Na podzim roku 2017 nás Dopravní podnik Praha překvapil plánem na pokrývání metra bezplatnou Wi-Fi. DPP tehdy ve spolupráci s ČD Telematikou instaloval síťové vybavení do šesti stanic. Šlo o pilotní test, po němž by se podnik rozhodl, jestli má smysl v něm pokračovat.
Ještě před rokem si šéf DPP Martin Gillar zájem o Wi-Fi pochvaloval a s další výstavbou to vypadalo nadějně. Nový generální ředitel Petr Witowski však podle Pražského Deníku s takovým plánem nepočítá. Podnik nebude financovat další rozšiřování a hledá zájemce, kterým by službu pronajmul ve stávajících stanicích.
Konkrétní důvody neznáme, ale teoreticky jsou tři. Zaprvé letos skončí pilotní test a DPP si nakonec mohl spočítat, že Wi-Fi zase tak úspěšná nebyla. S tím souvisí i druhý bod. DPP při nedávném ohlašování finančních výsledků uvedl, že mu v důsledku rostoucích nákladů klesá ziskovost a že bude muset zvýšit efektivitu. Zrušení zbytných služeb se přímo nabízí.
Podle Witowského jsou roční náklady na provoz sítě zhruba 10 milionů korun. Pro společnost s hrubým ziskem přesahujícím dvě miliardy korun jsou to sice drobné, ale ušetřené peníze lze využít i jinak.
Tím hlavním důvodem ale bude rozšiřující se pokrytí metra mobilním signálem. Když DPP spouštělo Wi-Fi, město ještě pořád nemělo uzavřenou smlouvu s operátory. Wi-Fi tak vznikla natruc, aby cestující mohli plnohodnotně využívat smartphony v místech, kam signál zvenčí nedosvítil.
K podpisu s operátory po dlouhých tahanicích došlo až loni v dubnu. Na rozdíl od Wi-Fi bude 2G, 3G a LTE dostupné i v tunelech metra. Operátoři aktuálně pokrývají části tras C (mezi Muzeem a Roztyly) a A (z Dejvické do Motola). Letošní etapa počítá s výstavbou mezi dalšími 21 stanicemi. Kompletní pokrytí je v plánu do konce roku 2021.
Díky bohu. Někdo rozumný. Kdo dnes nemá pár korun na data proboha. Proč platit úplné socce stahování ve stanici.
Ale prosim te, jake socky stahuji ve stanicich? Ale predevsim free Wifi je bezpecnostni problem, nevis jak to maji zabezpecene a do ceho se to pripojujes.
Proste naprosty nesmysl, radsi at pridaji dve stovky mesicne strojvedoucim metra.
Idealne kdyby DPP posililo spoje, po ranu cekat 7 minut na metro je dost otresne, driv to jezdilo maximalne po 4 minutach.