Herní počítač pod stromeček: tipy na výkonnou sestavu za 35 tisíc korun

148

Doba teď není úplně ideálně nakloněna stavbě herního počítače. Paměti DDR4 už trochu zlevnily, i když stále zůstávají drahé. Sice šly konečně po otravném období spojeném s kryptoměnami i cenově dolů grafické karty, ale zase docela drsně zdražily procesory Intel. Ovšem Vánoce klepou na dveře a tak nic jiného nezbývá – jdeme stavět herní PC. Dnes půjdeme zlatou střední cestou mezi mainstreamem a highendem pro hraní v rozlišení 1440p (2560 × 1440 bodů) – PC to bude ne moc levné, ale zase s už docela zajímavým herním výkonem.

 

Výkon lepší než mainstream: šestijádro a GeForce GTX 1070, Radeon RX Vega 56

Prostřední úroveň herního PC jsme se rozhodli postavit okolo grafiky GeForce GTX 1070, která vyčnívá jako taková „první silnější“ grafika nad pásmem mainstreamu, od kterého docela hezky odskakuje. O něco vyšší výkon má typicky (ale ne vždy) Radeon RX Vega 56, který není tak populární, ale jeho ceny se přiblížily na podobnou úroveň a stává se také dobrou volbou (k čemuž může přispět i bundle s třemi hrami zadarmo, který teď před Vánoci některé obchody nabízejí). Zvolili jsme karty od Evga a Asusu, které se dostaly v obchodech na celkem dobré ceny.

Porovnávání výkonu obou těchto grafik je nad rámec tohoto článku (uděláte dobře, když se podíváte, jak si obě karty vedou zrovna ve hrách, které chcete hrát), ale asi je dobré připomenout, že Radeon má potenciálně velkou výhodu v podpoře FreeSync. Pokročilý herní monitor s vysokou frekvencí a adaptivním obnovováním totiž s FreeSync seženete o pár tisíc levněji než s G-Sync pro GeForce. Pokud chcete herní LCD kupovat, je dobré toto vzít v potaz při kalkulacích s cenou. Radeon má asi jistou menší výhodu i pro ty, kdo nechtějí hrát na speciálním hráčském monitoru k tomu koupeném, ale třeba jen rekreačně mezi prací a používat k tomu normální seriózní LCD. Běžné pracovní monitory totiž lze sehnat i s podporou FreeSync za minimální příplatek, kdežto G-Sync nikoliv. Budete sice mít jen omezenou podporu adaptivního obnovování, ale lepší než nic.

Evga GeForce GTX 1070 SC Gaming ACX 3.0 8GB

evga-geforce-gtx-1070-sc-acx30Cena: Od 11 450 Kč

Asus Radeon ROG Strix RX Vega 56 O8G GAMING

asus-radeon-rx-vega56-rog-strixCena: Od 11 700 Kč

Alternativa Nvidia: GeForce GTX 1070 Ti (dočasně 10 590 Kč)

Poznámka: jde asi jen o dočasnou akci, Ale pokud ji ještě stihnete, tak máte možnost koupit také GeForce GTX 1070 Ti za zvýhodněnou cenu 10 590 korun. Pokud slevu stále ještě zastihněte, volte místo GTX 1070 tuto kartu. Protože jde o „Black Friday“ slevu, neřídíme se jí v celkovém doporučení. Ovšem GeForce GTX 1070 Ti obecně není až zas tak o moc dražší než GTX 1070, takže neuděláte chybu, pokud ji koupíte i mimo akci.

Pokud ale do tohoto PC jste ochotní vrazit více, může sáhnout i po doprodejové GTX 1080, byť ty už mizí z obchodů. Nebo Radeon RX Vega 64 (pokud jej také seženete za dobrou cenu), či dokonce GeForce RTX 2070. Ta je výkonnější než GTX 1080, přičemž má výhodu novější architektury a podpory ray tracingových efektů (byť asi hlavně v nižších rozlišeních). Stojí ale přece jenom víc, levně (13 500 Kč) od ní koupíte jen model s radiálním (dříve by se řeklo „referenčním“) chladičem. To znamená horší teploty a vyšší hluk a spíš bych to nedoporučoval.

A) Procesor Intel: Core i5-8600K

Jak už zaznělo v úvodu, výběr procesorů se letos zkomplikoval podobně jako výběr grafik před rokem. Pro hraní jsou stále lepší volbou procesory Intel (zejména při přetaktování těch odemčených). Jenže firmě se nedaří uspokojovat poptávku po všech svých produktech a odnáší to ceny jejích CPU na volném trhu, jelikož zásob je nedostatek. V první půlce roku hodně výhodná šestijádra a dokonce i čtyřjádra Intelu kvůli tomu od září zdražila o pár tisíc, což při omezeném rozpočtu dost zabolí (protože všechny ušetřené peníze mohly jít do GPU). Pro GTX 1070 by se asi dal použít i Core i3-8350K s přetaktováním, ale to je asi příliš velký kompromis.

intel-coffee-lake-core-procesor-lga-1151-1600Pokud chcete Intel, je další přetaktovatelnou volbou až Core i5-8600K se šesti jádry/vlákny. Jestli chcete mít lepší teploty, tak můžete vzít pájené Core i5-9600K, jenže to vás vyjde o dost dráž, takže je asi lepší zatnout zuby a smířit se s pastou (nebo sehnat někoho, kdo vám udělá levně delid na i5-8600K).

Cena: Od 7000 Kč

Chladič pro Intel: SilentiumPC Fera 3 RGB HE1224

Intel nepřibaluje chladič, takže budete nějaký potřebovat. Dobré a docela levné jsou třeba ty z řady Fera 2/3 od firmy SilentiumPC ze sousedního Polska. Nicméně zde asi vstoupí do hry i estetické požadavky, neboť vzhled počítačů pod dnes žádaným oknem v bočnici se – ať se nám to líbí, či ne – stal jedním ze základních požadavků. Možná tedy budete chtít pořídit nějaký nazdobený či „agresivní“ chladič, případně vodníka s uzavřeným okruhem, protože „to vypadá cool“. Za tyto parádičky si ale budete muset připlatit. Pokud naopak nedbáte, ne-RGB verze Fery 3 se dá koupit o stovku až dvě levněji.

silentiumpc-fera-3-rgb-he1224-2-999pxCena: Od 860 Kč

B) Procesor AMD: Ryzen 5 2600X

Zdražení procesorů Intel zatraktivňuje Ryzeny od AMD, s kterými se dá slušně ušetřit. Šestijádra od AMD mají nižší jednojádrový výkon a dosáhnou menších maximálních FPS (třeba když máte 144–240Hz monitor). Ale zase mají SMT (12 vláken) a budou tedy v budoucnu připravené na hry, které začnou očekávat více než šest vláken Core i5. Je teoreticky možné, že zatímco i5-8600K dnes zvládne vyšší FPS v hrách nelimitovaných GPU, Ryzen 2 2600X v budoucnu (dva, tři roky?) zase déle bude schopen udržovat hratelná minima třeba v pásmu 60 Hz.

Ryzen 7 2700X a Ryzen 5 2600X na fotce webu The Tech Report
Ryzen 7 2700X a Ryzen 5 2600X na fotce webu The Tech Report

Výhoda Ryzenu je kromě toho ještě, že do socketu AM4 bude možno instalovat ještě dvě následující generace 7nm procesorů. U Intelu je na platformě LGA 1151 totiž konečnou nynější 9. generace procesorů Core a 10nm čipy už budou potřebovat nový socket.

Cena: Okolo 5800 Kč

K procesoru AMD zde nemusíte nutně kupovat chladič, přibalený Wraith Spire je celkem slušný. A také vzhledem úplně neurazí, pokud jde o parádičky (tedy pokud se nestydíte za logo AMD na okruží ventilátoru). Pokud chcete co největší ticho na mimoherní práci, zatěžující plně CPU, pak i zde můžete zvolit onu Feru 3 doporučenou k Intelu. Případně opět můžete podlehnout parádivosti a koupit nějakou designovou šílenost.

Základní deska pro procesor Intel: MSI Z370-A Pro

Deska Z370-A Pro od MSI je hodně levná, ale zrovna by měla být dost výhodná. Podle recenzí by se s ní mělo ještě slušně dát taktovat. Budete ale muset oželet RGB osvětlení (má však bílé LED) nebo další parádičky, PCB je například tmavě hnědé a ne lakované na černo. Chybí také 10Gb/s USB 3.1 a porty USB typu C. Deska obsahuje Ethernet Realtek místo Intelu a také ještě nedostala kvalitnější integrované audio na bázi Realteku ALC 1120. Pokud byste chtěli tyto propriety a obecně o něco lepší základ, můžete se podívat třeba po ASRock Z370 Extreme 4, která ale stojí o 1500 korun víc.

msi-z370-a-proCena: Od 2600 Kč

Základní deska pro procesor AMD: MSI B450 Tomahawk

Podobně levná deska jako u Intelu, je však docela chválená a měla by dodat vše potřebné. Tentokrát dokonce i s tím RGB ozdobným osvícením a tato deska má 10Gb/s USB 3.1 a dokonce i USB typu C na zadním panelu. I zde chybí síťovka Intel a Realtek ALC1220 jako audio. Pokud o ně máte zájem, můžete připlatit tisícovku na desku MSI B450 Gaming Pro Carbon AC. Jak název prozrazuje, její další výhoda je zabudovaný 802.11ac bezdrátový adaptér pro Wi-Fi a Bluetooth.

msi-b450-tomahawkCena: Od 2650 Kč

Paměti: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 16GB (2x8GB) 3200MHz CL16 CMK16GX4M2B3200C16

Na začátku této dekády ještě platilo, že na frekvencích operačních pamětí v herním počítači moc nezáleží. To se od té doby dost změnilo, takže jsme zvolili aspoň 3200MHz moduly. Ty sluší Ryzenům, ale hernímu výkonu pomáhá rychlejší DDR4 i na procesorech od Intelu.

Corsair-Vengeance-DDR4-CMK16GX4M2B3200C16Cena: Od 3800 Kč

Úložiště: Crucial MX500 512 GB + Seagate Barracuda 4 TB

U úložiště už letos můžete udělat radikální krok a pořídit si celkem levně 1TB SSD za necelých 4,5 tisíc. Snížíte si hlučnost PC (tedy alespoň v nečinnosti) a všechno se vám bude načítat rychle, Nevýhoda však je, že se na SSD vejde méně her, takže budete stále dokola mazat a stahovat. Kromě toho nebudete mít mnoho místa třeba na filmy, seriály a tak podobně. Ačkoli jde tedy o lákavou cestou, efektivní a úsporná volba je stále hezky postaru pořídit menší SSD a doplnit ho pevným diskem. 4TB pevné disky se dostaly na dost zajímavé ceny a totéž lze říct o 500Gb SSD.

crucial-mx500-ssd-m2-modul-notebook-ilustrace

Cena: Okolo 2100 + 2600 Kč

Alternativa: Crucial MX500 1 TB

Cena: Okolo 4450 Kč

Zdroj: Be Quiet! Pure Power 11 600 W

Zdroj jsme zvolili značky Be Quiet!, která je zajímavá zaměřením na tichý chod (vnitřnosti pro ni vyrábí FSP Group alias Fortronem). Jde o novou řadu s účinností 80+ Gold, která přišla na trh za celkem zajímavé ceny. 600W model vám na 12V větvi, která napájí prakticky vše podstatné (CPU i GPU) dodává 576 W výkonu. Mimochodem ale není modulární (modulární verze s označením CM stojí o pětistovku víc). Pokud chcete nějak brutálně přetaktovávat, tak byste pro jistotu možná měli připlatit třeba na 750W Corsair RM750x nebo Seasonic Focus Plus Gold s takovým výkonem (což si vyžádá na 800–1000 Kč navíc).

be-quiet-pure-power11-zdrojCena: Od 1950 Kč

Skříň: Riotoro CR500

Popravdě, výběr skříně je v těchto článcích skoro největší boj. Jsou jich na trhu mraky a vkus lidí se dost liší. Nakonec jsem se rozhodl pro Riotoro CR500, která má ale bohužel nevýhodu v tom, že se ji u nás prodávají snad jen dva eshopy (naštěstí jeden z nich patří k těm velkým). Ovšem tady asi více než kde jinde platí, že se můžete odchýlit, aby vám škatule seděla do vašeho designového interiéru 🙂 A nelitovali jste několik let, co jste to pořídili.

riotoro-cr500Cena: 1429 Kč

Operační systém: Windows 10 64bit OEM

Poslední mandatorní výdaj na seznamu je licence Windows 10, pokud ji již nemáte odjinud. Volba OS je pro hráče celkem jasná, desítky mají podporu DirectX 12. A kromě toho samozřejmě Windows 8.1 nebo 7 již pomalu jdou do důchodu, W7 již zbývá jen rok bezpečnostních aktualizací.

Cena: Okolo 2890 Kč

 

Alternativa: krabicová verze s USB diskem

V poslední době ovšem o hodně zlevnila verze Windows 10 tzv. „FPP“, tedy krabicová verze, podle Heureky se dá ve větších eshopech sehnat nová (pozor na to, že Heureka u Windows zahrnuje i bazarové nabídky) už za 3100 až 3300 Korun. Za takovou cenu o ní stojí za to uvažovat, protože je u ní garantovaná přenositelnost na jiné (další) PC. Na druhou stranu, pokud chcete šetřit, lze zvážit koupi OEM licence z bazaru. Ideálně z takového, který dodává i původní nálepku jako určitou záruku, kdežto při čistě elektronickém prodeji nemáte v ruce nic (zvlášť pokud jde o prodej přes Aukro, Ebay nebo dokonce odněkud z Číny).

Dnes je trendem nepoužívat optickou mechaniku, takže ji do základní konfigurace nezahrnujeme. Nové skříně včetně té naší s ní už ani nepočítají, takže byste museli pořídit externí do USB (ta se ale pak aspoň hodí třeba k ultrabookům nebo k dalším PC). Možná budete také chtít bezdrátovou síťovou kartu, i když pro „hardcore“ hraní je vhodnější drátové připojení.

Finální rozpočet: 35 tisíc

Celkový rozpočet komponent této drobet lepší než mainstreamové herní sestavy nám vychází na zhruba 34 700 Kč v konfiguraci s Ryzenem 2600X, SSD+HDD a grafikou GeForce GTX 1070. S Core i5-8600K jste o dva tisíce víc. Ceny jsme nepočítali minimální možné, ale ve větších eshopech. V některých případech by proto asi bylo možné rozpočet mírně stlačit. Obvykle pokud vše kupujete na jednom místě, máte tu výhodu, že si můžete nechat stroj sestavit, což je někdy nabízeno i zadarmo. Některé obchody ovšem dnes nabízí i možnost zabudovat (třeba i starší) komponenty, které přinesete odjinud či pošlete, takže ani zde není úplně vyloučeno mixování eshopů. Pokud nehodláte sestavovat sami, může jít o dobrou volbu.

Každopádně s PC přejeme hodně zábavy a ať není moc velké utrpení vydělat zpátky všechny ty Palacké, Emmy a Masaryky, které v té svítící bedně utopíte.

Herní počítač pod stromeček: tipy na výkonnou sestavu za 35 tisíc korun

Ohodnoťte tento článek!
3.7 (74.39%) 57 hlas/ů

148 KOMENTÁŘE

    • Stačí dočíst celý článek (nebo alespoň kapitolu o procesorech) a můžu se taky jenom smát. Kromě toho, je k popukání, jak se Intelovská fronta na maso v poslední době chytá kdejaké pozitivní informace o jejich modlách. Inu někdo nakupuje s rozumem, jiný přeplácí za značku v modrozeleným rauši.

      Za mě osobně: kdo chce, ať si Intela klidně koupí. Já si ale půjdu podle všeho pro Ryzena, až moje i7-2600K doslouží.

      • Vsak on si tam Olsan samozrejme nejaky AMD nesmysly, hlavne o FreeSyncu, stejne propasoval. Tak proc jses tak vzteklej? Stejne vsichni vi, ze AMD je technologicky horsi volba, v CPU i GPU. Proto taky konkurujou jen cenou. To neni zadna novinka, ktera by se mela za kazdou cenu ututlat 😁

          • Co se v tom videu ve skutecnosti rika – ze jsou ve hre bugy, hlavne povrchy, ktere odrazeji, i kdyz nemaji, a to globalne:
            „And DICE has aknowledged that in some of their bug release notes“
            https://youtu.be/jaUP4LucmZM?t=135

            „Those buildings are way out of player area and the fact that the windows are raytraced means is a blanket rule across all surfaces.“
            https://youtu.be/jaUP4LucmZM?t=705

            Dal se tam mluvi o noise artefaktech na nekterych mistech. Nvidia jasne doporucovala pro raytracing pouzit DLSS jako de-noising. BF5 ale na rozdil od dalsich planovanych raytracing her DLSS nepouziva. Pouzivaji svoji interni implementaci TAA, ktera ma ocividne problemy:
            https://youtu.be/jaUP4LucmZM?t=867

            Pak samozrejme i sama Nvidie a primo DICE mluvi o tom, ze v te implementaci jsou aktualne bugy ovlivnujici vykon/kvalitu:
            „„*We recommend in this first release of DXR that “DXR Raytraced Reflections Quality” be set to “Low” due to Battlefield V’s known issues when using “Medium”, “High”, and “Ultra” settings. EA, DICE, and NVIDIA will also continue to optimize this implementation and deliver regular updates.“
            https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/battlefield-v-rtx-ray-tracing-out-now/

            Pointa je jasna – implementace raytracingu v BF5 byla udelana narychlo. Je zapnuta globalne – zda se podle roughness atributu materialu – takze pocita odrazy i tam, kde by nemela (krome tech zminenych na videu mluvi DICE i o listech na stromech, kerich atd.) a nepouziva doporucene techniky jako DLSS. Jinymi slovy presne to, o cem jsem mluvil pri uvedeni RTX rady. BF5 se tak neda brat jako „takhle to bude“, protoze tak to nebude. Nejspis casem ani v tom BF5, az ty bugy opravi. Je to jen uplne prvni implementace zcela nove technologie.

            Taky si vsimam snahy zdejsich AMD fans neco tvrdit, dat link a doufat, ze se tam nikdo nepodiva, protoze v realu se tam tvrdi neco jineho. Uz jsem tady nachytal Aznoha nekolikrat, ty zacinas taky. Bude to snad u vas fanatickejch AMD poskoku standard? 😉

            • Hele, ja nekomentuji stranku NV, ale video, ktere ty si diky tomu ze neumis anglicky ani nepustis. Kdyz by jsi mel misto kose na seno hlavu, tak to pochopis.

            • Magooor s jeho slohovkou výmluv. 😀 Se podělám smíchy. 😀 😀 Denial jak prase.

            • Prej vymluvy 😀 Samozrejme, ze je to jak rikam. Digital Foundry meli moznost rozhovoru primo s vyvojari BF5:

              „To clean up that raytracing noise, DICE uses a custom temporal filter based upon their TAA .. interestingly, this means they are currently not using the Nvidia TensorCores or AI trained de-noising“
              https://youtu.be/8kQ3l6wN6ns?t=570

              Takze samozrejme, ze ten noise neni chyba raytracingu, ale DICE. A jeste navic nevyuzivaji AI akceleraci, takze 1/3 cipu se de fakto flaka, zatimco jejich vlastni TAA zere shader unit vykon 😉

              Vy se vzdycky tak ztrapnite. Vzdycky by jste meli, pred tim nez neco napisete, trochu premyslet a minimalne si overit fakta. Pak vypadate jak blbci 😀

            • Ano MY se ztrapníme.. 😀 😀 😀
              Mauditovy výroky:
              – RT bude zrychlovat hry – prokázaná kravina
              – DLSS zlepší kvalitu a zároveň zrychlí FPS – prokázaná kravina
              – Turing je 2x výkonnější než Pascal – prokázaná kravina
              – S uvedením Turingu bude 21 her s podporou RT – prokázaná kravina
              – BF V s RT poběží ve 4K 60 FPS v – prokázaná kravina

              Ale my se ztrapníme…. loooooool. Se asi pochčiju smíchy. 😀 😀
              Král všech výmluv a mnohokrát usvědčený lhář a demagog Maudit v akci. Celé Bohnice mu dnes večer tleskají. 😀 😀

            • „Takze samozrejme, ze ten noise neni chyba raytracingu“..tady jde videt, ze vubec nerozumis o cem je rec Maudite. Zasumeni je vlastnost RT obecne, pokud nemas dostaecny pocet paprsku Protoze soucasna online technologie ten vykon nema a jeste ani dlouho mit nebude, tak zasumeni je vysledkem RT. Cely denoisong slouzi k tomu, aby to zasumeni vyhladili do te miry, ze to nebude jako pest na oko. Coz je momentalni stav nekterych jejich scen. Co k tomu aktualne pouzivaji je druha vec. Je vubec otazka, jeatli je ta implementace pres NV tensory jednoducha, kdyz na to pouzivaji neco jineho.
              Implementace RT asi nebude takova sranda, jak tady nekteri fabulovali, kdyz Dice ani po skoro 9 mesicich nema plne funkcnich par efektu bez propadu vykonu..

            • @tombomino

              „Zasumeni je vlastnost RT obecne“
              Jiste ze je, vsak jsem o tom nekolikrat mluvil, ze Nvidia doporucuje pouzit DLSS prave na denoising:

              „Maudit 25.11.2018 at 14:55“
              „Nvidia jasne doporucovala pro raytracing pouzit DLSS jako de-noising.“

              Pisu to snad o tri posty nahore. To jsi natvrdlej, slepej nebo hloupej? 😀 Jenze DICE se jaksi rozhodli i pres doporuceni DLSS na de-noising nepouzit, zrejme z casove tisne (uspechana implementace) a ted s tim maji problemy.

            • Miluju když Vždycky Maudita rozpálím do červena připomenutím těch jeho nesmyslů, co nás tu měsíce bombardoval, totální rektáž… 😀 Úplně slyším ten jeho řev v kazajce v Bohnicích. Vždy se pak s pěnou u huby zmůže jen na závistivé blábolení a většinou i dodá, že jsem DD nebo Souček. Asi jeho dva největší imaginární nepřátelé, které si tu projektuje do kohokoliv kdo ho ztrapní.

              Prostě psychopat z učebnice jak vyšitý, král všech výmluv Maudit z Bohnic. 😀 😀

            • tak natvrdlej si Maudite vic jak dost.. Nicmene kdyz tvrdis, ze zasumeni je vlastnost RT, tak proc pises pravy opak 😀
              „Takze samozrejme, ze ten noise neni chyba raytracingu“
              Nicmene tvoje modla DLSS zatim neni zadny dukaz toho, ze to to zasumeni RT vznikajici z nedostatecneho vykonu bude lepsi, dokud to v praxi nekdo neudela a nevyvrati.
              A ovej…ono tady zatim neni nikdo dalsi co…ono to asi neni takova sranda ty veci implementovat..

            • Jak pravej opak? Ty jsi asi vazne „mentally challenged“ ne? 😀 Pisu ze ten sum v BF5 neni chyba raytracingu, ale toho, ze DICE nepouzili doporucenou metodu pro jeho odstaneni (misto toho pouzili nejaky svuj in-house TAA).

              Kluci kluci, neni divu, ze dokazete fandit AMD, kdyz vam dela problem zakladni pochopeni textu a faktu 😀 To je proste ten nejlepsi popis AMD fanouska.

            • Koukam mauditku, ze nedokazes pochopit ani svoji vlastni vetu, kterou napises blbe…
              uz te prikurtovali nazpatek a nebo jsi jeste na vychazce?

          • Ano to video mi taky připadá jako : „najdemě pět bugů podle kterých je RT špatné“ Vesměs udělali ale pěknou prezentaci, u které člověk vidí jaký rozdil RT přináší a nějaký vlnky a chybějící odlesky vzdálených objektů mě nevyrhnou abych celou technologii kvůli tomu zavrhl. Dodnes jde vidět v jaký vzdálenostech se teprve vykreslují stíny i když mám ULTRa grafiku a co jako? Mám křičet že DX11 je špatný?

            • @Crha
              Hlavne ale az tu BF5 implementaci raytracingu poradne dodelaji a s Nvidii vytuni, budou pak moct a) zvysit vykon b) vyuzit ten extra vykon na dalsi vylepseni kvality.

            • To, že to budou vylepšovat na x-krát a to patrně i s nemalou účastí Nvidie může ostatní vydavatele minimálně dočasně od implementace raytracingu ve svých hrách odradit. Koneckonců mířit na trh, který bude mí za dva roky penetraci mezi PC hráči pravděpodobně méně než 3% jim za ty starosti stát asi nebude.

            • „b) vyuzit ten extra vykon na dalsi vylepseni kvality“..
              To vis ze jo mauditku, az se naucis anglicky, tak si poslechni tu cast komentare, ve ktere ten herni designer, ktery to video spolukomentuje vysvetluje, ze ten soucasny HW jednoduse nestaci a proto jsou vysledky RT tak zasumele. Taky tam rika, ze NV denoise tehnologie zatim nedostacuje k tomu, aby toto zasumeni nejakym zpusobem lip koriovala.. ale jak zmieno vyse, to by jsi musel mit misto kose na seno, hlavu na krku…

            • tombimimno b), ad absurdum matematicky se domnívám, že nikdy nebude mít grafická karta tolik výkonu aby raytracing byl 100%. NIKDY protože pak už by to byla opravodová realita a ta na počítači nebude nikdy.

            • Jenome tady neje Crho o to, aby byl RT 100%. Jde o to, aby vysledne RT jednak nezpomalovalo brutalne zbytek karty a aby jeji efekty nevypadaly, jako kdyz se ti tresou ruce a rozlijes kafe…viz totalne zasumene odlesky v mori u videa, ktere jsem postoval. O chybach, ktere tady pri kazdem RT postu papouskuje Maudit se vubec nebavim

            • ROFL argumentovat marketinkovýma kecama partnera Nvidie… 😀 logika hodná Maudita 😀 😀

            • Hele Mauditko, koukam, ze jsi jim v noci utekl na pocitac…
              Ale odkazovat se na Marketing NV..ty jsi opravdu trouba jako vysity 😉

            • Gamescom neni akce Nvidie ty trubko. Je to herni festival. Nvidia tam mela jen na zacatku prezentaci.

            • To is ze jo Mauditko, ja jsem netusil, ze na Gamesconu se probiraji nejake vyvojarske detaily…ale mozna to co tam pan rika, uz je vyvojarsky detail 😀
              Cece mas uz vecerni mediakaci?

            • Ono je úplně jedno kde to je.. 4A Games mají s Nvidií partnerskou smlouvu, NV je oslovila aby implementovali RT, za to hru bude propagovat např. na svém webu a bude ji bundlovat ke grafikám. Těžko proto může vývojář 4A Games říkat něco jinýho. Argument jak noha. 😀

        • Technologicky horší volba? To, že začali od začátku má svůj smysl (ano je technologicky AMD vyspělejší než Intel). Intel tu má architekturu již 6-8 let stejnou! Jen mění patice a vydává se to za novou architekturu. Ano ladí CPU dál a přidává, ale ta architektura je stejná a začíná být na hranici maximálního vylepšení, tudíž Intel bude muset také restartovat celou architekturu.

          • Architektura je stejná od roku 2015, zas tak dlouho ne. Mezi Skylake a Haswellem sice na první pohled v recenzích nebyl ve své době shledán tak velkej rozdíl, ale myslím, že to do značné míry bylo tím, že ty testy většinu zlepšení nezaregistrovaly. A taky ještě nevěděly, že ta architektura dokáže na 14nm vyškálovat na 5,0 GHz, což je určitě plus.
            Třeba hodně známý test IPC na AnandTechu trochu Skylake podcenil, protože použil pomalou DDR4 a Skylake má dobré škálování s rychlejší pamětí (ve hrách), které se začalo projevovat až později. Taky má IIRC Skylake například o hodně větší interní bandwidth v přístupu do cache, takže někdy náročné výpočty můžou někdy mezi Haswellem a Skylake mít hodně velké zlepšení v IPC (15%+), zvlášť s ruční optimalizací.
            Ale samozřejmě je vidět, že se to kvůli 10nm procesu zaseklo a Intelu chybí ten další tock.

          • Vzhledem k tomu, ze Intel dokaze vyprodukovat lepsi vykon na jadro, pricemz pouzije sotva polovicni plochou kremiku, co AMD, jeste navic Intel CPU dokazou vylezt az k 5,0 GHz na vzduchu a vice jadrech, da se architektura AMD povazovat za zaostalou. Druha strana veci je, ze Intel nehodla zlevnovat, i kdyz by mohl, coz dava AMD moznost konkurovat v pomeru cena/vykon. To se mi sice nemusi libit, ale nic to nemeni na rozdilu, mezi technologickou urovni obou firem.

            Pro fandy AMD je tezky to skousnout, ale to je bohuzel realita. Uplne stejna situace je i v GPU segmentu, kde Pascal cipy maji take mnohem vyssi vykon a takty, pri mnohem mensi plose. 1080Ti ma plochu de facto stejnou jako Vega. Pritom 1080Ti je o desitky procent rychlejsi a o desitky procent energeticky efektivnejsi. GTX 1080, ktera ma vykon podobny jako Vega, ma naopak o nekolik desitek procent mensi plochu cipu a zlomkovou spotrebu.

            Ja nevim jak vy, ale zaostalou technologii, jako nam prezentuje AMD, se mi kupovat nechce. A to at si ji prodavaji jak levne chteji, treba i s nulovou marzi. Radsi financne podporim firmu, ktera technologii zene dopredu v realny podobe a dokaze dodat vysledky, nez nekoho jako AMD, kdo ma jen plnou hubu reci o tom, jak jejich pristi architektura uz vsem ukaze, minutu po vydani jejich aktualni architektury 😉 A ta rozhodnuti, kam investovat, se i vyplaci, protoze Nvidia ted do consumer trhu prinesla dve uplne nove technologie – pro akceleraci AI a pro akceleraci raytracingu (plus dalsi veci jako VRS). AMD to bude trvat roky dodat konkurenceschopny produkt.

        • Nejsem vzteklej, já se právě směju.
          A co se technologie týká, myslím, že to taky není pravda, rozhodně ne dnes. Ostatně spoustu patentů AMD ten tvůj božský Intel používá (a možná o tom ani nevíš)

          • Stejne jako AMD pouziva spoustu patentu Intelu a Nvidie. Tomu se rika cross-licensing.

            Kdyz je AMD tak vyspela, proc ma stale problemy s IPC? Proc ma stale problemy s taktovanim? A to u GPU i CPU. Proc jsou tu Pascal GPU mnohem mensi nez Vega se stejnym vykonem a zlomkovou spotrebou? Proc jsou tu Pascal GPU stejne velka jako Vega, s o desitky procent lepsim vykonem a pritom stale mensi spotrebou? Proc je plocha na jadro Intelu de facto polovicni proti AMD, zatimco dokaze prinest lepsi vykon? Jestli si takhle predstavujes „technologickou pokrocilost“ AMD, tak zijes ve svem imaginarnim svete.

            • OK, takže jsme se posunuli k tomu, že technologicky je to srovnatelné.
              A teď to IPC. Pokud je mi známo, tak IPC je takt na takt už dávno srovnáno. Rozdíl je v tom, že AMD má více jader, Intel zase může více a lépe boostovat frekvence. To ovšem s daleko větší spotřebou. Ve výsledku běhají líp staré aplikace na Intelu, nové zase na AMD.

              Pokud se bavíme o výkonu grafik a přejdeme plynule v demagogii na souboj AMD vs. nvidia, tak zde je zcela nepopiratelně nvidia úspornější, ve srovnatelných segmentech o cca 20 – 50W. Ovšem za cenu toho, že výkon těchto grafik v čase a s novými hrami jaksi uvadá, zatím co ty od AMD tak nějak fungují stále. Co se konkrétně Vegy týká, právě u ní se prokazuje, že byla stavěna s moc velkým přesahem (podobně jako Fury), tudíž výkony začíná předvádět až nyní, kdy v některých hrách dokáže překonat i původně výkonnější konkurenci. To vše i přesto, že některé její funkce nebyly zprovozněny.

              Poměr výkon/plocha jádra mě vážně nezajímá, a to jak u CPU, tak GPU. Jednak je to závislé od typu úlohy, jednak to o ničem nevypovídá (to bys třeba mohl tvrdit, že specializovaný ASIC je technologicky nejpokročilejší, protože dosahuje lepších výsledků, než univerzální CPU postavený na větší ploše).

              Osobně si myslím, že jsi takový teoretik-amatér nebo Brouk Pytlík, který plácá páté přes deváté a není schopen domyslet svou argumentaci, protože až příliš sveřepě adoruješ své oblíbené značky. Ve výsledku jsi opakovaně zesměšněn a zhmožděn v diskusích. Že by ses třeba zkusil poučit?

            • „OK, takže jsme se posunuli k tomu, že technologicky je to srovnatelné.“

              To ani nahodou. K tomu jsi se posunul mozna tak ve vlastni hlave.

              „Pokud se bavíme o výkonu grafik a přejdeme plynule v demagogii na souboj AMD vs. nvidia, tak zde je zcela nepopiratelně nvidia úspornější, ve srovnatelných segmentech o cca 20 – 50W.“

              GTX 1080: 166W
              Vega 64 (balanced profile): 292W
              https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Radeon_RX_Vega_64/29.html

              Ale v Tynytovo snech se tech 130W rozdilu scvrklo nejak zahadne na 20-50W 😀

              „Ovšem za cenu toho, že výkon těchto grafik v čase a s novými hrami jaksi uvadá, zatím co ty od AMD tak nějak fungují stále.“

              Dalsi pohadna AMD fans, aby si ty zaostaly grafiky nejak ospravedlnili. A samozrejme ze Stach tu svoji bulharskou konstantu zvetsuje postupem casu, takze na jeho webu je to jasny. Jenze realita je jina:

              Pomer Vega64/GTX1080 pri uvedeni Vegy:
              https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Radeon_RX_Vega_64/31.html

              Nejnovejsi testy:
              https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2070_Founders_Edition/33.html

              Samozrejme se nic nezmenilo. Vega nezraje jako vino.

              „Osobně si myslím, že jsi takový teoretik-amatér nebo Brouk Pytlík“
              Myslim, ze po tomhle je jasny kdo je tady ten Brouk Pytlik. A ja to nejsem 😀

    • lenze ked si dnes zoberies 8600k, tak co das do tej dosky o 2-3 roky? Nic, mozes ju predat na bazare pod cenu. Do sAM4 das iny, kludne aktualne najvyssi ryzen a si vysmiaty. Dnes sa intel vobec neoplati kupovat

      • Tohle se dnes hodně přeceňuje, mezigenerační skoky nejsou tak velké a hlavní reálný přínos je vyšší počet jader. Jenže ve hrách stejně více než 6 jader rozumně nezužitkuješ a závisí poříd hlavně na taktu. Doma hraju ve 1440p na 6 let starým Core i7-3770K a nepřipadám si moc ochuzený. U upgradu už nebudu řešit jen více jader, ale také nové technologie (DDR5, PCIe 5.0, Thunderbolt 3+, USB 3.2+ apod.), které mi stará deska s novým CPU stejně nepřidá.

        • Tohle plati u zapalenych gameru a fandu. Jakmile clovek z tohoto druhu technicke ‚puberty‘ vyroste, tak ty upgrady zacnou davat o dost vetsi smysl, nez si myslite. Pro dost lidi je ochota investovat v horizontu 5 let stejnou sumu znovu do pocitace blizka nule. Z vlastni zkusenosti muzu rict, ze upgrady z core 2 na core2quad nebo u AM2 desek na phenomy2 prodlouzili zivotnost PC o dalsich nekolik let.
          Pokud pisete o tom, ze nema moc velky smysl upgrade CPU, pak upgrade PCIe, USB, spotreba, Thunder atd. ma smysl jeste daleko mensi a jsou to pro bezne tatiky uplne podruzne argumenty..

          • V době C2D nebo AM2 ještě platil Moorův zákon a každoroční upgrady byly výkonnostně znát i u kancelářské práce. Dnes je u her hlavní brzdou grafika, ne už tolik CPU nebo RAM.

            Já jinak zpětnou kompatibilitu samozřejmě vítám, ale za sebe říkám, že v horizontu mých upgradů vyhlížím s vyšším výkon i podporu nových technologií, aby pak ten počítač zase co nejdéle vydržel.

            • Tohle je samo taky platny pohled a upgrade grafiky pro nekoho kdo hraje, je urcite na prvnim miste.
              Jak jsem psal vyse, nove technologie nejsou pro ne-fandy moc duvod k upgradu a s tou delkou kompatibility se poji jeste dasli vec. Tady si nekteri mysli, ze si za 3 roky vymeni CPU v intelovske desce..je chci videt, jak ty CPU budou shanet, kdyz po cca 3 letech nesezenete bezne ani Skylake CPUcka… nemluve o deskach..

            • Bazary budou starých procesorů plné. Před lety jsem vybíral PC pro synovce a do omezeného rozpočtu se vešlo jen dvoujádrové Pentium G3258. Teď může pořád koupit nějaký i7-47xx nebo Xeon E3 a hodně si pomoci. Byť teda koukám, že ceny jsou i v bazarech vyhoněné docela nahoru. 🙂

            • Threadripper 1st gen. začínal od 8-core (16core-max), 2nd gen. je dostupný až s 32-core. Threadripper 2 (3rd gen) slibuje s použitím 7nm zase nějaký progress a i ten možná půjde osadit do původní X399.

            • Článek i můj příspěvek se ale týká herního využití, kde násobení počtu jader není znát. Jasně, Zen 2 přinese nějaké architektonické změny, které zvednou výkon i u Ryzenů, ale jak moc to bude reálně zvedat i fps, to nikdo neví.

            • Jenomze bazarovky jsou bud nouzovka nebo neco tak levnyho, ze nema cenu resit, pokud to odejde. Jsou lidi co bazarovky nefrcej, ja jsem treba jeden z nich 😉

            • „herního využití, kde násobení počtu jader není znát“..jenom doplneni… tohle se muze celkem posunout k 8 jadrum v momente, kdy vyjdou nove generace konzoli. Da se myslim celkem dobre tipovat, ze vzhledem k pravdepodobnemu pouziti 8C Zen2 jako CPU casti, se to promitne do hernich enginu a tim padem i do PC hrani. Takze on se ten rozdil mezi 6C6T a 6C12T/8C muze zacit projevovat v horizontu 2 let..

            • Konzole s osmijádrovými procesory se začaly prodávat před pěti lety. Rok nebo dva předtím už vývojáři určitě měli dev kity, aby mohli nové hry ladit dopředu. Multithreading ve hrách se samozřejmě zlepšuje. Hádky o tom, že lepší rychlé jednojádro než pomalejší dvoujádro jsme tu měli před pár lety. A dnes už nové hry umí 4+ jader využít, ale nenásobí to výkon, protože jsou pořád brzdou ty grafiky nebo paměti. 🙂

            • Pane Václavík, prosím, neargumentujte hrami, to je přeci pro puberťáky a hlavně se to AMD fans vůbec nehodí. Nikdy neuznají, že +-5GHz je pro hry víc, než pár vláken navíc. I když je z každého jejich příspěvku cítit, že jsou to socky každým coulem, bazarovek by se samozřejmě ani nedotkli, z her vyrostli a dnes díky Ryzenům XY vytvářejí projekty pro NASA, kde jim pomáhá zejména HT 🙂 No prostě, kde nic není, tam ani smrt nebere, marná snaha…

            • Člověk nemusí být AMD fan, aby uznal, že s těmi Ryzeny lze slušně zahrát. V rozlišení 1440p nebo 2160p už je úzkým hrdlem GPU a rozdíl mezi AMD a Intelem se stírá.

            • Nejvíc je to fanatické „v horiznotu xy let“. To mě baví nejvíc, vlastně už od dob FX. Neprůstřelný argument a de facto věčný 🙂 🙂 🙂

            • Hele troubo, kdyz se uz navazis do FXka, tak se podivej, kde jsou ti co si koupili FX6300 za cenu Pentia, a kde jsou dnes ty jejich CPU ve srovani prave s Pentiem.. ale zase, to by jsi musel umet neco vic nez jen mlit pantem…

            • ad konzole)
              Problem konzoli je, ze jejich autori nejsou schopni z nich udelat platformu, ktera neni brana jako chudej pribuznej PC platformy. Nepresvedcili lidi, ze stoji za to zainvestovat a uplne se vykaslat na herni pocitac. Z casti je to i chyba AMD, protoze nejsou schopni dodat dostatecne vykony hardware, ale jsou ochotni ho prodavat „dirt cheap“. Kdyby v AMD nebyli takovy socky a meli stejne jako Nvidia svoji cenu, mohli donutit vyrobce konzoli tam zacit konecne davat rozumnej hardware. Celej herni business mohl byt o dost dal.

            • Dokázali předsvědčit 90 milionů majitelů PlayStationu 4 a asi o polovinu méně Xboxů. PS4 za kratší dobu srovnaly prodeje s PS3, kde byla „drahá“ Nvidia. A fakt si myslím, že většina lidí kupuje konzole kvůli hrám, ne výkonu.

            • „Konzole s osmijádrovými procesory se začaly prodávat před pěti lety. Rok nebo dva předtím už vývojáři určitě měli dev kity, aby mohli nové hry ladit dopředu“..tohle je nepopiram a je to pravda. Nicmene rozdil mezi tenkrat a rekneme „2020“ je a bude v tom, ze byt konzole jsou psane multithreadove, tak ta CPU cast APU je ve vykonu na jadro oproti desktopu o tolik slabsi, ze to desktopy utahnou i s mensim poctem jader. V momente, kdy tam daji „3ghz Ryzen2“, tak budou moct developeri zdimat to CPU o „2 levely“ vyse, nez doposud. A to je ten rozdil.
              Samozrejme je to trochu fabulace, ale v obecne rovine myslim celkem platna.

            • „Problem konzoli je, ze jejich autori nejsou schopni z nich udelat platformu, ktera neni brana jako chudej pribuznej PC platformy.“.. tohle muze rict jen trouba, co si to na novejsich konzolich ala PS Pro XOXO ani nevyzkousel.
              „Kdyby v AMD nebyli takovy socky a meli stejne jako Nvidia svoji cenu, mohli donutit vyrobce konzoli tam zacit konecne davat rozumnej hardware.“.. jeden nesmysl za druhym. Pokud by HW konzole byl drahy, tak jej lidi nebudou kupovat. Konzole musi mit nizkou cenu, proto tvoje tvrzeni jsou cire nesmysly.

            • @Maudit
              „Kdyby AMD mělo svoji cenu“… to jako znamená, že by si mělo říkat za ty čipy víc, chápu to dobře?
              No jenže potom by si výrobci konzolí nechali udělat slabší čip, aby je to stálo jako předtím. Takže opačný efekt.

            • @janolsan
              Rekl bych, ze presne co rikas se ale uz stalo a je to duvod, proc je v konzolich AMD. Rozhodne neni v zajmu vyrobce jako Nvidia, kterej si na hernim trhu zaklada, ohrozovat svoji znacku tim, ze da do konzoli slaby cipy. AMD to zcela ocividne nevadi.

              Je tro trochu takova „slepice nebo vejce“ situace. Nevidime do tech kontraktu.

              @lukasvaclavik
              „Dokázali předsvědčit 90 milionů majitelů PlayStationu 4 a asi o polovinu méně Xboxů. PS4 za kratší dobu srovnaly prodeje s PS3, kde byla „drahá“ Nvidia. A fakt si myslím, že většina lidí kupuje konzole kvůli hrám, ne výkonu.“

              Tak proc ted delaji silnejsi Xbox One X a PS4 Pro? Zda se, ze je dost lidi, co si radi priplati za lepsi vykon ..

            • Ty lepší konzole přišly hlavně proto, že se mezitím naplno rozjel prodej 4K TV. Ne že, by to ty konzole ve všech hrách zvládly, ale jde jim to líp než prvním verzím. Přechod z FHD na 4K si žádal více výkonu než přechod z HD na FHD.

            • Takže už se to stalo? To mi vysvětli. Jak má teda AMD zlepšit výkon konzolí tím, že „bude mít svoji cenu“ (zdraží)? Jako vycházím jenom z toho, co si řekl, ale smysl mi to nedává…

            • Maudit 26.11.2018 at 14:52
              „Rozhodne neni v zajmu vyrobce jako Nvidia, kterej si na hernim trhu zaklada, ohrozovat svoji znacku tim, ze da do konzoli slaby cipy.“
              Nvidia Shield. BLAH BLAH BLAH BLAH, JA JA JA JA.

            • Maudit 26.11.2018 at 14:52
              „Tak proc ted delaji silnejsi Xbox One X a PS4 Pro“.
              VR? 4K?
              BLAH BLAH BLAH BLAH, JA JA JA JA.

            • „Lukáš Václavík 26.11.2018 at 8:45“
              „většina lidí kupuje konzole kvůli hrám, ne výkonu“

              Tak kupujou lidi konzole jen kvuli hram, nebo si radi priplati za lepsi kvalitu, treba 4K, VR? 😀 Asi by ste si to meli sami ujasnit 😀

            • To se přece nevylučuje. Kdo má menší Full HD televizi, tomu pořád stačí PS4. Kdo si během pěti let, co je konzole na trhu, už pořídil 4K nebo chce hrát ve VR, ten si připlatí za výkonnější model. Hry tam jsou pořád stejné, jen na Pro lépe vypadají. Sony sice čísla nezvěřejňuje, ale tipl bych si, že obyčejných PS4 (Slim) se prodalo násobně více než Pro a i dneska lidi pořád kupují Slimky, i když mají k dispozici lepší model.

            • Maudit 26.11.2018 at 21:19
              No, reknu to takto. Ja jsem si koupil Procko kvuli VR, ktere jsem nakonec radeji nasadil na PC (takze jsem Pro mit vlastne nemusel). Nicmene s PS4 to mam opravdu tak, ze ta grafika je tam dostatecne dobra uz v zakladu na to, abych nehledal rozdily v PS4 vs. PC. Proc ale konzoli mam – bavi me to tam vice nez na PC, vic me to vtahuje do deje, je to pohodlnejsi. Nemluve o exkluzivkach, ktere jsou opravdovy herni zazitek – tohle u PC postradam.

            • Tak zase na PC je mnohem více exkluzivit a i s PC lze hrát na gamepadu u televize. Ale rozumím. Asi už bych měl napsat ten rok odkládaný článek srovnávající hraní na různých platformách. 🙂

            • „Tak zase na PC je mnohem více exkluzivit“.. myslim, ze s tim se da docela polemizovat. Jako priklad staci uvest hry typu „Street fighter“ at uz ciste bojovky nebo adventure. Tahle kategorie na PC chybi skoro uplne, pokud si to dobre pamatuji.
              Na gamepadu clovek muze hry hrat, ale u PC to neni ono, hry na to nejsou casto ani delane. Kdyz vezmu treba pohybovy senzor u Gamepadu PSka..tak hrat s nim treba auta je docela pohoda. Nevim, jestli ma na PC takovou podporu.
              Zbezne kdyz jsem se dival, tak mi zname ackove tituly z PC, jsou na PSku taky.. U nejakych Indie her to asi bude jinak.

            • Bojovky vycházejí i pro PC. Možná ne tolik, ale jsou tam poslední díly Mortal Kombatu, Street Fightera, Tekkena a před měsícem vyšel i Soulcalibur VI. Na PC máš spoustu strategií nebo izometrických RPG, které se nedají bez myši hrát. Jasně, pokud tě takové žánry nebaví, herní PC nepotřebuješ.

            • „jsou tam poslední díly Mortal Kombatu, Street Fightera, Tekkena..“ tak to jsem nejak prehlid 🙂
              Co se tyce PC a strategii.. ja byl velky fanda C&C a Warcraft serie..akorat tam je uz nekolik let uplne mrtvo, nehlede k tomu, ze posledni C&C stal za kulovy. Taky klasika jako Settleri jeste cca do verze 4 byli fajn, pak z toho zacali delat adventure a slo to taky do kopru. Novejsi jako Anno XXXX je sice fajn, ale je to uz dost slozite a chybi tam vic dynamicky prvek… Takze pro mne tenhle druh strategii na PC temer zmizel a neni co hrat…

            • Lukáš Václavík 26.11.2018 at 22:15
              „Tak zase na PC je mnohem více exkluzivit…“
              Tak s timto uplne nesouhlasim, protoze tech ruznych her podobnych sobe je na PC hodne, ale her od studii jako Naughty Dog, kteri vyvijeji pro PS uz moc podobnych neni. Resp. kdyz chci hrat nejake FPS, ci RTS, tak rozhodne PC, ale pokud chci nejakou pribehovku / bojovku a obecne zazitkovou hru, tak saham po konzoli. Kdybych sel do minulosti, tak treba Killzone 2 nemelo konkuretna, Demons souls a Dark souls nemely konkurenty, Uncharted, The Last of Us, Bloodbourne, … a tohle jsou PS only exclusives. Dalsi hry jako Witcher 3, Battlefield, GTA V, … jsou uz vsude. Ovsem chystany Death stranding opet jen na PS4.
              Konzole maji jeste dalsi vyhodu, ktera se castecne uz smazala, ale porad tu je – jednoduchost. Prijdu domu, strcim disk (nebo nemusim kdyz mam online-store verzi) a hraju, nestaram se o nic, mam hotove reseni, ktere funguje. Hry jsou optimalizovane a jedou, neresim ovladace a nastaveni vseho mozneho pro kazdou hru. Zaroven vim, ze v multiplayeru proti me stoji clovek, ktery ma +- stejne podminky (ovladani, FPS, obraz).
              Dalsi vec, co je treba si uvedomit – konzole dnes stoji od nejakych 5k5, nebo vyssi modely cca 11k. Hry jsou na tom graficky srovnatelne s PC diky velmi dobre optimalizaci. Herni PC pri srovnatelne kvalite obrazu je drazsi (HW, OS, prace s instalaci a udrzbou, optimalizaci jednotlivych her, narocnejsi na prostor – bedna, klavesnice, mys).
              Proste konzole by se nemely srovnavat s PC, je to neco jineho a oba dva tabory maji sve opodstatneni. Ja to vidim tak, ze konzole je celkove lepsi na hry, PC je univerzalnejsi (prace, graficti fajnsmekri, FPS a RTS hraci).

            • Já znám výhody konzolí, sám mám doma už tři. A samozřejmě platí, že na PC vychází nejvíce exkluzivit, protože jen Steam obsahuje stovky nebo tisíce různých indie her, které nevycházejí nikde jinde. K tomu všechny ty strategie a RPG. Ne všechny budou dobré, ale fakticky tam těch her je prostě víc.

              „protoze tech ruznych her podobnych sobe je na PC hodne,“ A hned nato argumentuješ Demon’s Souls, Dark Souls nebo Bloodbornem, což jsou taky příbuzné hry. 🙂

            • Lukáš Václavík 27.11.2018 at 15:17
              Dobre, je pravda, ze na pocet je „exkluzivnich her“ na PC nejvice, ale kolik je tech, ktere jsou AAA? V tomhle samozrejme PS dominuje, dokonce i MMORPG uz jsou nejakou dobu na konzolich, vcetne izometrickych RPG. Ale samozrejme ty nejlepe hodnocene MMORPG jsou jen na PC, z pochopitelneho duvodu.
              Ad „souls“, to je pravda, tudy sla evoluce, ale neda se rici, ze ty hry jsou „ekvivalentni“, protoze se hranice stale posouvala. A prave s prichodem DS 2 se to pokazilo, protoze tam uz to nebylo PS exclusive. Trojka uz byla zase dobra.
              Bloodbourne je opet neco jineho, protoze jestli jste to hral, tak jste videl, ze mechaniky jsou jine, prostredi je jine. Pokud ale chcete argumentovat tim, ze je to temne hardcore RPG ze 3. osoby, a proto to neni exkluzivni, tak pak asi zadna hra uz neni exkluzivni.
              Exkluzivni hry na PS ve sve dobe nemely, nebo doted nemaji kvalitni „kopii“ na PC, ci Xboxu. Mezi tyto patri treba zmineny Naughty Dog.
              Na Steamu je hodne her, ktere jsou defacto kopie, viz. korejske MMORPG, ARPG, ruzne Quakovky na ID engine.
              Jeste jeden aspekt tu je – hacking. Zatimco v PC gamingu je hackeru jak naseto, na konzolich jich je mnohem mene. Coz treba nekdy byva aspekt, proc tu hru hrat na konzoli a ne na PC.
              Opravdu ale nema cenu srovnavat 1:1, kazdy ma sve duvody proc A nebo B. Ja jsem byl kdysi zarity PCckar, pozdeji jsem zlenivel, prestal jsem si kompilovat Gentoo a zacal pouzivat veci, co funguji out-of-the-box a „hrabat se“ radeji do hloubky ve vecech, ktere me zivi a bavi.

        • dovolim si nesuhlasit… kedze som predajca, tak mozem cpu menit kedy sa mi zachce.. takze. M2N-E som kupil s 3000+, vymena za x2 4200+, vymena za x2 5800+BE, vymena za x4 640, vymena za phII x4 nepamatamco, vymena za ph1 9550. Teraz mam B85 pro gamer a i7_4790, co mozem vymenit za… za nic. Cize dobra sAM4 doska, domra rama a mas zaklad na dobry komp, co mozes v buducnosti rozsirovat.. ak vsetko dobre pojde, budu aj 16core ryzeny..

            • Jistě že platí, ty demagogu.
              I první řada čipsetů AM4 bude velmi pravděpodobně podporovat minimálně i první 7nm řadu (podpora AMD je plánována do roku 2020), tedy 3 generace. Ten rozdíl ve výkonu není kosmetický, tudíž bude dávat smysl vyměnit např. 1500X za (budoucí) 3500X nebo 3600.

              Ty jsi totiž z té čipsetové intelšikany už úplně zblbnul.

            • Crha 25.11.2018 at 17:11
              Ja jsem take menil CPU nekolikrat. Nejdriv na platforme intelu, pak jsem presel na AMD a menil jsem parkrat tam.
              Nasledne jsem presel na intel a uz jsem menil jen komplet i s deskou, protoze to jinak neslo. Noa ted jsu zpet na AMD, protoze Ryzen je paradni. Joa ja ta jadra vyuziji, protoze nehraji jen hry, ale jinak ve hrach je u 1440p+ brzda GPU.
              Pokud bude Ryzen 2 s vice jadry, ci/a vyssim vykonem, tak mile rad upgraduji. Jinymi slovy ja jsem take jeden z tech, kteri dle vas „neexistuji“.

            • Tvoji argumentační logikou: Já myslím, že se to „v horizontu 2 let“ zlepší, mamlásku 🙂 🙂 🙂

            • Az na to, ze ty zadnou logiku nemas…krome vysmivani se nedokazes jako spravna trubka nic vic..

            • Ja jsem ti tady dal link, kery ukazuje celkem jasne, ze tvuj komentar, ze si nekdo za 3 roky jen tak koupi intelovsky CPU upate je nesmysl. Jedine co dokazes se je vysmvat, protoze na to nemas co rict..

            • dragonie 25.11.2018 at 21:37
              Mel jsem 2 pocitace Sandy a Ivy a potreboval jsem upgrade. Nejen, ze se nedaly ty CPU uz koupit, ale na Sandy ani lepsi deska. Po techto dvou generacich se situace u intelu jeste zhorsila. Od intelu jsem s radosti odesel k Ryzenu.
              Joa Phenom II 965BE jsem mel tusim tak 8 let, to bylo paradni CPU.

            • Tak to je klasika, ze za 3 roky koupis v krame uz kulovy, kdo nekdy skladal compy z toho co nekde zbyde, tak to zna. Pak uz zbyvaji jen bazarovky a stesti. Na druhou strau se takhle daji udelat pekny PCka taky..

  1. @J. Olsan… Intelovska CPU maji smysl pro hrani pokud je to herni fanatik typu Komplika (zdravime Jiricka 😉 ) a paruji se s dnesnimi 2080 a 2080Ti a to jen pro Full HD. Jinak vyhoda vyssich prumernych fps pro karty do 1080 je zanedbatelna az nulova. Ona je z praktickeho hlediska zanedbatelna i tak, ale to by mistni zeleni trolove neustaly..
    To stejne pak plati pro vyssi nez 1080p rozliseni nezavisle na pouzite karte a 4k je uplne zbytecne zminovat…
    Tudiz je daleko lepsi koupit i 2600 a rozdil, ktery by zalatil za CPU od Intelu vrazit do grafiky nebo lepsich komponent, nez to udelat naopak. Intelacke CPU pri tech cenach nedavaji smysl..

    • na letecké simulátory které jsou závislé na silním jádru a tam jednoduše AMD nekonkuruje. Ryzen7 2700 vs 8700k v defaultech dělá 30% rozdílu, po OC až 50%. A kupodivu tady je GTX1080 v 4k v rovnováze s CPU, spíš vadí „jen“ 8GB paměti.

      Kdybych byl jen hráč tak si vystačím s nějakou netaktovací i5 nebo Ryzenem, s polovinou paměti (i když 16GB je u mě na hraně při hraní) . Na ostatní činosti by mi stačilo i nejslabší pentium a 8GB paměti.

      • To nejsou jenom letecké simulátory. Celá řada dalších her používá CPU nejenom na krmení grafiky, ale počítá třeba nějakou simulaci, AI, nebo něco jiného. A často se stává, že tyhle operace jedou jenom na jednom nebo dvou vláknech a potřebují proto vysoký výkon na jádro. Ryzen je v těchto hrách obvykle výrazně níž než Intel, ale protože tyhle hry v žádné recenzi nenajdeš, tak se o tom nikde moc nepíše ani neví.
        Pro ilustraci třeba česká hra Factorio kde Ryzen 7 1800X OC 4.1 GHz + DDR4 3200 MHz (16-18-18-36-1T) dá výkon 22.5 UPS (Update per second), zatímco prastarý i5-3550 OC 3.9 GHz + DDR3 1600 MHz (9-9-9-24) dá 24.9 UPS a o něco novější i7-6700K OC 4.1 GHz (cache 4.5 GHz) + DDR4 3200 MHz (16-18-18-36-1T) dá 33.4 UPS.

  2. Tak je to opět tady, roky mám Intel CPU/NVIDIA GPU, ale místní osazenstvo trotlů mě vždy donutí se za tuto kombinaci stydět. Toto fanouškovství poškozuje jen ony prosazované značky, páč se člověk nechce řadit mezi takový póvl.

    • Tech argumentu „Ja mam v pocitaci Intel/Nvidia a proto nejsem AMD fan“ uz jsme tu meli tolik. Ze to vubec jeste zkousite? 😀 Jakoby to nebyla anonymni diskuze s nulovou overovaci hodnotou. Jakoby si lidi nevsimli, ze clovek tvrdici „nejsem AMD fanda“, ma 99,9% postu tezce (az fanaticky) pro-AMD 🙂

      • Správně. Intel-fan nakupuje Intel i tehdy, když to nedělá už nikdo jiný. Třeba v dobách P4 to bylo úplně jasné. V dobách AMD FX zase u AMD-fanů.

        A ty jsi, Maudite, někdy AMD CPU měl, abychom věděli, jak na tom jsi? Nebo jsi ještě děcko, co dobu P4 pamatuje pouze ceděnou mříží dětské ohrádky (tvé mentální stavy by to mohly naznačovat)?

        • V dobach, kdy AMD/ATI jeste nebylo samy kecy zadny vysledky, tzn. v dobe Athlonu XP a Radeonu 9500-9800, jsem postavil nekolik pocitacu (cca tak 20) prave prevazne s Athlonem XP 1600, Athlonem XP 1800 a ruznyma Radeonama. Od ty doby ale AMD vubec nic nepredvedlo a jde to od desiti k peti. Jenze tohle je internet. Uplne klidne si to muzu vymejslet 😉

          Ale vazne, divim se lidem, ze ten jejich hardware vubec kupujou.

            • Ze vy dva exoti kupujete AMD hardware neni nic prekvapivyho. Pochopit proc je AMD technologicky tak po zadu je mimo vasi rozlisovaci schopnost 😉

            • Od AMD jsem měl naposledy nějakej Barton pokud si dobře vzpomínám. Mauditovy pohádky jako vždy 😀 Krásně je vidět jakou mají psychopati bujnou představivost. 😀

          • XP1800 jsem měl taky, s Radeonem 8500, pak jsem na dlouhá léta přešel na notebooky, kde to bylo například Intel Centrino s Radeonem 9700, potom sem měl nějakého Athlona(Semprona?( v Notebooku, ještě jednojárdo s X700, ale to už bylo oproti Intelu slabší, pak dva notebooky s Intel C2D, jeden měl GT240, pak už zase stolní a tam byla jediná volba Intel, kvlůi singlethreadu, NV karty zase byly lepší pro FSX a P3D, takže jsem vystřídal 3 maxwelly (960,970,980). S Pascalem pak už AMD němělo dostatečný výkon.

            • Jj, FSX jsem taky hral na Nvidiich, konkretne tehdy 560Ti v SLI. Tehdy se vic vyplatily nez jedna 580ka. Ted uz je lepsi kupovat spis jednu high-end kartu ala 2080ti.

            • Uz si zase chces kompenzovat svoje pocity menecennosti iluzema o tom, jak jsou vsichni kolem tebe chudaci jen ty jsi bohatej? Narcisismus jaxvine 😁

            • Tak ono je z tvých komentářů zcela zřejmé, že máš úplný hovno. 😀 To už i exot Hnízdo si toho Touringa koupil.. Ty budeš navždy jen teoretizovat a snít pohádky o RT. 😀 😀

            • „Ty budeš navždy jen teoretizovat a snít pohádky o RT.“.. pockej, myslim, ze momentalni Mauditovo zarikadlo je spis DLSS :))

            • Aznohu, existuje vubec nejaka diskuze, kde nemas potrebu se neustale snazit pred ostatnima obhajit? Cloveka s tak narusenym sebevedomim jsem jeste nevidel 😁

            • Co to meleš ty vořechu? 😀 😀 Kde se tu obhajuju? Šupky na kutě, dej si dva Xanaxy na dobrou noc a ono bude zase dobře. 😀

  3. k AMD bych doporučil nějakou X470 než B čipset, ta podpora je pak znatelně lepší a umožňuje i lepší přetaktování. Není třeba zas nic extra, pořídil jsem na jaře Asus Prime X470 a spokojenost.
    ALe zeptat bych se chtěl na ten zdroj, je Be quiet vážně tak tichý? Mám Fortron Hyper+ 650W a hlučnost bohužel šedivý průměr tak přemýšlím nad výměnou a tento zmíněný mi zrovna padl do oka na czc.cz.

    • Na nižších wattech by měl, ve specifikacíxh jsou uváděné hodně nízké decibely. Pod plnou zátěží u těch 600-700W modelů to asi bude ale foukat už dost a slyšet to bude. Zse v té velké zátěži už bude funět i chlazení CPU a GPU. Na druhou stranu nemá polopasivní chod – zdroje, které vypnou v malé zátěži ventilátor, budou ještě lepší, ale to zase mají až o něco dražší modely (ten RMx myslím)

        • Pokud chcete opravdu ticho tak si pořiďte semipasivní zdroj, mám doma RMi (od X se liší hlvaně možností monitoringu a konfigurací single/multi rail) Mám 850W a v případě nejvyšší zátěže (cca 400W příkon) spouští ventilátor cca 1x za 20 minut na 2-3 minuty. Když se zdroj zahřeje na 47 stupňů, spouští chlazení, to ho schladí na 35 a vypne. V příadě minimální zátěže zdroj typicky drží teplotu kolem 40-42 stupňů a větrák se neroztočí. V každém případě těch 540 otáček co dělá nejde slyšet, že je aktivní jsem zjistil jen tím že jsem to viděl právě v tom monitoringu.

          • To zni celkem dobre, ale co ostatni vetrani? U me je zdroj tichy, ale tech x 14cm vetraku nadela hluku mnohem vic. A zase si nedokazu predstavit 850W na sestavu, co si bere treba jen 80W.
            Je teda pravda, ze mam v PC asi 6 disku, snazim se to teda profukovat cele a sestava si pri zatezi CPU a GPU papne pres 400W.

    • Na to sestijadro tomahawk staci v pohode, navic s tim chladicem co to ma na napajeci kaskade (nesrovnatelne lepsi nez to co ma ona zminena asus deska) bych se vubec neobaval i taktovat 2700x . Spis bych se priklanel k faktu, ze msi bios je horsi nez ten od asusu a treba PBO se v plne parade nekona 🙂

    • Pro R5 2600 na obyčejné použití je vážně zbytečné kupovat drahou X470 desku. Rozdíl v přetaktování je minimální, rozumné B450 desky mají dostatečné chlazení VRM a další výhody X470 většina kupců 2600(X) nevyužije.

      Pro R7 2700X a jeho cílovou skupinu už to je trochu jiné. 🙂

      • jj všichni počítají že to člověk přitáhne domů a začne extrémně taktovat. B450 je naprosto ok, klidně bych volil ještě levnější variantu, v podstatě jen ať má konektory, které tam chce mít, víc je pro většinu lidí zbytečné

        • Přesně takhle nakupuji i já. Tisíce možností přetaktování, abych se s deskou o dva tácy dražší horko těžko dostal na výkon procesoru o jeden tác dražšího – není to pitomost? Není lepší zrovna koupit ten dražší procesor a dát ho bez taktování do levné desky? Je a je to bez starostí.

          Pravda, existuje odrůda lidí, kteří se kochají a chlubí krásným pajšlem PC. Těch se má poznámka netýká, krásné jsou až ty dražší boardy.

  4. Možná by v diskuzi o vhodnosti procesorů Intel / AMD mělo i zaznít, že dnes je velmi populární streamovat, pokud pro to použijete část své procesorové síly, tak věřím, že vícevláknové procesory se poperou s touto činností lépe. Samozřejmě pokud někdo k tomuto účelu používá čip na GPU, pak toto asi nemusí řešit.
    Pro hraní na 1080p by asi stačila kombinace Ryzen 5 / GTX 1060 (RX580/590) a rázem jste na ceně o 10 tisíc levnější, nemluvě o tom, že pravděpodobně se tak dá ušetřit i na monitoru.

    • na amatérský stream stačí použít Shadowplay a encodovat skrze kartu, zátěž CPU je na hranici měřitelnosti, na GPU jako 1070Ti to už poznat taky reálně nejde. Někdo sice namítá něco o kvalitě kodeku, ale to je bezpředmětné, amatérský streamer to stejně zabije něčím jíným (nejčastějí zvukem) ale nejvíc obsahem 🙂

      Pokud to pak se streamem myslíte vážně, tak stejně máte vedle PC, které se stará o to streamování, které je hlavně nezávislé na tom co se s tím herním PC stane a je to univerzální ať člověk streamuje na PC nebo konzoli…

      • Jednou až tu budeme mít všichni optiku a upload nám všem pofrčí minimálně na 100 Mb/s, pak nějaké kompresní enkódování skrze CPU nám může vlézt na záda. Ale zatím to je tak, že lidi jsou rádi, když dosáhnout pár Mb/s uploadu a pak je kvalitativně vždy lepší použít CPU místo čipu na GPU. I amatérský Pepík s huhlavým mikrofonem může ocenit lépe vypadající stream (obzvláště pokud plánuje streamovat nějaké rychlé hry typu Fortnite). A pokud někdo má omezenější rozpočet (a nemá na druhé PC čistě pro stream) pak by možná stálo za zamyšlení jestli AMD v této cenové kategorii nenabízí lepší volbu.
        Jinak samozřejmě souhlas, že ideální je mít dedikované PC pro tenhle účel, plus že obsah je to, co by mělo hrát prim 😉

      • Mne by zajimalo Jiriku, jeslti mas se streamovanim aspon nejakou soobni zkusenost, kdyz to tady hazis takhle od boku…
        Co streamovani her, tam ti taky nezalezi na kvalite? Extra pocitac na streamovani si poridi mozna nejaky profik, ale urcite ne teeneageri a nejaci kluci, co to delaji pro zabavu. V tom meomente poznas rozdil 6 proti 12 threadum, kdy ta 8600k, co tady byla zminena pujde nejspise do kytek. Idealne 8c/16T nebo HEDT.

  5. Dobrý den pane Olšan, občas si přečtu článek od Vás, ale dnes mi to nedalo.
    Doby, kdy pevný disk brzdil počítač jsou ta tam a SSD, které doporučujete shledávám za nedostačující.
    Mám a je dobré na serfování a základní aplikace.
    Doporučuju SSD s rychlostí převyšující 3000 MB/s read. Při načítání her to každý ocení a počítač se mu subjektivně bude zdát dost rychlý. Kdyby se prodávaly disky, které čtou 10GB/s, tak taky doporučím.

    • Ještě doplním, slot pro AMD desku je:
      Turbo M.2
      Delivering speeds up to 32 Gb/s using Gen3 x4

      1 x M.2 slot (Key M)1
      Supports PCIe 3.0 x4 (AMD® Ryzen 1st and 2nd Generation/ Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics) or PCIe 3.0 x2 (AMD® Athlon™ with Radeon™ Vega Graphics) and SATA 6Gb/s 2242/ 2260 /2280/ 22110 storage devices

      • AMD GPU 64, 8*512 za 14500,- Kč, 7* 512 za 11500,- Kč to znamená 14500,- Kč děleno 8 je 1812,- cca za 512 core a u té 56 je to 1670,- Kč. To znamená, že 56 vychází levněji na výkon, ale. Když už se kupuje grafika za 11500,- Kč, tak se nemá šetřit, protože rozdíl na 512 core dělá jenom 142,- Kč. A za 142,- Kč mít a nebo nemít o jednu osminu vyšší výkon… Nový procesor si pořídí člověk raz dva, ale grafiku za 15 už ne.

    • Do dražší sestavy bych ho asi dal (uvidíme, jak to bude vycházet), ale nejsem si jistý, jestli je to o tolik rychlejší proti SATA v reálném provozu, aby to stálo za to. V těch herní PC, ač stojí docela dost, je pořád záhodno nerozhazovat za nekritické věci, protože nakonec platí, že každá stovka by mohla jít do grafiky. A když se připlácí za highend NVMe SSD, tak se zase vkrádá otázka, jeslti by nebylo lepší mít třeba místo 1TB NVMe radši SATA ale 2 TB.

      • Počítač mi startuje 4 vteřiny a používám ho jenom na internet a jako psací stroj. A nemám hi-end. Rychlost zapnutí aplikace je důležitější než výkon procesoru. Disk dá procesu zabrat a to je dobře.

        Ve vaší volbě bude uživatel neustále čekat a to ho bude nutit nakupovat hardware a nebo bude nasranej.

        Já teda o rychlosti nepochybuju.

        Uživatel si musí klást otázky, chci herní stroj?
        A nebo počítač na data?

        Stejně tak je pro mě základ 16GB RAM, do herního bych začínal na 32, abych nemusel používat disk.

        Co si budem, někdy si prostě nový Porche za 500 tisíc nekoupíš a jsou tací, kteří se snaží tvrdit, že to jde.

          • Takže jsem se na to podíval a hranice 35 tisíc je na hovno, protože za 40 už se na tom dají hrát hry a koukat na filmy a za 35 se tam filmy nevejdou a hry taky moc nefungujou.

            A co hůř, jestli chce někdo dát dítěti pod stromeček herní počítač, tak by se měl vy… na přetaktování, protože to není pro děti.
            (tím ušetří za desku a může pořídit lepší procesor, např. ryzen 7)

            Monitor 144 Hz a freesync je plně dostačující.

            Takže jsem Vám to spočítal a chybí Vám ve výpočtu ceny za dobrou herní sestavu 1/8 včetně 480 GB SSD for gaming.

            • Jinak řečeno, 35 sou vyhozený peníze a rozdíl ve výkonu za 5000,- bude více jak 1/8.

  6. Já tyhle žabomyší války (Intel/nVidia vs. AMD) fakt nechápu… Ve výsledku vypadáte všichni tři (až čtyři), co se jich tady pravidelně účastníte jako kreténi, protože jeden jako druhý jste demagogové, bez výjimky. Možná by bylo všem ku prospěchu, kdybyste se vzájemně ignorovali?

    Abych řekl i něco k článku, tak víceméně se mi sestava líbí. Osobně bych volil 1070(ti), protože Vega mě vůbec neoslovila. V procesorech se od C2D všeobecně přikláním na stranu Intelu, ale uznávám, že pro specifické úlohy se Ryzen hodí víc a rozhodně jsem rád, že s ním AMD přišlo, protože variabilita nikdy není na škodu. Zbytek sestavy je v mých očích adekvátní a už je to jen o preferencích značky. Většina velkých hráčů nabízí alternativy v podobných cenových relacích.

    • Zapomněl jsem na dodatek pro redakci. V mobilní verzi jsem měl problém s přihlášením (vyskakovací okno bylo blank). Android 7, prohlížeč Google Chrome. Po přehození na desktop verzi stránky bez problémů.