Bláznivé spekulace, nebo skutečný únik? Objevily se specifikace PlayStationu 5 a nového Xboxu

9
Xbox One Elite Gamepad
Xbox One Elite Gamepad

Na Redditu se 13. ledna objevil zajímavý příspěvek Next Xbox – Everything you need to know today od uživatele, který si říká NovaMonbasa. V něm zasvěceně popisuje novinky kolem nového Xboxu a navrch přidává pár detailů k PlayStationu 5. Příslušné vlákno již zmizelo a s ním i účet autora. Zachovala se na kopie v galerii Imgur a vlákno zatím najdete i v Google Cache.

Na divoké spekulace od anonyma bychom nebrali příliš zřetel, část z nich ale na fóru Resetera potvrdil uživatel hmqgg, který již v minulosti pár přesných insiderských informací vynesl. Navíc ony spekulace dávají smysl. Ale hezky popořadě. (Níže uvedené odstavce přesto berte s velkou rezervou.)

Xbox výkonem opět nad PlayStationem?

Již loni v létě se na síti objevily první zprávy, že Microsoft připravuje hned dvě konzole, jedna coby plnohodnotný nástupce Xboxu One, druhá by měla být jednodušší a zaměřená na streamování her. Nedlouho nato Microsoft oznámil, že na streamování opravdu pracuje, když uvedl Project xCloud.

NovaMonbasa uvedl, že konzole mají kódové označení Anaconda a Lockhart. Dle specifikací se liší zejména grafikou a parametry napovídají vztah podobný mezi silným Xboxem One X a levným One S. Nástupce „eska“ vypadá příliš silně na to, aby šlo jen o krabičku na streamování. Můžeme-li oněm spekulacím věřit, obě konzole ponesou upravený osmijádrový procesor architektury AMD Zen 2 s podporou 16 vláken. Společným znakem je také upravená grafika zatím neuvedené architektury AMD Navi, sdílená operační a videopaměť GDRR6 a rychlé 1TB SSD (NVMe).

Slabší Lockhart dostane 12 GB paměti a grafiku s hrubým výkonem přes 4 TFLOPS (tj. na úrovni PS4 Pro). Anaconda prý ponese 16 GB a výkon půjde přes 12 TFLOPS (dvojnásobek Xboxu One X). Obě budou podporovat ray tracing přes DirectX (aka DXR) a nějakou umělou inteligenci MS AI. Lockhart by se měl prodávat za 249 dolarů, Anaconda za dvojnásobek.

Stejný zdroj tvrdí, že PlayStation 5 bude stát jako současná generace, tj. 399 dolarů. Také vsadí na osmijádro Zen 2, upravenou grafiku Navi (výkon přes 8 TFLOPS), 1TB SSD a sdílenou paměť GDDR6 (konkrétně 12 GB).

Údajné specifikace nových Xboxů a PlayStationů
Xbox One X „Xbox One S2“ Lockhart „Xbox One X2“ Anaconda PS4 Pro „PS5“
CPU 8 jader Jaguar 8 jader Zen 2 8 jader Zen 2 8 jader Jaguar 8 jader Zen 2
GPU AMD Polaris (6 TFLOPS) AMD Navi (4+ TFLOPS) AMD Navi (12+ TFLOPS) AMD Polaris (4,2 TFLOPS) AMD Navi (8+ TFLOPS)
(V)RAM 12 GB GDDR5 12 GB GDDR6 16 GB GDDR6 8 GB GDDR5 + 1 GB DDR3 12 GB GDDR6
úložiště 1 TB HDD 1 TB NVMe SSD 1 TB NVMe SSD 1 TB HDD 1 TB SSD
cena 399 dolarů 249 dolarů 499 dolarů 399 dolarů 399 dolarů

NovaMonbasa uvádí, že si u PS5 není jistý ray tracingem ani zpětnou kompatibilitou s PS4. Konzole prý ale nabrala zpoždění. K představení mělo původně dojít před letošními Vánocemi, ale dříve než začátkem roku 2020 prý Sony nic neukáže.

U nových Xboxů se „rozkecal“ více. Konzole se údajně začnou prodávat až před Vánocemi 2020. Hardwarové úpravy a implementace (zřejmě s ohledem na ray tracing) mají být hodně odvážné. Konzole si přitom zachovají zpětnou kompatibilitu s Xboxem One (a potažmo X360 a původním Xboxem). Vývojáři her ještě údajně nemají k dispozici dev kity, stane se tak v letos v dubnu či květnu. Prvních oficiálních informací o nových Xboxech bychom se měli dočkat na Game Developers Conference 2019, akce se koná 18. až 22. března.

Nové hry pro Xbox

NovaMonbasa hodně promluvil i o softwaru. Mezi launchovými tituly nových konzolí budou Halo Infinite, Age of Empires 4, Perfect Dark, Killer Instinct 2, Bleeding Edge a nová Forza Motorsport (9?), která má jako první přinést i ray tracing.

Asi jste již loni zaregistrovali, kolik Microsoft koupil nebo založil herních studií, aby si zajistil dodatečný počet exkluzivit. Momentálně prý vyjednává s dalšími velkými hráči:

  • Asobo Studio (The Crew, ReCore, Zoo Tycoon)
  • IO Interactive (série Hitman)
  • Platinum Games (série Bayonetta, Nier: Automata)
  • Turtle Rock Studios (Left 4 Dead, Counter-Strike: Source, společný vývoj s Valve)
  • Bluepoint Games (port Titanfallu pro X360, Shadow of the Colossus)
  • Relic Entertainment (série Company of Heroes, Warhammer 40,000, dělají Age of Empires 4)
  • The Farm 51 (Painkiller)

Microsoft se prý motá i kolem dalších studií z Británie, Francie, Německa, Polska, Ukrajiny, Kanady, Japonska nebo Koreje. Firma prý chce získat atraktivní obsah pro všechny regiony.

Něco na tom bude?

Informace od uživatele NovaMonbasa nevypadají nijak přehnaně, ale klidně bychom k podobným údajům a spekulacím mohli dojít pouhou extrapolací toho, co známe, a toho, jak se Microsoft (i Sony) v poslední době chovají. Osobně se mi pořád nezdají ty ceny. Konzole jsou sice dotované, protože oba výrobci se zahojí na prodeji videoher. Jen 250 dolarů za levnější z Xboxů mi však přijde směšně málo. Ale pravda, za dva roky mohou ceny pamětí a SSD výrazně spadnout.

Světlo do specifikací vhání i na začátku článku zmíněný leaker hmqgg z fóra Resetera. Říká, že informace o hardwaru jsou částečně pravdivé. Rozhodně sedí uvedené úložiště i podpora ray tracingu. Rovněž tvrdí, že jasnější indicie, co Microsoft chystá, budou známy po březnovém GDC 2019. Dále říká, že Lockhart není streamovací konzole a že MS AI nemá žádnou hardwarovou implementaci na úrovni TPU jader nebo ASIC čipu (jako Tensor Cores v Turingu).

Dejme tomu, že oba zdroje mají pravdu, třeba jen částečně. Za důležité informace považuji, že levnější z Xboxů nemá být jen přehrávačem (k tomu chce Microsoft využít mobily) a že obě verze mají nabídnout ray tracing. Ten dnes v reálném čase ve „hrách“ zvládne nejlevněji grafická karta GeForce RTX 2060, která ale pořád stojí jako celá konzole.

Vezmeme-li raytracingové efekty jako pozlátko, které přímo neovlivňuje hratelnost, jde o zbytnou funkci. Resp. může být zapnuta volitelně a hráči bez takové podpory o moc nepřijdou. Vtip je v tom, že výpočty vůbec nemusí běžet lokálně na konzoli, která k tomu možná nebude mít dost výkonu. EA loni představilo revoluční Project Atlas, který streamování her posouvá na novou úroveň. Hry u něj vzdáleně běží v cloudu s hromadou spřažených (super)počítačů, které mohou tvůrcům dovolit vytvářet obrovské světy, řídit tisíce postav, nabídnout fotorealistickou grafiku i fyziku. Nebude je přitom omezovat výkon hráčova hardwaru. Atlas je ale zatím pořád jen hudbou budoucnosti.

Nebo ne? Microsoft za dva týdny vydá střílečku Crackdown 3, ve které se budou cloudové výpočty starat o fyziku. Konkrétně destrukci terénu na úrovni, jež ve hrách dosud nebyla. A shodou okolností jsou to společnosti Microsoft a EA, které spolu před pěti lety upekly Titanfall, kde cloud Azure pomáhal zlepšit umělou inteligenci. Za dva roky může být cloud ve hrách mnohem rozšířenější. Ostatně i to napoví letošní Game Developers Conference. Konec hlášení.


Bláznivé spekulace, nebo skutečný únik? Objevily se specifikace PlayStationu 5 a nového Xboxu
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.72%) 39 hlas/ů

9 KOMENTÁŘE

    • Nikto nepise že konzola bude mať RT GPU. Avšak RT pomocou cloudu podporovať môže. Proste v nastavení hry bude možnosť zapnúť za splnenia nejakých požiadaviek (tipujem Gold účet, rýchly net atď).

    • Ja tomu i verim, ale pozor, je rozdil mezi “bude v konzolich RT” a “scena bude vykreslovana pomoci RT”. Aneb par odlesku v kaluzich urcite moznych bude a asi i neco vic, dva roky jsou dlouha doba pro HW. Navic konzole s unifikovan zelezem davaji prostor lepsi a zaroven vyzadovane optimalizaci. I kdyz tim uz si prestavam byt take jisty, kdyz se nam tu zacina rozmahat nesvar “obycejne a premiove konzole” 😉

  1. RT moze byt pocitany v cloude a nemusi to mat dopad na odozvu. Cela scena moze byt renderovana lokalne + kazde povedzme 2 snimky cloud doda RT efekty (odrazy alebo GI) a pouzije sa na ne motions smoothing, podobne ako pri VR headsetoch pouziva SteamVR na cely obraz. Tam to funguje prekvapivo dobre.
    Inak ak ste videli video o RT v Quake 2, co urobil jeden manik, tak ten tam pouzil fintu, ze pre GI osvetlenie pomocou RT vypoctov pouziva niekolko po sebe iducich snimkov. Inak by to v realnom case nestihalo. Tam to ma za nasledok artefakty napr. pri objektoch zmiznutych v nasledovnom snimku.