Včera bylo uzavřeno jedno velmi nepravděpodobné partnerství. Satya Nadella a Keničiro Jošida, šéfové Microsoftu a Sony, podepsali memorandum o porozumění, jehož cílem je společně vyvíjet herní technologie. Firmy budou kooperovat při budování cloudových služeb Azure, na kterých poběží jejich streamované hry a další mediální obsah.
Microsoft a Sony mají též společný zájem na vývoji umělé inteligence a hardwaru. Zde chtějí zúročit pokroky v Azure AI a obrazových snímačích či dalších polovodičích od Sony. Konkrétní kroky je z vágní tiskové zprávy těžké dešifrovat, ale firmy slibují, že v budoucnu prozradí více informací.
PS Now pod Azure, lepší VR pro Xbox?
Jedna věc z memoranda ale vyplývá. Sony má zájem přesunout své cloudové služby do Microsoft Azure. Japonská společnost neříká které, ale logicky využije širokou infrastrukturu a datacentra Microsoftu pro PlayStation Now (cloudové hraní), PlayStation Vue (streamovaná televize) a možná i PlayStation Store (herní obchod).
Zejména PlayStation Now je technologicky pozadu, přestože Sony do této oblasti naskočilo mezi prvními. Služba je i po pěti letech dostupná jen v několika zemích a ve slabší kvalitě než konkurence (video v 720p30). Sony sice má hromadu technologií, ale bez pořádného cloudu ji nemůže rozšířit do světa. A když už, tak ne v dobré kvalitě. Microsoft má přitom s xCloudem ambice poslat konzolové hry do všeho, co má displej, a všude, kde je internet.
A Sony by zase na oplátku mohlo Microsoftu pomoci s vývojem VR brýlí pro příští Xbox. Redmondští sice pracují na HoloLens, ale jejich snahy o virtuální nebo rozšířenou realitu jsou zaměřeny hlavně na profesionální využití, nikoliv zábavu. Sony ale dokázalo hráčům prodat miliony PS VR a naučilo vývojáře s tímto novým formátem pracovat.
Společně proti Googlu a dalším
Partnerství rivalů není v oboru žádnou novinkou. Společnost Apple a Samsung dlouho vedly válku na život a na smrt. To ale byl boj jejich patentových (a PR oddělení). Ve stejné době si ale Apple nechával u Samsungu vyrábět displeje, paměťové čipy nebo procesory, což Američanům přineslo nejpokročilejší technologie v oboru a Korejcům tučné faktury.
V tomto případě nicméně šlo o kšeft, kdy jeden dodával druhému. Microsoft a Sony ale říkají, že mají zájem na společném vývoji, spolupráce tedy proběhne i na vyšších úrovních.
TIP: Sony prozradil detaily o PS5. Bude mít Zen 2, Navi, SSD i ray tracing
Momentálně to vypadá, že v budoucnu již herní konzole nebudou existovat. Hry poběží někde v cloudu a budou se stejně jako video streamovat přímo do mobilů, počítačů, televizorů. Teoreticky by tak Microsoft a Sony mohly vytvořit jednu společnou platformu. Tak daleko ale ještě nejsme. Minimálně jednu generaci ještě konzole existovat budou. Oba rivalové dnes ale využívají prakticky stejný hardware a v nadcházející generaci se to pravděpodobně nezmění. Z toho se dá usoudit, že datacentra připravená pro xCloud budou stejně vhodná i pro PlayStation Now.
A kdy jindy by měli konkurenti táhnout za jeden provaz než teď, kdy jim přicházejíí noví a draví soupeři. Google letos oznámil ambiciózní Stadii. Chystá vlastní herní cloud, vlastní hry, vše poběží všude. Amazon údajně chystá podobnou službu. Apple buduje novou platformu Arcade. Všechno to jsou stejně velké firmy jako Microsoft (a násobně větší než Sony), takže jejich snahy nelze podceňovat. To je dobrá zpráva pro uživatele. Vyšší konkurence na trhu přinese lepší ceny, více her a nové nápady.
Zdroj: Microsoft
Takze nakonec bude bud cloudove hrani nebo hrani na PC?
A to se tolikrat predpovidalo, ze s hranim na PC je konec.
Ale jo, rozumim, mainstreamovy konzolista spis prijme za sve herni cloud nez pravoverny hardcore PeCeckar.
Ty streamované hry jsou a budou i na PC. A velcí vydavatelé se klidně mohou rozhodnout, že budoucí PC už nebudou prodávat klasicky, ale jen v rámci těch cloudů. Minimálně by tím vyřešili problém s pirátstvím. 🙂
Vy možná tuto budoucnost považujete za krásnou a ideální, ale někteří z nás mají rádi „svobodu“ a rádi své hry vlastní. Platit měsíčně za cloudové hraní, ne díky. Už jen chybějící možnost modifikací (ať už příběhových tak grafických), LOD, vlastní lokalizace a spousty dalšího z toho dělá z mého pohledu tragický koncept.
Streamování her (bez možnosti klasického hraní) by byl pro herní průmysl opravdu velký krok zpět (z pohledu uživatele).
Takhle si dobrovolně naběhneme a necháme si svázat ruce. Opravdu nevím, co na tom vidíte. Nevidím jediný plus.
A kde přesně píšu, že tu je krásné, ideální a bez chyb? Píšu, že je to budoucnost, protože to dle aktuálních zkušeností funguje a investují do toho největší technologické firmy.
Je to budoucnost, tak jak jí chtějí velké korporace. Ale jejich zájmy se ne vždy schodují s tím, co si představujeme my, uživatelé.
Tak beru zpět (má chyba), vy si nemyslíte, že je to ideální a bez chyb, ale pokud si přečtete diskuzi pod několika vašimi aktualitami ohledně streamovacích služeb (proti vašim aktualitám nic nemám, naopak), je tam spousta uživatelů, kteří o tomto řešení doslova básní a chybí jim kritické myšlení.
Osobně jsem možná až přehnaně pesimistický, ale dokážu si představit, že v krajním případě si takhle naběhneme herním společnostem a ty toho zneužijí. A to teprve budeme koukat, co giganti jako EA a Ubisoft předvedou. Trochu mi to připomíná sci-fi seriál Continuum (má slabší začátek, ale rychle se rozjede a je parádní).
Jsem optimista, verim tomu, ze streamovani her se me do konce meho zivota tykat nebude a presto budu mit furt co hrat.
Je mozne, ze nebudu hrat hry od EA (pardon hry od EA nehraju uz dnes), tak jinak. Mozna nebudu hrat hry od Ubisoftu, jehoz hry budou na nejakem streamu a koupit je do PC uz nepujde, ale to mi vubec nevadi, stejne ty jejich hry jsou posledni dobou na jedno brdo.
Ze by vymizely stovky mozna tisice nezavislych studii, ktere dnes delaji hry na Steamu, to si myslim nehrozi.
Srovnej napriklad aktualne prave vysle naprosto fantasticke A Plague Tale: Innocence s ceskou lokalizaci od neznamych Asobo Studio a tu jeblou kravovinu Rage 2 bez ceskych titulku od id Software + Avalanche. Myslim, ze zijeme ve fantasticke dobe, kdy i mala studia mohou delat velke hry a to se snad jen tak nezmeni.
On se hlavně pořád zvětšuje celý herní trh = počet hráčů i peníze, které jsou ochotní dát do her. Tzn. si také myslím, že se udrží dost různých platforem zároveň a nebude tady „jeden cloud, co vládne všem“.
Ten trh se opravdu čím dál víc diverzifikuje a je to vidět všude.
V praxi tak sice bude čím dál víc % her, co nebudou na PC, ale zároveň může absolutní množství PC her růst. Nebojím se, že by scéna PC her v následujících deseti, nebo i dvaceti let vyloženě upadla.
Jinak Plague Tale: Innocence si chci zahrát co nejdřív, to vypadá luxusně. 🙂 Na Rage 2 jsem slyšel smíšené recenze. Od id se hlavně strašně těším na DOOM Ethernal, což bude nepochybně lahůdka, stejně jako DOOM 2016.
Hi-endové herní PC zažívají boom a nemyslím si, že by v dohledné době, někdo chtěl na takto lukrativní trh vyloženě útočit, např. nevydáváním her.
Navíc v době, kdy dominují multiplayery, které už jedou jen přes oficiální servery, nebo free to play hry s mikrotransakcema, tak herní pirátství hodně ustoupilo do pozadí a je to problém hlavně pro též ustupující offline singleplayer hry. Ale i tak spousta lidí, co dřív pirátila, si už radši zaplatí pohodlí her v knihovnách launcherů s cloud-savama apod. a neriskují zavirování PC kvůli warezu. A to mluvím i o ČR, na západě nikdy nebylo pirátství tak rozšířené jako tady.
Takže podle mě, dokud budou výkoná PC populární, bude na ně i obsah (samozřejmě exkluzivky nezahrnující PC byly a budou).
Samozřejmě, jak bude sitauce vypadat za 10+ let si netroufám předpovídat.
Co může upadnout rychleji, je hraní (méně náročných her) na méně výkonných noteboocích, apod, k čemuž bude lepší varianta ono streamování, ať už na ten notebook, nebo na televizi radši rovnou.
U konzolí asi těžko říct (nejsme konzolista). Ale tvrzení, že je už jasné, že budoucnost je cloudu a výkonné konzole úplně zaniknou, je zatím hodně odvážné.
Ono dal bych příklad dvou uživatelů:
– Pan X je velmi příležitostný hráč, za rok nahraje někdy 100h, někdy 50h. Kupovat si konzoli za 400 nebo 500 dolarů mu přijde neúměrně drahé, rád sáhne po možnosti si zaplatit hraní po jednotlivých hodinách streamovaně, protože je to pro něj výhodné.
– Pan Y je závislák, co s klidem nahraje přes 1000h za rok. Platit si cloudový hraní po hodinách by ho zruinovalo a pochybuji, že poskytovatelé budou hraní poskytovat za měsíční poplatek, nikoli hodinový, protože pak by je buď pánové Y zruinovali, nebo by to pro pány X bylo zas moc drahé.
Takže to vidím, že se trh rozdělí na dvě části (odpovídá tomu očekávání, že další generace konzolí bude mít variantu pro streamování a klasickou), kdy příležitostní hráči přejdou na cloud, ale intenzivně hrajícím hráčům se pořád bude daleko víc vyplácet si HW koupit vlastní.
U těch PC to je podobné – kdo si staví hi-end PC, většinou hraje hodně (pokud to nemá i na práci teda), ti „hráči na slabých noteboocích“ právě většinou jsou ti velmi příležititostní.
Bych si tipl, ze MS i Sony musi za A prodat obrovske mnozstvi konzoli, aby se jim vyvoj a vyroba konzoli zaplatili (z tohoto pohledu je irelevantni, ze to fyzicky vyviji a vyrabi AMD). Za B musi prodavat i hry na ty konzole, protoze na hrach vydelavaji predevsim.
Z toho bych si tipl, ze obzvlast MS bude tlacit na mene nakladu pres streamovani her. V backendu pobezi servery, ktere uz stejne MS ma a tak zbyde na MS uz tlacit dopredu jen vyvoj samotnych her.
Sony je v trochu jine pozici, ale pravdepodobne si uvedomuji nebezpecni, ktere ciha v podobe Googlu a Amazonu, kteri backend taky maji vybudovany a teda i Sony nechce zustat pozadu. Je teda klidne mozne, ze po te generaci co prijde ted, bude uz generace streamovacich konzoli, pravdepodobne skrz aplikaci v televizi. Soutezit by tak MS se Sony museli predevsim v samotnych hrach, coz mozne je. Sony ma pod sebou nekolik velkych studii a MS po tech jejich nakupech uz dneska taky.
Je fakt, že já jako PC hráč, co si nechce kvůli jedné, dvěma dobrým exkluzivkám kupovat konzoli, tak bych asi i ocenil možnost si něco málo zaplatit a zahrát si nějakou exkluzivku přes appku v TV bez velké investice.
Druhá věc je, že nestíhám hrát ani vycházející hry PC, které si chci zahrát, takže v praxi bych se k tom asi moc nedostal. 😀
Tohle není vůbec o streamingu her. Poté co MS pohltil playfab tak to společně s Azure dělá poměrně nejlogičtější volbu pro herní backend.
Až na to, že MS a Sony říkají, že to je o streamingu. 😉