AMD mělo v Q2 2020 tržby 1,93 miliardy $. Letos možná 9 miliard, 10 % serverů dosaženo

44

AMD čeká v Q3 a Q4 tržby až 2,6 miliardy $, letos se může dostat na 9 miliard. V serverech prý už má 10% podíl a mělo rekordní prodeje Ryzenů pro notebooky.

Finanční výsledky Intelu za Q2 2020 byly tentokrát větší drama, než na co jsme u nich normálně zvyklí – vedla samotných výsledků (slušných, ale s potenciálně problémovým výhledem) totiž firma oznámila, že má problémy nyní i s budoucím 7nm procesem. Už za to i zdá se přicházejí vyhazovy. Tentokrát snad budou odpočinkem zase výsledky AMD, které vypadají poměrně dobře.

Minule po prvním kvartálu (kdy mělo tržby 1,786 miliardy $) oznámilo AMD, že na Q2 očekává tržby 1,85 miliardy dolarů, plus minus 100 milionů. Realita nakonec opravdu skončila v tomto rozsahu, ovšem výš, než byl střed: firma měla tržby 1,932 miliardy dolarů. To je 26% zlepšení proti stavu v druhém kvartálu před rokem (1,531 miliardy $).

Finanční výsledky AMD za Q2 2020 Zdroj: AMD

Hrubá marže dosáhla 44 % (o tři procentní bodíky lepší než v Q2 2019, ale trošku horší než 46 % v Q1 2020). To pokrylo náklady s jakž takž velkou rezervou a AMD dosáhlo čistý zisk 157 milionů dolarů – 13 centů na akcii.

Prodeje a tržby za notebookové procesory byly dosud nejvyšší v historii AMD

Tržby z velké většiny opět vytvořila PC divize Computing and Graphics, zejména asi procesory Ryzen (Athlon/Threadripper…). Celkově divize utržila 1,367 miliardy dolarů, což je o 45 % více než v loňském roce (Q2 2019: jen 940 milionů $). Divize měla provozní zisk 200 milionů.

Údajně v tomto kvartále AMD mělo nejvyšší tržby za procesory pro PC ve víc než 12 letech, takže jde o novodobý rekord firmy. Prodeje procesorů pro notebooky na počet kusů i na celkovou tržby pak prý byly vůbec absolutně nejvyšší v dějinách firmy, patrně zásluhou Ryzenů 4000 „Renoir“. Tržby za mobilní procesory údajně narostly víc než dvojnásobně proti stavu před rokem.

AMD Ryzen 4000 APU Renoir pro notebooky zdroj AMD 1600
AMD Ryzen 4000, APU Renoir pro notebooky v pouzdru BGA (Zdroj: AMD)

Prodeje Radeonů AMD zvlášť neuvádí. Proti předchozímu kvartálu údajně prodeje desktopových GPU klesly a současně se také zhoršily prodejní ceny za ně. Toto výsledek divize zhoršilo oproti prvnímu kvartálu, kdy přitáhla za brány podniku 1,435 miliardy. Pokles tržeb za grafiky tedy asi o dost převýšil nárůst tržeb za procesory.

Čipy pro next-gen konzole se začaly vyrábět, tržby za Epycy meziročně dvojnásobné

Také divize Enterprise, Embedded and Semi-Custom si polepšila o celých 62 % proti velmi slabému Q1 2020, jelikož se začaly více prodávat semi-custom čipy. Samo AMD potvrdilo, že odstartovala výroba APU pro konzole příští generace Xbox Series XPlayStation 5. I když zatím asi jen mírně, protože stav této divize je pořád o 4 % horší než v roce 2019. Její tržby byly 565 milionů dolarů s provozním ziskem 33 milionů.

Co je ale nejdůležitější: zvýšily se prodeje serverových procesorů – ty byly údajně pro AMD také historicky rekordní. Lisa Su uvedla, že tržby za procesory Epyc se více než zdvojnásobily proti stavu v loňském roce. Tržby za datacentrové produkty ale údajně dosáhly podílu 20 % na celkovém úhrnu (takže minimálně 386 milionů $, ovšem v tom jsou kromě Epyců započítané i Radeony Instinct).

7nm čipletový AMD Epyc 7002 „Rome“ (Zdroj: AMD)

AMD údajně konečně dosáhlo 10% podíl v serverech

V infografice k výsledkům také stojí, že AMD splnilo cíl získat aspoň dvouciferný procentuální podíl na trhu serverových procesorů, ale nejsou k tomu další podrobnosti, takže nevíme, zda to není pomocí nějaké zúžené selektivní definice trhu. Počítáno přes tržby AMD rozhodně ještě 10% podíl na celkových penězích nemá, musí tedy minimálně prodávat za nižší průměrnou cenu než Intel.

Myslíte, že AMD v druhém čtvrtletí 2020 opravdu dosáhlo 10% nebo vyšší podíl na trhu (x86) serverových CPU?

Příště strmý nárůst tržeb

Výhled na zbytek roku je pro AMD poměrně pozitivní. Firma předpokládá na probíhající třetí čtvrtletí tržby 2,55 miliardy dolarů (+- 100 milionů), což by bylo o 41,5 % lepší než loni v Q3 2019 (tehdy byly tržby 1,801 miliardy $). Byl by to pro AMD vůbec historicky nejlepší výsledek a také by to znamenalo, že se konečně odpoutává od maxim, jichž dosahovalo během svých předchozích vrcholů v době před circa 15 lety, kdy Athlony 64 a Opterony válcovaly Intel, a proráží výš (i když k dohnání Nvidie bude mít ještě daleko).

Tento nárůst částečně docílí výroba procesorů/APU pro konzole, ale nejen ta. Dále mají narůst jak prodeje Ryzenů, tak Epyců. Hrubá marže má zůstat okolo 44 %.

Finanční výsledky AMD za Q2 2020: výhled na Q3 a celá rok 2020 Zdroj: AMD

Tržby za rok 2020 skoro devět miliard?

Pro celý rok 2020 pak AMD očekává okolo 32% nárůst tržeb, což by bylo dost slušné – o kvartál dřív ještě prognóza byla +25 %. Loni AMD skončilo s 6,731 miliardami tržeb, k tomu přidaných 32 % by znamenalo tržby zhruba 8,88 miliardy. Znamenalo by to, že pokud by AMD přesně trefilo prognózu v Q3, muselo by v Q4 2020 dosáhnout 2,62 miliardy tržeb (toto zatím AMD neříká).

Ve skutečnosti by tržby za obě tato čtvrtletí ještě mohly skončit ještě lépe, pokud tedy nenastane nějaká finanční krize výrazně decimující poptávku po hardwaru. S těmito tržbami také bude prostor pro vyšší zisk, takže pokud by se AMD podařilo se nad dvěma miliardami za kvartál udržet, hodně by to pomohlo jeho dlouhodobé životaschopnosti. Ta je stále teprve postupně budována, místo aby již byla zaručená. A firma by pořád dokázala využít vyšší rozpočet na vývoj a investice, v nichž je teď výší tržeb a relativně malou ziskovostí omezená.

Galerie: Finanční výsledky AMD za Q2 2020 (prezentace)

Zdroj: AMD

AMD mělo v Q2 2020 tržby 1,93 miliardy $. Letos možná 9 miliard, 10 % serverů dosaženo
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94%) 20 hlas/ů

44 KOMENTÁŘE

  1. Takže se potvrzuje to, co se očekávalo, AMD se daří. Lze opravdu čekat, že synergie (hlavně) nových mobilních CPU, dále nových grafik a herních konzolí vystřelí AMD minimálně o level výše – vývoj ceny akcií tomu víceméně odpovídá.

    Co se Korony týká, je to jak zároveň potenciální riziko, tak příležitost prodat více.

    • Tak minimálne ak by sa im nedarilo zo súčasnými CPU do serverov, noťasov a PC (teda vlastne zo všetkými CPU) tak už neviem kedy by sa im malo dariť…
      Grafiky sú tiež veľmi dobré ale až taký zázrak ako v CPU to nie je najme pri silnej nVidii + chýbajú im highendové ťaháky a viac modelov do notebookov.

      Škoda len tých 7nm v zmysle kapacity výroby – ak by to nebol problém AMD mohlo doslova zaplaviť trh a verím že aj producenti bookov by sa viacej odvažovali brať AMD ak by mali istotu v dodávkach resp. dostatočných dodávkach.

      • Současné grafiky mi nepřipadnou moc úspěšné, jeví se mi to jako překlenovací období – samo AMD do těch stávajících moc neinvestuje (promo, apod.)

        S těmi 7nm souhlasím, evidentně se snaží na 7nm vyrábět raději produkty s vysokou marží (CPU). Jsem zvědav, kdy se objeví použitelné stroje s „renoiry…“

        No, uvidíme. Kdyby se ještě vzchopil Intel, bylo by to super, jako za starých časů, ale na to se asi bohužel moc spoléhat nedá.

    • No pozor na vývoj akcií, ten vypovídá hlavně o očekáváních venkovních lidí, a v posledních 3 letech bylo vidět, že ty očekávání patří lidem, co můžou být dost hodně mimo. Negativní (2017, 2018), ale proč ne i ty pozitivní (teď….)

      • Někdy holt akcie letí nahoru (nebo i dolů) kvůli davové psychóze bez ohledu na rozum. Třeba akcie Tesly. Ty nové vlastníky vůbec nezajímá, že má Tesla už vyšší hodnotu než Volkswagen, Toyota, General Motors, Ford, Fiat Chrysler a PSA dohoromady. Oni vidí růst a usuzují z toho, že musí růst do nebes.
        U AMD to není tak hrozné. Ta růst kam má. Jen je s podivem, že akcie rostou řádově rychleji než obrat a s ještě větším podivem je, že rostou i řádově rychleji, než předpokládaný růst obratu v budoucnu.

  2. Ohladom ziskov AMD proti Intelu nema šancu, Intel vyraba starou 6 ročnou technologiou za par šušňov, prakticky nulove naklady na vyrobu a CPU predava cez 10 000€ Intel s CPU ma prakticky 95% maržu. AMD svoje CPU vyraba drahou technologiou s cenou viac ako 3x nižšou ako intel. Tak že AMD musi minimalne predať 10-20 CPU aby mala aspoň taky zisk ako Intel s jedneho 😀

    • Jasné, nejaký 28jarový Xeon s plochou asi „10 000“ mm2 je na výrobu isto veľmi lacný a jednoduchý, tak to musí byť…
      …a pri výrobe 6-8 jadrových i5/i7 technici šrubovakom škrabú hotové waffery aby aspoň niekoľko čipov poškodili lebo inak by boli snáť všetky v poriadku.

      Inak, tvoje porovnávanie zisku z najdrahšieho Intelu so ziskom s bežného Ryzenu je samozrejme veľmi zaujímavé.

      Čo tak porovnať koľko zarobí AMD z EPYC 7742 proti tomu koľko trhne Intel na i7 10700k ?
      Chudák Intel, musí predať 10-20 CPU aby mali „aspoň taky zisk ako AMD s jedneho“ 😀

      • Napišem to menej komplikovanie, Intel v serveroch zarobi ročne 32 miliard to za 90% podiel, AMD za 10% podiel v serveroch zarobi kolko 0,38 miliardy? Jednoducho povedane Intel za 1% serveroveho trhu zarobi 10x viac ako AMD.

          • Utopené by ty peníze byly, pokud by se nikdy nevrátily. A je jisté, že z 10nm výroby se už vrací. Marže na 10nm produktech sice není tak velká jako na 14nm produktech, ale to bude z velké části tím, že první 14nm linky už jsou účetně odepsány, takže vyrábí jen za provozní náklady, zatímco ty 10nm linky vyrábí za provozní náklady + účetní odpisy.
            U těch 7 nm by to museli odpískat po vzoru GloFo, aby se nechalo mluvit o utopených penězích.

    • Mně jako uživateli je úplně fuk, jak je která firma bohatá. Stačí mi, když má na vývoj, výrobu a přiměřený zisk, takže jí nehrozí konkurs.

      Pro mě je rozhodující, CO vyrábí, jestli je to ke koupi a za kolik.

      • To je jasne 64 jadrovy CPU za 3100 dolarov drahou novou 7nm technologiou je lakavejši, ako 28 jadrovi intel za 10 000 dolarov, vyrabany prastarou 7 ročnou 14nm technologiou.
        Ale potom sa nemožeme čudovať prečo ma AMD 10x menšie zisky. Samozrejme ako zakaznikovi mi to nevadi 😀

        • Jako zákazník taky ale můžeš koupit ty servery 3 místo jednoho, nebo je 3x častěji upgradovat – za stejnou cenu jako jeden server od Intelu. AMD má možná menší marži, ale taky je to menší firma, takže z té marže „propálí“ na svůj provoz méně. A pokud nejsi investiční akcionář, tak tě velikost dividendy na akcii trápit nemusí.

  3. Pár poznámek a vytáhnutých střípků:
    1) Výsledky grafická divize (byť to tak oficiálně rozdělené nemají) jsou naprosté fiasko. Přes několik nových 7nm produktů meziroční pokles, který navíc zmírnily jen nové dodávky mobilních grafik pro Apple, tedy to, s čím do budoucna nelze moc počítat.
    2) Pokles v desktopových čipech dává odpověď, proč se AMD nehrne do Zen 3 a preferuje úplně jiné produkty. Trh s těmito čipy klesá a klesá rychleji, než firma stačí ubírat Intelu.
    3) Na otázku, co bude činit tak velký nárůst obratu v 3. čtvrtletí odpověděla Lisa, že z větší části konzole.
    4) Na otázku, jak využije AMD odklad pokročilých procesů od Intelu, jsme se dozvěděli, že AMD očekává další 3 až 4 roky růst větší, než 20 % ročně. A také, že nebude navyšovat investice víc, než bylo v plánu, a že by chtěli, aby investice rostly pomaleji, než příjmy (procentuálně).
    5) Předchozí bod souvisí pravděpodobně s tím, že zmínili, že jsou limitováni výrobními kapacitami (s čímž jejich investice nic udělat nemohou).
    6) U Zen 3 je nejzajímavější, že zatímco ve slajdu o datacentrech píší, že Epyc Zen 3: On track to begin shipping… in late 2020, tak ve slajdu o spotřebitelských CPU píší: On track to launch “Zen 3“ CPUs… in late 2020.

  4. V zásadě souhlas, jen pár postřehů:

    ad 1) Apple bych úplně neodepisoval, AMD karty se strkají do těch nejvýkonnějších modelů, které nebudou jednoduše nahraditelné (podobně jako x86 procesory). Nicméně fakt, že GPU divize v rámci AMD není prioritní, rozhodně nerozporuju.

    ad 2) když se koukneš na Mindfactory, tak prodeje v retailu jsou setrvalé (dokonce duben+květen byl extra nárůst, zřejmě kvůli koroně). Co padá a padat bude, jsou OEM desktopy ve prospěch laptopů. Takže zde bych to poupravil, a to tak, že Intelův desktopový OEM padá, kdežto retail (který má aktuálně pod palcem AMD) pokles zatím nevidí. A je to logické, desktopy si staví lidi většinou kvůli hraní.
    AMD se IMHO nyní soustředí na mobilní trh, takže proto uvádí RyzenyG (které mají částečný přesah do desktopu), tam teprve nyní uvedli Zen2 – takže Zen3 lze čekat opravdu koncem tohoto roku.

    ad 3) to je logický předpoklad, bude docházet k výrobě úvodní dávky konzolí pro předvánoční trh. Nyní prakticky paběrkující custom divize bude mít po delší době velké hody, ale to tak u těchto dlouhodobých projektů bývá.

    ad 4) s ohledem na stav u Intelu poměrně logický krok (bohužel pro nás spotřebitele).

    ad 5) souhlas, ale důvody vidím jinde. Investice jdou ruku v ruce s plánem inovací a obecně pak dostupností výrobních procesů. Pokud nyní mají 7EUV a 5nm je v běhu, tak není důvod navyšovat investice.

    ad 6) viz poznámky k bodům 5. a 2.

    • 1) Já jsem neřekl, že grafická divize AMD není prioritní. Spíše bych to viděl naopak podle počtu typů křemíků, které už na 7nm technologii navrhli a vyráběli/vyrábějí. Jen se jí (zatím) prostě nedaří, byť prostor dostává docela velký.
      2) AMD říká, že ji prodeje desktopových čipů klesají. Ale tynyt má jasno. Oni neklesají, ale naopak rostou.
      3) Je to logický předpoklad, ale znamená to, že ten velký růst není systémový, tedy není to zvedání základu, ale je to jen výkyv, který se v budoucnu nebude opakovat.
      4) Ale to právě je důkaz, že s tím ten Intel nemá nic společného. Růstu AMD nebrání Intel, ale (aktuálně a v nejbližších těch 3 až 4 letech o kterých Lisa mluví) hlavně růst kapacit TSMC.
      5) a) Zen 3 na 7EUV vyráběn není. A Zen 4 bude (to včera výslovně řekli) na 5nm procesu. Co se tedy podle vás vyrábí či bude vyrábět na 7EUV procesu?
      5) b) Nezvětšující se investice spíše vypadají na to, že AMD nemá ambice vtrhnout (v horizontu příštích let) do jiných segmentů IT trhu, než v kterých aktuálně působí.

        • Promiň, ale pro mě to indikátor je. Není to malý obchůdek a jeho výsledky odpovídají statistikám jiných prodejců.

          Že jsou dnes desktopy upozaděny laptopama, to víme všichni také, tudíž nechápu to pozdvižení, když AMD uvede mobilní Zen2 APU (které jsou o dost lepší, než Intelovy adekvátní CPU), že prodeje táhnou tyto procesory? To přece neznamená, že prodeje desktop CPU padají (což vyvrací ta statistika Mindfactory).

          • To jste vážně tak retardovanej, že nejste ochoten přijmout fakt, který vám předkládá samo AMD? O tom, že by prodeje desktopových čipů AMD padaly tady nikdo nic nepíše. Prostě jen klesají bez udání procenta poklesu.
            A proč vytahujte to, že o mobilním APU, které je lepší než to intelácké, mi taky není jasné. S tím snad tady s vámi nikdo nepolemizuje a nijak to nesouvisí s poklesem prodejů desktopových čipů. Taky samo AMD říká, že ji prodeje notebookových čipů prudce rostou, a že jejich tahounem je Renoir.

        • Já bych to tedy viděl na dlouhodobý trend. Intel v 2Q vykázal meziročně růst (v počtech kusů) naposledy v roce 2014. Od té doby: -22 % (2015), -7 % (2016), -1 % (2017), -9 % (2018), -11 % (2019), -14 % (2020).
          Tedy za posledních 6 let mu šel počet prodaných desktopových procesorů v 2. čtvrtletí o 50 % dolů. Jelikož AMD těch 50 % trhu evidentně nezískalo, znamená to jediné. Desktopových čipů (bez ohledu na značku) se prodává rok od roku méně.

      • ad 1) „počet křemíků“ je aktuálně dva (možná tři, pokud se ještě vyrábí Vega7nm) – tam problém nevidím. Ten vidím v mizivých objemech výroby. S tím pak neklesá cena tak, jak by mohla.

        ad 2) stačí kouknout na graf, je to tam vidět.

        ad 3) u konzolí to tak je už poněkolikáté, nejprve strmý růst, pak saturace a nakonec skoro kusová výroba těsně před koncem životnosti konzole, tak to prostě je. Nevidím na tom nic špatného.

        ad 4) Intel má s tím společného to, že AMD nemá konkurenta či srovnání. Prostě investovat nemusí, stejně jako neinvestoval Intel v době nadvlády nad Bulldozerem.

        ad 5a) jestli je či není, to se teprve uvidí. Ve hře je N7P a N7+

        ad 5b) a které další segmenty máš přesně na mysli? Podle mě mají rozjeté servery a notebooky, obojí jsou to velká sousta a přidávat další (jaké?) je IMHO nesmysl.

        • 1) I tři křemíky (navíc násobně větší) je víc, než dva procesorové křemíky (74 mm2 čiplet do Ryzenů a 156 mm2 Renoir). Prostě grafická divize dostala šanci a zatím ji nevyužila.
          2) Pořád nechápete, že je úplně nepodstatné, kolik procesorů prodal jeden německý eshop? Podstatné je, že AMD říká (ne já, ale Lisa), že počet prodaných desktopových čipů klesl.
          3) Nikde snad netvrdím, že je to špatné. Jen trochu krotím nadšení těch, co si myslí, že AMD poroste o třetinu každé čtvrtletí.
          4) Větší kravinu, než že Intel v dobách Bulldozeru neinvestoval, jste vyplodit nemohl. K vaší smůle jsou údaje k dispozici (intc.com). Když tam nahlídnete, zjistíte, že investoval víc než dneska. Ale chápu, vy nejste schopen se oprostit od faktu, že Intel nerovná se desktopové čipy. A že třeba v serverových čipech v té době byl každoročně obrovský pokrok, stejně jako třeba v notebookových čipech. A že rychlé střídání výrobních procesů sebou neslo náklady na stále nové a nové návrhy čipů, byť měly třeba stále stejný počet jader jako v desktopu.
          5a) To uvidíte možná tak vy, protože my ostatní už zaregistrovali, že AMD řeklo, že to N7+ není. Zbývá tedy N7P.
          5b) A zase. Já netvrdil, že mají přidávat další segmenty. Já jen napsal, že podle té výše investic nic takového nechystají. A že nevíte jaké, je dost smutné. Stačí se podívat na to, co vyrábí Intel, nVidia nebo další desítky firem z IT.
          Dobře rozjeté notebooky a servery mají, a mají velkou šanci v těchto segmentech růst o desítky procent ročně.

    • Apple odepisovat nemusíme, udělal to za nás. Těch nejvýkonnějších strojů se v kontextu celku prodá „pár kusů“, těžiště prodejů jsou macbooky a mac mini, což budou ARMy, a pro AMD tedy dost velká ztráta.

    • Koukám, jak slevujete. Nejprve hlášky, že ho nataktujete na 5,3 až 5,4 GHz. Po koupi jste ho dostal bez zátěže na 5,3 GHz. V obyčejné zátěži jste zjistil, že to 5,3 nedá, tak jste snížil na 5,2. V FPU/AVX jste zjistil, že to nedá, takže už jste jen na 5 GHz.

      • Koukám Holečku, že ty asi moc netaktuješ a veľmi nedbale čítaš príspevky…
        Vždy som tvrdil, že chcem dostať Kométu na 5.3GHz na fyzických jadrách, to je splnené. Momentálne testujem HT + AVX v strese, ak sa ti nezdá 5GHz v takom teste parádny výkon, potom prejdi z PC na romantiku…

        • Takže virtuálně splněno, sice to v praxi nepojede, ale mám printscreen jak to 10 sekund jelo 😀
          Ty by ses hodil na psaní PR článků pro Intel/Nvidia – ostatně ty z nich čerpáš a dáváš sem na ně odkazy 😀 To už je vrchol blbosti/neschopnosti.

  5. Akcie AMD opět nové maximum $77 … pět let nazpět byly pod dva dolary. 😉 Není to tak dlouho, co mi tu investoři do AMD akcií tvrdili, že nad $35 to určitě nepůjde, páč P/E ratio blablabla… 😉

    • Neřekl bych, že to tvrdili investoři do akcií AMD. Ti, kdo do akcií AMD investovali, tak spíše očekávali opak, ne?
      Je tu vůbec někdo, kdo do akcií AMD investoval a stále drží pozici?

      • Si to tu dohledej, byl tu člověk co psal, že drží akcie AMD, ale nepočítá s tím, že by šly nad $35. Možná drží dlouhodobě a nějaké pullbacky ho nezajímají, nevím. Já tvrdil, že se dočkáme breaku $35 a rychlého následného růstu.

        offtopic: na Kodak AMD nemá, Kodak v pondělí za $2, dnes za $46 😀

      • Ja ešte držím posledných 500 shares. V 2016-tom som kupoval viac ako 10x toľko za 4,02 USD. Plánujem v dohľadnej dobe predať. A potom si 1 až 3 roky počkám a možno kúpim Intel za 13-20 USD.