AMD odhaluje 7nm Radeony RX 5500 a RX 5500M: Navi 14 pro desktop a notebooky

33
AMD GPU Navi Radeon ilustrace 1600
AMD GPU Navi Radeon ilustrace 1600

Už nějakou dobu unikaly informace o tom, že AMD v generaci 7nm GPU s architekturou RDNA chystá po čipu Navi 10 (v kartách RX 5700, RX 5700 XT) jako další položku menší GPU Navi 14. Tyto karty byly včera oficiálně oznámeny a pojmenovány. Přijdou jako Radeon RX 5500 a měly by poskytovat výkon zhruba někdo v oblasti, kde ve starší generaci byl Radeony RX 580. Kromě desktopové verze ale podobný model dostanou i notebooky, kde by 7nm proces mohl být asi nejpřínosnější.

Předchozí
Následující

Druhý čip architektury RDNA: Navi 14 pro levnější karty

GPU Navi 14 by mohlo dát vzniknout více modelům, ale AMD zatím oznámilo jenom Radeon RX 5500 bez přívlastku, přičemž je možné, že později se objeví ještě Radeon RX 5500 XT. Kromě toho asi také specifikace, které za chvíli budeme probírat, platí zřejmě pro OEM modely. Není jasné, zda se běžná „retailová“ karta pro koncový prodej třeba nemůže něčím lišit. Prozatím bychom ale asi mohli počítat s tím, že parametry budou stejné, jako pro OEM trh.

Desktopový Radeon RX 5500

Radeon RX 5500 má podle oficiálních specifikací 22 jednotek CU, což znamená 1408 shaderů a 88 texturovacích jednotek. Toto ale není plná konfigurace GPU Navi 14, protože RX 5500 je ořezaný model. Kolik obsahuje plnotučná konfigurace Navi 14, to AMD neřeklo. Ale máme předchozí úniky, které ukazují na 1536 shaderů a tím 24 CU. Toto by tedy pak mohl dostat RX 5500 XT, ale zatím to berte s rezervou. Čip je opět 7nm a podle AMD obsahuje 6,4 miliardy tranzistorů a plocha je asi 158 mm². Pro srovnání, Navi 10 se 40 CU měří 251 mm² a potřebovalo 10,3 miliardy tranzistorů.

Hrubý výkon relativně malého počtu jednotek budou nahánět poměrně vysoké frekvence. AMD pro desktopový Radeon RX 5500 uvádí frekvenci boostu až 1845 MHz a herní frekvence, který by měla být typická pro zátěž ve hrách, má být až 1717 MHz (dle prezentace AMD, ale je možné, že OEM karty mohou být rozdílné, protože na webu AMD uvádí také hodnotu 1670 MHz). GPU má mít teoretický hrubý výkon v FP32 až 5,2 TFLOPS (10,4 TFLOPS v FP16), což je o 35 % méně něž u Radeonu RX 5700. Ovšem pozor na srovnávání s Polarisy a Vegami, herní výkon na jeden TFLOPS by asi měl být u Navi o něco lepší než u předchozích architektur. Podle AMD je tato grafika určená pro hraní v rozlišení Full HD.

 

AMD Radeon RX 5500 vizualizace
AMD Radeon RX 5500 pro desktop, jde ale jenom o vizualizaci, reálné karty budou asi vypadat jinak

Navi 14 a stejně tak Radeon RX 5500 mají 128bitovou paměťovou sběrnici a budou používat paměti GDDR6. Frekvence by podle specifikací, které se již objevily na webu AMD, měla být 14,0 GHz efektivně. To by kartě dávalo propustnost 224 GB/s. Kapacita bude až 8 GB, což by mělo znamenat, že budou existovat dražší 8GB a levnější 4GB karty. Počet rasterizačních jednotek je stejně jako paměťová sběrnice poloviční oproti Navi 10, Navi 14 jich má 32.

Vizualizace GPU AMD Navi 14 Radeon RX 5500 1600
Vizualizace GPU AMD Navi 14

Spotřeba až 150 W

Typická spotřeba celé karty („TGP“, obvykle tomu pro zjednodušení říkáme TDP, ale není to úplně správné označení) je stanovená na 150 W. To dává kartě asi o dost horší efektivitu než dosahuje Radeon RX 5700 se 180W TDP. Asi to bude tím, že firma při nastavení taktů (a s nimi souvisejících napětí) položila prioritu na co nejvyšší výkon bez ohledu na spotřebu. Externí napájení má být osmipinovým konektorem.

AMD má ve slajdech také graf porovnávající efektivitu se 14nm Polarisem 10 v Radeonu RX 480. Na základě tohoto srovnání AMD uvádí, že energetická efektivita se zlepšila o 60 %, protože spotřeba je o 30 % nižší, ale výkon je zároveň o 12 % vyšší. Ovšem podle poznámek toto srovnání není moc reprezentativní pro realitu. Ukazuje cosi jako simulaci upgradu starého PC. V grafu je spotřeba/výkon celých počítačů, kdy u Radeonu RX 480 je použitá stará platforma (X99 s Core i7-5960X) a pro Navi je použitý novější Ryzen 7 3800X, což asi bude dělat většinu rozdílu ve spotřebě, takže je to dost zavádějící. Korektní by zde bylo srovnávat jenom čistě obě grafiky, a pokud u obou AMD stanovilo TDP na 150 W, ačkoliv je to pro malé Navi 14 asi už dost neefektivní, pak bude energetická účinnost lepší jen o to, o co je Navi 14 rychlejší (takže dejme tomu těch 12 %, případně trošku víc, pokud má karta vzdor stejnému TDP reálně nižší spotřebu než RX 480).

Co bohužel AMD zatím nesdělilo, jsou ceny těchto grafik. Ty se zřejmě dozvíme až v momentu, kdy budou do obchodů oficiálně uvedené retailové desktopové karty.

Radeon RX 5500M pro notebooky

Jak už bylo nadhozeno, současně AMD oznámilo také mobilní verzi, která se bude jmenovat Radeon RX 5500M. Opět je to s ořezaným Navi 14 nesoucím 22 CU a 1408 shaderů. Tato verze bude mít nižší spotřebu i výkon. AMD stáhlo frekvenci boostu na 1645 MHz a herní frekvence je 1448 MHz, základní takt opět uvedený není. Podle specifikací má mobilní varianta dosahovat až 4,6 TFLOPS hrubého teoretického výkonu v FP32, což je redukce o necelých 12 % proti desktopové konfiguraci.

Paměťová sběrnice je stejná 128bitové a zůstane i stejná propustnost, protože jsou osazené 14GHz čipy GDDR6. Ovšem mobilní verze bude mít nižší kapacitu, existovat patrně bude jen jedna verze se 4 GB. TDP celé grafiky je oficiálně 85 W. Ale výrobci notebooků budou mít možnost hýbat nastaveným TDP dolů (pro úspornější chod) i nahoru (pro vyšší výkon).

Vizualizace GPU AMD Navi 14 Radeon RX 5500
Vizualizace GPU AMD Navi 14

Podle AMD by první notebook s tímto GPU snad měl být MSI Alpha 15. Ten má zároveň i procesor od AMD, Ryzen 7 3750H 12nm generace Picasso, a 144Hz panel typu IPS s FreeSync. Prodávat se má začít v říjnu. Desktopové verze Radeonu RX 5500 by se zase měly objevit v počítačích Acer Nitro 50, HP Omen Obelisk a Pavilion Gaming, Lenovo Legion T530 a T730 a IdeaCentre T540 a také Dell Alienware Aurora.

Výbava a funkce jako u vyššího modelu, včetně PCI Expressu 4.0

Navi 14 by mělo dostat všechny nové technologie z většího Navi 10. Stejně jako toto GPU už podporuje PCI Express 4.0 pro připojení k CPU (což využije zatím jen 7nm Ryzen 3000 na platformě X570 a teoreticky ještě třeba IBM Power9, což ale asi moc lidí trápit nebude). AMD také uvádí, že tyto grafiky budou umět technologie jako Radeon Image Sharpening, Fidelity FX a Readeon Anti-Lag stejně jako řada RX 5700. GPU Navi 14 má rovněž stejný multimediální blok s podporou dekódování HEVC a VP9 ve 4K při 90 snímcích za sekundu a 8K při 24 snímcích za sekundu. Určitá změna je na výstupech, Navi 14 podporuje jen pět výstupů místo šesti u Navi 10 (což většina karet stejně nevyužívá), ale stále umí DisplayPort 1.4 i s kompresí DSC, s níž má zvládnout 4K při 144 HZ nebo 8K při 60 Hz.

Odhalení Radeonu RX 5500 je trošku netypické. AMD sdělilo specifikace a některé další informace, ale jde o papírové odhalení, aniž by bylo řečeno, kdy se takovéto karty budou dát normálně koupit v obchodech. Grafiky RX 5500 (a mobilní RX 5500M) se zřejmě mají nejdřív objevit v hotových počítačích, nejdříve je tedy dostal OEM trh. A vypadá to, že by nějaké počítače s těmito GPU mohly být uvedené nebo třeba jenom ohlášené už brzy (výrobci ale asi budou chtít stihnout listopadové a prosincové prodeje před Vánoci), proto AMD použitý čip a specifikaci na něm založených grafik oznámilo.

Karty v obchodech budou někdy v Q4 2019

Samostatné karty pro retailový trh přijdou ovšem také, jen zatím není jasné, kdy to bude. Neměli bychom ale čekat až do příštího roku, termín dostupnosti má být pořád v aktuálním čtvrtém kvartálu roku 2019. Uvedené budou karty Asusu, MSI, Gigabyte, ASRocku, PowerColoru, Sapphire a XFX. Mělo by jít jen o různá nereferenční provedení s chladiči plně v režii výrobců karet, referenční model nebude údajně nabízen.

Na karty Radeon RX 5500 (a asi i počítače s nimi) by se jinak měl vztahovat bundle „Raise the Game“, oznámený minulý týden. Při koupi dostanete jednu z her Borderlands 3 a Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint, dle vlastního výběru.

Článek pokračuje na další straně oficiálními benchmarky Radeonů RX 5500 a RX 5500M.

Předchozí
Následující

33 KOMENTÁŘE

    • těch 150W je poměrně hodně, ale to se IMHO jedná o TBP a k tomu tu lítají dvě různá čísla – 110W a 150W. Vypadá to na klasické mlžení.

      Na druhou stranu, pokud to budou karty v ceně okolo 3 tisíc a modernizovanou podporou (video dekodér a enkodér), tak to by nemuselo být úplně od věci.

      • Jako jo, mne osobne zravejsi GK nevadi. Ale obecne spousta lidi na to slysi a tak nejak by clovek u 7nm cekal lepsi vysledek, zvlast pokud ma byt RDNA efektivnejsi nez Polaris, coz tady teda moc nejde videt. A nebo to bude klasicke “AMD DoDo”, ze se bude dat dobre podvoltovat. VCE bude urcite posun vpred, uvidime jak velky.
        Na cenu jsem dost zvedavy..

      • Za tři tisíce určitě nebudou, GTX 1650 je za čtyři tisíce a teoreticky by mohli nasadit stejnou cenu i když podle těch grafů je výkon vyšší, ale to by se musely na doprodej ty RX 570 (a 580?) ještě víc zlevnit, a to asi ani výrobci karet, ani AMD nechtějí. Novější generace typicky po příchodu na trh má horší poměr cena/výkon než doprodávaná starší, takže já bych si tipoval spíš na 4500-5000, bude to záviset na tom, jak ten výkon dopadne.

        JInak mě taky přišlo, že těch 110 W by mnohem víc odpovídalo, ale asi holt tam bylo možný vytáhnout dalších 5-10% výkonu za cenu 40 W navíc (edit: to jsou vymyšlená čísla jenom pro příklad/ilustraci principu, jak roste spotřeba s frekvencí a napětím u tohohle GPU se teprv udiví, pochopitelně) a oni to udělali…

  1. ja doufam, ze diky CPU Ryzenum vydela AMD dost penez, aby se mohlo zakousnout i do GPU a vydat neco konecne revolucniho a mozna tak dohnat nVidii v GPU, jako dohnala (a poredehnala) Intel v CPU. Zatim ale nic moc

            • V strede to bude ešte zaujímavejšie, v lete majú nastúpiť grafiky Intel Xe.

            • mvladar: O tom jsem někde četl, tuším Intel přetáhl někoho z AMD jestli se nepletu, ale tak na zázraky už nevěřím, jsem samozřejmě zvědavý jak se jim reinkarnace na poli samostatné GPU povede 🙂

            • Tak Intel grafiky po HW stránce budou asi dobrý, ale co znám Intel drivery, tak to pohřbí jejich potenciál.
              AMD i Nvidia ladí ovladače desítky let, Intel na to prdí a nevím, jestli se to změní.
              Ale jinak s tím Comet lake a Ampere si pobavil 😀 ještě o tom nikdo nic neví, ale vladarko už má jasno a ani nepřipustí jinou než modro/zelenou kombinaci. Ty jsi FAKT objektivní. Od tebe bych si nenechal ani udělat kafe, natož si nechat postavit PC 😀 Ještě, že je většina kupujících normální a kupují to, co je výhodnější a lepší než tvoje věštění z koule.
              Ale jinak hezký den a díky, upřímně jsem se zasmál 😀

            • Wendak, co na tom nechápeš ? 8-core Comet Lake S bude optimalizovaný 9900K, v spolupráci s nVidia Ampere to bude najvýkonnejšie herné riešenie. Tak nabudúce pri tom pobavení aj premýšľaj, buď tak dobrý.

            • Těch 60fps v esports hrách se myslí pro grafiku Xe (Gen12), která bude integrovaná v procesorech Tiger Lake, o diskrétní verzi není řeč.

            • E-sporty 1080p jsou dost siroky pojem a 60fps nezni zatim nijak moc zajimave, hlavne pokud by se jednalo o desktopovou grafiku. A v plackach, to zase bude skrtit typicky 15W TDP.

            • Honza O.: to samozřejmě ano, ale prakticky to znamená, že tím nahradí své stávající (a zrušené) procesory s Vegou, která má přibližně stejný výkon. Ergo kladívko lze čekat, že diskrétní grafiky budou výkonnostně maximálně taky na pomezí současné střední a vyšší třídy. Jenže přijdou nejdříve za půl roku.

        • Tu už bylo firem co to měli naplánované ATI-AMD(snad se jim povede srovnat krok s nvidii), 3DFX, nvidia může dopadnout jak Intel, ale dokud to povede Jen-Hsun Huang si myslím že to nehrozí. Nepochybuju že Intel do 2 let bude zpět ale co ho to bude stát promarnit tolik času.

          • To máš samozřejmě pravdu, že to nemusí trvat věčně, ale za současného stavu kdy nvidia jak určitě víš nedělá jenom GPU pro PC, tak to opravdu výhledově nehrozí, to bych byl hodně překvapený. Chtělo by to ještě aspoň třetího hráče..není to prostě jen tak udělat konkurenční grafiku pro AMD a nvidii 🙂

      • Par mesicu?
        rijen, listopad, prosinec, leden, unor, brezen, duben, kveten, cerven
        celkem 9 mesicu, to neni par.
        1H je oznaceni pro prvni pul rok a vime, ze NVidia tradicne vydava nove grafiky v kvetnu s realnou dostupnosti v cervnu az cervenci. Navic NVidii nic nehoni, pochybuju, ze AMD do te doby vyda produkt, kterym by predbehla alespon RTX2070S.

  2. … a proč tu RX 5500 srovnávají se zastaralou RX 480 ? … a ne s ještě aktuální RX 580 a nebo RX 590 ? … 🙂
    … a proč ji srovnávají se slabou 1650 GTX a ne se základní 1660 GTX a nebo 1660 Ti GTX ? … 🙂
    … že by ty jejich grafy vyšli zcela jinak? … 🙂