Nová éra? Intel Evo a procesory Core 11. generace (Tiger Lake) jsou tu. Parametry a výkon

44

Intel uvádí nové 10nm procesory Tiger Lake s výkonnou integrovanou grafikou Xe. Jejich příchod spojený s novou platformou Intel Evo má prý být podobný historický předěl jako uvedení procesorů Core 2 (alias Conroe).

Minulý měsíc Intel odhalil informace o novém a výrazně vylepšeném 10nm procesu SuperFin, který bude stěžejní zbraní nových notebookových procesorů Tiger Lake. Také byla odhalena jeho CPU architektura Willow Cove a úplně nová (a zdá se výkonná) GPU architektura Intel Xe LP, které jsme se podrobně věnovali zde.

A po této předehře včera Intel oficiálně vydal už i celek integrující tyto tři komponenty. Procesory Intel Core 11. generace (Tiger Lake) pro notebooky jdou konečně na trh a už by tedy měla seriózně začít 10nm éra Intelu, kterou ještě loňské Ice Lake úplně přesvědčivě nerozjelo. Tiger Lake vypadá na velmi slušné procesory, které v jednojádrovém a grafickém výkonu výrazně předstihnou 7nm Ryzeny 4000 od AMD. A výkon integrovaného GPU by měl znemožnit i řadu samostatných mobilních grafik včetně velmi rozšířených GeForce MX350.

Předchozí
Následující

Intel Evo, nová loga a nálepky

S uvedením Tiger Lake také Intel symbolicky otevírá novou éru (firma uvádí, že tyto procesory a s nimi spojená platforma jsou historický předěl srovnatelný třeba s Core 2) tím, že změní grafickou podobu log a nálepek.

Odhalení procesorů Intel Tiger Lake pro notebooky nový branding Zdroj: Intel

To jinak Intel dělá poměrně často, takže není třeba se nad tím nějak moc pozastavovat nebo to brát jako nějaký znak slabosti (tj. že se mění loga, protože nic lepšího marketing už nenapadá – kterýžto názor se místy objevil). Vzhled nových log zdá se někde taky je kritizován, ale osobně mi přijde tato grafická podoba zrovna dost okulibá (asi věc preferencí).

11th Gen Intel Core Badges Zdroj: Intel

Intel Evo = Project Athena

A s tímto redesignem došlo i na tajemnou značku „Intel Evo“, o níž jsme již před časem psali. Nejde nakonec o nějaký nový branding pro procesory (třeba ty hybridní jako je budoucí Alder Lake nebo Lakefield). Nakonec se trefili ti, kdo tipovali, že jde o označení celé platformy Intel – přesněji o označení notebooků, které se řídí zásadami definovanými v tzv. Project Athena. Takové přístroje tedy nyní poznáte podle loga Intel Evo.

Tip: Intel vytvořil novou certifikaci pro notebooky. Project Athena slibuje ideální mobilitu

Součástí specifikací, které mají takové notebooky vždy obsahovat, je dobrá responzivnost, dlouhá výdrž na baterie (údajně víc jak 9 hodin přehrávání 1080p videa, i když toto není tak výjimečný výsledek), okamžité probouzení ze spánku rychlejší než 1 sekunda a také rychlé nabíjení. Notebooky mají být schopné načerpat páru na 4 hodiny práce během méně než půlhodiny.

Odhalení procesorů Intel Tiger Lake pro notebooky 22 Zdroj: Intel

Intel také zdá se pro certifikaci Evo vyžaduje, aby byla použitá bezdrátová karta WiFi 6 přímo od Intelu, a to typ připojený přes CNVi k čipsetu Intel. A také řadič Thunderbolt 4. Toto efektivně funguje jako háček, díky němuž bude notebooky „Evo“ možné postavit jen s procesory Intel, nikoliv třeba s AMD Ryzenem nebo Snapdragonem od Qualcommu či jiným čipem ARM.

Odhalení procesorů Intel Tiger Lake pro notebooky 23 Zdroj: Intel

Výkon zatím známe jen z oficiálních testů

Při včerejším odhalení či uvedení neposkytl Intel vzorky notebooků nebo nějaký referenční design k otestování, takže reálné údaje o výkonu ukáží až testy v recenzích jednotlivých notebooků, které vyjdou. Firma ukazovala různé benchmarky jednak výkonu CPU, jednak výkonu integrovaného GPU, ty můžete vidět v galerii. Ovšem jde o oficiální testy, takže je jako obvykle musíte brát s rezervou – mohou teoreticky být výběrové nebo podobně zkreslené, jak už to s marketingem výrobců hardware chodí. Intel moc dobře nespecifikoval, jaké notebooky jsou pro testy použité. (Aktualizováno: zdá se, že Ryzen byl možná testován s pamětí DDR4-3200, zatímco Intel s LPDDRX-4266. Ta má o třetinu vyšší propustnost, toto asi Intelu pomáhá v testech výkonu integrovaného GPU).

Je zajímavé, že Intel už Tiger Lake nesrovnává s vlastními staršími CPU, jako to dělal dříve, když neměl takovou konkurenci. Teď je to přímo proti konkurenčnímu hardwaru, zejména Ryzenu 7 4800U (nejvýkonnější osmijádrový model APU Renoir v cca 15W/25W třídě). Intel uvádí benchmarky pro Core i7-1185G7.

Oficiální benchmarky procesorů Intel Tiger Lake 08 Zdroj: Intel

Core i7-1165G7 údajně je až o 28 % rychlejší v SYSmarku 25. Toto je asi zejména ukazatel jednovláknového výkonu, víc jader se asi zapojí, ale osm jader AMD evidentně ne (mimochodem, podle grafu Intelu Tiger Lake v jednu chvíli odebíralo až oněch 50 W, zatímco R7 4800U maximálně 35 W; částečně tedy nárůst výkonu může být spojený i s vyšší spotřebou pod zátěží).

Grafický výkon integrovaného GPU je až o 67 % vyšší, to je údaj pro benchmark 3DMark Fire Strike. Nicméně na slajdech v galerii najdete i další údaje z her.

Oficiální benchmarky procesorů Intel Tiger Lake 11 Zdroj: Intel

Intel dále uvádí například výrazně (2×) rychlejší enkódování videa – to ale není asi na CPU, jde o porovnání rychlosti (rozdílných) hardwarových enkodérů v iGPU obou čipů. A také uvádí, že Tiger Lake je až o 300 % rychlejší v AI aplikacích, pokud tyto používají jeho speciální instrukce DL Boost.

Galerie: Oficiální benchmarky procesorů Intel Tiger Lake

Notebooků s Tiger Lake bude přes 100 typů, letos 50

Notebooky by se nyní měly začít objevovat na trhu, ovšem část jich asi dorazí až po Vánocích. Intel totiž uvádí, že celkem nasbíralo Tiger Lake přes 150 různých „design wins“, ale do konce letoška to stihne ven jen 50 různých modelů. Další modely poté tedy budou přibývat v zimě a na jaře.

Nástup této nové generace tedy asi bude pozvolnější, než bývalo zvykem u 14nm procesorů 7., 8. a 9. generace, ale Tiger Lake už by mělo být na trhu ve větší míře než Ice Lake. 14nm procesory tím tedy ještě hned nezmizí, ale už by neměly být „hlavní chleba“, jak to trošku působilo u tandemu Ice a Comet Laku. Notebooky používající starší generace procesorů se samozřejmě prodávají delší dobu, ostatně i přístroje s Ryzeny generace 2000 a 3000 jsou pořád v obchodech).

Jaký je váš názor na procesory Intel Cote 11. generace (Tiger Lake) pro notebooky?

Procesor Intel Tiger Lake na CES 2020 Zdroj: Intel

Galerie: Odhalení procesorů Intel Tiger Lake pro notebooky a platforma Intel Evo

Zdroje: Intel, AnandTech (1, 2)

Nová éra? Intel Evo a procesory Core 11. generace (Tiger Lake) jsou tu. Parametry a výkon
Ohodnoťte tento článek!
4.1 (82.86%) 7 hlas/ů
Předchozí
Následující

44 KOMENTÁŘE

  1. Pravý čas na kúpu notebooku, s týmto procesorom si to viem predstaviť aj ja, co by ortodoxný desktop užívatel.
    Video edit 2x rýchlejší, AI Photo dokonca 4.4x rýchlejší proti konkurencii, no uvidíme…

  2. Na tohle CPU jsem se tesil, protoze je tady po delsi dobe konecne neco zajimaveho co neni brzdeno zmetkovitym 10nm Intelu. Nicmene pri pohledu na cinknute a oblbovaci testy s „realworld benchmark“ performance zacinam mit trochu obavu, jaky bude jeho skutecny vykon.
    Podivne Inteli testy celkem pekne okomentoval Gamers Nexus..
    https://www.youtube.com/watch?v=aFHBgb9SY1Y
    i HWUnboxed se pridal..
    https://www.youtube.com/watch?v=iIDLAd716mA

    • Mě sice Intel trochu překvapil svou agresivitou, ale na druhou stranu to oceňuju. Konečně se nebál ukázat, kde všude AMD zachrápalo. Hnalo se jen a pouze za počtem jader procesoru a ujel jim vlak. Namyšleně kašlali na integrovanou grafiku, protože se v ní cítili silní, tak do Renoiru nejen neintegrovali modernější, ale ještě tu starší ořezali, aby ušetřili. Aby do čipu mohli narvat osm jader, ořezali L3 cache, což jim teď chybí. Frekvenčně nastavili Renoir nad Ice Lake a spoléhali na to, že Intel 10nm proces nevyladí. Vykašlali se na AI, vykašlali se na AV1, vykašlali se PCIe 4.0, vykašlali se na integraci wi-fi 6 či další drobnosti. A teď z hrůzou zjistili, že jediné, co jim zbývá, je MT výkon. Jen se ukazuje, že málokdo používá Učkový notebook jako renderovací server, takže i tuhle výhodu moc zákazníků neocení. Ale chápu, že výše zmínění novinářtí trolové budou testovat právě tento způsob využívání notebooku, aby Intelu dokázali, že lže.

      • To Wi-Fi bych jim nevyčítal, AMD prostě Wi-Fi nedělá, v notesu musí být od nějakého externího výrobce. Proti tomu CNVi to může, ale ani nemusí být moc velký rozdíl. Nevím.
        AV1: Renoir šel ven o půl roku dřív, Tiger Lake je o půlgeneraci novější věc. Takže renoiru bych to (ještě) nevyčítal. AMD je obecně pomalé v integrování nových kodeků (aspoň teda těch od Googlu), ale v tomhle případě to asi důvod není. Ta integrace do hardwaru chce čas a Renoir prostě byl před tím oknem, které přidání umožňovalo. V té době to měla jenom úplně první ARM vlaštovka (klobouk dolů MediaTek). Ale u Cezanne/příští generace už to bude jako červenej puntík do seznamu pro/proti na místě.
        PCIe 4.0 je IMHO v notebooku o dost míň důležité než v desktopu, takže pokud jim zhoršovalo efektivitu… A pokud nezhoršovalo a prostě chtěli šetřit, tak to IMHO je standardní tradeoff, ne laps.

        Ta L3 cache je jasnej případ snižování výrobních nákladů, tam se dá souhlasit (ale paradoxně výkonu IMHO zas tak moc neškodí, i když s 2*16 MB by byl aspoň někde o kousek lepší). Asi stejně jako to ořezané GPU je obětí toho, že kvůli tomu, aby to rozumě vydělávalo, museli ten čip zmenšit. Jenže to je BTW něco, co jste po nich tady v komentářích chtěl, že musí udělat levnější čip, aby něco vydělali, protože jinak to nemá smysl 🙂

        Ad těch osm jader:
        AMD si holt vybralo, že raději přidají jádra CPU a obětují grafiku. IMHO to nejspíš byla dobrá volba, nebo minimálně nebyla špatná. Protože: AMD zkoušelo X let získat pozice v noteboocích lepším iGPU. Nikdy to nevyšlo, výrobci notebooků tam stejně lifrujou lowend GPU protože se jim to v letácích víc líbí nebo co… Naopak osmijádro Renoir celkem získalo zájem, takže ta sázka IMHO vyšla.
        Nepochybně by Renoir potřeboval ST výkon jako sůl a kdyby ho měl vyšší než Intel, nemusel soutěžit MT výkonem. Ale musíme si uvědomit, že s taktem 4,2-4,4 GHz Zen prostě nemohl porazit Tiger Lake v jednovláknovém výkon, a nemohl porazit ani Ice Lake ani Comet Lake. Takže kdyby tam dali jenom čtyři jádra, tak čím by byl Ryzen 4000U zajímavý? Efektivitou? Ta se v benchmarcích málo projevuje na to, aby tím něco vyhrál.
        AMD rozhodně nemělo žádnou alternativní možnost, co udělat. Jádro s vyšším ST budou mít až nejdřív teď na přelomu roku se Zenem 3, o rok zpátky pro Renoir teda v úvahu připadat nemohlo.

        Já souhlasím že to zmenšené iGPU nebylo dobře, ale nejspíš je to prostě výsledek kalkulace a když to udělali, tak věděli co dělají a proč. Z pohledu zákazníka mi to vadí, protože jsem na úkor jejich marže moh dostat víc.
        Integrovat nějaký akcelerátor AI třeba od ARMu taky mohli, to je pravda. Nevím, jestli je pro ně ve Windows ekosystém, takže to klidně mohlo dopadnout tak, že by tam lidem k ničemu nebyl.

        IMHO prostě AMD zahrálo ty karty, co mělo na ruce, stejně jako to udělal Intel, business as usual. Jako AMD zdaleka nemá dokonalou strategii a spoustě věcí nedává ten důraz nebo prioritu, jakou si může dovolit Intel (thunderbolt, nedávají tak výkonné enkodéry videa). Ale zrovna ty Ryzeny 4000 podle mě nejsou případ, kde by se to nějak výrazně projevovalo a dopadly dost dobře (proto ty jednotlivé věci tak okecávám, i když topic článku je Intel.) V tomhle případě jsou ty výhody Tiger Laka hlavně dané tím, co má Intel k dispozici za architekturu, ne tím, že AMD něco zblblo (s výjimkou toho iGPU, kde to podle mě byl kalkul, to IMHO nepodcenili a věděli, že je s touhle konfigurací Intel předběhne, tj. nemyslím, že by až teď s hrůzou zjistili).

        To by se dalo říct, proč nedal Intel aspoň šest jader, aby AMD dorovnal nebo předhonil? Ten 10nm proces by je měl s přehledem unést. Holt taky proto, že chtěli ušetřit menší plochou křemíku a „nechtělo se jim dát zákazníkovi víc“.

        Edit: ježkovy zraky to je tapeta, škoda že tu nejde udělat spoiler.

        • Za mne pěkná tapeta, klidně víc takových 😉
          Že Intel nedal šest jader? Ano, menší plocha křemíku, „nedat zákazníkovi víc“, taky možná spotřeba, které už u toho 4jádra nebude minimálně při plném vytížení nic extra. Taky je přece jenom asi tlačí čas a OEM partneři, naštěstí pro Intel AMD zdaleka nemůže saturovat poptávku po Renoirech. Intel se sice může tvářit, že retail, kde teď AMD jede, ho moc nezajímá, ale každá ztráta bolí a už si nemůže dovolit další přešlapování v OEM. Pokud se reálně dostane do konce roku na trh to, co se píše v článku, umím si představit jisté oddechnutí u OEM; přeci jen, zvyk je sviňa 😉 a navíc Athena pro ně bude znamenat míň starostí.

        • Díky za komentář.
          Máte pravdu, že jsem volal po tom, aby AMD uvedlo levnější číp. A na tom se nic nemění. Renoir je drahý. A právě proto, že je drahý, tak se u něj projevují ty věci, o kterých píšu. U levného čipu by to nebylo tak do očí bijící.
          Můj komentář byl o tom, co psal tombomino, tedy o „cinknutých a oblbovacích testech“, kterými Intel svůj produkt prezentuje.
          AMD fans nás tu už roky krmí tím, jak AMD má lepší výrobní proces a víc jader. A když jim Intel prezentuje své výhody (ať si o každé z nich myslíme cokoliv), tak začnou skákat až do stropu, co si to dovolil. A když se ukáže, že i lepší výrobní proces je minulostí, jsou úplně nepříčetní. Zbývá jim už jediná modla, a to je počet jader. A ač sami tolik nemají ani v desktopu, je to podle nich ta nejdůležitější věc pod sluncem, na které u Učkového procesoru záleží úplně nejvíc.

          • LOL… „kde všude AMD zachrápalo“ – to je takové zcela citově nezabarvené, až se z toho za břicho popadám.
            Proč by AMD mělo uvádět levnější čipy, když prakticky ve všech podstatných ukazatelích (výkon, spotřeba, kvality grafického jádra) Intel deklasuje? Výhoda Intelu je snad jen jediná: a tou je vlastní wifi čipset, který je ovšem připojen standardním rozhraním. AMD má zase možnost řídit spotřebu dedikované AMD grafiky s ohledem na celkové TDP systému.

            A k tomu skákání do stropu: zatím jsem si tedy všiml jen tebe, ostatní tzv. „AMD fans“ jsou spíše pobavení drzostí intelu s jakou vyrábí fakenews. Takový Tombo už několikrát psal, že se na TL těší – a z jeho příspěvků je cítit zklamání. Já za sebe jen můžu říct, že se pouze naplňuje mé proroctví o 5 letech inovační bídy pro Intel, takže já jsem tuhle barnumskou show o kulovém s přehazovačkou víceméně čekal. Pober si to jak chceš, ale doporučuju začít méně vyšilovat. Pokud tě sere investování, běž třeba sázet kytičky, pak se to spraví samo.

          • Ja vam odpovim nekolika grafy. Neni to sice U serie, ale H, kde je ten rozdil naopak mensi. Vzhledem k tomu, ze Vy preci nejste „fan“ to jsme jen my „blby“, co maji za modlu pocet jader, tak graf si ale prelozit do praktickeho jazyka budete umet, ne?
            https://static.techspot.com/articles-info/2075/bench/15.png
            https://static.techspot.com/articles-info/2075/bench/17.png
            https://static.techspot.com/articles-info/2075/bench/18.png
            https://www.techspot.com/review/2075-same-laptop-different-cpu-productivity/
            Pro soucasnou U radu Intelu by to srovnani bylo pro Intel jeste podstatne horsi. ALe Vam jde v prve rade o „wifi6 a AI a PciE4“., takze Vam to nebude muset vadit.

          • A k tem ‚cinklym a zavadejicim testum‘. Bohzuel je to pravda. Intel tvrdil, jak nejsou potreba zadne ‚benchmarky‘..a pak vyda cherry pickup nic nerikajicich (pro nas blby) vsech moznych testu (benchmarku). Vzdyt je to smesne. Ja byt zakaznik Intelu, tak jsem nastvany, protoze ani nevim, jestli tim, kdy si koupim TL, tak budu vedet, ze dostanu vyssi vykon nez s IceLake nebo 6C/12T top verzi CometLake U. ALe budu vedet, ze v nejakem Nero „XXX“ se mi diky AI zvysil vykon 1,7x. Super a co ze je to vlastne za SW? :)) Real-world aplikace typu office mne pak pobavi vzdycky prinejmensim 2x, kdy na beznou praci, kterou v ni dela 98%lidi staci i rada Pentium 5000, ale tady se to udava, jako, kdyby to melo vyzadovat „threadripper“. Dale pak pouziti Sysmark, coz jsou notoricky zname cinkle testy delane pro Intel.. jediny obrazek, ktery daval trochu smysl byl PCMark10 a z toho tam vyberou office….:D
            Sorry, ale tak nic nerikajici prezentaci s milionem barevnych obrazku a log jsem dlouho nevidel.

            • Jasně, Office či nějaký konkrétní software či konkrétní hry se vám nelíbí, vy byste asi raději viděl testy v Cinebench, Prime95 nebo Blenderu, což jsou typické aplikace, které člověk na tenkém notebooku denně spouští, co? Ale můžete být v klidu, až se Tiger Lake dostane do rukou vylízanejm novinářům, tak to budou první a taky asi poslední aplikace, které vyzkoušejí.
              A pokud 98 % lidí stačí Pentium, tak je otázka, proč vůbec nějaké nové procesory uvádět. Na ten výkon Pentií by asi stačil i 32nm proces se Sandy Bridge procesory.

            • jasny novinari za vsechno muzou, to bude tim, ze tak moc lizou az pak ostatni chytaji na svoje lepive recenze 😀

            • https://www.cnews.cz/wp-content/uploads/2020/09/Ofici%C3%A1ln%C3%AD-benchmarky-procesor%C5%AF-Intel-Tiger-Lake-09.jpg

              https://www.cnews.cz/wp-content/uploads/2020/09/Ofici%C3%A1ln%C3%AD-benchmarky-procesor%C5%AF-Intel-Tiger-Lake-08.jpg

              Vycházím z těchto dvou obrázků. Je to test PCmark, tj. mimo jiné ty tvé Office. Zde Tiger ukazuje v průměru o 30% větší aplikační výkon, avšak spotřeba je větší dvojnásobně, tj. 200% (jak na baterky, tak na AC). To mi jako výhra nepřipadá, natož když je to velmi zřejmě pečlivě vybraný scénář s vybranými herci.

              BTW, pokud ti stačí staré Pentium, logicky nepotřebuješ TigerLake a ani Ryzen4000, tudíž tvé rozčilování je opět komické a ukazuje, že ses nechal vést slepou záští a svou vírou.

            • Radek Holecek, vy tomu zase davate grady..
              Co kdyby jste si napred prosel recenze treba HWUnboxed, aby jste aspon mel predstavu o cem dnensi ULV Renoir vykon v noteboocich je? Mozna pak nebudete potrebovat ten zbytecny rudy hadr, se kterym ty prispevky pisete, kde se v principu i zaroven shazujete. Myslim, ze s vasi inteligenci to nemate zapotrebi.
              Ted je uplne nove video s 4800U , v klidu si ho projdete a zjistite, ze 4800U nabizi vypocetni CPU vykon hernich Intel i7 a i9 6-8C „H“ rad Intelu, akorat ze ULV provedeni. To je neco co tady jeste nikdy nebylo a cemu je Intel v soucasnosti (bez TL) doslova na hony vzdaleny. Vyuziti plcek dostalo uplne jiny level. Uz to neni jen „kancelarska-office“ sunka. Kdyz si ten test projdete, tak zjisitie, ze na tom CPU muzete opravdu ta videa strihat, muzete na nich i dokonce renderovat, muzete je pouzit pro narocne vyvojarske projekty. Mate vykon, ktery driv v teto Ultra portable forme neexistoval. Kdyz si pak ten test pomerite s tim, co predvedl Intel se svoji prezentaci..tak je to bohuzel, jen smesne. Opravdu nevim, jak jinak jejich prezentaci nazvat.
              https://www.youtube.com/watch?v=hFYdHkvRs2c

            • „A pokud 98 % lidí stačí Pentium, tak je otázka, proč vůbec nějaké nové procesory uvádět. Na ten výkon Pentií by asi stačil i 32nm proces se Sandy Bridge procesory.“
              .. projdete si ten, ktery jsem Vam postnul a budete mit odpoved na Vasi otazku. Narozidl od prezentace Intelu to opravdu neni uz jen o tech officech.
              AMD znovu Intel prevezlo, podobne jako to udelalo s prvni generaci Ryzenu a prvnima 8C, podobne jako to udelalo s RYzen2 a 12C/16C v desktopu a 32/64C v HEDT segmentu. To stejne se jim povedlo ted v ULV segementu. Bohuzel setrvacnost OEM drzi Intel silne „nad vodou“, protoze jinak ULV Renoir je na mile lepsi, nez cokoliv co ma Intel dneska.

      • „Hnalo se jen a pouze za počtem jader procesoru a ujel jim vlak. “
        .. nechci Vam brat Iluze, ale takto to opravdu neni 🙂

        „Namyšleně kašlali na integrovanou grafiku“
        .. integrovna grafika v APU slouzi 95% jako zobrazovadlo. Bonus je, kdyz se na te grafice daji zahrat nejake WOT a spol. Nikdy jsem nechapal komentare, ktere narikaji nad tim, ze APU s 15/25W by meli mit „silne grafiky“, kdyz je principielne kazda GK stejne generace je s 25W prevalcuje. Tudiz z meho pohledu je tzv „silna integrovana GK“ bez odpovidajiciho zazemi (DDR5, vyssiho TDP) zbytecna, protoze bude vzdycky silne brzdena. ALe abych Intel pochvalil..jo, budou mit lepsi grafiku a co? Ta ty notebooky prodavat nebude, stejne jako rychlejsi Vega neproavala notebooky, ale prave ty „jadra“, efektivita a vlastnosti, ktere to ma.

        „ořezali L3 cache, což jim teď chybí. “
        .. u ULV chipu tohle neni pravda. Tady jim L3 nechybi, projevue se to max. nekde u hrani H serie pri parovani s kartamy rychlejsimi nez NV 2060.

        „Frekvenčně nastavili Renoir nad Ice Lake a spoléhali na to, že Intel 10nm proces nevyladí.“
        .. tuhle fabulaci mate odkud? Co treba, ze potrebuji vyladit turbo, ktere Intel napr. u sve 14nm ladil u kazde generace. Mate neco, krome Vasi predstavy, co Vase tvrzeni potvrzuje?

        „Vykašlali se na AI,“
        .. a co? Vy snad pouzzivate bezne programy, ktere k necemu AI vyuzivaji? Zkuste si uvedomit, ze Renoir byl koncipovan pro low a midle tier segment notebooku. Uspech Renoiru mluvi naprosto o necem opacnem, nez se snazite tady ukazat.

        „vykašlali se na AV1,“
        .. mate to zase hodne jednostrane. Renoir navrh byl hotovy urcite vic jak pred rokem. Vy jste v ty dobu o AV1 nejak vyznamneji slysel? Av1 je porad oproti jinym kodeku v plenkach a teprve se rozsiruje. Tipnul bych si, ze Cezanne mozna uz s AV1 prijde, ale i kdyby ne, porad je to podruzne.

        „vykašlali se PCIe 4.0,“
        .. a kcemu jim v tech noteboocich za 15-25k je? Zkuste mi rict fakticky prinos, protoze zatim jen vymyslite, aby jste neco nasel, ale z praktickeho pohledu jste mimo.

        „vykašlali se na integraci wi-fi 6“
        .. opet, a? Mate pocit, ze prijdete do kavarny a zacnete si stezovat, ze nemaji WIfi6? 😀 Nezpaominejte, ze TL je novejsi..proc nemel ICeLake Wifi6? Mohl jste taky byt na poplach..

        „A teď z hrůzou zjistili, že jediné, co jim zbývá, je MT výkon“
        .. to nemyslite vazne nebo jo? 🙂

        „Učkový notebook jako renderovací server“
        .. to je premysleni nekoho, kdo nema poneti, co se na notebooku da delat..a rendery to opravdu nejsou..

        „výše zmínění novinářtí trolové budou testovat právě tento způsob využívání notebooku, aby Intelu dokázali, že lže.
        .. Vy jste dobre trignuty 😀 a nemate poneti o cem to prakticky je.

        ALe jednu vec Vam musim nechat..PR Intelu odvedl pri pohledu na Vas komentar doboru praci…

        • Jako já bych ty integrované grafiky nezatracoval, oni v těch APU nebyly zbytečně silné. Spíš naopak to právěže trh moc neocenil a pořád se místo toho používají nic moc samostatné grafiky. Přitom taková ta třída do 25W mi přijde jako zbytečnost – efektivita by měla být lepší, pokud by se místo 15W CPU + 25W GPU použilo 35W CPU+iGPU (jediné, co asi zachraňuje ty externí GPU jsou vyhrazené paměti). Možná by se mělo přece jenom zvážit, jeslti by se to nedalo efektivně nahradit 4kanálovými řadiči APU…

          Podle mě se AMD rozhodlo na ty iGPU vykašlat a už je tolik netlačit ne proto, že by to nemělo význam, ale proto že to neprodává (jim – Intelu by to prodávat mohlo). Taky třeba doufají, že tím prodají víc samostatných GPU pro notebooky, i když tam to má asi Nvidia dost ošéfovaný, tak nevím, jestli to byla dobrá kalkulace.

          • Tak ja nerikam, ze AMD nemohlo uvet treba integrovanou Navi. Kazdy pokrok je dobry. Na druhou stranyu je preci zname i to, ze memory bandwith je slabe misto vsech integracu.

            „Přitom taková ta třída do 25W mi přijde jako zbytečnost – efektivita by měla být lepší,“
            .. testy ukazuji dost jiny obrazek aspon co se tyce vykonu. Schvalne si porovnejte i obstarozni MX250 a pak 35W Turing (MaxQ) s tim zbytkem
            https://www.techspot.com/review/1951-intel-core-i7-1065g7-iris-plus-graphics/
            Je to sice dneska uz stare bez TL a MX450, ale urcity obrazek to dava i tak myslim. Pokud se MX450 nepovede a nebude mit aspn o 30-50% vetsi vykon, tak Vam dam za pravdu 🙂

            • tombo, Intel a nVidia majú obrovskú výhodu, tú veľmi pekne vystihol skúsený uživatel v diskusii práve na tvojom blogu :

              “ Teď mam konkrétní zkušenost s ANSYS. Solveru chutná AVX512 tedy procesory Intel jsou doporučované. Po grafické stránce pro řešič mu zase chutná (využívá) CUDA. Tedy Nvidia je doporučená.
              Kdo přijde a řekne, mam tu bezva notebook s Renoir ale výrobce SW doporučuje jiný procesor a jinou grafiku ale fakt to, AMD je lepší? Příběh o Matlabu každý zná.
              Ona jedna věc je změnit knihovnu při komplikaci ale když děláte SW na kterém se počítají mosty, nemocnice, atom elektrárny, tak jen proto že je zahrádka AMD červenější neohrozíte svůj produkt. „

            • Vladar, renoir je urcen pro masovy trh ULV notebooku. Nejaky ANSYS Solver je naprosto okrajova zalezitost, ktera nehraje zadnou roli. V principu to stejne CUDA, ale tady se to da pro pripadne zajmce parovat s MX450.

            • No, ešte že si ten príspevok o nízkej inteligencii upravil…
              Na blogíšku o Tiger Lake píšeš :
              “ Vyložené klamání, zastírání reality, zmatečné vyjadřování a zoufalství. To je dnes Intel? “

              Odpoveď od uživateľa :
              No je vidět, že je to nakažlivé. Stejně jako Intel neumí, z tvého pohledu, udělat prezentaci produktu, tak ty neumíš napsat článek s konstruktivní kritikou.

              Ty to fakt nevidíš, že lidi nie sú blbí a vedia rozlíšiť zdravú kritiku od chorobnej nenávisti ?

      • Jó, Holeček je zase v rage-mode. 🙂 To tu už dlouho nebylo.

        By mě zajímalo, když to AMD je tak v prdeli, proč se Intel ve vlastní prezentaci snažil srovnávat právě s ním? Že by ten Ryzen 4000 byl pro Intelisty až taková osina? Ale to by přece popíralo že „AMD zachrápalo.“

        A pak se stačí kouknout na jeden jedinej slajd se srovnáním spotřeby (i na baterku), a můžeme se začít Intelu smát. Jasně, on ten TL svým ovečkám natlačí, o tom nepochybuji, ale já si jej rozhodně nekoupím. Nejen proto, že to je užranej shit, ale taky proto, že Intel nepokrytě a až naivně manipuloval s prezentací. BTW, když se zamyslíš: opravdu ti připadne skvělé, že mobilní (!!!) CPU se spotřebou až (!!!) 50W (střída pak někde u 15W) jen mírně předstihne jiný CPU, který se nepodívá za 35W a střída je u 5W – nevidíš tu manipulaci, kdy pro účely „srovnání“ někdo přepnul ten Ryzen na nějaký šetřící režim? A pokud už toto nastalo, proč není srovnán čas výdrže na baterie?

        • Intel se nesnaží srovnávat s AMD. Intel naprosto jasně s AMD srovnává. Jen vám a vám podobným se nelíbí výsledek. Podle vás by totiž jediné, co by se mělo srovnávat, je MT výkon, protože na ničem jiném nezáleží. A když vám Intel ukáže spoustu dalších věcí, které existují, je oheň na střeše.
          Vaše závěry s grafu se spotřebou, jsou k pláči. Vy tam vidíte nějaké překročení TDP? Samozřejmě si myslíte, že vidíte, protože jste tak hloupej, že ani nevíte, co TDP znamená. A pak vám asi uniká slovíčko Default. Tedy nikdo nic nikam nepřepnul. Jak si to AMD s výrobcem notebooku nastavilo, tak to má.

          • Mně je Intelův výsledek víš kde? Tak přesně tam. K nákupu tohoto Intel CPU mě to teda fakt nepřiměje.
            Já jsem o překračování TDP nenapsal ani slovíčko (to zřejmě ty přes ten rudej přeliv, který ti nyní zastírá výhled asi nevidíš, a tak sis to domyslel). Stejně tak jsem nenapsal, že ten Ryzen přepnul intel (napsal jsem někdo). Ale byl to Intel, který si, zřejmě zcela záměrně, zvolil právě takový model. Že s průměrnými 5W odběru pojede ten ryzen na baterky přes 10hodin, kdežto „tygr“ to vzdá už po necelých třech, to ti zřejmě nedošlo, protože pro tebe je důležitá kravina jménem wifi6.

            Ale klidně ze sebe dělej vytočeného hlupáka dál, já se budu u toho bavit.

          • *Radek Holeček: Jestli jste se opravdu na tu prezentaci díval včetně „poznámek pod čarou“: No product or component can be absolutely secure. Software and workloads used in performance tests may have been optimized for performance only on Intel® microprocessors. Performance results are based on testing as of dates shown in configurations and may not reflect all publicly available updates. Proto Intel do srovnání vytáhl 25W AMD a posadil svůj procesor, který místy konzumoval 50W. Pro mě je tak tento test absolutně k ničemu, ale chápu, že Vás nadchl, je totiž plný grafů a krásných čísel. Já si počkám na pár nezávislých testů. BTW: opravdu chcete a využijete PCIE4 SSD v notebooku?

      • @JO
        „Nepochybně by Renoir potřeboval ST výkon jako sůl a kdyby ho měl vyšší než Intel, nemusel soutěžit MT výkonem.“
        .. tohle mate dost zjednodusene a plati to jen pro kratkodobe v radu sekund, mozna par desitek. V momente dlouhodibejsiho ST zateze, ma Renoir diky podstatne lepsi efektivite, vyssi vykon.

    • Marketing sem, marketing tam, ty procesory by určitě měly být dobré bez ohledu na to. Teoreticky by mohl být trošku háček třeba v tom, kdyby (zatím o něčem takovém nevíme) energetická efektivita byla trošku horší než by se nám třeba líbilo, tj. bude vysoký výkon, ale relativně to bude žrát/hřát. Ono ale tohle v notebooku nemusí až tak vadit (nebo respektive může, ale lidi to skousnou). Když se na tom nehrajou hry, tak je práce na notebooku typicky taková nárarazová, jede to na to turbo vždycky chvilku, pak klid.
      Třeba výdrže na baterku při brouzdání a office by se taková věc moc nedotkla, protože ta je hodně o optimalizaci idle spotřeby. A ta je prý u Tiger Lake hodně dobrá. A ty notesy s tím tuningem Evo by na tom mohli dost profitovat, takže udávané výdrže na baterku budou dlouhé. Pokud by se spustila kontinuální zátěž, tak tam by to byla jiné, to jsou takové ty load testy kdy notebooky vydrží hodinu-hodinu a půl. Ale to se na baterku většinou nedělá.

      • Ja jsem zvedavy az to otestuje HWUnboxed. Jejich CPU testy v notasich se vyvinuli v jeden z nejlepsich zdroju, jake se ted daji na netu najit.
        Jinak tech 50W peak..proc ne, stejne to za chvili spadne. SPis bude blby ze se sasi asi bude rychleji zahrivat.

      • Ciste z paxe, cim novejsi „model“ od intelu tim nizsi freqvence na CPU. Pro me zatim posledni pouzitelna generace je je 8th pak to jde srasne dolu.Myslim tim ,ze CPU jede na minimum a o nejakem boostu nemuze byt rec- neuchladi se to

      • thegrid má ale pravdu. Je hodně nezralé hodnotit výrobek na základě marketingové presentace . V tomto případě se navíc jedná o společnost která má problémy a proto bych byl k jejich materiálů dvojnásob opatrný.

  3. No bylo už na čase. Ale podle tohohle PR materiálu vybubnovat nějaký verdikt by bylo nemoudré. Uvidíme až se objeví první srovnávací testy. Opravdu jsem hodně zvědav jak dopadne Intelu tenhle reparát.

  4. Chlapci, ale tá pestrofarebná prezentačka prekladaná videjkami neni určená nám, ktorý hltáme každý graf, diagram, či blokovú schému.
    Tá je určená širokej verejnosti, potenciálnemu záujemcovi sa určite páčiť bude a obrázky s čísielkami splnia svoj účel…
    Inak info o Tiger Lake postupne unikali – integrovaná grafika sa fakt podarila, je to pre Intel fest dobrý začiatok na poli grafík a procesor s vylepšeným procesom SupeFin dosahuje fajn frekvencie, k tomu veľmi rýchle RAM a neni veľa možností k pochybám…

  5. U intelu byl vzdy vetsi problem se SW i kdyz si take nemyslim ze GPU meli kdo vi co.. I nVidia mela kdysi davno prohlaseni ze jsou vice SW Fa nez HWrova… I kdyz jedu na intelu a fandim AMD at urve co se da ,porad jsem rad ze konkurence konkuruje.I kdyz notebooky nesnasim ..

  6. CPU se mi libi, AI instrukce jsou prinos, znamenaji vyssi vykon pri nizsi spotrebe pokud se pouziji, PCIE4 je zbytecnost, ten disk by zral tolik co CPU, v normalnim desktopu/notebooku – OK ale v ultrabooku jeste neni potreba, grafika se povedla, single vykon se povedl, tesim se na recenze protoze prezentace totalne o nicem, nejaka vybrana syntetika, AVX512 ne diky, doufam, ze se prosadi neco na zpusob ARMu = 2048/4096 vektorova jednotka, tady ty ruzne podporovane a nepodporovane AVX512 dle generace uz by mohli nechat vysumet. Pri 15W Intel/AMD to bude mit podobny vykon i v MT s polovinou jader, pri 28W tomu AMD v MT utece. Tesim se casem na srovnani s Van Gogh APU ktery myslim bude konkurenci pro Tiger Lake, osobne ocekavam 4 jadra a uz vime + AI + RDNA2, Reonir je spise konkurenci pro Comet-Lake-S.

    • Pro desktop nebude. Zdá se, že v příštím roce (v první polovině) bude verze H s 8 jádry a seříznutým GPU pro výkonnější herní notebooky, ale pro desktop do LGA 1200 se nechystá. Místo toho bude verze adaptovaná na 14nm proces (a odlišný způsob napájení) Rocket Lake.