Ray tracing v Battlefieldu V funguje i bez RT jader. Titan V není o moc horší než Turing

119

Zajímavé nové skutečnosti se nám objevily okolo ray tracingu, respektive raytracingových efektů na grafikách GeForce RTX. Ty používají speciální RT jádra v GPU Turing a oficiální linie Nvidie je taková, že tyto akcelerátory přinášejí mnohonásobné zvýšení výkonu, bez čehož by nebylo možné ray tracing v reálném čase zvládnout. Kupodivu se ale zdá, že v Battlefieldu V, první hře, kde je ray tracing implementován, není rozdíl mezi RT jádry a klasickým GPU bez těchto jednotek až tak nepřekonatelný. Někteří uživatelé Titanu V s čipem Volta, který RT jádra nemá, totiž zjistili, že na kartě RTX stejně lze zapnout a FPS nejsou zdaleka tak nízké a nehratelné, jak byste čekali.

 

RTX v Battlefieldu V jde i bez Turingu a RT jader

Zpráva je to čerstvá a tak ji ještě nepotvrdily nějaké velké osvědčené weby typu AnandTechu, techPowerUpu a tak dále. Původ těchto testů je na fóru 3DCenter.org a pořídil je uživatel TobiWahnKenobi (který ale podle Harwareluxx.de není nějaká neznámá postava). Ten vlastní jak Titan V, tak nový Titan RTX na bázi Turingu, které oba otestoval v několika lokacích (pozor, přetaktované). Asi bude třeba ještě počkat na nějaká další ověření pro případ, že někde došlo k chybě, ale výsledky jsou pozoruhodné.

V prvním testu v rozlišení 2560 × 1440 bodů s Ultra detaily a kvalitou RTX efektů nastavenou na High ne-RTX grafika Titan V dosáhla 80 snímků za sekundu, zatímco Titan RTX kupodivu jen 87 FPS. To se zdá jako velmi malý rozdíl. Ovšem v některých situacích je ve hře dopad mnohem větší. Na mapě Rotterdam, kde je odrazů nejvíce (okna, výlohy ve městě), už je vidět náskok Titanu RTX. Zatímco ten dosahuje 81 FPS, Titan V už jen 56 FPS. Ovšem to je alespoň s G-Sync stále hratelné (i když je třeba dodat, že jde o multiplayerový test). Při snížení kvality odrazů na RTX Medium (rozlišení je stále 2560 × 1440) je výsledek 67 FPS pro Titan V proti 97 FPS u Titanu RTX. GV100 má tedy 69 % výkonu plnotučného Turingu TU102, což je dost překvapivé. Volta nejenže není řádově pomalejší, není ani dvakrát pomalejší.

Ray tracing v Battlefieldu V na Titanu V/GV100 (Zdroj: TobiWahnKenobi/3DCenter.org)
 Nastavení Volta/GV100 Turing/TU102
Battlefield V 1440p, Ultra, RTX High ~80 fps ~87 fps
Battlefield V Rotterdam 1440p, Ultra, RTX Medium ~67 fps ~97 fps
Battlefield V Rotterdam 1440p, Ultra, RTX High ~56 fps ~81 fps

Proč Volta zvládá ray tracing ?

Vysvětlení tohoto nečekaně malého rozdílu ve výkonu se nabízí několik. První vysvětlení, ke kterému to svádí, je že Turingy prostě nemají zas tak velký ray tracingový výkon a rozdíl,který RT jádra dokáží udělat, je proto celkem malý. Ale to vůbec nemusí být pravda. Je možné, že RTX odlesky v Battlefieldu nevytěžují RT jádra v Turingu tak moc, jak by se mohlo čekat. Ne celý výpočet ray tracingu je totiž akcelerován, části stále používají shadery. Je možné, že RT jádro není u této hry ještě tak velkým „bottleneckem“. Sice byste to očekávali kvůli propadům FPS, které RTX způsobuje, ale ty by mohlo vysvětlovat i právě přidání oné další zátěže pro shadery. A protože GPU Volta a Titan V mají velké množství shaderů (5120 proti 4608 v Titanu RTX), možná má dost výkonu, aby chybějící akceleraci na RT jádrech dohnal vyšším výkonem kódu běžícího na shaderech.

Je také třeba připomenout, že Volta obsahuje tensor jádra pro umělou inteligenci, a tensor jádra jsou druhá část technologie, kterou Nvidia pro RTX používá. Kromě samotného výpočtu paprsků totiž používá také filtr na bázi strojového učení běžící na tensor jádrech. Ten je striktně vzato odšumovačem (viz tento článek), ale jeho efekt je trochu jako u upscalingu. Nebo možná lépe řečeno checkerboard renderingu. Obraz, který byl vytvořen malým počtem paprsků, dokáže vyhladit a „spravit“, aby chybějící informace a artefakty nebyly patrné. Tuto část RTX dokáže proto Volta akcelerovat, zatímco Pascal (nebo GPU od AMD) nemohou.

Napadá mě také ještě jedna hypotéza. Co když Battlefield V na GPU Volta používá nižší kvalitu ray tracingu? Protože tato platforma asi vývojáři nebyla míněna jako cílová, ale jen jako prostředek pro testování, je možné, že jsou na ní použité hacky snižující počet paprsků na úroveň únosnou bez použití RT jader. Chybějící paprsky by pak byly suplovány agresivnějším použitím onoho odšumovače. Na kvalitě RTX efektů by to mělo ale být vidět. To znamená, že při dalších analýzách bude třeba se podívat i na vizuální kvalitu snímků a porovnat co možná nejpodobnější scénu.

Zatím je příliš brzo na soudy

Vlastníci Titanů V tedy mohou mít radost, že se jejich extrémně drahé karty dají i pro tuto horkou novinku docela dobře použít (i když patrně zrovna moc takové pomoci nepotřebují). Otázka je ovšem, zda to vydrží dlouho. Battlefield V pravděpodobně dovoluje použití RTX na Voltě z jednoho důvodu: Vývojáři tyto karty používali pro vývoj, než měli přístup k Turingům. To může znamenat, že výkon a použití ray tracingu bylo třeba i mimoděk Voltě přizpůsobeno a jiné hry by takto dobře už nedopadly. Je také možné, že u nich vývojáři uměla možnost běhu s Voltou zakáží a takovéto porovnání už ani nebude možné udělat.

Ovšem srovnání s Titanem V tam, kde bude umožněno, bude asi v nejbližších měsících zajímavým zdrojem experimentů, který by mohl víc ukázat o tom, jak ray tracing na RT Cores pracuje a jaké asi mohou být jejich schopnosti. Tato zpráva je tedy spíš takovým počátkem příběhu, který bude ještě mít řadu pokračování. Nicméně k tomu také bude třeba analyzovat více her, které budou ray tracing používat i v jiných podobách než jen pro odlesky. Jak už bylo řečeno, důvod malého výkonnostního rozdílu u Battlefieldu V ještě není zrovna jasný, takže těžko nyní dělat nějaké závěry.

Ray tracing v Battlefieldu V funguje i bez RT jader. Titan V není o moc horší než Turing

Ohodnoťte tento článek!
4.8 (95%) 28 hlas/ů

119 KOMENTÁŘE

        • však mě taky ne, ani ne tak ty odlesky, jako že ty scény s realitou nemají společné skoro nic … venku prší, mokro, bláto, všude to střílí, bouchá a do toho vlítne nablýskané auto a za ním chlápek, který to v běhu pořád leští, aby ty odrazy bylo vidět …

        • Převedu to do srozumitelné řeči:
          tynyt 3.1.2019 at 8:01:
          Mě RT nezajímá – tedy až do doby, než to bude mít AMD i na grafických kartách za 4000,-Kč pro hraní ve 4K na min.60FPS a ne do doby dokud nVidie nevynalzene zas něco lepšího co budu moci hejtovat. Sorry jako.

          • Tvůj takzvaně (a samozvaně) „srozumitelný“ výklad svědčí spíše o tvých psychických problémech. 🙂 🙂
            Apropos, ty vidíš nějaký hate? Já se jenom směju, když vidím, jak se někteří nechají utáhnout na vařené nudli.

            • Nevím kdo je vařená nudle, ale ty brečíš že je nVidie drahá už od uvedení gtx980.

          • To s tebou nesouhlasím. RT může přinést spoustu nových herních principů, které se týkají využití světla a stínů, odrazů/lomů apod.

            Jenže to se nestane v běžné střílečce, a velmi pravděpodobně ani tzv. AAA hře.

            On totiž ten RT začal tím nejhorším možným způsobem – právě jako vyhypovaný eye-candy, který sám o sobě samotnému hraní nic nepřináší a naopak omezuje jiné efekty (v případě BF V je to prach z destrukce, který v případě této hry dává naopak smysl coby lokální kouřová clona). Bohužel dnešní hry už často nejsou o samotné hře jako takové (činnosti), objevování mechanismů, ale o docela hloupém (zne)uživání či recyklaci již známých principů, což zase rychle vede k herní nudě.

            • Na stránkach NV k Turingu som našiel ich zoznam funkcionalít, ktoré vedia na RTX rade akcelerovať:

              Turing GPUs can accelerate ray tracing techniques used in many of the following rendering and non-rendering operations:

              ▶ Reflections and Refractions
              ▶ Shadows and Ambient Occlusion
              ▶ Global Illumination
              ▶ Instant and off-line lightmap baking
              ▶ Beauty shots and high-quality previews
              ▶ Primary rays for foveated VR rendering
              ▶ Occlusion Culling
              ▶ Physics, Collision Detection, Particle simulations
              ▶ Audio simulation (ex., NVIDIA VRWorks Audio built on top of the OptiX API)
              ▶ AI visibility queries
              ▶ In-engine Path Tracing (non-real-time) to generate reference screenshots for tuning real-time rendering techniques and denoisers, material composition, and scene lighting.

            • Tím se asi myslí koncová použití ray tracingu jako techniky, ne přesně co ty RT jádra fyzicky dělají. IIRC vyhodnocují ten průchod paprsků přes ty BVH bloky pro jednotlivé objekty, tj konkrétní elementární část práce, která se opakuje pro všechny aplikace RT.

            • RT jadrá podľa vyjadrení NV sa používajú na prechod cez BVH a hľadanie najbližšieho priesečníka lúča a objektu, ktorý sa nachádza v smere daného lúča. Toto by mali akcelerovať.

      • Tak hneď ako sa uviedlo že hlavná implementácia je v DX od mrkvosoftu, bolo jasné že RT bude podporovať aj AMD, akurát to asi nestihne v najbližšej nasledujúcej architektúre, pre to vyhladzovanie defektov RT. Táto správa hovorí, v podstate že by nemusel byť problém spraviť pre AMD obdobu RT cores, nakoľko ich výkonový prínos nie je až taký x-násobný ako sa to prezentoval, ale tak to sa musí ešte overiť ako píše Jan. V konečnom dôsledku môže motyka vystreliť a AMD bude mať obdobu RT výkonnejšiu, rozumej menší % FPS hendikep, ako nVidia. RT nezapadne prachom ako drahý G-sync a podobne, toto je však len prvá lastovička pre nedočkavých majetnejších, ktorý zaplatia jej vývoj. Osobne však čakám na RT osvetľovanie a tieňovanie scén, najme rohov a rôznych zákutí, jednak to bude vyzerať omnoho vernejšie reálnejšie a potom aj grafici budú mať možno trochu menej práce nakoľko to nebudú musieť všetko nastavovať ručne podľa oka a bude sa môcť nahradiť HBAO.

        • Tak ale ty RT cores nejsou třeba tak potřeba v BF který navíc používá DXR místo RTX nástavby NV, která může být laděná více na RTX karty, stejně tak mohli vývojáři omezit využití toho co právě potřebuje akceleraci, článek to jasně zmiňuje.

    • Pokiaľ by to naozaj tak bolo, AMD už má tiež implementovanú podporu pre DXR, aby ukázala, že sa to dá aj bez HW podpory. Normálne keď sa nad tým človek zamyslí, tak je dosť pochybné že by SW raytracing bol na podobnej úrovni čo sa týka výkonu ako jeho HW varianta. Mne to príde ako keby niekto napísal, že dokáže na nie DX11 HW emulovať teseláciu a je to podobne rýchle ako HW teselácia na DX11 grafických kartách. 🙂 Musel by som to najskôr vidieť, aby som tomu veril.

      • Tady jde spis o to, ze BFV je psan na telo Voltam, spis nez Turingum 🙂 Neni to nemozne, presto jsem take skepticky. Ono jde taky o to, co ve skutecnosti na tom TitanuV uvidime. To ze dosud neni zadne srovnavaci video, ktere lze vyrobit za jeden den, nebo aspon zaznam, ktery je za hodku, je prinejmensim podivne.

  1. Lidi, přeskočte úplně tuhle mezigenrační řadu. Kupte si na FHD 1060/RX580, na QHD 1080 a na 4K 1080Ti a počkejte 2 roky… pak už by mohlo být vidět, jestli má RT vlastně reálný přínos, nebo je to jen další marketingová nálepka, a také s čím přijde AMD. V GPU teď vlastně není co řešit, 20×0 řada je předražená, výkon nárustu ceny nodpovída, kdežto 10×0 se dá sehnat za skvělé peníze a s výkonem zcela dostatečným pro všechna rozlišení (u 4K s trochou kompromisů). S RT si teď vlastně jen hrajeme na vědmy, hejtící ji budu hejtovat, zastánci adorovat. Přitom ani jedna skupina netuší jak a jestli RT bude milník v GPU nebo propadák…

    • Zde můžu jen souhlasit. Nejlíp udělali ti, kdo koupili GTX1080(Ti) v době jejich uvedení.
      RTX řada mi přijde jako nadstavená a ještě předražená kaše.
      AMD na to kašle. Má teď kšefty v konzolích a CPU. Grafiky kvůli vývoji procesorů vymačkali jako citrón.

      A co se Raytracingu týká, je to jednoznačně budoucnost, další „level“, jako když kdysi přišlo T&L, nebo ještě dávno předtím texturování vektorů. Jenom, a tady se budu od notorických nvidiářů lišit, mi to nedává smysl ve formě „přeoptimalizované“, tedy jako pouhý a ještě selektivní doplněk klasické rasterizace. Stojím si za tím, že reálné a použitelné výsledky přijdou až tehdy, kdy tato metoda bude vykreslovat celou scénu, včetně materiálových vlastností jako je lom světla na rozhraní dvou prostředí, vícečetné odrazy, ambientní osvětlení, apod. Jako akceptovatelné řešení vývoje pak považuju to, že se jednotlivé materiálové vlastnosti budou implementovat postupně, nikoli však selektivně. Řešení, kdy se na klasickou rasterizaci aplikuje „plugin“ RT, považuju za nekvalitní, nedostatečný – zejména z pohledu realističnosti a venkoncem i náročnosti na vývoj takového prostředí.

      • Tynyt: „Nejlíp udělali ti, kdo koupili GTX1080(Ti) v době jejich uvedení.“
        Děkuji, nikdy jsem nečekal, že uznáš Crhovy slova a činy. Tady jde vidět jak se vy AMDisté skoro ve všem mýlíte a přes svou zaslepenost hypujete každej hnus co AMD předvede. Tady vám to AMD dala pěkně sežrat a dobře vám tak.
        A né, nevěřím, že si z toho vemete ponaučení pro příště.

        • Můžeš najít nějaké mé tvrzení, které je v rozporu s výše uvedeným?
          Ušetřím tě trapného hledání, nemůžeš, protože neexistuje. Nikdy jsem nezpochybnil výkon GTX1080(Ti) a dokonce ani cenu (vyjma období kryptohorečky).

          • Ale prosímtě, z čeho se snažíš zase vylhat? Ty jsi byl jedním z těch AMD hypovačů co psali: „Crho kup si Polaris, Polaris bude skvělej, super, levnej, chladnej, ten rozdrtí nVidii na prach! A bude stát polovinu co gtx1070, kterou rozdupe na prach a když si pořídíš dvě do crossfire tak rozdupe i gtx1080!“
            A pak přišli výsledky…. ledová sprcha…. a pořád to bylo: „Crho neblbni, vždyť je to dobrá karta, kup si jí….“ To jo do dnes bych brečel a nejspíš bych byl dneska už majitelem RTX řady, protože bych RX480 rozdupal před barákem.
            Navíc RX480 byla uvedena před kryptománií, takže tady nedělej machry. Nebýt kryptomanie tak je AMD dneska víš kde, a stejně to vypadá že celou kryptomanii živila jen AMD.

            • Takže nemůžeš. To mi stačí.
              Tvé další lži komentovat nebudu, protože by to dopadlo jako s tvým předchozím nepravdivým/vymyšleným tvrzením.

      • Tyjo když jsem toho 27.5.2016 kupoval 1080 tak mi všude možně lidi říkali jaký jsem idiot že kupuju šmejd a vega to vše za pár měsíců rozdrtí a dnes jsme udělal strašně dobře.

        Lépe jsou ale na tom ti co 1080 koupili v době vydání 1080Ti, protože 1080 zlevnila o 100-150 USD a za cenu 1080 v den uvedneí byla výkonnější 1080Ti.

        Tak jak tak, dnes ani jedna z těch karet pro mě už nemá dostatek výkonu.

      • Neviem či je to čo píšeš dnes s RT vôbec možné. A to nemyslím z hladiska výkonu, ale aj samotných herných engine-ov. Aj SW (vrátane definícií objektov, materiálov a pod) sa musí pripraviť a postupne upraviť tak, aby bol pri renderovaní cez RT čo najefektívnejší. No a bez HW podpory to nikto robiť nebude. Už len to je podľa mňa prínos Turingovej RTX rady. Preto nesúhlasím s argumentami, ktoré hovoria, že to nemalo ani vyjsť a že je to dnes zbytočné. Podľa mňa určite nie je. No a uvidíme čo ukáže RTX v hrách ako Tomb Raider a Metro, kde sa bude používať na globálne osvetlenie a tiene.

    • Souhlas. Dnes se daji sehnat bazarovky RX 580 za krasne penize a se zarukou, stejne tak 1080Ti, ktere jsou skoro na polovine ceny novych karet, take se zarukou. Jedina vyjimka je asi UHD na plne detaily, tam uz se zadychava i 1080Ti a chce to sahnout po nastupci (2080 Ti).

      • tak hlavně před oznámením RTX tu bylo že kdo bude kupovat zastaralé Pascaly, lidi chtěj novou generaci a najednou argumenty že vlastně ten zastaralý pascal je přece skvělá koupě. Někteří si nevidí do huby, tedy pod prsty 🙂

  2. Hmmmm, na jedne strane zajimave stovnani, na druhe ne moc uzitecme. Ten BF5 neni moc vypovidajici vzorek a mozna ani do budoucna, chtelo by to mnohem vic implementaci (her podporujicich RT), pak take Titan V jde zcela mimo hrace. Zajimave srovnani by bylo s Pascalem, kde to ale dnes neni mozne. Jinymi slovy, kdyby takove srovnani mozne bylo, tak by melo smysl rici “uvazuji o nakupu RTX oproti GTX, protoze mi to dava Nkrat vyssi vykon se zapnutym RT”. V opacnem pripade je to zas jen “chci RT, tak potrebuji RTX kartu; nechci RT, muzu se rozhodnout jestli RTX, nebo cokoliv jineho”.

    • „Ten BF5 neni moc vypovidajici vzorek a mozna ani do budoucna, chtelo by to mnohem vic implementaci “
      .. tohle je urcite pravda. RT v BF5 muze byt naprogramovany tak mizerne (nerikam, ze je, ale muze to byt moznost), ze vlastne an nedokaze prevest realny vykon soucasne NV RT technologie. Na druhou stranu, je to po 5 mesicich stale zatim jedina hra, ktera i s masivni odporou NV vysla a to vyvolava dalsi otazniky nad tim, v jakem stadiu a jak lehce implementovatelna NV RT vlastne je..

    • Alich 3.1.2019 at 8:55
      „Souhlas. Dnes se daji sehnat bazarovky RX 580 za krasne penize a se zarukou, stejne tak 1080Ti, ktere jsou skoro na polovine ceny novych karet“
      Ale Titan není bazarovka co? Titan není takovej propadáček jakej tomu AMDisti dávají? Titan je halvně pro vývojáře, takže dpc musí umístě RT !!!! navíc když ty Tensor jádra má!!!

      • Presne nevim, proc jste sem zapletl muj komentar ohledne hernich karet s komentarem ohledne „srovnavat profi kartu s herni vlastne moc nevypovida“.
        Takze jeste jednou – tohle srovnani s Titan V je zajimave, ale ve vysledku moc uzitku asi neprinese, kdyz na HERNICH kartach se to srovnavat neda – tam jsou proste 2 moznosti: bud chtit RT a muset si poridit RTX, nebo nechtit a pak je vyber mnohem sirsi.

        • Ne, má myšlenka byla v tom že si hráči nebudou kupovat neRT kartu Titan jen proto aby využívali výhodu ojebu jak prezentuje tynýt tím, že si pustí hru s RT efekty. Prostě mít Titana a brát to jako ojeb, že na tom jede RT taky je prostě na demence.

          • No hlavne ta “vyhoda” muze velmi rychle opadnout, jak se i popisuje v clanku. A hry, ktere budou pouzivat ciste NV RT s efektivni implementaci uz to patrne stihat nebude, protoze i pres brutalni silu te karty pocitam, ze RT jadra budou mnohem efektivnejsi.

    • DXR je možné využívať aj na Pascal GPU:

      https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/9omn95/rtxdemo_reflections_runs_on_pascalhardware/

      Ja proste neverím, že SW raytracing sa výkonovo môže blížiť k tomu HW. Načo by prezentovali Starwars demo na jar 2018 so 4 Titan Volta, ak by to bolo možné na jednej? Načo by NVIDIA pridávala RT cores a zvyšovala si tak veľkosť čipov, čo dvíha ich náklady na výrobu a zvyšuje cenu koncových produktov? Oprostime sas teraz od konšpiračných teórií v ktorých je NV nejakou osou zla. Vôbec to nie je logické a ja tomu proste neuverím až kým to neuvidím. Podľa mňa je to celé jeden pekný hoax.

      • No presne to jsem mel na mysli. Protoze se neda porovnavat HW RT a SW RT implementace. Resp. pokud ano a se srovnatelnymi vysledky, tak by bylo neco spatne. Druha vec je, ze Titan V neni radova herni karta, takze opet to „Frantovi skalnimu hraci“ nedava moc uzitecne informace o (ne)pouzitelnosti RTX karet. A jeste si myslim, ze BF V neni nejstastnejsi implementace RT a to ve smyslu, ze to proste nevyuziva ten HW efektivne, zaroven je to psane tak, aby to jelo i na neRTX kartach. Proste toto srovnani neRTX a RTX karet neni uplne fer vuci RTX, jako zajimava informace mozna, ale uzitecna moc ne.

      • Přesně to tam vychází jak jsem si to představoval, že by to mělo fungovat. Na GTX 1080 počítají RT asi přes Direct Compute. Dokonce by mělo jít udělat to čistě sw v ovladačích. A mělo by to být plně funkční, jen ještě násobně pomalejší.
        Jak kdo na jaké kartě vykoná volání DXR funkce je jen a jen na něm a na schopnostech HW a SW. Jen doufám, že se bude používat čisté DXR a ne nějaké proprietální implementace.

        Těm 4 Titanům z jara cca odpovídá i ta rychlost jednoho Titana v tomto testu.

            • ja sem jen chtel rici ze jsme zvedavvy na RT 3DM merl by bytz delany presne dle DX a tam se ukaze sila RT. Jinak sem se vracel k tomu co uz rikam delsi dobu, ze BF5 neni vhodna hra k RT gor ne kdyz RT teprve zacina.

            • Jj, na to se taky těším, jsem zvědav zda u starších karet nám to oznámí že to nejde spustit nebo zda si připomeneme dobu dávno minulou (rychlost 1 FPS a podobně) a pojede to emulací RT v driverech sw cestou. Případně kde to bude emulováno, zda jen na CPU nebo zda se využije GPU. A jaký bude přístup AMD, NVIDIE a INTELU u těch starších karet.

            • Plus bude zajimave sledovat i spotrebu tech karet, o kolik / jestli vubec se spotreba zvysi pri pouziti RT jader.

    • Nikto nebude RTX talčiť na Vegy. RTX je iba NV implementácia DXR. AMD má možnosť urobiť svoju implementáciu a ja som si celkom istý, že ak by tvrdenia vyplývajúce z článku boli pravda, už by sme takú implementáciu videli. AMD by si nenechalo ujsť možnosť ukázať, že im RT ide podobne ako konkurencii a to aj bez HW podpory.

      • Jestli pamatujes, jak NVidia neumela DX12 volitelnou soucast asynchronni shadery, tak treba AMD neumi volitelnou soucast DXR a proto k tomu radeji mlcej. Volta zjevne DXR podporuje a tudiz neni problem to tam rozchodit i bez RT jednotek.

        • „Volta zjevne DXR podporuje a tudiz neni problem to tam rozchodit i bez RT jednotek.“

          Každá GPU môže podporovať DXR. Na SW alebo HW úrovni. Viď napríklad Radeon rays 2.0, v ktorom je implementovaný softwérový RT, ktorý je akcelerovaný na grafických kartách. Takéto niečo je tu už dávno. A ak by to bolo také jednoduché, myslíš, že by si AMD nechalo ujsť príležitosť ukázať, žťe dokážu cez SW to isté na čo NV potrebuje HW?

          A btw RT sa nedá vôbec porovnávať s AS. Ide o niečo úplne iné.

          • No kazdopadne ve Vega implementovane softwarove DXR podle vseho neni. Taky to muze byt marketingove rozhodnuti, ze prijdou s Navi a reknou, hle implementovali jsme DXR softwarove a umime to same co NVidia.
            Tezko ted rict, v cem to je.

            • Si zober, že by v AMD mali možnosť pridať do ovládačov podporu pre DXR a RT v BF V by im šiel na Vegách podobne ako k nim výkonovo zrovnateľným RTX grafikám. Ak by to naozaj takto šlo, tak by to podľa mňa v AMD určite využili.

    • Jak psal mareknr, tohle nehrozi, protoze kdyby ano, uz davno litaji i Pascaly s RT on 😉 S tim vykonem a drcenim RTX – to preci nemuzete myslet vazne, kdyz Vega mela problemy dohnat i GTX 1080, ktera je sice jedna z top modelu, ale neni to vlajkova lod? 😉 Navic by to vse znamenalo, ze na RTX kartach, ktere maji jeste vetsi vykon nez GTX by jel RT rychleji s RTX off, nez RTX on 😀

  3. ono vlastne, podla merani je titan V rychlejsi ako RTX, myslim ze ste pomiesali cisla o raytracingu v High nastaveni kde je Volta rychlejsia a aby ju RTX dobehol musi sa pretaktovat a spotreba je o 80W vyssia ako u Volty

    Raytracing High:
    2080Ti FE default – 56fps
    2080Ti FE OC – 63fps
    2080Ti @ 380W H2O – 69fps
    titán V @ 300W H2O – 69fps
    RTX titán @ 320W H2O – 69fps

    zdroj guru3d -> https://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showthread.php?t=590648&page=159

  4. Volta je brutus karta, ktera ma nejvetsi hruby vykon..Ono to spis vyvolava vic otazek nez odpovedi..
    – Co jsou ve skutecnosti (realne) RT jednotky?
    – Jaky realny (ne papirovy) vykon RT jednotk v ramci NV RT technologie maji?
    – Je NV RT technologie v alfa/beta/demo stadiu, takze je RT brzdeno jinymi castmi retezce jako je Tensory, apod.
    – Je BF5 naprogramovany tak mizerne, ze ve skutecnosti pozuiti/vykon RT neopdovida realnemu stavu teo technologie
    a tak by se alo pokracovat dal…

      • kravina, otázky jsou pro blbce. Jede to jede, tak o co jde? Stejně by jsem se mohli ptát na otázky
        – proč AD nemá konkureční produkt?
        – AMD umí raytracing a má raytracingové karty, uvolní je i pro hráče?
        – proč u vegy stáhli 4096 bitovou sběrnici na 2048 aby ji zabrzdili?

            • No tak logicky, pokud bych si toho byl vědom, tak to přece podle graphy nenapíšu.

            • Tak pane Crha, nejsem multinickar, jen sem nechodim tak casto a nectu si zpetne kazdy den diskuze, kam jsem prispel, jestli nahodou nepribyla odpoved. To jen mimochodem. Ohledne toho, ceho si nejste vedom – zpusob Vasi komunikace zda se mi ponekud nestastny. Reagujete casto emocne, vyhrazene, jednak ne vzdy relevantne a skoro to vypada, ze se snazite upoutat pozornost. Inteligentni budete, o tom jsem – dle Vami psaneho textu – presvedcen. Proto Vas poprosim priste diskuzi vest vecnejsim smerem 🙂 Dekuji. Josef Benes / http://www.grapha.cz, nikoli multinickar.

          • Crhu nemá smysl číst či komentovat. 😀 Jsou tu prostě jedinci, co potřebují vyblít svou denní dávku hnisu na toho jednoho výrobce co nenávidí a jsou spokojeni. 😀 😀 Oni si prostě nějaký příspěvek najdou a je jim jedno, že vůbec není o AMD. 😀

            • Aznohh 4.1.2019 at 0:37
              „Oni si prostě nějaký příspěvek najdou a je jim jedno, že vůbec není o AMD.“
              Tak tohle sedi naporosto presne… Mam pocit ze diky Mauditovi i Crhovi se o AMD mluvi casteji, nez by zvladla „ruda uderka“… Tak si rikam kdo vlastne je ta ruda uderka… No podle toho jak castro o AMD a mnohdy sami mluvi tak asi prave oni 2. A obcas se k nim nekdo prida. Je komicke jak nekomu muze tak lezet v zaludku nejaka znacka…

              Kdyz uz by treba me nekdo chtel obvinit z toho ze jsem fanda nejake znacky tak ano LOGITECH panove 🙂 Pokud to jde, tak ho vzdy koupim.

            • Podívejte se na něho, kochrena jednoho jak provokuje. Prej Logitech, protože ví že já mu napíšu že logitech nechci doma vidět, protože to je katastrofalní firma.
              A co se týká AMD, tak mluví se o AMD protože ji neustále zmiňuje rudá úderka, která nevidí, že AMD dělá ještě větší podrazy než nVidie, ale prostě AMD je nedotknutelné a na to my reagujeme. AMD neumí nic a my tady máme pořád poslouchat jak jsou technologie nVidide špatné? My máme nVidii doma/v práci a víme jak kvalitní produkty jsou. Když někdo napíše, že nVidia má špatné ovladače, tak se mi chce zvracet, protože oproti AMD jsou ovladače nVidie ovladače kosmické lodi Enetrprise.

            • Crha precenujes svoji dulezitost 🙂 Logitech jsem zminil protoze tu firmu mam opravdu rad a mam od nich nekolik setu… Zapomen na to ze by to bylo kvuli Tobe 😀

              Mno ja myslim ze kazdy rozumny normalni clovek co si to tu púrocita tak vi, ze na tema AMD mluvite neustale vy dva… Ne ze na neco reagujete… Ostatni potom mozna zareaguji na Vas ale zbytecne plytvaji svym casem…

            • To nema, on nejenze je pomerne omezeny a hloupy (holt ne kazdy ma nadeleno), ale je i zly a nenavistny. Nedavno tu psal o „Cechaccich“, spis to teda vypada, ze psal o sobe. Nejvic mi ale vadi jeho nesmyslne komentare, casto ani nechape obsah a kontext mu unika a k tomu vsemu jeste dokaze byt hruby a sprosty. Ale tak kazde forum ma takoveho Pata a Mata 😉 Jeste pripominam, ze nepisu zadne obecne pravdy, ale ciste muj osobni pohled na vec, treba ten Pat si mysli to stejne o mne a jeste se k nemu prida nas mily Mat, kral demagogu.

            • KOCHREN 4.1.2019 at 11:04
              Ja treba Logitech nemusim a zarekl jsem se od nich cokoliv kupovat. Kolikrat jsem narazil na dobre vypadajici produkt, ale stejne jsem koupil jiny, ktery nemel tak kosaty popis (nicmene funguje skvele). Kdyz zapomenu nejake mysi a levne klavesnice od nich, ktere me odradily od pouzivani par dni od koupe, tak vysledne stanovisko prameni ze zkusenosti s klavesnici G13, kterou jsem kdysi zakopil. Produkt sam o sobe to spatny neni, vytknul bych mu hodne veci vcetne odezvy klavesnice napr., ale v zasade funguje. Problem byl, kdyz Logitech rozbil drivery a SW tak, ze to tu klavesnici uplne znefunkcnilo. Tehdy jsem psal jak na MS, tak Logitechu. Zatimco MS se snazili resit problem a prisli s opodstatnenym duvodem, ze Logitech ma spatnou implementaci, „support“ Logitechu jen opakoval, ze na vine je MS (pritom klavesnice se jasne rozbila po updatu Logitech SW) a problem vubec neresili. Ne produkt, ale jejich pristup me odradil tak, ze Logitechu se od te doby vyhybam (a nastesti jsou jine dobre moznosti na trhu).

            • Alichu, děláš si ze mě srandu, kašlu na tebe, je vidět že jsi malé dítě, které se snaží vypadat moudře, ale jaksi ti nefunguje mozek.
              Nějakej graphafleerancer, napíše že komunikuji nějak špatně, ale už neodpoví. Nebudu zde rozebírat, že se třeba jedna jen o multinickaře, který se vydává na oko za někoho jiného. ale uvedu teď pár citací. Napřed pan Crha guru IT uvede, že:
              “ logitech nechci doma vidět, protože to je katastrofalní firma.“
              Alich na to napíše:
              „To nema, on nejenze je pomerne omezeny a hloupy (holt ne kazdy ma nadeleno), ale je i zly a nenavistny. ~~~ Nejvic mi ale vadi jeho nesmyslne komentare, casto ani nechape obsah a kontext mu unika a k tomu vsemu jeste dokaze byt hruby a sprosty.“
              A nakonec to Alich završí:
              „Logitechu se od te doby vyhybam.“
              _________________________________________________
              Chápeš to? nebo ti to musím vysvětlit jak kreténovi? Tak fajn jako kreténovi, napřed napíšeš že Crha je mimo svými názory a je hloupý aby jsi nakonec s jeho názorem souhlasil když prohlásíš, že taky nemáš rád Logitech. Už ti to zapaluje? Už to chápeš jakej jseš vůl? Jak ses přidal k Crhovi? Jak jsi dal Crhovi za pravdu? Jsi jen kourouhvička, co se otáčí kam zrovna fouká vítr, ale já ti to nežeru. Protože ty se takhle vyjadřuješ ke všemu. Crha je vůl, ale jdu a dělám to stejný co Crha, a divejte se na mě jsem king. LOL to je prostě ubožáctví. Podrazáctví a sviňárna kdy se živíš na úkor značky Crha © guru IT

            • Crha 4.1.2019 at 17:32
              1. Je to pod prispevkem Aznohha, s vami se nikdo nebavil.
              2. Kdyz jsem odpovidal ve stejne strome Kochrenovi, tak jsem dal do hlavicky „KOCHREN 4.1.2019 at 11:04“.
              To, ze vy jste vztahovacny jedinec neni muj problem, ale vas. To, ze vsem kolem nadavate jak kanal je take fakt a nemuzu si pomoci, ale jste omezeny a hloupy az to prasti, horsi ale je, ze jste i zly a nenavistny a tuhle kombinaci uz jsem dlouho u nikoho nevidel. Sice bych vam rad pohratuloval k prvenstvi, ale v tomto pripade je to spis na plac.

              A z vaseho komentare „AMD neumí nic a my tady máme pořád poslouchat“ viz „Crha 4.1.2019 at 10:23 “ – tak se proste seberte a uz sem nelezte, at to „nemusite poslouchat“. Ja myslim, ze nebudu sam, komu nebude vadit, ze se tu nebude muset tim bahnem od vas neustale brodit.

            • Crha 4.1.2019 at 17:32
              A jeste jedna vec – ja se k nikomu nepridavam a rozhodne ne k vam. Pouzivam produkty jako kazdy jiny a pouzivam to, co mi vyhovuje a pro co mam vyuziti. Je mi jedno, jaka firma za tim stoji, pokud ta firma nedela nemoralni zverstva, nebo je to v ramci mezi, ktere ja osobne jsem schopny akceptovat.
              Nejsem slepy ultras – jako vy – ktery mermomoci haji nejakou firmu – ve vasem pripade Nvidii.
              Take vam muzu prozradit, ze nejaky Crha je cele Nvidii uplne ukradeny a cim vic je ten Crha tupy a pomaha prodeji Nvidii, tim vice si Nvidia namasti kapsu a tim vice Crha zaplati (a to vztazeno i ke konsekvencim, ktere nasleduji).

            • Prej nelez sem. LOL… tak vyhazovat mě budeš jo? Lezu sem kvůli AMDčkařům, co semka přilezou mlít žgrgly, lži a jení slinty jako ty. A protože nezávislý čtenář by přišel a nabyl by dojmu, že je nVidie špatná si šel koupit AMD a byl by nešťastnej, tak z tohoto důvodu sem lezu a vedu svatou válku proti demagogii, lžím a nenávisti o které vy tady píšete. Jsem protipól AMD fandů. Ano když někdo lže, překrucuje pravdu a ještě ze sebe dělá chytrého jako vy tak na takové lidi jsem právem nenávistný, zlý a sprostý, protože si nic jiného nezasloužíte. S vámi se rozumně diskutovat nedá, protože melete jak zaseknutá gramofonová deska pořád dokola ty stejné mýty a demgogie proti nVidii. Jste lidský špíny nic víc. nVidie vyrobí skvělé karty, skvělé ovladače, skvělé všechno a vy jen kydáte hnůj jak je to špatné, člověku se z toho zvedá žaludek a otvírá kudla v kapse. Jediná nenávist kterou jsem zatím poznal je od AMDistů, kteří druhejm závidí, že mají na dražší produkty. O ničem jiném to není. Stačí se podívat na diskuze pod CZC, tam s AMDisty vytřou podlahu, stejně jak s nVidiákem na amDD webu.
              ___________________________________________
              Jak nemám být vztahovačný když to evidentně píšete. Vždyť je úplně jedno jestli to píšete pod příspěvek Crhy, Kochrena nebo Madonny, důležité jsou fakta a do těch jste se chytil sám, když jste napsal že souhlasíte s Crhovými názory že Logitech je špatná značka. A zároveň napíšete že má Crha hloupé názory. Ostatní jsou keci na zahlazení stop, damage control Vašeho puncu hnusu a podrazáckého chování. Já že mám být slušnej? Na takový lidi jako jste vy? pche ani mě nehne.

            • @Alich… Crha ma IQ tykve a to neni urazka. On jednoudse nic nechape. Pred 2 lety mu nekdo na Diit v dobre vire (mozna blbe) radil, aby si koupil RX 580 a pozdeji ho pak nekdo nacapal ze lozi na seznamky pro starsi obcany (receno kulantne), kdyz tam v komentarich otravoval. Od te doby se z nej stal fanaticky idiot, ktery vede svatou valku proti „zlym“ AMD stoupencum na vsech forech kam chodi….jak rikam..IQ tykve, nezrobis nic 🙂

            • Hele Crha, na jakym „matrosi“ jedes ty, to tady vidi ostatni v kazde diskusi..s vyjimkou Tebe 😉

  5. Hledal jsem na youtube něco, co ukazuje GI v celé scéně a ne jen odlesky v BF V, kde skoro nepoznám rozdíl, s/bez RTX. Asi jste viděli RTX demo na METRO EXODUS. Scény z interiéru nebo pod střechou toho autobusu jsou světelně parádní. To už je sakra rozdíl. Ale i když se tam skoro nic nehejbe, tak je kvalita textur, s prominutím, hodně vyblitá a slabej výkon na opravdovou podívanou kazí blikance z denoiseru, kterej má fakt co dělat. Ty textury se ve tmavších místech divně vlněj a nemají žádný detaily. Těším se, až to bude výkonově opravdu reálné dát do velké hry, protože ta grafika je v kontrastech na hony vzdákená všemu, na co jsme zvyklí. Vývojáři budou moci měnit dynamicky polohu i intenzitu světla, odpadne „bejkování“ enviromentu“, co víc si přát. Už aby to bylo. Bohužel se bojím, že to ještě chvilku potrvá a nekoupím kartu za 30-50 v první vlně, na to fakt nemám a zase takovej blázen do her nejsem. Věřím, že z toho bude jednou mainstream. Ale teď fakt nevím, o co se NV snaží s ohledem na tak drahou věc. Zaplatit od nadšenců další generaci? Asi jo. Na druhou stranu mě štvou čím dál víc i v oblasti profi karet, tam je to předražený nehorázně hodně dlouho. Některý funkce by řada GTX v CADech zvládla taky, kdyby tu podporu v ovladačích zapnuli. Narážím na to, že Nějakej herní Titan dostal nedávno nějaký funkce z profi karet a prej že to nejde. No nevím. Podle mě ty GTX řady pro profi segment dusej, pár věcí by tam asi šlo lépe. 10 let starý maličký Quadro, který nesahá výkonem Pascalům ani po kotníky, mně načte 3D scénu pro rendering do OpenGL 5x rychleji. Fakt nechápu proč dělaj takový rozdíly jen tím, že někde zapnu nebo vypnu podporu v ovladačích, jako ne na všechno, ale bude toho dost. Sorry, to mě fakt sere.