Hlavní navigace

Nové ovladače pro Radeony masivně zvyšují výkon v OpenGL, přidaly funkci AI potlačení hluku

28. 7. 2022

Sdílet

Zdroj: AMD
Nové ovladače pro Radeony zřejmě vyřešily letitý problém s výkonem v OpenGL hrách, který se teď radikálně zvedl. A také přináší vlastní alternativu k funkci RTX Voice nabízené grafikami Nvidia.

Zdá se, že AMD opět vydalo aktualizaci ovladačů pro grafické karty, ve které se sešlo najednou víc významných novinek. Firma radikálně zlepšila dříve horší výkon Radeonů ve hrách běžících nad API OpenGL, přičemž rozdíl je to opravdu velký, v některých hrách až o 90 %. A také se objevila nová funkce umožňující odstranit nežádoucí ruchy a šum z audia třeba při streamování, podobná funkci RTX Audio na grafikách Nvidie.

Nová verze ovladačů, o které je tu řeč, vyšla tento týden s číslem AMD Software 22.7.1 (před nedávnem firma místo původního AMD Radeon Software název zjednodušila jen na AMD Software), ale o jejích hlavních novinkách prosakovaly zprávy už dřív. Toto vydání přináší jako obvykle nějaké opravy a specifickou podporu pro různé hry, také rozšiřuje na některé další hry podporu funkce Radeon Boost s použitím Variable Rate Shadingu. Hlavním chodem či chody je ale něco jiného.

Revoluce v OpenGL výkonu Radeonů (ve Windows)

Grafiky AMD měly hodně dlouho horší výkon ve hrách běžících pod multiplatformním API OpenGL proti jinak srovnatelným grafikám Nvidia. V posledních letech to byl menší problém než dřív, protože s příchodem Vulkanu ztratilo OpenGL ve Windows ještě víc na významu. Nicméně ovladače 22.7.1 hlásí, že došlo k „optimalizacím“ výkonu v OpenGL, které mají FPS ve hrách zvýšit. Pod tímto označením by si člověk představil nějaká skromnější zlepšení, ale zrychlení je podle poznámek k vydání naopak masivní. Spíš se zdá, že AMD muselo výrazně přepracovat backend akcelerace OpenGL nebo odstranit nějakou výkonnostní brzdu, která při zpracování OpenGL her po celá ta léta existovala.

AMD uvádí jako příklad Minecraft pod OpenGL, kde v rozlišení 3840 × 2160 bodů s detaily „Fabulous Settings“ stoupl výkon až o 80–90 %. Tato zlepšení uvádí AMD pro aktuální generaci GPU (konkrétně Radeon RX 6400, 6750 XT, 6800 XT a 6950XT), ale zdá se, že se týkají i dalších karet a také dalších her. Snad by mohla být pozitivně ovlivněná široká škála her a OpenGL aplikací (například emulátorů), kde byl doteď výkon Radeonů ve Windows relativně horší.

Zlepšení výkonu grafik Radeon v OpenGL s ovladači 22.7.1 Zlepšení výkonu grafik Radeon v OpenGL s ovladači 22.7.1 (zdroj: AMD)

Zda AMD úplně dohnalo deficit, který v OpenGL jeho ovladače mívaly, nebo ještě nějaké „neotrhané ovoce“ (jak říkají angličané) zůstalo na stromě, to asi bude úkol pro recenzenty, kteří teď zřejmě budou muset přetestovávat starší grafiky v ještě starších hrách, pokud mají nějaké OpenGL v metodice. Vzhledem k tomu, že jde asi o zásadní změnu ve vnitřnostech ovladače, je možné, že se v některých aplikacích objeví chyby, které bude třeba hlásit (a v AMD opravit).

Asi je dobré připomenout ještě jednou, že se zde bavíme o ovladačích pro Windows. Ovladače pro Linux má AMD oddělené, takže tyto změny OpenGL stacku se jich netýkají.

Před nedávnem se zlepšovalo i DirectX 11

Možná je dobré zmínit, že před nedávnem se podobně nenápadně v ovladačích objevily optimalizace pro hry běžící na API DirectX 11, kterých jsou pro Windows na rozdíl od OpenGL her mraky. V tomto případě nešlo o tak drastické dohánění výkonu, nárůsty se mohou ve hrách asi pohybovat spíš okolo 10 %, i když někde bylo uváděno i víc.

https://twitter.com/CapFrameX/status/1524336284294168577

Tato změna se udála v ovladačích 22.5.2, ale asi se netýká obecně všech GPU od AMD – snad by měla platit jen pro různé Radeony RX 6000 s architekturou RDNA 2.

AMD Noise Suppression

Druhou z hlavních novinek je pak nová možnost používat při nahrávání na mikrofon nebo při komunikaci filtr odšumující zvuk a odstraňující nežádoucí ruchy, jenž je akcelerovaný na GPU. Jde o více nebo méně přímou náhradu funkce, kterou už nějakou dobu nabízí Nvidia – byla uvedená před dvěma lety pod označením RTX Voice a nyní je začleněná do aplikace Nvidia Broadcast.

Odšumovací filtr se v podání AMD jmenuje AMD Noise Suppression. Stejně jako RTX Voice je podle firmy založený na neuronové síti neboli AI, pro jejíž běh je použitý výkon GPU. Princip by měl být jednoduchý – AI byla asi natrénovaná na korpusu nahrávek s čistým hlasem a nahrávek, kde je identická hlasová stopa, ale navíc nejrůznější rušení, šum a hluk z okolního prostředí.

AI se pak vytrénuje tak, aby ze zašuměného zvuku vyrobila signál, který je co nejpodobnější tomu čistému. Když jí pak dáte vstup se skutečnými ruchy z reálného světa, aplikuje stejný efekt, jaký se naučila vytvářet při tréninku pomocí připraveného učícího korpusu. Jde víceméně o stejný princip, jako u AI denoiserů obrazu a AI upscalingu (DLSS). Jednou z výhod je také to, že toto trénování lze časem opakovat a vylepšovat.

Grafiky AMD Radeon RX 6000 s architekturou RDNA 2 1600 Grafiky AMD Radeon RX 6000 s architekturou RDNA 2 (zdroj: AMD)

Použitá neuronová síť pro svůj běh patrně používá některé specializované instrukce novějších GPU AMD, neběží totiž na všech GPU. Podmínkou je, že musíte mít něco s architekturou RDNA 2 – tedy buď nějaký samostatný Radeon RX 6000, nebo mobilní Ryzen 6000, které již také mají integrované GPU architektury RDNA 2. Dále jsou třeba ovladače AMD Software 22.7.1 a podporovaný operační systém – to je zatím jen Windows 10 a Windows 11.

Použití přes virtuální zařízení, jako u Nvidie

Začlenění do aplikací je vyřešeno, zdá se, úplně stejně jako u RTX Voice (respektive Nvidia Broadcast), tedy pomocí virtuálního zařízení ve Windows. Ovladače AMD nainstalují do Windows zařízení, které se tváří jako virtuální mikrofon. V ovladačích AMD Software v sekci Audio & Video si vyberete svůj reálný mikrofon nebo audiovstup, který používáte k nahrávání. Ovladače pak filtr AMD Noise Suppression automaticky aplikují na zvuk přicházející z tohoto vstupu a odšuměný výsledek pak je předán jako výstup z onoho virtuálního zařízení, jež je v systému vidět pod názvem AMD Noise Suppression.

Zapnutí AMD Noise Suppression v ovladačích AMD Software Zapnutí AMD Noise Suppression v ovladačích AMD Software (zdroj: AMD)

V programech pro komunikaci nebo streamování (Discord, OBS, Skype, MS Teams a tak dále) díky tomu lze filtrování zvuku jednoduše použít, aniž by tyto programy musely AMD Noise Suppression přímo podporovat. Jednoduše v nich změníte zvukový vstup z toho výchozího na AMD Noise Suppression, čímž místo syrového zvuku z mikrofonu dostanou vyčištěné audio prohnané tímto AI filtrem.

Technologie AMD Noise Suppression není asi ve vývoji tak dlouho jako analogická technologie Nvidie, takže se asi dá čekat, že může být v kvalitě trošku pozadu. Vývoj bude asi ale dál postupně pokračovat (což platí i pro Nvidia Broadcast / RTX Voice).

Zdroje: AMD (1, 2) The Verge

Byl pro vás článek přínosný?