V Nvidia App je nový AI upscaling pro přehrávání videa. Teď má lepší výkon a umí i HDR

7. 2. 2025

Sdílet

 Autor: Nvidia
Vedle nového DLSS 4 teď Nvidia vydala i novou verzi svého AI upscalingu pro přehrávání videa. Zde ale nový AI model nezlepšuje kvalitu, ale výkon a zatížení GPU.

Když Nvidia v lednu odhalila grafiky GeForce RTX 5000, prezentovala s nimi různé novinky pro hry (i když ne všechny jsou výhradně vlastností těchto nových GPU), nejvíc asi DLSS 4 a jeho generování více interpolovaných snímků. Architektuře Blackwell a těmto funkcím jsme věnovali samostatný článek, ale teď, když se grafiky začaly prodávat (byť v omezeném množství), firma vydala ještě další novinky, které předtím ušly pozornosti.

Z těch už jsme psali o technologii Smooth Motion, která rozšiřuje generování snímků (ne však multisnímkové) i na hry, které tuto funkci, nebo vůbec žádné DLSS nepodporují. Smooth Motion běží čistě na úrovni ovladačů bez integrace do hry, takže ho lze zapnout všude, ale výměnou za to je kvalita horší, jelikož nelze použít data ze hry o pohybu, prvcích GUI a podobně. Tato technologie je obdobou AMD Fluid Motion Frames, což je stejný koncept na bázi generování snímků FSR 3, ale grafiky Radeon s touto univerzální formou v ovladačích přišly dřív.

RTX Video Super Resolution January 2025 update

Vedle Smooth Motion ale teď aktualizace ovladačů vydané u příležitosti vydání GeForce RTX 5000 mají další novinku – vylepšenou funkci AI upscalingu pro přehrávání videa která se jmenuje RTX Video Super Resolution a byla vydána v roce 2023. V aktuálních ovladačích je teď nová verze, která, zdá se, nemá uvedené číslo, Nvidia pouze hovoří jako o „January 2025 update“ této funkce.

Nvidia vydala upscaler webového videa RTX Video Super Resolution. Jako DLSS 2.0 ale není Přečtěte si také:

Nvidia vydala upscaler webového videa RTX Video Super Resolution. Jako DLSS 2.0 ale není

Upscaling RTX Video Super Resolution je teď ve VLC Media Playeru (nebo aspoň částečně) Přečtěte si také:

Upscaling RTX Video Super Resolution je teď ve VLC Media Playeru (nebo aspoň částečně)

Tato letošní aktualizace RTX Video Super Resolution je podobného rázu jako DLSS 4 v tom, že obnáší novou natrénovanou neuronovou síť, která upscaling videa na vyšší rozlišení a postprocessing provádí. U DLSS 4 Nvidia nasadila novou neuronovou síť typu transformer a výsledkem by měla být zlepšená kvalita výsledných snímků. U nové verze RTX Video Super Resolution není ovšem přechod na neuronovou síť typu transformer zmíněný, nejde tedy asi přímo o aplikaci stejného (nebo odvozeného) modelu z herního upscalingu.

Lepší výkon a podpora HDR

V oznámení o této aktualizaci není také zmíněno nic o zlepšeních kvality obrazu, které je inzerováno u DLSS 4, asi se tedy nedá čekat nějaký velký (pokud vůbec nějaký) pokrok. Místo toho letošní lednová aktualizace zvyšuje výkon, respektive efektivitu. Nový AI model se tedy zřejmě zaměřil na to. Podle Nvidie nová neuronová síť potřebuje asi o 30 % méně výpočetního výkonu (snižuje zátěž GPU o 30 %).

Druhá významná změna je, že škálování nyní oficiálně podporuje i HDR video. I když je otázka, jak moc je toto třeba, protože HDR video už je obvykle ve vysokém rozlišení a těžkotonážní upscaling s postprocessingem bývá užitečný spíše na méně kvalitní video v nízkém rozlišení. U kvalitního nerozmazaného a kompresí nezdegradovaného videa s vysokou mírou detailů riskujete, že intenzivní posprocessing nadělá víc škody než užitku.

Vedle toho Nvidia přidala do této verze možnost zobrazit na obrazovce indikátor při běhu upscalingu a separátně i pro funkci automatické konverze do HDR (což se může hodit, když ho v nějaké aplikaci zkoušíte a chcete vědět, jestli je opravdu aktivní). A zejména také novou možnost automatické úpravy kvality (náročnosti) škálování.

Nastavení priority v RTX Video Super Resolution

Nastavení priority v RTX Video Super Resolution

Autor: Nvidia

Automatická kvalita a priorita

RTX Video Resolution umožňuje nastavit několik různých úrovní výpočetní náročnosti upscalingu a také má nastavení automatické změny kvality, přičemž lze nastavit také volbu „auto“, která automaticky volí tak náročný uspcaling, jaký grafika zvládá (samozřejmě po určité maximum, které asi minimálně rychlejší grafiky nevyšťaví zdaleka úplně).

K tomuto automatickému nastavení je nyní přidána také volba „priority“ (nízké/střední/vysoké), kterou se dá zvolit, co má grafika dělat, pokud na ní současně s používáním upscalingu videa děláte něco jiného. S vyšší prioritou bude nadále používáno co nejkvalitnější nastavení pro RTX Video Super Resolution, nastavení nízké priority by mělo zajistit, aby se vysoká kvalita použila tehdy, když grafiku jinak nepoužíváte, ale v případě jejího vytížení se kvalita snížila, aby se například nezpomalila hra, kterou hrajete, nebo nějaká pracovní činnost.

Tato zlepšení by měla být dostupná v aktuální nyní vydané verzi Nvidia App (11.0.2.312). Toto zlepšení by mělo fungovat na všech grafikách, které uměly předchozí verzi, není tedy omezeno jen na GPU nové generace. Filtr ale používá tensor jádra, takže použít ho lze jenom na GeForce RTX 2000 a vyšších kartách.

Zdroj: Nvidia

Autor článku

Redaktor portálu Cnews.cz. Zaměřuje se na procesory, mobilní SoC, grafické karty, disky a další počítačový hardware. Profil autora →

Kvíz týdne

Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
1/9 otázek