První samostatná grafika Intelu vydána. Co přináší, jaký je výkon a plány na desktopovou verzi

12

Je tu první grafika a první samostatné GPU, kterým Intel po víc jak 20 let jde do boje proti GeForce a Radeonům. Příští rok už bude i karta pro desktop.

Už jsme psali o jakémsi tichém vydání GPU Intel Iris Xe Max v noteboocích Acer a Asus. Chvíli to vypadalo, že se začnou prodávat, aniž by je Intel nějak oficiálně představil světu. Během víkendu bylo ale „spravedlnosti učiněno zadost“ a firma tyto grafiky oficiálně uvítala. Díky tomu už máme oficiální parametry a informace o nových funkcích a technologiích těchto GPU, která se mimochodem nakonec přece jen podívají i do desktopu, byť tomu tak původně být nemělo.

Iris Xe Max je historicky významný počin, protože jde o návrat Intelu do samostatných GPU po dvaceti letech a současně se tímto také na trhu po dlouhých letech zase objeví tři výrobci GPU, což může přinést větší konkurenci a přimět všechny zúčastněné k tomu, aby nabízeli lepší výrobky za nižší ceny a tak dále.

Iris Xe Max je samostatné GPU, které je založené na stejné grafické architektuře Intel Xe LP (nebo dřívějším značením Xe LP), kterou Intel používá v o dva měsíce dříve vydaných procesorech Tiger Lake. Jde o takový velký návrat zpátky: v roce 1999 Intel založil svá integrovaná GPU (prvně použitá v čipsetech řady 810 pro Pentium III) na samostatném grafickém akcelerátoru Intel 740, ale teď po 21 let dlouhé evoluci jeho integrovaná grafika zase udělala skok zpátky do sféry samostatných GPU.

Tip: Detaily grafické architektury Intel Xe LP: jádro prvního samostatného GPU i Tiger Lake

Iris Xe Max: specifikace, PCIe 4.0. 25W TDP

Intel Iris Xe Max je založeno na samostatném 10nm čipu, jenž obsahuje 96 EU neboli 768 shaderů, což je kupodivu stejné jako v integrované konfiguraci použité v Tiger Lake. V případě samostatné verze ale GPU pracuje na o čtvrtinu vyšším taktu, 1,65 GHz (integrovaná verze končí na 1,35 GHz). Tato frekvence by měla znamenat výkon ve výpočtech FP32 asi 2,46 TFLOPS.

GPU Intel Iris Xe Max 1600 03
GPU Intel Iris Xe Max (Zdroj: Intel)

Intel použil poměrně netypické paměti, 4 GB paměti LPDDR4x se 128bitovou sběrnicí a taktem 4266 MHZ efektivně (LPDDR4X-4266), což GPU dává propustnost 68 GB/s. TDP grafiky je 25 W, je tedy poměrně úsporná. Spotřeba je ale konfigurovatelná, takže v různých noteboocích se asi může lišit příkon a podle toho i dosažený výkon.

Prezentace k vydání GPU Intel Iris Xe Max 20
Specifikace GPU Intel Iris Xe Max (Zdroj: Intel)

Zajímavé je, že grafika se do systému připojuje přes PCI Express 4.0 ×4. Už tedy má patřičnou podporu pro tuto technologii, byť zatím bude používána jen v noteboocích (kde však Tiger Lake již PCIe 4.0 jako první podporuje).

GPU obsahuje dva multimediální enginy (pro možnost enkódovat paralelně) a podporuje až čtyři obrazové výstupy. Ty mohou být typu DisplayPort 1.4, eDP 1.4b pro integrovaná LCD a HDMI je podporované ve verzi HDMI 2.0b. Maximální rozlišení je 4096 × 2304 bodů při 60 snímcích za sekundu na eDP a HDMI, na rozhraní DisplayPort je možné provozovat až 7680 × 4320 bodů (8K) při 60 Hz, což ale asi bude s kompresí.

GPU Intel Iris Xe Max 1600 07
GPU Intel Iris Xe Max, strana s kontakty pro pájení (Zdroj: Intel)

GPU podporuje Variable Rate Shading, ale zatím ne další novinky DirectX 12 Ultimate. Nemá také podporu ray tracingové akcelerace. Na druhou stranu na něm Intel bude podporovat asynchronní shadery pro zlepšení výkonu a také VESA Adaptive-Sync (čili lze používat adaptivní obnovování na monitorech s FreeSync). OpenCL je podporováno ve verzi 2.0.

Deep Link

Důležitou roli v těchto GPU hraje technologie nazvaná Deep Link, jejíž rolí je komunikace mezi procesorem a jeho integrovanou grafikou. Pod tímto označením se rozumí technologie obdobné jako SLI, sdílení TDP a přesouvání přídělu eneregie mezi integrovaným GPU/procesorem a samostatným GPU (AMD SmartShift, Nvidia Dynamic Boost) a také přepínání grafik najednou.

Prezentace k vydání GPU Intel Iris Xe Max 06 Zdroj: Intel

Iris Xe Max bude schopné spolupracovat s integrovanou grafikou Iris Xe – úlohy budou moci být přepínány mezi jednou a druhou podle potřeby (například hry na samostatné, nenáročné aplikace na integrované), ale programy k tomu uzpůsobené mohou použít obě najednou.

Podle Intelu bude obě GPU možné použít i ve hrách, ale jen když hra podporuje explicitní Multi-Adapter. Firma tedy zatím nemá něco jako bylo tradiční SLI nebo CrossFire (které už ale Nvidia a AMD také opouští).

Tip: CrossFire na Radeonech to má asi nahnuté, AMD říká, že se na něj „už nebude soustředit“

Tip: Nvidia ruší technologii SLI. Už nebudou nové profily pro hry, jen DX12 Multi-adapter

Spřažení obou grafik a jejich současné využití prý bude momentálně užitečné hlavně v aplikačním softwaru. V aplikacích, které mohou práci rozdělit do dávek pro jak integrované, tak samostatné GPU, tak bude možné využít potenciál kombinace obou. Například při práci s videem, kde programy budou moci používat multimediální enginy v obou grafikách současně. Toto spojení pro vyšší výkon má být možné dokonce i při hardwarovém enkódování videa.

Grafika možná spíš pro tvorbu obsahu než pro hraní

Intel uvádí, že grafika Iris Xe Max má být o něco výkonnější než GeForce MX350 od Nvidie. Ovšem ta asi nebude umět tak dobře spolupracovat s integrovanou grafikou Intel. Kde Intel slibuje výrazně lepší schopnosti, má být v enkódování videa, kde prý bude možné komprimovat až 1,78× rychleji než s grafikou Nvidia GeForce RTX 3080, pokud se enkóduje víc streamů najednou.

Herní výkon Intel Iris Xe Max v porovnání s GeForce MX350 Zdroj: Intel

V první polovině roku 2021 by pak prý mohlo být zprovozněno enkódování používající Iris Xe Max a zároveň i integrované GPU pro stejnou instanci enkodéru, pak má být až 2× výkonnější i enkódování jednoho streamu.

Prezentace k vydání GPU Intel Iris Xe Max 12 Zdroj: Intel

Intel zdá se s tímto přídavným GPU cílí právě hlavně na tvorbu obsahu, případně třeba na AI aplikace a podobný neherní software využívající GPU akceleraci, kde má toto GPU přinášet upgrade k výkonu integrogavané grafiky v Tiger Lake, zatímco ve hrách to asi až tak smysluplný upgrade zatím není (i když Iris Xe Max by díky vyšší frekvenci, vlastní paměti a vyššímu TDP pořád měla být výkonnější než integrované GPU v Tiger Lake).

Je asi škoda, že Intel nevyvinul na bázi architektury Xe LP větší čip, kde by TDP bylo třeba 75 W a počet EU/shaderů třeba 3× až 4× vyšší. Taková grafika by asi lépe ukázalo, jak schopné pro herní využití jsou současné GPU technologie Intelu.

Prezentace k vydání GPU Intel Iris Xe Max 16 Zdroj: Intel

Již z minula víme, že se toto GPU bude dát koupit v noteboocích Acer 3x (v Polsku už zdá se vyšla recenze) a Asus VivoBook TP470. K tomu máme teď potvrzen ještě třetí přístroj s Iris Xe Max – bude to Dell Inspiron 15 7000, zařízení typu 2v1, s nímž je možné používat i aktivní stylus/pero.

Galerie: Intel Iris Xe Max: prezentace k vydání prvního samostatného GPU Intel

Bude i grafická karta pro desktopy

Před delším časem prosakovalo, že tato první samostatná grafika Intelu – tehdy ještě známá jen jako „DG1“ (Discrete Graphics 1), bude jen pro notebooky. Pro nynější uvedení to skutečně platí. Ale Intel nyní potvrdil, že nakonec to nebude tak striktní a na trh se v omezené míře dostane i její verze pro desktopová PC, tedy ve formě karty PCI Express. Sběratelé kuriozit nebo třeba linuxáci, kterým vyhovují otevřené ovladače od Intelu, ale potřebují jeho GPU v samostatné kartě (třeba k procesoru Ryzen nebo třeba ke Xeonu/platformě X299), tedy budou mít šanci.

Trh úsporných levných grafik v této kategorii výkonu není asi dnes už tak zajímavý, proto nejspíš tato karta nebude nějak široce dostupná. Intel uvádí, že se s nejmenovaným výrobcem karet dohodl na spolupráci a tato firma bude desktopové provedení tedy vyrábět a nabízet. Letos už to nebude, ale snad by se mělo objevit někdy už začátkem příštího roku. Specifikace zatím jasné nejsou – teoreticky by mohlo být využito vyšší TDP, vyšší takt a také by mohly být použité jiné paměti (GDDR5/6 místo LPDDR4X).

Špatná zpráva je, že zatím se mluví jen o nasazení těchto karet na OEM trhu, takže ačkoliv by karty stavěl některý z obvyklých výrobců, nedaly by se koupit samostatně a nabízené by byly jen v hotových sestavách velkých značek typu Acer, HP, Asus, Dell a tak dále. Podle tiskové zprávy Intelu to budou typicky asi hlavně levné desktopy. Jak bude karta vypadat, ještě nevíme. Začátkem roku Intel ukazoval prototyp, který můžete vidět v galerii, ale finální model bude asi vypadat jinak.

Intel Xe DG1 Software Development Vehicle Zdroj: Intel

Galerie: Grafická karta Intel Xe DG1 Software Development Vehicle (fotogalerie)

Toto nemusí být definitivní a i takové OEM karty se mohou třeba eventuálně dostat na běžný trh nebo aspoň na bazarové/aukční servery, kde by je aktivnější zájemci mohli ulovit. Ale asi to nebude nic běžného. Výrobci ani prodejci se možná do výroby a nabízení karet Iris Xe Max nebudou ze začátku moc hrnout, protože si nebudou jistí poprávkou mezi koncovými zákazníky v porovnání s grafikami od dvou zavedených značek.

Jakou budoucnost mají podle vás samostatné grafické karty Intel?

Zdroje: Intel, AnandTech

První samostatná grafika Intelu vydána. Co přináší, jaký je výkon a plány na desktopovou verzi
Ohodnoťte tento článek!
4.1 (81.33%) 15 hlas/ů

12 KOMENTÁŘE

    • Ono máš mutliobrazovkové platformy ,nevím kolik to má výstupů, ale vím že se často kupovali do jednoho počítače několik grafických karet ze kterých jelo třeba 7 obrazovek. Ano, byly to monitory co zobrazují nějaký stav někde v továrně nebo v logistice, ale prostě bylo je a bude to potřeba pořád. A herní grafické karty se na to moc nehodí.

  1. Intel byl tehdy v mnohem lepší kondici a nakonec zrušil projekt Larrabee. I když bych další konkurenci pro Nvidii i AMD uvítal tak si říkám. Proč by nyní mělo být nyní něco jinak? Protože Raja Koduri?

    A díky za pěkný článek.

  2. Prosel jsem tu polskou recenzi a asi se to da shernout do vety…na Intel to neni spatne. Jinak celkove nic moc. Souperi to se 4 roky starym Pascalem 1050 ve forme MX350. Oproti te integrovane v TL-U to pridava jen minimum navic, takze jeji parovani s TL-U moc nechapu. Aspon z hlediska herniho vykonu. Mozna ze to bude zajiavejsi pro nejake spec. aplikace v ramci kategorie „placek“, jak pise JO.

  3. Myslím že na trhu panuje určitá deziluze z chování a především cen řešení od Nvidie i AMD . Pokud bude Intel časem konkurenceschopný alespoň konkurenci v mobilní sféře ( MX od Nvidie ,mobilní deriváty od AMD ) může to ještě dávat smysl . Pokud tedy samotné integrované grafické karty intelu nebudou stagnovat a „externí“ GPU nebude jen řešit nežádoucí odpadní teplo …

    • Tohle mozna prijde az s generaci DG2. NV „MX“ neni de-facto „herni karta“ v pravem slova smyslu, spis pridava „moznost“ si zahrat, k jinak nepouzitelnym derivatum Skylake s jejich „GT“ grafikama. Uroen MX dava „low“, nekde mozna „medium“ presety u 1080p a pohybuje se to nekde 30-60fps. Nekde se musi dokonce snizit i rozliseni. Je to opravdu spis „nouzovka“, nez plnohodnotna grafika. Zvlada esporty a nekolik let stare tituly. Nove tituly s velkymi omezenimi.
      Uvidime, kam to posune MX450.

  4. Jen malá poznámka k linuxákům. Ti dnes, pokud jim záleží na otevřených ovladačích, sáhnou po GPU od AMD. Z dob uzavřených ovladačů si nesu neblahé vzpomínky na častou nekompatibilitu s novou verzí Xorg nebo jádrem.

  5. Aznohh 6.5.2020 at 17:01
    „Intel se do highendu dalších x let nepodívá. Co momentálně chystá pro “hráče” jsou lowendový srágory do ntb, aby z nich vyštípal Nvidii.“

    mvladar 6.5.2020 at 23:05
    „Kdepak, to bude inak…“

    🤣🤣🤣