USA stupňují tlak na Čínu: sankcemi odřízly národní továrnu na čipy SMIC od technologií

38

Jako u Huawei americká administrativa brání vývozu technologií a jiných produktů největšímu čínskému výrobci čipů. Údajně aby nemohly být využité vojensky.

Před časem jsme psali o tom, že hrozba amerických sankcí, které v rámci obchodní války míří na čínský počítačový průmysl, visí už i nad výrobnou čipů SMIC, která představuje lokální čínskou konkurenci k tahounu výrobních procesů TSMC (SMIC je zatím výrazně pozadu jak v generaci výroby, tak v kapacitě, ale kdo ví, co jednou bude).

Nakonec nezůstalo jenom u hrozby, sankce byly podle všeho opravdu uvaleny. Agentura Reuters nyní přinesla zprávu, že USA umístily SMIC na seznam firem, s nimiž mají americké (nebo v Americe operující) společnosti zakázáno obchodovat podobně jako s Huawei. Reuters uvádí, že to potvrdil dokument ministerstva obchodu nesoucí datum z minulého pátku. Čínský zakázkový výrobce čipů je tak na seznamu firem, na něž se vztahují exportní omezení.

Dodávky zboží a technologií pro SMIC omezeny

Je třeba uvést, že tyto konkrétní sankce nefungují jako automatický a neporušitelný zákaz vývozu amerických technologií takto označeným firmám. Ve skutečnosti sankční seznam, na kterém od teď SMIC je, stanovuje pouze, že americké firmy musí při vývozu služeb a zboží sankcionovaným společnostem požádat o licenci/souhlas. V praxi to tedy funguje tak, že samotné umístění na seznam může firmě zasadit ránu, ale nemusí – půjde o to, zda budou americké úřady obchody se SMIC schvalovat, nebo spíše zamítat. To asi ukáže až čas.

Ovšem už to, že dodávky materiálu a nástrojů (ale i třeba IP bloky od ARMu a podobných firem a další nehmotné technologie) bude nutno jednotlivě schvalovat, chod firmy zkomplikuje kvůli vzniklým nejistotám a zdržením. Americká administrativa pak u jednotlivých artiklů a kontraktů může přitvrzovat podle potřeby a některé věci – například kritické vybavení pro 7nm proces – zadržet úplně.

Práce v cleanroomu polovodičové továrny SMIC Zdroj: SMIC

Oficiálně jde v zákazu o vojenský průmysl

Důvodem zablokování dodávek firmě SMIC je oficiálně to, že by dotyčné technologie dle amerických úřadů mohly být použity vojensky. Tím se asi myslí, že by pokročilé technologie byly použity pro výrobu vojenských technologií (čipů pro radary, vojenskou techniku, superpočítače sloužící k simulacím jaderných zbraní a tak podobně).

Jde o změnu politiky, protože začátkem roku údajně americké úřady ještě ani v souvislosti s možným vojenským využitím nepředepisovaly pro vývoz technologií firmě SMIC zvláštní licence. Nyní již ano.

Tip: Dohání Čína TSMC, Samsung a Intel? Její SMIC prý ještě letos spustí výrobu 7nm čipů

SMIC odmítá, že je hrozba

Samotná firma SMIC se k věci vyjádřila a oficiálně odmítla, že by představovala vojenské či obecně národněbezpečnostní riziko. Jeho výrobní provoz je podle mluvčího čistě pro civilní a komerční účely, nikoliv pro výrobu vojenského hardwaru, a nemá žádné vztahy s čínskou armádou ani není jejím dodavatelem. Ovšem to by se asi samozřejmě mohlo změnit a nic asi nebrání jednou nějaké vojenské čipy začít vyrábět.

Jak už bylo řečeno, zatím není úplně jisté, jak striktně budou sankce uplatňovány. Ovšem reálné přiskřípnutí SMIC by dávalo jistý smysl, protože tato továrna může sloužit pro výrobu čipů koncernu Huawei, na který se americká administrativa zaměřila a už ho vyštípala od TSMC. Pokud chce tedy pokračovat ve snaze zabránit mu vyrábět vlastní křemík, musí se postarat, aby to nebylo možné provádět na čínském území ve SMIC.

Na druhou stranu teď pořád může jít hlavně o symbolickou hrozbu – USA tímto možná jen stupňují tlak na Čínu, aby v obchodní válce ustoupila.

Sídlo firmy SMIC Zdroj: SMIC

Galerie: SMIC, čínská zakázková továrna na čipy

Zdroj: Reuters

USA stupňují tlak na Čínu: sankcemi odřízly národní továrnu na čipy SMIC od technologií
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 11 hlas/ů

38 KOMENTÁŘE

      • Říkám, že když zaženete potkana do kouta, tak mu nezbude nic jiného než zaútočit. A není asi chyba ho do kouta zahnat, spíše by byla chyba očekávat, že v tom koutě bude čekat, až ho někdo dorazí.

          • Zahnání do kouta přeci vůbec neznamená něco špatného. Zahnat do kouta můžete třeba zločince na útěku. Ale musíte chápat, že v okamžiku, kdy už nemá kam uhnout, vyrazí proti vám či proti tomu nejslabšímu článku. A podobné je to s tou Čínou. Když jim znemožníte kupovat čipy, mohou uhnout a pokusit se je vyrábět sami. Ale v okamžiku, kdy jim nejen znemožníte kupovat čipy, ale zároveň jim znemožníte si je vyrábět sami, docílíte jen toho, že už nemají kam uhnout. A obsazení Taiwanu jim naprosto v pohodě projde, stačí se podívat na ten „dlouhý“ seznam států, které Taiwan uznali jako samostatný stát. Není tam vůbec nikdo podstatný. Desítky let se svět tváří, že Taiwan je součástí „Velké Číny“, tak se podle toho ta „Velká Čína“ zařídí.

            • Znova musím napsat „Ale no tak“. Jenomže soudruzi nejsou v koutu. Oni jenom chtějí anektovat další kus země. Mohou prostě jenom respektovat svobodnou a demokratickou zemi Tchaj-wan. Namísto toho situaci hrotí a vydírají zbytek světa aby izolovali Tchaj-wan. Prostě mají na výběr v koutě nejsou.

            • Ale obchodní válka s USA není o Taiwanu a o lidských právech. Ten Taiwan je jen asi jediný způsob, jak tu obchodní válku může Čína neprohrát.

            • Kam by uhejbali. Prostě se nebudou nikoho ptát, zkopčí to a vyrobí to; doteď ve většině případů nedělali nic jiného.

            • co že chtějí anektovat? Pár desítek let zpět byla i na Tchaj-wanu vláda soudruhů a ano, čínských, akorát jiná fajta … původní tam není snad už nikdo … házet slovíčky, to je klasika …

            • Radek Holeček 1.10.2020 at 12:58
              Ano ale my přece máme téma „zahnání do koutu“ V tom s Vámi nesouhlasím.

            • mikymauz 1.10.2020 at 13:02

              Jenomže doteď vyráběli soudruzi s podporou demokratického světa a také tomu demokratickému světu prodávali. Už to tak snadné nebude.

            • gogo1963 1.10.2020 at 14:33

              Nechápu co tím chcete vyjádřit. Proč by to neměla být anexe?

            • nastuduj si, co to slovo znamená … dál k těm soudruhům … celý ten tvůj demokratický svět ždímal čínskou levnou pracovní sílu, dokud to šlo a pořád ždímá dokud to půjde … neřeš tyhle věci, nerozumíš jim …

            • Opravdu to nepotřebuji studovat protože to vím. Problém je ale v tom, že Vy si myslíte jak všechno víte ale opak je pravdou. Co a proč si mám nastudovat mi asi nesdělíte.

              No spíše by bylo dobré říci jak se Čínští soudruzi rádi nechali ždímat své poddané jenom proto aby mohli dále vládnout a vyhrabali se z těch problémů co měli.

            • už jen to tvoje blábolení o soudruzích poukazuje na to, že jsi byl v předchozím režimu hodně angažovaný … vždycky ti největší soudruzi častují v součastnosti jiné tímto pojmenováním … co se týče Tchaj-wanu a jeho anexe … čí je to území? Čina si myslí, že její, Tchaj-wan si myslí, že pevninská Čína je její, jen dočasně mimo … ostrov jako takový byl anektován, resp. reanektován několikrát, naposled v roce 1949 Čankajškem a jeho „soudruhy“ … máš toho tedy hodně co dostudovat … dělat chytrého dovede opravdu každý a urážet, když nevíš, to je tvoje doména …
              takže … víš leda tak hovno, myslíš si, že víš, přitom ani jen netušíš, jaká je realita …

            • gogo1963 2.10.2020 at 14:06
              Tchaj-wan je defacto samostatný stát jenom soudruzi nejen v Pekingu (včetně Vás) to neuznávají. Vaše pobírání výroku o anexi jasně říká, že zastáváte tento čínský pohled. Když k tomu přidáme tykání tak z toho jasně vyplývá, že máte komunistické myšlení.

              Prostě nemáte zase pravdu s tou anexi to sedí a navíc se chováte podle toho známého zloděj křičí chyťte zloděje. Vaše oblíbená expresiva na tom nic nezmění.

            • poslouchej soudruhu, já ti předkládám fakta, dále nevidím jediný důvod vykat ti, to bych tě musel respektovat alespoň jako člověka, i když hloupého, ale s jistou sebareflexí a t
              a ti spolehlivě uniká … napiš mi sem nějaký seznam, resp. alespoň jedinou tebou zmiňovanou demokracii, která uznává Tchaj-wan jako stát … když tedy blábolíš o tom, jak jenom Peking neuznává … pokud nedáš, každý další blábol bokem budu považovat za povrzení těch přívlastků, které jsem ti nejednou připsal … nebude to poprvé a jak tě znám, ani naposled, co tady děláš ze sebe pitomce …
              jednou jsem se upsal a za cosi pochválil … evidentně to byl osvojený názor, ne tvoje hlava … takže taky ze sebe někdy toho pitomce udělám ty ty ty 😀

            • gogo1963 2.10.2020 at 17:42

              Je Tchaj-wan je defacto samostatný stát nebo není?

            • To není pravda. A proč podle Vás není? Který z atributů samostatného státu Tchaj-wan postrádá?

            • jdi sousedovi do zahrady a řekni mu, že je tvoje, ať to uzná …

            • Názor hodný „rádoby odborníka“. Státy takto nevznikají. Ty vniknou splněním jistých podmínek. To o čem píšete je uznaní existence státu. Uznat ale je možná jenom když takový stát defacto existuje. tedy splňuje následující. Tady si to nastudujte https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1t

              Takže není pravda když tvrdíte Tchaj-wan není defacto samostatný stát. Stejně tak nemáte pravdu, že slovo anexe není na místě v mém tvrzení o anexi Tchaj-wanu Čínou.

            • takových „de facto“ samostatných států je plná prdel, akorát ty o nich nevíš ani hovno … třeba Krym, Osetie a další a další… Krym dokonce naplnil znění charty OSN, stejně je mu to prd platné … Taiwan je samozřejmě úplně jiná kategorie … kdy se podle tebe stal Taiwan tím samostatným státem? Bavíme se pořád v rovině „de facto“, ne „de iure“ … zase se pochčiju smíchy, až začneš plodit … Taiwan jako samostatný stát neuznává zatím nikdo, ani mezinárodní právo … prý „tady si nastudujte“ 😀 bože … ty jsi reklama na pitomost …

            • Neutíkejte mi od tématu lhaním. Lžete protože jsou i státy co mezinárodně uznali Tchaj-wan ale zpět k tématu.

              Už mi konečně řeknete proč podle Vás není Tchaj-wan samostatný stát? Jaký konkrétní atribut nesplňuje?

            • zase ta tvoje klasika, špíno … já utíkám od tématu … s tebou to opravdu po dobrém nejde … tak mě imbecicle pouč, jaký atribut splňuje? Odpovíš si sám … možná …

            • myslím, že tu nejdůležitější ne … mezinárodněprávní subjektivitu …
              ještě jednou a naposled rezoluce OSN 2758 … pokud tohle nepobereš, pak je s tebou ámen …

            • A kde jste v tom příspěvku objevil tu mezinárodní subjektivitu? Je tam „Stát je základní územní mocenská jednotka, instituce (či organizace) disponující mocí vládnout, soudit a vytvářet zákony společnosti (státu). Stát je vymezen státní mocí, státním lidem (státním občanstvím) a státním územím. Svrchovaný stát není podřízen žádné jiné (státní) moci, a to jak vnější, tak vnitřní. Stát je územní veřejnoprávní korporace.“

              Asi máte pocit, že jste chytřejší než Wikipedie.

            • tvoje oslovitost nemá žádné meze … kde kdo by se poučil, ty se jen snažíš přesvědčit ty, kteří nějakým způsobem stáli za tebou, že dělají chybu … jako první bych chtěl podotknout, že wiki není Písmo svaté, často jsou v ní naprosté nesmysly a ještě častěji zavádění a účelovky, něčí osobní názor rozcházející se s realitou … jako druhé si dovolím citovat tady z toho tvého linku …
              „Podle této mezinárodní konvence je stát subjektem mezinárodního práva splňující tato kritéria:

              stálé obyvatelstvo,
              vymezené státní území,
              státní moc – vláda a státní aparát,
              schopnost vstupovat do vztahů s jinými státy (tzv. mezinárodněprávní subjektivita). Každopádně první tři z uvedených kritérií jsou všeobecně uznávána, čtvrté de facto nastupuje automaticky při splnění prvních třech, proto se většinou v mezinárodní právu ani neudává. Praktickou podmínkou (a v minulosti hlavní) pro existenci státu je samozřejmě jeho uznání ostatními státy. “
              takže, hřibe, někde něco vrže … neumíš číst, neumíš logicky uvažovat, nevím, kdo při tobě sedí a radí ti, nebude ale chytřejší, než ty sám …

            • Ale Tchaj-wan má schopnost „schopnost vstupovat do vztahů s jinými státy (tzv. mezinárodněprávní subjektivita). “
              Jsou státy se kterými má mezistátní dohody a dokonce ho i uznali. proč si myslíte, že tuto schopnost nemá?

            • žádnou takovou schopnost nyní nemá, vaříš z vody … nepřekvapuje … evidentně jsi tu rezoluci OSN nečetl … blá blá blá … těch pár marginálních státečků nebere snad nikdo vážně …

            • Takže schopnost vstupovat do vztahů má jak jste potvrdil marginálními státečky. Za což Vám děkuji. Jinými slovy použití anexe bylo na místě.

          • Názor hodný „rádoby odborníka“. Státy takto nevznikají. Ty vniknou splněním jistých podmínek. To o čem píšete je uznaní existence státu. Uznat ale je možná jenom když takový stát defacto existuje. tedy splňuje následující. Tady si to nastudujte https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1t

            Takže není pravda když tvrdíte Tchaj-wan není defacto samostatný stát. Stejně tak nemáte pravdu, že slovo anexe není na místě v mém tvrzení o anexi Tchaj-wanu Čínou.

            • a jak státy vznikají? Třeba anexí území a čekáním, že je někdo uzná … ty už opravdu hloupější být nemůžeš …

              najdi a nastuduj si rezoluci OSN 2758 … pak ti možná svitne, pomatenče …

            • Jenomže my se bavíme o tom jaké atributy má stát. tedy o definici
              „„Stát je základní územní mocenská jednotka, instituce (či organizace) disponující mocí vládnout, soudit a vytvářet zákony společnosti (státu). Stát je vymezen státní mocí, státním lidem (státním občanstvím) a státním územím. Svrchovaný stát není podřízen žádné jiné (státní) moci, a to jak vnější, tak vnitřní. Stát je územní veřejnoprávní korporace.““ kterou Tchaj-wan splňuje.

        • v tom s vami souhlasim. jen to poprve vyznelo dost chude bez dalsiho dovysvetleni. muj nazor je, ze Trump dela svoji praci skvele a takto se melo s Cinou jednat uz od zacatku. proste dokud jsi nepritel, tak nemas narok na nase technologie. Cina take zadne zemi neposkytne svoje technologie, pokud by byly na vyssi urovni nez ostatnich