intel Xe LP pro samostatná GPU a Tiger Lake strana 04 Zdroj: Intel, via AnandTech

Jeden Slice z grafiky Xe: +50 % výpočetních jednotek, 2× rychlejší geometrie

Grafiky Intel jsou tvořené z jedné nebo více „slice“, přičemž slice obsahuje všechny komponenty potřebné pro GPU – frontend, geometrii, výpočetní jednotky, texturovací jednotky i rasterizační jednotky. U Tiger Lake je stejně jako u Ice Lake použitá jen jedna slice, ale architektura Xe LP ji zvětšila o 50 %, takže místo 64 EU (512 shaderů) obsahuje 96 EU (768 shaderů). Texturovacích jednotek je 48 a rasterizačních (ROP) 24.

GPU architektura Intel Xe LP pro samostatná GPU a Tiger Lake strana 07 Zdroj: Intel, via AnandTech

Intel uvádí, že se u této grafiky počítá s frekvencemi přes 1600 MHz na procesu SuperFin (téměř 50% navýšení taktu proti Gen11/Ice Lake), což znamená výpočetní výkon přes 2,46 TFLOPS při standardní přesnosti FP32. GPU přitom podporuje i výpočty v FP16, kdy je výkon dvojnásobný a celá slice tedy zvládá 1536 (768×2) floating point operací za cyklus.

GPU architektura Intel Xe LP pro samostatná GPU a Tiger Lake strana 08 Zdroj: Intel, via AnandTech

Nově Xe LP také podporuje operace DP4A – IINT8 Dot Product – jde vlastně o operace nad čtyřmi hodnotami INT8. Tyto INT8 operace lze provést čtyři místo jedné FP32, takže „TOPS“ jsou čtyřnásobné proti FLOPS ve výpočtech FP32.

GPU architektura Intel Xe LP pro samostatná GPU a Tiger Lake strana 19 Zdroj: Intel, via AnandTech

V architektuře Xe LP má vše v této slice o 50% vyšší výkon díky o polovinu většímu počtu jednotek proti 64EU slice v Gen11. Výjimkou je geometrický výkon. Geometrický engine je jeden na slice, takže při rozšíření slice by se poměr narušil sil. Intel proto výkon geometrického enginu rovnou zdvojnásobil: zvládá 2 primitivy/trojúhelníky za cyklus (po cullingu nepotřebných primitiv).

Protože je geometrický engine součástí slice, bude tak v případě většího GPU s vícero slice výkon geometrie škálovat (architektura Gen9 v Skylake měla jeden geometry engine pro všechny slice, což bylo úzké hrdlo).

Současně má Xe LP zvyšovat i efektivitu samotných jednotek, takže výkon nebude zvýšen jen taktem a „šířkou“ GPU. Tyto úpravy bohužel Intel příliš nechce prozradit, údajně ale jde o eliminaci různých interních „úzkých hrdel výkonu“.

Článek pokračuje na další straně informacemi o nové architektuře samotných výpočetních jednotek.

Galerie: GPU architektura Intel Xe LP pro samostatná GPU a Tiger Lake

Předchozí
Následující

59 KOMENTÁŘE

    • Já se těším, jak se nasměju, až výrobci začnou k procesorům od AMD osazovat grafiky od Intelu. Určitě se najde alespoň jeden, co to zkusí, už jen proto, že první kdo to udělá, bude mít reklamu zadarmo.

    • Myslim, ze se situace nezmeni a zustane to jako ted: NVidia/Intel a NVidia/AMD. 🙂

      Samozrejme berte to z nadsazkou, protoze nikdo zatim netusime, jak moc se AMD vrati do gamingu diky architekture RDNA2. Ale ze by Intel Xe byly dobre gamingove grafiky, tomu neverim. Spis si myslim, ze Koduri je schopen predvest vykonnou vypocetni GK a z ni odvodit i herni grafiku a pockat, on uz to jednou predvedl a AMD VEGA byla a je dodnes vypocetne velmi vykonna, ale herne zadny zazrak. U Intelu to podle me zopakne a muze mit ve vypocetnim segmentu uspech a i to par zazranych Intel fanousku muze pouzivat na hry, nakonec u AMD tomu bylo zrovna tak.

    • No bylo by to pěkné ale vzpomeňte, že o tohle se tady již odehrálo. . Vše se skrývá pod jmény Larabee, Knights Ferry a Xeon Phi. Doposud jsme se bohužel dostali jenom k tomu, že Intel zapleveloval svými omezujícími integrovanými kartami počítače navzdory uvedeným projektům.
      V čem je situace jiná proti minulosti? Hlavně, že tenhle Intel je ve mnohem horší kondici než ten co připravoval ty neúspěšní grafické modely které jsem zmiňoval. Koduri? No jak se říká jedna vlaštovka jaro nedělá.

      Byl bych rád kdyby měl Intel pořádnou grafiku. Ale jak se říká starého psa novým kouskům nenaučíš a právě proto jsem pesimista.

  1. Dnes je najslabšia herná mašina postavená na kombinácii AMD+AMD, podstatne výkonnejšie je kombo AMD+nVidia a najvýkonnejšie je kombo Intel+nVidia.
    Zaujímavé bude sledovať vývoj Xe a kombo Intel+Intel….

        • máš to nějaké pomotané, stejně jako v hlavě.
          Ale chápu, že považuješ 90% lidí (podíl AMD v Reatilu, co si PC staví sami) za blbce… a vlhké sny o 5,3GHz all core nikoho nezajímají, protože dnes taktuje promile lidí.
          Takže blb je u toho maďar Vladárko

        • Sa už zobuď aDDmine, Comet Lake dáva v hrách 5.2-5.3GHz na všetkých fyzických jadrách, to je iné café ako trapný boost u Ryzena…
          To ale ty nikdy nepochopíš….Dobrý si ty chlapec, len strašne nechápavý popletko….

          • No jo posuku, testy se blbe okecavaji temi tvymi detinskymi komentari 😀
            Ono az prijde Zen3, tak tu aspon ty tvoje kidy uz nebudem muset cist 😀
            Ps: ono uz ti nic jineho nez OC nezbylo..pomalu se z tebe stane neco jako majitel FX..tam se taky delalo OC, ale narozdil od toho tveho 9900k, to slo taktovat 30-40% nahoru a stalo baksis 😀 kdezto ten tvuj je 2 roky stary preznaceny predrazeny zravy kram.

            • No jo aDDmine to je furt dokolečka-dokola až prijde ….
              Ale musím ťa pochváliť, že si v susednom vlákne konečne priznal výkonostnú prevahu Comet Lake….to ťa muselo stáť hodne námahy….

              A čo to zase perlíš v garáži o brutálnej spotrebe nových nVidií, nevieme ani výkon, ani spotrebu, hlavne nakydať na nVidiu. To ti bude prd platné, budeš šťastný ak si nové AMD karty zakúpi 20% hráčov….popleto…

            • Vladar, u tebe v bacovne bylo asi jeste porad dneska horko co? Na Kysuce to ochlazeni jeste nedorazilo?
              „si v susednom vlákne konečne priznal výkonostnú prevahu Comet Lake“
              .. to vis ze jo 😀 Myslis tech 6% v prumeru co to vede ve hrach v 1080p s kartou za 25k? 😀 Ty jsi zoufalec.. Mne naopak zajima tech 4k, kde je to pomalejsi, protoze to je rozliseni, ktere se bude pouzivat 😀
              Pro mne osobne je kometa i prsto ze se Intel snazil vytriskat z 14nm co to da, jen dukaz toho, ze v soucasnosti Intel neni schopny vyprodukovat vic nez 10jadro na starem procesu a aby bylo aspon trochu konkurencneschopne je to vyhnane daleko za svoje optimalni frekvnece. Tudiz z meho pohledu to nejsou podarena CPU a Ryzen je rouzmnejsi volba vicemene ve vsech smerech. Ty si o tom mysli co chces, protoze stejne nez jineho nez PR Intelu napsat neumis.
              Ta druha cast prispevku..to ti asi hutne houklo ve vezi, protoze nemam tuseni o cem pises baco.

            • Venuj se garáži, práve dostávaš na prdel od uživatela Yamaha.
              Tebe nešťastníku ani nedocvaklo, že na krev sú vyhnané práve vyššie modely Ryzenu…zas to máš popletené, ako vždy.
              Káčkové modely Intelu dokážu all core na frekvencii boostu, skus pretočit 3800X all core na 4.7GHz, ale pozor, priprav si hasičák a lekárničku….
              Nakoniec, tebe čosi vysvetliť je prácnejšie ako naučiť lambadu jezvečíka….

            • Ja porad netusim o cem to placas baco. Tomu asi rozumis jen ty sam ve svem amoku.
              Jenom jedna technicka…vyhanet muzes co chces..treba ovce ze sve salase. Nicmene to nic nemeni na tom, ze provozni vlasntosti a spotreba mluvi uplne neco jineho, nez to co ty tady placas. To ze jsou Ryzeny vyhnane na sve maxima je jedine spravne, protozze narozdil od Skylake nezerou v plne zatezi 230W ale min nez 150W pri podstatne vetsim vykonu. Cili netrpi tim efektivita a pomery vykon/watt jako ten tvuj preznaceny Skylake. Tudiz to co se tady snazis napsat je jen dalsi ukaza ze sbirky Vladarovych nesmyslu.
              Ale to ze bezne lzes a vymyslis si idiokraviny to je zname..
              ps: hele uz by jsi si mel pomaly zmenit zase prezdivku ne.. 😀

            • Vladar, mne ty tvoje screenshoty, stejne jako tvoje infantilini prupovidky nezajimaji. Ten tvuj preznaceny 9900k taky.
              Tady mas max spotrebu 10900k v prime95 .. 310W! 😀 TotalPackage
              Takze si zase ten svuj obrazek muzes smazat 😀
              https://www.computerbase.de/2020-05/intel-core-i9-10900k-i5-10600k-test/4/#abschnitt_die_leistungsaufnahme_

              Ja nevi jaky mam den, ale podle toho jak je jednoduche tem tvym nesmyslum oponovat, tak asi dobry. ALe co cekat od nekoho, kdo si koupi horsi platformu, horsi CPU a jeste se tim chlubi 😀

            • No vidíš aDDmine, teba moje screenshoty nezaujímajú a predstav si lidi na cnews to zaujíma fest. Nahodil som 9 snímok obrazovky Comet Lake v rôznych režimoch, ktoré majú celkove +1000 videní…

              Nápoveda pre teba – spotreba je závislá na Vcore, truhlíku…

              No už vážne, bež spát, v garáži ťa chlapci dneska hodne vystresovali, môžeš si za to sám, keď kydáš na nVidiu ako by ťa za to platili….

            • Koukám že multinickař c.k. Vladař Jožkopower měl další ze svých amoků… 😀

            • On fakt asi blouzni, ja nemam tuseni o cem tam porad mluvi 😀
              K tomu si neumi ani spustit stress test v Prime95, ktery se standardne pouziva.
              „Nahodil som 9 snímok obrazovky Comet Lake v rôznych režimoch, ktoré majú celkove +1000 videní…“.
              .. ty jsi traged .. 😀

            • Aha ho, trafený aDDmin koketuje s Obrovitou nohou ažnohou…
              Ale vám to sekne hoši, škoda, že technika je pre váš tandem španielska vesnice….Ahoj červení trpaslíci….

            • Vladar, mel by jsi tech detinskych prezdivek pouzivat vic..dodava to tvym odpovedim vetsi verohodnost 😀
              Jeste by jsi ale mohl vysvetlit, o cem to porad placas..treba to nekoho zajima a chtel by pochopit spon tvoje emocionalni „proudy“, kdyz uz nemas zadny rozum, se kterym by jsi mohl vest normalni diskusi 😉

            • Myslím, že ty infantilní zkomoleniny přesně vystihují multinickařovu inteligenci. 😀

            • A mame tu dalsi verzi detskeho zvatlani… „screenshot Vladarova ‚dream‘ stroje“ 😀
              Vladar to tvoje orezavatko nikoho moc nezajima..ale pokracuj klidne dal a zapisuj si, kolikrat ti kdo klicknul na ty obrazky..byt tebou zalozim si rovnou webovku nebo aspon blog a nazvu to „Vladarovy PC rady bez rozumu“
              😉

            • Blogísek máš ty stachanoviči, ale vidieť jak ťa ten screenshot šokoval…
              Bude sranda, jak budeš nervačit a kopat nožičkama až príde nová nVidia, budem dávať výsledky Comet Lake + RTX 3090, dúfam, že sa tešíš….popletko…

            • Vladar, ja te musim zklamat, jednak se na tvoje screenshoty opravdu nedivam a jednak to mas v hlave nejak pomotane, protoze ja zadny blog nemam.
              Neodkladej odbornou pomoc, projektovani bludu a osob neni uplne sranda 😉
              JInak myslim, ze jsme to tady zakydali JO uz slusne a krome toho, delat si z tebe legraci je moc jednoduche, takze to cloveka stejne po chvili prestane bavit 🙂

            • Jj. stachanoviči, kuknem do garáže jaké sprostosti tam lítají dneska…
              Screenshoty sleduj i v budúcnosti, máš sa nač tešiť, pekne ti výsledky z recenzií Ryzen + 3090Ti naskladám do grafov s výsledkami Kométa 5.3GHz/all core/AVX + 3090Ti….
              Kriste, to sa zase naplačeš….popletko…

            • Na žádný tvoje zavirovaný linky ze zásady neklikám 🙂 Beztak ti tam 99% views dělají web crawlers, ale hlavně že jsi spokojený s návštěvností. Ty tvoje testy kde povypínáš HT a kde co dalšího, nastavíš voltage a pak ti to pomoci bulharské konstanty v jednom testu nějak vyjde beztak známe. 😀 Sorry patlale, ale raději oficiální testy ověřených magazínů, než ty tvoje smyšlené bláboly, které jsou splácané podobně demagogicky jako testy na blogísku tvého dvojčete pana DDemagoga. 😀

              Jako ono taky kdo by věřil usvědčenému lháři, že ano.. 🙂
              mvladar 8.10.2019 at 21:41
              “dávam si osobný závezok nepoužívať hanlivé pomenovania, nadávky a podobne. Amen”
              https://www.cnews.cz/intel-cascade-lake-x-core-i9-x299-odhaleni-vyrazne-lepsi-ceny/#comment-218535

            • Obrovitá noho, pre teba je technika tabu, všetky príspevky píšeš len všeobecné žvásty.
              Akákoľvek dobre mienená snaha o slušné jednanie ide rázom do kopru ihneď, jak sa do diskusie zapojí arogantná figúrka Aznohha + trombóza.
              Snad si nemyslíš, že ťa budem oslovovať nožičko keď prskáš síru….
              Sám si napísal, že sa chodíš na cnews zabávať, vyžívaš sa v roztržkách, no bodaj by ne, technike sa rozumieš jak hus do piva..čau noho…

            • Mno svoje technické diletantsví jsi tu prokázal jedine ty, multinickaři c.k. Vladaři Jožkopover. Ty příspěvky jak tě tu opakovaně autor vyškolil na kodecích, což měla být podle tebe tvoje doména jsou tu už legendární. 😀 Ulhánek, multinickař, člověk co si tu sám sobě píše jako máma, tatko, strejko atd… s takovým psychopatem a technickým antitalentem opravdu diskutovat nebudu. 😀

            • Obrovitá noho, ty a diskutovat ?? S tvojimi vedomosťami a falošnou pokryteckou povahou ?? Sliepkam zrna nasypať, to je maximum tvojich schopností, čau Velké chodidlo….

            • Ažnoho + trombóza, venujem Vám posledný príspevok – už ste dávno nežebronili u moderátora o ban pre maršálka, vaše oblíbená téma…
              Jankú, Janečkúú pekne proskáme zabanuj maršálka, proskáme, proskáme…

            • O ban pro maršálka jsem nikdy nikoho nežádal. Díky za potvrzení toho, že jsi patologický antitechnický patlal a lhář. 🙂

    • c.k. polni marsalek 23.8.2020 at 14:14
      Odkdy je nejvykonnejsi kombinace Tegra s gpu od intelu? Takova konfigurace snad ani neexistuje. A stejne tak Nvidia sve armovske cpu neparuje s AMD dgpu. Mate to nejake pomatene, Ce Kacko, Ce Kacko…

      • o presne za sprostost? Reagoval jsem na vase neur ite tvrzeni, tak jsem si jen. vybral scenar, ktery mi vybovoval, a ktery vas ani ve snu nenapadnul. Smula no.
        Jinak jste se tu zase predvedl, divim se, ze s vami ma tombo a aznohh takovou trpelivost. Ono kde neni nic, ani cert nebere 😉

        • Alich, krákaš tu jak chorá vrana, poneváč som ti šlapol na AMD, to si zvykaj, bude horšie, hlavne pri testoch 3090…
          Pasoval si sa na znalca videa a nedokážeš odpovedať na jednoduchý dotaz v susednom vlákne. Hlavne, že zadreš hovadinu o zanedbatelnom čase exportu 4k videa, taký si ty expert….

            • Alich, ty budeš senilný dedek, že jo ?
              Ty si ani nepochopil, že ťa o žiadnu radu nežiadam, len odpoveď na jednoduchý dotaz, co je naprosto štandartný postup v diskusii.
              Zadrel si sprostosť a nevieš jak sa z toho vymotať. Nabudúce sa netvár jak expert a nebudeš muset kličkovat….
              Skukni všetky svoje príspevky – to nemá ani hlavu ani patu…
              Končím s tebou experte, na dotazy sa patrí odpovedať, keďže ti elementárne základy diskusie absolutne nič nehovoria, tak čau…
              ruďochu….

            • c.k. polni marsalek 25.8.2020
              To je nahoda, Ce Kacko, ze uz jsem nekolikaty, kdo je se il i, nebo z garaze, nebo bejake jeste horsi pocastovani. Asi uz tu lezete krkem hodne lidem, mistre.
              Kazdopadne moje nabidka plati, pokud vy budete chtit radu ode me, tak jen a pouze za penize. Howk.

            • Kukni Alich, ani ja, ani ty nemusíme byť v skutočnosti špatní ľudia.
              Všetko je to o srandovnej rivalite Intel vs. AMD, roky stejná pesnička. Je naprosto jasné, že ak vyrukujem s tézou o vyššom výkone Kométy proti Ryzenu okamžite je tu reakcia z červeného tábora, problém tej druhej strany je odmietanie faktov, ak niekto A priori odmieta fakt, že pretočené Intel 8-jadro na 5.3GHz včetne AVX bude v hrách porážať aktuálne Ryzeny je technický antitalent a nastupujú urážky, bežná to prax…
              Tak prijmi omluvu, ak som sa ťa moc dotkol, niekedy som dosť prchký…. Ahoj

            • @ALich
              Vladar je blb, ktery vede svoji „svatou“ valku..bohuzel u toho trpi ostatni, kdyz ctou jeho komentare..
              😀

            • aDDmine, núti ťa ktosi čítať príspevky polního maršálka, alebo dokonca reagovať na ne ? Ty to proste nedokážeš, pretože si nemocný, béďo…

            • c.k. polni marsalek 25.8.2020 at 21:33
              Me jste neurazil, ja si to osobne neberu. Rozhodne ne pres “postu”.
              Co se tyka AMD, intel, Nvidie a ostatnich, jsou mi sumak a my jim. Modla kazde ziskove organizace jsou penize, ne spotrebitele.
              Na co se tu snazim poukazat je fakt, ze ani “absolutni vykon” nemusi znamenat “nejlepsi”, ostatne se staci podivat na produktovou segmentaci, popr. drivery a optimalizace.
              Ja osobne jsem pouzival od cervene, pres modrou, po zelenou vse. Na spoustu veci mam nejruznejsi army. Vzdy se snazim vybrat to, co udela praci nejlepe. A ted pozor, to “nejlepe” se lisi od pripadu – nekdy je to vykon, jindy prikon, nekdy teplota, jindy rozsiritelnost, … Co me ale nikdy. ezajimalo – “barvy”, ty jsou mi sumak.

            • tombomino 25.8.2020 at 22:02
              Njn, tak cist to nemusite. Tak jako vy se snazite pomoci, tak i on sdeluje sve poznatky svetu. Kazdy holt mame jinou miru vnimani, citlivosti na ruzne podmety a samozrejme predstavivost. Nekdy “dopomuze” i den blbec. Navic nikdo z nas neni dokonaly.
              Ja si treba vazim redakce cnews, ktera tu nebanuje a obecne nechava pomerne siroke pole pusobnosti a prostor pro vyjadreni nazoru. Ja jsem vlastne zatratil jen dve individua tady – prolhaneho demagoga DLSS Mata a jeho pricmrndavace sprosteho omezence Pata, ktery tu ten ban dostal – dle meho naprosto opravnene, ja jsem ho mel za vysoce toxickeho a nebezpecneho individua.

            • Vladar, ono existuje koncept, kteremu se rika lhani a demagogie. Neco co ty nechapes. To je tvuj obor. Mne to treba vadi, tak jako ty nemas zabrany obe tyto veci delat.

            • @Alich
              problem je ten, ze s nim se rozumne bavit neda. Tohle je problem techto jedincu. Jakmile si vas zaradi do nektere svoji „nepratelske“ sekce, tak se chovaji jako mentalni retardi. To koneckoncu muzete videt v jeho podani celkem bezne. Dalsi vec je ta, ze i pokud nejste v sekci „nepratel“ tak stejne, jakmile se dotknete nejakeho tematu, kde jeho oblibena znacka/featura/atd je kritizovana, tak nastava v principu neco podobneho.
              Moje zkusenost u techto lidi z diskusi je treba ta, ze dostali tnapr. na ddworlde banana a pak si ten svuj emocni bordel projektuji na druhe a na jinych serverech. Skoro bych se vsadil, ze Vladar tam byl zabanovany, stejne jako nejspis Crha..

            • tombomino 26.8.2020 at 20:27
              Ono se neda rici, ze nemate pravdu, je to vas uhel pohledu, ktery se muze shodovat s vetsinou, coz ale ne nutne znamena, ze je spravne – drive take dav lidi skoro jednotne rval “upalte carodejnici”. Ja s tim, co jste napsal z velke casti souhlasim.
              Co se tyka treba “5,2GHz all core”, je to vec, ktera ho tesi, Ryzen toto nezvlada. Jaky to ma smysl? Pro me a treba pro vas zadny, pro nej velky. At uz je metodika spravna, nebo ne, jsou jista dolozitelna fakta, ktera druha strana treba nechce videt. Ma cenu se hadat a nadavat si? Podle me ne a tim se snazim ridit. Nekdo jiny to ma jinak, ja mam pak volbu takovou diskuzi ignorovat. Ve vysledku jsme ale vsichni lide, omylni, takze vsem nam to obcas nekde ujede a jsme “vedle”.
              Zpet k Ce Ka, co mu nikdo nemuze uprit je tunning a stourani se v BIOSu a cele to usili za tim s touhou neco vylepsit. Srazet toto usili pak vyvolava obranou reakci. A cele vlastne uplne zbytecne.

            • Alich, tombomino, Aznohh
              Já si vždy vzpomenu na tady vladarovo a tehdy ještě i Mauditoho vyvádění jak vlastně ZEN2 vůbec nefunguje. Když jsem doložil, že to jede a bez potíží, tak zkoušeli, že jsem to měl přes měsíc přemlouvat, aby to jelo. Tohle asi mluví za vše.