Výkonnější grafické karty jsou už dlouho o dost delší než slot PCI Express ×16. S tím přišel problém prohýbání jejich vlastní vahou, částečně kosmetický, ale i docela nebezpečný, protože může dojít k poškození grafiky nebo i desky. V posledních letech se chladiče s růstem spotřeby karet ještě víc zvětšily a váží i pár kilo, takže problém je to víc než kdy jindy. Asus teď přišel se poněkud speciálním nápadem, jak se s ním vypořádat.
Tento zlepšovák je exkluzivní výbavou grafik edice ROG Astral, což jsou nejdražší modely v nabídce Asusu (nad standardní cenu například GeForce RTX 5080 připlatíte ještě o dost navíc, model RTX 5080 u nás například je za 43–46 tisíc). Jak si možná vzpomínáte, právě u této stejné edice karet má Asus funkci Power Detector – měření vstupních proudů na jednotlivých „drátech“ 12+4pinového konektoru, což může detekovat selhání konektoru a (pokud včas zakročíte) zachránit hardware před připálením vlivem tohoto problému grafik Nvidia.
Funkce Equipment Installation Check
Asus teď prozradil, že karty Astral mají vedle toho i „hlídání“ dalšího problému, který může těžké a žravé highendové karty postihnout – právě onoho prohýbání. Firma to neavizovala už při vydání a pochlubila se jím až teď, ale všechny (i již prodané) karty by už na ni měly být vybaveny. Mají na PCB osazenou elektroniku navíc, která detekuje, zda konec karty nezačíná „padat“ vlastní vahou, což může značit deformaci slotu a desky nebo samotné grafiky. Tato detekce je nicméně opět jen varování, ne přímo aktivní ochrana.
Grafika Asus ROG Astral GeForce RTX 5090 OC. Všimněte si poměru mezi velikostí dvouslotové záslepky a konektoru PCI Express ×16 a celou kartou
Způsob, kterým karta prohnutí detekuje, je založený na použití čipu s funkcí gyroskopického senzoru a akcelerometru (čip Bosch Sensortec BMI323), který je osazený na PCB. Ten detekuje, zda je karta posazená v počítači vodorovně, a pokud zjistí náklon, hlásí to.
Varování před možným ohybem karty se pak zobrazuje v obslužné aplikaci Asusu, stejně jako ony údaje o proudech na pinech napájecího kabelu a případné varování o jejich podezřelé nerovnováze. Nevýhoda tedy je, že musíte tuto aplikaci Asusu používat, jinak vám senzory k ničemu nejsou. Tento monitoring je v aplikaci k nalezení pod označením „Equipment Installation Check“ a ukazuje úhlovou odchylku v orientaci grafiky proti vodorovné rovině (ve stupních). Můžete si nastavit, při jak velké odchylce vás program varuje, a také lze nastavit, aby se poloha grafiky kontrolovala při každém spuštění PC.
Je jasné, že toto měření bude ovlivněné tím, když nemáte úplně vodorovnou stolní desku (nebo podlahu), což by se ale asi dalo řešit právě upravením hodnoty, kdy program spouští poplach. Nevýhodou je asi hlavně to, že tato elektronika logicky něco stojí. V luxusních kartách Astral je to asi způsob, jak se odlišit od konkurence a přitáhnout zákazníky k těmto dost drahým modelům, ale řešení pro všechny grafiky v masovém měřítku to asi úplně nebude.
Nakonec stejně potřebujete grafiku podepřít
Pro většinu uživatelů asi dává větší smysl spíš přiložit do balení jednoduchou podpěru, která bude prohnutí karty i přímo bránit a ne před ním toliko varovat. S kartami ROG Astral byste nějakou takovou podpěru tak jako tak měli mít nainstalovanou (například ROG Astral GeForce RTX 5080 OC má mít váhu snad 2,9 kg).
V dlouhodobém horizontu by asi stálo za to pro karty do herních skříní vymyslet nějaký standardizovaný systém fixování jejich druhého konce. V osmdesátých a devadesátých letech, kdy existovaly velmi dlouhé karty a AT/ATX skříně měly standardizované rozměry, paradoxně takové řešení existovalo – dost skříní z té doby má v dolní části předního panelu (kde obvykle bývala pozice pro 80mm ventilátor) například plastový dílec s drážkami, do kterých měly být vsunuté a tím stabilizované konce karet plné délky (buď přímo hranou PCB, nebo přišroubovaným nástavcem).
Klec pro 80mm ventilátor s drážkami pro zaklesnutí karet PCI či ISA plné délky, pocházející z ATX skříně zhruba z let 1998 až 1999
Tento koncept ale vymizel, protože takto dlouhé karty z PC na dlouhou dobu zmizely. Nicméně řada grafik má nyní na svém konci závity pro šroubky typu M3, které jsou míněné právě k připevnění nějaké podpěry. Její podoba standardizovaná zatím není, ale aspoň si pomocí těchto montážních otvorů můžete něco poměrně snadno zimprovizovat.
Zdroje: Uniko’s Hardware, VideoCardz, Tom’s Hardware
