Intel měl zase rekordní tržby, ale možná naposled. Prognóza špatná, akcie rekordně klesly

73

Q2 2020 přineslo dobrá čísla, ale špatnou prognózu. Spolu se zprávou o problémech 7nm procesu to spustilo nejhorší kolaps akcií Intelu od krize roku 2008.

Minulý týden Intel při vydání finančních výsledků za druhé čtvrtletí oznámil poměrná zásadní věc: že jeho 7nm procesory budou opožděné minimálně o půl roku a první lze čekat až kolem přelomu roku 2022 a 2023. Technologie má totiž problémy a postup zlepšování výtěžnosti směrem k masově použitelnému stavu je asi 12 měsíců pozadu za plánem. Toto vyvolalo značné obavy, ovšem je třeba se podívat také na ony finanční výsledky, které Intel oznámil. Ty jsou totiž paradoxně hodně dobré (i přes krizi ve světě) – tržby byly doslova rekordní.

Intel v Q2 2020 zaznamenal tržby 19,728 miliardy dolarů. Je to sice o trošku méně než v prvním kvartálu (tehdy to bylo 19,828 miliardy $), ale ve druhém kalendářním kvartále Intel takto vysoké tržby ještě nikdy neměl. V určitém smyslu to rekord tedy je, ale také sama výška je významná.

Před rokem v Q2 2019 Intel měl tržby jenom 16,5 miliardy, takže meziročně stouply o celých 20 %. Mimochodem, v prognóze z dubna Intel očekával jen 18,5 miliardy (plus minus 500 milionů), a tedy toto značně předstihl.

Určitým zklamáním je pro investory asi marže, která klesla z 60,06 % na 53,3 %. Proč? Toto má být mimo jiné větším podílem 10nm procesorů v prodejích; 10nm CPU totiž mají přes menší velikost čipu značně vyšší výrobní náklady. Intelu se jinak o něco zvedla daň (na 14 %, což je ale pořád méně než 22 % před Trumpovým snížením daní), ale pořád mu zůstalo 5,1 miliardy čistého zisku. Proti loňsku narostl o 22 %. Přepočítáno na jednu akcii je to 1,19 dolaru.

Finanční výsledky Intelu za Q2 2020 Zdroj: Intel

Koronavirus zvedl prodeje notebookových CPU, desktopy vysálo AMD… nebo také koronavirus

Z celkových tržeb pořád hraje největší roli Client Computing Group, tedy zejména procesory pro PC, které Intelu vynesly 8,229 miliardy, k čemuž dodaly ještě 1,267 miliardy další produkty jako jsou modemy a tak dále. Celkově tak klientská/PC divize přinesla 9,496 miliardy, docela blízko polovině tržeb. Je to o 7 % lepší než před rokem, což je hodně dobré, protože tato divize je pod největší konkurencí od AMD a v poslední době často spíš stagnovala. Většinu 7% růstu klientské divize ale neudělala CPU, ale právě „ostatní produkty“.

Finanční výsledky Intelu za Q2 2020: PC divize Zdroj: Intel

Koronavirus možná Intelu spíš prospěl než uškodil, protože o 14% zvýšil tržbu za procesory o notebooky, což kompenzovalo to, že Intelu meziročně klesly tržby CPU v desktopech o stejná procenta (toto může být vliv AMD, ale stejně tak také koronaviru). Ale Intel prodával za vyšší ceny než před rokem, takže tržby CPU nakonec stouply o 4 % (při 2% nárůstu počtu prodaných PC).

Finanční výsledky Intelu za Q2 2020: datacentrová divize Zdroj: Intel

Datacentrová divize (Xeony) utržila 7,117 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst o 43 %. Divize internetu věcí měla tržby 816 milionů (pokles o 32 %), z toho bylo 146 milionů je automobilvá divize MobilEye (což je meziročně propad o 27 %).

Finanční výsledky Intelu za Q2 2020: ostatní divize Zdroj: Intel

Divize FPGA Altera měla tržbu 501 milionů (mírný nárůst o 2 %) a divize pamětí NAND/3D XPoint zaznamenala velký nárůst o 76 % proti loňskému stavu, na 1,659 miliardy. Jen tento podbyznys Intelu má tedy tržby skoro jako AMD.

Nejhorší kolaps akcií od finanční krize v roce 2008

Spolu s vydáním finančních výsledků oznámil Intel již zmíněné problémy na 7nm procesu a s tím související odklad dotyčných produktů. Již během aftermarket obchodování to vedlo k velkému výprodeji akcií, který pak pokračoval i v pátek a akcie klesly o 16,24 % (z 60,40 $ na 50,59 $), což je brutální na poměrně stabilní dividendový titul, jakým je Intel.

Údajně by snad mělo jít o největší pád Intelu od světové finanční krize v minulé dekádě. Přispělo asi i to, že vícero analytiků snížilo svůj rating a cenové cíle akcií. Barclays údajně dokonce uvádí, že Intel nemá žádnou roadmapu k tomu, aby byl konkurenceschopný.

Reakce akciových trhů v pátek po ohlášení výsledků Zdroj: Yahoo Finance

Začíná pro Intel obrat k horšímu? Prognóza na zbytek roku je níž, než by se čekalo

Důvod asi nebylo jen toto oznámení. Rovněž prognóza na příští kvartál a na celý rok je totiž netypicky špatná. Firma očekává v třetím kvartálu tržby 18,2 miliardy dolarů (plus minus půl miliardy) a zisk 1,02 dolaru za akcii.

Na celý rok pak je stanovena hrubá prognóza 75 miliardy celkových tržeb. To by znamenalo 17,3 miliardy v Q4 2020.

Finanční výsledky Intelu za Q2 2020: prognóza na Q3 2020 Zdroj: Intel

Intel stanovuje prognózy velmi konzervativně a v poslední době je třeba o miliardu překračuje, s čímž můžeme klidně počítat i zde. Ovšem pokud si porovnáme dosavadní prognózy, tak na Q1 bylo očekáváno 19,0 miliard (realita 19,8), na Q2 18,5 pak miliardy (realita 19,7 miliardy). Samotná výška očekávání jde tedy dolů a je proto možné, že Intel opravdu v druhé polovině roku čeká pokles. Přitom běžně by Q3 a Q4 měla být silnější čtvrtletí než Q1 a Q2.

Prognóza by tedy mohla ukazovat, že se na Intel možná už plíží zatím dost nepatrný dopad zvýšené konkurence a také vlastních problémů (s vývojem pokročilých křemíkových procesů, kde je již jasně vidět, že firma zaostala za soupeři). Dopad těchto potenciálně hodně velkých hrozeb se doteď jakoby Intelu pořád dařilo hrnout před sebou do budoucna, ale je možné, že teď opravdu přichází moment, kdy motoru za radlicí dochází setrvačnost. Nebo se alespoň management obává, že tato chvíli může přicházet.

Intel přiznává zpoždění 7nm procesu o 12 měsíců, produkty jsou odložené momentálně o půl roku Zdroj: Intel

Nemusí to být ovšem jenom konkurencí ze strany AMD (a přeneseně procesorů ARM, včetně toho, že Intel ztratí jako zákazníka Apple). Intel prostě může očekávat širší ekonomické problémy ve světě, které také samozřejmě mohou firmám zdecimovat firmy i pokud jde o lídry.

Přijdou vám akcie zajímavé? Zde si můžete přečíst, jak do nich investovat.

Galerie: Finanční výsledky Intelu za Q2 2020

Zdroj: Intel

Intel měl zase rekordní tržby, ale možná naposled. Prognóza špatná, akcie rekordně klesly
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94.67%) 15 hlasů

73 KOMENTÁŘE

  1. Dost pesimistický pohled autora. Já to tak pesimisticky nevidím.
    Před půl rokem odhadoval Intel, že letos utrží 73,5 miliardy dolarů a zisk bude mít 5 dolarů na akcii (non-GAAP). Teď odhaduje, že bude mít tržby 75 miliardy dolarů a zisk na akcii bude jen 4,85 dolaru. První číslo znamená zlepšení a druhé, ač se to na první pohled nezdá, tak taky. Před půl rokem totiž Intel počítal s tím, že bude celý rok provádět buyback program (výkup akcií). Začátkem pandemie ovšem tento program pozastavil, ale nezrušil. Aktuálně na něj má vyčleněno 19,7 miliardy dolarů, což by stačilo na snížení počtu akcií o 9 %. Kdyby se počet akcií snížil, tak by zcela logicky byl i vyšší zisk na jednu akcii.
    Výhled na zbytek roku se zdá pesimistický. Ale přesně před rokem Intel očekával, že tržby za 3Q/2019 budou 18 miliard. Letos na 3Q/2020 očekává 18,2 miliardy. Tedy výhled je méně pesimistický než před rokem.
    A ještě k poklesu té hrubé marže na 53,3 %. „Odborníci“ teď vykládají o tom, jak je to důkaz, že jde Intel do háje. Je ale zajímavé, že titíž „odborníci“ nevykládali minulé čtvrtletí, když hrubá marže meziročně vyskočila na 60,6 %, že je to důkaz jak Intel čekají skvělé zítřky.

      • Nevím, kde si představujete, že jsou, ale jejich akcie jsou na tom lépe než v době, kdy svou divizi PCček prodali Lenovu. A celou dobu nejenže vyplácejí dividendy (naposledy nevyplatili v roce 1970), ale i je pravidelně zvyšují. Od toho roku 2004 zvedli dividendy na osminásobek. Aktuální dividendový výnos přesahuje 5 %.
        Ale jinak díky. Přesně to charakterizuje pohled některých lidí na Intel. Vidí jednu věc a tváří se, že ty ostatní neexistují.

        • Jeden o koze, druhý o voze.
          IBM PC kompatibilní Počítač, to byl pojem a kde je dnes.
          Intel je spjat s x86 podaří se mu vrátit ? nebo to bude jiná firma, někdo tu psal že Intel je továrna na peníze asi má pravdu, zůstane jen jméno Intel.

          • IBM bylo kdysi největší výrobce psacích strojů a kde jsou teď, že?
            Kam by se Intelu mělo podařit vrátit? S x86 čipy snad nekončí, aby se k nim měl vracet. Nebo myslíte, že by Toyota či VW měli přestat dělat auta jen proto, že Ferrari je rychlejší nebo Tesla má větší hodnotu akcií?
            Ale máte pravdu s tím jeden o koze a druhý o voze. Vás nezajímají čísla, vy se koukáte jen na ten pocit. Máte pocit, že IBM je v háji proto, že dělala PC a už je nedělá. Máte pocit, že Intel je v háji proto, že dělal nejrychlejší čipy a už je nedělá. A naopak mně jsou pocity úplně ukradené (proto taky nemám problém si koupit do počítače Ryzen), ale koukám jen na čísla.

    • Ta hrubá marže půjde dolů. Zatímco u mobilních TGL jader bude výtěžnost asi dobrá (je to přece jen 4jádro), tak u serverových 20jádrových monolitů ICL to tak nebude. Šušká se, že dostupnost Xeoních ICL nebude do poloviny příštího roku dostatečná (= omezené dodávky právě v závislosti na nízké výtěžnosti), přestože k uvední by mohlo dojít již ke konci roku, příp. na přelomu roku.

      • Hrubá marže půjde v průměru dolů. S tím souhlasím a říká to i Intel (byť se tím nemyslí, že půjde dolů z toho extrémního výkyvu na 53,3 % v 2Q). Hlavní měrou se na tom budou ale podílet úplně jiné produkty. V pamětech panuje velká konkurence, tam je 60% marže sci-fi. V automobilovém průmyslu potřebují prorazit, tedy opět si nemohou dovolit nasadit takovou marži. V 5G sítích opět potřebují vytlačit konkurecni, tedy opět to nebudou takovéto marže. Výtěžnost (v pravém slova smyslu, tedy čip bez vady) velkých monolitů bude relativně malá, ale využitelnost (tedy schopnost ten čip prodat jako ménějádrovou variantu), zase tak špatná nebude.

    • Intel jeste dlouho (mnoho let) bude ‚za vodou‘, na druhou stranu ten vyvoj k nejakemu zlomovemu bodu (aspon castecne) musi smerovat.
      Vezmi si, ze v noteboocich, coz je pro nej uz citlive (narozdil od retailu, ktery stale celkem ignoruje) mu AMD opet sebere nejake procenta podilu. Retail bude nejpozdeji s prichodem zen3 to stejne a servery nemuzou na tom byt taky jinak. To co ‚zachranuje‘ intel je pozice, kterou budoval dlouhodobe poslednich 10-12 let a ktera se od 2017 ale postupne pomalu zmensuje. Jeho jedina sance jak ten proces zastavit nebo obratit je, ze prijde se zajimavejsimi produkty nez AMD, ale to ted uz nikdo pro nasledujici 1-2 roky neceka. Ten ‚power shift‘ smerem k AMD bude pomalu probihat dal a kazde procento co mu AMD vezme, tak je zarodek pro dvojnasobek rustu v budouctnu.

      • velky problem u takyodborniku je v tom, ze si pod pojmem „konkurenceschopny produkt“ predstavuji pouze a jenom CPU s benchmarkem Cinebench. Jak ostatne uz drive naznacil sef MSI, neni to zdaleka vse.

      • Mně přijde, že jste všichni slepí. Pořád vykládáte o tom, jak AMD Intelu ukrajuje, ale čísla vypadají úplně jinak. V roce 2016 (poslední rok bez Ryzenu) měl Intel obrat 59,4 miliardy dolarů. Letos bude mít dejme tomu těch 75 miliard. Tedy o 15 miliard víc. AMD měla v tom roce obrat něco přes 4 miliardy, letos očekává něco přes 8 miliard. Takže možná Intelu ukrojili 4 miliardy (když se budeme tvářit, že nedělají nic jiného, než CPU), ale on to ukrojení dokázal několikanásobně kompenzovat. Ale vy se tváříte, jako by AMD zatloukalo Intelu hřebíčky do rakve a nic vás nepřesvědčí o opaku.
        Co má aktuální růst podílu na trhu společného s dvojnásobným růstem v budoucnu, nějak nechápu. Jakože když jsem si letos koupil Ryzen 3900X, tak si v budoucnu koupím nejen zase AMD, ale hned 2x?

        • „Mně přijde, že jste všichni slepí.“
          A nejste trochu zaslepeny treba i sam? Z ceho vyplyvaji ty miliardy, ktere Intel ma. Jeden z duvodu je jeho trzni podil v CPU oblasti a celkova ‚obchodni sila‘, ktera z toho vyplyva. Nebo je to snad jinak? Takze cim mensi trzni podil bude mit, tim se mu preci do budouctna zmensuje i jeho moznost ten trh ovladat. To co Intel ztrati se presouva k AMD.
          „Ale vy se tváříte, jako by AMD zatloukalo Intelu hřebíčky do rakve “
          .. ja nic takoveho netvrdim. To je vas ‚preklad‘. Ja tvrdim, ze Intel pomalu ztraci a kazdy procentni bod, ktery ztrati a AMD ziska, o to bude AMD v budouctnu relativne silnejsi a Intel slabsi a ziskani tech bodu nazpet, bude Intelu trvat stejne, jako AMD ted.
          „Jakože když jsem si letos koupil Ryzen 3900X, tak si v budoucnu koupím nejen zase AMD, ale hned 2x?“
          ..ne. Vychazi to z bezneho bussinesu. V momente, kdy se nekde obchodne zahackujete, mate dalsi sanci ten bussines rozsirovat. Cili to neni jen to, ze jste ziskal „1 bod“, ale vy jste ziskal „potencial“ ten 1 bod rozsirit na dalsi. Krome toho, u cim vice firem jste zahackovany, o to je tu vetsi sance, ze se Vam to podari i u dalsi.
          Vy se rad ohanite financnimi vysledky, coz je asi k vasi orientaci pochopitelne, ale diky tomu zase mijite jine aspekty.

          • Ty miliardy, které má, vyplývají z toho, že neustále rozšiřuje svůj záběr. Ono je hezké, že se pořád díváte na všechno jako na jednu jedinou kategorii – x86 procesory, ale Intel se s nimi cpe tam, kde v minulosti nebyly. Není to jedna kategorie, kde jde jen a pouze o hrubý výkon a když ho Intel nenabídne, zákazník šáhne po AMD. Podívejte se na množství Xeonů různých řad a zkuste si u každého říci, co proti němu AMD nabízí. Třeba Hewitt Lake, který nabízí 2 až 8 jader (jo, normálně si Intel dovolil vydat v roce 2019 serverové dvoujádro), a jehož cena začíná na 106 dolarech.
            Podívejte se na až 24jádrové 10nm Atom P čipy, opět proti nim AMD nic nemá a Intel je cpe do segmentů, které dříve nebyly nebo on v nich nepůsobil.
            Já vám neberu, že AMD je čím dál silnější, ale beru vám to, že Intel je čím dál slabší, což je vaše utkvělá myšlenka. On je totiž taky čím dál silnější (když absolutně roste) a díky tomu, že absolutně roste víc, než AMD, je dokonce čím dál silnější, než AMD. A hlavně je čím dál tím víc rozkročen napříč různými segmenty IT trhu. A AMD má problém výrazně prorazit ne proto, že by neměla skvělé procosory, ale proto, že pokrývá hrozně malou část toho, co zákazníci potřebují.

            • ok, Intel ma vetsi zaber a AMD jej ma podstatne mensi, to je pravda a z toho vyplyvajici sirsi obchodni model Intelu taky, vuci AMD. To je jina stranka veci, ktera ale tu o ktere mluvim ja ne-neguje. AMD nejspise jde cestou postupneho rozsirovani portfolia taky, protoze bude s vetsimi prostredky, bude schopna pokryt dalsi oblasti. I kdyz v jejim pripade je asi zadouci, aby se soucasny fokus moc nerozpliznul.
              Nicmene co jsem svymi prispevky chtel rict je to, ze soucasne momentum AMD, i presto, ze nejde nejak zazracne videt na jejich financnich vysledcich, je bude tahnout dal i v budouctnu. A pokud rostete nekde, a onen trh je dany, tak musite rust na ukor toho dalsiho, coz je podle mne do budouctna ne moc dobry precedenc pro Intel. Ale treba se mylim.

            • tombomino:
              Já bych právě řekl, že ten trh není daný. Ten trh si Intel utváří a neustále rozšiřuje. A ano, AMD do jedné části toho trhu vtrhla a získala tam celkem slušný podíl. Paradoxně je to zrovna část, která stagnuje a o které už Intel roky prohlašuje, že „je mu malá“, a že potřebuje expandovat do dalších oblastí, kde má šanci k růstu.
              Mnohými nenáviděný bývalý šéf Intelu prezentoval začátkem roku 2017 (ještě před uvedením Ryzenů) tohle:
              https://s21.q4cdn.com/600692695/files/doc_presentations/2017/2017_Intel_Investor_Meeting_Krzanich.pdf
              A někde po 20. slajdu je tam vidět ta vize. Vize, jakým způsobem by měl Intel růst.
              Žádný náznak toho, že by to mělo být nějakými skvělými procesory. Naopak, růst v klientské segmentu (CCG) měla zajistit „segmentation“. Tedy přesně to, co dneska Intel dělá. Růst DCG opět neočekával založený na samotných procesorech, ale na síťování, 3DXPoint…
              A vůbec neříká, že by měl ten trh schramstnout celý, ale naopak ukazuje, jak malou část ho má, a kde jsou možnosti k růstu. A tohle je přesně to, proč mám ten Intel rád. Nehraje si na krátkodobý zisk za cenu dlouhodobé ztráty (byť mu to spousta lidí čtvrtletí co čtvrtletí vyčítá). Mění se i v době, kdy to ještě není potřeba a občas samozřejmě narazí (v minulosti narazil s McAffee, narazil s modemy pro Apple, narazil s procesory pro mobily, narazil s honbou za frekvencí v dobách P4). Ale i přes to narážení pořád jde kupředu. Čekat, že z ničeho nic vyskočí na několikanásobek, je marné, ale zrovna tak je marné čekat, že najednou nějak výrazně padne.

    • „titíž odborníci“ tvrdili, že Intel jede na vypůjčený čas, jinými slovy v tak sofisitikovaném segmentu jako jsou procesory existuje něco jako dopravní zpoždění – dojíždějí kontrakty, výrobci musí mít komplexní řešení na bázi konkurenční platformy, a to včetně podpory, apod.

      Takže jestli v daném kvartále prodá Intel více CPU pro servery s vyšší marží, nebo více Atomů. to zase tak podstatné není. Důležitý je trend a vnímání značky jako takové. Zatím co ještě před rokem tu byla atmosféra očekávání nových konkurenceschopných produktů Intelu, tak dnes už převládá spíše skepse. Pokud to nevidíš, tak koukni na ceny akcií, ty ukazují přeliv poměrně jasně.

        • video, fotografie i hry uz dnes pouzivaji FPU 🙂 ale jako 5.3 spotrebu 99W je OK … ja to ted nezenu na krev, mam jen prvni chiplet 4200 a 4000 druhej, spotreba pri testu byla 81W pro 16 jader … teplota cca 69 … https://ctrlv.cz/RpAr .. btw Noctua mela otacky jen cca 675 🙂 proto ty teploty, mam rad ticho …

          • Ja mám na Noctua D15 Chroma Black osadený len vnútorný vetrák na min. otáčkach asi ako u teba na 600ot.
            Benchmark Zoner indikuje bezmála 400 b. pre CPU, je to rachot, fotka 26MPx vyvolaná za 1.5 s….ešte uvidím ako Iridient /prevod .raw do .dng…
            Každopádne spárovaný 10700K na 5.3 – 5.4GHz s RTX 3080tI bude hádzať rekordy…
            Ešte uvidím kde bude konečná, RAMky musia ísť na 4400MHz minimálne.
            Aktuálne mám latencie 42ns, to je moc, treba popohnať…

            • u fotek nepotrebujes moc jader .. ty jsou treba az u treba hromadnych exportu, kdy ti to muze jet paralelne, takze tam to excelovat bude

            • jinak Noctua mam stejnou, ale dva vetraky, ten rozdil tam je, je skoda mit jen jeden … pokud das dva, muzes mit otacky mensi

            • uz jsem nasel ten benchmark zonerovej 🙂 jo tam mi to ted dava 200b ale ja to ted mam prepnuty na multivlakno s manualnim nastavenim, zkusim to prepnout na automat jeste, pac mi to ted nejede s turbem, tam hraji dost ty pameti pokud je mas nad 4000 … ja mam jen na 3000 plus musi jit pres ten centralni ciplet, takze latence navic

            • jo, zmena na automat zadna zmena 🙂 vysledek je stejnej s 4.2 nebo s turbem az 4.7 … tady vysledek dela ciste latence a pamet pokud neni bottleneck CPU, kdyz ja je kupoval tak byly ECC jen 2666, ted uz jsou i 3200 ty by mozna sly vytocit vic treba na 3400 ale nikdy nedaji tak rychly casovani jako herni 4000+, preci jen ten korekcni cip tam bude mit svuj vliv na vykon a neni to delany na overclock

        • no a tu mas rozdil kdyz zapnes to FPU … ono kdyz uz delas stress test, tak se pouziva ten nejnarocnejsi, od toho ten stress test je, ze aby sis to nadimenzoval … jinak Noctua porad jede na 2/3 .. muze az 1500 ale to by me zabilo 😀 https://ctrlv.cz/Kiu3 maximum mam ted na 165W , takze pri tom nastaveni co mam defakto se vejde do puvodni speficikace

          • mittar, asi sa nerozumieme, moja priorita je maximaliziovať výkon CPU pri krmení grafickej karty, nie rendering CPU…Hry profitujú z vysokých frekvencií a nízkych latencií s vypnutým HT, aj softy na fotky a video, za podmienky prevzorkovania GPU…

            • ale rozumime, jenze to neni vykon CPU, to je stress CPU se zakladnima instrukcema, bez FPU a zadny program uz dnes defakto nepouziva jen puvodni instrukce, ani ta hra ani soft na fotky, zadnej, mozna tak nejaky ovladac klavenice co ja vim, uz na 486 byl rozdil mezi DX a SX v beznem pouzivani … render ti je pouziva hlavne, ostatni programy podle potreby, ale neni to tak, ze hry ti krmi CPU bez FPU, to proste je blbost ani ty potroubly win dnes nenainstaluejs bez nejakych SSE … a to je pouze operacni system

            • tu mas stres CPU,FPU kde jsem vypnul AVX, nechal jsem jen SSE instrukce … toto je takovej nejlepsi priklad jak pri plnym zatizeni muze jet takova hra treba, vyuziti FPU tam bude mensi, ale bude, rozhodne je to realnejsi nez to odvozovat jen od CPU, dnes uz fakt moc programu co nepouziji alespon SSE neni https://ctrlv.cz/YKjm

            • Musím počkat na novú grafickú kartu, testovať v reálnych aplikáciách a hrách, každopádne očakávam, že ten procesor vybudí RTX 3080Ti na bezkonkurenčné skóre. Už aktuálne vidím parádnu rýchlosť napríklad pri rozbaľovaní HEVC na časovú os…

            • “ jinak Noctua mam stejnou, ale dva vetraky, ten rozdil tam je, je skoda mit jen jeden … pokud das dva, muzes mit otacky mensi “

              Ano výrobca uvádza min. 300 ot., ale PMW ma v BIOS nechce pustit pod 600 ot.
              Zatial druhy fan nebudem dávať, sa mi vidí, že to bude stačiť, chladič je perfektne tichý a teploty do 65 st.
              Ty máš pri PMW aké minimálne otáčky ?

            • ja to mam nejak od oka postelovany rucne, minimalne to dela 550 ale muzu jit asi i niz, pouzivam manualni profil s procentama v grafu … kdes nasel u toho zonera test CPU, ja tam dokazu najit jen test grafiky, ta mi pise 10.44x rychlejsi nez CPU

            • mittar: mě ne. Minimum 20%. Jakmile napíšu míň, tak jsem mimo rozsah

            • jo jiny desky nebo jini vyrobci to asi maji jinak reseny, takze to je klidne mozne

    • ja vim ze hry pouzivaji FPU instrukce, me to rikat nemusis 🙂 to rekni marsalkovi, on zije v domeni, ze ten stress test CPU tam nejak odrazi praci a hrani, ja se mu stazil vysvetlit ze to je blbost, ze dnes pouziva FPU uz skoro vsechno

            • jeste me napada, ze to dava vsechno bez HT sem, ze ma proste jen 8 jader 8 vlaken, pak ta spotreba muze byt i realna pokud mu to bezi na nizsim napeti?

          • mittar – natvrdo je 5.3GHz, pri AVX násobič -1, teda 5.2GHz. Časový limit žiadny, kukni na ten obázok je tam 10minút. Frekvencia 5.3GHz je nastavená na fyzických jadrách 8/8.

            casperdeluxe, hádam si to netestoval na default Vcore matičnej dosky ?
            Aké Vcore mal ten testovaný procesor a ako bola nastavená kalibrácia ?

            • jo no, uz mi doslo, ze mas vypnuty HT .. chtels to, mas to 😀 na fotky a na hry super, pokud po tom nebudes chtit treba davkovy zpracovani a tak, virtualky a vubec pracovni nasazeni obecne

            • 1,3V. Ano bylo to na default. Já když jsem měl i7 8700, tak na default při 1,375 jsem měl 151W. Pči 1,17V jsem měl 144W

            • @mittar, otázka zapnutia HT je asi tak 20 sekúnd

              @casper, 1.3V na netaktovaný Intel je strašne moc, to sa rieši negatívnym ofsetom …
              Vcore 1.375V na 8700 na defaultné frekvencie je znova veľmi moc, ak tam bola navyše automatická kalibrácia to limitovalo k 1.4V.
              Mne v prípade 8700K doska automaticky tresla 1.35V, ovšem zrušením auto funkcií som sa dostal na 1.2V.
              Treba vždy skontrolovať/skorigovať automatiku, aby neprala do CPU all core napetie boostu…

            • marsalek: to jo, ale uz budes mit jiny vysledky 🙂 bude to zrat vic 🙂 myslim, ze stejne casem HT budes muset zapnout, az budou novy hry co vyuziji tech 7 jader (14 vlaken) nebo jak to konzole budou mit, tak tech ciste 8 bude malo, leda bys mel pustenou jen hru a zadnou muziku, prohlizec a tak, ciste na hru bys tech 14 vlaken mel dat i na 8 jadrovlaknech takto rychlych, ale uz to bude tak nejak tesny na to mit cokoli v pozadi

            • @mittar, čo prinesie čas nevieme, aktuálne je to s podporou mnohojadrových procesorov v hrách a aplikáciách slabota. Ak sa to plynutím času zmení, nemám problém reagovať. Na stole mi beží vysokotaktované 8-jadro, pod stolom kmitá 16c/32t, výsledok už poznáš…

            • marsalek: stejne bude jako porad zalezet na grafice 😀 fullHD pomalu mizi a na 4k by mela byt grafika uzkym hrdlem

            • Ano 1,375 je taky moc. Proto jsem psal, že jsem to dal na 1,17V a spotřeba byla 144W

            • PDSFab – ten manták v linku postupne parkoval jadrá stejného procesoru a diví sa že mu to tak dopadlo, keby do testu zahrnul herný procesor napríklad 9900KS na 5GHz zostali by chlapcovi oči pre plač….

            • casper – “ tak na default při 1,375 jsem měl 151W. Pči 1,17V jsem měl 144W “

              Rodiel činí 205 mV, je nemožné, aby takto veľká delta zapríčinila len 7 W TDP v burne…určite do manuálneho nastavenia zasiahla automatika…

            • R20 ešte nemám nainštalovaný, predpokladám vysoké skóre. Momentálne sa bavkám s RAM, už mi to asi tak 15x padlo…no čo už, ladím rád…

  2. A ta prognóza se týká jen divize mikroprocesorů? Protože (jak furt opakuju) – AMD si nechává vyrábět u TSMC a Intel si vyrábí procesory sám. Ale hlavně – u Intelu jsou procesory jen malou částí výrobního portfolia. Vyrábí i „obyčejné“ součástky menší integrace. Mimo jiné.