Herní konzole Nintendo Switch si získala velkou popularitu a od nyní představené druhé generace se to čeká rovněž. Switch 2 má různá vylepšení a výrazně výkonnější hardware než původní konzole a její zastaralá Tegra X1 (GPU má mít až 10× víc hrubého výkonu). Nicméně je jedna věc, kterou novinka nezmění. Joysticky použité ve Switchi notoricky trpěly tzv. driftem a vypadá to, že tento potenciální problém se potáhne dál i s novou konzolí.
Tzv. Joy-Con drift či drifting je u Switche dobře známý a bohužel častý prakticky od počátku (v USA kvůli němu byla už v roce 2019 podána hromadná žaloba). Problém je spojený s analogovými joysticky nacházejícími se v ovladačích Joy-Con, což jsou páčky sloužící typicky k ovládání pohybu ve hře palcem. Drifting u nich postihuje jak konzoli Switch s odnímatelnými Joy-Cony, tak Switch Lite, která má joysticky napevno a tím pádem je to po vypršení záruky o to nezáviděníhodnější (i když řešit defekty kupováním nových a nových Joy-Conů je taky k vzteku).
V čem problém driftu nebo driftingu spočívá? Jde o defekt, který způsobuje, že když je analogový joystick ve své středové neutrální poloze, nevyhodnocuje to jako klid (respektive to, že uživatel nezadává vstup), ale chybně stále „cítí“ nějaký pohyb. Jinými slovy, když joystick necháte v neutrální poloze, nebude to mít za výsledek, že se zastavíte nebo třeba v závodním hře auto pojede dál rovně, místo toho se dál budete hýbat nebo zatáčet (podle toho, co vstup z joysticku zrovna má ovládat).
Drift není obvykle přítomný hned po koupi, ale u joysticku se může postupně objevit užíváním a opotřebením. U konzolí Switch šlo ovšem o velmi častý problém. Logicky se tedy nad nově oznámenou konzolí Switch 2 okamžitě začala vznášet otázka, zda je u ní drifting vyřešený. Hodně pozorovatelů vkládalo naděje do toho, že by Nintendo mohlo nahradit konvenční mechanické joysticky kvalitnějšími typy páček, jejichž pohyb se snímá magneticky pomocí senzorů na bázi Hallova jevu. Takové joysticky jsou proti problému driftingu odolné a celkově málo podléhají opotřebení.
Hall-effect joysticky nebudou
Použití joysticků založených na Hallově jevu ale byla jedna z věcí, kterou Nintendo při vydání neprozradilo a ani na tuto otázku neodpovídalo. Až nyní firma vydala k věci prohlášení a bohužel je takové, že páčky založené na Hallově jevu v konzoli Switch 2 nejsou. Použité joysticky jsou místo toho evolucí těch nacházejících se v dnešních Switchích, byť samozřejmě s řadou úprav. Tím pádem se nejspíš ale zase dají očekávat problémy s driftingem.
Toto, že stále je používána konvenční technologie páček (respektive snímačů), však neznamená, že by Nintendo na problém u Switche 2 kašlalo a nijak se o zlepšení nepokusilo. Firma uvádí, že mechanismus u Switche 2 přepracovávala (nebo dokonce navrhla od znova) a že by výsledkem měly být páčky, které sice nejsou snímané na principu Hallova jevu, ale přesto by měly být výrazně odolnější a trvanlivější. Také mají mít větší rozsah chodu a hladší pohyblivost.
Až čas ale samozřejmě ukáže, jak velké kvantitativní zlepšení spolehlivosti to bude. Nový design by teoreticky mohl výskyt problému omezit natolik, že by se ho kupující už v praxi nemuseli bát. Také to ale může dopadnout tak, že počet případů bude třeba poloviční nebo třetinový na dejme tomu tisíc konzolí, ale pořád to bude poměrně častá závada. Jelikož nový design páčky stále stojí na mechanickém snímání pohybu (kdy se vodivé kontakty šoupou po grafitových ploškách), stále asi bude podléhat určitému opotřebovávání postupným používáním.
Zdroj: Ars Technica
