Architekt Sony prozradil detaily o PS5. Bude mít Zen 2, Navi, SSD i ray tracing

15
Sony PS4 DualShock 4
Sony PS4 DualShock 4

Internetem už sice kolovaly údajné specifikace PlayStationu 5 pocházející ze spolehlivých zdrojů, ale takové informace je třeba vždy brát s velkou rezervou. Sony údajně s vývojem nijak nespěchá (protože prodloužilo život stávající generaci díky výkonnějšímu PS4 Pro), navíc letos vynechává veletrh E3, protože by tam prý nemělo co ukazovat. O to překvapivější je, že se architekt PlayStationu 4 Mark Cerny rozpovídal pro magazín Wired a prozradil několik důležitých informací o nástupci. Co všechno jsme se dozvěděli?

Že konzole ještě nemá jisté jméno, mluví se o ní jako o „další generaci“. Sony se ale na rozdíl od Microsoftu drží přímočaré nomenklatury, takže nic jiného než PS5 nečekáme. Název ale není podstatný. Důležité je, že konzole se podle Cerneho nebude prodávat v roce 2019, dorazí tedy nejdříve příští rok. (Byť není vyloučena oficiální premiéra na prosincové akci PSX.)

TIP: Sony se pořád daří. Prodeje PS4 půjdou přes 100 milionů

Devkity se už vyrábějí, takže vývojáři her budou mít na čem ladit next-gen tituly. Sony ale zachová i zpětnou kompatibilitu s PS4 a nová konzole bude nadále obsahovat také optickou mechaniku, snad už s podporou Ultra HD Blu-rayů.

Zen 2 i Navi

Cerny prozradil, že nová konzole se opět spolehne na čipy od AMD. Není zatím zřejmé, jestli budou všechny v jednom pouzdře, ale víme, že AMD Japoncům naservíruje osmijádrový procesor s novou architekturou Zen 2 a grafiku Navi postavené na 7nm výrobě. O CPU toho po letošním CESu víme již hodně, detaily o GPU jsou ale tajné a detaily se dozvíme snad už v červnu na Computexu. Využití Zen 2 a Navi mimochodem potvrdila i šéfka AMD Lisa Su.

Wired v článku zmiňuje, že PS5 bude připraven i pro 8K televizory. To ale může znamenat jen podporu videa, uživatelského rozhraní nebo jednodušších hříček. 4K už by ale měl být standard, doufejme že v 60 fps.

Ray tracing pro obraz i „zvuk“

Cerny rovněž potvrdil, že PS5 bude podporovat rendering grafiky pomocí ray tracingu. Protože neznáme detaily grafické architektury, těžko říct, jestli pro to budou určeny speciální jednotky, nebo jen programovatelné shadery. Vývojáři Cryteku ale zrovna nedávno ukázali, že RT může v reálném čase fungovat i na běžných GPU.

Zajímavá je ovšem informace, že ray tracing bude pro Sony znamenat více než grafiku. Informace o tom, jak se světelné paprsky šíří ve scéně, od čeho se odrážejí, čím se propouští apod., půjde využít i pro zvukové efekty. Podle Cerneho bude zvuková složka PS5 revoluční. Prostorové efekty budou výraznější, zvuková kulisa hráče lépe přesune do virtuálních světů, ať už budou používat reproduktory v televizoru, či sluchátka. AMD má dokonce dodat i zvláštní čip pro 3D audio.

PS5 bude podporovat současnou generaci brýlí PS VR a Sony prý zůstává virtuální realitě plně zavázáno. O nových brýlích s vyšším rozlišením ale zatím mluvit nechce.

SSD místo HDD

Cerny také potvrdil, o čem se už delší dobu spekulovalo. Nová generace se konečně vzdá plotnových disků a vsadí na SSD. Detaily neznáme, architekt Sony ale slibuje vyšší propustnost než v současných PC. Možná tím myslí, že díky Zenu 2 už půjde využít rychlejší rozhraní PCIe 4.

Rychlost sběrnice nebo samotných NAND čipů ale nemusí být rozhodující. Cerny naznačuje upravené I/O mechanismy (možná vlastní řadič?) i softwarové úpravy, které mají z vysokých přenosových rychlostí i krátké odezvy vytřískat maximum. Redaktor Wired Peter Rubin na vlastní oči viděl srovnání PS4 Pro a devkitu, který prý ještě nebyl v plné síle.

Cerny rozjel Spider-Mana a ve hře použil rychlé cestování pro teleportaci na druhý konec města. Na PS4 Pro se čekalo 15 sekund, devkit PS5 měl hotovo za 0,8 sekundy. Také samotný pohyb po městě mohl být mnohem rychlejší, protože už se nečekalo, než se načtou textury z HDD do paměti. Pokud se citelně zrychlí i spouštění her, streamovací platforma Google Stadia by přišla o důležitou výhodu.

Více už Cerny neprozradil. Očekáváme, že nové informace ale budou postupně unikat z AMD i herních studií. Sony nejspíš taky nebude karty vykládat až na poslední chvíli, ale kvůli rostoucí konkurenci budou muset na novou generaci začít lákat s předstihem.


Architekt Sony prozradil detaily o PS5. Bude mít Zen 2, Navi, SSD i ray tracing
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (98.4%) 25 hlas/ů

15 KOMENTÁŘE

  1. “Zajímavá je ovšem informace, že ray tracing bude pro Sony znamenat více než grafiku. Informace o tom, jak se světelné paprsky šíří ve scéně, od čeho se odrážejí, čím se propouští apod., půjde využít i pro zvukové efekty. Podle Cerneho bude zvuková složka PS5 revoluční. Prostorové efekty budou výraznější, zvuková kulisa hráče lépe přesune do virtuálních světů, ať už budou používat reproduktory v televizoru, či sluchátka. AMD má dokonce dodat i zvláštní čip pro 3D audio.”

    Nejedná se o zvláštní čip, ale o implementaci trasování zvuku skrze RadeonRays na GPU. Stejnou metodu používá i Steam Audio plugin – Steam Audio – Beta 17: Dual Reserved Queue Support with Radeon Rays

  2. Neni podle AMD fans raytracing zbytecnej? 🤣

    A nejspis to bude podobne jako v tom demu od Cryteku raytracing pocitany s vyrazne nizsim rozlisenim a nizsi snimkovou frekvenci nez zbytek sceny (tak 3x az 4x) a interpolovany on-the-fly. Lepsi nez nic ale porad ble 🤮

        • Ano, mluvil jsem o RT v PS5.
          Předpokládám, že v grafickém čipu pro PS5 nebude RT věnována až taková pozornost, aby to mělo RT výkon jako 2080Ti, nebo dokonce budoucí 7nm hi-end grafiky od Nvidie. Půjde tam prostě mnohem víc o nízkou cenu čipu.
          Navíc, kdoví v jaké podobě bude vůbec Navi mít RT implementováno. Čekal bych něco méně nákladného, bez Tensor Cores, možná i dedicovaných RT cores – v podstatě jak říkáš něco ve stylu co vyvíjí Crytek, akorát třeba budou mít na HW úrovni nějaká vylepšení, která RT budou umět trochu akcelerovat, oproti stvající architektuře, možná stejně jako Turing budou mít jádra na INT operace, kdoví?

          Kažpádně předpokládám, že schopnost provádět RT bude u konzole za 400-500 dolarů natolik slabá, že většina vývojářů využije její výkon na standardní grafiku a nebude jim stát za to snažit se tam dostat RT tak, aby ho to utáhlo a ještě to přineslo významné grafické zlepšení.
          Toho je totiž problém dosáhnout i na té 2080Ti, viz. dosavadní 3 implementace RT (BF V, Metro, SotTR), kde je přínos RT hodně diskutabilní a podle mě je lepší zvolit vyšší rozlišení + framerate bez RT.

          • @Gildor
            Na soucasne RT krome zelenych fanatickych funboys jako Maudit a par technikcych geeku sere celkem pes. “Realne” odlesky a soft stiny vcelku ozelis a na opavdove GI to stejne nebude mit vykon. O tom, ze to bude kombinovat vsechny tyhle techniky dohromady, si muzem nechat zdat jeste nejspis hodne dlouho, takze to zustane stejne na urovni evolucni vylepseni grafiky jako spousta jinych technik. Nekde to prinese trochu vylepseni, nekde mozna ani ne.
            U konzoli spis potrebujes, aby to vypada celkove libive na velkych telkach. Telky uz dnes mivaji 10b podani barev, mas tam OLEDY, HDR (hype train), atd. ktere dokazi “vythanout” vizualni kvalitu jinym zpusobem nez bezne monitory, na kterych se hraje. Super detaily jako na monitoru, kde na to cucis s pul metru jsou o nicem.
            Nejvetsi vyhoda na zacatku novych konzoli bude, ze to nebude hlavne omezovat CPU jako doposud, kde nektere byli dost uz dost dychavicne a pak nutnost navrhovat hry na dnes hodne slaby vykon prvni generace PS4 a XOX.

            • Celkem si od nových konzolí slibuji, že začne narůstat využití vícejádrového výkonu procesorů u multiplatformních AAA her. 🙂

            • Pokud ta konzole pojeden nekde na 8C/16T 3Ghz..tak se to da myslim celkem dobre cekat. Mozna ne hned po uvedeni, ale postupne bude rozdil mezi 6-8jadry rust i v PC.