Intel měl v Q3 2020 tržby „jen“ 18,3 miliardy $. Propad Xeonů o 25 %, přichází chudá léta?

152
Logo spolecnosti Intel GPU barevne ilustrace 1600
Zdroj: Intel

Na Intel možná po dlouhé době dolehl tlak konkurence a problémů s výrobními procesy, finanční výsledky se začínají zhoršovat. Pokud to není jen koronavirem.

Téměř od vydání prvních procesorů Ryzen někteří fandové AMD očekávají, že konkurenční Intel bude jejich nástupem a postupným získáváním tržního podílu oslaben. Podobně s jeho vleklými problémy ve vývoji výrobních procesů, kde prošustroval výrazný náskok, který v minulosti měl. Jenže navzdory tomu jako by na firmě dlouho nebylo nic znát.

Teď však možná odkládaný vliv negativních faktorů přece jen dorazil. Poslední finanční výsledky za Q3 2020 totiž začínají nabírat ne úplně růžové odstíny. Otázka ovšem je, zda za to může AMD nebo si mohou blahopřát spíš fanoušci ARMu. Možná by nakonec totiž mohlo jít čistě o projev celkové ekonomické situace a koronaviru.

Výsledky za Q3 přinášejí nejméně příznivou prognózu za dlouhou dobu

Že možná krasojízda končí, ilustruje asi dobře jedna věc. Při vydání výsledků za druhý kvartál vyslovil Intel prognózu, že v Q3 dosáhne tržeb 18,2 miliardy $. To by nebylo nic moc (5% meziroční pokles), ale byla tu jedna věc: Intel v poslední době typicky tyto prognózy vždy překročil o nějakou miliardu a čekali jsme, že to tak bude i teď. Ovšem nestalo se. Intel teď oznámil finanční výsledky za Q3 2020 a tržby byly „jen“ 18,333 miliardy. Plán byl sice pořád předstižen, ale většina investorů a analytiků nejspíš opět čekala překonání třeba o miliardu. Tržby s tímto výsledkem klesly o 4 % proti loňskému Q3 2019.

Finanční výsledky Intelu za Q3 2020
Finanční výsledky Intelu za Q3 2020 (Zdroj: Intel)

Ačkoliv zde mluvíme v negativním duchu, Intel byl samozřejmě stále výrazně ziskový. Čistý zisk dosáhl 4,276 miliardy dolarů (1,02 dolaru na jednu akcii), což je však o 29 % horší než před rokem. Intelu totiž dost klesla marže, na „jen“ 53,1 % proti 58,9 % v Q3 2019. Mimo jiného za tím je i nástup 10nm procesorů, na těch má být i v roce 2021 nižší marže, než na 14nm. Také se ovšem zvýšila daňová sazba na 15,3 %, takže dílem jde nižší zisk i za tímto. V prognóze přitom byla očekávána hrubá marže 57 %, což ukazuje, že se během kvartálu byznys vyvíjel hůř, než Intel čekal.

Jednotlivé divize: propad v serverech, růst v noteboocích

Jde ovšem o to, proč a kde se tržby snížily. Zde Intel paradoxně zradil jeho „datacentrický“ byznys, na který v poslední době klade důraz, a naopak ho zachraňují PC. Klientská divize měla tržby 8,762 miliardy, takže dokonce má o 1 % lepší tržby v meziročním srovnání s loňským třetím čtvrtletím. Tržby procesorů byly lepší o 5 %, ale hlavně zásluhou notebooků, které stouply o 16 %.

Finanční výsledky Intelu za Q3 2020 infografika
Finanční výsledky Intelu za Q3 2020, výsledky pro jednotlivé divize (Zdroj: Intel)

Toto snad mělo být díky tomu, že se Intelu povedlo navýšit výrobu, firmy podle svých slov byla schopná teď dostat zpět prodeje, které jí dřív ucházely kvůli tomu, že nestíhala vyrábět. Poptávka po noteboocích je silná kvůli koronavirovým karanténám a práci z domova, což Intelu pomáhá.

A naštěstí pro Intel tvoří notebooky větší část trhu PC než desktopy, které zase o 16 % klesly. Podle Intelu se průměrná cena notebookových CPU jinak snížila o 7 % (což je nové, doteď se Intelu spíše dařilo ji zvyšovat; v desktopu ceny zůstaly stejné), zatímco počet prodaných kusů v oblasti PC šel nahoru o 11 %. Intelu se o 18 % (z 1,33 na 1,085 miliardy $) snížily prodeje „ostatních“ produktů, v čemž jsou započítané modemy.

Finanční výsledky Intelu za Q3 2020 divize PC procesorů a klientských produktů modemů
Finanční výsledky Intelu za Q3 2020 – divize PC procesorů a klientských produktů, modemů (Zdroj: Intel)

V ostatních oblastech je to už pokles, až na jednu výjimku. Datacentrová divize serverů klesla o 7 % ve srovnání s Q3 2019. Tehdy měla tržbu 6,383 miliardy, nyní 5,905 miliardy. Samotné procesory klesly ještě víc, o 11 % z 5,819 na 5,151 miliardy $, ale kompenzoval to nárůst dalších doplňkových produktů z 564 na 754 milionů $, to je o 34 %. Podle Intelu pořád stoupaly prodeje cloudovým provozovatelům (+15%) a pro telekomunikační infrastrukturu (+4 %), ale tržby serverových CPU prodaných firmám a státním úřadům šly dolů o 47 %. Podle Intelu hlavně zřejmě kvůli pandemii COVIDu. Naneštěstí pro Intel tito zákazníci jsou jedni z nejlukrativnějších, zatímco obří cloudoví hráči typu Amazon/Google si díky svému postavení na Intelu vymáhají mnohem nižší ceny.

Finanční výsledky Intelu za Q3 2020 divize IoT divize serverů
Finanční výsledky Intelu za Q3 2020 – divize serverů (Zdroj: Intel)

Divize Internet of Things (pod což patří tradiční embedded produkty) spadla z 1,234 miliardy $ na 911 milionů, jen její automobilní část Mobileye mírně stoupla z 229 na 234 milionů (zbytek klesl o 33 % z 1,005 miliardy na 677 milionů $). Divize nevolatilních pamětí měla meziročně o 11 % horší tržby, 1,153 miliard $ proti 1,29 miliardy $ v Q3 2019 (ale zachovala si mírný zisk 29 milionů $). Divize FPGA klesla o 19 % na 411 milionů $ proti 507 milionům v Q3 2019.

Finanční výsledky Intelu za Q3 2020 divize IoT divize pamětí NAND a 3D XPoint a divize FPGA
Finanční výsledky Intelu za Q3 2020 – divize IoT, divize pamětí NAND a 3D XPoint a divize FPGA (Zdroj: Intel)

Výhled na další období je negativní

Snížené marže a tržby překračující odhad firmy „jen“ o 133 milionů místo o miliardu ale asi nebyly jediná věc, co analytiky a trhy vystrašila. Také odhad tržeb na zbývající čtvrtý kvartál roku je totiž relativně nízký – totiž nízký na dosavadní poměry Intelu – ačkoliv Q4 by mělo normálně být kvartálem hojnosti.

Na Q4 Intel očekává 17,4 miliardy tržeb, což by bylo o 13,9 % horší než tržby ve výši 20,209 miliardy dolarů, které měl loni v Q4 2019. Tehdy šlo o absolutní rekord firmy. V Q4 2020 má být hrubá marže okolo 55 % (meziročně horší o 5 procentních bodů, ale lepší než v Q3). Čistý zisk má být okolo 1,10 dolarů na akcii, takže firma pořád bude silně v černých číslech, nějakými 4,5 miliardami dolarů zisku.

Finanční výsledky Intelu za Q3 2020 prognóza na Q4 2020 a celý rok
Finanční výsledky Intelu za Q3 2020 prognóza na Q4 2020 a celý rok (Zdroj: Intel)

Za celý rok očekává Intel 75,3 miliardy tržeb a čistý zisk okolo 4,9 dolaru na jednu akcii. Tržby tedy pořád proti roku 2019 celkově narostou (o 4,6 % nebo víc, pokud Intel prognózu překoná), ale bude to zásluhou silné první poloviny roku a navzdory současnému slábnutí. Zhoršení se tak skutečně může projevit až v příštím roce. Mimochodem, tento celoroční výsledek je pořád lepší, než co Intel opatrně očekával v lednu (tehdy plánoval jen 73,5 miliardy $).

Finanční výsledky Intelu za Q3 2020 prognózna na Q4 2020
Finanční výsledky Intelu za Q3 2020 – prognóza na Q4 2020 (Zdroj: Intel)

Intel v Q4 2020 očekává, že klientská divize (PC procesory a podobně) bude mít zhoršené výsledky – o 5 % nižší než v Q4 2019. Ale nejhrozivěji pro něj vypadá výhled v datacentrové divizi. Tam očekává 25% propad tržeb proti Q4 2019 – to by mělo být asi na 5,4 miliardy $, protože v Q4 2019 měla divize masivní výsledek 7,2 miliardy $. Ačkoliv je tedy třeba pamatovat, že jde o srovnání s výsledkem, který byl loni mimořádný, pořád je čtvrtinový propad v prodejích (přesněji tržbách) procesorů Xeon a s nimi souvisejících produktů hodně zásadní věc, protože pro Intel je toto snad nejvýnosnější byznys.

Horší časy a dopad konkurence za dveřmi?

Toto by pro Intel mohlo znamenat chudší budoucnost, pokud by takový trend propadu proti minulým tučným letům vytrval. Ovšem to zatím není tak jisté. Je klidně možné, že tento výpadek tržeb Intelu v serverech se vůbec nepřelije k AMD a/nebo k procesorům ARM. Pokud je pravda, že jde hlavně o důsledek COVIDu, mezinárodní situace (napětí Čína-USA) a ekonomiky, pak mohou být konkurenti poškozeni stejně nebo hůř a Intelu se zase vysoké prodeje mohou vrátit, jen co se svět a ekonomika trochu vzpamatují. Například až bude někdy v příštím roce dostupná nějaká vakcína proti COVIDu.

Zatím tedy není zdaleka jasné, že Intel nastávají těžké časy. Ale je asi možné, že problémy se 7nm procesem by se spolu s posilující konkurencí mohly spojit v něco, co už Intelu natropí jisté škody, pokud výrobci ARM procesorů a AMD dokáží zaváhání Intelu využít.

Myslíte si, že se byznys Intelu letos překlopil do propadu?

Opět pád akcií

Akcie skutečně potvrzovaly, že výsledky byly přijaty spíše s obavami. Druhého dne ztrácely 10,58 % ceny – klesly z 53,90 $ na 48,20 $. De facto tak ztratily všechny optimistické zisky nashromážděné za poslední tři měsíce, od vyhlášení výsledků za Q2 a oznámení zpoždění 7nm procesu, kdy akcie také spadly z 61 $ na 48 $.

Tip: Intel končí s NAND a SSD, výrobu prodá Hynixu za 9 miliard $. Nechá si jen 3D XPoint

Možná i tyto horší výsledky očekávané do budoucna vysvětlují, co přimělo Intel nyní prodat divizi pamětí NAND Flash, která je poměrně málo zisková, stejně jako výrobu SSD. Intel si ponechá jen vývoj a výrobu pamětí 3D XPoint (nebo je bude kupovat od Micronu) a na nich založených pamětí Optane a prostředky investované do „nestrategického“ byznysu kolem NAND Flash a SSD přesune do perspektivnějších oblastí svého podnikání.

Zdroje: Intel (1, 2), The Motley Fool

Intel měl v Q3 2020 tržby „jen“ 18,3 miliardy $. Propad Xeonů o 25 %, přichází chudá léta?
Ohodnoťte tento článek!
4.1 (81.33%) 15 hlas/ů

152 KOMENTÁŘE

  1. Asi se začínají projevoval (po pár „zkostnatělých“ letech, kdy trh běžel setrvačností) kvalita Intel CPU (ať už chyby nebo léta udržované 4 jádro jako TOP produkt)
    Navíc situace na Retail trhu se nejspíš promítá už i do OEM, postupně, ale přece.

    • tady ale oem neklesl, jen servery a u těch je to taky jasné, ceny/marže šly hodně dolů … není to tedy tím, že by se tak nějak neprodávalo … po novém roku očekáváme informace z INtelu ohledně „outsourcingu“ … pak to začne létat … jsem zvědavý, na čem se s TSMC? nebo se Samsungem domluví …

      • Finančně velmi málo, proto píšu postupně, ale chodí za mnou lidi, že nechtějí ten složený PC od HP z obchodu, ale že chtějí něco s Ryzenem. Prostě Ryzen už se začíná dostávat do podvědomí i BFU

    • Intel se nema ceho bat. AMD nema kapacity k tomu ho nejak vyrazne ohrozit, viz Linusovo video popisujici situaci na trhu s NTB, ktere amd hodilo uplne pres palubu, protoze kvuli nedostatku kapacit neco hodit pres palubu proste musi.

      • Nesmíte věřit každému žvástu, který někdo na internetu publikuje. AMD rozhodně notebookový trh přes palubu nehodilo (což dokazuje množství notebookových čipů ve vývoji). Že ho nezvládá pokrýt, je věc jiná. Ono, když Intel na něm prodal meziročně o 25 % více kusů procesorů, tak se nelze divit, že AMD nestíhá. Pravá bitva se rozhoří příští rok, kdy trh bude nasycen a objemy prodávaných notebooků půjdou prudce dolů.

        • Hodit přes palubu samozřejmě znamená „nezvládá dodávat“, nikdo nepochybuje o tom, že produkty na papíře existují. Linus hodnotil amd modely kladně, oba dva nebo klik jich tam měl. Což byl právě ten problém – nulový výběr a nulová dostupnost.

          • A chápete, že výroba čipu trvá třeba 4 měsíce, takže to není zrovna věc, u které by se nechalo reagovat na okamžitou poptávku? Tedy to, co zadávají do výroby dneska, se bude prodávat někdy v únoru či březnu a odhadnout dneska, jaký bude poměr mezi poptávkou po jednotlivými čipy v té době, je dost složitý úkol. A opačně. Kdo měl v červnu tušit, že na podzim bude poptávka po notebookových čipech tak vysoká.

            • To by se pak projevil nedostatek obecne ze. To neni tento pripad, Jak Linus zminuje nejen ze nejsou zadne kusy na trhu, ale ten omezeny vyber MODELU je dan tim, ze AMD neni schopno dokonce ani slibit objemy pro vendory do te miry, ze vendori nechteji vytvaret dalsi modely. Oni vedi ze ty cipy proste nebudou.

              https://www.youtube.com/watch?v=Wfd3cO2gVHE

            • hnizdo:
              V Alze mají SKLADEM 44 různých notebooků se 7nm Renoir čipy. Ale vy věříte spíš nějakému Joudovi na YT, který tvrdí, že na trhu nejsou žádné kusy. V Alze mají i ten Asus Zephyrus G14, dokonce v 6 různých konfiguracích.
              Jediné, co je problematické sehnat, jsou Učkové varianty. Ale ani u nich neplatí, že by dostupnost byla nulová.

  2. IMHO:
    Tady není co řešit, Intel jede z podstaty, nemá reálné plány, a ani ty reálně vypadající nezvládá plnit. Nemá sexy produkty, ztratil drajv. Z jeho procesorů už mají lidi vysloveně švandu, grafiky působí rozpačitým dojmem. Konkurence už reálně ohrožuje všechny segmenty (i notebooky a servery.) Ve vedení není reflexe, takže tanker stále míří směrem na útesy. Srážka je už nevyhnutelná – reakce na kormidlo u tak velkých lodí trvá dlouho, ale potopení lodi zatím zdaleka nehrozí.

    Radek se mnou asi nebude souhlasit, ale má predikce 5 hubených let se zatím naplňuje. Indikátorem bude, jak moc se budou „intelovi ocásci“ (např. Dell) orientovat na platformy AMD. Pokud Dell vytáhne s plnou parádou své nejlepší modely s AMD, bude situace Intelu velmi špatná.

    Osobní postřeh: sleduju postupný úpadek Dell Latitude – poslední dobrý model byla E5470 (6th intel gen), pak následuje poměrně drsný sešup – 5480 ještě jakžtakž (byť už bez kvalitní docking station), ale 5490, 5500, 5510 jsou uřvané a pomalé stroje, byť mají papírově lepší parametry. Počítače neustále oklešťují, např. ethernet port postupně mizí (Lat 7400 už jej nemá vůbec, ani v té zparchantělé výklopné podobě, co neustále hrozí přerušením spojení), mizí USB a video porty.

    edit: a stačí kouknout na slevové akce v U.S., kde CPU v ceně 400 USD se najednou prodává za 219…
    https://wccftech.com/intel-9th-gen-cpus-massive-price-cuts-microcenter-core-i7-9700k-219-core-i5-9600k-169/

          • Nevím, proč Intel obhajujete, 10 let nás tahal za nos a každý rok či dva vydal nový chipset a zvýšil frekvence CPU o 200GHz. Kdyby nebylo AMD, tak máme dnes v NB stále dvě jádra a max. 4 jádra v PC. A samozřejmě zvedal cenu. Nechci obhajovat AMD, protože to napálí ceny nových CPU taky do nesmyslu, ale dobře, že tady AMD je a dělá důstojnou konkurenci.

            • ty toho nevíš mnohem víc, než jen tohle … jen pro zajímavost … kde že ten Intel obhajuji? Kdyby nebylo AMD 😀 😀 nebyl by už asi ani Intel … nechlastej tolik …

            • „frekvence CPU o 200GHz“ – tak pokud to bylo v GHz, tak bych mu to vubec nezazlival… 😀

            • Tahal za nos pitomce co se nechali tahat za nos.
              Mám SkyLake už šest let a nevidím důvod k upgrade, snad jen díky RTX3080 Ti 20GB bych uvažoval o upgrade.

              Normálnímu BFU je jedno kolik to má jader a na jakých frekvencích, hlavně že mu jede co potřebuje. AMD hype train tu vytvořil falešný obraz o tom že víc jader víc adidas, až na to že hry na víc jader prcali a jaksi to nebylo přínos. Po několika letech až se teprve vytvořili platformy pro multivláknové zpracování úloh ve hrách teprve intel začal přidávat jádra. Ale pořád nevidím smysl v deseti a víc jadrech a pro těch pár pitomců co si musí překonvertovávat deset torrentových filmů z 1920×1080 na 720×480 zaráz, fakt intel nebude nastupovat do hypetrainu víc jader víc adidas.

            • Crha: já se živím počítači, tudíž mé PC je pracant, který rozhodně nekonvertuje nějaké filmy z torrentů (když je k dispozici pohodlný Netflix, že?), ale tvrdě maká. Nějaký Skylike je dneska absolutně nestačí.
              Ty, jako BFU, to samozřejmě neoceníš.

            • Tak já mám v práci přesně Skylake, konkrétně i7-6700 a divím se jsem tohle dostal. Stačilo mi dvoujádro, Pentium nebo i3, no což, holt to sedí věčně v idle. Štve mě že tam dali takové CPU ale odflákli to 8GB paměti, která mne skutečně limituje, klidně bych si ze svého koupil dalších 8GB, ale politiky nastavené mi tak leda umožní použít vlastní myš.

              Chápu že na práci někdo potřebuje něco silnějšího, ale také spouta lidí nepotřebuje nic víc než low end.

            • Máme tu jednoho tynýta co potřebuje 64 jádro, ještě někdo další? Tombomino a rathan. To máme tři procesory.
              Kdo chce 6ti jádro na 5,5GHz….. třista lidí? tři tisíce? tři miliony? třicet milionů? ok ok nehlaste se všichni.
              _________________________
              netřeba psát co tím myslím, viď že ne?

    • Intelu ted hraje v podstate do karet i to, ze AMD se potyka (podobne jako on predtim) s omezenyma kapacitama vyroby. Takze ten ‚preliv‘ zakazniku a zakazek smerem k AMD je omezenejsi, nez by mohl byt v idealni situaci.

      • asi tak … a Intel smlouvá o outsourcingu, problém je jen jeden, že chce exklusivitu, jako má třeba AMD u TSMC … peněz má na to dost, po novém roce budeme moudřejší … vidím to tak, že xeony si bude dělat sám a zbytek by klidně hodil ven, na to je ale potřeba další továrny … nebo možná ještě pravděpodobnější, i když pro někoho možná ponižující, nákup licence od TSMC … podle Swana se o všem jedná

      • Tak zase některé ceny Intelu jsou zajímavé, O víkendu jsem koukal na případné komponenty na levnější počítač sousedům, Ryzen 3 1200 už není k sehnání, Athlon 3000G je zase slabý vzhledem k hernímu využití, Takže nejlevnější AMD je teď v rozumném krámě sehnatelné snad jen R3 3100. R5 3600 se po ohlášení cen Zen3 začal prodávat dráž, CZC i Alza (kde nebyl skaldem) ho nakopli na poctivých 200 dolarů a cena je 5700 korun, aby ne když 5600X bude za 8500. Tak jsem koukl na Intel a docela mě překvapilo že i5-10400F + B460 deska mě přijde jen o 500 dráž než Ryzen 5 3600 bez desky. V tuhle chvíli se mi tak jeví pro domácí herní počítač nejvýhodnější právě Intel kdy ta 10400F co se prodává za 4200 korun, což u AMD znamená leda R5 3500X, což je 6c/6t CPU. 2600 je pak zase jednoznačně slabší než ta i5.
        Pro toho kdo nehoní každé FPS a každý bod v cinebenchi je 10400F s cenou o 1/3 níž než 3600 určitě velice zajímavá volba.

    • Intel jen čeká na naskočení masivní 10nm+ výroby. Nejnovější továrnu nedávno dokončili, tak pár měsíců než najede na ostrý provoz. Už Rocket Lake bude pro ZEN 3 těžká konkurence – IPC srovnatelné ale opět vyšší takty. A to pořád na 14nm, takže spíš AMD pospíchá protože ví že trojkový ZEN může být reálně jejich labutí písní než začne skutečně ostrá soutěž.

  3. Je zajímavé, jak tu někteří věští chmurnou budoucnost, ale evidentně si vůbec nepřečetli článek. Kdyby si ho přečetli, zjistí, že v nadpise se autor seknul o miliardu, na což by ho zcela jistě upozornili.
    A kdyby si ho přečetli, tak by se taky mohli vlastní hlavou zamyslet na tím, jestli je pravděpodobnější, že nákupy běžných firem a státních institucí se propadly o 47 % v důsledku Covidu nebo v důsledku konkurence, když segmenty klientských počítačů a cloudu naopak vykázaly růst.

    • Ja myslim, ze jsou tady dalsi ukazatele..jako napr. marze a prumerna cena. U obou tech to parametru Intel citelne oslabil. 15% nizsi cena u Serverovych chipu, 7% klesla cena notebookovych CPU. Marze Intelu klesla o kolik procentnich bodu? 🙂
      Tohle jsou celkem zretelne ukazatele, ze Intel musi s cenama dolu. Dale pak, 10nm je drazsi nez 14nm, kde je Intel tlacen neustale jit. Proc, si snad asi kazdy domysli..
      Intel ma porad spoustu vyhod na svoji strane, ala dlouhodobe smlouvy, vztahy s OEM vyrobci, objemy produkce, ktere AMD neni schpna dodat, podpora vyrobcu, atd. Takze proto jsou jeji „ztraty“ daleko mensi, nez v idelanim pripade, kdy by se „trh“ rozhdoval na zaklade technickych parametru.
      Nicmene, pokud Intelu nevyjde jeste jedna generace, tim jsou mysleny CPU s jadry Golden Cove, tak si myslim, ze se to pomalu zacne do ‚pruseru‘ prelevat.

      • Marži si myslím Intel celkem věrohodně vysvětluje. U těch serverových čipů je to i v článku. Jestliže se propadly prodeje v segmentu s největšími maržemi (běžné firmy) a naopak rostly prodeje v segmentu s nižšími maržemi (cloudová datacentra), je logické, že průměrná marže šla dolů.
        U těch klientských počítačů to v článku není, ale Intel se tomu celkem věnoval. Zdůvodňuje to prudkým nárůstem segmentu „education“. A je to myslím vidět i třeba u nás (v ČR), kdy školy dostaly peníze na nákup techniky, aby mohly vybavení půjčit sociálně slabším.

            • nemají nic k věci, a tak jen pindají. 😉

              ono se nakonec ukáže, kdo měl pravdu – už 27. 10., tj. zítra, bude reportovat za Q3 AMD, takže bude možné srovnat, jak si obě firmy vedly.

            • odečteš konzole a bude to bída … všichni čekají na nové … další kvartál bude zajímavější … pokud budou skladem …

            • Dole píšeš, že konzole nepřinášejí žádný zisk, tj. žádné marže a tím i ziskovost, tak jak můžeš něco odečítat? Nebo jsi myslel jen obrat?

            • „Nač kvůli tobě a tydýtovi plýtvat větším množstvím slov?“
              .. kdo nema co rict, nema co napsat a kdyz nemam co rict, tak aspon zasmradim 🙂

            • cena těch apu u tsmc je cca 120 dolarů max … spíše tak 100 … kolik si přihodí amd? 10? 20%? to jim udělá 2 a půl miliardy hrubého zisku za 100 milionů čipů … za několik let … obrat za kvartál nějakých 500 milionů? Miliardu?

        • No jo, Intel v posledni dobe vysvetluje spoustu veci (typicky kde chybi vykon, co tam neni), ale tak nejak se pro ne da najit uplne jine vysvetleni. Apriori datova centra.. ano, pokud dodavam velky pocet chipu, tak je zabehnuta praxe, ze je dodam se slevou..proc? Protoze jinak bych jich dodal mene a celkovy obrat by se mi zmensil, ze jo. Takze si mzuu vybrat..mensi marze nebo mensi obrat a volba je celkem jasna :)) A druhy aspekt je uplne stejny jako u „malo-obchodu“..pokud neda tu slevu Intel, da ji nekdo jiny… A konkurence tady muze byt klidne i ARM, nejen AMD. Takze sorry, ale ja tyhle „vysvetleni“ moc‘ nezeru’…
          U tech „skolnich NB“ je to v principu podobne..prodavaji neco s meni marzi, ale maji vetsi objemy..takze jim neklesa, ale dokonce roste obrat, diky mensi marzi…co si vyberu..vetsi obrat nebo vyssi marze? A vyssi marze si Intel dovolit v tom segmentu nemuze, protoze tam na nej AMD vic nez uspesne tlaci.

          • Od konce. U těch školních notebooků to není o objemu, ale o ceně toho čipu. Výrobní cena čipu se odvíjí od jeho velikosti. Naopak prodejní s velikostí nesouvisí. Když teď Intel uvádí Tiger Lake a uvádí všechno, od Celeronu až po i7, tak je logické, že když je všechno jeden jediný křemík, že marže na Celeronu bude nejmenší a marže na i7 největší. Takže když se poptávka zhoupne k nižší ceně, tak se i marže sníží. Ten Tiger Lake je jen příklad, platí to i u ostatních řad.
            Co se týče těch datových center, tak se snažíte demonstrovat co? Já se snad nikde nepodivuju nad tím, že cena Xeonu pro nějakého cloudového giganta, který jich odebere miliony, je menší, než cena klidně téhož Xeonu pro menší zákazníky. Jen říkám, že je logické, že průměrná marže klesá v okamžiku, kdy ti běžní firemní zákazníci šetří kde se dá, protože ekonomiky prakticky všech zemí světa jdou do hajzlu. A zatímco cloud z pandemie dokáže profitovat, takže jsou investice nutné, tak ty běžné firmy své investice odkládají, když je to jen trochu možné.
            A teď k tomu začátku. Ano, Intel o spoustě věcí informuje. Je zajímavé, že někteří lidé to berou jako nevýhodu. Až se zítra podíváte na výsledky AMD, vsadím boty, že se zase nedozvíme nic, jen souhrnná čísla. Že by nám třeba prozradili, jak se změnily průměrné ceny v každém segmentu, je sci-fi.

            • „U těch školních notebooků to není o objemu, ale o ceně toho čipu. “
              .. nikoliv. Je to o cene cipu v kombinaci s tim, kolik jich OEM vyrobci odeberou => vysledne prodaji. Pokud vyrobci maji vetsi prodeje pro „skolni chipy“ budou odebirat vetsi mnozstvi ‚skolnich chipu‘. Pro Intel to znamena, ze marze budou ‚nizsi‘, ale celkovy obrat se zvysi. Vyssi poptavkou diky Covidu, muze Intel hezky zakryt ‚ztraty‘, ktere by mu jinak vyplynuuly ze zmensovani podilu na trhu.
              „Co se týče těch datových center, tak se snažíte demonstrovat co? “
              .. ja se snazim demonstrovt to, ze kdyby Intel nemel zadnou konkutenci, tak principielne zadne slevy davat nemusi. Principielne (byt to neni az tak uplne pravda) nemusel by davat ani ty mnozstevni. Kde neni konkurence nejsou ani slevy. Jedna z tech nejzakladnejsich poucek, kdyz jste v bussinesu. To ze odebere gigant 10.000 chipu..on by je totiz nakonec nejspis stejne odebral i tak bez tech slev..a nebo by je vzal pristi rok.
              Jinymi slovy, pro mne je celkem zretelne videt, ze Intel se uz realne potyka s konkurenci i presto, ze ta ma porad hlinene nohy.

            • tombo, pokud máš obrat miliardu a zisk nula, na co ti je vyšší obrat? Je to vidět u AMD a konzolí … i kdyby se jich prodala miliarda, na finančním výsledku amd to moc vidět nebude … v podstatě máš pravdu, ale jako vždy, přeháníš … Intel má určitě větší zisky z xeonů, jako z notebooků, i když těch notebookových vyrobí asi tisíc krát víc …

            • @gogo
              To je extremni pripad. Porad se bavime o tom, ze tam marze jsou a nejsou na „nule“ Ten pripad vypada trochu jinak… prodam 100.000 ks s marzi 10 a nebo 50.000 s marzi 15?
              Tolik na vysvetlenou.

            • @JH
              neodpustim si jedno rypnuti..pokud neverite, ze financi vysledky Intelu se take neodvijeji od postupne schopnosti AMD Intelu pomalinku konkurovat (mysleno obchodne, technicky konkuruje zdatne), proc teda Intel do vsech svych prezentaci produktu cpe horem/dolem srovnani s produkty AMD? Proc se snazi trapne-okatym zpusobem vyzdvihovat svoje produkty nekdy tak neomalene, az se technickemu cloveku chce rvat smichy (jinak by musel brecet) nad marketingovym oddeleneim Intelu.
              Pokud AMD Intelu nekonkoruje, proc to Intel dela a jak to ze se to pak nezrcadli v tech financnich vysledcich? Ale tak treba se Marketing v Intelu ztrapnuje sam a rad a uplne bez priciny..

            • tombomino:
              Intel se samozřejmě potýká s konkurencí. Ale s tou se potýkal minulé čtvrtletí i minulý rok. A jestliže v 1. a 2. čtvrtletí letošního roku vykazoval meziroční růst průměrných prodejních cen, tak je dost nepravděpodobné, že primární příčinou poklesu v 3. čtvrtletí je konkurence a ne důsledky pandemie.
              Snižování cen je v případě poklesu trhu naprosto běžné i tam, kde vás konkurence nijak netlačí. Je to prostě přesně to, co píšete u těch notebooků. Kdyby s cenou nešel dolů, tak ten pokles v utržených financích bude ještě větší. Navíc ten pokles ceny nemusí být vůbec poklesem ceny produktů, ale jen a pouze volbou chudnoucích zákazníků volících levnější verze produktů.

            • Tombo, proto jsem napsal, že v podstatě máš pravdu, není co vysvětlovat … v tomto případě ale ta tvoje teorie kulhá na všechny čtyři

            • @RH: Souhlasim, pokud ztratil v DC vyznamne % reve a zaroven AMD nevykaze odpovidajici % (ne stejne, to by se musely porovnavat dodane kusy), tak je problem jinde (Pandemie) nez v konkurenci. Pro uplny obrazek je treba mit v ruce i vysledky AMD za stejne obdobi.

            • leppard:
              Až tento týden AMD ohlásí své výsledky, tak se stejně nic nedozvíme, protože ona nereportuje obraty jednotlivých segmentů procesorů ani změny jejich průměrné ceny.

            • RH: Pokud by se jim hodne zadarilo v DC na ukor Intelu, tak si to urcite nenechaji pro sebe. Ikdyz opravdu „slevaji“ cisla dohromady za nekolik divizi, tak tohle by minimalne zminili.

            • @RH
              „Ale s tou se potýkal minulé čtvrtletí i minulý rok.“
              .. ano to je pravda. Ale ta konkurence mu roste (teda spis rasi) pred ocima. Jako ono je to celkove asi komplikovanejsi, nez se to do tech zjednodusenych komentaru da napsat. To ze jsou tady vlivy ala Covid, to nepopiram, ale to na druhou stranu ani nevylucuje to, ze ta rasici konkurence AMD je pro Intel vetsi problem, nez byla loni. Ja jsem zvedavy na trzni podily Q3/Q4 treba v noteboocich. To taky napovi hodne. I servery muzou byt zajimave. Kolik z tech faktoru udela co na poklesech Intelu..to uz je stejne spis na dohadovani.
              Posledni vec..pokud trzni poily AMD budou rust, tak budou rust na ukor Intelu. Tudiz o toto, Intel nutne prichazi. Samozrejme za predpokladu, ze Intel je schopen dodavat..a to on podle jeho slov je. Tady mas spis problem ted AMD, ze neroste tolik, jak by ve skutecnosti mohlo a to jej bude hodne brzdit.

            • tombomino:
              Myslím, že se opět nedozvíme nic. Ony ty analytické firmy si ty údaje cucají bůhví odkud.
              Třeba Gardner reportoval, že dodávky počítačů rostly meziročně ve 3Q o 3,6 %. Intel reportuje, že prodeje klientských procesorů rostly o 5 %. O tom, že AMD meziročně rostlo o desítky procent taky asi nikdo nepochybuje. Takže kde je pravda?
              Samozřejmě to srovnání není úplně košer. Jedna proto, že se prodávají procesory i mimo ty počítačové sestavy, a taky proto, že prodaný procesor v jednom čtvrtletí může být prodaným počítačem až v dalším čtvrtletí.
              Nakonec stejně zbyde to jediné, co se dá srovnávat, a to jsou tržby a zisky.

        • Sila Intelu je porad v jeho velikosti a „benefitech“, ktere muze OEM poskytovat, jak jsem zminil vys. To jsou velmi podstatne veci, ktere se budou menit jen hodne pomalu. Doom Intelu v jeho dnesnich ‚neuspesich‘ tom vidi jen „modra slunce“ a jemu podobni. Intel je samozrejme porad obchodne tolik silny, ze ty ztraty jsou jen inkrementalni. Na druhou stranu, vse co ‚ztrati‘, tak zase ziskat uz nebude tak snadne, pokud AMD/ARM bude slapat a neudela nejaky propadak a postupne si Intel necha narust velmi solidni konkurenci, kterou jeste pred 3 lety vubec nemel.

          • snažím se snažím, ale pořád nemohu pochopit, co že je špatné na tom, když intel ztratí nějaká procenta, třeba i desítky procent z podílu? Co by jsi měl z toho, kdyby Intel ovládl celý trh a z AMD by byla jen další „VIA“? Co by kdokoliv z toho měl?

            • “ co že je špatné na tom, když intel ztratí nějaká procenta, třeba i desítky procent z celku? “
              .. pro nas samozrejme nic, pro nas je to jedine dobre :))
              Blby je to pro Intel…

            • „že to trápí právě tebe?“
              .. :)) treba mne bavi o tom „filozofovat“ 😉

      • Ten segment, o kterém píšete, ten roste. Ale evidentně vám uniká, že Intel dělá i jiné produkty, které nepoužívají lidé potřebující komunikovat na dálku. A když nějaké firmě začnou klesat z důvodu covidu tržby, tak holt odloží upgrade svého technického vybavení, protože to je první věc, na které se dá bezbolestně ušetřit.

        • Dobře které produkty Intelu podle Vás jsou negativně ovlivněny covidem?

          Jenomže tohle je o tom, jestli chci nebo nechci zachovat business (třeba koupil účetním notebooky aby mohli pracovat z domova).

          Naopak doba propadu výroby je ideální k tomu abych za levno výrobu zdokonalil. Nejlépe zautomatizoval.

          • Když se podíváte na ten článek, tak to tam snad jasně je napsáno. Dramaticky klesl segment „Enterprise & Government“ (meziročně o 47 %), což je část serverového byznysu, v podstatě vše mimo cloud.
            Tedy ne, notebook pro účetní v tomto segmentu není. V tomto segmentu je třeba firemní server, na kterém ta účetní databáze běží. A běží tam, ať se ten účetní připojuje z firmy nebo z domova.

            • gogo1963:
              Řekl bych, že ne. Software se prolíná asi všemi divizemi, ale spíše jako podpůrný prostředek. Intel má cca 13 tisíc programátorů (to jsem teď někde četl, ale už nevím kde). A jejich prací není prodej nějakého softwaru, ale podpora hardwarových produktů. Tedy nejen lepší ovladače, ale i práce na kompilátorech, práce na oneAPI či dokonce i práce na nějakých open projektech, jako je třeba Linux. Ladí software tak, aby běhal na inteláckém hardwaru lépe. To je věc, co AMD dost chybí. Kdyby něco takového zavedli taky, tak by jejich náskok ve výkonu o dost poskočil.

            • Segment „Enterprise & Government“ je segment typů zákazníků a nikoliv produkt Intelu který poklesl a na který jsem se Vás ptal.. To jste se netrefil.

              Covid naopak tlačí i na posílení serverů. Kupříkladu terminálové služby požadují výkon na serverech třeba i pro ty zmiňované účetní co pracují z domova.

            • Dědku, vždyť vám to Radek jasně napsal… pravda se nehodí do krámu?

            • DedekHrib:
              Enterprise & Government je část DCG, tedy serverové divize. A je to část podle typu zákazníka, to máte pravdu. Ale pokud si ten zákazník koupí notebook s inteláckým procesorem, tak se příjem nepočítá do DCG, ale do CCG a ta už nedělí podle typů zákazníků, ale podle typu zařízení (desktop, notebooky).
              Že pandemie má vliv na obě strany, je snad naprosto jasné každému, jen ne vám. Ale ten pokles u těch serverů bude naprosto převažující. Klidně si dál myslete, že zčistajasna dokázalo AMD sebrat Intelu 47 % trhu. Pokud ve středu AMD ohlásí růst obratu o několik miliard proti plánu, tak se ukáže, že máte pravdu.

            • Ale to jsme někde zcela jinde. Mluvili jsme o tomhle „Covid? Ten bych spíše viděl jako veliké povzbuzení strhu s výpočetní. Lidi přece potřebují komunikovat na dílku a k tomu potřebují ne jen webkamery ale i počítače.“

              Covid by logicky měl vést k potřebě posílit jak klienty tak servery. Aby ochránili lidi před zbytečným kontaktem. Proč zrovna Intel v téhle serverové oblasti poklesnul to je otázka. Logiky mi tam Covid prostě nesedí.

            • @DedekHrib: Ze by to bylo kvuli tomu, ze servery se nepouzivaji zdaleka jen pro komunikacni SW? Naopak si troufnu tvrdit, ze jich bude naprosta minorita… 🙂

            • blue.sun 26.10.2020 at 12:45

              Tahle i když je to pravda se mi nehodí ne do krámu ale do kontextu. Víte Pan Holeček má sice pravdu ale v tomto případě on hovoří o voze ale já zmiňoval kozu. Proto píši co píši.

            • jo ještě napiš, co ti zákazníci u Intelu dělají … chodí na přednášky a za to platí? Že ty Holečkovi nerozumíš neznamená, že píše o něčem jiném … tohle ale zdaleka není první případ, co píšeš píčoviny a pak se snažíš žehlit a překrucovat … polož otázku jako člověk, ne jako kokot a bude ti odpovězeno jako člověku …

            • leppard 26.10.2020 at 13:05

              To si netroufnu odhadnout v čem to je. Jenom tvrdím, že Covid logicky tlačí na posilování výkonu na klientech i serverech.

              Byl jsem v situaci kdy jsme měli kupovat servery. Byla to asi před dvěma roky nezáviděníhodná situace. Do AMD se mi nechtělo protože to je pro mne doposud dost neošmatané řešení. Proti tomu stál Intel který byl samý bug. Kdybych měl možnost tak to odložím. Bohužel jsme ale museli koupit protože to byly 9 let staré vykopáky a prostě už se nedalo s tím slabým výkonem dále žít. Nakonec jsme koupili Intely ale mám z toho divný pocit až do dnes.

              Mimo jiné nejvíce jsme tehdy potřebovali výkon SQL serveru a na druhém místě byly terminílové služby. Dokonce jsme začali po upgrade PC klientů terminálové služby rušit abychom ulevili serverům. Z dnešního pohledu nebylo to rušení terminálových služeb to pravé.

            • gogo1963 26.10.2020 at 13:14

              Chcete otázku? A jak to co jste napsal souvisí s prodejem serverů u Intelů?

            • DedekHrib:
              Intel teď v rámci DCG vykázal 15% růst v oblasti cloudových služeb (to je to, na čem běží naprostá většina infrastruktury té práce z domova) a 47% pokles v oblasti těch „běžných“ serverů, které mají firmy, školy, úřady na ty svoje běžné věci, běží na nich DHCP, DNS, Windows doména, síťové disky, firemní databáze, často i firemní webové stránky, poštovní služby, VPNky pro vzdálené připojení do firemní sítě, zabezpečují tiskové služby, zaznamenávají přístupy do budovy přes čipy a tisíce dalších věcí.
              Vůbec to není o tom, že by neexistovala firma, která potřebuje ten server upgradovat nebo zřídit úplně nový, ale o tom, že většina těch firem, škol a úřadů to dneska nepotřebuje, a protože je doba nejistá, tak své nákupy odkládá. A odkládá to třeba i na úkor těch notebooků pro práci zaměstnanců z domova. A asi se najde i dost firem, které to přesvědčí k přechodu od vlastních serverů do pronajatých cloudových, už jen proto, že z krátkodobého hlediska to vychází levněji.

            • Radek Holeček 26.10.2020 at 14:04

              Tímhle co jste napsal zase podporujte moje tvrzení. Když jenom Intelu rostou cloudové služby tak logicky je potřeba v souvislosti s Covidem je potřeba výpočetní výkon i na serverech. Je jedno jestli ten procesor je ve státní zprávě, u Intelu, Amazonu, …, či u nějakého výrobce. Trh se servery by měl také růst.

              Intelu ale neroste a je otázka proč.

            • DedekHrib:
              Vaše logické dedukce prostě nedávám. Cloudový byznys roste proto, že čím dál víc lidí používá cloudové služby, ať už jsou to komunikační nástroje (např. Microsoft Teams, Google Meet nebo Zoom), nástroje na online tvorbu dokumentů, nástroje na sdílení souborů nebo roste i úplně obyčejné online hraní nebo online sledování streamovaných pořadů. Všichni ti, kdo ty služby provozují, navyšují kapacitu a tím zvyšují prodej procesorů v tomto segmentu.
              No a pak je tu ten druhý segment, na který takový tlak na navyšování výkonu není. Když zaměstnanci dělají z domova, nemáte důvod zvyšovat rychlost serveru ve firmě, protože nároky na jeho výkon nijak nestouply. V nejhorším možném případě jsou stejné. A i když z domova nedělají, tak se firmy asi neženou do nějakého zvyšování výkonu těchto svých serverů, jednoduše proto, že ho akutně nepotřebují. Jejich ekonomické výkony jdou spíše dolů, než nahoru. A i když dolů nejdou, opět platí, že když to fungovalo doteď, bude to fungovat ještě nějaký čas. A firma tak ušetří. Vážně nechápu, co je na tom tak nepochopitelného.

            • Radek Holeček 26.10.2020 at 18:13

              Proč lidé používají tyto služby? Protože Coronavir. Tyto služby lidi digitálně izolují a nehrotí jejich nákaza. Když už i Microsoft udělal z Windows klienta meetingů (funkce Meet now) tak to asi tak bude.

              Nemám potřebu Vás o tomhle koronavirovém tlaku přesvědčovat. Ale obecně rozvoj cloudových služeb tlačí na potřebu výkonu serverů kde se provozují. Proto je nelogické aby zisk ze serverů u Intelu tolik klesal. Proto si myslím, že je za tím něco jiného.

              Je zbyteční se dále trápit. Rád jsme si s Vámi poklábosil a přeji pěkný večer.

        • Naopak si myslím, že Vy jste v tomto případě trol. Schválně jsem se díval a v době kdy jste ten svůj příspěvek zveřejnil tak v celé diskusi nebyla jediná zmínka i Nvidii. Přesto jste uvedl jak jste smutný z toho jak v diskusi je pro někoho celoživotní náplň Nvidia.

          Když tehdy nikdo Nvidii nezmiňoval tak si myslím, že jste asi psal o sobě.

            • „Ti jedinci kteří nenávidí intel jsou ti stejní co nenávidí nvidii.“ Ano to máte pravdu protože to jsou ti co nekriticky adorují AMD. Tady jsme se v podobě pana Jaycop setkali s opačným. Se člověkem který nenávidí AMD.

              Víte ale tyhle žabomyší války jsou spíše než střetem lidí co nenávidí střetem lidí co milují tu svoji značku. Tak trochu jim závidím. Já jsem taková stará děvka prodejná která jde s tím kdo jí dá více. Je mi jedno jestli to je Intel nebo AMD. 🙂

    • Ja bych rekl, ze pro nektere mentalne jinak naladene jedince, kteri se potrebuji identifikovat s urcitou znackou, tak je celozivotni naplni komentovat ty druhe, aniz by do sveho komentare pridali jakoukoliv vlastni invenci 😉 ktere zrejme intelektualne nejsou schopni. Dulezitost takoveho komntare pak zaruci aspon nejaka infantilni prezdivka, na to jim ten jednodussi intelekt aspon staci 😉
      To oni ale ve svem jednoduchem pojeti sveta moc nechapou…

    • „Jaycop – Pro některé zdejší jedince je Intel a NVidia evidentně celoživotní náplň 🙂 Smutné.“

      No, to napsal zyrytý Intel+Nvidiák, který o AMD nikdy nenapsal nic hezkýho. Řekl bych, že ses trefil do vlastní nohy… to je taky smutné

      • No tak snad nechceš abych spočítal kolik tu je výlevů pana Tynýta a tombomina na téma AMDD a kolik Jaycopa na téma intelu a nVidie. Jediný kdo se tu střílí do vlastní nohy jsou AMDD fanATici.

        • „pan Tynýt“ ovšem na rozdíl od pana Gaycopa diskutuje k věci, jen se čas od času nechá vyprovokovat k osobní odpovědi.

          Navíc, když už jsme u těch týmů, tak zelený fanatický kroužek tvoří např. výše zmíněný, pak ty, Simi a Komplík (alias JirkaK – ten ale aspoň neuráží a píše sám za sebe).

          Nemám problém diskutovat s někým, kdo má jiný názor, nebo je dokonce fanda jiné značky. Mám problém s lidmi, kteří místo argumentů používají osobní urážky a zesměšňování. Já s tím nemám problém, přizpůsobím se – na hrubý pytel patří jen hrubá záplata.

          • „Nemám problém diskutovat s někým, kdo má jiný názor“ – to zní od člověka, který považuje svůj názor za jediný správný, hodně komicky. Topovka jsou pak tvoje zářezy na téma eRouška 😀

            • Snad kdybys odložil předpojaté brejle a četl co jsem DOOPRAVDY napsal (a v jakém kontextu, jakým stylem) – samozřejmě za předpokladu, že rozumíš delší stati psané češtině, což už dnes také není úplná samozřejmost – tak by ses takto neztrapnil.

              Mimochodem, abych mohl názor změnit, tak to by mě nejprve musel někdo přesvědčit. A to se třeba tobě (jakožto vzorku typického stádovitého elementu) asi nepodaří.

            • Nic ve zlém borci, ale diskuze s vámi na jakékoliv téma je naprostá ztráta času. V polovině případů jenom trollíte a zasíráte diskuze na většině odborných webech, takže bych o psychice raději pomlčel.

            • víš jak to je: jak se do lesa volá, tak se z něj ozývá. Krom toho, ty sem nechodíš diskutovat, ty si sem chodíš zchladit žáhu.

            • „takže bych o psychice raději pomlčel.“
              .. ..ha ha..ten se povedl. Ty jsi dobry komik..mentalne deprivovany clovek jako ty, kteremu stoji za to jen prijit a vyblit komentar na tema redaktora jineho webu a nebo jen pustit jedovku na nekoho tady bez jakehokoliv snahy napsat smysluplny komentar.. Ty jsi akorat potrefena husa, ktera si neni vubec vedoma, co sama dela..

  4. Fanoušci AMD potřebují úspěšný Intel a naopak. Stačí se podívat jak to dopadlo ve HEDT. V době X399 stačilo na vstup do platformy 25kKč(MB+CPU), pro TRX40 je to již 45kKč (protože srovnatelná konkurence ze strany Intelu tu prakticky není).

  5. Chrabří AMDD rytíři vyrazili na křížovou výpravu do boje aby kompletně zhejtovali intel.

    Chudá léta, neschopnost a bankrot stokrát dokola omílaná lež se bohužel nikdy nestane pravdou.

    Realita je taková, že intel si v pohodičce jede, cokoliv vydá to prodá, AMDD je někde vzadu a nechává mu prostor aby nedostal počuni od antimonopolního úřadu a dávno má vymšlené procesory na 7 i 5nm a věřím, že mají už i výsledky těch nekřemíkových čipů, ale pěkně to drží v šuplíku a vyndají to až to budou potřebovat. Deset let tady ždímají trh na 14nm stokrát zaplacenou linkou ale teď už bankrotuje… tak určitěěěěěěě

    • Víš co je na tom celém nejlepší? Mně je aktuálně Intel úplně ukradenej – nemá mi co nabídnout. Já se teď jen královsky bavím potrefenýma husama, které vyskakují jak čertíci z krabičky při sebemenší zmínce o situaci v Intelu, a protože nemají žádný argument (až na výjimku Radka, který v tomto ohledu je někde úplně jinde), tak všechno co dokáží, je plácat hověziny a osobně urážet.

          • Tak je pravda, že Tynýt je mistr Damage Controlů. On teda není mistr v tom, že by dokázal negativní vlastnost otočit ve prospěch daného produktu. Ale v tom, že nevynechá snad ani jeden článek pod který by nějaký Damage Control nenapsal. Domnívám se že by Tynýt mohl také dostat řád pana Jaroslava Crhy.

            • Jasně, „moje oblíbené“ AMD to válcuje po všech stranách, ale já dělám damage control… LOL. To ses zase naučil nová cizí slovíčka, ale ještě nevíš co znamenají, že? 😁

      • Mě aktuálně nemá nabídnout co Intel a bohužel ani AMD, a ani 4.11. se to nezmění, AMD jen dožene to co mám už 3 roky, možná to o kousek překoná, hlavně víc ani nepotřebuju.

        Co je ale jisté je, že dnes koupím podobný výkon co před 3 lety stál 8800, dnes mám u Intelu za 4200, u AMD za 5700. Takže pro mě jednoznačně plus že pro mě dostatečný výkon pořídím levněji, to se samo týká de facto všeho, paměti jsou levnější, SSDčka jsou levnější, výkon v grafikách je také stále levnější, snad jen case a zdroj zůstávají cenově stejně, ale case člověku může sloužit celý život a zdroj přežije min dvě sestavy.

    • Tak pokud by to byla pravda a „nespadl“ jim u toho driver, tak by to na pocatecni generaci nebylo spatne. Bylo by to takove ‚druhe (drivejsi) AMD“. Jeste bude zalezet na cene a spotrebe 🙂
      Videl jsem nejaky predbezny test separatni „DG1“ bylo to jen vykonove na urovni NV MX330..coz je dost slabe. Snad to byl jen jeden z tech „horsich“ kousku HW a jinde to bude lepsi.

      • I když výkon 3070 mít nebude a přijde až v roce 2022, tak se nedá říci, že by přišla pozdě. Intel snad nikde neinzeruje, že zadupe konkurenci do země. Intel uvede grafiky a získá nějaký podíl na trhu. A tím, jak je bude prodávat, získá i nějaké peníze. Nic víc, nic méně. Nemá moc co ztratit. Náklady na vývoj těch grafik už jsou započteny v současném hospodaření, takže pokud to nebude takový propadák, aby vyrobené čipy házel na skládku a jejich prodejem ani nepokryl cenu těch vyrobených waferů, tak vydělá. Navíc, jelikož s nimi nebude konkurovat žádnému jinému svému čipu, může je prodávat klidně s minimální marží.
        Ostatně on se ani netají, že ta verze grafik pro hráče je až ta poslední. Prioritu mají integrované grafiky a pak ty serverové výpočetní. Tedy to, co chce pokrývat vlastním výrobním procesem. Ty grafiky pro hráče, to je jen pokus.

        • „nedá se říct že by přišla pozdě“ – chceš tedy říct, že přijde včas? To je poměrně hodně odvážné tvrzení, zejména po prohlášeních Intelu, že „tentokrát“ bere herní segment vážně. Pokud si myslíš, že z hubených marží dokáží financovat s nulovou bilancí údržbu driverů a jejich podporu novým hrám, pak jsi velký optimista (řečeno eufemisticky). Sám jistě víš, že Intel bere snižující se marže vážně, ale tady se usilovně pracuje na jejich dalším snižování, a to s mizivou šancí na úspěch. DG1 byla z pohledu ovladačů katastrofa, často ani nebylo možné dokončit testy. Navíc platí: buď prodá jen pár tisíc kusů, a pak se nezaplatí podpora, NEBO prodá velké objemy těchto karet, ale pak to bude mít zásadní vliv na marže a ziskovost. Většinou mají tvé příspěvky hlavu a patu, ale teď to byla vážně slabota.

          No a pokud je HPG marginální, proč se vůbec obtěžují s jejich vývojem?

          • Když po revoluci začala Škoda konkurovat západním zahraničním automobilkám, nazval byste její nástup na ty trhy jako „přišla včas“ nebo „přišla pozdě“?
            Náklady na drivery budou skoro nulové, protože ty musí fungovat už pro integrované grafiky se stejnou architekturou. A předpokládám, že ani vy si nemyslíte, že by Intel přestal integrované grafiky dělat.
            Marže a ziskovost jsou dva spolu ne úplně související pojmy. Ano, u jednoho produktu je mezi nimi úměra. A firma se samozřejmě snaží mít u každého produktu marži co nejvyšší. Ale tohle samozřejmě vůbec neplatí u nových produktů, s kterými se chce prosadit. Nebo si myslíte, že třeba produkty Mobileye se prodávají s tou více než 50% hrubou marží, kterou má Intel v průměru? Něco jiného je uvést třeba nový procesor, na kterém by firma měla menší marži. Tím by si samozřejmě snížila prodeje jiných procesorů. A proto o tom Intel neustále mluví. Když prodává 10nm notebookové čipy a 14nm notebookové čipy, logicky mu vadí, že na těch 10nm má menší marži. Lidé šáhnou po „lepším“ čipu a firma na tom méně vydělá. Ale nové produkty, které nemají žádnou konkurenci z domácí stáje, mohou mít marži minimální. A pokud bude kladná nejen hrubá, ale i provozní, tak ziskovost firmy jako celku se zvýší.
            HPG je vedlejší produkt vývoje něčeho jiného. Něco jako když AMD uvedlo ThreadRipper. A aby se to prosadilo, tak to vůbec nemusí porážet top produkty konkurence. Kdyby dneska vyšla konkurence GTX 1660, tak si myslíte, že se v tomto segmentu trhu nedá nic vydělat? Je skoro jedno, s jakým výkonem ty grafiky vyjdou. Vždycky tady bude při vhodném nacenění nějaká část trhu.
            Vy hrozně rád operujete tím, že Intel nemá nic „konkurenceschopného“. Ale podle mě vůbec nechápete, že konkurenceschopný není synonymum slova nejvýkonnější. Konkurenceschopné jsou i Atomy. A konkurenceschopné mohou být i ty budoucí grafiky. A je jedno, jak budou výkonné a i nebude záležet na tom, kdy přesně přijdou na trh.

            • Škoda po revoluci zahodila naprosto vše, co měla. Felicie bylo poslední české auto, byť už částečně s motory od VW a upravené pod taktovkou VW. Ze starého AZNP zbyl jediný komponent, převrtaný a VW vylepšený 1,4MPI. Bez peněz, know-how a komponent VW by nebyla Octavia, Fabia, a ani další (následující) modely. A tedy hovořit o tom, zda přišla pozdě či včas je zcela nesmyslné, ta značka se v 90. letech budovala z nuly, sice na základě původního loga a značky, ale s použitím cizích komponent a znalostí. Srovnávat to s GPU Intelu je tedy naprostý nesmysl.

              Navíc je tu několik podstatných aspektů. Intel má dlouhý (či zkonstnatělý) rozhodovací proces – takže propásl nejvhodnější okamžik, kdy mohl do hry vstoupit (to když bylo AMD slabé a nvidii nekonkurovalo – tehdy měli šanci je když ne nahradit, tak alespoň dohnat). Dnes, když se AMD vrátilo do hry a budou s nvidií bojovat o výkonovou korunu, je pozice Intelu v herním segmentu jasně neudržitelná – nemá patentové portfolio, nemá dost lidí (zkušených), nemá know-how, nemá vztahy s vývojáři her a nemá ani ty fanoušky. Dřív nebo později se někdo podívá na čísla (tím spíše, že Intel míří do hubených let) a celou tuhle taškařici ukončí. Z grafické divize se stane dodavatel lepšího GMA do mobilních CPU a možná specializované výpočetní karty pro servery – ale zde už dávám šanci jen cca 30%, že to zvládnou, protože je konkurence umlátí inovacemi, podporou a výkonem.

              Ono signifikantní je, že z HPG se nejprve vyvalily rendery svítícího deklu chladiče DG1… prostě mají jen naleštěný prdy, nic víc, reálné výsledky jsou tragedie. Ještě chvíli si Koduri bude hrát na vývoj a pak ho zaříznou pro špatné finanční výsledky.

  6. Som rád, že dostali cez držku pričom marže/ceny padnu, ale totok neni vdaka amd,. Proste nám svet s koronou ide do sraček.
    Ale niektore známe kusy (tzv. Ultras) tu z toho robia tučnú amd žurku 😀
    Pozor už letia kocky 😛

  7. Chudaci. Jedinej kdo muze plakat, jsou akcionari.
    Nam beznym spotrebitelum to muze byt bytostne fuk. CPU nezlevni. At uz si s nimi AMD vytre zadek, nebo ne, ceny CPU pujdou pouze nahoru.
    Mylne predstavy ze AMD kdyz dozene Intel, tak vznikne konkurence a ceny klesnou, tomu muzou verit pouze naivni snilkove. Jedine co se stane je, ze produkty AMD podrazi na uroven Intelu, resp nad ni.

      • Hej, už je o tom novinka na pctuningu a red ultras sa zúfalo pokúšajú o damage control.
        Oni si tam podaktorý fakt myslia, že to tento rok ešte kúpia za doporučené ceny.
        nj, [SMAZÁNO REDAKCÍ] sučkovci a stachuJáci rýchlo vytriezvu 😀

        • Ty jo máš pravdu, šestijádro na 3,8GHz za necelých 7000,-Kč, tak to čumím.
          Za tu cenu jsem kupoval SkyLake na 4,4GHz sice čtyřjádro, ale už je to min. 3roky, takže skoro žádný posun.

        • Já ti nevím, ale mně to spíše připadá, že Obra už nikdo nebere vážně.

          A mimochodem, na PCT je spousta nesmyslných newsek, ale o AMD se v nich píše vždy jen v negativních konotacích. Aneb jak lze vyvařit „newsku“ na základě předobjednávkových cen z eshopů.

          • „Já ti nevím, ale mně to spíše připadá, že Obra už nikdo nebere vážně.“
            .. vzdycky budes mit lidi, co jej neznaji, nebo jsou „novy v oboru“
            Pamatuji si na sebe, kdyz jsem jeste Obra zral (protoze jsem jej neznal), chodil jsem na jeho „Obrhardware“ a ‚hltal‘ co tam psal. Co je to za mentalniho pacienta mi doslo az ve chvili, kdy se chvastal tim, jak napalil vsechny faikovnimi slidy s prezentaci bulldozeru.
            Jinymi slovy, spousta lidi mu skoci na ty jeho „speky“, pokud jej neznaji a PCT delat i vse proto, aby jeho „status quo“ zustal jaky je.

      • Ale co jsi čekal? Charitu? Není konkurence, AMD má výkonovou korunu, ze Zenu je prémie. Tohle tu bylo minulých 10 let v podání Intelu. Jestli někdo čekal, že ceny budou stejné, nebo dokonce nižší, tak je naivní. Kdo chce ušetřit, bude si muset počkat, nebo kupovat Béčko, tj. Intel – opět stejně jako dříve, kdy podobnou taktiku bylo nuceno používat AMD.

        Naopak AMD teď bude hrabat prachy – můžeme jen doufat, že rozumně.