Hlavní navigace

Od ledna do září O2 zvýšilo čistý zisk meziročně o 7,7 %. Výnosy z mobilních služeb klesly

9. 11. 2020

Sdílet

Zdroj: logo: O2 | koláž: Petr Urban / Cnews
Modrý operátor prvních devět měsíců specifického roku 2020 hodnotí z pohledu čísel. Krátce by se výsledky daly shrnout tak, že zvýšil zisk, primárně však šetřením na své straně. Zájem o mobilní data rostl, provozní výnosy v mobilním segmentu přesto mírně klesly. Jak hospodaření O2 ovlivnila koronavirová pandemie?

Služby O2 od ledna do září v číslech

Operátor opět zaznamenal vyšší počet mobilních zákazníků a zákaznic, specificky jich během prvních devíti měsíců roku bylo 5 941 000. Před rokem jich bylo 5 617 000. Počet smluvních úvazků (paušálů, chcete-li) mírně stoupl ze 3 215 000 na 3 282 000. Naopak mírně klesl zájem o předplacenky, používá je 1 930 000 lidí oproti 1 963 000 před rokem.

Zajímavější je poslední údaj, jenž dokumentuje rozvoj internetu věcí a průmyslu 4.0. Loni v září operátor evidoval 439 000 zákazníků služeb M2M (machine to machine), kde spolu navzájem komunikují různá zařízení, letos jich bylo už 729 000. Není to anomálie, stejné trendy v půlce roku oznámil T-Mobile. Zatímco klesá zájem o předplacenky, zájem o M2M roste.

Na vzestupu je dále digitální televize O2 TV, již sleduje 503 000 lidí. Od skončení minulého roku nalákala zhruba 60 000 nových předplatitelek a předplatitelů. Službě se daří mj. díky druhé vlně digitalizace a loni si k ní cestu našlo o 106 000 více lidí než v roce 2018. Pokud se tempo růstu nezvýší, letošní přírůstek bude menší. Pro srovnání, konkurenční T-Mobile TV v půlce tohoto roku využívalo 179 000 lidí a jednalo se o 58,4% meziroční růst.

O2 nadále nerozlišuje mezi pevným připojením přes kabel a přes bezdrátové sítě. Na konci měsíce září ho nicméně využívalo 849 000 zákazníků a zákaznic. Loni jich ve stejné době bylo 830 000. Zájem o připojení od O2 setrvale roste.

Pohled na finance

Výše specifikovaným zájem o mobilní služby podnítila především potřeba datování v mobilních zařízeních. Podle O2 se však mobilní služby ještě nevzpamatovaly z jarních protipandemických opatření, proto došlo k mírnému poklesu výnosů v této oblasti. Nepřekvapivě hovoříme zejména o snížení úlohy roamingu, protože se méně cestovalo do zahraničí.

„V první polovině roku jsme kvůli pandemii koronaviru naše interní očekávání nesplnili. Abychom kompenzovali pokles mobilních výnosů a dosáhli růstu čistého zisku, museli jsme přistoupit ke snížení jak provozních, tak investičních výdajů,“ říká Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel O2 Czech Republic.

Cloud24

Nižší příjmy tedy O2 kompenzuje snížením investic a provozních nákladů. Ve výsledku tak za prvních devět měsíců roku 2020 vykázalo čistý zisk ve výši 4,3 mld. Kč. Jde o 7,7 % růst oproti stejnému období před rokem. Výnosy z mobilních služeb klesly o půl procenta na 14,88 mld. Kč, zatímco z fixních služeb narostly o 8,6 % na 8,9 mld. Kč. Výnosy na Slovensku se pak propadly o jedno procento na 5,61 mld. Kč. Celkově provozní výnosy O2 stouply o 2,2 % na 29,3 mld. Kč.

Zdroj: tisková zpráva O2 (1, 2) | tisková zpráva T-Mobilu

Byl pro vás článek přínosný?