S grafikami Radeon RX 9000 vydalo AMD také novou verzi herního upscalingu FidelityFX Super Resolution. FSR4 poprvé používá pro upscaling umělou inteligenci, což by mělo zlepšovat obrazovou kvalitu. Jako obvykle je tu ale problém, že ne všechny hry mají pro tyto technologie přidanou podporu. Teď se objevilo překvapivě schopné řešení – nástroj OptiScaler, který dokáže „vnutit“ nové FSR do velké skupiny her, které nemají přímo podporu.
Už v době FSR 2 se rychle objevily modifikace, které do vybraných her neoficiálně přidaly podporu pro upscaling od AMD pomocí konverze rozhraní pro upscaling DLSS od Nvidie. V principu totiž všechny tyto technologie fungují velmi podobně. Na GitHubu se teď objevil mod OptiScaler, který toto dělá obecněji a umí „vyměnit“ upscaling v různých hrách. Nyní umožňuje dostat FSR 4 i do her, které nemají oficiální podporu (ani podporu FSR 3.1, s níž umí FSR4 do hry „injektovat“ přímo oficiálně AMD). Ale tím možnosti nekončí, OptiScaler umí tyto technologie nahrazovat univerzálně, takže bude užitečný pro uživatele všech značek.
Nástroj tak umí dostat do her implementujících DLSS také upscaling XeSS od Intelu a mimo nového FSR4, které funguje zatím jenom na Radeonech RX 9000 s architekturou RDNA 4, také starší FSR 3.1, které je univerzální. Ale lze také nahradit opačně FSR za upscaling DLSS od Nvidie (což pak bude běžet jenom na GeForce RTX 2000 a novějších grafikách). Funguje to tak, že OptiScaler funguje jako wrapper vložený mezi hrou a upscalingem a implementuje potřebná API, aby zvolená technologie fungovala.
Jelikož jde o neoficiální hackování her, má OptiScaler samozřejmě svá omezení a různé hry mohou mít problémy s kompatibilitou. Podařilo se s ním ale například rozběhat FSR4 v Cyberpunku 2077, kde je vzhledem ke sponzorování hry Nvidií dost otázka, kdy nebo zda někdy podpora dorazí oficiálně.
Je třeba dát pozor na to, že podobné modifikace zasahují do souborů hry, a nesmíte je tedy používat s online hrami (kde byste patrně dostali ban od anticheatovacích ochran). Na tomto místě lze nalézt seznam her, u kterých injektáž FSR4 funguje, nebo naopak nefunguje.
Generování snímků do jakékoli hry?
OptiScaler nemá jenom možnost nahrazování upscalingu ve hrách. Navíc umí do her postavených nad API DirectX 12 přidávat univerzální generování snímků pomocí nástroje OptiFG nebo komponenty dlssg-to-fsr3. OptiFG je tak užitečné třeba pro uživatele GeForce RTX 2000 a 3000, kterým Nvidia generování snímků neposkytuje (pokud „fake FPS“ chcete).
Dokonce by se tímto nástrojem tato technologie měla dát přidat i do některých her, které vůbec generování neobsahují, ale mají nějaký upscaling s temporálním filtrováním (tedy DLSS 2.x nebo FSR 2.x). Funkce Hudfix se u nich snaží vyřešit problém s aplikací interpolace snímků na herní GUI.
Modding technologií snižujících latence
A podobně lze do her s podporou Nvidia Reflex také přidat podporu pro alternativní technologie snížení latence (open-source technologie LatencyFlex, Anti-Lag 2 od AMD). Toto poskytuje komponenta FakeNvapi. Zde je ale opět třeba varovat před tím, že tato modifikace bude detekována anticheatovacími ochranami, takže není reálně možné ji používat u multiplayerových her, kde o ni asi bude zrovna největší zájem. U těch je vaší jedinou možností tlačit na vývojáře, aby podporovali i jiné grafiky než jen ty od Nvidie.
Pokud máte o podobné modifikování her zájem, najdete popis tohoto nástroje s návody k instalaci na GitHubu.
Zdroje: OptiScaler, VideoCardz
