Problémy u Nvidie? Vydala varování o propadu tržeb, prodeje GPU Turing prý zklamaly

Nvidia je další firmou trpící zhoršením ekonomiky v Číně. Varuje, že bude mít tržby o 18,5 % nižší, než čekala. Zklamaly prodeje Tesly, ale i GeForce RTX.

141

Finanční výsledky za poslední čtvrtinu roku 2018 přinesly zklamání Intelu, kterému zaostaly za očekáváními reálné tržby i výhled na hospodaření v Q1; před horšími než očekávanými prodeji varoval také Apple. Zdá se, že tyto horší časy dopadly už i na Nvidii. Ačkoliv její účetní období je o měsíc posunuté a finanční výsledky bude mít až za nějakou dobu, firma nyní varovala, že i její výsledky budou nižší, než jaké předvídala ve své prognóze v listopadu. Takováto varování investorů bývají mimořádná a u Nvidie je moc nepamatujeme, takže to vypadá na poměrně velké komplikace.

Když Nvidia oznamovala v listopadu výsledky za svůj třetí kvartál (srpen až říjen pro ní bylo Q3 účetního roku 2019), přinesly mírné zklamání z toho, že firma nepředstihla předchozí odhad, na což byly trhy zvyklé. Tehdy také předpověděla na Q4 snížení tržeb jen na zhruba 2,70 miliardy dolarů, ačkoliv do té doby se pohybovala nad třemi miliardami za kvartál. Ovšem ani těchto cílů se dosáhnout nepodaří. Nvidia včera vydala varování, dle kterého se tržby nakonec dostanou jenom na zhruba 2,20 miliardy dolarů. To je při pohledu dále do minulosti (kdy firma mívala výsledky jen v řádu stamilionů) ještě pořád dost. Ale také je to redukce plánovaných tržeb o půl miliardy dolarů poté, co již původní odhad byl relativně nízký.

Zaostaly prodeje GeForce a zájem o Turing

Důvod této revize je dvojí. Podle Nvidie se tržby produktů pro datacentra ukázaly býti nižšími, než jak indikoval začátek kvartálu. A zároveň zklamaly i prodeje herních (spotřebitelských) grafických karet. Nvidia uvádí, že doprodávání přebytečných skladových zásob GPU Pascal, které stálo za oním snížením tržeb na 2,7 miliardy, jde podle plánu a na nynější druhé snížení nemá vliv. K čemu však došlo, je ještě další oslabení poptávky po grafikách na trhu, zejména v Číně vlivem zhoršujících se makroekonomických podmínek. Tento důvod uvádí jako příčinu snížených prodejů Apple i Intel a lze asi říct, že na něm něco bude.

Kromě ochlazující čínské ekonomiky (respektive na ní navázané spotřeby obyvatelstva) ovšem Nvidia uvádí ještě jeden zajímavý detail. Separátně je údajně také poptávka po některých grafických kartách nové generace Turing (GeForce RTX) horší, než společnost očekávala. Specificky má jít o některé highendové modely, zřejmě tedy buď RTX 2080 nebo RTX 2080 Ti. V tiskové zprávě se doslova uvádí, že potenciální zákazníci mohli odložit nákupy proto, že čekají na snížení cen, nebo na „další demonstrace technologie RTX v reálných hrách“.

Váhající zákazníci GPU Tesla

Podle Nvidie současně nedostály očekáváním prodeje výpočetních GPU pro datacentra a strojové učení. To je proto, že se do konce ledna nepodařilo či nepodaří uzavřít některé zakázky, s nimiž Nvidia již počítala při vytváření prognózy. I zde údajně zákazníci otálejí a „zaujali opatrnější postoj“. To by opět mohlo být dáno očekáváními negativního ekonomického vývoje ve světě, i když teoreticky může jít i o vliv toho, že se právě třeba z Číny na trh tlačí specializovaná ASIC řešení pro úlohy umělé inteligence, které by GPU Nvidie teoreticky mohly ukusovat z byznysu. Zda se tento faktor již opravdu připojil k oněm makroekonomickým obavám, ale netušíme.

Nvidia nicméně prohlašuje, že přes tato zhoršení prodejů (která je asi možné chápat i jako korekce po předchozím masivním růstu) je firma technologicky na správné cestě. A že dlouhodobě poroste ve všech svých trzích – herní oblasti, profesionální grafice, výpočtech/superpočítačích/AI a autonomních vozidlech.

Původní a zrevidovaná prognóza výsledků Nvidie za listopad 2018 – leden 2019

Nižší marže: vymstily se zásoby pamětí z doby kryptohorečky?

Pokud Nvidia zaznamená přesně 2,20 miliardy dolarů tržeb (počítá se s tolerancí 2 % bodů nahoru nebo dolů), šlo by o značný meziroční pokles. V posledním kvartálu finančního roku 2018 (tedy reálně listopadu 2017 až lednu 2018) totiž dosáhla tržeb 2,911 miliard dolarů. Šlo by tedy o propad skoro o 25 %. Proti předchozímu čtvrtletí by šlo o zhoršení dokonce o 31 %, a to přes silné Vánoční období a nové generaci GPU. Podle Nvidie navíc proti plánu nezaostanou jen tržby, ale také hrubá marže. Ta měla původně dělat 61,8–62,8 %, ale po revizi už Nvidia čeká jen 54,5–55,5 %. Takto značné snížení by asi znamenalo, že skutečně výrazně zaostaly prodeje drahých výpočetních GPU.

Nicméně tady může důvod bude i jinde: Nvidia uvádí, že odepíše 120 milionů dolarů z hodnoty přebytečných zásob pamětí, které má na skladě. Ty jsou možná výsledkem kryptoměnové horečky, kdy asi Nvidia kupovala více pamětí (vzhledem k tomu, že její karty byly lépe dostupné než Radeony). Po jejím skončení ji ale zůstaly na skladě a nyní na nich firma bude tratit, jelikož nákupní ceny pamětí DRAM jdou velmi rychle dolů.

GPU Nvidia z roku 2017 určené čistě pro těžbu kryptoměn

Akcie se propadly o skoro 14 %

Finální hospodářské výsledky Nvidia zveřejní v 14. února. Na číslech by se už zas tak mnoho změnit nemělo, jelikož už se pohybujeme blízko tomuto datu a na konci kvartálu. Co bude ovšem zajímavé a co budou finanční trhy napjatě sledovat, bude prognóza na nastávající první kvartál účetního roku 2020 (únor až duben 2019). Tam se totiž ukáže, do jaké míry šlo nyní v tržbách o dočasný výpadek, nebo zda se tržby Nvidie na delší dobu stáhnou hluboko pod třímiliardové částky z roku 2018.

V reakci na tuto špatnou zprávu logicky klesl kurz akcií firmy. V pondělí ještě před začátkem hlavní obchodní fáze na burze zaznamenala Nvidia pokles ze 160,15 dolarů na 138,01 dolarů, tedy o 13,82 %. Kurz tak ztratil zisky, které během ledna naakumuloval proti minimům z doby okolo Vánoc.

Problémy u Nvidie? Vydala varování o propadu tržeb, prodeje GPU Turing prý zklamaly
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94.29%) 28 hlas/ů

141 KOMENTÁŘE

    • Ja si myslím že rozhodne neprebudia 😀

      Prebudiť sa môžu až keď AMD naseká na 7nm celé portfolio grafík vrátane konkurencie RTX2080Ti za rozumné ceny a bude tu tak reálna alternatíva k RTX20x0 ale za lepšie ceny.

      • NAVI je zatim dost velka neznama a Veka 7 to urcite nezmeni.
        Mozna bude zalezet i trochu na burze..ono pokud by jim mela klesat hodnota akcii dal..tak to taky muze znamenat, ze se pod nekym zacne kyvat zidle..

      • To uz je klasika Intel/Nvidia vs AMD. Intel i Nvidia maji vyrazne lepsi architektury, ale taky maji radi velky marze a chtejibsi tu technologii nechat zaplatit. AMD je dneska jeste nazivu jen kvuli tomu. Dava ji to moznost prodavat mnohem horsi hardware “dirt cheap”, takze v performance/price vychazi dobre.

        Staci se podivat na velikosti CPU, kde Intel ma polovicni plochu na jadro oproti, pritom zvlada dosahovat lepsiho IPC i taktu.

        To same Nvidia, kde Pascal GPU jsou malinke oproti Polaris/Vega od AMD, pricemz opet Pascal dosahuje vyrzne vyssich taktu, vykonu a predevsim nizsi spotreby.

        Uprimne nechapu, pro AMD fans tak chteji, aby Intel/Nvidia zlevnovali. To by taky mohlo stlacit AMD pod hranici zisku.

        Jo a nez nekdo zacne opakovat mantru toho kasparka Soucka – Zen 2 neni maly. Jeho zmenseni odpovida jen procesu (dokonce ani ne uplne). 14nm na 7nm, vzhledem k tomu, ze se jedna o plochu, odpovida pomeru 1 : 4. A to docela dobre odpovida velikosti jader Zen 213mm^2 vs Zen 2 cca 78mm^2.

        • Jsem asi divnej, ale já si jak GPU, tak CPU vybírám podle toho, jaký výkon má, a né podle toho jak je velký (ano, nejsem žena… 😀 ). A zde u mně AMD (pokud beru v potaz stejně drahá CPU) jasně vítězí, neboť za stejnou cenu dostanu u AMD více jader, než u Intelu, a ve finále je pro mé využití procesor od AMD výkonější. U grafik je to bohužel jinak, zde AMD dost pokulhávám ve spotřebě, a stejně tomu tak bude, pokud někdo hledá CPU jen na hry…

          • Asi jsi nepochopil pointu. V cenovy valce by Intel i Nvidia mohli jit hluboko pod naklady AMD, protoze nehlede na soucasne marze, dokazou dodat mnohem vic vykonu, nez AMD, s mensimi vyrobnimi naklady. AMD fans by se zlevnovani meli spis bat, nez ho vyzadovat.

            Intel je vetsinou mezi 60-80% marze, co si tak vzpominam, Nvidia kolem 60%, zatimco AMD dlohodobe snad i pod 30%. Uz doslo? 😁

            • To je bohužel pravda (hlavně u grafik ale, Zen+ už nemá plochu na jádro tak velkou, oproti Intelům).

              Ale, když jsi začal se Zen 2, tak tam to bude najednou naopak. Intel je zahryzlý na 14nm a u 9900K potřebuje cca 150W spotřebu aby na 8 jádrech udržel turbo 4,7GHz. 8jádrový Zen 2 čip nejspíš taky bude mít takt min. 4,5GHz all-core + možná poprvé po dlouhé době lepší IPC než Intel a pravděpodobně zvládne podat výkon 9900K při mnohem nižší spotřebě, dost možná pod 100W.

              Takže ano, AMD dlouhodbě musí pro stejný výkon vyrábět větší čipy s vyšší spotřebou u CPU i GPU (u Polarisu i Vegy je to až do očí bijící), pokud ale Intel letos neuvede 10nm PC CPU (což neuvede), tak bude na CPU trhu opačná sitauce.

              To mainstreamové 14nm 10jádro, co možná Intel vydá bude spíš výsměch, protože bude potřebovat blízko k 200W, pokud bude mít opět vysoké all-core turbo, a to se dostáváme někam do FX-9590 kategorie, což byl taky zoufalý pokus něco udělat na zastaralém procesu.
              Jenže desky, chladiče, zdroje, co jsou určené pro trh běžných herních PC, s takovým příkonem nepočítají…

            • ad marže
              Intel i Nvidia jsou mezi 55 – 65 %
              AMD v posledních letech 32 – 38 % (od Ryzenu to postupně stoupá).

            • Az na to kozi rozumbradko, ze ani intel a NV o zadnou ‘valku’ nestoji. Pro ne neni dulezite ‘znicit AMD’, ale generovat rust/zisk aby uspokojovali akcionare. To co ty nazyvas obchodni valkou pro ne nema smysl, protoze by se v jejich situaci zbytecne okradali o zisky, o ktere jim jde v prve rade. Az (pokud) bude AMD ovladat podstatne vetsi kus trhu a bude to pro NV+Intel problem, tak se znovu prihlas. Mozna, ze pak tvoje teorie nebude uz aspon padla na hlavu…

            • @Maudit – uvádí se hrubá marže (gross margin), ne marže po odečtení nákladů. TO jsou ty čísla, co jsem psal.

            • Vsak ten prvni link je na gross margin AMD, dokazujici ze AMD bylo pod 30%, jak jsem rikal. Co je na tom k nepochopeni?

              Ty ostatni jsou pro doplneni, aby bylo jasne, jak je to realne se ziskovosti. AMD je jen tak tak nad vodou. Pokud Intel nebo Nvidia rozpoutaji cenovou valku (coz nechteji, ale AMD fans z nejakeho duvodu po necem takovem touzi – suicidal lemmings), padne AMD po prvni prestrelce (jestli vubec prezije recesi v tech sektoru, ktera se ocividne rozjizdi naplno).

            • Jo, to bylo v těch nejhorších letech 2014-2016 (“od Ryzenu to postupně stoupá”)

            • kdyz je nekdo tak blbej jako ty Mauditku..se divim, ze nejedes na 2jadru. Vzdy to reci staci ne 😉
              Doufam, ze nemas neco tak zbytecneho jako je 6 nebo 8jadro, nedej boze jeste s HT..tohle se preci pouziva jen na Cinebench pro blbecky, jako jsi ty..

            • Hele, tak se pochlup na cem jedes ty papirovy hrdino, ktery se umi akorat tak navazet do ostatnich a to i redakoru..
              Co Maudiiiiiiitku?

            • Já myslel že je to ten typ pochlapení realizovaný skrz výskyt ochlupení 😀

        • Plocha jádra Zen a Skylake je skoro stejná: https://eteknix-eteknixltd.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/02/AMD-Zen-Intel-Die-Size-Comparison.jpg
          Kde je rozdíl, je v ploše zabrané na čipu v uncore/věcma okolo. AMD tam má navíc hodně bloků, které Intel nacpal do PCH čipu a které by se musely připočítat. A asi také věci, které potřebují Epycy. Na druhou stranu má Intel GPU. Jako místo v uncore Intel zdá se umí využít o dost líp, to jo.
          Ale jak je řeč o architektuře CPU jádra, tak není pravda, že Zen potřebuje víc místa. Spíš koukám dokonce o dost míň, ačkoliv má proces s horší hustotou tranzistorů, podle té tabulky.

  1. To je vážně divný, že lidi nekupují RTX 2080 Ti za ty prachy, aby si mohli zapařit Quake 2 v Ray Tracing v 1080p 60 fps při značeně omezeným počtu paprsků a jejich jen jediným odrazem. Technologie působivá, ale za ty prachy ne přesvědčivá. Jinak jsem zaznamenal, že oproti Titan V bez Tensor podává RTX 2080 Ti v Quake 2 RT 7x lepší výsledky.

    • KRoman47: rad bych te upozornil , ze narozdil od hybridniho rt, pro ktery jsou turingy urceny, se v pripade toho Q2 jedna o plny raytracing sceny (svetlo, stiny, reflexe). Jak uvadi digital foundry, to dosud bylo mozne jen pomoci velkych server farem. pocet paprsku nejen ze neni omezeny, ale je nebyvale vysoky, pouziva pro vsechna rozliseni 1ray/px. Prestoze demo nema zadne optimalizace, ani podporu v ovladacich, dosahuje vysokych fps jeste v 1440p, coz jak zduraznuje DF pri pouziti plneho RT pro celou scenu je naprosto bezprecedentni.

      Takze pro ty kterym nestaci instantni nazory oDDborniku, co je staci bez vlastniho mozkoveho pricineni jen zalit vodou, tak DF:

      https://youtu.be/BRCAfdBMe2Y

      • Dobré je si prečítať aj FAQ k tomuto módu:

        http://brechpunkt.de/q2vkpt/

        Už tam sa píše okrem iného:

        “The number of rays that are cast are dependent on the first visible surface. For opaque surfaces Q2VKPT uses one ray each to find the direct and indirectly visible surface. Additionally, for both surfaces Q2VKPT casts one ray each towards randomly chosen light sources. Therefore Q2VKPT will cast at least 4 rays for each pixel.”

        • mareknr> Len by som upozornil, že tá informácia z FAQ je niečo iné než o čom píše hnizdo. hnizdo má zjavne na mysli počet samplov na pixel výsledného obrazu. FAQ hovorí o celkovom počte “paprskov”/dráh na získanie toho jediného samplu. Tiež tam v texte na svojej stránke popisujú rôzne použité optimalizácie (rozumej, upustenie od raytracingu ako ho poznáme z rôznych non-real-time aplikácií).

          hnizdo> Na stránke čo linkol mareknr si o tom môžeš prečítať a až potom chŕliť superlatívy. 😉 Okrem toho, toto nie je prvý pokus o Quake II raytracing, takže tie “velke server farmy” nie sú tak celkom pravda: https://amietia.com/q2pt.html

            • Ja to chápem tiež tak ako píše ifkopifko. T.j. že ide o minimálny počet lúčov pre výpočet farby jedného pixela s tým, že prímárny lúč je iba jeden (takže jeden sample na pixel a nie 4) a sekundárnych je minimálne 3.

            • o to preci vubec nejde, jde o to, kolik paprsku musi pres RT jadra projit.

            • hnizdo> Tak keď o to nejde, tak mi vysvetli, ako si predstavuješ ty RT pri 1ray/px. 😉

              V opačnom prípade, možno by si mal ty začať s oboznámením sa so základnými princípmy RT. Inak tu naozaj hrozí “diskusia” ako napr. s Mauditom.

            • ifko, a ty jsi ted po hardware, teorii spinanych zdroju, politice nyni oDDornik na RT? 😀 Bez na digital foundry, a popovidej si s tim expertem na RT, a vysvetli mu to, at to konecne pochopi, chudak nevi co cely zivot dela…

            • hnizdo> Ja som sa odkazoval na úplné základy RT, nemusíš byť odborníkom. 😉 Ale cením si tvoju schopnosť fakticky diskutovať. 😉

              OT: Rád si prečítam kde som sa ja niekedy označoval za odborníka na čokoľvek. Hlavne že iných tak rád nazývaš klamármi. 😀

            • Pokud nejsi odbornikem, pak nemuzes posoudit vyse uvedenou implementaci a potom nechapu, cemu rikas fakticky diskutovat 😉
              Co se tyce toho tveho klamarstvi, ja jsem nikdy a nikde nerekl, ze jsi se za odbornika oznacil 😉

            • Dáva sa na známosť, že počnúc dneškom, na webzínoch smú diskutovať jedine osoby, ktoré ctený hnizdo označí za odborníkov. Ostatní smú týchto odborníkov tak maximálne citovať… ále, aj to bude potreba ešte zvážiť, predsa len… je to delikátna záležitosť. 🙂

          • Ja by som spomínané optiomalizácie nebral tak, že by sa nejak výrazne upúšťalo od RT. Samozrejme nie je to to isté ako pri offline renderingu, ale výsledky sú podľa mňa dobré a je určite pozitívne, že tu máme prvú (aj keď z dnešného pohľadu jednoduchú) hru, ktorá je kompletne vyrenderovaná cez hardvérový RT. Ja to tiež beriem ako výbornú vec. Aj pri rasterizácii sa pristupuje k rôznych optimalizáciám podobného druhu.

            • Ja netvrdím že výsledok je “zlý”, ja som tiež fanúšik raytracingu v hrách (nech si Maudit a hnizdo myslia čo chcú), ale treba si naliať čistého…

              Čo sa tých optimalizácií týka, tak kvôli nim je potreba výrazný inteligentný denoising, čo spôsobuje trochu rozmazanie. Pre niekoho akceptovateľný kompromis, nehádam sa. Ale hlavne som to písal v súvislosti s hnizdovými ódami ako bolo na to, ako boli potrebné serverové farmy na to, čo dnes zvládne Turing. Pritom porovnáva neporovnateľné.

            • A prave proto se scena renderuje z casti rasterizaci – aby byla presna geometrie bez rozmazani – a raytracing se vyuziva pro doplneni osvetleni, kde tem sum zpusobujici lehke rozmazani uz nevadi.

    • Ano. Touring je drahej. Nicméně si myslím, že příčina propadů je stále kryptohorečka. Kdo si tehdy koupil Pasval, nemá důvod pro upgrade, protože za stejné peníze dostane stejný výkon. A Pascalů jsou plné bazary, takže si spoustu lidí koupí radši GTX1080Ti za 11-14k, místo stejně výkonné RTX2080 za 22. To, že jsou tam RT jádra beru jen jako bonus. Nicméně je vidět, že Kounkurenční AMD se vydává stejnou cestou (zatím) s Radeonem VII. Výkon jako (předpokládaný) 2080, stejná cena.

      • “Nicméně je vidět, že Kounkurenční AMD se vydává stejnou cestou (zatím) s Radeonem VII. Výkon jako (předpokládaný) 2080, stejná cena.” .. to je “preklenovaci” karta, nez prijdou s necim novym 2020. Fajn ze to vydali, ale moc bych od toho necekal.

        • To je přeci jedno co to je. Zákazníka nezajímá, že je to překlenovací nebo jakákoli jiná. Vyjde? Vyjde. Zákazník vezme produkt, zjistí výkon, spotřebu, cenu a hotovo. Žádná omáčka kolem nikoho nezajímá. Jen Jen mistr aDDmin tvrdí, že je potřeba brát v potaz rozpočet firmy. Stejně tak nějaká překlenovací nikoho nezajímá.

          • “Stejně tak nějaká překlenovací nikoho nezajímá.”.. ano nezajima. Nicmene tady jsi na technickem webu, nejsi preci rajce, ktere si kupuje rohlik za 4,50,-kc…proto ma smysl se bavit i o dalsich vecech. Pokud jsi spokojene rajce, ktere se podiva na obal, zjisti, ze je tam NV a kamarad mu rekne, ze NV je lepsi..tak v pohode. Ale pak nema smysl diskutovat.

            • Pardon. V čem je pro mě informace ,”je to překlenovací karta”, důležitá? V čem je pro mě informace, “Nvidia má 10x větší rozpočet”, důležitá? Ty když si jdeš koupit prací prášek, tak sleduješ, jestli nemá náhodou vanish větší rozpočet než ariel? Stejně tak jestli nahodou nemá ariel tuto verzi jen docasne? To je ti prece jedno. Ty potřebuješ vyprat. Takže tě zajímá – jak to pere, jestli ti to voní a kolik to stojí. Zbytek je ti šuma fuk. Je to prostě produkt. Je jedno, jestli je to auto, grafika, pivo, …..Je to produkt, kterej si můžu koupit a něco mi má přinést.

            • @caspereluxe..ja ti tvuj nazor neberu. Mne zajima i ta omacka zatim, tebe ne. to je v poradku.

            • Mě samozřejmě taky zajímá, kolik ty firmy vydělávají, jakou mají marži atd. Ale co se týče výsledného porovnání produktů, tak to do porovnání přece nemůžeš zahrnout. Ve finále by bylo v pořádku kdyby: AMD má 1/10 rozpočtu Nvidie. Kdyby AMD vydalo kratu s 50% výkonem Nvidie, tak by to bylo vlastně ok, protože mají jen 1/10 rozpočtu. Stejně tak nechápu některý AMD fans, co plivou na RTX karty jak jsou k ničemu, ale když se objeví zpráva o Radeonu VII, kterej stojí stejně, výkon má stejnej, ale spotřebu vyšší, tak je to vlastně pecka. Moc toto nechápu.
              Mimochodem když je to jen překlenovací karta, tak je to v pořádku ta cena, výkon, spotřeba?

            • “Mimochodem když je to jen překlenovací karta, tak je to v pořádku ta cena, výkon, spotřeba?”
              .. podle mne neni. Efektivita te karty je vuci turingu mizerna, cena je podle mne vysoka taky. Na druhou strau, nejspis se najde urcita skupina uzivatelu, kterou oslovi tech 16GB Vram, potazmo vyssi aritmericky vykon, nez mela Vega.
              I presto, ze s myslim, ze to neni spatna karta a je pozitivinim prekvapenim od AMD, Ja bych si ji za sebe nekoupil.

    • Asi si holt NVidia bude muset snizit marze a je zrejmy, ze to pujde jen tezko, viz nakonec Intel, ktery tomu snizeni ceny odolava vytrvale a to tak dlouho, ze uz i nejvernejsi z nejvernejsich superfanousek OBR ted uz dvakrat napsal, ze TRipper nabizi z ohledem na cenu vic.

      U NVidie je problem ten, ze Tensor a RT jadra proste nic navic neprinaseji a ze ty technologie jsou vzdalene mozna desitky let.

          • Na který v době vydání všichni kydali hnůj jak je to předražené a mě, který kupoval GTX1080 v den vydání měli za debila který zapláče až za čtvrt roku vyjde Vega..

            Vega vyšla po téměř roce, měly výkon vesměs stejný, spíše nižší, měla výrazně vyšší spotřebu a cena byla v době vydání stejná jako u té 1080.

            Holt někteří, a to není osobní neb si vážně nepamatuji kdo všechno tohle a kde tvrdil, by si měli ujasnit své postoje a být aspoň trošku konzistentní.

            • Do pytle Jiricku, tebe meli za blba proto, ze jsi kupoval referencku 1080. Nekolik lidi ti tam radilo, at pockas na nereferencni verze, kdyz uz si chces koupit 1080. Jestli ti tam nekdo neco rikal o Vece je to mozne,..vzhledem k tomu ze nemel kristalovou kouliu, tak je to stejne jedno. Kazdy si muze rikat co chce, Pamatuji si na ty diskuse presne.
              Bez s tema vymyslama do haje

        • Čo myslíš pod pojmom “lepší zážitok”? RT má zlepšiť vizuálnu kvalitu hier. DLSS má zasa, vďaka rekonštrukcii obrazu z nižšieho rozlíšenia, zlepšiť frame-rate. Nič z tohto ti samozrejme nezlepší zážitok z hrania, ak je hra ako celok o ničom. Určite ale nejde o “ojeb”, keďže jedna aj druhá technológia funguje a dajú sa využívať. Nikto nikoho predsa neklame. Jediné čo sa dá marketingu vyčítať je, že to prehnali so sľubmi s využívaním týchto technológií a v reále sa zatiaľ nepoužívajú v takom množstve ako bolo sľubované. Ceny sú tiež prestrelené a po práve kritizované. Samotné technológie a ich podpora ale predsa nie je žiadne zlo.

          Teraz si zober iné grafické fíčury, ktoré máš dostupné u väčšiny PC hier. V čom ti tieto fíčury zlepšujú zážtok z hrania? A vyčíta im to niekto?

          • Marek má pravdu IMHO. Jako je sice pravda, že jsou cca čtyři měsíce po vydání a podpora těch novinek je nízká, ale zase to není zas tak dlouhá doba. Copak nikdy nebyly funkce, které se vyplatily až časem? AVX, tohle, prakticky každá nová verze DirectX byla v téhle roli.

            Jako chápu že “budoucnost blá blá na co” byl častej argument fandů Nvidie, tak jim to teď chcou fandové AMD vrátit, a Nvidia možná na těch prezentacích vzbudila příliš optimistická očekávání o tom, jak rychle se to bude objevovat ve hrách, ale zase se ty reakce nemusí přehánět.

            • IMHO největší problém Turingů je, že až bude podpora a implemtace RTX funkcí velká, plošná a bude to mít větší efekt na vizuál, než ony odlesky v BF V, tak už tu budou nové generace grafik, které budou mít výrazně lepší RT i rasterizační výkon a dost možná i vylepšenou celkovou RT/TC koncepci architektury = Turingy už stejně nebudou na ty hry už stačit.

              Takže – čistě můj tip – i za takových 10 let se na Turing bude dívat, jako na dost nešťastnou generaci, byť průkopnickou. Generaci, která slibovala něco, co ještě nebylo v době její “životnosti” připravené.

            • “IMHO největší problém Turingů je, že až bude podpora a implemtace RTX funkcí velká, plošná a bude to mít větší efekt na vizuál, než ony odlesky v BF V, tak už tu budou nové generace grafik, které budou mít výrazně lepší RT i rasterizační výkon a dost možná i vylepšenou celkovou RT/TC koncepci architektury = Turingy už stejně nebudou na ty hry už stačit.”

              Toto zväčša platilo aj pre každú prvú generáciu kariet s podporou nového DX. Kde je napríklad teraz výkonovo prvá generácia s podporou DX11?

            • Ano, ale první DX11 karty neměly kvůli tomu o 50%+ větší velikost jádra pro stejný výkon v tehdejších hrách, ani výrazně větší výrobní náklady a nepřinesly zabrždění zlepšování poměru cena/výkon u herních grafik. 🙂

              Problém není v tom, že Nvidia přišla s novinkou, která zatím nebude moc použitelná. Problém je v tom, že si Nvidia nechává tuto málo využitelnou novinku plně proplatit od zákazníků, což nové DX ani další inovace neznamenaly.

            • S tim se neda souhlasit. To by platilo v momente, kdyz by byl Turing uvedeny jinym zpusobem nez byl.
              Kdyz budete na prezentaci firmy, ktera vam ukaze novou verzi produktu s novymi funkcionality, ktery uz jinak pouzivate a rozhodnete se upgradovat, tak ocekavate, ze ty funkcionality, pro ktere jste ten upgrade udelal, tam budou a budete je moci pouzivat. V opacnem pripade Vam to zakaznik omlati o hlavu. Coz se presne stalo, protoze komunikace ze steany NV pri prezentaci produktu byla zavadejici. Tohle je klasika u predvadecek a NV si to nepohlidala a nechala se amatersky nachytat..osobne to nechapu, jak si takove fopa mohli lajstnout.

            • Ok, já mluvil vyloženě o produktu jako takovém, prezentace je další kapitola, viz. níže.

              Ale řekněmes pokud by 2080Ti stála stejně jako 1080Ti, tak by to při 30% nárůstu výkonu byla výborná grafika, dobrý mezigenerační posun, a to by platilo, i kdyby ty RTX funkce byly ještě méně použitelné, než jsou teď. Byly by to bonusové funkce, které třeba nenadchnou, ale určitě neurazí.
              A i kdyby i v tomto případě Nvidia celou prezentaci založila na RTX funkcích, tak by to sice bylo chybné, ale pořád bych řekl – dodali kvalitní produkt za dobrou cenu, tak jim zpackanou prezentaci odpustím.

            • HonzaO.: Nejsem si jistý, že životnost grafik je stejná jako u CPU. Navíc zrovna grafický segment nemá žádnou pevnou standardizaci na úrovni HW, ale pouze na úrovni SW (DX, OGL, Vulcan, …), takže faktor “nyní podporujeme RT, ale počkejte si jako u AVX” je IMHO nevalidní.

              Nikde není psáno, že další iterace grafik (i) nvidie nebude mít RT řešeno úplně jinak a stávající generace bude odepsána jako neperspektivní. Toto je klasický risk pro early adopters, kteří si koupí něco, u čeho není 100% garance, že to bude využitelné i v budoucnosti.

              S ohledem na “beta” status raytracingu (když se tedy nelíbí pregnantní označení “ojeb”), kdy RT je použit ve značně omezené míře, na pouze některých površích a ještě s masivním postprocessingem, je propagace této featury jako základní a klíčové vlastnosti vadná a vykazuje známky podvodu, protože na plnohodnotný RT výkon zatím není a nikde není uživatelsky pochopitelně sděleno, že se nejedná o plnohodnotný RT, ale o jeho aproximaci.

      • Promiň, Marku, ale RTX není raytracing a nikdy ani nebude. Je to čistej marketingovej ojeb jak na zavádějící název natáhnout zájem zákazníků, a přitom se jedná prakticky o další variantu “emulace” raytracingu, která kvůli výkonnostním omezením dává snad ještě horší výsledky, než dobře vyoptimalizovaná “simulace” běžnými rasterizačními metodami.

        Když dětem místo šlapacího autíčka pořídíš autíčko na baterku, stále to bude autíčko pro děti na hraní, nikoli dopravní prostředek jménem automobil, ačkoli pro děti bude bateriové autíčko (možná) zajímavější a na první pohled lepší. A tento rozdíl doopravdy nezamaskuješ tím, že autíčko na baterky vypulíruješ voskem, profesionálně nasvítíš v showroomu a budeš jej prodávat za cenu auta.

        • RTX v prvom rade prináša hardvérovú podporu pre RT v tom zmysle, že samozrejme môžeš jeho použitím renderovať aj celú hru pomocou RT a s parádnymi efektami (pretože teraz ide v prvom rade o SW), ale nebolo by to real-time. Stále ide ale o dosť rýchlejšie riešenie ako boli všetky doterajšie. A hlavne v kombinácii s rasterizáciou je RT prvý krát použiteľný aj v rámci PC hier. Preto by som to určite nenazýval ako “ojeb”, pretože ide o funkčnú technológiu. To, čo chýba je samozrejme obsah a po veľkých sľuboch prišlo rozčarovanie (čo sa týka podpory). Samozrejme je veľkým problémom aj cena grafík. Stále máš ale na výber, že si GPU za danú cenu nekúpiš. To som urobil aj ja. A to sa na RT v hrách teším už dlhšiu dobu. Inak hlavne iba kvôli marketingu by si NV nezväčšovala plochu čipu. Určite majú dlhodobejšie plány než je Turing. Ako začiatok je to ale podľa mňa v pohode.

          • Jenže non-realtime render je možný už dnes, jen to nedává smysl. A právě raytracing dává smysl až teprve jako plnohodnotný proces, nikoli jen jako další “vylepšení” klasické rasterizace.

            Pro mě to je pouhé techdemo, které naplno ukazuje, že stávající HW na to ještě stále nemá.

            • Já myslím, že naopak ten mix ray tracingu a rasterizace má budoucnost, ještě poměrně dlouhou, i když se třeba jednou ve vzdálenější době opustí.

              Díval bych se na to obráceně – důležitá část hry bude ray tracingová, ale některé části, kde to není tak důležité, se budou moc odfláknout tím, že se tam použije rasterizace jako doplněk. Protože se tak ušetří výkon a ty důležitější části ho budou mít víc pro sebe. Takže myslím, že i v plnohodnotnějším ray tracingu (než jakým jsou ty omezené efekty v BF V) bude mít rasterizace místo. Bude to prostě jedna z dostupných cest výkonnostní optimalizace, jako upscaling z nižšího rozlišení, checkerboard rendering, adaptive shading, použití FP16 a tak dál…
              Je možné, že se od toho upustí protože to zavádí komplexitu navíc, ale přijde mi to jako logický postup.

            • Marek + Honza: já vás naprosto chápu. Nicméně ta podstata je právě v tom pojmenování.

              Pokud někdo tvrdí, že Raytracing vlastně není ten kdysi zadefinovaný pojem raytracing, ale složitý mix několika jiných technik + něco málo a ještě omezeného RT, tak by se to jako Raytracing jmenovat nemělo.

              Hypoteticky, až jednou přijde někdo s Raytracingem, jak odlišíte ten dnešní, neplnohodnotný, od toho pravého, plně funkčního? Proto tvrdím, že to je ojeb.

            • Proto se to tynytku jmenuje hybridni raytracing.

              V kazdem pripade opatrne s temi predpovedmi jak je co na prd a ojeb. Jeste pred par mesici jsme tu meli jako maximum 1080@60. Dnes tu mame 4k@50. Jeste pred par tydny tu nekteri tvrdili, ze plny RT tu bude za deset let. A pak nejakej studak vystrihne plny RT jako semestralku.

              Tyhle predpovedi od lidi co nemaji vubec paru o cem mluvi maji trvanlivost babisovy jakostni dusene sunky.

            • @hnizdo: Len menšia oprava. Volá sa to hybridný rendering. 🙂

              @tynyt: Raytracing ale nie renderovací proces. Tiež som bol v tomto omyle, ale už som sa poučil.

              How is path tracing different from raytracing?
              Path tracing is an elegant algorithm that can simulate many of the complex ways that light travels and scatters in virtual scenes. Its physically-based simulation of light allows highly realistic rendering. Path tracing uses Raytracing in order to determine the visibility in-between scattering events. However, Raytracing is merely a primitive operation that can be used for many things. Therefore, Raytracing alone does not automatically produce realistic images. Light transport algorithms like Path tracing can be used for that. However, while elegant and very powerful, naive path tracing is very costly and takes a long time to produce stable images. This project uses a smart adaptive filter that re-uses as much information as possible across many frames and pixels in order to produce robust and stable images.

              Citát je z http://brechpunkt.de/q2vkpt/. Vysvetľoval mi to podobne aj Zog Zogowic v diskusii na diit.

              “Hypoteticky, až jednou přijde někdo s Raytracingem, jak odlišíte ten dnešní, neplnohodnotný, od toho pravého, plně funkčního? Proto tvrdím, že to je ojeb.”

              Treba si dať pozor na to, že podpora RT na Turing GPU sa dá použiť aj na renderovanie celej scény v RT. Kvôli výkonu sa ale používa zatiaľ iba čiastočne. Nejde ale o žiadny neplnohodnotný RT. Samozrejme musí byť obmedzený v rôznych parametroch (napríklad počet sledovaných lúčov na pixel, počet ich odrazov, počet sekundárnyc lúčov a pod). Okrem, toho nikto neprezentuje, že by hry ako BF V boli hry renderované cez RT. Ale, že majú podporu RT a že sa pomocou RT v nich renderujú iba určité časti.

  2. Tak nejak se ukazuje, ze highend trzby nedela. A 2060ka se v trzbach projevit zatim nemohla. Nehlede k tomu, ze propady prodeju zaznamenaly vsechny firmy, svadejice to na americko-cinskou obchodni valku, pocasi a globalni oteplovani.

    • Tržby, resp marže dělá profi sektor, kterému se nedařilo nejlépe. Highend opět dělá spíš ty marže než objemy. a ano v nové generaci nebyly dostupné nižší cenové segmenty a zvláště u 2080Ti se ani výrobci neženou do levnějších variant a tady opravdu obchodní model NV s FE kartami nechápu, protože tím že ji nacení výše de facto dávají prostor výrobcům své karty pěkně osolit. měl jsem za to že u Pascalu a FE edice 1080 a 1070 se poučili a nezopakují to, byť teď ty FE mají aspoň větší smysl než u Pascalu

      • herni highend rozhodne nedela marze – pri svych objemech prodeje. napr. projevi se Titan na marzich? Urcite je na nem velika marze, jenze se ho proda zlomek zlomku celku. souhlasim s tim co je evidentni, trzby v desktopu byly pochopitelne zasazene crashnutou kryptomanii a prezasobenim, trzby v profi sektoru ekonomikou. ackoliv tu vidime hodne nadseneho hykani, dosud vydany turing mel na financni vysledky nv asi stejny efekt, jako to pocasi. mozna mensi.

        • Jde o údaje za listopad, prosinec, leden – touring už byl v prodeji. Pokud by neměly prodeje Touringu vliv na fin. výsledky, Nvidia by to v tiskovce neuváděla, viz:

          In addition, sales of certain high-end GPUs using NVIDIA’s new Turing architecture were lower than expected. These products deliver a revolutionary leap in performance and innovation with real-time ray tracing and AI, but some customers may have delayed their purchase while waiting for lower price points and further demonstrations of RTX technology in actual games.

  3. Takový článek je vodou na lopatky AMD hype mlýna. Problém je ale jinde. Jednak je trh nasycen Pascaly, tudíž prodej Turingů musí být logicky menší, proto byl dražší a nemyslete si že to nVidie nevěděla. Kvůli tomu nasadila ceny vysoko, aby měla prostor k manipulaci s cenou a neschytala kritku za to že nestíhá dodávky kdyby měla karty za levno. Ale nechme už nVidii a pojďme se na to podívat z globálního hlediska. Akciový trh je od krize v roce 2008 opět nafouklý k prasknutí. FED už jaksi netiskne peníze jak na běžícím páse, v USA dokonce některým úředníkům nevyplácí mzdy. Česká národní banka přestala také lít do systému peníze a onen růst kdy rostly platy se pomaličku zastavuje a protože je ekonomika přepálená, čeká nás deflace a krize dvakrát tak větší krize než byla v roce 2008 a na jejiž zatáčku teď stojíme. Podívejte se do Francie, jak tam hezky žluté vesty protestují a už se to promítá do ekonomiky, protože tam kde jsou protesty jsou obchody zavřené a tak přicházejí o prachy. Nemyslete si že to Katalánsku skončilo, ti pořád chtějí vypadnout z EU a dělají co můžou. Celá ekonomika balancuje na hraně a věřte mi, že volby do evropského parlamentu budou cinknuté a dopadnou tak jak potřebují. Protože kdyby dopadli protiunijně, tak jsem zvědav co budeme žrát, protože to nebude žádnej happy end typu británie, protože my jsme všechny vepříny a kravíny zlikvidovali, vozíme maso ze španělska na porážku do rakouska a k zabalení do polska… Takže to krutě odsereme pokud se zavčas nevzpamatujeme a nevysvětlíme dětem, že ten chleba v supermarketu musel někde napřed vyrůst, sklidit, zpracovat, vyrobit a upéct. Jakmile německo dostaví Steam2 bude na východě nezávislé na dodávkách plynu. Nebude nám platit za tranzit a plyn půjde nahoru, sakra nahoru. Říkám proberte se, teď jsme na vrcholu a čeká nás sešup.

    • Ne že by mi současná podoba Evropské unie bez výhrad vyhovovala. Chtělo by to reformovat, a spíš bych si představoval něco jako Spojené státy evropské. Méně byrokracie a lží, více zdravého rozumu a sebevědomí. Každopádně Czexit je nesmysl. Ekonomika se nafukuje, protože jsou lidi nenažraný, slyšej jen na peníze a boháči chtějí být ještě bohatší, aniž by jim to k něčemu bylo. Takoví ať o prachy klidně přijdou, líto mi jich nebude. Mimochodem Nord Stream 2 má přivádět plyn i do ČR, stejně jako stávající Nord Stream “1”, a současná pozemní trasa plynovodu do Německa vede přes Bělorusko a Polsko, přes nás ne.

      • Spojené státy Evropské jsou za současného politického stavu nesmysl. Nehledě na to, že už takovou situaci máme, EU se už tak chová. Její nařízení jsou více, než legislativa jednotlivých států, a to i v případě, kdy s nimi ten daný stát nesouhlasí.
        Problém krize je v tom, že ji nejvíce odnesou ti chudší. Bohatí si koupí o jednu vilu a jachtu méně, ale chudí budou bojovat o to, aby vůbec měli z čeho platit jídlo a bydlení. Kolik takových krizí asi naše společnost ještě ustojí?

    • Kdyby byl Turing oproti Pascalu radove vykonejsi, tak by nebyl se zaplavenim trhu Pascaly problem. Protoze je rozdil mezi Turingem a Pascalem prilis maly, tak lidi co maji Pascal, na nem zustanou a lidi co maji starsi grafiku, tak si radsi koupi levnejsi Pascal.

      Turing je sice nejvykonejsi, ale o tak malo, ze se proste nepovedl.

      • Turing rozhodně o málo pomalejší není a je v rámci běžných mezigeneračních růstů, který známe z historie, Pascal byl extra kousek a to hlavně kvůli přechodu na výrazně nižší výrobní proces, to už nehrozí.

        A právě i proto ty RT a Tensor, však jako důvod bylo jasně uvedené že rasterizaci nepůjde tlačit dál jako dosud a je třeba najít jiná řešení.

        Další fakt je že většině lidí stačí karty výkonově mezi 1060-1080, RX470-Vega64, ti co chtěli upgradovat upgradovali, ti co kupují nově mají na výběr výprodejové pascaly a radeony s lepším poměrem cena výkon, případně když jim nevadí nákup z druhé ruky tak je hromada stejných karet na bazarovém trhu za ještě nižší cenu.

        Stejně tomu nesvědčí absence RTX titulů, i když tady z těch avizovaných reálně chybí snad jen SotTR a většina těch ohlášených titulů teprve vyjde, co se úplně nepovedlo je také podpora DLSS, čekal jsem rychlejší nástup. V Demu Anthemu DLSS prý nebylo, tak snad v finální verzi bude při vydání.

    • ty se na tu politiku vyser, protože tohle není už ani demagogie … je úplně jedno, jestli budeme platit za tranzit Ukrajincům, Slovákům, nebo Němcům, plyn nemá proč jít nahoru, možná spíše naopak … a s tou krizí … pokaždé se říká, že lépe už bylo, já to tak černě nevidím …

  4. “V tiskové zprávě se doslova uvádí, že potenciální zákazníci mohli odložit nákupy proto, že čekají na snížení cen, nebo na „další demonstrace technologie RTX v reálných hrách”

    Už som o tom písal na druhom webe, pri cenách RTX2080/Ti je odkladanie nákupu z výhľadom na lepšiu cenu veľmi logické, dostať za 700-850€ výkon aký tu bol už skoro pred 2 rokmi a k tomu s novou RTX2080 dostať len 8GB pamäte + zaplatiť za highend 1200-1500€ keď ten minulý stál prakticky polovicu – nonsens.

    + jasne sa ukazuje že ani majtený a highendový zákazníci zase nejdú do nákupov až tak totálne bezhlavo a že rozhodne neplatí argument istého oDDborníka že parafrázujem “kto má na GPU 700€ má aj 1200€” lebo keď sama nVidia priznáva že to v highende nejde tak ako si mysleli tak…

  5. Já prodal 1080 s ještě dvouletou zárukou a koupil 1080 Ti s ještě dvouletou zárukou. Doplatek 1500,- , ale spokojenost k nezaplacení. Toliko za mě k cenám nové generace, kterou jsem ještě před vydáním chtěl skálopevně kupovat. Tak snad příště Nvidie, třeba se poučíš 😉

    • Kdybych vzal cenu co jsem dal za 1080 + vodní blok, plus doplatek 1500 tak už se blížím pomalu na cenu 2080Ti a v takovém případě bych si už doplatil 🙂 Ale mě samotná 1080 stála asi o tisíc méně než aktuálně stojí 2080…

  6. Pro mě absolutně bez překvapení.. viz má předpověd ze září:

    Aznohh 20.9.2018 at 12:36
    Fakt nemůžu souhlasit.. Maxwell-Pascal byl rozdíl 70% a cena prakticky stejná. Nyní 35% a cena vyskočila min. o polovinu. To se chtě nechtě na prodejích projeví, zvlášť když RT je zatím velká neznámá. Paradoxně si myslím, že nárůst výkonu je celkem ok, ale Nvidii „ublíží“ spíš Pascal, kterej měl prostě nárůst výkonu monstrózní a navnadil očekávání fanoušků.
    https://www.cnews.cz/nvidia-geforce-rtx-2080-rtx-2080-ti-recenze-ve-svete-pretaktovani-spotreba-vykon#comment-195217

    • Přihřeju si polívčičku svou citací z komentáře pod stejným článkem:

      “…Pokud velké množství lidí bude přemýšlet jako já, tak možná Nvidia bude dost nepříjemně překvapená. Ono totiž jedna věc je mít v hi-endu absoutní monopol, tedy lidé nemají alternativu. Jenže pokud prostě zůstanou u Pascalů a nekoupí nic nového, tak ani monopol Nvidii nepomůže….”

      A evidentně tak lidé přemýšlí, resp. jak jsem tam dále rozepisoval – čekají na 7nm grafiky, zatímco v PC jim v klidu pracuje Pascal.
      Nebo případně (to už jsem tam nepsal) čekají na výrazné slevnění Turingů. A to by letos mohlo přijít. Vždyť i veleúspěšná GTX 1080 byla v březnu 2017 slevněná o 100 dolarů, aniž by byly špatné prodeje, jen uvolňovali místo pro 1080Ti a jistili se pro případ úspěchu Vegy.

      Tak uvidíme, podle mě by měli minimálně zajistit, aby se 2080Ti prodávala skutečně od $1000, 2080 nejlépe klesla pod $700 a 2070 pod $500 – ta má sice rozumnější poměr cena/výkon, jenže ji teď bude extrémně parazitovat 2060, která má při $350 výkon příliš blízko 2070, takže 2070 by slušelo spíš tak $450.

      Je možné, že k takovým slevám nedojde, ale nečekal bych pak, že prodeje půjdou nahoru.

      • Zbytecna Tensor a RT jadra z toho nikdo neodpare, taze nemam duvod ke koupi, kdyz to furt bude zbytecne drahe vzhledem k nutnosti zaplatit za neco, co nikdy pouzivat nebudu.
        Radeji si jeste pockam, Pascal bohate staci. Nehonim benchmarky.

        NVida se obavala nastupu Vegy, ale ted jiz Radeon 7 vysel a je v podobnem vykonu jako RTX2080 a to za podobnou cenu.
        Zlevnovat neni proc.

        • Jenže se čeká, že u 7nm grafik přijde další výkonostní skok, jako byl z 28nm na 14nm (Maxwell – Pascal) a naopak nebyl mezi 16nm a 12nm procesem, protože se liší dost minimálně.
          Takže ano, lidi zajímá poměr cena/výkon (v hi-endu víc výkon, v mainstreamu víc cena), ale od 7nm grafik se právě jeho zlepšení obecně očekává.

      • Mě strašně překvapil ten zpackaný release, kdy je tu po více jak čtvrt roce od vydání stále jen jedna RT hra. Navíc kompetetivní multiplayer, což je taky na prd výběr, protože od takové hry chcete co nejvíc fps a ne aby jich byla polovina. Kde je ten slibovaný a prezentovaný Tomb Raider?? Když si vzpomenu, jak tu fanatici hnojili diskuse, že lagující Tomb Radier RT demo je fake, později že je to alfa atd… doteď ta RT podpora není, protože se jim to zřejmě nepodařilo vůbec rozchodit v normálních fps. Je třeba si uvědomit, že BFV je HW relativně dost nenáročný (a přitom graficky perfektní), proto si ho asi NV primárně vybrala, protože věděli, že RT bude mít v této generaci značně negativní vliv na FPS. Ostatně to jsme tu správně předpovídali (až na pár fanatických vyjímek) téměř všichni. 🙂

        Snažit se prodávat novou generaci (navíc za dráž) a hlavní marketingový lákadlo mít prakticky nefunkční, to je bohužel fail a od tak zkušeného manažera jakým Huang je, bych to nečekal.. Lidi nechtějí platit za něco, co není jak využít.

        Než bude RT nějak rozumně funkční a podporovaný, bude tu další generace karet, proto se do nákupu Touringu nikdo moc nežene.

          • Ano, takový zákazník si RTX 2070 / 2080 koupí (mj. protože nové 1080Ti už dávno zmizely z trhu).
            Jenže, lidé kteří kupují grafiky za 15-20 tisíc aktuálně většinou nemají GTX7** natož RX2**. Podstatná část z nich totiž během minulých 2,5 let nakoupila nějaký Pascal a tedy jedou nejčastěj na GTX 1070(Ti)/1080(Ti).

            A má pro ně smysl kupovat RTX karty? Většinou ne. A tito lidé (včetně mě) jsou důvod, proč se Turing prodává pod očekávní, lidé co upgradují ze starých řad ho určitě kupují.

            Když vyšel Pascal, tak spousta lidí i s GTX 970/980 přešla na 1070/1080, protože ten výkonsotí skok byl mimořádný. 1080Ti přiměla mnoho lidí dát pryč 980Ti, která v nových hrách nestíhá ani 1070.

            A to se teď neděje.
            Navíc ten předchozí vývoj ještě zhoršuje situaci Turingů, protože právě kvůli úspěchu Pascalu je tu teď méně lidí, kteří ještě mají GTX 9** nebo 7**, než třeba bylo v době konce Maxwellu lidí s 7**/6** řadama.

            Pascal byla ona bomba, která donutila masy k upgradu a ty teď jsou Turingem nezaujaté a čekají na další generaci/generace.

            • Psal jsem to výše a napíšu to i tobě. Kdo má Pascal, nebude kupovat Touring. Kdo ma Maxwell, koupí Touring. To je celé. Je to tak jak píšeš. Hodně lidí přešlo na Pascal. A ti co nepřešli, kupují teď Pascal z bazarů po kryptohorečce. To je důvod propadu Nvidie.
              Mezigenerační nárůst se koná za příplatek. Ale není to podle mě za příplatek RT jader, nýbrž možnost Nvidie nastavit si cenu jakou chce, protože nemá konkurenci.

            • Ok, na tom se shodnem.

              Co se té ceny/příplatku týče:
              Ona ta RT jádra reálně hodně navýšila výrobní náklady. Ale jak už jsem psal vícekrát – v situaci s tvrdou konkurencí v hi-endu, by Nvidia musela s RT a TC přijít jako s bonusem za stejnou cenu. Musela by snížit vlastní marži a získala by za ni tržní podíl, když by nabízela něco navíc oproti konkurenci.

              Takže ano, souhlasím že zdražení je kvůli (ne)konkurenci, na druhou stranu na RTX kartách nejspíš nemají znatelně vyšší marži, rozměry těch GPU jsou opravdu dost monstrózní.

            • Jsem rád, že se shodnem.
              Samozřejmě, že na to má vliv i náklady na výrobu. A proto si myslím, že Nvidia do RTX naskočila v pravý čas. Má prostor k cenotvorbě, otestování, ladění a konkurence nemá (zatím) odpověď. A když má (RVII) tak podobný výkon za podobné peníze. Tím pádem si myslím, že další generace Nvidie bude už s velice slušným nárůstem výkonu.

            • Ty čipy jsou o 60% větší než Pascal. Nákladově je to tedy o dost jinde než u Pascalu. Podle mě jde o kombinaci obojího, jak píše Gildor.

            • Tak podobně byly Maxwelly větší než Keplery. On ten proces asi momentálně bude za 1 mm2 stát míň než stály Pascaly při svém uvedení. Celkově to asi bude dražší, ale nemuselo by to být tak výrazné.

              Ono teda marže asi pořád bude dost velká na to, aby se do ní dalo říznout (zlevnit), cenu určuje situace na trhu a když není zbytí, tak se firma holt spokojí s o něco nižším ziskem. Ale to Nvidia teď nemusí. Nebo si myslela že nemusí – uvidíme, jestli teď ten propad byla anomálie a spraví se to samo, nebo Nvidia bude muset nějak reagovat (takovou reakcí ale mohlo možná být i to FreeSync, takže to nemusí být jenom cenou).

          • Lidi co utrácí za grafiku 20k zpravidla nehrají na tak starém hw, ale budiž. Samozřejmě si koupím nejspíš RTX2080, ale nějak jsem nepochopil, jak to souvisí s mým příspěvkem. 🙂

            edit: ehh, Gildor mě předběhl 🙂

            • Tak já mám aktuálně GTX980 a kuboval jsem loni novej CPU, MB, SSD, RAM a case. Grafika mi zatím stačí. Takže není důvod k upgradu. A takových lidí co upgraduje postupně je spousta

        • Souhlasím. 🙂

          Jinak mě na situaci potěšilo, že PC hráči evidentně nejsou na úrovni fanoušků Applu a nenechají si cokoli nakecat.

          Né, že bych si myslel, že jich značná část pravidelně sleduje HW zpravodajství, ale přeci jen je mezi nimy asi informovanost a angažovanost největší z celého trhu (hráči, kteří se o nic nechtějí starat, mají často konzole, příp. herní notebooky), takže jich mnoho zaznamenalo, že je Turing předražený a RTX funkce jsou zatím implementované marginálně.
          Huangovi se jeho enormní prezentace RT vymstila, když se z RTX ON stal meme a symbol něčeno nepovedeného na herním trhu, tzn. najednou i lidé, kteřé to moc nesledují zaváhají, jestli jsou Turingy ideální produkt pro jejich PC.

          • “Huangovi se jeho enormní prezentace RT vymstila, když se z RTX ON stal meme a symbol něčeno nepovedeného na herním trhu”

            Vytvoriť meme dokáže každý. Stačí pár aktívnych fandov konkurencie a máme tu odrazu virál, ktorý vôbec nemusí stáť na pravde. Podľa toho by som sa určite neriadil.

            • Spíš jsem to myslel tak, že místo aby se označení RTX hned profilovalo jako uznávaná značka typu GTX, RX, i7, atd, tak je to v rámci internetové herní komunity aktuálně vnímáno hodně s despektem. Což se může změnit, ale v PR to Nvidii aktuálně moc nepomáhá.

              A ten způsob prezentace se vymstil hlavně proto, že na RTX funkce kladli absolutní důraz, o ničem jiném nemluvili, a pak se ukázalo, v jakém stavu a rozsahu jsou v nejbližší době schopni RTX implementaci doručit…

              Takže jak píš Aznohh výše – hodně velké selhání v prezentaci Turingů. Je pěkné lidi navnadit na novou techlogii, ale tak velký “hype”, o jaký se Nvidia pokusila, musí být více podložený, jinak se promění v posměch.

            • Prezentace Turingu je marketingovy pruser. Na tom nemaji podil zadni fanousci AMD, ale samotna NV, protoze propagovala neco, co se zatim v realite neodrazi. Jak pise Gildor a dalsi, turing byl prezentovan jako RTX, realny vysledek je zatim mirne receno neuspokojivy. Kdyby Turinga prezentovali jako ‘normalni’ novou generaci, ktera prinasi mimo jine budouci technologii RT, nejspis by jeji vnimani bylo pozitivnejsi. Krome toho, co srazi turing je spatny pomer vykonu a ceny oproti predchozi generaci. Vymlouvat se na nejake ‘konspirativni fandy’ je smesne.

            • Ja nič neospravedlňujem “konšpiratívnymi fandami”. Súhlasím s tým, že NV nesplnila to, čo hovorila v predvádzačkách a že to je fail. To, čo hovorím je, že by bolo úplne jedno aj keby to bolo opačne a všetko by šlo podľa plánu NV. Nejaké hlúpe meme by vznikali tak či tak. Sú ludia, ktorých to proste baví. Potom sú aj takí, ktorí ani nerozumejú tomu, na čo sa vlastne pozerajú a o čom píšu. Ako tí čo vyrábali obrázky naznačujúce, že odlesky RT v BF V sú horšie ako boli v Mafii II alebo ako v GTA V. A to robia ludia aj voči AMD.

            • IMHO lidi se zbytečně soustředí na obsah těch keynote a prezentací. Je to jenom marketing, není to přece nic důležitýho. Pak lidi dělají drama z “poor volta” nebo teď tohohle (kde to teda chápu ještě míň) a přitom na tom pro koncovýho uživatele té grafiky vůbec nesejde. Asi někdy jde jenom o to, najít střelivo pro strefování se do toho druhýho tábora, ale pořád je to podle mě dohadování se o ničem.

            • “To, čo hovorím je, že by bolo úplne jedno aj keby to bolo opačne a všetko by šlo podľa plánu NV. ”
              .. to je nejspise pravda, nicmene to by se asi nepromitlo do hospodarskych vysledku NV vzhledem k tomu, jakou pozici NV na trhu ma 😉
              Lidi s etremnimi nazory budou vzdycky, nemusis chodit ani daleko, staci se podivat na druhu stranu, tam mas to stejne.

            • @J. Olsan
              “IMHO lidi se zbytečně soustředí na obsah těch keynote a prezentací”
              .. pocitam, ze jste asi nebyl nikdy soucasti nejakeho vyberoveho rizeni, at uz ze strany zakaznika nebo dodavatele. Jinak by jste s prominutim takovou kravinu nemohl napsat. Prezentace uvedeni produktu se vicemene podoba prezentaci ve vyberovem rizeni. Podle ceho se mate
              jako rozhodovat. Testy Vam taky neukazi vsechno. Pokud nabizite funkcionality/vlastnosti nebo neco jineho, co nefunguje/nesplnuje parametry/nelze pouzit/atd.. tak uvadite zakaznika v omyl. Byl jsem napr. u jednoho vyberoveho rizeni, kde jednim ze 3 ucastniku bylo IBM, ktery ‘de-facto vypadl’ jeste pred zacatkem, pro svoji povest slibotechny. Ostatne povest AMD co se tyce uvadeni technologii pro Vegu, ktere nefungovali, taky zrovna jeji renome neprispeli..
              To neni proti Nvidii vs AMD. to je jako obecne funguje bussines.

            • “Jan Olšan 29.1.2019 at 20:33

              IMHO lidi se zbytečně soustředí na obsah těch keynote a prezentací. Je to jenom marketing, není to přece nic důležitýho”

              Na co jiného se u prezentace soustředit, než na její obsah?

              S tímto přístupem nám za chvíli budou sr*t na hlavu stejně jako v reklamách, kde není snad ani slovo pravdivé.

            • Já nevím, já v tom hledám ty specifikace, datum vydání, ceny a tak, na takovou tu krasomluvu celkem kašlu a myslím, že je to dobře. protože ta je nekonkrétní a využívá se v ní prostor na ohýbání reality…

            • Já nemluvím to takovém typu prezentací, ale o keynotech jako jsou ty applí nebo ta nvidia, amd na CES. Ty jsou divadlo a my koncáci přece neděláme výběrová řízení na to, jakou grafiku/cpu/telefon si koupíme.

            • To je v pohode 😉 ..samozreme ze delate “vyberove rizeni”, protoze se rozhodujete mezi produkty min. 2 firem. Princip je uplne stejny 😉
              Jinak diskuse byla o prezentacicich pri uvadeni novych produktu 🙂

  7. Situaci u Quadro RTX karet taky sleduju a podle mě nvidia nějak zatajila jejich opožděné vydání/mizernou dostupnost, protože kdekoliv ikdyž bychom chtěli kupovat destíky Quadro RTX 5000/6000 tak ty karty prostě nejsou dostupné, je jasné že s vidinou nové generace hodně společností odložilo nákup zastaralé Quadro P5000 a raději si počkají na RTX.