Vyhledávač Seznamu v České republice dlouhodobě bojuje s odlivem uživatelů, kteří přecházejí na vyhledávač od Googlu. Nyní se mu však povedl husarský kousek a v jedné oblasti dokázal předehnat samotný Google. Řeč je o sumarizaci vyhledávání, která díky umělé inteligenci a jazykovému modelu poskytne stručnou odpověď na položenou otázku.
Sumarizace šetří čas a zefektivňuje vyhledávání
Cílem nově přidané funkce je více zefektivnit samotné vyhledávání. Podle Seznamu jde o další krok ke kvalitnějšímu a rychlejšímu vyhledání, který nabídne přímou a stručnou odpověď na položenou otázku. A jak to celé vlastně funguje? Po zadání dotazu systém analyzuje, zda je otázka vhodná k sumarizaci. Pokud ano, nabídne primárně neinzerentní odpověď shrnutou v několika krátkých větách či odstavcích společně se zdroji, odkud čerpal.
Jaký vyhledávač používáte?
K tomu všemu používá Seznam interní jazykový model SeLLMa specializovaný na český jazyk. Ne vždy však na položenou otázku dostanete takto sumarizovanou odpověď. Seznam uvádí, že tímto způsobem odpovídá na přibližně 1 % všech aktuálně položených dotazů, kterých je až několik milionů měsíčně.
Jazykový model SeLLMa nabízí širší využití. Kromě sumarizace vyhledávání jej Seznam uplatňuje také při sumarizaci trendujících dotazů, kde vysvětluje, proč jsou daná témata aktuálně populární. SeLLMa nachází využití také při shrnování informací ve zpravodajských článcích.
Zdroj: Seznam