AMD uvádí update „ABBA“ zvyšující boost Ryzenů 3000. Životnost prý problém není

45

Minulý týden se i u nás řešilo téma boostu u Ryzenů 3000, kdy v jednovláknových zátěžích uživatelé zaznamenávají nižší frekvence, než je maximum uvedené ve specifikacích, a tuto hodnotu CPU dosahuje jen relativně vzácně. Toto je asi do značné míry záležitost samotné koncepce turba u těchto procesorů, ale AMD pak sdělilo, že částečně je boost omezen i určitou chybou či problémem, nalezeným ve firmwaru řídící jednotky (SMU). Minulý týden byla přislíbena aktualizace, která měla odstraněním těchto problémů boosty dosažené procesory o něco zlepšit. A tato aktualizace byla nyní skutečně vydána coby kód AGESA 1.0.0.3ABBA.

 

25–50 MHz navíc s novými BIOSy

Kód AGESA verze 1.0.0.3ABBA (zdá se, že někdo měl smysl pro humor, nebo aspoň sedmdesátkový pop – tímto se asi vysvětluje předešlé divné značení) je novou verzí nahrazující předchozí verzi 1.0.0.3ABB, jež řešila problém s hrou Destiny 2 a instrukcí RdRand. AGESA je základ firmwarů pro procesor a základní desku, který vyvíjí AMD, ale poté ho musí začlenit výrobci desek do svých vlastních BIOSy/UEFI. Nová aktualizace tedy bude pro uživatele dostupná touto cestou skrze výrobce desky a bude ji nutné naflashovat jako jiné updaty BIOSu.

Co tato aktualizace dělá, je změna chování Precision Boostu neboli turba. Podle AMD má řešit blíže nespecifikovaný problém, který ve firmwaru řídící jednotky dosud dlel a způsoboval v některých situacích o něco nižší boost, než by bylo možné. Co přesně to bylo, ovšem firma neuvádí. Důležité je, že od této opravy by se asi neměly čekat nějaké radikální nárůsty frekvence (a výkonu). Podle AMD opravení onoho tajného problému může přinášet nazpět asi 25–50 MHz ve frekvenci při zatížení jednoho jádra, což se ale asi může měnit podle modelu procesoru. Boost při všech jádrech aktivních by se asi zvyšovat nemusel, jelikož ten je omezen v prvé řadě limitem spotřeby PTT.

Potvrzeno: maximální boost není pro všechny programy

Oněch 25–50 MHz je podle AMD pozorováno v testech PCMark 10 a Kraken (javascriptový test v browseru), přičemž výsledky se pořád budou lišit podle chlazení, desky a dalších okolností. Nicméně průvodní slovo (a také separátní blogpost) k této opravě upozorňuje, že od boostu Ryzenů 3000 nelze čekat, že se vždy dostane na maximální hodnotě, a to ani když se bavíme striktně jen o jednovláknové zátěži. Zůstává tedy v platnosti, že v jednovláknovém programu můžete zaznamenat i nižší takty než maximum a AMD to nepovažuje za nedodržení specifikací. Ve vysvětlení se opakuje, že boost závisí na účinnosti chlazení, na kvalitě napájení, ale současně také na běžícím programu.

PCMark by maximum vidět mohl, u Cinebench „je očekáván“ nižší takt

Boost se na maximum může podle AMD dostat hlavně v krátce trvajících zátěžích – AMD jako příklad uvádí testy PC Marku, kdy je zátěž přerušovaná. Naopak Cinebenech běží kontinuálně delší dobu a zástupce AMD tento test výslovně uvedl jako příklad, kdy Ryzen 3000 pravděpodobně nedosáhne na své maximální turbo. Kromě onoho delšího trvání to může souviset i se skladbou instrukcí a charakterem programu (Cinebench vytěžuje SIMD jednotky a prý se také dobře vejde do cache Ryzenů, čímž nemá jádro mnoho oddechového času a zátěž je tak pro architekturu AMD dost intenzivní). V oné anketě Der8auera, která ukazovala frekvence poměrně o dost nižší, než je specifikované maximum boostu, bylo použito právě Cinebench.

PCMark® 10 is a good, bursty workload proxy for a user to test the maximum boost frequency of their processor in their system.  It is expected that if users run a workload like Cinebench, which runs for an extended period of time, the operating frequencies may be less than the maximum throughout the run.

Jinými slovy, tato aktualizace by měla do určité míry zlepšovat chování, ale samotné fungování boostu se nemění a je jiné, než momentálně u procesorů Intel. A je to třeba považovat za jejich vlastnost. Ovšem s tímto updatem na AGESA 1.0.0.3ABBA by podle AMD mělo u procesorů být maximální turbo dosažitelné alespoň v oněch tomu nakloněných podmínkách, tedy v krátkých intenzivních zátěžích jako je onen PCMark a za předpokladu, že má chlazení (a teplota čipu) rezervu (možná by se to dalo charakterizovat tak, že turbo Ryzenů 3000 připomíná spíše mobilní procesor, než desktopový?).

Krabice pro AMD Ryzen 7 3000 Matisse

Nižší spotřeba a napětí v nečinnosti, potlačení zbytečného boostování

ABBA nakonec neřeší jen toto, ale také chování procesoru v klidu. V červenci byly na Ryzenech 3000 kritizovány vysoké takty a napětí v klidu, které byly způsobené agresivností turba. CPU byla schopná vybudit do boostu na pozadí běžící aplikace, programy sledující napětí/teplotu a podobně. AMD tehdy upravilo toto chování pomocí změněného schématu spotřeby pro Windows (Ryzen Balanced power plan), který nainstalují ovladače čipsetu. AGESA 1.0.0.3ABBA má ovšem v tomto pokračovat a změny zavést přímo do řízení boostu na samotném procesoru. SMU má přidán tzv. „activity filter“, který má zabránit tomu, aby boost vyprovokovávaly třeba procesy na pozadí v operačním systému nebo aplikace typu Steam a podobné programy, které ve skutečnosti nepředstavují výraznou zátěž a boost nepotřebují.

Jak úspěšný bude activity filter v rozpoznávání toho, co nepotřebuje boost a co ano, ovšem teprv uvidíme. Podle AMD by s touto úpravou mělo chování v klidu být lepší než s předchozím softwarovým řešením pomocí ovladače/schématu spotřeby. Při klidu v prostředí Windows by mělo CPU mít typicky napětí okolo 1,2 V. Ovšem stále může vyškálovat výš, pokud nějaký program vyhodnotí jako hodný boostu.

Mimochodem, pro lepší sledování napětí, frekvencí (včetně „efektivní frekvence“ zohledňující spánek v C-stavech) a teplot má AMD vydat speciální SDK, které umožní lepší monitorování Ryzenů 3000 v různých aplikacích. Jeho schopnosti by měly být jako preview prvně ukázané v Ryzen Masteru vydaném 30. září, kdy vyjde i toto SDK. Snad bude použito i dalšími populárními monitorovacími programy, například utilitou HWiNFO32/64.

AMD Ryzen Matisse MCM procesor AM4 1600

ABBA by měla být ve volně dostupných BIOSech za pár týdnů

Včera 10. září AMD toliko oznámilo vydání této aktualizace kódu AGESA. Ovšem než budou dostupné i od ní odvozené aktualizace BIOSu pro vaši konkrétní desku, bude asi ještě nějakou dobu trvat, typicky v řádu pár až několika týdnů. Záleží to na rychlosti začlenění a testování, a také na tom, jak vysoko na seznamu priorit váš model je (takže platforma X570 by asi měla přijít na řadu nejdřív, poté X470 a tak dále). Již včera ráno se pokoutně objevily beta BIOSy s AGESA 1.0.0.3ABBA pro desky MSI, nicméně ty asi nebyly oficiální. Vzhledem k citlivosti těchto nízkoúrovňových firmwarů asi uděláte nejlépe, pokud počkáte na vydání regulérní stabilní verze, nebo i o pár dní déle kvůli případným chybám v novém BIOSu objeveným až po vydání.

Dopady boostu na životnost AMD popírá

Co asi bude pro řadu z vás dost zajímavé, je jeden odstavec z blogpostu, kde se AMD vyjadřuje k (dlužno říct, že neoficiálním) informacím, podle nichž bylo v jednu chvíli turbo sníženo kvůli obavám o životnost (to byla domněnka/dedukce, kterou publikoval zaměstnanec Asusu s přezdívkou Shamino, nicméně jen za sebe, ne za firmu). Sníženy nebyly maximální frekvence samotné, ale stalo se těžším je dosáhnout, například to vyžaduje chlazení na o několik stupňů nižší teplotu, než dříve.

AMD uvádí, že změna turba byla provedena v aktualizaci AGESA na verzi 1.0.0.3AB, tedy později než v první verzi 1.0.0.3, jak jsem se v odkazovaném článku domníval. A tudíž by asi více recenzí, než jsem se v té době dohadoval, mohlo být pořízených na předchozí verzi s potenciální vyššími boosty). BIOSy s AGESA 1.0.0.3AB se zdá se začaly objevovat ke stažení pro koncové uživatele někde okolo poloviny července (samotná AGESA ale musela být hotová dřív, takže rozhodnutí o snížení boostu asi opravdu nastalo před vydáním 7. července).

Ovšem AMD odmítá, že by tyto změny byly provedené kvůli obavám o životnost. Místo toho cituje, že jejich cílem bylo „zlepšení stability a výkonu pro uživatele“. A je také řečeno, že ani od změn v AGESA 1.0.0.3ABBA firma neočekává žádný dopad na životnost procesoru. Je samozřejmě otázka, zda tomu chcete věřit. Ovšem takováto vyhlášení sebou nesou určitou právní odpovědnost, takže i to, že bylo učiněné (místo aby se o věci jenom mlčelo), má snad nějakou hodnotu.

In addition, we do want to address recent questions about reliability. We perform extensive engineering analysis to develop reliability models and to model the lifetime of our processors before entering mass production. While AGESA 1003AB contained changes to improve system stability and performance for users, changes were not made for product longevity reasons. We do not expect that the improvements that have been made in boost frequency for AGESA 1003ABBA will have any impact on the lifetime of your Ryzen processor.

Galerie: Statistika maximálních boostů Ryzenů 3000 v Cinebench před aktualizací AGESA 1.0.0.3ABBA (anketa Der8auera)


AMD uvádí update „ABBA“ zvyšující boost Ryzenů 3000. Životnost prý problém není
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (93.85%) 13 hlas/ů

45 KOMENTÁŘE

    • Podle neověřených informací se má příští verze jmenovat AGESA 1.0.0.3ACDC a má upravovat napětí pro boost na 5GHz 😉
      A teď vážněji, nemáte někdo stále potíže také s WHEA PCI-E a tím pádem nestabilitou celého systému? Provozuji Ryzen 3800X na Gigabyte X470 a testováno na dvou grafikách Asus 1070 a Gigabyte 1080Ti a v obou případech výskyty WHEA chyb ve Windows. Vše aktuální drivery, win, reinstalace win, bios, Agesa 1.0.0.3ABB, zdroj 750W Corsair, vyzkoušeno všelijaké nastavení, undervoltage, underclock, ale nic nepomáhá. Našel jsem několik diskusí na toto téma a není to vůbec hezké čtení a trpělivost s čekáním už pomalu dochází. Jakákoli rada vítána…

      • Gigabyte X470 desek je vic, nepises jaky nastaveni, nevime jestli K rada s cipem pro ovlivneni BCLK .. takto se neda radit … dalsi vec, ze novy biosy se maji aktualizovat pres starsi biosy (je tam nekde zlom, kdy je potreba nainstalovat nejnovejsi starsi a pak novejsi) atd atd …

        • Díky za odpovědi a zde pár detailů co jsem předtím neuváděl. RAM otestována ve Win10 memory test a bez chyb. VGA jak jsem uvedl Asus 1070, která je na 110% funkční i Gigabyte 1080Ti obě chyby WHEA, takže GPU to nebude. BIOS instalován postupně a ze zoufalosti i zkoušen downgrade na první BIOS s podporou Ryzen 3000 i to deska přežila 🙂 MOBO je GIGABYTE X470 AORUS ULTRA GAMING. A právě, že to jsou i pády aplikací i her 3D Mark, PUBG… Naštěstí žádné BSOD. Co jsem se tak dočetl tak to postihovalo i X570 v hojné míře, ale tam se to snad s novým BIOSEM povedlo opravit a nejspíše se jen čeká až se v mém případě probudí Gigabyte a vydá nějaký update. Pokud vím tak snad nVidia přislíbila WHEA prošetřit, ale jak to dopadlo netuším a zbytek v čele s AMD dělá mrtvého brouka…

    • Toto je si myslím nastaveno nějak defaultně. Protože nejsou všechny kusy stejné. Já jsem měl taky default na desce Z370-F 1,375V. No a teď běžím na 1,17V při stejných taktech, akorát teplota je o 12° nižší.

  1. “možná by se to dalo charakterizovat tak, že turbo Ryzenů 3000 připomíná spíše mobilní procesor, než desktopový?”
    ..presne tak. Je dobry si i vsimnout dalsi veci, ze krivky boostu budou jine pro 8jadra a 12jadra.
    8C
    https://www.techpowerup.com/img/8WQR4LKtUgISmmGD.jpg
    12C
    https://pbs.twimg.com/media/D-6g4r8U8AACahr.jpg
    Intel ma tu krivku jinaci a paradoxne v realne zatezi 1threadu (ne v laboratornim OS), bude mit pri srovnani 3700x a 9900k AMD s velkou pravdepodobnosti vyssi relativni “turbo” a tim i vykon, nez ten Intel, kteremu to sedne dolu o 5,5% misto 1,x%.
    https://www.techpowerup.com/img/M4qZPaXlWTJllLSQ.jpg

    Jinak jeste mne napda, ze u toho 3900x jde videt, ze ta frekvence 4,6Ghz podle grafu je hnana opravdu uz “marketingove” nahoru . Podle mne si tohle AMD mohlo odpustit a klidne to dat o 100Mhz niz.

  2. Konkrétní příklad ohledně AGESA a dat vydání – deska MSI B450 Tomahawk. Nejsou uváděny meziBIOSy, kde (zřejmě) nedošlo ke změně AGESA:
    Verze BIOSu – Datum vydání – AGESA/pozn.
    7C02v17 – 2019-03-06 – podpora pro přicházející Ryzeny 3×00
    7C02v18 – 2019-06-24 – 1.0.0.3
    7C02v19 – 2019-07-10 – 1.0.0.3ab
    7C02v1C1 – 2019-09-09 – 1.0.0.3abb
    Kolem této desky je zvl. na Redditu hodně rušno, což je dáno tím, že je to jedna z nejprodávanějších pod Ryzeny. U posledního BIOSu 1C1 s 1.0.0.3abb z předvčerejška došlo prý ke zvýšení boostu, ale ještě lépe prý boostuje starší BIOS v18 s 1.0.0.3. Když má někdo nějaký problém, ono se v tom všem brblání dá těžko poznat, čím je to dáno – zdánlivě stejná nastavení dávají různé výsledky. Málokdo napíše, co jak má nastavené v BIOSu, na čem to měřil, jaké má teploty… Přičemž tato deska je známá tím, že má velmi kvalitní napájecí kaskádu (jednu z nejlepších mezi B450 deskami), takže pokud pominu napájení z opravdu šitového zdroje a při dostatečně kvalitním chlazení by neměla Ryzeny až po 3900X nijak brzdit.

    • myslis, ze jsou mvladar ci hnizdo vubec realni lide? nekdy mam pocit, ze to jsou spise pracovnici nejake PR agentury … nicmene musim jim nechat, ze jsou houzevnati, protoze ani me se nepodarilo jim jejich viru vyvratit
      btw k tomu AVX … to je myslim znama vec, ze Intel ma AVX narocnejsi a jede na mensich frekvencich a zere vic … tam Intel podle me nic neskryva, ty pomalejsi frekvence jsou zname

  3. Zajimave pocteni, nova AGESA prinasi vetsinou dokonce meritelne (aspon ciselne) zlepseni vykonu diky stabilnejsi frekvecni.
    https://www.techpowerup.com/review/amd-agesa-abba-boost-clock-fix-performance-ryzen-3900x/

    Vetsinou jednociferny narust vykonu napris spektrem aplikaci u 3900x
    https://tpucdn.com/review/amd-agesa-abba-boost-clock-fix-performance-ryzen-3900x/images/applications.jpg

    Dokonce i meritelny narust ve hrach v jednotkach % (720p)
    https://tpucdn.com/review/amd-agesa-abba-boost-clock-fix-performance-ryzen-3900x/images/games_720p.jpg

    • Mne by zajimalo kde jsi cetl, (krome pruzkumu 8auera) ze 3900x boostuje v ST na 4,25. Napric webem najdes X mereni od renomovanych webu, ktere tvoje smyslene zavery primo vyvraceji a ty ze sebe radeji udelas po 101 opetovne rajce, ktere lauter nicemu nerozumi, jen aby jsi mohl opet vypustit negativni slinu..
      Vladarko, nechces zkusit komentovat neco jako treba konske dostihy? :))

        • Vladarko, ty nemas vubec tucha co :))
          A ty jsi to v tech grafech opravdu videl? Treba ve kterem? :))
          Myslis treba jako tenhle text
          “Tom’s Hardware was able to raise its peak boost frequency from 4.575 GHz to 4.625 GHz (above the 4.60 GHz specification), but in certain tests such as POV-Ray and Cinebench, its boost frequency decays down to 4.250 GHz. ”
          ..a ze treba techpowerup udelal chybu pri opisovani a original clanek rika neco jineho
          “With the new firmware the chip peaks at 4.625 GHz during the opening moments of the test. The chip settles to 4.6 GHz during the LAME tests, then runs at 4.55 GHz during the POV-RAY portion of the test. Oddly, the chip drops to a lower threshold during the Cinebench run at the tail end of the test, only reaching 4.425 GHz during that portion (yellow lines).”
          Takze tvych 4.25 se najednou MAGICKY zvedlo na 4.425 🙂

          Ze ti to za ty zle sliny Vladarko stoji..a jeste k tomu ze sebe delas neustale dokola oslika.

          • [PROMAZ], turbo boost sa magicky zdvihol na 4.425GHz….u procesoru, ktorý má výrobcom proklamovaný boost 4.6GHz, tak to je naprosto úžasný výkon, otvárame šampáňo. O extrémnom napetí 1.5V a vysokej teplote radšej nepíšeš. Je to AMD odrb zákazníka, na vyšších frekvenciách fail…

            • Chapu, ze [PROMAZ] se tezko neco da vysvetlit, ale je tu nekolik bodu, ktere by jsi mohl zkusit pochopit
              – prvne jsi kecal, protoze sji udaval 4.25 a ve svem zaujeti pro jedovatou slinu, jsi si nevsiml, ze placas nesmysl..takze by na miste bylo aspon..upss..nevsiml jsem si.
              – za druhe, je to Beta verze BIOSu, nikoliv finalni. Takze finalni muze prinest jeste zmeny
              – za treti Boost je dneska zavisly od typu zatizeni. Ani Intel ti negarantuje nikde 5Ghz v ST pri zatizeni napr AVX2 instrukcemi. Je to dan za snahu z CPU vyzdimat maximum
              Ale to jsou nesjpis pro tebe neuzitecne “detaily”, ktere by jsi vedel, kdyby jsi min plival kolem sebe a vic cetl a snazil se chapat.

  4. [PROMAZ], trepeš sprostosti, obhajuješ fail AMD, žIadna aktualiácia BIOS nepríde, ktorá by zabezpečila 1.3V v ST booste 4.6GHz, tie jadrá ZEN 2 to jednoducho nedokážu. musia byť dopované 1.5V, tým nabehnú vysoké teploty a automatika zasahuje. Už to pochop, že AMD odrbáva.

    • nikoliv [PROMAZ]
      nemas.v ruce jediny trochu verohodny dukaz, ze by napeti Ryzenu melo zpusobit v ramci AMD garantovane zivotnosti problem.
      AMD vyslovene tyhle FUDy ohledne zivotnosti samo poprelo. Az prijdes s necim, co budes mit podepreno nejakym verohodnym merenim, tak muzes neco takoveho.rikat. Do te doby jsou to jen tve domnenky.
      Jinak.verim ze si tva nemocna.hlava najde brzy.neco.noveho :))

      • Jo, AMD degradaci poprelo, bohužiaľ len kecami, videl si nejakú exaktnú štúdiu ?
        Snaž sa nenadávať, hned jak ti dochádzajú argumenty nasadíš nadávky, typické….
        P.S. AMD zhadzuje boost pri vyššej teplote práve zo strachu predčasnej smrti CPU.

        • [PROMAZ] ty.jsi.legracni :))
          vis cemu se.rika oponentura?
          urcite ne tomu, kdyz.nejaky Vladarko z Hornej Dolnej prohlasi ze AMD ma problem :)) Dukazy o tom, ze AMD nerika pravdu mas poskytnout ty..to by jsi ale napred nejake musel ale mit..takze muzes akorat tak.cekat a bypostet dalsi plivance..
          Ty to mas nejake trosku pomotane, nemyslis? 🙂

          • [PROMAZ], dôkazy o neškodnosti vysokého napetia musí poskytnúť AMD, kecy nestačia.
            Každý, kto sa orientuje v procesoroch vie, že kremíku škodí vysoké napetie a v záťaži za vysokej teploty x-násobne. Nevieš to len ty…
            Ty máš teda peknú logiku – zákazník má poskytovať materiál výrobcovi ??

            • hele to nema cenu, ostatne jako.pokazde. s troubou.se.neda diskutovat.
              hezky vecer [PROMAZ] 😀

            • “dôkazy o neškodnosti vysokého napetia musí poskytnúť AMD, kecy nestačia.”
              Tak v tomhle si myslím nemáte pravdu. Pořád to tady usilovně tvrdíte, ale jste snad v té oblasti autorita?

              P.S. Odmazávat vám z toho ty invektivy taky dá práci, mohli byste se hádat i bez nich? 🙂 IMHO jo, protože po promazání jsou ty příspěvky prakticky stejný, takže…

            • Konečne si priznal chybu, ostatne, to ani nemalo cenu bojovat proti dlhoročným skúsenostiam s postupnou degradaci procesorov pod vysokým napetím a teplotou. AMD zažije ešte krušné, keď sa im začnú hromadit usmažené 16-jadrá v hodnote 800 EUR. Možno použijú ďaľší ofajk a to postupné znižovanie voltáže v čase.
              Pekný deň !

            • “Konečne si priznal chybu, ”
              .. aneb Vladarko tara v primem prenosu :))
              Hele [‘promaz’] ..
              – nahore jsi tvrdil nesmysl o 4,25Ghz..dokazal jsem ti ze meles akorat tak nesmysly
              – Naoisu ti neco o tom, ze pokud chces necim oponovat, musis mit pro to nejaky verohodny dukaz..tvoje reakce nulova, zacnes si vymyslet neco v tom smyslu, ze AMD musi dokazat..AMD nemusi nic dokazovat, ti maji na to svoje simulacni modely spolu s TSMC..ty popiras jeji tvrzeni, proto ty musis dokazovat.
              Ve finale jeste lzes neco o tom, ze “nekdo priznal” chybu :))
              To je uz jen vrchol mleti hoven, ktere predvadis..

  5. @Jan Olšan ” Tak v tomhle si myslím nemáte pravdu. Pořád to tady usilovně tvrdíte, ale jste snad v té oblasti autorita? ”
    Pametáte sa ešte čo som tvrdil o chybnom booste nových Ryzenov ? A zrazu priznalo chybu samotné AMD, tiež som to usilovne tvrdil navzdor zaslepeným AMD fans a je to pravda.
    AMD ukradlo nadšencom možnosť overclocku, OC robia oni a veľmi špatne, nemusíte byť autorita, pretože dlhoročné skúsenosti s OC hovoria jasnou rečou – Vcore 1.5V v záťaži pri vysokých teplotách škodí už 14nm procesorom, tak nech AMD nedrísta hlúposti, že je to paráda pre 7nm.