Mantle, HSA, TrueAudio v PS4, H.265 a další střípky z konference AMD APU13

0

Tento týden pořádalo AMD vývojářskou konferenci APU13, na níž zástupci firmy – ale i jejích partnerů – přednášeli o různých aspektech GPU, OpenCL, APU a tak podobně. Při této příležitosti bylo ohlášeno zimní uvedení APU Kaveri i nová generace mobilních APU s architekturou Puma (Mullins a Beema). Vedle toho ale padlo množství dalších pozoruhodných detailů. Některé zajímavé informace jsme pro vás shromáždili do této novinky.

Již zkraje konference přilétla zpráva (možná se vám již donesla), že AMD chystá novou verzi technologie TressFX, která proslula zejména vykreslováním vlasů Lary Croft, známé hrdinky hry Tomb Raider. Nyní se údajně chystá nová verze s názvem TressFX 2.0, která má podobné vykreslovací techniky využít i na další problematické předměty. TressFX 2.0 by údajně mělo přinést realističtější kožichy zvířat nebo věrněji vypadající trávu.

TressFX

Na konferenci bylo jedním z hlavních témat API Mantle. Z jeho architektury, která je spíše tématem pro programátory, bych zde vypíchnul jednu věc. Mantle by zdá se mohlo znamenat převrat pro dvoučipové grafické karty a vůbec systémy s vícero GPU. Herní engine běžící nad Mantle by totiž měl mít možnost explicitně rozdělovat jednotlivé úlohy při vykreslování scény mezi více GPU, a to i asymetricky nebo dle typu výpočtu. To znamená, že i slabé integrované GPU by mohlo nějak smysluplně pomoci při vykreslování (či jiných výpočtech) i podstatně silnější samostatné grafické kartě. Rázem by tedy dostalo smysl pofidérní asymetrické CrossFire.

API Mantle - revoluce v CrossFire?
API Mantle – revoluce v CrossFire?

Tato koncepce také umožňuje, aby více GPU spolupracovalo na výpočtu jediného snímku, takže by se značně zlepšila latence při použití SLI či CrossFire. Dnes totiž při zapojení více grafik jednotlivé čipy počítají snímky zvlášť nezávisle na sobě (takže například každý druhý, třetí, čtvrtý), kvůli čemuž se musí řešit microstuttering, latence i jiné potíže.

 

Tento týden v Americe začínají prodeje konzole Playstation 4. AMD do tohoto stroje dodává na míru vyrobené APU, jednu věc jsme o něm ale doposud nevěděli. DSP pro zpracování zvukových efektů v Playstation 4 je totiž údajně také založeno na technologii AMD TrueAudio, což je jedna z novinek karet Radeon R9 290/290X a R7 260X. To znamená, že mnoho her portovaných na PC z konzole (nebo pro ni paralelně vyvíjených) by mohlo mít podporu pro TrueAudio. Není jasné, zda je implementace v Playstation 4 s Radeony přímo kompatibilní. Ovšem i pokud by zde byly rozdíly, mohla by blízkost hardwaru vývojáře přesvědčit k tomu, aby TrueAudio v hrách pro PC využívali. A právě na podpoře vývojářů bude úspěch či neúspěch TrueAudia záviset.

Akcelerace formátu H.265 na budoucích APU
Akcelerace formátu H.265 na budoucích APU 

Pro ty z vás kteří se zabývají digitálním videem, možná bude zajímavé, že AMD na APU13 mluvilo také o novém formátu H.265 (alias HEVC, finalizován byl tento rok), který je pokročilejším následníkem současného standardu H.264. Akcelerace tohoto formátu má být jedním z možných využití pro čipy APU, zejména asi v prostředí cloudových serverů (řeč tedy mohla být o serverové variantě Kaveri, čipu Berlin). Bohužel z uvedeného není jasné, zda AMD podporu H.265 nabídne v dedikovaném hardwarovém enkodéru VCE, nebo zda ji realizuje pomocí OpenCL. V slajdech se také hovoří o kompresi videa do tohoto formátu, ale není zde zmíněno nic o hardwarové akceleraci dekódování. Což je škoda, neboť pokud by již APU Kaveri podporovalo dekódování formátu H.265, bylo by to velké plus.

Dekódování se týká i další zajímavá drobnost. AMD údajně pracuje na akcelerovaném dekodéru obrázků ve formátu JPEG. Má být napsán na míru procesorům s architekturou HSA (tedy APU Kaveri) a používat jak stream procesory v GPU, tak optimalizovaný kód pro CPU. Bude určen pro Windows jako náhrada jejich systémového dekodéru, takže by se zvýšení výkonu mohlo projevit napříč aplikacemi, které jej využívají. V dnešní době není dekódování formátu JPEG pro procesory příliš zatěžující, nicméně u souborů s vysokým rozlišením by zrychlení mohlo přijít vhod.

Java bude podporovat architekturu HSA
Java bude podporovat architekturu HSA

Když už je řeč o HSA, pak vězte, že do aliance, kterou spolu s dalšími firmami AMD založilo, nově vstoupil Oracle. Jedna z největších softwarových společností na světě (která ovšem prodává i vlastní procesory pro highendové servery) má zřejmě zájem hlavně na akceleraci Javy na GPU a čipech APU. Na tomto cíli už s AMD spolupracuje déle. Ve verzích Java 8 a Java 9 by tento jazyk údajně měl vedle OpenCL také dostat explicitní podporu pro architekturu HSA.

Zdroje: Polygon, AnandTech, PC Perspective, Fudzilla, Geeks3D, APU13

Ohodnoťte tento článek!